Jump to content

Forbud på praktisk rifle i Sverige?


Fjell

Recommended Posts

Forslaget til ny våpenlov er jo veldig bra og vist det går igjennom uten endringer så vil vi jo fremdeles ha en helt ok våpenlov.

 

Det er jeg helt enig med deg i Nils, men vi må ikke glemme 22.juli-rapporten. Den fremmer et britisk scenario med et totalforbud på samtlige pistoler og selvlader rifler. Jeg tror det er naivt å tro at ikke 22.juli-rapporten kommer til å få en innvirkning på den fremtidige våpenloven. Derfor er det viktig at forbundene og organisasjonene er på 24/7. Selve lovforslaget vil bli behandlet i stortingets justiskomité og det er langt på vei justiskomitén som avgjør lovteksten. Derfor er det utrolig viktig at forbundene og organisasjonene jobber tett opp mot stortingets justiskomité. Nå er det stortinget som til slutt avgjør loven, men når lovteksten har kommet så langt som til stortingen er det svært vanskelig å får gjort noe med den. Derfor er justiskomitén en nøkkel i dette spillet.

 

Er det noen som vet om det jobbes opp mot justiskomitén?

Link to comment
Share on other sites

Har lov om tilbakevirkende kraft noe å si på utfallet av dette i denne sammenheng ??
Ikke en dritt. Man snor seg rundt ved å gjøre det forbudt å "erverve, eie eller inneha".

(overdrevet eksempel) du kan ikke straffes for å ha kjøpt en Brengun på syttitallet når det ble forbudt ved lov forrige uke, men du kan straffes for å ha et forbudt våpen i din besittelse i den uken det har gått siden loven ble vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

.

Alså,viss at f.eks Mini 14/30 ikke vil kunne godkjennes ved søknad om halv-auto etter en ny lov om dette blir vedtatt,enten det så være til jakt eller konkurranse,så kunne eg ikkje sjå noe skrevet i forslaget om hva som skulle gjøres med de riflene som allerede finns hos jegere/konkurranseskyttere rundtom i Norge ???

 

Da Australia vedtok forbud mot selvlader-rifler / hagler for en del år siden (i etterkant av Tasmania massakren om jeg husker riktig), ble det vedtatt et såkalt "buy back" hvor eiere av våpen som da ble ulovlige å inneha, måtte levere de inn og fikk erstattet et visst beløp.

Hvor stort det var husker jeg ikke, og er likedan usikker på hva som hendte med håndvåpen i UK etter Dunblane massakren?

Så det har allerede vært praktisert at våpen som blir forbudte og ulovlige som en konsekvens av en ny lov, blir krevd innlevert og destruert.

Link to comment
Share on other sites

Han mente ny våpenlov vil bli behandlet i stortinget første kvartal av 2014 om alt går etter planen.

 

Det blir nok uansett ikke før valget ihvertfall...

 

Det er derfor det er livsviktig å få Høyre til å falle ned på riktig side i denne saken. Frp er greit, de vil ikke gå inn for forbud mot halvautomater. Dette har jeg fått bekreftet fra Frp. Høyre derimot sitter på gjerdet. Skriv mail til dem, gå inn på hoyre.no og skriv på "Din hjertesak"(ligger på forsiden) at din stemme avgjøres på denne saken. jeg vil tro at det ikke er så mange som sender partiene mails på deres hjertesaker, derfor får vi en stor prosentandel.

 

De respektive forbundene burde også kunne kreve en avklaring fra alle politiske partier angående denne saken om selvladere, og trykke partienes svar i Jakt&Fiske, Skytternytt og hjemmesider.

 

Jeg er klar over at for mange er ikke dette den viktigste saken i hverdagen, men for en gangs skyld bør vi stemme på enkeltsak.

Link to comment
Share on other sites

Derfor er det så viktig å gjøre dem klar over at det er mange som følger med på hva de lander på. Men de er jo så store om dagen at de tåler å miste stemmer på denne saken.

 

Jeg kommer til å stemme FrP til valget. De skal tjene på å være så tydelige i denne saken.

 

Det er synd at en stemme på SP vil være bortkastet med tanke på at de er "på vår side" i denne saken. Dessverre er de jo bare med på lasset i en rødgrønn regjering. Der overkjører jo AP samarbeidspartnerene sine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker egentlig ikke FRP, men de fortjener støtte for deres engasjement i denne saken. Høyre er helt klart en nøkkelspiller i dette. Viktig at vi påvirker Høyre slik at de støtter oss. AP og SV har jeg liten tro på. Ap ønsker jo å forby det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er saktens enig! Jeg har fått venner og familie til å skrive på "din hjertesak", og håper virkelig at flere gjør det. Er det noen her som kjenner en høyrepolitiker så ta de med på banen, om de så bare sikker i bystyret. Det er Høyre som kommer til å avgjøre dette vil jeg tro(om det ikke kommer noen gigantiske skjelletter ut av skapet som raserer oppslutningen deres)

Link to comment
Share on other sites

Skog@

Joda bra tanke, men jeg tipper og tror flere hundre leser tråden her på kammeret, men kun noen få prosent gidder og bruke tid på en mail til politikerne.

Ett viktig moment er å spørre kripos hvor mange våpen av " praktisk karakter" egentligt har vært i bruk krimminelt i Norge? Jeg tror tallet er 0 ! Noen som vet riktige tall ?

Link to comment
Share on other sites

@ Ken Adams: Din beskrivelse av Sverige, høres ut som om hva jeg har lest om hvordan Sør Afrika behandler sine skyttere.

Der var det vel slik at alle måtte fornye lisensene etter en ny lov og så og si ingen fikk godkjent nye lisenser.

 

Denne trenden er ikke helt ny, men den har virkelig fått fart de siste årene. :-(

 

Først Ken Adams; Er det ingen i Sverige som har prøvd disse sakene for domstolene?

 

Dernest Jonah-Hex; Ser du på de forskjellige drapstatistikkene ligger Sør-Afrika skyhøyt, UNdoc oppgir i 2012 9,41 drap med skytevåpen pr 100 000 innbyggere, det plasserer Sør-Afrika omtrent på 10. plass i verden. Til sammenligning, USA har 3,6, Sverige har 0,19 og Norge 0,04.

 

Min svigersønn er kirurg og engasjert i Forsvaret som det. Han har tjenestgjort på det Norske feltsykhuset i Afghanistan i to omganger, og ble for 2 år siden sendt til Sør-Afrika for å perfeksjonere seg på å behandle skuddsår. Han jobbet da på det største sykehuset i Johannesburg, og de hadde hver jækla natt skudd-skadede mennesker til behandling. Så "virksomt" er altså et forbud mot håndvåpen der nede. Det skal føyes til, og det er jo flere her på Kammeret kjent med, at det er forholdsvis enkelt og uproblematisk å ta med jaktvåpen til Sør-Afrika når formålet er å jakte, men du skal ikke engang tenke på å ta med håndvåpen, det er det full stopp for.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker en en ny regjering fra høyresiden i Norge bør en stemme FRP; blir Høyre stort nok vil de vende seg til KRF, Venstre (og muligens SP) og vi får en ny sentrumsregjering.

Det var dagens dose politikk fra meg.

 

http://www.hoyre.no/" target="_blank nederst på siden er er det et felt hvor en kan fortelle Høyre hva en måtte ha lyst til.

 

 

Mitt spørsmål til Høyre,

Hei,

hvor står Høyre i forhold til Gjørvkomisjonens forslag om et totalforbud mot halvautomatiske skytevåpen?

 

På forhånd takk for svar,

 

Høyres svar (fra Oktay Dahl, som ikke en gang gadd sigenere mailen...)

Det vil vi ta stilling når det kommer sak til Stortinget eller på landsmøtet hvor vårt program vedtas.

 

 

Uten betydelig påtrykk vil nok Høyre lande på noe nært totalforbud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at for mange er ikke dette den viktigste saken i hverdagen, men for en gangs skyld bør vi stemme på enkeltsak.

Alt annet vil vel fortsette å gå ut i grøfta med stø kurs iallefall én stortingsperiode, så å være ensaksstemmer ved ett valg bør vel gå an for de fleste.

 

Med mindre vi får en ny stor skytesak innenfor de neste fire-fem årene så blir vel hele greia glemt til fordel for (selvsensur) andre saker...

Link to comment
Share on other sites

Har lov om tilbakevirkende kraft noe å si på utfallet av dette i denne sammenheng ??
Ikke en dritt. Man snor seg rundt ved å gjøre det forbudt å "erverve, eie eller inneha".

(overdrevet eksempel) du kan ikke straffes for å ha kjøpt en Brengun på syttitallet når det ble forbudt ved lov forrige uke, men du kan straffes for å ha et forbudt våpen i din besittelse i den uken det har gått siden loven ble vedtatt.

 

 

Man snor seg ikke direkte rundt det, men jeg har påpekt mulige konsekvenser av formuleringen "erverve, eie eller inneha" tidligere. Jeg tror også at "øvrigheta" har sett problematikken, så det har kommet inn en setning på slutten av bestemmelsen som f.eks. forbyr håndvåpen over .455 tommer: Slike våpen som var lovlig anskaffet før forbudet kom kan man fortsatt lovlig beholde. Problemet er at man ikke lenger kan selge dem fordi det ikke er noen som kan kjøpe, så med tid og stunder vil de forsvinne sammen med at eierne blir lagt i graven. Spørsmålet blir da; Får arvingene igjen noe av verdien når den tiden kommer?

Link to comment
Share on other sites

Dernest Jonah-Hex; Ser du på de forskjellige drapstatistikkene ligger Sør-Afrika skyhøyt, UNdoc oppgir i 2012 9,41 drap med skytevåpen pr 100 000 innbyggere, det plasserer Sør-Afrika omtrent på 10. plass i verden. Til sammenligning, USA har 3,6, Sverige har 0,19 og Norge 0,04.

Ja, og hvor mange av de våpenen som blir brukt "hver natt" til å skytte andre der nede er lovelige våpen?

Jeg tviler på at det er veldig mange.

Men selvfølgelig så er det også en stor kultur forskjell fra Afrika til Norge.

 

Så vidt jeg vet så ble det gitt erstatning i England og i Australia.

 

Det som også skremmer meg her er at i Norge så har man allerede forbudt ting, ja uten å inndra foreløbig, men det er ikke gitt noe erstattning. Det har vel vært en sak her inne, men det høres for meg kun ut som et untakk.

Link to comment
Share on other sites

Mtp Norges nye våpenlov-forslag så virker jo som at de vil fortsatt inneha bestemmelsen om at halv-auto rifler skal kunne fortsatt lovligt skaffes av jeger/konkurranseskytter,men at de i fremtiden vil da kun godkjenne rifler som har faste magasin med max 5 skudd+1 i kammer. Registrering av magasin på over 10 skudd er jo også nevnt dersom rifler med løse magasin tillates kjøpt videre fremover.

 

Først: Det forslaget som er fremmet av våpenlovutvalget i NOU 2011:19 er antagelig ikke det endelige forslaget som blir fremmet for Stortinget. Nå skal først Justisdepartementet se på alle høringsuttalelsene som har kommet inn og tygge litt på disse og andre innspill som de får, så blir det skrevet en "Proposisjon" til Stortinget, der JD's forslag til lov fremmes. Det dere skal merke dere er at jeg tror det forslaget vil ha sterke innslag av hva POD synes. Forslaget om kun faste magasiner med max 4 eller 5 skudd er et dissensforslag i våpenlovutvalget, det var Astrid Hansen fra Troms politidistrikt og Steinar Talgø fra POD som stod bak det, så ikke vær overrasket om dette kommer igjen i proposisjonen. Dette med registreringsplikt på løse magasiner over 10 skudd for rifler (20 for pistoler) er flertallets forslag.

 

Når proposisjonen kommer til Stortinget havner den i Justiskomiteen der den egentlige behandlingen i Stortinget finner sted, og der det endelige forslaget til ny våpenlov blir spikret. Det hører til unntakene at et lovforslag blir endret under behandlingen i Stortingssalen, det lovforslaget som forlater komiteen er det i nesten alle tilfeller sikret et politisk flertall for allerde i komiteen, slik at det som skjer i Storingssalen er å strø sand på det komiteen har blitt enige om.

 

Derfor, det er i komiteen at det er mulig å påvirke innholdet i et lovforslag, og det er der lobby-virksomheten kommer inn :?

Link to comment
Share on other sites

Dernest Jonah-Hex; Ser du på de forskjellige drapstatistikkene ligger Sør-Afrika skyhøyt, UNdoc oppgir i 2012 9,41 drap med skytevåpen pr 100 000 innbyggere, det plasserer Sør-Afrika omtrent på 10. plass i verden. Til sammenligning, USA har 3,6, Sverige har 0,19 og Norge 0,04.

Ja, og hvor mange av de våpenen som blir brukt "hver natt" til å skytte andre der nede er lovelige våpen?

Jeg tviler på at det er veldig mange.

 

Du kan nok trygt regne med at alle er ulovlige våpen :evil: (Unntatt de som politet skyter da)

 

Så vidt jeg vet så ble det gitt erstatning i England og i Australia.

 

Det ble det ja, men jeg vet ikke hvor god den erstatningen var.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en påstand som ikke kan stå uimotsagt at innføring av FG godkjente skap har ført til et bedre samfunn. Har du noe håndfast for å påstå noe slikt? F.eks statistikk som viser nedgang i antall hendelser med skytevåpen som direkte kan linkes mot denne ordningen og ikke andre endringer i samfunnet?

Oi, du tror faktisk ikke noe på at krav om FG-skap har gjort det vanskeligere for unger å få tak i våpen, vanskeligere for innbruddstyver å få tak i våpen, og vanskeligere å få tak i våpen raskt i affekt?

Det statistiske grunnlaget for uønskede hendelser med lovlige våpen er uansett for lite til at man kan trekke bastante konklusjoner, men her snakker vi helt åpenbar logikk.

Dersom du ikke ser denne logikken må du kunne betegnes som blendet av hat mot alt som blir påtvunget deg ovenifra.

 

Hva med lignende statistikk for at begrensningen til 6 våpen i våpengarderoben har ført til et bedre og sikrere samfunn?

Jeg ser ikke helt hvorfor jeg brått må forsvare ALLE lover her til lands bare fordi jeg påpeker at noen klager uansett hvor bra evt endringer måtte være. Men til informasjon kan jeg fortelle deg at våpengarderoben ikke ble innført for å sikre samfunnet, men for å spare penger på byråkrati og sikre alle jegere lik behandling uavhengig av hvilket våpenkontor de tilhører. Det nøyaktige antallet var et kompromiss for å sikre flertall for endringen.

 

Min påstand er at det som ble vedtatt av ny våpenlov kun var symbolpolitikk med de beste intensjoner, men med akk så liten virkning bortsett fra at BNP blir økt gjennom administrasjonsutgifter, byråkrati og et visst mersalg av FG skap.

Jeg har ikke lest utkastet til ny våpenlov enda, men jeg tipper det blir mer av det samme.

Det stemmer at vi må være obs på enkelte lett havner på symbolpolitikk, men det er idiotisk å hevde at alt er dette, spesielt når du igjen trekker fram FG-skap.

Anbefaler deg forøvrig å lese utkastet før du kommenterer det.

 

Det er litt vel konspiratorisk og ensidig å stemple de som er uenige i lovverk som kollektive motstandere av et demokratisk samfunn. Nice try thou..

Jeg aner ikke hvor du klarte å få dette fra, men jeg syns ikke det er vanskelig å stemple folk som konspiratoriske når de sitter og finner på sprøyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører til de som synes at våpenskap faktisk er en god og fornuftig ting og roser meg av at jeg anskaffet skapet ca 1985, dvs lenge før det ble påbudt.

 

Jeg vil si at det er direkte uansvarlig våpeneierskap å krangle på fornuften i å ha et sikkert sted å oppbevare sine våpen.

 

Det sagt, jeg hører også til de som mener at forslaget våpenlovutvalget har fremmet til ny våpenlov i det store og hele bare representerer et par nye omganger på byråkratiskruen og bare i liten grad vil bidra til "samfunnets behov for sikkerhet". Jeg er positiv til et nytt, oppdatert og pålitelig våpenregister, men det er ikke velig mye mer som jeg kan se som noe annet enn "mer byråkrati" og ikke "mer sikkerhet".

Link to comment
Share on other sites

@istmus, jo det er tatt gjenom deler av systemet og det er ikke klart enda. Min klubb hadde et fald som var på vei og vi ville ikke stppet før vi var så lang vi kunne komme. Dessverre gikk våpeneieren bort nå i vinter og da falt det. Våpnene ble bla overtatt av klubben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...