Jump to content

Reinsdyrjakta 2013


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 449
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal på reinsdyrjakt for aller første gang i år. Blitt tildelt fritt dyr under 50kg i Ringebu fjellstyre. Noe som vel tilsier primært ungdyr, simler og kalver?

Hvor store kan bukkene være før de nærmer seg de magiske 50kg? Lånte et bilde av to bukker fra nettet. Hvor mange kg slaktevekt kan man anta at den yngste av disse vil være på?

672456_640x480.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon som deg "giremann". Har bukk under 50 kg i Lordalen for første gang. På Forelhogna kor eg har jakta dei siste 6 åra, er det veldig enkelt da ungbukk defineres som Lisjbukk med 3 gevirstenger i toppen, eller mindre. Da er det nesten umulig å ta feil...Men synes den minste bukken på bildet du la ut, virket å vere meget stor i forhold til gevirstørrelsen (?)

Link to comment
Share on other sites

Da må man legge seg på ryggen og be om godt vær om det blir kontroll og betale det det koster mht overvekt.

Reinsjakt akkurat som all annen jakt er ikke noe eksakt vitenskap. Er lov å gjøre feil, såfremt feilene ikke gjøres med fullt overlegg. Oppsynet skjønner slikt.

 

En ydmyk holdning er å foretrekk i slike eventuelle situasjoner........er min erfaring.

Det meste ordner seg, men man må stå for det man har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg det blir til at skalljakka får være med på tur. Tror rett og slett denne er mer praktisk i fjellet enn "skogsjakka" fral Norrønna.

 

En skogsjakke er sansynligvis også så mørk at du ser ut som et vandrende 1-tall i fjellet. Det beste er en blanding av lyst-lyst-grønt og grått.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du minste bukken så blir det dyrt for deg siden alle dyra skal veies på Ringebufjellet :lol::lol:

Egentlig ikke noe aktuell problemstilling på det fjellet der m å skyte riktig vekt. For som oftest bestandig er det m simler i flokken. Og ei simle er maks 40 kg og ett tips da er sammenligne aktuelle bukker m simlene. Da tar man en som er litt større enn en ei simle

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding vedr antatt slaktevekt på den minste bukken på bildet jeg la ut tidligere i dag :)

 

I følge papirene som er mottatt fra fjellstyret, står det også med uthevet kursiv skrift..

 

"På korttypen fritt dyr under 50kg er hensikten å skyte 1,5 års dyr - ikke eldre dyr"

 

Det står også

"Ved felling av bukk over 50 kg på korttypen Fritt dyr under 50kg koster det kr 250 for alle kg f.o.m 51kg og kr 500 f.o.m 60kg og oppover. Geviret fra slik dyr inndras automatisk av oppsynet"

Link to comment
Share on other sites

Ser på yr.no at det meldes mykje sør, -sørvest framover i Lordalen. Dette bekymrer meg littegrann da alle dyra kan havne i Finndalen. Det kjem ingen rapporter om dyr i området før 19. august. Lurer derfor på om det er noken som har kunnskap om observasjoner den siste tida, eller som har erfaringer nok til å seie noke om trekket til reinen når vinden står lenge fra syd (?) Har ikkje mulighet for fellesjakt i vekedagane og er derfor heilt avhengig av at det står dyr igjen på Lordal-sida første helga i jakta.

 

 

Mvh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Mens eg venter på helga, sjekker eg værmeldingane jevnlig og venter på nye oppdateringer i Lordalen. Foreløpig er det greit med dyr innenfor grensa, men dei fleste flokkane har blitt observert langs grensa mot Finndalen og Skjåk. Det gjer meg litt urolig med tanke på helga. Avventer ei veke viss det viser seg at fleire flokker trekker over... Vindretninga er foreløpig veldig feil i forhold til Lordalen, men utruleg nok har det blitt skøte dyr langt på østsida sjølv om det over tide har vert sørvest- retning. Ein ting er sikkert; reinsjakt er uforutsigbart, og det gjer også jakta så utrulig spennande :D

Link to comment
Share on other sites

Var på Knutshø øst i går, men ingen rein å se. Dyrene står i Folldal sier ryktene, så vi får vel satse på 3-4 dager med annen vind.

Hvor var du? Jeg så dyr, men ikke mange på Kviknegrunn i går. Så flere i dag, men fortsatt ikke mange....Stilte innpå en par bukker, men de var i største laget for meg...

Link to comment
Share on other sites

Da er dagen kommet og vi reiser til Ringebu i løpet av ettermiddagen. :)

 

Gleder meg stort til dette! Er helt nytt område for meg så det skal bli veldig spennende å gå ut her. Er det noen som har noen observasjoner fra området i det siste? Jeg ser det mer meldt svak vind fra sørvest/sørøst så dyra er kanskje på vei nordover?

Link to comment
Share on other sites

Går ikke reinsdyra mot vinden? Slik at hvis det blåser fra sør, vil man etter en tid, kunne finne dyr i sørlige deler av terrenget?

Som førstegangs reinsjeger i fjor innbilte jeg meg også at dyra altid kom mot vinden, der tok jeg feil ,nesten alle dyra jeg så på ringebu i fjor , kom med vinden i ræva, å ja jeg så mange dyr,., simla som jeg fikk skutt kom løpende bak meg og hadde jeg ikke hørt den så hadde den løpt meg ned,., mulig reinen fra ringebu ikke er som andre reinsdyr :) i år skal knutshø reinen prøves ;)

Link to comment
Share on other sites

Okei, skjønner. Har jo omsider forstått at det er svært få fasiter her i livet, hehe ;)

 

Var de flokkene under jaktpress eller støkt på noe vis, kan jo hende det hadde noe med det å gjøre. Ellers har jeg observert noe dyr på "rein" (pun intended) slump under rypejakta i Oppdal/Folldal, og mindre flokker på få dyr virker som om de har en tendens til å ikke være fullt så nøye, uten at jeg har noe solid grunnlag for å uttale meg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...