Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

Kan så si... Det er denne jeg bestilte: http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=KOZAP_CZ527_Hex_Clamp_1_Piece_Weaver_Base

 

Dersom det blir helt tullete med alt, får jeg bare trå til og skaffe denne: http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=KOZAP_CZ_CZ527_Quick_Detach_1_Piece_Mount_with_Scope_Rings. Ingen ublu pris det her, med ringer og. Ser i det minste bra ut, synes jeg. En kan jo lure på om en trenger hurtigmontasje, men jeg synes det er kjekt å kunne ta av siktet sånn uten videre, for å beskytte det under frakt, eller når våpenet er i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Les dette med din strenge bestemors stemme: Det er denne du skal ha! http://kinneysshootingsupply.com/16mmpi ... -1232.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank :

 

Bestemors stemme er nok ikke så streng lenger, men det ser jammen ut som om det nå er en slik skinne på vei i posten, gitt. :-)

 

Så da prøver man en tur til, selv om kostnadene begynner å nærme seg Blasermontasje-høyder.

 

Bekymringen nå er om jeg solgte mediumringene litt tidlig, særlig med tanke på om jeg senker Leupolden sakte i Mjøsa og skaffer meg et x50-sikte (jeg vingler som en fyllik fra grøftekant til grøftekant når det gjelder kikkertsikter...).

Link to comment
Share on other sites

Her ser du min Tikka med Leupold VX6 3-18x50 med QRW medium ringer på picatinny skinne.

Din x40 kikkert bør klare seg med QRW low ringer på skinne.

Forøvrig bør du få byttet eller reparert den VX6'n din, den skal være glassklar.

Du har betalt for "lifetime warranty" Så bruk den.

 

qrw.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ting skjer.

 

Da har jeg fått Kinneys-railen på plass, kjøpt av en hyggelig sjel her på forumet, men jeg må ha noe å skru fast settskruene med. Det er vanskelig å se om det er torx eller umbrako, men jeg antar det er torx? Men hva slags størrelse må jeg ha? T5? Tenkte ellers å bruke lock-tite i tillegg for å sikre at skinna ikke glir.

 

Ellers er også lave QRW-ringer klare.

 

Og så har jeg fått et luksusproblem med hva jeg skal sette på for slags sikte! Det står mellom tre stk:

 

1: Leupold VX6 2-12x42 med lys og ret 4. Egentlig tiltenkt på elgbørsa da den har daglysprikk og bra synsfelt, i tillegg til lav effektiv minsteforstørrelse.

2: Zeiss Victory 2,5-10x50 med lys, ret 40. Egentlig tiltenkt elgbørsa, men da etter hvert til skumringsjakt etter hjort (reservesikte inntil jeg tar opp igjen hjortejakt).

3: Zeiss Classic 3-12x56 med lys, ret 40 og ASV. Ikke kommet i posten enda. Rent impulskjøp i går... Men tenkte at denne må da være perfekt til mitt bruk på småviltrifla med tanke på revejakt, beverjakt og toppjakt. Diger i forhold til de to andre, men mer passe til mitt bruk enn de to? Jeg som ikke skulle ha så stort sikte... Men den er jo knall til hjortejakt på bøen da.

 

Gruble...

Link to comment
Share on other sites

Om det er torx eller unbraco er ikke så nøye ettersom du ikke skal skru til så hardt. Bare ta den torxen som passer best så klarer du fint å tighte den skinna på plass. Unbraconøkkel i torxspor går derimot ikke like bra.

Angående sikte så kan du vel bruke alle tre på omgang? :)

Kose deg litt med å teste treffpunkforandring ved bytte osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å få julekort fra Tviltema... Nå har jeg bitssett for resten av livet og langt inn i det neste. Hadde et par fra før. Nå har jeg tre til, og jaggu, til slutt dukket det opp en som passet! Jess! Både kassadama på Biltema og jeg er fornøyd. :-)

 

Så får en vente i spenning til det digre siktet er på plass. Sannsynligvis kommer det til å se ut som om jeg har montert ei børse under kikkertsiktet og ikke montert et kikkertsikte på børsa.

 

Er for øvrig også i gang med å prøve å lage en kolbeforhøyer i Kydex. Kjøpte et par plater på Ebay. Kan bli et interessant resultat...

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet om noen som selger Boyds featherweight tommelhullstokk? Har hatt en "tvil om jeg skal bytte ut" tråd her. Men ser ut til at jeg beholder CZ'en. Ihvertfall hvis jeg får tak i en slik stokk. Originale plaststokken er litt lite spennende og bløt etter min mening. Forslag mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Vet det, barerobert... Men jeg skal se hvordan det blir først! Nå er det jo Boydsstokk i sort/grått da, så det blir ikke så fæl kræsj som med vanlig trestokk, i hvert fall med tanke på farge. Det er mest et slags forsøk... ;-) Men plast på laminat slik vinner vel ingen designpriser det heller, akkurat...

 

Justerbar, ordentlig, kolbeforhøyer er jo fint da, men jeg vet ikke om jeg vil koste på det. Tross alt planlegger jeg å selge stasen i løpet av et års tid, og det å koste på ekstra slik, vet jeg ikke om jeg har lyst til. Går nemlig svanger med planer om å kjøpe den nye S&L Legacy-rifla i .222. Fikk høre fra S&L i epost forrige uke at den kommer i links neste vår. Inntil da blir det å skyte links med Fox'en. Kjedelig med å bytte om fra høyre til venstre, men det ser ut til at det er det jeg er nødt til å gjøre. Har jo allerede pensjonert den gamle Sako AII'en min til fordel for en Browning X-bolt i links til elgjakta, og jeg har også solgt gamlehagla og shimset om en halvauto til venstrebruk. Da er det dumt å gjøre altfor mye med en høyrerifle som sannsynligvis blir solgt, om noen vil ha den.

 

Ikke går det an å donere den til datteren min heller (har lyst å begynne å jakte), for hun er jammen også links!

 

Avtrekksbyttet kostet meg drøyt to tusen, men det måtte nesten gjøres uansett, siden det var et eller annet som ikke var som det skulle med det originale, så den påkosten var nødvendig. Men dette kikkertstyret mitt er totalt unødvendig... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet om noen som selger Boyds featherweight tommelhullstokk? Har hatt en "tvil om jeg skal bytte ut" tråd her. Men ser ut til at jeg beholder CZ'en. Ihvertfall hvis jeg får tak i en slik stokk. Originale plaststokken er litt lite spennende og bløt etter min mening. Forslag mottas med takk.

 

Hør med Våpenloftet om de kan skaffe. Ellers går det greit å bestille direkte fra Boyds selv. De sender ikke ordre over 100 $ utenlands, men ser at featherweight thumbhole koster 99. Skal kunne gå da. Men det står at de ikke har på lager nå, så det kan ta tid å få den hjem.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det jaggu ut som om det nærmer seg slutten, og riggen er i grunn skyteklar.

 

Slik ble det med Kinney-skinna og Zeiss Classic 3-12x56:

20140513_154352_zps466d1617.jpg

 

Ble akkurat passe med Butler Creek på. :-)

 

Og slik ser det ut litt unna. Digert beist på den vesle rifla, men hva gjør man ikke for bruksområdet...:

20140513_154421_zps3a0f514d.jpg

 

Det blir vel å vurdere å smette på en Zeiss V 2,5-10x50 med tiden, kanskje. Den passer bedre på rifla, og den holder jo i massevis den og i grunn, men jeg liker at det er kompensator på den store. Går det an å bytte over, tro? Neppe, siden Victoryen er drøyt ti år gammel, mens Classicen er to år gammel. Det er forskjell på justeringstårnene i utgangspunktet.

 

Det eneste som irriterer litt nå er at hendlene på QRW'ene ikke står i forhold til hverandre! :?

 

Til slutt skal jeg lage Kydex-forhøyer, men det blir bare å se hvordan det blir. Kan jo legge ut bilde for vurdering når jeg er ferdig! ;-)

Link to comment
Share on other sites

... Og slik ble det med Kydex-kolbekappe.

 

20140515_005528_zpsdf02a917.jpg

 

Skal vel ikke akkurat påstå det vinner noen designpris! Skal prøve på skytebanen, med og uten og se hvordan jeg liker det. Liker jeg det høyere, får jeg vurdere om jeg skal koste på ordentlig, justerbar kolbekappe, selv om jeg vurderer salg i løpet av et års tid. Om ikke annet blir kanskje rifla litt mer lettsolgt!

 

Dette ble vel ikke akkurat pent.

 

Og takk for tipset, Jeger'n! Var ikke klar over at man bare drar ut og slipper... :oops:

 

Til slutt, det eneste jeg ikke liker med ringer og skinne, er at ringene ikke går kant i kant med enden på skinna, men stikker litt ut. Det gjør de ikke med den andre. Uansett, siktet kommer akkurat passe lavt til at det er plass til Butler Creek'en foran uten at det tar i løpet, så høyden er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig har man fått vært på skytebanen og prøvd vidunderet. Avtrekket ble noe helt annet. :-) Det kunne kanskje vært justert litt lettere. Får se om jeg finner ut hvordan man gjør det. Har ikke sett noe på det. Men det virket bra i hvert fall.

 

Det ser ut som om 3-12x56'en kommer til å bli fast gjest på børsa og. Presterte faktisk brukbare samlinger selv med "klumpen" i midten av retikkelet. Får prøve litt til, da med egenladet ammo. Skytinga i dag gikk med til å teste ut Hornady 55 grs fmj-bt som opprinnelig ble ladet til den andre .222'en som nå står i skapet mitt, en Sako Vixen (eller, den ligger i deler på hobbyrommet. Stokk skal pusses og beddes). Litt merkelig oppførsel på disse kulene. Den første satt akkurat der den skulle, og så to langt ute. Beste samling var vel på rundt 50 mm på fem skudd. Trodde faktisk de skulle gå verre, siden jeg har prøvd slike en gang før, med mildt sagt elendig resultat. Årsaken til at jeg brukte disse patronene var at jeg ikke fant igjen nøkkelen til ammoskapet hvor de andre patronene var... :oops:

 

Ellers prøvde jeg også fabrikkrullet ammo, Norma 55 grs jaktmatch. Klarte et par bra samlinger under 20 mm, men de var litt variable de og. To bra og en ut. Kjøpte disse for å produsere tomhylser, rett og slett, da jeg har vært i tvil om denne kula går bra i børsa mi. Det ser faktisk ut som om den kan funke. Har 200 kuler av denne liggende, så får prøve litt.

 

Denne kydex-kappa vet jeg ikke helt om er noe. Prøvde med den på, men må vel justere litt. Får se om det blir en ordentlig en etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, da har jeg bestilt meg en cz American 223 rem. Dette er min første rifle og den skal brukes til fuglejakt og kanskje etter hvert på rev og rådyr. Har gjort mye research og sett på mange børser og valget falt på cz 527. Hovedsakelig på grunn av at den er lett, pen, har tilpasset låskasse til kaliberet og at den kommer i riflestigning 1:9 nå. Vet at det kan være et problem med at ladebøylen kan slå opp i kilkertsiktet. Er det noen som har tips ang gode kikkerter som passer bra til denne børsa. Gleder meg som en unge til børsa kommer i hus.

Link to comment
Share on other sites

Oi. Hadde nesten glemt tråden her... Men det får være mitt siste innlegg på en stund. Jeg klarte nemlig i et svart øyeblikk å selge det lille vidunderet mitt. :cry:

 

I et anfall av fæl økonomi, endte både rifla og siktet på Finn.no. Siktet ble solgt umiddelbart, mens rifla gikk noen timer etterpå. Ikke verst til å være .222 da. Prisen ble lav, og kjøper prutet da ikke. Fikk fire lapper for rifla med to skinner og originalbase/-ringer, pluss Sonic 35-demper. I tillegg fikk kjøperen med ca 70 skudd med Vmax og jaktmatch. Hadde halspresset hylsene, så de passet ikke i Vixen'en som er igjen... Noe særlig mer er vel ikke mulig å få for en 25 år gammel rifle, uansett hvor mye den er kostet på.

 

For uinvidde kan jeg nevne hva jeg har gjort/fått gjort siden jeg kjøpte den for fem, seks år siden eller noe:

Kappet og gjenget løp, 10 cm ved kjøp av Jakt/friluft i Arendal (kjøpt usett)

pusset, oljet og beddet originalstokken

Byttet stokk, Boyds laminat. pusset og beddet/søylebeddet den selv. Solgte originalstokken.

Laget og satt på kydex kolbekappe (tok den av igjen, men den ble med til ny eier

Byttet fra snellertavtrekk til Timneys M98 avtrekk hos Rafdal.

Blånert løp og kasse hos Rafdal.

Satt på Sonic 35 lyddemper, kjøpt hos Jaktdepotet

Byttet ut originalmontasje ved nytt siktekjøp, med Kinneys picatinnyskinne. Kjøpte også en annen, men den var i høyeste laget.

 

Ellers har følgende ting vært med på reisen:

Første demper: Hausken mini - solgt

Første stokk: Original - solgt

Første sikte: Sava Sporter 3-9x40 - var med rifla. Ga bort denne

Andre sikte: Nikon Monarch 5-20x44 - solgt

Tredje sikte: Sightron SII 4-16x42AO - solgt

Fjerde sikte: Zeiss Classic Diatal 7x50 m lys - solgt

Femte sikte: Zeiss Classic Diavari 3-12x56 m/lys og ASV - solgt

(Noen som sa siktedilla??? :oops: )

 

Siste bilde av frøkna, fra annonsen:

Fox2_zps45691129.jpg

 

Savner den fælt i grunn, for den var bare fantastisk god til slutt. Nå var det meningen å selge sulamitten (ikke siktet egentlig) i løpet av vinteren for å investere i en linksrifle i samme kaliber. Nå ser det ut som om det bare er ett eneste alternativ med .222 og links, Schultz&Larsen Legacy (fra neste år - kontaktet dem og fikk bekreftet det). MEN, prisen da! :shock: Tjue lapper, og det for høyrerifle! Meningsløst. Så blir det ny links i småviltkaliber, ja da blir det en CZ527 i .223... Forbaska at den ikke finnes i .222. Har falt for det kaliberet.

 

Men med tiden kan det altså hende at dette ikke er siste innlegg på en stund... :wink:

 

I mellomtiden får man "lide" seg gjennom hverdagen med en Sako Vixen i .222 i stedet. Hanken er på feil side der og, men det er liksom drømmerifla mi det. Den blir nok værende en stund til. :-)

 

PS: Angående spørsmålet ditt, Bobbyhill. Som du ser av lista mi, er det litt ymse hva som har sittet på. Samtlige har hatt siktet så lavt at objektivet omtrent har slått i løpet. Den siste, 3-12x56'en sitter altså i en picatinnyskinne, montert i originalsporene, med lave, Leupold QRW. Så den går da. :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Lave ringer er det 1" ringer? Er det noen typer ringer som er bedre enn andre til cz 527 , og er det også slik at kikkerter fra ulike produsenter er tilpasset forskjellige ringer. 1" eller 30mm. Som du forstår så har jeg mye å lære om rifleskyting. Men finner jo heldigvis mye info her på kammeret og ellers på nettet :D

Link to comment
Share on other sites

Ko-stens, CZ527 finnes i 222.

Jeg har en selv. Solgte den i sommer og angra som en galning etter en måned. Betalte 25% mer enn jeg fikk for den for å få den tilbake.

Har satt den opp med samme stokken som deg men beholdt avtrekket som var nydelig.

Solgte en victory som sto på den. Feil nummer to.

Nå er den toppa med sinne fra Kinneys, lave ringer og en Victory 3-12 * 56 HT.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Joa, men ikke i links. Jeg har ikke funnet annet enn i .204 Ruger og i .223. Har blitt linksskytter på mine eldre dager.

 

Da er det bare S&L Legacy som kommer med det kaliberet og links, med liten låskasse. Tikka har rett kaliber og links, men det er jo en "elgrifle med liten patron".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det noen som har fått tilpasset KKC eller GRS Decima stokk til sin CZ 527 ?

Jeg har en sønn på 11 år som har lyst til å bli med meg på Jaktfelt skyting.

Han har skutt mye med salongrifle fram til nå. Men har også prøvd min 6,5 med demper på.

Jeg går nå å tenker på å få tak i en .223 som han kan bruke.

Ei rifle med kort kasse bør være et godt utgangspunkt for å få til ei rifle med forholdsvis lav vekt.

Hadde sjøl en Sako Vixen tidligere, men den solgte jeg desverre når jeg kjøpte .223 pipe til Blaser'n min for 4 år siden.

S & L Legacy blir å dra det litt langt syns jeg, koster jo rundt 18 tusen.

Så helst blir det en CZ 527 i .223, siden de fleste Vixen er kamret i .222 og selv i .222 har jeg ikke funnet noen på bruktmarkedet i det siste.

En ny CZ 527 syntetic koster drøyt 6 tusen hos Winge Våpen ser jeg.

Og en børsemaker vil vel muligens kunne tilpasse en KKC stokk hvis jeg kjøper en blanks.

Noen her som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Var og såg på ei fox i går kveld i 222 modell 2. To avtrekkere tok inn den bakerste og den fremste blei Ikkje så verst, var litt kryp men Ikkje så tungt. Er vel den måten Eg kjeme til å ta avtrekk på var ei skrue mellom avtrekkerne kan denne brukes til å stille snellert avtrekk med eller? Ellers såg Eg at ho var fra 77 han som hadde ho hadde nesten Ikkje brukt ho sa han iverfall men glømte å spørre om ho var kjøpt brukt. Kan jo virke så da han hadde hatt ho i 30 år ca.

Link to comment
Share on other sites

Skruen mellom avtrekkerne justerer avtrekkervekten fra 0 (!) til 0,5 kg. Uten å bruke snellert (altså bakre avtrekker), er avtrekksvekta 5 kg. Det er nok mye en vanesak, dette avtrekket her. Det er mildt sagt et noe sært avtrekk... Men, det går an å gjøre noe med det, om du ønsker det.

 

Jeg sendte inn rifla mi til Rafdal og fikk skiftet til M98 Timney-avtrekk. Det ble en annen verden. Kostet ikke massevis heller. Husker ikke helt, men mener jeg ga under to tusen. Da blånerte de rifla på nytt og satte på gjengebeskytter. De brukte to måneder på jobben, ikke tre uker eller så, så mulig de gjorde det som plaster på såret.

 

Ga for øvrig fire tusen for min, med kappet/gjenget løp og et billigrælsikte. Denne var fra 1989. To tusen er en fin pris om rifla er i god stand og ikke utslitt. Klarer du å bli vant med avtrekket, er alt fryd og gammen. Jeg hadde min et par, tre år før jeg byttet. Solgte stasen i fjor og savner børsa veldig, egentlig. Den ble fantastisk god, blant annet med Boyds-stokk (for CZ527). :-)

 

Denne er kjekk å lese: http://stevespages.com/pdf/brno_zkb680.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! Har tenkt litt på det med å bytte kaliber på disse cz 527-ene. Hvis jeg skal bytte fra .22 hornet til 7.62x39, må jeg ha ny bolt også da i tillegg til magasin å løp? Tenkte det ville være fint kaliber til matvilt og subladninger. Er det noen som i såfall vet om man får tak i det?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 5 months later...

Kikket litt på div cz 527 online.

Ser sannelig ut som at det dukker opp 300blk og 6.5grendel i denne låsekassa.

Har cz 527 med 17 rem magasin og underbeslag. Skulle gjerne byttet dette mot ett 222 underbeslag/magasin

Da mitt våpen er i 221 Fireball og det krangler litt med mating i det litt lengere magasinet som 17rem er.

Om noen vurderer å bygge om sin 222 rem til 223 rem, så er det lurt å bytte magasin og brønn. Sånn at 223 patronlengder kan benyttes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kjøpt ei brukt ei idag ei fox i 222 rem frå -77. Selgar hadde kjøpt ho ny i si tid, meinte han hadde skåte maksimalt 15-20 skot med ho. Eg har allerede klart å ødelegga ho litt dvs spora i den skrua framme som helde låskasse og treverk saman. Har noken spm tenkte å reingjera ho litt, metallet altstå tenkte diesel og ein tankost, løp låskasse sluttstykke heile greiene legge da neri ett dieselbad viss det ikkje er noken bedre ide. Er litt gammal olja og sån. Når eg omsider fekk ho fra kvarandre så datt det ein liten slags oval "ting" ut det er nok den som helde magasinlåsen på plass dvs som gjer at det blir litt trykk på nettopp låsen til magasinet. Noken som kan forklara meg korleis eg skal setta den inn igjen i rifla på rett måte? Ellers var det ca null klaring mellom løp og forskjefte, men det skal kanskje vera sån? Vill tru at eg kan få problem med at stokken slår seg og pressar på løpet, tenkte å pussa ut av stokken og bedda eller gjer eg noke gale då? er det bedre å la det vera som det er, kanskje løpet skal ligga an med ett vist trykk, den fremre skrua som helde lås og låskasse var iverfall noke inni g skauen dratt til måtte eg og ein kollega til for å løysa den, den bakre gjekk greit. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...