Jump to content

Reinsdyrjakta 2013


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 449
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som har en noen oppdateringer fra Hardangervidda vest?

 

Avreise etter lunsj i dag og beslutningen om å ta seg inn i terrenget fra Haukeli eller Middalsbu er ikke tatt. Noen som har noen tips/erfaringer/råd om detta?

 

Gleder meg som en unge!

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra flott reinsjakt i Folldal. Mye dyr i Sletthøi og området rundt. Jeg hadde satt av hele uka men fikk simle onsdag og kalv torsdag.

 

Det var en storflokk på 350-400 dyr jeg skjøt simla fra. Flokken ble jaktet ganske hardt på og dro nordover mot Steinhøi onsdag kveld.

 

Mer kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

For å få kunne søke på statsallmenning må man være registrert som jeger, altså ha betalt jegeravgift og inneha jegerprøven?

 

For å kunne jakte i det hele tatt...

Ja det skjønner jeg. Men tenkte å søke på statsallmenning for så å selge det. Har atm. ikke jegerprøven så derfor jeg lurer.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen bilder hverken av store bukker eller små kalver... Altså ikke noen fangst å fortelle om (som vanlig for min del..). Men noen bilder kan vel folket alltids tåle lell?

 

Vi hadde med telt og diverse utstyr, kona var med som sherpa og "moralsk støtte".. :winke1:

Det ga tunge bører INN, men vi anså kjøtt som bonus og satset på to turer ut om vi var heldige. Vi slapp å tenke på det.. :lol:

 

cbhd.jpg

6rc3.jpg

 

Utsikt utover myrene. Simle og kalv kom omtrent midt på myrene. Tydelig støkte, i full fart og på 800 meter.. Håpet de skulle komme opp den lille dalen vi voktet til høyre for oss som skulle være ett trekk, men borte ble de.

qvo.JPG

 

Teltet er satt opp på berghylla. Vi har utsikt over myrene og trekket så og si fra teltåpningen...

63r5.jpg

 

Men det hjalp ikke, vi så ikke flere dyr. Men for enn herlig tur!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein fin tur til Lordalen i helga. Fantastisk vær og fine naturopplevelser. Men som frykta stod nesten alle dyra på Skjåk- sida. Det var meldt sør-aust og vi levde derfor i håpet om at dyra skulle stikke over grensa på vei mot Finndalen. Men vinden kom stort sett fra Vest, og dyra stod derfor i Skjåk stort sett heile helga. På fredag og lørdag stod det to flokker (800 dyr i kvar flokk) på Heggebottflyi og trykte med sikkert 100 jegera rundt. Utover dagen delte flokken seg i mindre flokker og blei jaga på i alle retninger, men ingen av dei kom over til Lordalen. Vi satt med god oversikt i området rundt Såvårhaugen på lørdagen og Fellinghøi på Søndagen. Såg bra med dyr, men det hjalp lite denne gangen. Meldingane er heller ikkje gode med tanke på neste helg, så dette ser ikkje særlig lovande ut :(

 

Andre som har vært på jakt i Skjåk- Lordalen- Finndalen som kan komme med fleire opplysninger?

Link to comment
Share on other sites

Har vert en uke på Osa-fjell Ulvik, såg ikke ett dyr,var for langt øst, dyrene stod på nord vest og nord for jernbanen ved hallingskeid der vi ikke kunne jakte. Det hadde vært en liten flokk på 11 dyr i nærheten hvor vi campet v/budals-brotet på lørdag. Men den 3.9. åpner hele område for oss "uten-bygdere". sør for jernbanen, så man får leve i håpet!!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner tråden og fylles opp med flotte bilder! Herlig! :)

Selv driver jeg med et nytt filmprosjekt. Kom nylig hjem fra en flott tur i Fjellheimen der vi jaktet på to storbukker.

Noen bilder fra turen.

 

Bukken sto sammen med 14 andre øverst på ei snøfonn når skuddet smalt..

1234976_10151589600896625_2004139215_n.jpg

 

Flott bukk, skutt av en PH fra Sør-Afrika.

1002175_10151589600946625_1157485586_n.jpg

 

Vi satt og kikket på 11 bukker før skuddet smalt på turens andre bukk.

1185273_10151589600906625_894676288_n.jpg

 

Enda litt større enn den første bukken. Flott gevir og vekt rundt 85-90 kg.

998232_10151589600966625_778280884_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hjortetrekk; Du sier du var ved såvårhaugen på lørdag og ikke så dyr på Lesjasiden. Vi skøyt simle og kalv 200 m på riktig side kl 0830 på lørdag. Hadde teltet ved Såvårehaugen og så dyra (flokk på ca 200 dyr) ca kl 0730 ved Lora. Erfaringen er at det er viktig å være på plass inne i terrenget, så altfor mange jegere som gikk inn fra nysetra på morgenen, da var dyra i Skjåk lenge før man kom inn i terrenget på den vind som er nå. Kom visst også en flokk fra Skarvedalen på Lørdag som dro inn i Skjåk. Hørte også at det var noen dyr innom på Lesja-siden i Lordalen tidlig søndag morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jogu:

Kjekt å høyre at dokke fekk dyr :) Vi låg også i telt fra fredags kveld litt vest for Leirhøi, ikkje langt fra Fellingsvatnet. Men vi gjekk fra haug til haug vestover før vi var inne i området ved Såvårhaugen. Vi satt på utkikk på kulen rett sør og hadde sikt ned på Lorkjønna. Da vi kom dit var nok klokka rundt 10-11, så vi var nok for seint ute der ja. Men det var ingen dyr å sjå nede langs Lora da i hvertfall. Men fikk høyre dagen etter at det var ein flokk som var i Skarvedalen. Den såg ikkje vi desverre :(

 

På Søndagen forflytta vi oss meir aust på Fellinghø og hadde utsikt våde aust og vestover. Men på Radioen hørte det ut som at det var dyr nær grensa på vest sida av Såvårhaugen. Så vi tok nok ein feil manøver den dagen.

 

Vurdera å prøve meg igjen på laurdag. Har du trua på det sjølv om vinden fremdeles er "feil"? I dag var det observert ein bukkeflokk på Heggebotflyi, så det er jo ikkje langt i fra...Har lisjbukk på kortet

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Så flokken vest for skarvedalen på søndags morgen den sto på grensen men den trakk på vinden ca kl 09:30. Var og 15 dyr av ukjent kategori øst for skarvedalen litt senere på formiddagen. Det ble skutt dyr i storskaret på lørdag + en liten flokk ble observert på rygghø lørdag middagstid. Så en del dyr reker nok rundt i fjellene der og gir blaffen i vinden, men må vel ha litt flaks for å finne dem.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med to praktbukker Jone83! Den siste der kommer høyt på poenglista! Selv skjøt jeg ei lita simle i Knutshø på onsdag. Langt vest mot Drivdalen. Ryggen og beina er glad det ikke ble et større dyr.... :mrgreen:

 

Grattis med simle! Var det mye dyr i området da?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke jakt på Sunndal vest i år, ser det er for øst på inatur men ikke vest.. Og ett lite spørsmål, hvordan funker den info tlf til oppsynet under jakta, får du vite hvor det er sett dyr osv. Eller er jeg på vill spor her.? Og ja er førstegangs reinjeger forhåpentlig vis :)

 

Infotlf. på Lesja er slik at du kommer til en svarer der det er lest inn de observasjoner av dyr som de har fått inn, og hvor det er, men du bør være rimelig lokalkjent for å skjønne hvilke om råder som blir nevnt :mrgreen: Det er som regel et etterslep på et døgn også.

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder fra Setesdal Austhei, nærmere bestemt Tokke

 

025.jpg

 

024.jpg

 

020.jpg

 

019.jpg

Virker noe mer kupert enn områdenene de andre bildene er tatt fra.

Virker slikt på knær og lår også :D

 

Meg og kompisen + koner/bikkjer dro opp i terrengen dagen før jaktstart.

Trodde vi fant en lun teltplass, men dengang ei :oops:

Blåste opp i løpet av natten, så søvnen ble så som så...

Tidlig opp. Pga. vinden ble vi enige om å gå litt høyere opp i le for en fjelltopp og ta frokosten der.

Vi hadde ikke før kommet opp, før vi ser en bukk i siluet på ca. 500 mtr.

Får beskjed av kjerringene om å prøve. De skulle lage frokost imens...

Vell... en ordre er en ordre..

Vi har ikke kommet mer enn 150 mtr. for vi plutselig ser en bukkeflokk på 7-8 dyr i et skar over oss.

Prøver så godt vi kan å etterligne en stein, vinden er god.

Blir ikke oppdaget, men flokken forsvinner i det kuperte terrenget. Vi lister, sniker, og bruker alle indianertriks vi vet om..

Oppdager flokken, som har lagt seg ca.7-800 mtr. unna.

Blir enig om at jeg skal stille innpå, mens kompisen skal finne en post på den mest naturlige fluktruten.

Mens vi sniker som værst, blir jeg var noen dyr som kommer i siluet bak, og i retning kompisen. Melder ifra på radio, men han

ser dem ikke pga. det kuperte terrenget.

Jeg kommer imidlertid inn på skuddhold av bukkeflokken. Venter bare på at de skal reise seg. De to forrerste er enorme, særlig den eldste. Har aldri sett så tjukt, massivt gevir noensinne. Ikke så mange tagger som den yngre, men fy f... for et gevir..

Da spraker det plutselig på radioen.... Hei... hører dere XXXXX..? Har dere noen plan ? ... Jeg har nettopp skutt bukken!!!

Kona til kompisen, sammen med kona mi, har greid det vi ble sendt ut for å gjøre... nemlig skyte en bukk... :roll:

 

005-1.jpg

 

Vi sendte ned kjerringer, og bikkjer til hytta vi hadde leid.

 

Så startet slaktingen..

008-1.jpg

 

009-1.jpg

 

Nedbæringen av kjøtt er ikke dokumentert. Den er heller ikke egnet for medlemmer under 18 år... pga. språkbruk 8)

Da gjenstår bare noen simler, og kalver..

Får prøve oss når fellesjakta starter... Travelt når hjortejakta starter allerede på søndag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...