Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

  • 3 months later...

Lenge siden tråden har vært aktiv nå...

 

Forrige innlegg om ringer hopper jeg over. Kjøpte meg en Nikon Monarch 5-20x44 i slutten av juli, og den har 1" rør, så ringproblematikken utgår...

 

Har nå klart å klemme sammen treffene ned mot 7 mm, og det er jeg fornøyd med! Hjemmebakte 30 grs Berger ladet med 17,5 grs N-110. Med Norma helmantel, ladet ned til 801 m/s med 13,8 grs N-110 har jeg fått 15 mm med. Godkjent til mitt bruk det og.

 

Det jeg imidlertid lurer på er om det er mulig å få tak i annen stokk til Brno Fox? Har ikke klart å finne noen som har det. Har lyst å prøve syntstokk for å redusere vekta litt. Eller er laminatstokk like lett? Er for øvrig standard trestokk på min.

 

Kan stokken til CZ527 passe? De ser jo utrolig like ut, de to riflene. Hva må i så fall gjøres for å få den til å passe?

 

Evt tips til lett syntstokk til CZ/Fox (om de går om hverandre uten store endringer)?

 

Burde kanskje prøvd en CZ-stokk og sett om den passet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nok ikke det. Er i grunn mer interessert enn noen gang nå. Stokken har nok vridd seg litt, slik at den har gått innpå løpet på den ene siden, noe som igjen ser ut til å ha gått utover presisjonen. Har pusset ned endel nå, så løpet igjen er frittliggende, men gammel trestokk som leer på seg etter vær og vind... Har mest lyst på en syntstokk nå, dessverre må jeg si! Jeg som egentlig er trestokkmann! Kunne bare tenkt meg en lett og så vedlikeholdsfri stokk som mulig.

 

Enten det, eller så har jeg lyst på en laminatstokk med litt freske/utradisjonelle farger, bare for å være en smule harry på skytebanen! :mrgreen:

 

Søker etter stokk til Brno og Fox, men klarer ikke å finne noe. Har jo hørt om noen vet om 527-stokk passer, men ikke fått svar. Men det er sikkert ikke veldig mange som har prøvd dem om hverandre heller!

 

Dersom noen kan ta noen mål av stokken, særlig ved underbeslag/avtrekkersystem, så sett i gang! Jeg er verdens største kløne, så om jeg må tilpasse stokk grundig, ja da blir det bare noe rart! Og jeg har ikke lyst å øse ut høvdinger hos børsemaker for å få den tilpasset. Da gnukker jeg heller litt til på Fox-stokken!

 

Vil for all del unngå stokker med tommelhull og andre pussige løsninger. Sikkert fint å skyte med, men jeg vil at stokken skal ha form som ligner på original Fox (Monte Carlo), evt ala Americanstokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Da har jeg fått kjøpt meg 3-skuddsmagasiner. Så nå må det freses i underbeslaget, eller anbefaler dere å prøve å få tak i et nytt?

Er det mulig å få ta del i noen erfaringer fra dette prosjektet. Var avgårde og kikket på en del rifler i går da jeg har en søknad om småviltrifle inne. Om "Tante Blå" er snill og ven, så kan det jo skje at jeg har et positivt svar etter påske. Så flere CZ som kan være av interesse, men jeg vil ikke ha 5-skudds magasin. Da spørs det da, om det er nytt underbeslag og magasin som gjelder, eller om man greier seg med nytt magasin, fil, smergelpapir og masse tålmod?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et tilbud på et ferdig underbeslag til treskuddsmagasiner jeg ikke kunne si nei til, så nå et det i hus. Det eneste som må modifiseres, er magasinutløseren. Den til 5-skussmagasin tar i magasinbunnen, slik at den ikke løser ut magasinene. I tillegg har det orginale underbeslaget en utsparing til å få bedre tak i magasinet for å trekke det ut. Så det kan hende jeg filer litt på stokken også.

Link to comment
Share on other sites

OK, takker for svar.

 

Ser på CZ sine sider at de har en modell som heter Ebony der det er en helt annen krumming på pistolgrepet og den leveres med 3 skudds magasin originalt. Denne har også samme form på avtrekker som American og Synthetic. Liker den bedre, jeg da. Det so mer bak pistolgrepet er vel det som er enklest å file og lime litt på.

 

Hmmmm ........ blir viktigst å ikke tenke seg for langt inn i et nytt prosjekt nå før en ser om det finnes velvilje og romslighet i forhold til "garderobeskapet".

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget da jeg kikket på disse riflene at 223 magasinene er bitte litt lengre enn 222 magasinene. Forsøkte å sette et 223 magasin i ei rifle som var i 222. Det gikk ikke inn. Mer inngående sammenlikninger ved å holde de topp mot topp, viste et par/tre millimeter (ikke målt med annet enn øyemål) differanse. Da må man vel mekke litt på underbeslagene der også da om en vil endre kaliber etter hvert. Det var en overraskelse, må jeg innrømme.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Akkurat som ko-stens, prøver jeg å finne ut om en CZ 527 stokk vil passe en FOX Mod 2.

Jeg har gjort mange google søk, men jeg blir ikke klokere.

 

Hvis de to modellene er så like de ser ut til, er det enkelt å få seg en ny stokk da du lett får tak i nye CZ527 stokker. Men ikke FOX Mod 2 stokker.

 

PS: Jeg har en BRNO Mod 2 22LR og den passet perfekt i en CZ 452 stokk, (BOYDS Tacticool) uten modifikasjoner. Håper det er like lett med mini mausern...

 

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei,

 

Ble glad da jeg så denne tråden, så jeg ønsker meg selv velkommen i klubben! :) Har kjøpt en nett og fin cz 527 synthetic .223. Veldig trivelig at det er flere fornøyde eiere her, så jeg tenkte å spørre dere om tilbehøret:

Hva slags dempere har dere på børsene deres? Jeg har sett på Sonic 45 og Jaktfalldemperene, mest pga. pris fordi jeg ikke regner med det trengs allverdens av demping på denne, men hva har dere og hvordan fungerer det?

Noen som har noe ammo å anbefale til denne rifla? Både trening og til (topp)jakt.

Også kikkert selvfølgelig, hvis noen har noe som er viktig å dele der..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Velkommen i rekkene! Er bare å bla gjennom alle sidene nå! :)

 

Når det gjelder demper, så bruker jeg en Hausken mini selv. Den bygger bare 12 cm, eller noe i den duren, og er veldig lett. Ville ha en demper som ikke dominerte på børsa, samtidig som den var hendig. Nå demper den selvfølgelig ikke all verden, til det er den jo altfor liten, men ute i terrenget er det veldig lite smell egentlig. Stor forskjell fra skytebane til skog.

 

Den egner seg lite til banebruk/trening egentlig, da den blir glovarm etter få skudd, noe som krever godt tid og flere pauser for avkjøling, men jeg har jo brukt den endel da, så det funker jo.

 

Fugleammo lader jeg nok selv, og siden jeg har .222 og ikke .223 er det ikke lett å hjelpe med ammo...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Får dra oppatt denne litt.

 

Sendte (og har gjort det før, uten svar) epost til CZ/Brno i Tsjekkia, og jammen ramlet det inn et svar i innboksen min i dag.

 

Som nevnt opptil flere ganger her på forumet, har jeg grublet på om 527-stokken passer på Fox.

 

Det gjør den ikke....

 

Her er deler av eposten jeg sendte:

 

"Hi.

 

Hopefully you can answer my question! I have tried a lot of places, but

noone seems to be able to help me.

 

I am the proud owner of a fine Brno Fox Mod II, .222 Rem from 1989.

However, there is a thing that I don't really like and want to do

something with.

 

The fore end of the stock tends to twist and touch the barrel. I have

grinded it three times within a year now, but now it seems to need some

more grinding again.

 

Therefore I am thinking about changing the stock. I have seen on your

site that there is a model called CZ 527 Synthetic. Is it possible that

the stock from this model will fit on to my Fox? If not, is it possible

to work on it a bit so it will fit?"

 

 

Og her er svaret jeg fikk:

 

"The 527 has a completely different action so your Brno would not fit.

The only thing we can suggest is to get on the Brno forums and see if

anyone has found a solution to the problem"

 

En får vel stikke til skogs og spikke ned ei bjørk og lage en sjøl, tror jeg! :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Schou våpen er importør av CZ: http://schouvapen.no/produkter/

 

Gikk inn her: http://schouvapen.no/produkter/deletegninger/, trykket på deletegning til CZ527 American (om det er det du har) og fant delen, tror jeg. Vil anta at det er delenummer 67? Delen heter forresten "67 Pružina zádržky zásobníku " på tsjekkisk... http://www.czub.cz/zbrojovka/cz-rozkres/cz527_r_cs.pdf, eller magazine catch spring (magasinlåsefjær?) på godt norsk.

 

Tror jeg ville hørt med Schou om å få tak i den.

 

Evt går det an å sende epost til CZ i Tsjekkia.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har denne nette børsa med stor kikkert på (50-56mm lysåpning), hvordan opplever dere balansen i børsa?

 

Har en Anschutz i 22 WMR som jeg hadde en Kahles 2,5-10x50 med lys oppå. Dette ble alt for lite børse i forhold til kikkert, så den føltes veldig topptung å skyte med. Riktig nok var montasjen litt høyere enn nødvendig, hadde akkurat litt luft med BC, uten å fjerne baksiktet. I dag står en Swaro AV3-9x36 på den, noe som sikkert er den ideelle kikkerten på slike småbørser. Men jeg vil gjerne opp på noe som gir både bedre skumringsegenskaper og trøkk i reven. Ikke minst få meg ei børse som har sluttstykket på rett side av kassa (les: linksutførelse) for kjappere opfølgingsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Har en Fox med en Nikon 5-20x44 på. Dette er en ganske stor kikkert. Den er nok litt i største laget, og det ser nesten latterlig ut når jeg har på solskjermen på kikkerten. Noe topptung, men Nikon er ikke av de tyngste. Den SER rimelig topptung ut.

 

Tror nok disse små, nette børsene har best av kikkert med inntil 50 mm objektiv og ikke for lange rør. Vurderer veldig å få på en Zeiss Classic 2,5-10x50 i stedet. Denne er relativt kompakt, så tror det kan få fint.

 

Men, på sett og vis, om børsa er topptung eller ikke, det er en vanesak. Tenker ikke noe over det selv egentlig. Jeg bruker nå børsa som den er inntil videre!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fine rifler de der!

 

Har så smått begynt å prøve finne en 527 Varmint i .223 men det er ikke bare-bare å oppdrive i dette land.. Betyr etter hva jeg kan se bestilling med lang ventetid, hvis ikke noen her vet det finnes i butikk noen sted? (jeg har sjekket med mange norske butikker/schou osv, til ingen lykke..

 

Uansett. Hvis det blir en bestilling på meg, kan dere hjelpe med stokkvalg?

 

Laminate kontra Kevlar-utgaven.

 

Det jeg funnit er at laminatutgaven er ca 100g tyngere og ca $130 billigere i USA.

Vektforskjellen kan jeg vel håndtere og lavere pris kan være en faktor hvis forskjellen i pris blir høyere her i landet.

 

Men mener den ikke er helt friflytende, noe med "pressure point" helt foran på stokken:

Vil dette i kombinasjon med vått nord-norgevær være en dårlig kombinasjon mtp treffpunktendringer?

Enn hva med to-fot? Vil dette være bedre å sette på kevlarstokken?

 

Syns egentlig laminatstokken er finere, men hvis det er sterke meninger for å heller gå for kevlaren så kanskje det er tingen, selv med høyere pris.

 

Takknemlig for synspunkter!

 

(edit, kaliber)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

normal_DSC03001.JPG

Har endelig, takket være 6x47, fått tak i noen 22ppc dummies for å teste matingen i min 527 carbine 7,62x39.

Jeg ladet to magasin med skudd og brukte noen minutter på å mate patronene og etter hver fant jeg ut at jeg måtte bøye ut vangene på magasinget for at det ikke skulle lugge. Når det var gjort matet patronene som smør, uavhengig av kuleform. Da er det med andre ord mulighet for at minien får et ekstra løp :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i lengre tid hatt litt havesyke på en 527 American, med en lett stokk og pipe i ett av de passende kaliberne til matvilt les rådyr og fugl.

 

Kaliberne har variert fra 6x45/6x47, 6,5 Grendel og 6,8 SPC. Jeg er av den oppfatning at kulediameter er særs avgjørende for effekten i viltet både med ekspanderende på hjortevilt og spesielt med helmantel på fugl.

 

6mm patronene stoler jeg ikek helt på til fugl med helmanteler. Grendel synes jeg har for lite oomp så pr idag er nok en 6,8 SPC med SPC II/DMR kammer og 1-11" snurr løp det som er virker nærmest gjennomføring.

 

Dessverre har jeg allerede 2x 6,5x47 og 1 stk 6 XC så strengt tatt ser en vel ikke helt poenget med ei rifle til i skapet til det samme viltet. Bare havesyken som er så innmari vanskelig å diskutere med.....

Link to comment
Share on other sites

Har levert søknad på ekstra løp i 22ppc og Rafdal tar jobben med å montere rustfritt walter-løp og tilpasse begge løpene til et løpsbytte-system i carbine min.

Hadde jeg ikke vært så fornøyd med den lille automatdvergen min hadde jeg bare byttet løp uten å tenke mer på det, men nå får jeg muligheten til å bruke 7,62 på hare og rype om høsten, toppjakt og mengdetrening. 22ppc brukes til predatorjakta hele vinteren :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt på 1:9 men endte opp med 1:8. Det blir standard neck (usa) men i følge 6x47 som eide brotsjen går ferdige sakohylser litt trangt i hans kammer så det blir nokk noen runder med halsfresing. Det hadde jeg helst klart meg uten men det går nokk greit. Jeg har en tendens til å få panikk når jeg ser halsdreide og skyteformede hylser drar sin kos ut i lyngen etter et kjapt ladegrep :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å ha den innskutt med 75grs Berger vld og prøve å finne en lettekspandert varmint-kule med samme treffpunkt på 150m. Kulebanekompensatoren vil være merket etter VLD så håper jeg bare at jeg kan kompansere kulefall med varmintkula ut til 250m bare ved å holde høyt/lavt i målet.

 

Jeg kjøper endel utstyr av 6x47 og deriblandt tomhylser av begge fabrikat så jeg får muligheten til å prøve begge før jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Og siden trådstarter har testet 221 fireball i Cz`n og Tailgunner har kjøpt litt PPC dings, da blir det CZ 527 bygg på meg.

Brosh, tolk, ekstra magasiner, NECG diopter og div die sett er handlet inn. Skal fin lese litt i tråden for å finne noen gode løsninger på baser/ringer og avtrekk.

Bruker samme argumentasjon som trådstarter. Kun Lapua hylser i mitt kammer. Har i lengere tid omformet endel 222/223 Lapua match hylser til 221 fireball. Disse blir meget bra. Og holder maaange ganger lengere enn rem fabrikk hylser.

Enormt mye arbeid med å konvertere hylser til kaliberet, men det er jo ennå en og en halv måned med mørketid igjen her i finnmark.

Kjøper nok Hi-teck stokk og får den montert ca samtidig med kjøp av donor kasse/rifle.

Satser nok på ett mellomlangt løp, da jeg tidligere har hatt 50 og 40 cm i 221 fireball. Blir jo å ha bra jern sikte løsning.

Skal kun 40-62g kuler og velger nok 1-10 i stigning.

Rimelig sako 75 med hi-teck stokk i 6mm br dukker sikkert opp på salg sidene snart :D .

Link to comment
Share on other sites

Før Grete denger oss i skallen med en ny våpenlov som forbyr løse magasiner på jaktvåpen, har jeg tenkt å kjøpe meg en CZ 527 i .223 Rem. Den eneste feilen med dette våpenet er at det ikke har tre-punkt-sikring, som alle "skikkelige" mausermekanismer skal ha etter min mening. Ellers er det perfekt.

 

Det jeg lurer på er ganske enkelt om jeg trenger medium eller høye ringer for å montere en 50mm kikkert m/Butler Creek linsebeskytter :?:

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok ingen .223 denne omgangen. Det var noe med ballett og klarinett osv for ungene - så det var jo et lett offer sånn sett - men allikevel...sukk. :wink:

 

Vel, etter at (den ildsprutende) dragen hadde gått gjennom regnskapet, tok hun på seg nisseluen og fortalte at det ble penger igjen allikevel til ny børse. Jeg er svært glad i konen min.

 

 

CZ 527 er vel egentlig akkurat det jeg er ute etter, men skal man kjøpe den fra Jaktdepotet, eller ta bryet (og kostnadene ) ved å importere den selv ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå eid en CZ 527, kal.223 i tre år. Den har vært innom børsemaker Mollan, som gjorde en del forbedringer. Børsa ble søylebeddet, munningen kronet, gjenget for lyddemper, snellerten ble justert bort. Har montert en Leupold VX-1, 4-12 X 40, i Warne montasjer. Hevarma tok opp i kikkerten, men den er enkel å ta av fra sluttstykket. Hevarma ble nedfilt, slik at den gikk klar av kikkerten. Børsa ser ut til å like 55 grains kuler. Med N-130 krutt får jeg bra samlinger med Norma Oryx, og Hornady V-Max. Har skutt både rådyr og orrfugl med børsa. Lett å bære med seg, og da med Hausken mini demper, og praktisk med løst magasin til småkaliber.

Link to comment
Share on other sites

hei

Etter månader med venting på børsa (cz 527 american links) bestilt oss lokal langer. Er eg lovet etter jul, og det er no :) . (muligens det blir neste år) Og her sitter eg å venter. å lurer på hvordan børsa er rett ut av eska. Er det noe som bare må gjørest eller er det godt nok. Tenker på avtrekk. bedding. det skal demper på og lurer da på kapping uten å tape så mye att den ikke er godkjent på rådyr (lader ikke selv) ser at poacher har kappet rundt 12 cm er det formye. personligt tenker eg rundt 10 cm ned til 47 cm løp. :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

normal_DSC03189.JPG

Fikk rifla i posten i dag :D

7.62x39 og 22 ppc USA

 

Har skutt 5 skudd ut av stuevinduet i dag for å begynne på å brekke inn løpet, men været tillater ikke noe innskyting. Har uansett litt problemer med at hylsene går trangt i kammeret og jeg har allerede hatt en episode der utdrageren gled over kraven som resulterte i 2(!) timers arbeid for å få patronen ut igjen. Ser ut til at jeg må ta den lange veien med skyteforming og halsdreing i alle fall :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Var paa jakt for foerste gang med min CZ 527 varmint 223 rem i gaar og det gikk veldig fint.

 

Kjoerte noen timers skutertur med guttene i sleden (qamotik), vi akte og koste oss med kako, kjeks etc. Paa veien hjem maatte jeg innom og sjekke noen steder jeg vet rypa liker seg. Plutselig ser jeg litt bevegelse i en bakke og tar frem kikkerten. Masse ryper i hele den lille lia.

 

Lader opp magasinet med AE 55gr FMJ og begynner aa skyte, skyter 9 ryper paa et lite kvarter uten en eneste bom. Holdene er da paa alt fra 30 til ca 150 meter. Jeg foeler meg saa bekvem og trygg med denne rifla at det er som en droem. Det aa kunne "sette" avtrekket er ogsaa en stor fordel for denne typen jakt.

 

Desverre ble to skudd litt lave, (traff i brystbein) og resulterte i sprengt/delt i to rype. Med litt mer trening med rifla og paa dager med lite vind tror jeg at hodeskudd med 223 rem paa rypa vil vaere det beste. Veldig kjedelig aa miste kjoett, men naa har jeg i hvertfall noen rypemiddager i dagene fremover:)

Link to comment
Share on other sites

@tailgunner

Ser du skriver at Rafadal skal tilpasse pipene til et pipeskiftesystem, men jeg undres litt når jeg ser bildet av rifla di. Er det ei svært tynn hylse du har eller er det bildet som lyver. Diameter på gjengepartiet er ikke langt under diameter på pipa. Forøvrig et flott våpen den der lille 527'n. Kompisen kjøpte en i 223 til jul og den har jeg vært med på å sørge for at er mer enn innskutt :mrgreen:

Pokkers små garderobeskap!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...