Jump to content

Hva HVIS det værste som kan skje, skjer?


JoeHugin

Recommended Posts

Ja, hvor godt forberedte er dere på en skuddskade eller annen alvorlig skade på skytebanen?

Jeg har blitt litt infisert av diverse amerikanske "preppers" og "shtf-ere" for å nevne noen, med å tenke litt lenger en hva jeg vanligvis har gjort. Selv med alskens forhåndsregler, KAN det skje en ulykke, det KAN komme en rikosjett, eller våpenet KAN sprenges pga dobbel ladning, squibload osv.

 

Personskader kan oppstå, og da lønner det seg å ha litt mer enn to meter gasbind og McQueen-plaster.

 

Selv setter jeg sammen en mappe med tourniquet, chestseal, kompresjonsbandasje og litt diverse. Ute etter litt tips på hva kanskje dere andre har med dere.

 

Så, hva har du i baggen i tilfelle uhellet er ute?

Link to comment
Share on other sites

Vist det værste skulle skje, så har eg belte på meg samt t-skjorte og genser, og går alltid med kniv på meg, så lenge det krever at eg trenger kniv. Har en del kurs på hånden, så skulle klart meg! Men det er nok mye folk der ute som hadde fryst og ikkje klart å gjøre noe.

Man kan ikkje gå rundt meg fullt utstyr på seg for at DET kan skje noe.

 

Mange har liggende i bil noe som er svært bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om skytebanen eller jakt etc?

 

På den nærmeste skytebanen som jeg bruker, så er det fullt opp av diverse førstehjelps utstyr. Til og med hjerte starter. Så det er ikke så pissetrengt å ta med seg eget førstehjelps skrin der.

 

Ellers så har jeg en relativt godt oppfylt førstehjelps pute i bilen, og den står vanligvis ganske nær skytebanene, når jeg er der.

Link to comment
Share on other sites

Hva har du med deg på stranden hvis du får en meteoritt i din retning som kapper av deg det ene benet?

 

Bare lurer

 

Jeg tror du hadde følt deg rimelig teit hvis din beste kamerat ble skutt under jakt(vådeskudd) og du selv ikke var i stand til å gjøre noe som helst fordi du ikke var klar. Ikke klar mentalt, ikke klar kunnskapsmessig og ikke klar i forhold til utstyr.

 

Derimot ville jeg ikke følt meg særlig teit hvis jeg ikke klarte å forutse et meteornedslag!! En dårlig sammenligning rett og slett.

 

Min personlige mening er nå ihvertfall at dersom man bruker skytevåpen flittig bør en også kunne håndtere en situasjon der skytevåpen har forårsaket skade på menneske!

 

Jeg har vært alt for nære flere vådeskudd situasjoner til å regne det som like usannsynlig som et meteornedslag!!

 

Og, nei...jeg omgir meg ikke med idioter som ikke kan noe med våpen. Men jeg har omgitt meg/omgir meg mye med skytevåpen.

 

Trådstarter har et meget godt poeng, et poeng for få av oss tenker på. I jaktsekken og i skytebaggen bør det ligge 1.hjelp utstyr.

 

Noen som har sett utgangssåret på et menneskelår skutt med 308W? Det kan romme 6 store enkeltmannspakker! Det er ganske mye kompresser/bandasjemateriell!

Link to comment
Share on other sites

Tourniquet er totalt foreldet og bør absolutt unngås.

Jeg hadde seriøst smekka til vedkommende om han kom med en sånn.

 

Ellers er jeg enig i at førstehjelpsutstyr alltid bør være i nærheten.

 

Det er mye som forandrer seg i 1.hjelpsverden. Tourniquet var totalt foreldet....Det er tilbake på moten igjen og kan absolutt være et MEGET godt alternativ ved alvorlige skuddskader.

Link to comment
Share on other sites

Tourniquet er totalt foreldet og bør absolutt unngås.

 

Det er en grunn til at Tourniqet er innført i san.kit enkeltmann hos alle Nato land!

Det fikk sin renesanse i Irak og Afghan. grunnet mange skuddskader i bein og armer.

Alle med litt kunnskap skjønner at man heller setter på en Tourniqet og stopper blødningen enn at pasienten blør ihjel.

Det går fortere å stoppe en blødning med Tourniqet enn å stappe såret med gas.

 

Kanskje du kan forklare hvorfor du mener det er foreldet og bør unngås?

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det er aldri behov for svineriet sivilt.

I militæret, joooaaa kanskje, men trykkpunkt er 100ganger bedre.

 

 

Spør et erfaren ambulansepersonel hvor ofte det er behov for tourniqet! :lol:

Røde kors hjelpekorps har 40timers førstehjelpskurs med påfølgende flerdagers redningskurs barmark og vinter.

 

Tourniqet er bare nevnt som noe man ikke gjør lengre.

Link to comment
Share on other sites

Man bruker det man har der man er, man trenger ikkje å dra med seg et stor førstehjelpskrin til skogs, men et lite kan være greit.

Eg har skjert av armen på en t-skjorte for mange år siden, eg hadde med meg el-teip det funka som snus, klarte meg hele helgen ute i skogen, salt hadde eg på leirplassen, det stoppet blødningen, såret grodde helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Alle med litt kunnskap skjønner at man heller setter på en Tourniqet og stopper blødningen enn at pasienten blør ihjel.

 

Problemet er vel at en lett struper venene, mens arteriene ligger dypere og kan være vanskelig å strupe helt. Om blødningen primært er fra vener vil man da kunne forverre blodtapet siden ikke noe blod kan gå i retur. Så det handler vel om å ikke bruke det ukritisk...

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker om ytterst sjeldent hendelser, det er helt rett. Derfor er det heller ikke mange ambulansesjåfører i Norge som har erfaring med de skadene vi snakker om her!

 

Men hvis!! uhellet er ute og du har skutt kameraten din i låret med ekspanderende jaktammunisjon, da er trykkpunkt ikke aktuelt!! Det går ikke! Så enkelt! Tourniquet er forholdsvis enkelt og lære, meget effektiv og holder som livreddende 1.hjelp til mer kvalifiserte tar over.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det er aldri behov for svineriet sivilt.

I militæret, joooaaa kanskje, men trykkpunkt er 100ganger bedre.

 

 

Spør et erfaren ambulansepersonel hvor ofte det er behov for tourniqet! :lol:

Røde kors hjelpekorps har 40timers førstehjelpskurs med påfølgende flerdagers redningskurs barmark og vinter.

 

Tourniqet er bare nevnt som noe man ikke gjør lengre.

 

Tja jeg har 8 år på baken med fagbrev i ambulansefag og paramedic (60 studiepoeng vidreutdanning )

tourniqet er et genialt tiltak når behovet for og få kontroll på flere pasienter samtidig, men har dog et snevert bruksområde. Det enkleste er ofte det beste, legg press på blødninger, skader i bryst så legges skadd side ned, men glem aldri at det viktigste er frie luftveier og det trenger man bare hender til og få til.

Link to comment
Share on other sites

sår skal blø. Spesielt skuddsår. Blod renser såret, og ved full stopp vil infeksjonsfaren øke betraktelig.

 

Tja, om det er snakk om en kraftig blødning, og du kun har en skitten t-skjorte, så bruker du den. Ingen bryr seg om infeksjonsfaren hvis det er snakk om å blø tom på 5/6 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Alle med litt kunnskap skjønner at man heller setter på en Tourniqet og stopper blødningen enn at pasienten blør ihjel.

 

Problemet er vel at en lett struper venene, mens arteriene ligger dypere og kan være vanskelig å strupe helt. Om blødningen primært er fra vener vil man da kunne forverre blodtapet siden ikke noe blod kan gå i retur. Så det handler vel om å ikke bruke det ukritisk...

 

 

Du sier stort sett meget fornuftige ting her inne herr Meyer, men dette er tullball. Er tourniqueten satt rett er den eneste faren at blodtilførselen stenges så lenge at vev begynner å dø. Det igjen kan føre til alvorlige komplikasjoner som kollaps av nyrer. MEN nyrene rekker ikke klappe sammen hvis du dør av blodtap først! Det er poenget!

 

Ikke bruk tourniquet på småtteri, på dødelige blødninger, JA!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det er aldri behov for svineriet sivilt.

I militæret, joooaaa kanskje, men trykkpunkt er 100ganger bedre.

 

 

Spør et erfaren ambulansepersonel hvor ofte det er behov for tourniqet! :lol:

Røde kors hjelpekorps har 40timers førstehjelpskurs med påfølgende flerdagers redningskurs barmark og vinter.

 

Tourniqet er bare nevnt som noe man ikke gjør lengre.

 

Det personalet du nevner har jo bl.a kjøretøy som kan frakte betre (og ofte tyngre) utstyr, i tilleg til at dei har eit betre budsjett på førstehjelpsfronten.

Men er du aleine/to stk som skal på jakt, og ikkje på tur til eit ulykkessted så velger du utstyr som har bevist gang på gang at fungerer, i tilleg til å være lett og enkelt å bære med seg.

 

Tenker du på å sette trykkpunkt med kne i armhule/lysk så har du begrensa bevegeligheten din og kan f.eks. ikkje forlate personen for å hente hjelp eller noke anna som du ikkje har i umiddelbar nærhet.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar her.

Tenkte meg egentlig at det var et og annet av Darwins individer her, så har "vegret" meg til å stille spørsmålet.

 

Vil heller være forberedt enn å ikke ha noenting tilgjengelig. Jeg har også førstehjelpskurs hvert år på jobben, men det er mer ment for å fortelle hvilke skader strøm gjør, og beroligende oppførsel ovenfor et skadeoffer, frem til "de som kan det" kommer.

 

På skytebanen vår har vi ett lite skrin/mappe tilgjengelig, men ingen god rutine på utskiftning av gasbind o.l., ei heller er det noen såvidt jeg vt som gjørmopptelling der.

 

Vi har også rundt 150-200m å gå over en åskam fra bilene og til utebanen, tar litt tid å løpe 400m, huske nøklene til bilen, rive frem kitet og åpne det og finne det man evt trenger for å stoppe en medium til hard blødning, hvilken KAN skje, uansett hor forsiktig man er, på både skyebane og på jakt.

 

Dette er forøvrig et tema jeg ønsker å ta opp til en temakveld i klubben, få noen som "kan det" til å holde et foredrag, for de som er interessert.

 

Dette kitet her ser jo enkelt og greit ut, og det er lite nok til å "ofre" plass i baggen/sekken. Kanskje litt overkill med chestseal, men igjen, så tar det liten plass i kitet, og hvorfor ikke.

 

" target="_blank" target="_blank

 

 

Forøvrig, så er jeg så og si aldri alene på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

330 henter folk hvorsomhelst, så lenge været er ok.

Hvis ikke har rødekors en digg båre!

 

Bare jeg slipper den jævla turniqen! :lol:

 

 

Nei men seriøst, jeg prøver bare å poengtere at tourniqet er noe de færreste trenger ha i sekken.

Soldat ja.

i bilen, nei.

 

Og ja, tar kompisen din et fall på led og hugger isøksa inn i pulsåra i låret. Det er 200 meter ned og 330 er langt unna:

Heng av, klemknutegange, sett tourniqet, rigg om og rapeller.

 

Er du på tur i østmarka og kompisn din hugger seg i leggen, såret blør stygt og du har lært om tourniqet i førstegangstjenesten; roooolig mister.

Det er neppe den beste løsningen, og er særdeles smertefullt.

 

 

Proffen: kun bilder av soldater. Dermed kun skuddsår av helmantel.

har dog slaktet noen elger skutt med bly. Jeg står fortsatt ved trykkpunkt; Det leder EN hovedpulsåre til såret. DEN trenger man å stoppe, alle de andre kan fint blø. Ingen blør ihjel gjennom en ven.

Link to comment
Share on other sites

De lærde strides vell.. (Jeg er ikke spesielt lærd bare så det er sagt)

 

Turnike er en omsnørende "bandasje" som bare må nyttes ved ved stor blødning når ikke blødningen stanses ved trykkforbinding og det er snakk om en livstruende blødning. Her er ikke gnag/skrubb sår temaet. Ser innfeksjoner også blir nevnt her, det tar somregel lengre tid å dø av innfeksjon en en Stor blødning så det får de heller ta på sykehuset. så det er vell bedre å bruke den 2 uker gamle ull-bokseren som ligger i sekken som trykk-bandasje en at noen blør ut fordi du ikke hadde noe sterilt der og da...

Link to comment
Share on other sites

Tourniquet er totalt foreldet og bør absolutt unngås.

 

Det er en grunn til at Tourniqet er innført i san.kit enkeltmann hos alle Nato land!

Det fikk sin renesanse i Irak og Afghan. grunnet mange skuddskader i bein og armer.

Alle med litt kunnskap skjønner at man heller setter på en Tourniqet og stopper blødningen enn at pasienten blør ihjel.

Det går fortere å stoppe en blødning med Tourniqet enn å stappe såret med gas.

 

Kanskje du kan forklare hvorfor du mener det er foreldet og bør unngås?

 

I tillegg er det også en fordel å bruke den dersom skadeområdet blør kraftig og er vanskelig å behandle uten å stoppe blodtilførselen til du har fått lappa, stripsa

eller hva du nå enn måtte finne på for å løse problemet.

Link to comment
Share on other sites

Er tourniqueten satt rett

For det første: Roooolig nå da mann.

 

Problemet er aldri når noe gjøres riktig men når det gjøres feil. Hvis erfaring tilsier at det settes flere unødvendige (og skadelige) turnikéer enn nødvendige vil det kunne lønne seg å fraråde bruken. Ikke fordi det ikke fungerer når det bør brukes men fordi folk flest ikke kan gjøre det riktig.

Link to comment
Share on other sites

Alle oppegående våpeneiere som er enten på banen eller ute i skogen og jakter, burde ha førstehjelpsutstyr liggende. Ikke vet jeg hva de forskjellige baneanleggende har for utstyr, men jeg har alltid slikt i bilen.

 

For preppere er slikt helt naturlig, men for "folk flest" så er det kanskje best å nevne sammenligningen: "Hvorfor har du forsikring på innbo eller bil, du har vel ikke tenkt at huset skal brenne eller kræsje bila?".

 

Interessant risikovurdering av dem her på kammeret som mener det å ha slikt grenser opp imot paranoia..

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig til fokus på tourniqe her no, de største feilene man gjør er at setter dem på feil sted, må være over lår eller overarm, det andre er at når folk prøver og sette dem på så blir det ikke strammet nokk, man skal kutte sirkulasjonen til skadd sted midlertidig ( skrevet veldig forenklet)

Bruksområde er veldig snevert fordi det kunn hjelper ved blødninger i armer og bein. Ved penetrende skader i kroppen så er det sår stapping som er gull, dette er for og legge ett press på blødninger som man ikke når på annen måte, andre elementer som og forhindre nedkjøling er svært viktig, det vil føre til økt blødning pga blodet kvagulere dårligere og økt oksygen behov. Vasking av sår og sterile kompresser har ikke så stor betydning om pasienten blør tom i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Takker Proffen :winke1:

Som sindre.S.K er inne på her og har rett i. Hjelper lite å ha masse nyttig utstyr uten å kunne bruke det, selv tror jeg ikke jeg kunne hjulpet mye mer med utstyret de har i en ambulanse en de små settene jeg kan kjøpe på apoteket eller i butikken som får litt påfyll med kjekt og ha ting.

 

For å svare på trådstarter.

Har ikke med meg noe på banen... Har ikke tenkt på problemet tidligere.

I lomma på små turer har jeg enkeltmannspakke og det mye omtalte turniket (cal.6,5x55 bror i førstehjelp ser jeg nå)

På jakt/turer så har jeg i sekken et sett fra Lifesystems som jeg har Ibux, antibac og kulltabletter.

( http://www.lifesystems.co.uk/products/f ... d-kit.html )

Lengre turer har jeg med 2 sam splint 36INCH og ekstra støttebandasje for å holde disse på plass (http://www.sammedical.com/sam_splint.html)

Dette er sikert "overkill" men det passer akuratt inne i topplokket så da ble det sånn :D

Har jervenduken også i sekken vist den teller

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid med meg ett førstehjelpsett i skytebagen som inneholder gudene vet hvor mange meter med gasbind og kvadratmeter med kompresser, har også noen quickcloth der, en stor enkeltmannspakke og ett trekanttørkle. Spør du meg om jeg har plaster så sliter du men holder du på å blø ihjel så er jeg behjelpelig.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets Sanitet var lenge veldig skeptiske til bruk av tourniquet, men som nevnt har erfaringer fra krigssoner de siste tiårene har gjort at de har snudd. Mye av skepsisen dreide seg, så vidt jeg har skjønt, om at man kan risikere nerveskader osv. hvis man lar den sitte stramt for lenge. Det er jo vel og bra å unngå nerveskader, men hjelper fint lite hvis man har blødd i hjel. Blir samme greia som at man lar noen kveles etter en bilulykke, fordi det er risiko for nakkeskade, og man ikke tør å ta hodet bakover for å sikre frie luftveier.

 

Det er en grunn til at "Stopp store pågående blødninger" står på toppen av lista, før A, i ABCDE-drillen som undervises til soldater i forsvaret. Den kommer altså til og med før frie luftveier. Man klarer seg tross alt en liten stund uten oksygen, og når man så får puste igjen, så "fyller man opp lagrene" igjen. Når blodet fosser ut, så kommer det ikke tilbake igjen. (I hvert fall ikke innenfor en tidsramme som gjør det relevant for å redde livet ditt...) I slike tilfeller er tourniquet veldig nyttig, da man kjapt får stoppet blødningen, og så kan gjenoppta ABCDE-drillen. Når man så har stappet/forbundet såret under C, så kan man løsne tourniqueten og se om forbindingen er god nok. Hvis ikke, stram til og prøv igjen.

 

 

Prøv å få satt tourniqeten så høyt oppe på låret/overarmen som mulig. Stram til godt. "Fordelen" når det er en reell situasjon er at du kan se om det slutter å blø. Ved trening kan man f.eks. ta pulsen ved håndleddet, og se hvor hvor mye man må stramme på overarmen før man ikke kjenner pulsen lengre.

 

Alle norske soldater skal ha dette utlevert som del av san-satsen nå.

 

Som andre har nevnt har tourniquet et snevert bruksområde, men den fungerer veldig bra på det området.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med tourniquet har vel vært faren for nekrose i vevet nedenfor tourniquet'et med påfølgende koldbrann som resultat, noe som til en viss grad kan avhjelpes med å løsne det med jevne mellomrom.

 

Noe som kanskje ikke kommer like godt frem i denne worst case scenario debatten er evakuering av skadede, og hvor forberedt vi egentlig er på det.

 

Grunnen til at dette opptar meg er en opplevelse der en av mine jaktgjester kom til å skyte seg i foten under rypejakt her.

Jaktkameratene hadde fått av støvelen, lagt på en lett forbinding av såret som ikke blødde særlig, plassert skadestedet høyt og pakket inn den skadede, deretter klarte de å varsle AMK sentralen over en svak mobiltelefonforbindelse før de igjen ga beskjed til meg.

Problemet var delvis at de ikke var 100% sikre på hvor de var, samt at batteriet på mobilen var dårlig.

Det første vi gjorde var å kikke på kartet for å anslå omtrent hvor de befant seg, denne posisjonen ble da viderebefordret til AMK sentralen.

På den tiden sto det en gammel Volvo Felt her, i denne var det en førstehjelpspakning og jeg visste at det var kjøretøyet som ville bringe meg lengst opp mot området den skadede befant seg, på vei ut rasket jeg med meg sikringsradio, jervenduk, nødbluss, noe smertestillende og litt drikke.

 

Da Volvo Felten måtte gi opp og sto til akslingene i gjørme var det mellom 500-1000 meter igjen til skadestedet, men definitivt ikke terreng for båretransport av skadede mennesker, så jeg la i vei med det nødvendigste utstyret og fant etterhvert skadestedet.

Der hadde de rimelig kontroll på situasjonen, så jeg konsentrerte meg om å finne egnet landingsplass for helikopter.

Terrenget lå i en slak helling, men en grunn torvmyr like ved skadestedet ga seg nærmest naturlig da jeg fikk ryddet vekk et par busker.

Etter en stund ringte luftambulansen og varslet at de var ved angitt posisjon, men ikke kunne se noe skadested...

Jeg fikk telefonen og ble raskt klar over at det var forveksling av navn som var årsaken, de befant seg over Vakkerdalsheia, mens vi var på Vakkerheia, begge ligger på samme breddegrad, men de var da ca. 20 km. øst for vår posisjon.

Her begynte tiden å bli knapp da det begynte å sige inn tåke og batteriet på mobilen var nærmest slutt, heldigvis kom jeg på et navn som kartverket ikke hadde latt språkrådet tukle med og ga beskjed om at de måtte følge dalføret vestover, inn Sør-Bjønnadalen til de var en snau kilometer øst av Rørtjønn, de bekreftet og så døde batteriet i mobilen.

 

Etter en stund hørte vi helikopteret og jeg fyrte opp det første nødblusset, litt etter fikk vi øye på helikopteret på vei vestover 7-800 meter nord for oss, de observerte nødblussset og satte kursen for oss.

Nødbluss nummer to ble brukt til å markere landingsplass og 3 minutter etterpå var legen på skadestedet.

Det ble konstatert at pasienten var våken nok til å klage over fuktig bakende og stabil, skaden var ikke verre enn at pasienten kunne flyttes og siden pilloten ga beskjed om at enten måtte de lette NÅ eller bli der til det klarnet opp, ble pasienten lastet inn og helikopteret tok av.

 

Et minutt etter take-off var tåken så tett at vi ikke så mer enn 20 meter foran oss, helikopteret kunne vi høre, men ikke se.

 

Etter den episdoen har vi prioritert å ha med oppdatert kart, evt. også en GPS, samt nødbluss.

Uten nødbluss hadde vi hatt en klatrejobb i ulendt terreng med den skadede på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en grunn til at "Stopp store pågående blødninger" står på toppen av lista, før A, i ABCDE-drillen som undervises til soldater i forsvaret.

 

ABCDE-drillen er avleggs, nå er det MARCH som gjelder, mye av samme greiene.

 

Skjønner jo skepsisen til TQ, da enkelte ser på det som en easy-fix. Men i de fleste tilfeller, så er hjelpa maks 30 min unna, og da er TQ en fin ting.

Nå skifter jo hva som er rett og galt innenfor sanitet raskere enn jeg skifter sokker, men ikke tenk for mye på det, sikre skadestedt, stopp store blødninger, frie luftveier, og varsle, så har man gjort mye. Om man bruker TQ, trykkpunkt eller trykkbandasje, spiller ikke så stor rolle, så lenge det hjelper.

Pri en er å gjøre noe (ikke filme med IPhonen....).

 

Stapping blir nevnt, men det vil jeg ikke anbefale, med mindre hjelpen er veldig langt unna. TQ gjør vondt, stapping gjør vondt. Men stapping tar tid, krever mye matrialer, og krever en del teknikk.

Heller fokuser på å legge på en fin bandasje, for å hindre dritt og slikt i å komme inn i såret.

 

Men så er spørsmålet, skal man kjøre på med chestseal og kanyler, i tilfelle pneumathorax, når man først er i gang med ett "gunshot wound kit".

Link to comment
Share on other sites

@ sig man hvilket grunnlag har du for og ikke anbefale stapping av sår? Det er smertefult, men man dør ikke av smerter men man dør av hypovolemi.

Edit: bruk av kanyler for dekomprimering av trykk pnemotorax er komplisert og gjennomføre og kan være vanskelig og diagnosere, man kan kutte av artreriene som går nedenfor costa, og gjør man en feilvurdering så forværre man tilstanden til pasienten. For lekfolk er det mye viktigere og kunne gjør basale tiltak som og heve overkroppen event stabilt sideleie med skadd side ned.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...