Jump to content

Forbud på praktisk rifle i Sverige?


Fjell

Recommended Posts

Svensk offentlig utredning:

 

http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... d00a82.pdf" target="_blank

 

Det som kanskje bør være av interesse for skyttere i Norge er en "trend" i flere land som ønsker begrensning i noen typer skytevåpen.

 

Norge har tradisjon i lovarbeid å se til andre land lover og utredninger og kanskje ekstra mye til Sverige og Danmark.

 

Det at det ønskes forbud/ begrensning halvautomatvåpen i land som Sverige, USA osv vil påvirke vår lov.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg begynt å lese den svenske utredningen om "om skärpningar i vapenlagstiftningen". Den første bemerkningen jeg har er at sammensetningen av utvalget som har utarbeidet den svenske utredningen skiller seg fra det norske utvalgt som har gjennomgått vår våpenlov ved at utvalget i Sverige utelukkende består av departementsmedlemmer. Mitt inntrykk av utredningen så langt er at den er konsekvent mer restriktiv en vår utredning «Ny våpenlov - NOU 2011:19», men mer liberal en 22.juli rapportens kapittel 17.

 

Jeg har ikke lest alt men slik jeg forstår det ønsker den svenske utredningen å forby helautomatiske våpen totalt. Disse våpnene benyttes i dag i et forbund som ligner på NROF. Utvalget ønsker også innstramninger på selvladervåpen. Først og fremst selvladerrifler. De ønsker et forbud på løse magasiner, men vil tilate fem patroners faste riflemagasiner. Dette gjelder både jaktvåpen og idrettsvåpen. Midlertidige våpenkort på fem år er også foreslått. Den svenske kommisjonen foreslår en overgangsperiode på noen år slik at praktiskrifleskytter og de som skyter kpistskytte (svensk NROF) kan finne seg en annen idrett. Jeg kommer tilbake med mer når jeg har lest utredningen ferdig.

 

Her er en video av pressekonferansen der lederen for det svenske utvalget forteller om utredningen:

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Allerede i dag er det kun 5 års lisenser som blir godkjendt. Kpist skyttet var noelunde stort før i tiden når vi hadde ett stort Hemvärn (nermere 100.000 soldater på papiret) og et mobiliseringsforsvar. Men såvitt meg bekjendt er det nermest umulig allerede i dag at få lisens på en kpist M/45B. Det hjelper ikke med flere stevnestarter og at skytteren allerede er våpen eier og befal i HV.

 

Det sitter noen/ene ett eller annet sted som har som agenda at forby alle sivile våpen. Nei, jeg bruker ikke foliehatt, men er aktiv i Västra Götalandslän og der bryr seg ikke våpenavdelingene seg om loven og Justitieombudsmannen gjør ikke en dritt selv om loven brytes. Igjen og igjen og igjen..

Jeg sitter i styret i Överby PK og er en av de som skriver på Föreningsintyg (alle som skall ha dette for nye våpen eller fornying av 5 års lisenser må behandles av styret) så jeg ser vilke avslag de får og på vilke grunner. Grunner som overhode ikke er nevnt i loven, forskrift eller rundskriv.

Jeg ser også og er delaktig i overklaginger som blir sendt.

 

Det hele er tragisk, Västra Götalandslän virker vare noen form for prøvedistrikt, dessverre kommer nok dette til resten av Sverige når den nye loven blir klar og inført. Synes enkelte POD er ille, prøv med Rikspolisstyrelsen..

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke eier "lader selv våpen" i dag ønsker jeg muligheten senere til konk./jakt. Et ev. forbud vil derfor påvirke meg også, og uten en samfunnsnyttig grunn, det er jeg mildt sagt ikke alene om å mene. 5 år av gangen, og et årlig gebyr? - Vel. Jeg er forberedt på å klare meg uten våpen her, og jakte i mer fornuftige land i verste fall. Syns synd på de gode naboene, det er en trend som vil være nesten umulig å snu. Det stopper nok ikke med et HA forbud i Sverige heller.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tittet litt på den youtube linken og ca. 12 min inn slippes bomben. Den blonde journalisten spør om: "hvordan det er med bruk av legale våpen til kriminalitet, er det 10%,5% eller 1%?"

 

Svaret: "Det vet vi eh......ikke.....er ikke så viktig. De fleste våpen smugles inn ulovlig i dag, men om vi skulle få kontroll over det, så kan det jo tenkes de kriminelle vil finne andre måter som er litt vanskeligere."

 

Altså har denne kommisjonen jobbet uten å skille mellom ulovlige og lovlige våpen, noe som må være et utgangspunkt når man snakker våpenlov/Vapenlag. Det er også rystende at hun ikke aner navnet på k-pist forbundet....Den rapporten der er det tydelig at konklusjonen er skrevet før rapporten.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken overaskelse, det er vel ikke så mange lenger som tror nye våpenlover er basert på kun saklige grunner. Derfor kommer vi ikke langt med allverdens faktapresentasjon alene.

Link to comment
Share on other sites

Håper bare våre forbund og organisasjoner jobber på spreng for at vi får en våpenlov vi kan leve med. Nå har jeg også sett videon til skog. Hun som holder pressekonferansen vet virkelig ikke hva hun prater om. Det er nesten flaut å se på..

Link to comment
Share on other sites

Smitteeffekt, og balle på seg, internasjonal trend. Forbundene her hjemme jobber med saken i en ganske anonym grad, dvs. vi vet ikke akkurat hva som skjer. Uansett er det vel for tydelig at sportskyttere med militærlignende våpen er i mindretall i en politikers øyne. I det politiske klimaet som råder, og for en politiker å stå på at selv lovlydige sivilister kan inneha militærlignende våpen fremover krever nok enormt mot og bjeller. De blir nok fort alene på tinget.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tittet litt på den youtube linken og ca. 12 min inn slippes bomben. Den blonde journalisten spør om: "hvordan det er med bruk av legale våpen til kriminalitet, er det 10%,5% eller 1%?"

 

Svaret: "Det vet vi eh......ikke.....er ikke så viktig. De fleste våpen smugles inn ulovlig i dag, men om vi skulle få kontroll over det, så kan det jo tenkes de kriminelle vil finne andre måter som er litt vanskeligere."

 

Altså har denne kommisjonen jobbet uten å skille mellom ulovlige og lovlige våpen, noe som må være et utgangspunkt når man snakker våpenlov/Vapenlag. Det er også rystende at hun ikke aner navnet på k-pist forbundet....Den rapporten der er det tydelig at konklusjonen er skrevet før rapporten.

 

 

Bare til informasjon, og til forskjell fra hva Kripos vet/kan/vil informere om i Norge:

 

I "Vapen-tidningen" nr 2/2008, på side 5 refereres statistikk fra SKL, (Svenska) Statens Kriminaltekniska Anstalt, om at 97% av alle "beslagtagna vapen er innsmugglade", noe vi trygt kan gå ut i fra også er ulovlige våpen.

 

Jeg minner om signaturen min, hjelp meg å finne fram harde fakta om hvordan det er i Norge alle dere som gjerne ser at vi får beholde halvautomater,

Link to comment
Share on other sites

Dette var en kvalmende oppvisning i dårlig politikk fra "se på oss" politikere som følger etter vinden fra media!

Når du ikke vet hva sporten du vil ta livet av heter og mener at å ta lovlydige borgere først så kriminelle ikke skal kunne gjøre det senere en rett vei å gå... Da behøver du et misstillitsforslag og bli sparket ut av politikken!!

Trodde disse menneskene var der for å hjelpe innbyggerene, ikke straffe dem for hva kriminelle "kanskje muligens kanhende skal gjøre om alt annet slår feil på grensa"

Glad jeg ikke er svensk om dagen ja!

Link to comment
Share on other sites

Det meste av lover og regler skal tilpasses EU direktiver, så at vi skal få det så mye enklere en våre naboer når det gjelder våpen har jeg ikke så mye tro på. Men håpe gjør jo jeg også :)

 

Hvor mange prosent av Norges våpen eiere har fått med seg at det jobbes med en ny våpenlov, og hvor mange av disse har noe som helst forhold til dette med halv auto våpen, ikke så mange tror jeg. Nå ligger det jo ofte i menneskes natur og velge minste motstans vei når noe skal gjøres. Våre folkevalgte er også mennesker så en trenger ikke alltid noe krystall kule for å se hva resultatet kan bli.

 

Jegere og skyttere er lovlydige folk så det er lett og ilegge forbud i mot den våpen typen myndighetene ikke ønsker vi skal ha, det har skjedd før så det vet vi.

 

Kriminelle, vell det er vell en grunn for at disse kalles kriminelle. Dette er en gruppe borgere som er litt utenfor myndighetenes kontroll både når det gjelder våpen og annen aktivitet. Men våre folkevalgte må jo gjøre noe som på sikt kan dokumenteres og da er våre våpen og forbud i mot disse lette og dokumentere.

 

Jeg er helt sikker på at vist vi og våre naboer skal ha noen som helst mulighet til og få skyte med halv auto våpen i fremtiden så må våre folkevalgte opplyses om vår aktivitet, inviteres med på skytebanen for selv og få se hvem vi er og hva vi gjør.

Link to comment
Share on other sites

Hele greia i Sverige er bare trist.. De som sitter med livstidslicenser (før 1990) er nå min alder dvs 40årene eller eldre. Disse kommer ikke myndighetene åt som det er i dag. Disse bytter ikke noe våpen i dag, de tviholder på sine gamle travere. Når disse har gått bort er det over og ut for skytesporten som den er i dag.

Det dem med 5 års lisenser får slengt i trynet er at det kreves stevneaktivtet. (noe som ikke loven nevner) Når det så leveres stevneresultater får de beskjed om at dem ikke har deltatt på mange nok stevner. Når dem da sør hvor mange stevner dem må delta på, får dem ikke noe svar. Fordi saksbehandlerne vet dette kravet ikke finnes i lov/forskrift/rundskriv.

De som leverer mange stevneresultater får beskjed om at dem ikke er høyt nok opp på resultatlistene, så dem trenger ikke våpen.. Dette står det selvsagt heller ikke noe om i loven..

Det som står er at man skal ha ett føreningsinstyg. Dette er sånn ca likt det som klubbene i Norge skriver på for medlemmer som oppfyller kravene for at de skal kunne søke lisens.

 

Jeg har skytterkamerater som ikke tørr kjøpe dyrere våpen (feks nye 22lr matchpistoler eller dyrere våpen som feks SIG til militærfelt) da dem ikke ve tom de får beholde dem etter 5 år.. Og jeg forstår dem når jeg ser problemene våre aktive medlemmer har med fornying av lisenser..

 

Dere som er interessert i hvor ille det er i Sverige om dagen når det kommer til skytesporten sjekk skytteforum.com. Ligger en tråd der som vel er på 70-80 sider eller noe. Søk på "licens". Der finnes det dokumenter mm fra diverse myndighetsinstanser.

 

Kommer rett fra et styremøte nå i kveld, klubben har 3 fornyelsesøknader som ble sendt inn i juni, dem har fortsatt ikke hørt noe fra myndighetene. Dette er da medlemmer som er aktive og skyter bla SM.

Det virker helt klart som om at våpenkontorene bruker forhalingstaktik. Dessverre har vi flere medlemmer i klubben som har gitt opp, solgt og i noen fald levert inn fullt brukbare og konkurransedyktige våpen til destruering. Folk orker helt enkelt ikke med å overklage i flere omganger, når så det hele hr pågått over lang tid, ja da er klubbinntygene foreldet og resultatene for gamle så da krever myndigheten inn enda flere stevneresultater osv, så ruller det på i noen måneder til..

 

Trur dere dette ikke kan skje i Norge? Har Norge bedre politikere? Neppe, politikere er politikere, uansett nasjonalitet og farge på partiboken.

 

Beklager, dette ble et langt innlegg, men måtte bare få ut litt frustrasjon over hvordan mine Svenske skytterkamerater blir behandlet. Samtidlig som jeg er redd for at Norge går samme veien.. Får dem innført tidsbegrensning på lisenser her i Norge, er det garantert starten på slutten for skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

@ Ken Adams: Din beskrivelse av Sverige, høres ut som om hva jeg har lest om hvordan Sør Afrika behandler sine skyttere.

Der var det vel slik at alle måtte fornye lisensene etter en ny lov og så og si ingen fikk godkjent nye lisenser.

 

Denne trenden er ikke helt ny, men den har virkelig fått fart de siste årene. :-(

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på...hvis det blir en slik 5-års regel på halvauto godkjent til jakt,og en får ikkje godkjent etter første perioden: skal våpenet beslaglegges uten kompensasjon?

Eller blir det mest sannsynlig slik som med US carabin,at en kan få beholde men ikkje videreselge det?

 

I værste fall driter de vel bare i en slik 5-års regel,og bare enkelt forbyr halv-auto over heile fjøla!

Kjenner at eg blir en smule forbanna allerede!

Link to comment
Share on other sites

rasjonalet for slike forslag

Det er svært lett:

"Jeg vil bli gjenvalgt, og subsidiært husket"

er den bakenforliggende årsaken til ethvert forslag fremmet av en politiker, særlig på nasjonalt nivå. De som har visjoner om å lage fremtidssamfunnet blir raskt luket ut gjennom nominasjonsprosessen, eventuelt latterliggjort når de legger frem visjonene sine. Se bare på Jagland og hans "Det Norske Hus", antagelig Norges siste visjonære politiker på nasjonalt nivå.

 

Imidlertid er det forvaltningen, i form av direktorater, departementer, kompetansesentre osv. - det vi til daglig om taler som "Staten" - som legger føringene for hva slags forslag politikerne kan komme med. Forvaltningen har sin egen overlevelse og vekst som førsteprioritet. Et overveldende antall av lederne ønsker mer makt, mer autoritet, flere ansatte, mer kompetanse, mer ansvar. Dette er klassisk organisasjonsteori og har ingenting med paranoide forestillinger om Illuminati og Agenda 21 å gjøre. Summen av disse - hver for seg tilforlatelige - ønskene om å gjøre det gode fører til et voksende byråkrati. Derfor kommer det stadig flere krav om sertifisering, regulering, kontroll, forbud osv. som skal administreres, håndheves, oppdateres, osv. Dette ser vi på alle områder av samfunnet, det ville være ekstremt merkelig dersom det ikke forekom også på vår lille flekk av samfunnskartet.

Link to comment
Share on other sites

Å selge et våpen som blir bort imot umuligt å få godkjent er jo enkelt sikkert! :roll::evil:

Kan vel trygt sei at over 90% sikkert blir destruerte av den grunn dersom slikt blir innført.

 

Får søke om å bli våpensamler tenker eg,med samlefelt innen "nylig forbudte våpen pga fare for massedrap".

Blir jo sikkert en historisk intressant periode tilslutt slik at en kan få innvilga lisens på slike! :roll:

 

Som dere sikkert skjønner,var de 2 siste linjene kun en tragikomisk digresjon...

Link to comment
Share on other sites

Verdensomspennende er det og har vært det lenge. Steve Lee bruker stemmen sin for å kjempe mot restreksjoner i Australia
verdt å høre på noen av låtene hans ;-)

 

Så hyggelig at flere begyner å like han. Det er noe av de mest våpen og samfunnsengaserende sangene jeg vet om.

For dere som ikke har hørt om han før, så anbefaller jeg disse to sangene.

 

I'll give up my gun - Steve Lee

 

Who gave you the right? - Steve Lee

 

Hør på teksten.

 

Verdens omspenende, ja, England, Australia er vel de som foreløbig har gått lengst. Canada og Sør Afrika har strenge regler.

Link to comment
Share on other sites

Jepp bjortork, forvaltningen, de grå eminenser.

De har vært der hele tiden opp gjennom historien, og de har vel mere innflytelse på de politiske vedtak, utforminger og gjennomføringer enn vi er klar over og liker.

Men slik er det nå engang, politikere i regjering omgir seg med "rådgivere".

Og har de grå eminenser sterke meninger om dette og hint er det ikke å undres over at en politiker uten fagkompetanse og kunnskap innenfor sitt tildelte ansvarsområde blir farget av disse meningene.

Link to comment
Share on other sites

Er det planer om fem års lisenser i Norge?

 

Mindretallet ønsker midlertidige våpenkort, men ikke flertallet. Flertallet mente den egenerklæringen de har fremmet er nokk. Jeg mener midlertidige våpenkort er et punkt vi bekjempe. En slik løsning gir politiet mye makt. På sikt tror jeg midlertidige våpenkort vil føre til svenske tilstander her også.

 

I i forbindelse med mastergraden min intervjuet jeg Raymond Johansen om norsk landbrukspolitikk. Jeg fikk også lurt inn noen spørsmål om våpen. Han mente ny våpenlov vil bli behandlet i stortinget første kvartal av 2014 om alt går etter planen.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til ny våpenlov er jo veldig bra og vist det går igjennom uten endringer så vil vi jo fremdeles ha en helt ok våpenlov. Mener nå jeg da. Mye friere en hva mange andre land innenfor EU området har i dag. Klage vil vi jo alltid gjøre uansett da :)

 

Det er eventuelle endringer i dette forslaget som kan være ødeleggende for skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til ny våpenlov er jo veldig bra og vist det går igjennom uten endringer så vil vi jo fremdeles ha en helt ok våpenlov. Mener nå jeg da. Mye friere en hva mange andre land innenfor EU området har i dag. Klage vil vi jo alltid gjøre uansett da :)

 

Det er eventuelle endringer i dette forslaget som kan være ødeleggende for skyttere.

 

Ja, folk vil klage på absolutt alle endringer uansett, så det er lett å glemme dette.

Det var ikke måte på hvor facistiske styresmaktene var når de innførte krav om FG-skap, var jo bare å henge hagla litt høyere på veggen så ungene ikke kunne nå den!

 

Men det er fortsatt en lang vei igjen fram til vedtatt lov, selv om utgangspunktet må sies å være bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er en påstand som ikke kan stå uimotsagt at innføring av FG godkjente skap har ført til et bedre samfunn. Har du noe håndfast for å påstå noe slikt? F.eks statistikk som viser nedgang i antall hendelser med skytevåpen som direkte kan linkes mot denne ordningen og ikke andre endringer i samfunnet?

 

Hva med lignende statistikk for at begrensningen til 6 våpen i våpengarderoben har ført til et bedre og sikrere samfunn?

 

 

Min påstand er at det som ble vedtatt av ny våpenlov kun var symbolpolitikk med de beste intensjoner, men med akk så liten virkning bortsett fra at BNP blir økt gjennom administrasjonsutgifter, byråkrati og et visst mersalg av FG skap.

Jeg har ikke lest utkastet til ny våpenlov enda, men jeg tipper det blir mer av det samme.

 

 

Det er litt vel konspiratorisk og ensidig å stemple de som er uenige i lovverk som kollektive motstandere av et demokratisk samfunn. Nice try thou..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mtp Norges nye våpenlov-forslag så virker jo som at de vil fortsatt inneha bestemmelsen om at halv-auto rifler skal kunne fortsatt lovligt skaffes av jeger/konkurranseskytter,men at de i fremtiden vil da kun godkjenne rifler som har faste magasin med max 5 skudd+1 i kammer. Registrering av magasin på over 10 skudd er jo også nevnt dersom rifler med løse magasin tillates kjøpt videre fremover.

 

Alså,viss at f.eks Mini 14/30 ikke vil kunne godkjennes ved søknad om halv-auto etter en ny lov om dette blir vedtatt,enten det så være til jakt eller konkurranse,så kunne eg ikkje sjå noe skrevet i forslaget om hva som skulle gjøres med de riflene som allerede finns hos jegere/konkurranseskyttere rundtom i Norge?

 

Har lov om tilbakevirkende kraft noe å si på utfallet av dette i denne sammenheng ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...