Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

Jess, tusjfargen forsvandt i bakant av begge klakkene, da betyr vel det at begge går i inngrep? Så da er det vel bare å skru av ståkken(2 skruer i avtrekker bøylen?) å begynne pussejobben, så får vi se om det hjelper på presisjonen.

Skal gi rapport!!!!

Link to comment
Share on other sites

Nå har stokken vært av, fant en stor limklatt bak festet til reima på forskjeftet, tenkte aha her er problemet og siden stokken var av så tok jeg likegodt en omgang med pusse-papiret (rundt en 1/2" slangebit). Monterte stokken, med ett fornuftig moment på bøyle-skruene. Prøveskyting blei foretatt uten at resultatet bedret seg!! Har nettop montert Weaver skinne??? Kan det ha noe å si? Skal på banen i kveld å prøve igjen, kansje få noen andre til å skyte en serie??

Link to comment
Share on other sites

Mysteriet oppklart!!! Da jeg skulle legge meg på banen oppdaga jeg at den nye wever skinna (montert av børse-dokter) var løs, så når jeg fikk festa den gikk rifla som en stråle,og da jeg tok prøven var det nermest hull i hull !!! Tror løsningen heter "lock tight" på skruene. Jeg fikk lære å skru på børsa. ++++

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har jeg endelig blitt eier av en Brno Fox. Jeg har en zkk 601 jeg kjøpte i tro av at det var en Fox som selgeren fortalte meg. Så nå når jeg endelig har fått fatt i en er gleden stor selv om det blir trist å skille lag med zkk'n.

Prisen ble 1500 oljedollar 8) og kaliberet er selvfølgelig .222rem. Nå starter bare ventetiden på at tante på kontoret skal finne frem stemplet å sende søknaden i retur.

Link to comment
Share on other sites

Fint at flere faller for disse snasne småviltriflene. Fatter ikke at folk kjøper elgrifler med lite sluttstykkehodet i stedet for disse, som passer bedre med tilpasset låskasse. Funker nok de "store" og, men det gir en bedre feeling med noe som passer til kaliberet. Mange er i overkant opptatt av riflestigning, synes jeg, selv om det gir større rom for å prøve tyngre kuler med feks 1:9 kontra 1:12 (.223) og 1:14. Jeg har funnet mine kuler og bruker dem, enkelt og greit.

 

Må legge ved et bilde for å vise forskjell mellom en ekte elgrifle (Sako AII .308) og Fox'en med Boydsstokk:

 

20130212_222044_zpsddb4be47.jpg

 

Det er ikke enorm forskjell i fysisk størrelse, men noe er det. Småtten er unektelig mer hendig, og jeg har ikke "kanon-på-spurv-følelse" med den lille.

 

Siden forrige gang jeg har vært innom tråden, har jeg solgt Hausken minien og satt på en Sonic 35 i stedet. Kunne nok valgt noe mer effektivt enn Sonic'en, men den funker greit. Merker ikke så voldsomme forskjellen i demping faktisk, men noe er det nok.

 

Med ny demper:

20130321_162742_zpseabd735a.jpg

 

Burde nok tatt en grundig puss og oljing av stokken nå, men det får vente til romjula, eller til etter toppjakttur til Sverige i januar, om det blir noe der.

 

Faktisk vurderer jeg å selge børsa nå. Har meldt overgang til linksskyting. Byttet ut høyrehagla med en Beretta halvauto i 20/76 (liker snertne våpen!) og har shimset den til å passe andre siden. For en drøy måned siden ble jeg eier av en Browning X-bolt .308 i links. Sakoen på bildet blir pensjonist/reservevåpen. Så jeg går med små tanker om å skaffe meg enten en links CZ527 eller en enkeltskudds ala T/C, men får vente til neste år. Blir i så fall ikke lett å kvitte seg med Fox'en. Er et herlig våpen som går utrolig bra. Samlingene sitter oftere tett nå, med Boydsstokken, enn før. Rundt 15 mm er vanlig med 50 grs Sako Speedhead i ca 800 m/s. Da i benk på 100 m. Skytteren er nok ikke så bra uten støtte! Noe av årsaken til at jeg skyter bedre nå enn før, er nok rett og slett at den ble litt tyngre. Med 50 cm løp og lett stokk, ble den litt vinglete for meg. Synes også Boydsstokken passer meg bedre, med litt tykkere grep.

 

Siktet som sitter på, Zeiss Classic Diatal 7x50, er bare fantastisk. Optikken er utrolig bra, og retikkelet passer meg perfekt. Det er 66, kors, med lys. lyset er kun for skumringsbruk. Det er ypperlig til omtrent alt, unntatt raske skudd på korte hold i og med begrenset synsfelt. Går ellers perfekt til fugl på minst 200 meter, så behov for noe skikkelig toppjaktsikte med stor maksforstørrelse har jeg ikke. Skumringsegenskapene er svært bra. For min del er det et godt allroundsikte til rev, bever og fugl.

 

Har dessverre fått skutt ganske lite i år. I høst har jeg ikke løsnet et eneste skudd faktisk. Ikke tid til skytbanetrening. Har heller ikke fått jaktet på rev eller fugl. Var en kjapp tur ute forrige lørdag, men det endte i stedet med haglehold på tiuren. Synd jeg ikke hadde med hagla i grunn! Fikk ellers en bever på ca 14 kg i vår, felt med en Vmax i skrotten. Det er i grunn den opplevelsen som har fått meg over på links for godt. Ble et "rart" skudd, men heldigvis gjorde Vmax'en jobben. Tok storviltprøva med både Fox'en og Sako'en med våpenet på "feil" skulder, og det funker greit. Skyter like bra med venstre. Det jeg ikke liker er at sluttstykket blir på feil side da. Det vanskeliggjør raske oppfølgingsskudd. Derfor ble det riflekjøp til elg. Så får en se hvordan det blir med småviltrifle etter hvert!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjøpt meg picatinny-skinne for å montere på min 527. Skinna kommer med 8 stykk små settskruer som skal trekkes til med et gitt moment.

 

http://kinneysshootingsupply.com/16mmpi ... -1232.html

 

Er dette nok? 223 er jo ikke akkurat rekylkongen men jeg vil at skinna skal sitte når jeg først monterer den. Bruker dere andre ting som "limer" fast skinna i sporet, feks beddemasse/epoxy eller lignende? Hadde ikke sett for meg å frese/borre hull i kasse, så det bør være noe jeg fikser selv.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, mulig den kan brukes men da må klakken skrues ned etterpå for skinna er en type som skal skyves på plass i dovetail sporet. Da må jeg bore ut og gjenge opp et hull i skinna, samt lage en liten "rekylklakk-skrue". Om du ikke ser for deg en annen løsning som kanskje er bedre? Har bare tilgang til håndverktøy, ingen fres eller lignede, samt moderate håndtverker-evner :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har Leupoldringer på CZ'en sin?

 

Har prestert å selge Zeiss Diatal 7x50'en min til fordel for nytt langrennsutstyr (!), så nå blir det å smette på plass en Zeiss Diavari V 2,5-10x50 på den i stedet. Har en slik liggende, som reservesikte/hjortesikte til en annen rifle, men får sette på den til det blir et annet sikte med tiden, når økonomien tillater en Victory HT 2,5-10x50, Kahles CSX 2,5-10x50 eller Swaro Z6i 2-12x50. Uansett hvilket av disse fire siktene som brukes, må jeg nok ha høye Leupold 30 mm ringer.

 

Men, jeg vil ikke at det skal se helt forferdelig stygt ut heller, så om noen har bilde av en ekvipasje med slike ringer, legg gjerne ut!

 

De jeg har i dag, er, tror jeg, originalmontasje hvor jeg kan bytte ut ringene, men hva slags ringer som passer, og om det er mulig å få tak i, er høyst tvilsomt. Og de er 25,4 mm. Bittelitt trangt for sikte med 30 mm rør...

Link to comment
Share on other sites

Har en Leupold 4-12x40 Vari-X II stående på nå, så det er jeg forsåvidt klar over. Okularet på denne er rett i underkant av 40mm. Hevarmen går såvidt klar. Vet du om det finnes nyere Leu`er(bedre optikk) med tilsvarende eller høyere maks forstørrelse, og slankere okular?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Veeel... Da har det gått to uker siden jeg bestilte ringene, som skulle være på lager. Nå har jeg avbestilt og prøver et sted der jeg kan få de kjappere. Skulle hatt de for lengst, da jeg bare går og venter på å få skutt inn med ny kikkert og prøvd revejakt.

 

Ser at Jakt&friluft har Leupold. Men, så var det høyden. Bør jeg har høye eller holder det med medium 30 mm til en Zeiss Victory 2,5-10x50? De har begge deler på nettsiden i hvert fall.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14707&prodid=4446

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Warne 30mm ringer på en Fox og lik kikkert som deg, ko-stens.

Nå er baksiktet med basen fjernet helt, og objektivet kommer med få millimeters klaring helt ned til løpet.

Det er fint, men ladearmen er såpass nær okularet at jeg ikke er helt sikker på om det blir plass til eventuelle Butler Creek deksler.

Har ikke prøvd ennå fordi jeg bruker bikinien som fulgte med og der blir det konflikt når de er på.

Jeg glemte å nevne at jeg har medium høyde på ringene.

Hadde sikkert gått for høye hvis jeg skulle kjøpt i dag.

De er vel knapt 3mm høyere, men det fjerner overnevnte småproblemer.

 

Edit; ser jo nå at du spør om Leupold. De har jeg ingen erfaring med, men Warneringene kjøpte jeg på jaktdepotet på Fauske. De hadde både høye og medium i butikken og leverer kjapt og greit ifg. mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Det var Warne medium jeg bestilte, men som tydeligvis var vanskelig å finne på lageret. Liker at siktet er så lavt som mulig, men selvfølgelig, dumt om hanken skraper opp okularet da. Har fått beklagelse fra butikken, så greit nok det, men jeg vil ha ringene i går. Dette ser ut til å være mer eller mindre umulig, så vettaf... Har mest lyst på picatinnyskinne og Leupold QRW, men får nå se hva det blir til. Da må en vel vente måneder og år før en finner noen som sender til Norge, får kjøpt, fått i posten, betalt moms/tollbehandling osv osv... Så det gidder jeg ikke.

 

Det ryktes i tidligere innlegg at Tikka Optilockbaser kan passe. Det høres fristende ut i så fall, for jeg har nemlig Optilockringer liggende, som har klemt rundt 50 mm sikte med 30 mm rør før. Dette kan jeg kanskje få tak i i løpet av morgendagen. Planen var å skyte inn ekvipasjen førstkommende onsdag. At ringene ikke har kommet i posten er en kjedelig strek i regningen.

 

Egentlig har jeg faktisk mest lyst å selge børsa og slippe mer utgifter. Begynner pussig nok å bli halvlei den. X-bolten jeg kjøpte i høst (.308) kan vel sies å ha blitt favoritten nå. Dessuten har jeg konvertert til links, så da burde jeg hatt links i småtterikaliber og. Får ta en svingom i grubleboksen et par uker... Får vel ikke igjen noe for den heller, så vet ikke helt om det er noe poenge å "gi" den bort til noen andre.

Link to comment
Share on other sites

Ble sittende å fundere på om det virkelig var plass til BC-deksler, så jeg måtte innom butikken for å kjøpe et som passet til Zeissen.

Som dere ser av bildet er det ikke mer enn akkurat plass. Hevearmen stusser borti dekslet når sluttstykket er helt i bakre stilling, men er ikke borti selve siktet.

Jeg fastholder påstanden om å velge de høye montasjene for å få et par ekstra millimeter klaring, og ikke medium slik jeg gjorde.

 

normal_WP_20140219_005.jpg

 

 

 

...Egentlig har jeg faktisk mest lyst å selge børsa og slippe mer utgifter. Begynner pussig nok å bli halvlei den..

 

..det var jo synd, siden bl.a du og et par andre skal ha æren for at Foxen min ble berget fra 15års fangenskap som skapfyll og har fått nytt liv :)

Link to comment
Share on other sites

Liten update... Gidder ikke stresse med børsa. Bestilte jaggu picatinnyskinne fra England og Leupold QRW medium fra USA. Satser på at dette passer. Så får jeg skyte med X-bolten i mellomtiden. Den går for øvrig helt skremmende bra, så da er det jo rent moro.

 

Om jeg beholder eller ikke får jeg vurdere utover våren. Det hjalp vel ikke akkurat på å knalle litt med kompisen sin Vixen i dag. Svarte så nydelig børse! Alt stemte med den, bortsett fra at hevarmen blir på feil side. :?

 

Ellers takk for nyttig info, Aiwass. Høye ringer tar tydeligvis x56-sikte. Holdt på å bestille høye, men dersom medium passer, er det best, synes jeg. Så får en se etterpå hvordan hevarmen blir i forhold til okularet. Den tid, den sorg. Det gikk greit med Diatalen i hvert fall.

 

Og takk for hyggelig kommentar Albatros. :-) Fox'en er fin børse det. Bare så synd X-bolten er så god, så god at .222'en føles overflødig ut. Men jeg gir nå ikke opp enda da, men sleiva skulle nok sittet på venstre side for meg nå. :-) Og etter å ha kjent på avtrekket til Vixen, kunne jeg nok tenkt meg og gjort noe med mitt. Men, det får en se på utover vinteren. Planen er jo forsåvidt å beholde den og smette på en Victory HT til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, fra det ene til det andre...

 

Kan da ikke selge lille frøkna mi, så fikler heller med litt påkost i stedet! :-)

 

Picatinnyskinna kom i posten i går, og jammen smetter den ikke rett på, uten fikling. Mangler bare QRW-ringene nå, så er alt i orden. Zeiss Victoryen detter snart på plass. Håper ringene passer da! Den tid, den sorg...

 

Men før dette skjer; børsa er pakket og klar for sanatorieopphold hos Rafdal! Lille, gamle frøkna skal få skiftet avtrekket! De skal tilpasse et M98 Timney-avtrekk, så da blir avtrekket fra helvete snart historie! Må ærlig talt innrømme at jeg er litt lei blytungt/fjærlett/vådeskuddsavtrekk totalt uten godfølelse. Gleder meg stort til a kommer att til påske eller noe!

 

Det dumme er at nå må jeg bruke en schwær jævel som revebørse fremover. Et digert monster av en X-bolt i .308... Menmen, 110 grs hp varmintkule kan jo muligens kverke en rev det og... :-)

Link to comment
Share on other sites

Morsomt, har både X-Bolt, Fox II med mauseravtrekk og Victory selv... :mrgreen:

 

Men siktet står fremdeles på X-Bolten, og der tror jeg den blir værende.. En slank Leupold i 4-12x40 passer så mye bedre på den lille frøkna... Selv om jeg kunne ønsket meg bedre optikk.

Hadde en Pica/weaverskinne fra Kinney`s shooting supply, men syntes den bygde for mye i høyden. Så hittil har jeg originalringen stående på. Hevarmen subber såvidt i okularet, så jeg pønsker på en annen løsning etterhvert, bare synd det er så lite sikter med slanke okularer.

Link to comment
Share on other sites

Den Rafdalmodden har jeg gått og spekulert en stund på.

Snellerten er morsom, men jaktavtrekket er helt ubrukelig og gjør at man stort sett alltid spenner snellerten. Litt upraktisk.

Dere som har byttet avtrekk; savner dere noe som helst ved det gamle, eller er det bare å hoppe i det og få gjort denne jobben?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri satt mine bein i en CZ527, men det er mulig den har bedre avtrekk en Fox. Dette er jo den store forskjellen mellom Fox og 527. Fox'en har jo to avtrekkere. Bakre avtrekk har samme funksjon som å skyve frem avtrekkeren på 527. Avtrekksvekta går fra ca 5 kg til 0,5. Mellom disse to avtrekkerne er det en liten skrue hvor man kan justere litt kryp. Det er egentlig et fantastisk håpløst avtrekk. Men jeg har egentlig ikke følt behov for noe annet, siden jeg har blitt vant til det. Greit på skytebanen med god tid, og det er jo så å si umulig å nappe vekk skuddene, men på jakt, når adrenalinet pumper hakket mer enn på banen, blir det nesten verre. Det er kjedelig å fokusere mer på å unngå avtrekksfeil enn på viltet. Man bør ikke trekke opp før viltert er i siktet, og når man har det i siktet, bør man ikke ha fingeren på avtrekkeren før man skal trekke av. Vanesak, ja, men dog...

 

Jeg så lyset ved å prøve en runde med Sako Vixen for litt siden. Har alltid vært småfrelst, for ikke å si storfrelst, på denne flotte rifla, og tilstanden min etter å ha skutt med denne, kan sammenlignes med ei 14 år gammel "belieber" når hun får hilse på helten sin... Fantastisk rifle, og et like fantastisk avtrekk. Her var alt riktig. Problemet mitt er at høvdingen mener jeg ikke har bruk for en Vixen, og siden det i heimen her er som i svært mange andre heimer, øverstkommanderende er frua, lar jeg være å gjøre noe med akkurat dette "Vixen-problemet". Dessuten er vel ikke en Brno Fox den letteste rifla å bli kvitt, med det "legendariske" avtrekket. Siden jeg også har byttet stokk, kappet og gjenget løp, kjøpt ny kikkertmontasje og ringer (altså kostet på en haug tusenlapper) fra før, kan jeg likegodt utvide "tapet" med å fikse avtrekket, slik at det kan bli noe i nærheten av "åpenbarings-avtrekket" til Vixen'en. I lengden blir det billigst, selv om lille, forføreriske Vixen vinker i det fjerne...

 

For øvrig er avtrekket på min blitt veldig "kilent". Snellertfunksjonen virker ikke hver gang... Greit å fikse det da!

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle møttes, min 527 er kliss lik din rifle bare med nyere avtrekk. Det hadde sikkert vært morsomt å sammenligne.

 

Nå har jeg en Fox i våpenskapet som skal få samme stokken.

 

Xxaxx her på forumet snuser litt på den og jeg antar han blir å overta den. Det er han som skal få ta jobben med stokken og det generelle med rifla så det går vel den veien.

 

Eller? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva som er "standard", eller vanlig, jeg, men jeg har 1/2x20unf. Valgte det da jeg trodde jeg kunne bruke samme hjemmelagede demper som jeg hadde til salongrifla. Dette er standard på .22lr. Den hjemmelagede skjøt jeg utpå et jorde, så måtte nok pent skaffe egen demper til .222'en! Sitter nå en Sonic 35 på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig skjer det noe. :-)

 

Fikk igjen frøkna fra Rafdal i dag, 8 uker etter at jeg sendte henne bort for "behandling". Nytt avtrekk fra Timney er på plass, og du verden så mye bedre det virker nå. Pussig nok var både løp, kasse og underbeslag blånert i tillegg. Dette står på ordreseddelen, men ikke fakturaen. Ikke bestilte jeg det heller, så her har man kanskje gjort en liten ekstraservice siden det tok dobbelt så lang tid som det skulle? Setter i hvert fall stor pris på det da. :-) Frøkna ble jo riktig så fjong.

 

Skulle selvsagt vært på skytebanen NÅ, men det får vente. Jeg skaffet meg Weaverskinne for CZ527/Fox fra USA før i vinter og bestilte meg medium Leupold QRW-ringer. Medium skal passe 50 mm objektiv. Planen var å sette på en Zeiss Diavari V 2,5-10x50 med lys. Men planene ser ut til å måtte endres litt. Dette fordi Leupold VX6 2-12x42'en (også med lys), som skal være elgsiktet, har vært så skremmende vanskelig å få i fokus, og jeg har ikke rukket å reise på skytebanen på en måneds tid og vel så det. Så pr i dag sitter Zeissen på elgbørsa, mens Leupolden har ligget i en skuff.

 

Løp ned i kjelleren og skrudde på Weaveren og satte på ringene, men S K U F F E L S E! Siktet ser jo ut som om det er plassert på stylter! :? Det ser faktisk helt grisestygt ut, så nå er jeg litt i villrede om hva jeg skal gjøre... I fortvilelsen oppdaget jeg lave QRW'er på Ebay, så de ble bestilt i en fart. Det går vel enda et par uker før de dukker opp. Meeen, så løp jeg ned i kjelleren igjen, fant frem rifla og satte den i ringene igjen for å ta et bilde og vise her. Tror jaggu lave ringer blir voldsomt høyt og, for de er ikke mer enn ca 0,2" lavere enn medium. Har allerede lagt ut mediumringene for salg, for noe slik vil jeg ikke ødelegge rifla mi med! Og sannsynligvis går de lave samme veien... Kjekt å kjøpe før en tenker! :roll:

 

Slik ser det nå ut med medium:

20140428_200712_zpsdeb8428c.jpg 20140428_204359_zps54b95974.jpg

 

Børsa blir like fin som ei bøtte møkk med det oppsettet der i hvert fall. Ting tyder på at jeg graver frem den gamle originalmontasjen og ser om jeg kan få tak i ringer til den i stedet.

 

Edit: Løp enda en tur ned i kjelleren (neste gang skal jeg ha hobbyrommet i samme etasje!) og fiklet i hop originalmontasje (tror det er det. Var den som satt på da jeg kjøpte rifla. Tror den er like gammel som rifla selv) og skrudde på lave Optilock-ringer. Det ble tydelig noe lavere, men fremdeles synes jeg kanskje det er litt høyt. En kan vel kalle det akseptabelt, kanskje. Trenger i hvert fall ikke gå opp i høyde for å få på 50 mm sikte her. Kan bli interessant å se hvor lavt det blir med QRW. Men, jeg må nesten innrømme at originalbasen er penere enn den stusselige Weaver'en, og QRW-ringene er ikke like pene som Optilock. Det kan nok hende jeg prøver med dette oppsettet som er nå, men det kan fort gå i hytt og pine. Det er sideveis justering på bakre ring, så mulig noe kan bli utlignet. Ellers er det veldig liten forskjell i høyden på Weaver'en og originalen.

 

Vel, vel. Time vill sjåvv!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ser ut som om skinna di er alt for høy. Da hjelper det ikke mye med lave ringer.....

Her er Tikka`n min med picatinnyskinne montert av Sannes Presisjon. Limt og skrudd fra oversiden og ned.

Da blir kikkerten lavt montert. Har justerbar kolbe, og da blir tilpasningen optimal.

 

IMG_5996.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...