Jump to content

jaktmotstand i akersgata.


Guest solheimen

Recommended Posts

leser en lengre kronikk i torsdagens vg om en vg ansatt som ikke kan forstå hvorfor vi går på jakt. Er det noen av våre skribenter som kan påta seg å svare hun hvorfor? Les: MV&OMEGA. Det er synd slikt havner på side 2 uten tilsvar.

Link to comment
Share on other sites

Mulig å finne denne kronikken på vg.no? (OT-hvordan i hel.. er den siden blitt kåret til årets nettside? Tregog ligner mest på et dårlig nr av se og hør!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvordan de klarer hverdagen uten jakt.. Ikke kan jeg forstå hvordan folk orker å bo i by og gå på cafe heller. Ikke kan jeg forstå hvorfor utenforstående alltid skal bry seg med ting de ikke har noe med. Men det er sikkert jeg som forstår lite her i verden.

 

Enig. Hadde kansje gått ann å ha det sånn passe uten jakt, men for meg så er jakta det som gjør tilværelsen fullkommen. Er jo ikke så rart igrunn når det er det forfedrene mine har gjort i noen hundre tusen år. For meg er det heller en gåte hvordan det går ann å mangle jaktinstinkt, bare noen få generasjoner etter det var livsviktig. Men egentlig tror jeg samtlige mennesker hadde jaktet hvis de hadde fått opplevelser og inntrykk gjennom jakt i ungdommen som meg og mange andre her inne. Da hadde de skjønt "drapsgleden", som ikke har noe med drap å gjøre, men med noe som faller helt naturlig.

Hvis de hadde hatt rett i sine påstander så hadde vi kunne funnet glede i å slå ihjel kattunger eller kaniner, men det er det vel ikke en sjel her inne på kammeret som gjør. Derfor er det situasjonen vi er ute etter, ikke avlivningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen hadde stappa meg inn i en leilighet i f.eks. Oslo, så hadde jeg rett og slett dævva av mistrivsel. Jeg hadde faktisk ikke likt meg på et boligfelt på landet engang. Jeg er født og oppvokst på boligfelt på landet, og syntes det var helt topp. Helt til jeg kjøpte hus oppi skaukanten, der jeg ikke ser eller hører naboen.

 

Og et liv uten skyting og jakt. No way. Jeg har riktignok hatt ei pause fra jakt pga. at faren min dævva, og da mista jeg helt gløden, men jeg har skyti hele tida siden jeg var 8 år. Nå er jeg 34 år.

 

Fikk en guttunge ifjor, og bestemte meg for at nå var det på tide med jakt igjen. Må jo la han få samme mulighetene som jeg har fått sjøl. Jeg lot fjoråret være en slags prøve, for å se om det var noe jeg kunne trives med igjen, og gjett 3 ganger åssen det gikk :wink:

 

Jeg jakter minst like mye for opplevelsen, som for selve fellinga av viltet. Og jeg har vel aldri angra på et skudd jeg ikke har skutt, eller et dyr/fugl jeg har latt passere. Det er det som er og blir jakt i mine øyer.

 

Var selvfølgelig mer triggerhappy som ungdom og rett fra jegerprøve, men man vokser med åra :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvordan de klarer hverdagen uten jakt.. Ikke kan jeg forstå hvordan folk orker å bo i by og gå på cafe heller. Ikke kan jeg forstå hvorfor utenforstående alltid skal bry seg med ting de ikke har noe med. Men det er sikkert jeg som forstår lite her i verden.
'

 

Enig med deg i det, men siden du og jeg er jegere og tilfredse med livet, gidder vi ikke

bruke tid og resurser på å bry oss nevneverdig med hva de syssler med i sin caffelatteverden.

Vi holder stort sett våre meninger for oss selv, og har ikke behov for å danne noe korstog mot andres

levesett. Paradokset er at vedkommende skribent kanskje har unger som sitter med PC eller Tv spill

og blåser hodet av hundrevis av "fiender" hver dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ehem. Noen fakta må åpenbart på bordet. Jeg

 

  • er født og oppvokst i byen; jeg er t.o.m. blokkunge (fra Trondheim).
  • lever og virker p.t. godt innenfor Ring 3 i hovedstaden.
  • har til enhver tid bodd i en av Norges tre største byer.
  • drikker stadig både caffè latte og cappuccino; jeg går på café hver dag.
  • har tilfeldigvis journalisthøgskolen (UiO).
  • har jobbet i Akersgata i opptil flere år.
  • bor i noe som er meget likt rekkehus, nemlig firemannsbolig (borettslag).

Lista over the awful truth kan om ønskelig gjøres lengre. Ut fra ovennevnte kan egentlig ikke jeg bidra så mye. Det får vel bli et skikkelig menneske fra landet da, i hvert fall ikke en by-pudding som jeg. :D Et par formildende formildende forhold kan jeg dog komme på, ut fra det som [hittil] er skrevet i denne tråden, nemlig at jeg i hvert fall ikke er jaktmotstander (22 år siden jeg, den gang visstnok som Norges yngste, tok jegerprøven) og at jeg har små barn som aldri vil få voldelige tv-/pc-spill.

Link to comment
Share on other sites

Ehem. Noen fakta må åpenbart på bordet. Jeg

 

  • er født og oppvokst i byen; jeg er t.o.m. blokkunge (fra Trondheim).
  • lever og virker p.t. godt innenfor Ring 3 i hovedstaden.
  • har til enhver tid bodd i en av Norges tre største byer.
  • drikker stadig både caffè latte og cappuccino; jeg går på café hver dag.
  • har tilfeldigvis journalisthøgskolen (UiO).
  • har jobbet i Akersgata i opptil flere år.
  • bor i noe som er meget likt rekkehus, nemlig firemannsbolig (borettslag).

Lista over the awful truth kan om ønskelig gjøres lengre. Ut fra ovennevnte kan egentlig ikke jeg bidra så mye. Det får vel bli et skikkelig menneske fra landet da, i hvert fall ikke en by-pudding som jeg. :D Et par formildende formildende forhold kan jeg dog komme på, ut fra det som [hittil] er skrevet i denne tråden, nemlig at jeg i hvert fall ikke er jaktmotstander (22 år siden jeg, den gang visstnok som Norges yngste, tok jegerprøven) og at jeg har små barn som aldri vil få voldelige tv-/pc-spill.

 

Det var da som bare f... :D

Vi har en overløper blandt oss :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange av jaktmostanderne er godt utdannede, smarte mennekser. De har veldig god kunnskap om deres fagområde, men innbiller seg at de kan mye utenfor deres fagfelt også; det vi kaller synsing. Det mest brukte argumenet er vel at jakt ikke lenger er nødvendig fordi det ikke er matmangel nå. Dette er et argument de fleste kan si seg enig i, men bare hvis matmangel er det eneste kritriet for å drive jakt. Og det er vel her de fleste synsere detter av lasset desverre... Stikkordet er ansvarlig forvalting av vilt, noe jeg personlig syns er veldig viktig. Jeg er overbevist om at naturen klarer å ordne opp i det meste selv, men det tar myyye lengre tid. Og ikke minst, det blir på bekostning av det levesettet som vi har valgt i Norge. Jeg tror ikke dir. Andersen ville like at det kommer flokker av hjortedyr og tråkker ned hagen hans, eller at Mikkel tar katten hans. Eller at hans nye Mercedes blir rent i senk av en flokk med elg når han kjører til jobb.

 

Disse eksemplene er selvsagt satt litt på spissen, men jeg tror at det er lignende problemer vi vil kunne få ved å ikke forvalte viltet riktig.

 

For å ta et eksempel fra der jeg kommer fra; på 80-tallet var det veldig mye elg her. Elgen spiste kornåkrer, kom tett opp til husene og spiste epletrær på vinteren, skremte livet av folk osv. Men i dag, etter litt mer aggresiv uttak av elg så er problemet veldig redusert.

 

Et annet argument som dukker opp er dyreplageri ved skyting av vilt. Å bli skutt tror jeg er en drøm sammenlignet med:

1) Å sulte ihjel

2) Å bli kjørt ihjel

3) Å få en lumsk sykdom pga. "overbefolkning"

 

Og ikke minst, jakt er en flott måte å komme seg ut i naturen på. Jakt kan også være sosialt, iallefall hvis det er snakk om elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiske holdningar og evne til forståelse som vert lagt for dagen i denne tråden her...

 

Du må gjerne utdype ?

 

Satte det litt på spissen, skal innrømme det. Men kan gjerne utdjupe litt ja.

 

Når ein framstiller ganske vanlege livsstilar som det å "ikkje gå på jakt", "bu i by" og "gå på cafe" som noko heilt uforståeleg og idiotisk, so meinar ein i praksis at det kun er seg sjølv og eit lite mindretal av likesinna som har noko i nærleiken av ein normal livsstil.

Det er kanskje ikkje evna, men viljen til forståelse det då går på.

Mogeleg at eg misforstår og leser litt for mykje mellom linjene, i så fall beklagar eg det.

 

Dei fleste som ikkje går på jakt er fortsatt ikkje jaktmotstanderar. Jakt har brei støtte i befolkninga, og linken mellom "ikkje-jeger" og "jaktmotstander" er meget liten. Mykje mindre enn vi jegerar kanskje likar å tru.

Når det gjelder dei som verkeleg er i mot jakt, so må vi ta desse seriøst. Dersom våre argument er på nivået "du er dum, og eg skjønnar ikkje kvifor du orkar stå opp om morningen" so tapar vi den debatten.

Ein må ha respekt for andre sine argument, og kunne takle desse på ein sakleg måte.

 

Men for all del, kanskje det er eg som er for naiv og som har for stor respekt og høflighet overfor andre.

 

PS: omega, det var ikkje deg eg sikta til, viss du trudde det.

 

PSII: Smakte "caffe latte" her ein dag. Var på tur, og hadde litt mjølkerestar i snyltekoppen då eg slo kaffien oppi. Va ikkje so verst, smakte eigentleg berre kaffi... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker økologisk kjøtt, og det burde høyt utdannede folk forstå og akseptere at jeg gjør, uten at de skal være belærende ovenfor meg m.fl, og gjøre sine meninger så mye mere berettigede fordi de har en lang utdannelse i ett eller annet.

 

Dette er hva jeg kaller "de intellektuelles meningsterror".

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg er ikke i nærheten av å bli støtt av utfall mot lattedrikkende byfolk, som gjerne er vegetarianere, dyrevernere, journalister, kommunister og/eller det som verre er. Det jeg kan si, er at slike utfall, i tillegg til at de først og fremst er forutsigbare og kjedelige, egentlig fremstår som tafatte inntil det søte. Jeg skal derfor ikke bruke tid på spekulasjoner rundt meningsinnhold i innlegg av denne typen, som en til stadighet ser her inne. Jeg konstaterer at vi alle disponerer vår egen tid, og det er opp til enhver hva man bruker taletiden sin til. :)

 

Men alvorlig talt, jeg tror egentlig vi alle er enige, men jeg hadde satt pris på om vi heller hadde fokus på saken, istedenfor å bruke håpløse stereotypier til å diskvalifisere andre meningsberettigede.

 

God søndag - tross alt!

Link to comment
Share on other sites

No trur eg type og lengde på utdanning her lite eller ingen innverknad på holdning til jakt.

Eg har opplevd både jegerar og jaktmotstanderar i alle "klassar" frå dei som kun har grunnskule til dei som har doktorgrad. Kan ikkje sei at eg har sett nokon tydeleg samanheng. Men har nok sett ein trend på argumentasjonen hos dei som er mot jakt. Dei med lågare utdanning har argument som vitner om mangel på kunnskap og forståelse for jakt, medan dei med høgare utdanning har argument som går meir på filosofi og natursyn.

 

Mi erfaring er heller at fortåelse for jakt aukar med utdanningsnivået, men det har nok å gjere med det miljøet eg vankar i.

 

Et annet argument som dukker opp er dyreplageri ved skyting av vilt. Å bli skutt tror jeg er en drøm sammenlignet med:

1) Å sulte ihjel

2) Å bli kjørt ihjel

3) Å få en lumsk sykdom pga. "overbefolkning"

 

Du glømte den som kanskje er verst; 4) Å bli reven i hjel av rovdyr som ikkje ein gang gidder å vente til du er død før dei begynner å ete på deg...

Link to comment
Share on other sites

Ekte mannfolk, kledd i dongeri eller flanell skjorter, drikker svart kaffe, kokt på bål; hva en skal kalle gjengen som iført blekrosa skjorte drikker kaffe med melk i og hevder det heter Caffe latè er ikke godt å si....

 

 

 

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hey hey hey! Jeg er en av dem som godt kan finne på å gå med rosa skjorte. I tillegg er jeg minst én av disse:

  • ulvevenn
  • homofil

Og så drikker jeg altså kaffe med melk i. Hver dag. (At jeg drikker denne melka, og gjennom dette bidrar til omsetning av subsidierte landbruksvarer, burde forresten alle bygdehomoer og resten av bønda være glad for!) ;)

 

Så kom igjen, kjør konstruktiv debatt! By og land, mann mot mann. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du glømte den som kanskje er verst; 4) Å bli reven i hjel av rovdyr som ikkje ein gang gidder å vente til du er død før dei begynner å ete på deg...

bare en tanke....

 

hehe rovvilt er fæle dyr ikkesant? de dreper sine medskapninger her på jord for å spise de.

ulven er visstnok den verste. den dreper tilogmed dyr den ikke har behov for å spise akkurat da, sies det.

det er jo rett og slett barbarisk. primitivt. kansje på grensa til slemt?

oi, er ikke det akkurat det samme som jegere gjør?

Link to comment
Share on other sites

Du glømte den som kanskje er verst; 4) Å bli reven i hjel av rovdyr som ikkje ein gang gidder å vente til du er død før dei begynner å ete på deg...

bare en tanke....

 

hehe rovvilt er fæle dyr ikkesant? de dreper sine medskapninger her på jord for å spise de.

ulven er visstnok den verste. den dreper tilogmed dyr den ikke har behov for å spise akkurat da, sies det.

det er jo rett og slett barbarisk. primitivt. kansje på grensa til slemt?

oi, er ikke det akkurat det samme som jegere gjør?

 

Jo, men mennesket er vel einaste arten som er i stand til å ta hensyn til at avliving av sine byttedyr skal skje so raskt og smertefritt som mogeleg. I eit sopass "sivilisert" land som noreg har vi til og med lover som pålegger oss det.

Dette er for all del ikkje meint som ein anti-rovdyr argument, men bør etter mi meining bli lagt meir vekt på som eit pro-jakt argument.

Vi kan utnytte bambi-mentaliteten litt og, vel. I staden for å berre kritisere den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jo, men mennesket er vel einaste arten som er i stand til å ta hensyn til at avliving av sine byttedyr skal skje so raskt og smertefritt som mogeleg. I eit sopass "sivilisert" land som noreg har vi til og med lover som pålegger oss det.

Dette er for all del ikkje meint som ein anti-rovdyr argument, men bør etter mi meining bli lagt meir vekt på som eit pro-jakt argument.

Vi kan utnytte bambi-mentaliteten litt og, vel. I staden for å berre kritisere den :wink:

jada. jeg har ingenting hverken mot jakt eller rovdyr.

 

om jegere er mer humane enn rovdyr i sin avliving av byttedyr? sikkert som oftest. men akkurat den diskusjonen tror jeg kan være dårlig for oss jegere å gå inn i, så jeg lukker min munn.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men mennesket er vel einaste arten som er i stand til å ta hensyn til at avliving av sine byttedyr skal skje so raskt og smertefritt som mogeleg. I eit sopass "sivilisert" land som noreg har vi til og med lover som pålegger oss det.

Dette er for all del ikkje meint som ein anti-rovdyr argument, men bør etter mi meining bli lagt meir vekt på som eit pro-jakt argument.

Vi kan utnytte bambi-mentaliteten litt og, vel. I staden for å berre kritisere den :wink:

jada. jeg har ingenting hverken mot jakt eller rovdyr.

 

om jegere er mer humane enn rovdyr i sin avliving av byttedyr? sikkert som oftest. men akkurat den diskusjonen tror jeg kan være dårlig for jegere å gå inn i.

 

Eg er fullt klar over at du verken er mot jakt eller rovdyr. Likefullt er det arti å stille slike spm som du gjer :D

 

Om jegerar er meir humane er vanskeleg å svare på. Men vi som jegerar har evna til å vere det, og evna til å forbetre oss. Det har ikkje naturen på same linje, og det meinar eg kan brukast som argument for jakt (når dyrevelferd er tema).

Link to comment
Share on other sites

Naa gaar jeg sjelden i rosa skjorte, tror ikke jeg er homo selv om jeg er paa kammerset :!: Men naar jeg drikker kafe er det med floete eller noget attaat. Jeg haaper bare at noen kan svare de floetedrikkende kaffemenneskene paa en human maate hvorfor VI jakter. Takk til Omega og MV for at det ser ut som dere har viljen til det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hey hey hey! Jeg er en av dem som godt kan finne på å gå med rosa skjorte.

Count me inn. Har hvertfall 4 rosa skjorter i skapet. Konge med ROSA :lol:

 

Det som er bra med Norge og jakt. Er at det finnes jegere i alle sammfunnslag og med alle type utdannelser. Eller mangel på. Det gjør at forståelsen for jegere og jakt er stor hos Ola Normann. Alle med litt over mistekravet i iq, skjønner at når vi først har gått inn og begynt å forstyrre naturen på et område. Må det reguleres på alle nivåer.

 

Det som ødleger for forståelen av jakt er hemmligholdelse, tjuvjakt, uhuman jakt + generalisering.

Tror bondetampene skal være glad for at det finnes cafelatte, rosakledde byfolk som liker å jakte.

 

Ta en titt og se på hvordan forståelsen for jakt er i England og Skotland. Der jakt i lengere tider har vært et "overklassefenomen". Den allmene mann i gata har ingen forståelse for jakt og skaper seriøst hodebry for mange jeger og gamekeepere.

 

Mangfold og bredde er et godt stikkord i denne saken.

 

For dere som mener at rosa er for homser og jenter.

Dere burde prøve det. Gir en god følelse. Gjerne med hvite skinnsko til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå som unge hr. siste-bokstav-i-det-greske-alfabet har kommet ut av skapet får vel jeg også gjøre det samme:

 

Hei, alle sammen. Jeg heter Sako 30-06. Jeg er oppvokst på beste vestkant, jeg bor i Norges tredje største by, jeg har lang akademisk utdannelse, setter pris på finkultur og liker både caffe latte og annen styggedom som cappuchino, søte dessertviner eller quiche. Jeg kjenner og omgås uten problemer opptil flere som "kjører i motsatt fil". Det eneste som kanskje holder meg fra å selge børser og Norrøna til fordel for en håndbok i blomsterdekorering er kanskje at jeg overlater de rosa skjortene til personer med et mindre fordomsfullt syn på hva slags farger de trives i. Mon tro om jeg er meningsberettiget hva jakt angår? :mrgreen:

 

Nok sludder. Egentlig ville jeg bare si "+1!" til de som tidligere i tråden har påpekt at "it takes all kinds", og å begynne med sleivkjeft overfor folk med en annen bakgrunn og andre interesser enn seg sjøl, nok ikke er veien å gå for å få en konstruktiv debatt. Jeg vet ikke hvordan det står til med dere andre, men jeg for min del reagerer nokså negativt hvis jeg blir puttet i bås, ferdig karakterisert, av mine meningsmotstandere. Og det er ikke nok ikke riktig framgangsmåte hvis man ønsker å øke forståelsen for sitt eget syn.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden var fasinerende lesing:-) Men hva stod det egentlig i den kronikken?

 

Jeg leste en kronikk her om dagen som kan være den samme, men siden jeg satt på kafé med min cortado og leste en hel rubbel med aviser, så kan jeg ikke huske om det var VG. Der var i hvert fall årsaken til alle hatske utfall mot norske jegere saken med norske rikfolk som betalte den rosa skjorta for å skyte "the big five" i afrika, gjerne på inngjerdede viltfarmer i Sør-Afrika. Som syndebukk nummer 1 hadde de Rimi Hagen som hadde skutt en flodhest i stedet for et nesehorn. Det utløste slike harmdirrende ord at jeg følte meg satt i bås med samtlige multimilliardærer i landet.

 

Nå gjorde jo ikke Hagen norske jegere en tjeneste rent PR-messig ved å skryte av hvordan han hadde skutt sine store 5, samtidig synes jeg ikke kronikkforfatteren fremsto veldig fornuftig. Å komme med argumentet om at vi bør avstå fra å jakte når vi kan kjøpe utrangert melkeku på butikken er ikke noe som får meg til å legge børsa på hylla.

 

Jaktmotstanden er kanskje større nå en for ti år siden og det er viktig å være bevisst. Begge mine unger har blitt ertet på skolen ved at de kaller faren deres for en morder siden han skyter søte dyr, men det er samtidig ikke langt derfra til at de samme ungenes foreldre ber meg komme bort i rekkehushagen deres å skyte de rådyrene som spiser blomstene deres. Når jeg forteller litt om kvoter, våpenforskrifter og et par andre detaljer som står i veien for det blir de skuffet og går ikke av veien for å slå et slag for tjuvjakt.

 

Men der er viktig at vi jegere er åpne og ryddige, serverer godt kjøtt til familie og venner og opptrer med tanke på at vi representerer hverandre som jegere.

 

I denne kommunen er en av de største grunneierne jaktmotstander. Han nekter både elg-, rådyr-, og småviltjakt i sin skog, men hvert år på grunneierlagets årsmøte gafler han innpå flere porsjoner med elgkjøtt. Selv er jeg ikke med i laget, men har oppfordret kjente der til å servere ham en vegetarrett på neste årsmøte:-)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har link til den VG artikkelen?

Edit: Nå jeg leser denne tråden skulle jeg et øyeblikk ønske at jeg var transvestitt (not), ihvertfall homse (not), brukte rosa skjorter (not). Men jeg bor i by, liker det urbane cafelivet, har skjeve venner og er høyt utdannet. Så jeg representere i hvertfall noe som ikke samsvarer med bygdedyret :D (ikke bli hårsår nå, er bare på gøy dette!)

Vi er jegere og samlere av natur, noen av oss mer jegere enn samlere... Det er fellestrekket mellom oss her på Kammeret: Jakten og skyting. Det er ikke å forvente at vi har mer felles enn det, hverken politiske synspunkt, seksuell orientering eller hva slags kaffe man foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

jeg bor desverre ikke i by, å rosa skjorter er litt utenfor min klesvei. men har vel sikkert noe som kan kvalifisere som høyere utdanning og har da oppsøkt etablissementer som serverer kaffe med melk i.

jeg har ingenting i mot folk med annerledes legning enn det jeg tror jeg har, har heller ingenting i mot folk fra mer urbane strøk enn der jeg bor(hm, når jeg tenker etter bor vel de aller fleste i mer urbane strøk enn jeg bor i.)

å ikke tror jeg heller at det er utdanning, etnisk opprinnelse eller bosted som avgjør om man synes jakt er positivt eller negativt. tror dette er oe som styres av miljø og følelser. akkurat som rovdyrdebatten......

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være ting som oppleves på jakt eller i forbindelse med jakt og jegere som gjør at en tenker "nei jakt er ikke så viktig for meg /dette vil jeg ikke være med på lenger " som gjør at en kutter ut jakta og lar det være for seg selv og har god samvittighet over sitt valg .

Link to comment
Share on other sites

Lurer nå ganske hardt på hvor denne koblingen mellom rosa skjorter og kaffemelk og jaktmotstand kommer fra, jeg. Jeg kjenner mange rosaskjorter -- og de som ikke jakter selv er ihvertfall positivt innstilt.

 

Aner jeg noen bygdetullinger som ikke makter å skille mellom meglere og yrkesdemonstranter? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...