Jump to content

Endret: Liste over patroner med samme støtbunn som 308 hylsa


mar.j.kar

Recommended Posts

Ønsker å lage en liste over patroner som kan brukes med samme samme sluttstykke som til 308W, og i kort kammer.

 

List gjerne opp det dere kommer på. Alle kaliber er aktuelle, og spesielt de mer eksotiske og spennende! Det er viktig å få fram hvilken hylse patronen er basert på.

 

Dersom det er noe feil ved liste - si ifra...

 

 

Liste oppdateres fortløpende:

(patron-(basert på hylse))

 

.20BR (6mmBR)

22-250

22-243

243W

25-284W

250 Savage/250-3000 (22-250)

6mmBR

6XC (22-250)

6mm/22-250

6mm/284W

6mm Dasher (308x1.5 Barns)

257Roberts

260Rem (308W)

6,5BR (6mmBR)

6,5 Creedmoor (308W)

284W

7mm08 (308W)

7mmBR (6mmBR)

308x1.5 Barns (Nedkortet 308W)

308W

.30BR (6mmBR)

338 Federal (308W)

338BR/Whisper (6mm BR)

358Win

358 Whisper (6mm BR)

.375-08 Jaguar (308W)

416 A-SUB (6mm BR)

458 Socom

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja vel, 416 er vel det grøvste, eller nær, opp over, så er det ned til 17, mange kuriøse villkatter kan det bli. Artig fabrikk patroner 284W,358Win 338,7-08, 260Rem, 243W, 22-250 er kassa lang nok 9,3, 8, 7 og 6,5x57, 6mmRem og 257Roberts(samme hylsa) og sikkert noen flere.

Link to comment
Share on other sites

338 Federal er ganske spennende, men er kanskje ikke spes nok.

 

458 socom er veldig aktuelt, men hører om en del mateproblemer. Ikke dumt når det egner seg godt til underlyd.

 

De vanlige orginale(243, 22-250, 260 osv) som er nevnt er ikke aktuelle.

 

Jeg er kanskje mer opptatt av hylse enn kuledim. Jeg syns alle 7,62x39 hylsa er interessant. Noen som veit alt hva som kan lages ut av denne? Tenker da også på patroner som er litt praktiske, og som det er greit å få kamra et løp til.

 

Hva slags støtbunn har 300 whisper, 35 Gremlin, 30 Walker?

 

Hvilken hylse er 6mm Dasher bygget på?

 

Og 416, hvilken hylser kan disse pluggene og dyttes ned i, og hva kalles de da?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hylse er 6mm Dasher bygget på?

 

Den er vel basert på 308x1,5 Barns, som er en nedkortet .308. Men den er ganske lik en 7.62x39mm Russian Men er litt mer romslig i basen og har derfor plass til mer krutt.

6mm Dasher er lik en 6mmBR/6mm Norma BR. Men har brattere skulder, som er flyttet lenger frem. Derfor blir det plass til mer krutt i hylsen.... Vet ikke om det har så mye å si, men den er jo spessiell, og det var jo et kriterie :winke1:

 

Jeg ville ikke gå over .400 i en .308 hylse. Den er krave/belteløs, så derfor kamrer den på hylsehalsen, så en god skulder (Føler jeg) er en god ting... Hvis ikke hadde en .454/.308 eller .430/.308 vildkatt vært spennede.

Link to comment
Share on other sites

6mm Br er allerede nevnt, men det kalibret får man jo fabrikkammo til, så da kan det ikke regnes som eksotisk :D

6,5mm Br derimot er et av mine favoritt kaliber. 30Br (også nevnt allerede) og 7mm Br er også meget gode kandidater selv om jeg ikke synes de når helt opp til 6,5Br..

Link to comment
Share on other sites

Har rem700.. Pipa kan skrus ut ved hjelp av egnet verktøy. Dette kan gjøres selv. Mange tror at kun systemmrifler kan bytte løp, men det er feil. Har hørt om folk som bytter pipe med håndmakt med hell. Usikker på om det anbefales å ha såpss løse piper...

 

Noen som veit hvor verktøyet kan kjøpes billigst forresten?

Link to comment
Share on other sites

Kan moen si litt om BR-hylsa? Er dette i utgangspunktet ei 308-hylse, eller er der mer riktig å si at 6mmBR er ei orginal hylse? Og hvilken patroner bygger på nettopp denne?

 

Og som nevnt tidligere er jeg veldig interessert i 7,62x39-hylsa... Noen som kjenner mulighetene til denne?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

7.62x39 har ikke samme støtbunn som 308 familien. Støtbunnen er litt mindre. Andre hylser basert på samme støtbunn som denne er bl.a. 220 Russian, 22PPC, 6mm PPC, 6,5 Grendel, 284LBC-AR, 30 Walker og sikkert mange flere villkatter:-) Altså litt mindre støtbunn, men enkelte her på forumet har vel fått 6,5 Grendel til å fungere med sluttstykke tilhørende 308w familien, selv om det er litt romslig.

 

300whisper er basert på samme støtbunn og 222rem familien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.22-243 middlestead, 45ACP, 45WinMag.

 

tenkte også på disse pistolpatronene.

Mener også å ha lest at noen av patronene i Automag familien var basert på 308 hylser...? F.eks 44 automag?

Andre avleggere av 45 winmag er vel 451 Detonics samt 45 Super... 460 Rowland er vel også i samme gata , men fant ikke noe om opphavet til hylsene til denne

 

 

Jeg ville ikke gå over .400 i en .308 hylse. Den er krave/belteløs, så derfor kamrer den på hylsehalsen, så en god skulder (Føler jeg) er en god ting... Hvis ikke hadde en .454/.308 eller .430/.308 vildkatt vært spennede.

Kravevariantene 307win/356win - fins de enda å få kjøpt som tomhylser?

(Blir jo OT her da - da har de ikke lenger samme støtbunn..)

Link to comment
Share on other sites

Siden det spørres etter patroner som bruker samme støtbunn som .308 Win, så er det da litt rart at ingen har nevnt 30-06, eller andre kreasjoner basert på denne hylsa ennå.

Satt og tenkte det samme her. Nevner f. eks. .270 Win og .220 Swift. Synes også 7x57, 7x64, 8x57 og 8mm-06 bør tas med på listen. Alle krever lang låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Synes også 7x57, 7x64, 8x57 og 8mm-06 bør tas med på listen. Alle krever lang låskasse.

 

Man kan kanskje si at 7x57 er opphavet til både "06-familien" og "308 familien" ?

 

244 remington/6mm remington må iallefall med, basert på 7x57

 

8x60S , en strukket 8x57

Link to comment
Share on other sites

244 remington/6mm remington må iallefall med, basert på 7x57
Hva med gamle Robert? 257Roberts samme hylse/bunn, går jo også glatt inn i et 308 sluttstykke, med litt over kort kasse, inn der også. 25-06 grusern jo, men i halvlang(standard?) kasse.
Link to comment
Share on other sites

Skal gå over forslagene....men det hadde vært mye lettere dersom alle skrev kaliberbetegnelsen og patronen den er basert på. Og kravet er at den MÅ gå på samme sluttstykke. Om det er lang eller kort kasse kan være interessant å få med. Lista kan oppdateres med kasse seinere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@hillbilli77: Jepp. En 22-250 kan modifiseres til å ta "alt" med -06-hylsebunn, uten modding av sluttstykket. Min tar 22-250 , 6BR og 6,5x47 Hylsehodet er jo det samme, derfor går de alle. Men som du er inne på så vil det variere hvilke som vil gå i magasinet. Og lange patroner får ikke plass i magasinet, men vil antagelig fungere greit som enkeltskudd. Uten å ha prøvd, så vil jeg tro selv en 9,3x62 lar seg lure inn utkasteråpningen på en 22-250. Usikker på om åpningen er stor nok til å få hylsa ut. Kan ta ut hele sluttstykket evt. Upraktisk ja, men det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at hvis man har en for eksempel en Remington 700 i 22-250 som man vil ha i 243w eller 7-08 så er det bare å bytte løp og muligens magasin tilbringer,man slipper å åpne opp /modifisere støtbunn på sluttstykke?.
Kun løpsbytte vil jeg tro, ikke så stor forskjell på de hylsene.
Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at lista bør forandres litt på sikt. Jeg trur det vil være mer oversiktlig å sortere på opprinnelig hylse. Jeg var nok ikke helt klar over hvor mange villkatter m.m. som er blitt skremt fram opp igjennom... 308 og 6mmBR er mye brukt, så kanskje det burde være egne lister for hva man kan gjøre med disse hylsene - fortsatt ift samme sluttstykkehode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...