Jump to content

Reinsdyrjakta 2013


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 449
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er reinsjakta i box.,. Jakta blir på kvikknes del av knutshø,. Aldri vært der før så dette blir spennende ,. Har oppmot 6 dyr å felle ;)

 

Kjempemessig at jakta er i boks.

 

Et lite råd........kan være greit å være helt sikker på antall løyver.

Om det blir kontroll holder det nok ikke å oppgi "oppimot" eller ca som antall.

 

Taler av erfaring :mrgreen:

 

Måtte beordre "sluttstykket i bakre stilling" for noen år siden gitt, slik at vi fikk oversikt og orden på eksakt antall løyver og antall fellinger.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Da er reinsjakta i box.,. Jakta blir på kvikknes del av knutshø,. Aldri vært der før så dette blir spennende ,. Har oppmot 6 dyr å felle ;)

Du bør nok få kontrollkort på alle de som du kan felle, og be en bønn til vår herre om østavær, ellers er det rimelig tomt i kvikneterrenget, har du noen overgangsavtale?

Link to comment
Share on other sites

Da er reinsjakta i box.,. Jakta blir på kvikknes del av knutshø,. Aldri vært der før så dette blir spennende ,. Har oppmot 6 dyr å felle ;)

Du bør nok få kontrollkort på alle de som du kan felle, og be en bønn til vår herre om østavær, ellers er det rimelig tomt i kvikneterrenget, har du noen overgangsavtale?

 

 

Nja, jeg har 100% felling på Tynset/Rennebu-terreng de siste årene så helt håpløst er det da ikke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er reinsjakta i box.,. Jakta blir på kvikknes del av knutshø,. Aldri vært der før så dette blir spennende ,. Har oppmot 6 dyr å felle ;)

Du bør nok få kontrollkort på alle de som du kan felle, og be en bønn til vår herre om østavær, ellers er det rimelig tomt i kvikneterrenget, har du noen overgangsavtale?

Vi kommer til å jakte som lag, med innslag av 2 lokale kjentmenn,. Kontrollkort har vi., kvoten er 2 kalv 2 simle/ ungdyr 1 fritt u 60 kg og 1 fridyr

Link to comment
Share on other sites

Eg og bror min er førstgangs reinsjegrar og har fått to løyver i Storhellerområde vest for Songavatn. Me har hatt oss ein tur i terreng før jakta for å gjere oss kjent og så ein del spor etter rein, men såg ingen. Eg lurar på om det er nokon på kammeret som har jakta i dette område tidlegare. All informasjon som kor dyra trekkjer og kor det kan vera lurt å posisjonere seg vil verte motatt med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Vet dere hvordan det er med kart/radioinformasjon om hvor reinen står under jakta? Jeg skal jakte rein for første gang i Ullensvang, og slik informasjon hadde jo vært et stort pluss. Tror jeg har lest noe om dette tidligere (f.esk NINA eller noe).

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg lurer på om noen har erfaringer med hvor lett/ vanskelig det er å få overgangsavtaler på andre vald (østover) på hardangervidda. Og hva det er vanlig at rettighetshaverne tar betalt for dette?

Viktigste forutsettning for å få tak i dyr, er å være på reinsjakt, selv om prognosene ikke er helt topp.

Kan være at det er dyr i området, selv om hovedmengden av dyr ikke er i nærheten.

 

Ang overgangsavtaler så er min erfaring at det er lettere å få til dette på vald som ikke er av de heiteste.

På vald med dokumentert god avskyting, er det nok bort i mot håpløst å komme inn.

 

Normalen er at rettighetshavere tar betalt for dette i varierende grad.

 

At en utøver trygg og human jaktutøvelse er et must om man vil få en fot innafor på andre vald.

Bajassoppførsel og ufin jakt ryktes veldig fort rundt om. Også blandt rettighetshavere og SPESIELT i allmenningene rundt om.

 

Samarbeid fremfor egoisme i jaktutøvelsen er egenskaper som mange legger merke til og som kan bidra positivt i mange sammenheng.

 

Som med mye og mangt her i livet, er det heller ingen bakdel om man har et stort nettverk å spille på, mht å komme inn på andre vald. Det er nesten helt nødvendig.

Oppfinnsomhet, kreativitet og pågangsmot er også egenskaper en bør "innha"

 

Over nevnte betraktninger er ikke vinklet mot spørsmåls-stiller, men mine personlige synspunkter, erfaringer og hva den enkelte rettighetshaver vektlegger for å slippe andre ikke faste jeger inn på det enkelte vald, bare så det er sagt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe gode tips om hvor man burde telte i Ullensvang?

 

Vi vurderer å gå inn fra Middalsbu til Litlos, og kanskje ha en hovedleir rundt der. Men problemet er at vi har null peil på trekkruter og hvor reinen går, så det er litt famling i mørket akkurat nå...

 

Gode tips tas imot med glede :D

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Er det dyr i området der så kan det lønne seg å krysse opp i området mellom Vetlekoll og Storekoll og gjerne rundt på nord- og nordvestsiden av Storekoll mot Kollstjørn og Juklatjørn. En kompiss har hytte mellom Holmavatnet og Kvennsjøen. Merket på kartet som Drykjestein. Han har alltid fått tak i dyr oppi nevnte område. Mest på nord-nordvestsiden av Storekoll da det her er færre stier og mindre trafikk med folk.

Link to comment
Share on other sites

Storbukk på reinsjøfjell/norefjell :D

Da er mulighetene gode :winke1:

 

Vi drar t fjells neste mandag,veldig klar for det nå.

Leiren blir vel også i år mest sannsynlig i steintjønnhøgde,det meldes om dyr i området så da får man be om nordavær neste uka så bør mye ligge til rette. :smile:

Link to comment
Share on other sites

http://www.lesja-fjellstyre.no/artikkel ... jakta.html

 

Kjempeflott tiltak, og enda bedre at snøhetta har utvidet jakttida si til og med den 22.9. Kjempebra, Noe til etterfølgelse av andre Rettighetshavere i Gudbrandsdalen

Er jaktida også utvidet i Ottadalen Nord(Lordalen)? Noe som ville vært meget smart, da slipper man dette helvetes stresset og jegere som ikke tar hensyn.

Link to comment
Share on other sites

Skal på reinsjakt for første gang i år og lurer litt på praksis i forhold til bekledning og håndtering av kjøtt.

 

Har tidligere for det meste jaktet i skogsterreng og har da foretrukket støysvake klær i naturfarger. Til høstens reinsjakta vurderer jeg om jeg skal bytte til en svart Gore-Tex jakke som jeg tror er bedre i vind og vær. Denne er naturligvis ikke like støysvak og jeg vil nok i alle fall for menneskeøynes syntes litt bedre i terrenget. Noen som har synspunktet i forhold til hvor viktig det er med «kamuflasje» på denne type jakt?

 

 

Dersom man skulle slumpe til å få et dyr, hva er beste praksis for å oppbevare kjøttet frem til jeg får fraktet det ned fra fjellet? Det beste hadde kanskje vært å latt det henge i en viltpose eller tilsvarende, men siden det ikke er trær eller tilsvarende å henge dyret fra er vel ikke dette en mulighet? Skal bo i telt fra jaktstart til første søndagen. I tillegg er det en drøy dagsmarsj tilbake til bilvei og sivilisasjon. Kan nevne at jeg har kort på to dyr så usikker på om jeg skal skyte begge og satse på å bruke siste dagene på å bære kjøttet ut eller hvordan jeg skal gjøre det…

 

Takknemlig for alle tips og råd

Link to comment
Share on other sites

Olsenbanden om klær: du kan vel nesten kle deg i hva du vil av farger, men ikke svart eller hvitt. Svært mørke og svært lyse farger vil skille seg ut fra omgivelsene. Ellers er det lurt med noen farger som skiller seg ut for oss mennesker, det pleier å være mer en rein som er på matauk i slutten av august. Ellers er det viktig å kle seg for forholdene i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar

 

Hmmm, så en eldre variant av denne http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning ... 0000342379" target="_blank" target="_blank

 

i samme farge er mao ikke å anbefale :?:

Ingen grunn til å henge seg opp i fargen på tøyet.

Sørg for å passe på hvor du går hen, ikke gå i silhuett, bruk terrenget og aller viktigst, pass på vinden. Hjelper ikke om du går i ett med steinura, dersom du går i silhuett, eller stiller innpå med vind i nakken.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Wolverine67

 

Da tror jeg det blir til at skalljakka får være med på tur. Tror rett og slett denne er mer praktisk i fjellet enn "skogsjakka" fral Norrønna.

 

I forhold til dette med «oppbevaring» av kjøtt, er det noen som har tips til hvordan dette best løses? Er det noen triks for å få hengt opp kjøttet eller annen smart måte å håndtere det på slik at det ikke blir ødelagt? Skal som nenvt lengre opp i tråden campe i telt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...