Jump to content

Hvilken sag anbefaler du til slakting i felt?


Hjortejeger89

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør om dette er rett og slett fordi jeg jakter i et terreng der vi slakter i terrenget og bærer ut.

Har i den forbindelse hatt med flere ulike typer sager, av den sammenleggbare sorten. Problemet med disse er at de fleste har litt for grove tenner til å sage ribbene med. En vanlig håndsag har faktisk perfekt tannstørrelse, men er problematisk å ha med i sekken.

 

Derfor spør jeg kammerfolket, har dere noen anbefalinger?

 

To viktige kriterier er at den må være lett og ha med i sekken, samtidig som tennene ikke er for grove.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik som jeg har hatt i over 30år, er nesten aldri blitt brukt fordi jeg har terrenger som hovedsaklig er flate eller går nedover.

 

http://www.wyomingknife.com/saws.htm" target="_blank

 

Meget god og grei sag, har nok mest saget greiner og trær med det grove bladet. Tar liten plass og kan henge i beltet.

 

Ser dagens også kan bygges ut og bli en skikkelig kjøtt/tresag. Kjøpes enkelt på nett og betalig med Paypal ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om vi jakter i samme type terreng (jeg jakter dog elg, ikke hjort), vi slakter også på stedet og bærer ut/ned kjøttet.

(Kjente faktisk at det begynte å verke litt i låra bare ved tanken på et femtikilos elglår i sekken...)

Har også slitt med mer eller mindre elendige tursager. En god gammeldags tømmermannssag har faktisk fungert best, men den er knøvlete å ha med seg, og knøvlete å sage over bekken med.

 

Jeg kjøpte denne saga etter tips her på kammeret. Den ser lovende ut, men har enda ikke fått testa den.

 

 

(Edit: URL til original tråd)

Link to comment
Share on other sites

Til hjortedyr trenger man ikke sag. Med kniv får man av alt.

 

Vi gjorde det før, ja, men det vart ein del avbrotne tolleknivar av det.

Elles så er EKA si den beste eg har funne hittil. Eit anna alternativ e eit slikt handtak du set baufilblad i.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal lage koteletter opp på fjellet så trenger du ikke sag. Jeg sager aldri tint kjøtt, da der blir beinsplinter i kjøttet.

 

 

Har registrert at det finnes mange ulike metoder å flå og slakte vilt på. Til min og jaktlagets metode er det nødvendig

med sag når vi slakter i terreng.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Bighorn ! Denne saga får lett plass i sekken, veier lite og du får passe fintagget sagblad som ikke fliser opp for mye. Ellers bruker jeg ei lita finersag (husker ikke navenet, men kosta lite) når jeg parterer hjemme, denne saga er så fintannet at den fliser ingenting. Begynner å bli litt sløv etter mange års bruk og det kan hende den er måden for utskifting. denne kan også være grei å ha med i sekken, lite vekt og ei kort og hendig sag.

Link to comment
Share on other sites

Har sett noen sage av hodet, skanker, nakke på elg, rein. En operasjon som tar lang tid og krever mye sløsing av krefter.

Hodet fjerner jeg på ti sekunder, skanker på 2sek hver og nakke på 10-20 sek. Alt dette med kniv.

Kan legge ut filmklipp her hvordan man lettest slakter rein,hjort, og elg.

 

Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Ser der er flere over her som kun bruker sekunder på å grovpartere div. storvilt med kniv. Jeg bare lurer på hva det er som haster så jæv.... ??

Jeg mener jeg kan det meste med både slakting og stykking men har aldri forstått hvorfor det skal gjøres på under ett minutt?

Det må jo være rent oppblåst selvskryt og ikke minst veldig usant det dere skriver. Og det har ingen hensikt å gjøre den typen arbeid på noen sekunder. Oppå skjærebordet kan man gjøre slike ting veldig raskt men ikke ute i felt og om man prøver med ferskt kjøtt så blir det lett et graps og stor fare for fingrer og andre kroppsdeler.

 

Det neste nå blir vel noen som kløyver etter ryggen med kniv, på 4sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Beiner ut skrotten på et minutt.... :lol::lol::mrgreen:

 

Neida, det er sjelden det haster. Er bare blitt slik at man er blitt vant til å klare seg uten sag. No big deal.... :winke1:

Ribbeina kan deles med kniv høyt oppe, eller man riper med kniven og knekker de, men som regel er hele brystkassa på rein intakt til jeg får den i hus. Og som påpekt, skal man ha carrè må det sages.

Link to comment
Share on other sites

Det må ikke gå fort bestandig, mener bare at det kan gå fort med bare kniv når man følger dyrets naturlige ledder, alle partene i dyret har ledd.

Og hvis det må gå fort så gjør det det. Når det f.eks ligger 20-30 rein døde og du må bli ferdig med å slakte før den siste er pinnstiv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal unngå å bli grinete fordi mange mener jeg ikke trenger å bruke sag til å partere hjort i felten. Men jeg var egentlig mest interessert i tips fra de andre som også bruker sag :winke1: Mange gode forslag foreløpig! Har partert mange hjorter uten bruk av sag også, men det er litt avhengig av hvor jeg jakter.

 

Skal forøvrig innom xxl å kikke på denne http://www.xxl.no/Root/Jakt/Kniver-og-% ... 73_1_Style om den kan være aktuell. Om noen har erfaring med denne, så skrik ut.

 

 

Man kan felle trær med kniv og øks også, men det går fortere med sag :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan jobbe med en sylskarp liten skogsøks trenger du ikke sag , hvis ikke så har Bosch og Makita lite batteridreven bajonettsag . Med den kan du dele elgen i lengden .

Føler vel at det er litt i overkant å stappe ei Makita bajonettsag ned i sidelomma på Recon Pack'en å dra på reinsjakt, men at et slikt stunt hadde blitt lagt merke til, det er sikkert.

 

Bajonettsager i diverse varianter ev vel mer til litt mer stasjonært bruk, men der er de særdeles godt egnet. Må bare huske på å ha en sjåfør og en systemoperatør når en deler hjort evt elg på langs, ellers kan sagingen ta skikkelig ut......bokstavelig talt.

 

Å kunne presentere fine slakt, fortrinnsvis fagmessig oppdelt og ikke minst prekevert er en del av gamet synes jeg.

 

Men jeg må si jeg likte den Gardenakoplingen litt lengere opp i tråden her.

I stedet for Makita'en tror jeg jaggu det havner en Gardenakopling i sidelomma på sekken, før årets reinsjakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan jobbe med en sylskarp liten skogsøks trenger du ikke sag , hvis ikke så har Bosch og Makita lite batteridreven bajonettsag . Med den kan du dele elgen i lengden .

 

 

Har brukt øks ved flere anledninger, også en stor samekniv jeg har til å hugge gjennom det meste :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...