Jump to content

Reinsdyrjakta 2013


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 449
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis det er noen som skal inn i Ullensvang statsallmenning, har jeg bukket helikopter løft fra Valldalen til Litlos kl 14.30 i dag.

Det er plass til to personer til med bagasje. Turen koster 3500.- er vi 4 blir det 875 kr per snute. ring meg tlf 90676086. Reiser inn med 6 kort i lomma, et fritt dyr, 4 simle, ungdyr, og en kalv. Gode værmeldinger og en del dyr i nærheten .

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ungbukkfall Furnesz. Var selv på min første reinsdyrjakt i Ringebu fra torsdag til lørdag. Gikk tomhendt hjem og må en ny tur til fjells en av de kommende helgene. Fikk du noe inntrykk om hvor hovedtyngden av dyrene står i Ringebufjellet. Selv fikk jeg inntrykk av at det er tettere mellom dyrene i skogområdene i sør enn det er i høgfjellet i nord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg felte bukken ved samtjønna (sør for Bølhøgda), og der var det en del dyr å se både lørdag og søndag. Smalt jevnt og trutt inne på Bølhøgda hele søndagen. Men hvor det er mest dyr er vanskelig å si, men som sagt så står det nok en del rein i skogbandene/ myrområdene i området Bølhøgda, Samdalen og Samtjønna. Forrige onsdag var jeg inne ved Hirsjøen, og der så jeg 2 dyr. Tidligere i jakta har jeg ikke sett et eneste dyr verken i sør eller nord...

Link to comment
Share on other sites

Var på jakt øst på Hardangervidda i helga.

Det ble sett to dyr, men de ble bare borte for oss.... :(

 

Men ingenting å si på utsikten fra ene posten min i helga :D

ui3g.jpg

 

Utsikten andre veien. Det er ett trekk i dalen her som jeg passet på. Ikke noen rein sett, men ett og annet knivskaft skal det vel kunne la seg gjøre å få av hornene til venstre... :lol:

0fd7.jpg

 

Til helga får jeg jakte på kortet jeg har i Sollia...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg felte bukken ved samtjønna (sør for Bølhøgda), og der var det en del dyr å se både lørdag og søndag. Smalt jevnt og trutt inne på Bølhøgda hele søndagen. Men hvor det er mest dyr er vanskelig å si, men som sagt så står det nok en del rein i skogbandene/ myrområdene i området Bølhøgda, Samdalen og Samtjønna. Forrige onsdag var jeg inne ved Hirsjøen, og der så jeg 2 dyr. Tidligere i jakta har jeg ikke sett et eneste dyr verken i sør eller nord...

Gikk inn Brettingsdalen på torsdags ettermiddag og overnattet i bua der inne. Gikk rundt hele Persbuhøgda på fredagen og så ikke et eneste dyr så langt jeg klarte å observere. Reiste sørover og gikk meg en runde langs Høgåsen på lørdag. Hadde en enslig simle i østkanten av høgda, men siden simlene er fredet i det området fikk den gå i fred. Får prøve igjen nå til helga. Ser været skal holde seg på sørlig, så det er vel liten sjanse for at dyrene skal vende nesa så mye nordover igjen med det første. :)

1234327_10151572246391555_1733368432_n.jpg

Nordre del av Storvola og Grandalen i bakgrunnen.

1234327_10151572246426555_1052940325_n.jpg

Brettingsdalsbua med Persbuhøgda i bakgrunnen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reiste til Forolhogna i går natt, og gikk opp i Tverrfjellet, der fikk jeg se rein som kom på trekk fra Budalen, etter en stor bue for å få rett vind kom jeg på hold og fikk denne:

1266985_10151583482766835_785136540_o.jpg

Etter at jeg skjøt lå jeg rolig og flokken passerte meg på fint hold:

980555_10151583483086835_881909864_o.jpg

Her var det med ett par meget bra storbukker.

Denne gangen brukte Saueren min med kaliber 3006 (normalt bruker jeg 6,5x55 på rein) da jeg egentlig hadde lagt opp til en Skotlandstur som SAS Fucked opp.

Kula jeg brukte er BArnes TTSX 150 grs, og jeg må si at jeg ble meget positivt overasket over skuddskaden.

Kule ekspanderte ca midt i bogen på inngangssiden og holdt en diameter på en stor 20 krone tvers igjennom, minimalt med sjokkjøtt, nok bare å renske rundt hullet og skrape bort litt av blodtrashet som er nødt til å bli, i debatten om bly og det hysteriet der så må jeg nok si at Barnes vil bli min følgesvenn på jakt oftere, bare så synd at jeg ikke får brukt TTSX i 6,5x55 på rein, overbevist om at den hadde gjort en superb jobb på rein også.

Da jeg reiste kl 02,15 hjemmefra i går natt så ble jeg sånn passe trøtt utpå dagen. etter at jeg hadde vommet og snudd dyret slik at det skulle renne av henne, så tok jeg meg en Cowboystrekk, plutselig våknet jeg av at det var noe i nærheten, hånda lå på hanen på revolveren så jeg var klar i tilfelle indianere. men neida det var bare denne som kom ranglende:

1266373_10151584393161835_1571522166_o.jpg

Villreinjakta i år fletter seg inn rekken av noen av de flotteste på mange år, med knallvær og flotte forhold i fjellet.

Til neste år er jeg på plass igjen..

Link to comment
Share on other sites

Da var hjortejakta i box, 3 dyr på 7 dager. Så nå er det full fokus på reinsjakta Osa-fjell, Ulvik. Er det noen på kammeret som har noen info. om bevegelsene til dyrene der oppe, har jo vert vind ifra sørlig retning, så dyrene burde bevege seg sørover fra Finse? Er det noen som vet noe så er jeg takknemlig for info.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme etter fire flotte dager i Sunndal Øst-terreng. Som førstegangsjeger inne reinsjakt må jeg si at både terreng og opplevelser var fantastisk storslått! Jeg skal opp i terrenget igjen neste år. Langt og høyt oppe. Men tung bør er lett å bære når man har skutt dyr. Får ta meg ei økt og legge inn mer når jeg får summet meg.

Link to comment
Share on other sites

En uke siden vi kom hjem fra en flott tur på Hardangervidda. Reiste inn med 9 kort og dro hjem med full kvote.

29d0ca493f67e8b62d158bdfb0463743_zps25a9cad7.jpg

Ung jeger med full klaff allerede første dagen

 

17bfc7f56dc2e4e84726ac87acd7e3c3_zps6efab275.jpg

Her kunne jeg selvfølgelig lagt ut om et fantastisk fiske, men sannheten er at grunneieren kom innom med fiskemiddag til oss :D

 

dc241384b70f32328de242cb6173d937_zps1849bd9a.jpg

Siste bukkekortet er skjært og transporten gikk lett (særlig for fotografen :mrgreen: )

 

8f4c59b2d34f75ed804f9c6bccd7ca53_zps4ea7d903.jpg

Snart ferdig med klargjøring av kjøtt for flytransport.

Link to comment
Share on other sites

Man gratulerer med flott fangst.

Tipper at dere hadde noen innholdsrike dager i fjellheimen og mange fine naturopplevelser.

 

Har nettopp kommet hjem fra fjellheimen selv etter ei uke på reinsjakt. Ja har vel vært hjemme ei uke allerede nå da men.

Nok en gang ble det sosiale vektlagt, men det er vi god på synes jeg :wink:

 

Pleier sår akilles og skjev rygg :mrgreen:

 

Utfyllende rapport kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Nordfjella. Årets andre simle felt for svarthunden Hebbe. Han er flink til å finne dyr. Denne simla gikk på 3 bein. Hun var alene og ble funnet liggende på sårleie etter en drøy times sporing og overværsarbeide. Kastevind, og uheldigvis ble hun værstøkt under siste del av innpåstillingen.

 

Det lykkes ikke å følge simla med hunden i line, og Hebbe ble sluppet. Etter halvannen time ble simla felt i los for hunden. Hun stod da og beitet med hunden i tett los 5 meter foran seg. Det er 3. år på rad det er felt skadd rein i los for Hebbe. En glimrende og komplett jakt og ettersøkshund på elg, hjort og rein. Også ivrig på ryper, og i år ledet han meg innpå mange kull, men det var få fugler i kullene. Maks 5. Uansett en gledelig økning fra i fjor.

 

Simla hadde skuddskade i høyre fot, og dette hadde hun gått med noen dager. Oppsynet ble varslet, dyret slaktet og levert grunneier etter avtale med oppsynet.

 

Spennende jaktopplevelser i et fantastisk vær.

 

23v0o4j.jpg

Link to comment
Share on other sites

Camelot. Ser ut i fra bilde at det er 2 brunst fjøler på den. De er det ikke mange av i setesdalen. Ikke som jeg har fått med meg i hvertfall. Hvor høyt var du oppe?. En kammerat gjeng er oppe hvert å. har vel skutt 5 gull bukker siste 5 åra og ingen med 2 fjøler.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den hadde 2 brunstfjøler. Ganske store og. Ble skutt på ca 1200moh i rautefjell helt øst. Symetrisk og fin, men syns den var litt spinkel. Aner ikke hvor mange poeng denne kommer opp i. Lite peil på dømming av rein... Har kun skutt ett reinsdyr fra før i Knutshø 2010. Den hadde også 2 brunstfjøler og holdt til gull med 876 poeng. Her er bilde av den:

59860_432115986469_8368079_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tatt jaktferie uke 37, og det passet fint ettersom jeg fikk reinskort på tampen.

Skulle jakte 7-8-9 september, fram til rypejakta starter.

Jeg jaktet nå alene, uten min kone som sherpa på første tur. Lørdag 7 september gikk med til speiding, og gåing i myr og bjørkeskog. Kom innpå ei elgku som slikket saltstein, men så ikke rein. Egentlig ikke noe særlig med spor heller.

3by.JPGd7uj.jpg

Men fint vær og fin tur.

 

Fikk ett tips av oppsynet, og forsøkte meg i annen del av terrenget på søndag. Jaktet på snaufjell innover, og smygjaktet lenger ned i skogen hjemover. På snaua så jeg ingenting, bortsett fra geiter (!).

Hjemover gikk jeg ned i skogen, og forsøkte å gå sakte og stille. Kom til ei myr, og posterte litt der. Når jeg gikk over myra, så jeg at den var full av reinsspor!

oist.jpg

 

Jeg måtte imidlertid videre, og tuslet avsted. Lenger ned i lia støtte jeg på en høgspent som jeg visste gikk i øverenden av selve bratta. Jeg var lenger unna bilen enn tiltenkt, så jeg tuslet bortover høgspenten etter beste evne. Plutselig tro jeg nesten i reinsmøkk som det satt fluer på..! Selv om jeg innerst inne ikke hadde noen særlig tro, så gikk jeg enda saktere videre. Kom over en brink, og stirret rett på - reinsdyr! Først så jeg tre dyr, som jeg umiddelbart tolket som simle, kalv og ungbukk. Simla så rett på meg, men beitet snart videre. Jeg sèg ned i sittende, og fikk sakte av meg sekken. I tillegg til de tre første, så jeg at det var flere dyr, og jeg talte etterhvert seks dyr hvorav to var kalver. Jeg så meg ut ett dyr som jeg mente var ungbukk, men kom ikke til skudd på grunn av kvister og at det stod andre dyr bak. Den jagde en av kalvene bak ett kjerr, og ble borte. Jeg holdt øye med de andre, og plustelig kom ett dyr tilbake fra kjerret. Det stod i ei glenne, perfekt hold og bredside. Jeg fant dyret i siktet, sikring av, og skuddet gikk. Med det samme det smalt dro dyret ut og ble borte for meg. Så begynte hele lia å bevege seg..... Det viste seg å være en flokk på 20-30 dyr under meg i lia! Det raslet i stein, det gryntet og rapte og klover slo i stein. For en opplevelse! Når alt roet seg, gikk jeg ned på skuddstedet. Fant ikke hår som jeg hadde trodd, men etter å ha lett litt fant jeg blod på en stein. Lyst lungeblod! Jeg fant ytterligere dråper på mose og lyng, og sporet meg framover. Etter ca. 20 meter fant jeg ett oppsparket sted med mye blod, og derfra og over kanten til ei bratte gikk ett bredt og opprevet spor. Dyret så jeg hadde stoppet mot en bjørkestamme halvveis ned i bakken, og var dødt! En strek i regninga var at det viste seg å være ei simle! Jeg mente bestemt at det var en ungbukk, men hadde blitt lurt i farta da ei simle kom tilbake fra kjerret istedet for bukken. Nuvel, jeg hadde fritt under 50 kilo - kort, så det var ingen stor historie ut av det. Men noe ergelig på meg selv var jeg. Men mitt første reinsdyr var ett faktum!

Etter-historien var enkel, da vegen gikk nederst i lia og jeg bare dro simla ned og rett i bilen. Ikke en kilo på ryggen...

Jeg fikk ikke mindre lyst på mer reinsjakt etter dette.... :lol:

 

py67.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Du må opp om morran om du skal få tak i dyr.

Ja det var ganske kontant tilbakemelding jaktleder fikk fra grunneier i forkant av årets reinsjakt.

Han hadde fått med seg at gamle gutter har vanskelig for å stå bråtidlig opp og ut i fjellet

Gamle jenter har lettere for å stå opp om morgnen enn gamle gutter har vi merket.

Uvisst av hvilken årsak :wink:

 

For å gjøre en lang historie kort og Om dere kan avsette litt tid, kan dere bli med oss på jakt i fjellheimen, ved å trykke på

linken

 

1 ukes jakt er komprimert ned til ca 15 minutter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

Reiser til sollia/ringebu natt til torsdag har fritt u/50 har noken nokre gode tips om ka område eg bør sjekke ut, har vore sør søraust i lengre ti men snur på nord nordvest på torsdag og fredag

Vil helst jakte på nordsida av friisvegen simler er jo freda på sørsida, men går vel gjerne fint å skyte småbukk sjøl so seint i jakta.

 

Takk på førehand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...