Jump to content

KRAG - samletråd


ko-stens

Recommended Posts

Det finnes tråder for et utall typer rifler her på forumet, men jeg har ikke funnet en for bare Krag. Ting tyder på at det er endel her som har en slik rifle, og det er mange som har over gjennomsnittet peiling på dem. Når det i tillegg til stadighet dukker opp nye tråder som omhandler, disse vidundrene, det være seg om ammunisjon, jakt, stokk, løp, låskasse, historikk, hadde det jo vært greit å få dem innenfor en og samme tråd.

 

Dersom noen finner en Krag-tråd, rapporter videre til moderatorkorpset!

 

Uansett, i denne tråden er det jo veldig kjekt om dere som har Krag forteller litt om den, det dere vet. Dessuten er bilder av børsa påbudt...

 

Som trådstarter får jeg vel presentere hva jeg har...

 

M1912 karabin, hærmodell. Produsert i 1918, nummerlik og med originalstokk som ikke er original. Den er nemlig kappet foran. Det skal egentlig være en slags helstokk med bajonettfeste. I tillegg er ikke bakre reimfeste og kolbekappe originale (står H5 på kappen, så den er nok gammel lell). Min ligner mer på tidligere varianter, ala guttekarabin. den er nok "justert" slik at den skal være mer "jaktbar". Kaliberet er selvsagt 6,5x55. Hollako har funnet ut at den hadde hjemmebase i Artilleriregiment 1, Fredrikstad i 1940, så det kan hende den var med på å forsøke å stoppe tyskernes felttog i Østfold i aprildagene det året.

 

M1912 ble produsert i årene 1913 til 1926, og 1918-modellen kom i 5 000 eksemplarer.

 

Det er for øvrig en kuriositet med rifla, og det er at dette er den eneste modellen hvor det er baksiktet som er justerbart sideveis. På alle andre Krager var det forsiktet som skulle justeres. Dette er fast på min.

 

Rifla er ellers overtatt etter faren min på affeksjon. Dvs at jeg ikke har lov å ha den som bruksvåpen. Vil anta jeg kan koseskyte litt på banen, og om jeg vil, kan jeg omregistrere den til bruksvåpen senere. Grunnen til at jeg gjorde det var makstallet i våpengarderoben. Går børsa godt, kan det hende jeg fiffer den enda mer opp og kanskje får montert et jaktdiopter på den.

 

Har nylig strippet stokken for lakk og oljet den i stedet. Synes imidlertid at den ble litt i lyseste laget. Det finnes endel lyse Krag, men jeg synes de er penest mørke. Neste gang jeg skal fikle på stokken, blir det nok en mørk lakkbeisvariant eller noe i den duren. Det får en ta når den tid kommer. Tok meg litt dårlig tid på å fiffe opp stokken da jeg har digre planer om å knalle litt på banen på lørdag.

 

Et par bilder av børsa mi, og et av slik den originale varianten ser ut:

 

Før puss (pen langt fra, men langt fra pen - flassete og hakkete):

010-1.jpg

 

Etter puss (pen langt fra, men langt fra pen - men de fleste hakk og "styggheter" er borte. Men hadde ikke gjort noe om stokken hadde vært i originalstand. Angrer nok litt på at jeg gjorde det, men en kan ikke spole tilbake...):

20130130_194607.jpg

 

Slik skal den egentlig se ut - et smykke:

Norwegian_K-J_M1912.png

 

Så får en håpe det blir en viss interesse å fortsette tråden! :)

Link to comment
Share on other sites

En Krag tråd må vi absolutt ha!

 

I vårt skytterlag har vi hvert år et eget Kragstevne hvor skyter både med "DFS-krager" og orginal 1894 gevær. Dette er stor stas og vi koser oss med god mat m.m. etter skytingen.

 

Jeg har to Krag'er.

- Mod 1912 ombygget til mod 1925 skarpskyttergevær med Hagens diopter påmontert.

- Mod 1894 ombygget til cal .22

 

Krag er et viktig stykke norsk historie, ta godt vare på dem og bruk dem!

 

Jørn

Link to comment
Share on other sites

tenkte det at eg måtte legge inn noke om mine krag-er og.

(skal komme med bilde)

 

har tre stykk.

 

den fyrste er ei orginal frå 1899.

den andre er Mod. 1897 ombygd til banerifle som min bestefar min brukte den tida han var aktiv skyttar.

(han var desverre uheldig og fekk ein hylsespreng som førte til at han vart delvis blind på høgre auge.

han hadde ikkje råda til linksbørse så det var slutten på karrieren hans)

 

og så har eg ei rifle (1915) som er ombygd med Diopter til Kaliber 22.lr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg venter på godkjenning av arv(regges som affeksjon inntil Widerøe) på en Krag,men veit desverre lite om den.

Pr.dags dato er den fortsatt i min fars eie(han fikk den i sin tid av sin far),og eg har kun skutt med den et par ganger da eg var guttunge,

og har ikke sett den siden...stått og støvet ned en plass i huset hans siden ;)

 

Ettersom min far veit lite om denn,venter eg på svar fra min onkel om han veit mer,da min farfar visstnok deltok (muligens) i kampene på Voss i 1940,eller lenger østpå i 4.brigade. Kanse denne Kragen var med på dette,who knows...

 

Skal orden bilder når "handelen" er utført,men mener det stod "1922" på denne,noen som veit hvilken type Krag dette kan være?

Er kaliber 6.5 iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Min er en langkrag fra 1909, bilde kan sees i reverigg-tråden for øyeblikket.

Akkurat nå er den demontert for oppussing. Rust skal bort og slitasjemerker skal forbedres så godt de kan. Om ikke de forsvinner helt, så gjør ikke det noe, de har vel en god historie de også.

Fant også ut av at onkel Adolf og tante Vidkun har godkjent kragen. Løpet har et annet og lengre nr. enn kassa samt en swastika eller fler.

 

Børsa skal brukes i sin prakt som langkrag uten modifikasjoner, med mindre noen vet om det finnes kikkertmontasje til å skrus på der baksiktet er skrudd på. Da blir det å finne en scoutkikkert-replika som de brukte på mauserne eller en 1-4x20-rørsak med såkalt scoutkikkertegenskaper. Hvis ikke blir det å bruke de åpne siktene.

 

Denne skal det jaktes rev, fugl og annet "helmantelvilt" med. Eventuelt rådyr når jeg får meg ladeutstyr.

 

Jeg mangler litt ting på den da. Så hvis noen har reim, reimbøyle/feste bak, i midten og foran, så er jeg interessert.

Hvis det finnes kikkertmontasje til å erstatte baksiktet med er jeg også interessert.

Og om det er noen på sørlandet som kan blånere/brunere, og som vil hjelpe/lære meg, så sier jeg ikke nei takk.

 

Uansett så kommer det nye bilder her etterhvert ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja kragen er eit smykke som må takast vare på.Tenkt vist dei hadde soga kragen med symretiske låseklakker.Da hadde det kanje det hadde vøre den kassa som de hadde blitt bygget mest custom våpen av..

Jeg har selv 5 krager nå men den samliga skal økest.

Jeg er foresten medlem i norsk våpen hisorisk selskap,og jeg har lov til å samle så mye krag dei vil h<.

kjøper det meste av krager/deler.Så bare kontakt meg på kammeret vist dere har deler stokker komplette våpen som dere skal selge.prisen blir vi enige om.Da er det i alle fall bedre å gje bort deler eller la meg få kjøpe.

Men noe smekrere jakt våpen i og nostalgiske tanker så er er ikrag den rifla jeg har med meg på ettersøk eller posterer etter elg og hjort.Finnest bedre våpen men ikke like morro med ei slarkete mauser og syntet stokk.Kragen er jo liksom så mjuk og len å kjenne på imed fingrene mine

Har dere krager.luft dei regelmessig med rett type ammunisjon,så kan dere andre komme å ta og kansje syte ett pår skudd,Tenker det klør litt hod dem også :)

Link to comment
Share on other sites

Børsa skal brukes i sin prakt som langkrag uten modifikasjoner, med mindre noen vet om det finnes kikkertmontasje til å skrus på der baksiktet er skrudd på. Da blir det å finne en scoutkikkert-replika som de brukte på mauserne eller en 1-4x20-rørsak med såkalt scoutkikkertegenskaper. Hvis ikke blir det å bruke de åpne siktene.

 

Hvis det finnes kikkertmontasje til å erstatte baksiktet med er jeg også interessert.

 

 

Sjekk her: http://www.rafdal-vapen.no/CustomKrag-9075s.html

 

Synes montasjen til Rafdal er interessant. Her kan man benytte både kikkertsikte og jaktdioper etter ønske, ser det ut som. Samtidig sitter siktet oppå børsa og ikke ved siden. Er klar over at hylsene kastes rett opp og i siktet, men om man er forsiktig med ladegrepet, trenger det vel ikke være noe problem? Vippe på børsa og "velte" ut hylsa!

 

Ellers lurer jeg på om man bytter stokk, om det er så smart med frittliggende pipe? Som en kar jeg kjenner sa, og har hørt et par andre si det og, det store problemet med treffpunktendring kom først da det kom tunge og frittliggende matchpiper. Nå er det jo løpsbånd originalt. Vil dette kunne være med å stabilisere på noe vis?

 

Har for øvrig fått DÅRLIGE nyheter fra politiet... Tenkte jeg fikk ringe og høre om jeg kunne bruke børsa i blant på skytebanen. I kortet står det at våpenet er "Ervervet på grunnlag av affeksjon - ikke tillatt som bruksvåpen." Spurte om jeg kunne skyte et skudd i blant med den, men det får jeg ikke lov til... Da må jeg omregistrere den. Skulle vel gå greit det, men da blir den jo et nummer i våpengarderoben min. Så får vente litt da! Æsj.... :(

 

Har ellers fått høre at løpet mitt er utslitt og rustete (jeg synes nå bommene ser strøkne ut, og jeg finner ikke rust selv, men jeg ingen fagmann akkurat...), så mulig det kan gå mot løpsskifte med tiden. Da blir det "originalsugerør" fremfor tung pipe i hvert fall. Men får omregistrere børsa i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en ide hva Rafdal tar for en slik custom Krag? Dama har en arve-krag som jeg synes hun skulle ta vare på og evt med tiden få gjort noe med slik at den kan brukes som en jaktrifle med optikk(jeg trenger ikke det men hun mener hun må ha det). Jeg mener å huske at den er blitt jaktifisert av hennes avdøde bestefar og er i bra stand. En scout løsning ville vært midt i blinken på en slik rifle tror jeg og blir det gjort skikkelig kan jo rifla leve i 100 år til den.

Link to comment
Share on other sites

Har du en original langkrag, nummerlik og uendret på alle vis, har du et våpen som faktisk er verdt litt nå - og blir sikkert mer verdt med tiden. Ikke gjør endringer, bare stell den. Skal du ha kikkert på en Krag (gjør det på en som allerede er endret/ombygd) blir vel den montert med feste på siden (venstre) av kassa - neppe på stedet for det originale, åpne baksiktet.

Skal du pusse opp treverket, kan det gjøres med sjel og nennsomhet for å bringe det opprinnelige tilbake. Men, vet ikke om det er verdt tiden og innsatsen på original militærstokk (trekvalitet) - med mindre du vil selv....(?).

Har gjort det på en Krag med en eldre banestokk (fra 50/60-tallet) og den ble virkelig fin. I tillegg til den, gjorde jeg min debut

som "børserestaurerer" på min Beretta pumpehagle fra 1962. Den hadde hatt noen turer i fjell og mark og stokken bar velkjent preg av det, med stukinger og riper. Fjernet alt og den ble fin som ny - blank og varm som ei nybada barnerumpe.

 

Forøvrig - jo finere treverk på våpenet, desto mer gladjobb og utbytte er det å ta en slik jobb. Du klarer det fint selv. Fikk en gang hele "oppskriften" fra en kar som var spesialist på restaurering og reparasjoner av stokker som hele våpenet - og hadde bestillinger fra land og strand på restaurering av gamle,virkelig verdifulle våpen.

Om noen er interessert, gi et pip så skal jeg gi dere "oppskriften". Du vil trenge både linolje, terpentin, narvesverte, skjellakk og sprit, Ikke nødvendig å være utdanna "finsnekker" - Det holder med sjel, kjærlighet, tålmodighet og en forsiktig hånd !

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg tro. Altså på våpenkortet har du en viss "kapasitet". Jaktgarderoben er maks 6 våpen (for jakt). I tillegg har du

anledning til å ha våpen for banebruk om du er aktiv som skytter -Er ikke sikker på, her og nå, om det er en klar begrensing for antall banevåpen du kan ha, men driver du med forskjellig konkurranseskytinger så vil du nok kunne få det du med rimelig begrunnelse har behov for.

Om du har en banekrag som KØ (konkurranse og øving) og skyter opp til storviltprøven med den (også) mener jeg du står fritt til å ta den med ut på en bukkejakt eller gåsejakt e.l. hvor kravene til anslagsenergi er innenfor Krag-ammoens kapasitet.

Egentlig ville det være positivt i og med at du ikke trenger noen .375 H H "overkill" for å felle et rådyr eller ei gås.....Hvor mange som velger å ta med en 6 kilos banekrag er en annen sak - neppe så mange. men jeg har gjort det og gjør det nok igjen når det er fornuftig (ikke langt å gå eller med tung pakning)....

Kan hende jeg tror feil her...? Noen som har kommentar til det?

Link to comment
Share on other sites

Rust i røret??? Om så kanskje du skulle prøve litt fin stålull innsatt med olje og trekke igjennom noen drag og følge opp med

vanlige pussefiller og kokende vann hvor du stikker munningen ned i kjelen og "suger" vannet opp i løpet med pussestokk og litt tett fille...? Skikkelig kokende vann....Prøv kanskje også litt Zalo i vannet for å fjerne event. annen gammel "guffe" i røret utenom eventuell rust....Når løpet er avkjølt igjen, kan du jo sette det inn godt med olje og tørrpusse etter noen dager?

Er det ikke gravrust så kanskje resultatet blir prima?! Gjorde det med en Luger jeg kom over og som hadde ligget på et loft i 40 år hos han som i frigjøringsdagene knabbet den fra en tysk offiser. Den var mørk i løpet, men skinte som ei stjerne etter behandlingen - og hadde ypperlig presisjon etterpå (jeg skjøt nærmere 1500 skudd med den). Det lå et magasin i taska med tyske 9mm patroner med prosjektiler av stål (!!), tyskerne fikk trøbbel med tilgang på messing etc mot slutten.

Link to comment
Share on other sites

Min kragh er nummerlik, med unntak av sluttstykket, desverre :trist: Når det er sagt så er verdien for meg affeksjon, ikke kroner. Jeg besluttet å montere kikkert, da jeg innså at jeg aldri ville komme til å bruke nok tid på å bli treffsikker nok med åpne sikter, og jeg synes den gamle langkraghen fortjente å bli brukt. Satte på en gammel weaver for å beholde det nostalgiske, men drømmer nok om en eldre zeiss 6x40 eller 8x56 o.l. Jeg ville aldri finne på å pusse stokk eller liknende, synes at hakkene i kolben er det som gir våpenet karakter. Da ville jeg heller laget ny jaktstokk. Et prosjekt jeg sparer til pensjonisttilværelsen om 30år. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk en gang hele "oppskriften" fra en kar som var spesialist på restaurering og reparasjoner av stokker som hele våpenet - og hadde bestillinger fra land og strand på restaurering av gamle,virkelig verdifulle våpen.

Om noen er interessert, gi et pip så skal jeg gi dere "oppskriften". Du vil trenge både linolje, terpentin, narvesverte, skjellakk og sprit, Ikke nødvendig å være utdanna "finsnekker" - Det holder med sjel, kjærlighet, tålmodighet og en forsiktig hånd !

Her er en meget lesverdig tråd om emnet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=17436

 

Jeg anbefaler også en rekke av Raudnakkes øvrige prosjekttråder :D

 

Edit: Småtteri

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si, men tipper Finn.no kan være greia lell... Evt kan du ringe børsemakere rundt omkring og høre. Hør evt med Kongsberg våpenhistoriske forening: http://www.kvf.no/. De vet kanskje om noen.

 

Ellers er det en karabin her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39354719&kwUnica=krag. Ikke M1912, men like fullt en karabin da. Ikke ofte en ser karabiner, i hvert fall i original stand, til salgs. I følge kvf.no ble denne (ingeniørkarabin) produsert i kun drøyt 1 000 eksemplarer. Ser litt sliten ut, men om den er original, ville jeg kastet meg over den selv, tror jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Er også Kragfantast.

Har personlig en som er bygdt om til moderne jaktfeltbørse med tommelhullstokk og kikkert. Benyttes på jaktfelt og elgjakt. I fjor skjøt jeg faktisk en kalv med vidunderet jeg for det meste har bygd selv.

Forøvrig sitter jeg på en Ingeniørkarabin 1907 av de 150 som stokken ble bygget om fra karabin 1895. Luftes sjelden som den kurositeten den er.

Til sist har jeg (fatter) en krag som er benyttet og omtalt I krigshistorien. Da Furubotn og Titlestad måtte rømme fra Krosstølane I Hemsedal pga Razzia er Titlestads Krag omtalt I ei bok. Disse krysset Hemsila der et par stykker matte dras opp fra elva med Kragen. Rett etterpå kom de til en gård er de fikk ski og mat. Dette var min oldefars gård, og skiene de fikk var min mormors.

Lengre ut I boka står det at Kragen var tapt. Ikke noe rart, for den sto igjen I møkkakjelleren hos oldis.

Dessverre drev min mormors bror med skyting etter krigen, og monterte diopter og byttet pipe på våpenet. Synd sett fra en samlers synspunkt, men børsa er fortsatt med orginalstokk I skapet mitt.

Slikt er moro å ha!!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har hatt krag siden jeg var 16 år, og nå nærmer jeg meg 68 med raske skritt. Den er fult oppbygd som banekrag med det som var det beste den gangen. Nå står den bare i våpenskapet og blomstrer dessverre. Det blir liksom aldri til og ta den en tur på banen. Arvingen får bestemme hva det blir med den. Sånn er det bare :wink: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hiver meg på bølgen...

Klarte selvfølgelig ikke holde fingrene fra fatet og er nå eier av en gammel DFS-Krag ervervet til jaktfelt (førte nå på DFS på søknaden og, men det blir neppe så aktuelt).

 

Planen er å bygge om med target-stokk med tommelhull og kappet pipe og gode greier, samt en noenlunde ok kikkert, men jeg teller på knappene. Løpet ser ut til å være ok, om enn temmelig skittent, stokken er forholdsvis fæl men brukbar, og dioptersiktet er jo der. Alt er tatt fra hverandre for rengjøring nå så får vi se. Må vel løsne noen skudd med den for å se hvordan den går sånn som den er. Fikk med noe gammel Rano-ammo, det blir vel klikk-bang :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser at det ikke har vært så mye aktivitet her på en stund, men jeg prøver likevel (moderatorer får flytte posten hvis den skal et annet sted).

 

Jeg har, som mange andre, vært så heldig å arve en Krag. Dessverre så har alle som har brukt den gått bort så jeg kjenner ikke historien bak, jeg lurer derfor på om det er noen her inne som kan hjelpe meg. Om ikke annet med å finne ut hvilken modell det er? Jeg har lett ganske mye på nettet og det nærmeste jeg kommer er at den ser ut som en M/30 men jeg får ikke serienummeret til å stemme med dette.

 

Nummeret oppå er: 1906

Nummeret på siden er: 77467

 

Den er nummerlik bortsett fra to deler på sluttstykket som har nummer .230.

 

Beklager kvaliteten på det store bildet, skal se om jeg får tatt et nytt.

 

2015-01-06202722.jpg

 

20150106_203033.jpg

 

20150106_203102.jpg

 

20150106_202753.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Heisann eg har dit spørsmål til dei som kan litt om Krag: Eg har fått tak i ein Krag frå 1912 mod 84, som har tjent si tid på seljakt, vore gjemt under krigen, skifta løp på i 70 tallet( tynt ) og brukt til jakt og baneskyting etter dette. No skal eg pusse opp stokken, som forøvrig har mange lag beis, lakk, olje etc på seg. Eg har fått demontert alt utan "fjærene/stopparane" for løpsbanda.

Er dei berre pressa inn i stokken? Det er mykje gamal lakk etc som  eg reknar med er med på å gjere det vanskelig å få desse ut, men eg spør her før et byrjar å bruke litt meire makt på dei.

Link to comment
Share on other sites

De har en lang kon spikerlignende del i ene enden, den er hamret inn i stokken. Det er lett å bøye fjæren om du bender enden rett ut. Prøv å beveg den sidelengs, så kan du muligens løsne den. Prøv også et tynt skrujern eller metallstykke inn under fjæren for å presse bakre del ut av stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har tenkt å ta et par skudd med gammern min i helga, men det er vel noe med disse våpnene og sprekkdannelser i låskassa. Er dette synlige saker, eller må man få en børsemaker til å se på den? Hvor kommer eventuelt disse sprekkene?

 

Finner dette på Wikipedia: "Det ene utsatte punktet er et utstikk som hjelpefjæren til utdrageren trykker mot. Dette utstikket finnes både på Kongsberg- og Steyr-kasser, men ble tatt bort på Kongsberg M1912 karabinkassene. Det andre utsatte stedet er det skarpe hjørnet på Kongsberg-kassene, hvor Steyr-kassene har en mer stressavlastende radius." - Men hvor i all verden er disse stedene? Hjelpefjær til utdrager? Hvor er det skarpe hjørnet på Kongsbergkassene?

 

Prøvde å ta bilde av nedi låskassa på rifla, men det er ikke lett å se noe. Det er et spor der, men det er nok etter sluttstykket. 

 

Har et par esker med gamle banepatroner fra Rano. Regner med at de er trygge å bruke. Det står i hvert fall "Enhetspatron for Krag og Mauser.

 

Krag.jpg

Kasse.jpg

 

 

Kasse2.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet flere ganger i flere tråder så er kragriflene generelt robuste og beheftet med svært få feil.

Det er trygt å skyte med de som er i noenlunde stand, sprekkdannelser er svært sjeldne og er ikke særlig farlig for skytteren. Det fører i verste fall til at løpet hopper ut.

Det er vel ingen mekanismer som har blitt torturtestet slik som kragen i Norge. Den var i bruk i DFS til etter at Sauer 200 ble innført. Mange av dem hadde slitt ut både 10 og 15 løp uten at våpenet var preget av det. Presisjonen var fremdeles god.

Slik "baksnakking" av kragen vitner kun om manglende kunnskap. Få en av de mange børsemakerne som vedlikeholdt konkurransekrager til å skrive litt, så får en kanskje en bedre forståelse for konstruksjonen av kragen, og hva den tåler.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Morsom tur på skytebanen i dag. 😊 102-åringen er artig! Hvorfor hadde jeg ikke med flere skudd!? Rifla er vel ikke skutt med de siste tredve årene, så nå måtte den få et par skudd. Skal lage en liten infovideo i forbindelse med historieoppgave på skolen, og da kan jo jeg gjøre en innsats og. 😊

 

Var så vidt innom rådyrskiva på 70 meters hold, før jeg svidde av fire kjappe, stående. Tre satt i bogen og ett i vomma. Men jeg ble overrasket over resultatet med de siktemidlene der! 

 

Tror den må få bli med litt mer jeg! 💪

 

Skulle lagt inn filmsnutt av «hurtigskytingen», men vet ikke hvordan jeg gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Her er Krag'en min, arva etter bestefar. Veit fint lite om den, regner med det var tjenestevåpenet hans i IR9. Ser komplett ut, alle nr. stemmer overens. Er stemplet 1898 på toppen. Er det vanlegt med tre siktemiddel på desse riflane? Lufter den av og til på skytebana, med litt tilvenning er dette eit veldig kjekt våpen å skyta med 🙂

IMG_20200409_221902.jpg

IMG_20200409_222002.jpg

IMG_20200409_222031.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dioptersiktet er ikke opprinnelig sikte, men i 1923 ble det approbert et skarpskyttervåpen med diopter, i 1925 ble en oppdatert modell av skarpskyttergevær approbert. Disse hadde diopter, og da dette var approberte modeller kunne skyttere endre våpenet til denne konfigurasjonen. Dette ble gjort med diopter og litt tykkere løp med annet kornfeste. Våpenet ditt er oppdatert med nytt løp, diopter (modell 1923 eller 30, jeg husker ikke forskjellen i hodet). Oppdateringen kan være gjort så sent som på 40-50 tallet.

Send bedre bilder så er det lettere å se. Med våpennummer kan litt av historien finnes i boken om Krag. Dersom det er slått inn en løve på sluttstykkets hevarm og på låskassebroen er dette våpenet solgt til sivile.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...