Jump to content

ATV til henting av elg.


shooter 2

Recommended Posts

Bruker i dag Jernhest men funderer på en ATV på sikt . Hovedårsak at den går raskere på store deler av vegen for og hente ut elg. Vi har en del vanskelig terreng og der er mulig belter best men hva mener dere som har erfaring med ATV ? Skal man velge 4 eller 6 hjuling ? Hvor stor motor bør man ha ? Jeg tenkte og bruke pulk og legge dyra i .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 500 kubikk som jeg bruker mye i terrenget, både med å uten elg bak.

 

Skal du ligge på lavgir å kjøre i skogen, så spiller ikke motorstørrelse over 400/500 cc så mye rolle.

 

Pulk fremfor henger i terrenget høres fornuftig ut. Om det er veldig ulent, kan en henger bak på kula gjøre firhjulingen lett i ræva ved f.eks humper/skrenter, slik at du har lett for å tippe over.

Link to comment
Share on other sites

Etter jakt/vilt loven kan man ikke bruke motorisert fremkomstmiddel, heldighvis opphører disse begrensningene når "viltet er tatt i besittelse". Så ifølge disse lover/forskrifter er det ingen begrensning på hvordan du får elgen hjem, det som gjenstår da er Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag Som i praksis vil si at det er grunneier og dennes avtale med komunen som bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke tvil! 6 hul hver gang, alltid! Har du mulighet til å velge, er det ikke noe valg. En 6 hjuling er betydelig bere til å ta seg fram, trekker mer, og sikrere å kjøre.

 

Jeg har brukt både 4 og 6 hjulinger i mange ulike sammenhenger. Kjører både turer på fjellet, henter ved, henter elg osv. 6 hjulingen er overlegen 4 hulingen i alt så godt som. Fordelen emd 4 hjulingen er litt kjappere i tett skog. Men for deg er det uaktuelt uansett, ettersom du skal henge noe etter den. 6hulingen tar seg fram, og trekker lass som 4 hjulingen bare kan drømme om.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye mere du må ut med for en 6-hjuling kontra en 4-hjuling, men jeg ville lagt dette i et beltesett.

 

Vi har i de siste årene brukt en ATV Yamaha med beltesett. Det er regelrett ingenting som stopper denne. Den har også henger for terrengkjøring med leddet boggyhjul. I år trakk vi ut 5 elger med denne uten henger og eneste man må være klar over er at svingradiusen blir noe begerenset med tung vekt ned og bak på ATV'en med belter. Vi pleier spøke med at eieren skulle fått seg torskekvote da den går over myrvann bare dette er litt grummsette. Og når snøen kommer er det ingenting som slår ATV med belter!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Har selv mest erfaring med 4-hjuling,(eier en polaris 500),polaris 400/500 og yamaha 450.Polarisen har best kjørekomfort,men av disse ville jeg valgt yamahaen da den er mye enklere å manøvrere,både med og uten henger lastet med bjørk.Ulempen med den er at hastighetsbegrensningen(på eu-traktor),er gjort ved å shimse variator(klemmer ikke helt sammen).Dette gjør at du ender på et håpløst høyt turtall ved kjøring på vei,i terreng betyr det ikke så mye.Heldigvis løses dette lett med en liten time i garasjen og et ok verktøysett.. :lol: Da havner man og på et vettugt turtallsområde,samt mindre slitasje på motor.(Ja,jeg vet dette ikke er lov :roll: ,men av og til lar jeg sunn fornuft overstyre lovverk :twisted: ).

Er ellers enig med andreasv ang 6-hjulingens fordeler ang last og trekkevne,men foretrekker selv 4 hjul pga manøvrerbarhet.Enklere å tre gjennom skog,store tuer,steiner etc.

Husk også å koble inn 4hjulsdrift ved kjøring i ulendt/bratt terreng,tipper endel ulykker/rundkast med atv hadde vært unngått hvis folk hadde gjort det.Når forhjulene treffer en kant/stein e.l,i forbindelse med akselerasjon og kun bakhjulsdrift er det fort gjort å tippe rundt,noe min bror kan bekrefte.Han plasserte en polaris på høykant ved å gjøre akkurat det.Den stod pent plantet på bakenden,med fronten rett til værs og ham i kjøreposisjon :shock: .. Kan vel trygt si at da lo jeg en smule :lol: ..Men det så jævla skummelt ut et øyeblikk...

Husk også vinsj,den er gull verdt når du står fast i myra med et hengerlass med ved på slep..Er også grei til å stramme nettingen med når man setter opp gjerde.Og et must for å løfte skjæret når man brøyter.. :D

 

P.s @ villdyret : Så enig,så enig...

Link to comment
Share on other sites

For 1,5 år siden kjøpte jeg en ATV Polaris forrest tractor 500 efi med tømmerhenger fra "montana" som sikker er en provins i kina..

 

Men, før dette hadde jeg en svvvvær traktor Ford 7810 til forefallende arbeid hjemme etter en forflyttning på bostedsadresse og så videre.. fant jeg ut at denne er for svær å ha, så jeg la beistet ut for salg på finn.no...solgt sammen dag !

 

Jeg hadde i flere år gått rundt å siklet på en ATV, jeg syntes det var mye penger, ca 100K så det hadde foreløpig blitt med tanken.

Med fristillte middler fra traktorhandlen så den økonomiske situasjonen meget bedre og jeg slo til på et greit tilbud, og med MVA kom dette på som sagt ca 100 K.

 

bruksområdet mitt har vært litt på storviltjakt, noe vedhuggst og mye brukt til sporing og oppsettt av viltkamera samt til og fra på butikken.

 

Den er registrert som EU traktor og kan følgelig kjøres på offentlig veg i 40 km, dette er en meget frustrerende hastighet og er totalt tullete, skaper mye kø i perioder.

 

En hastighet på 60 km hadde vært bedre, ATV er grei å kjøre i 60, men ikke særligt fortere -blir litt ukomfrtabel å kjøre i høyere hastighet. så alternativet til MC reg er litt tullete det også og ikke så reint lite farligt.

 

I skogen har jeg brukt med henger, boogi hjul som pendler og følger terrenget på en meget fin måte, syns faktisk ATV er bedre å kjøre i terreng med henger enn uten.

 

Med lass er det verdt å merke seg lasten på henger ikke bør overgå 400 kg, jeg har prøvd å laste ganske full henger med bjørk og det kunne gått riktig galt om jeg ikke hadde tatt en ekstra risikovurdering der og da.

 

Er hengeren for tung løfter du ATV klar av bakken med bakhjula og da tverrer hele skyssen og du får tømmerhengeren over deg...

 

Jeg har originale hjul og lurer på om jeg skal kjøpe "veihjul" til våren og evt beltekit til terreng/snø. Skaffet nylig brøyteskjær til doningen og det var helt konge i forhold til snøfreser

 

Ingen god tråd uten bilder....;15d5s4.jpg

 

Dette er min ATV fra duejakta i høst.

Link to comment
Share on other sites

Honda med belter er vel en greie maskiner. Ikke noe bytte av reimer. Elektroniske inn/utkobling av sperrer. automat eller manuell giring på en liten bryter. Lar seg ikke gjøre og få det mer behagelig.

 

 

Honda opererer vel med stivaksling bak, noe som stjeler mye bakkeklaring. Absolutt ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode innlegg og meninger . Tror vel kanskje en 4-hjuling er smidigere i kronglete terreng men kanskje en med 6 er mere til og dra kanskje . Skjønner kanskje at en 500 motor eller der omkring er mest og satse på . Bare fortsett tråden for alt som kommer fram er til nytte for meg og også gjerne merker som dere mener har fortrinn . Det er store muligheter for at det blir en slik til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Honda med belter er vel en greie maskiner. Ikke noe bytte av reimer. Elektroniske inn/utkobling av sperrer. automat eller manuell giring på en liten bryter. Lar seg ikke gjøre og få det mer behagelig.
Honda opererer vel med stivaksling bak, noe som stjeler mye bakkeklaring. Absolutt ikke å anbefale.

 

3441772_4.jpg

 

Med en klaring på mellom 30 og 40 cm mellom beltene så ser jeg ikke problemet, er man da i stand til og få lagt akslingen nedpå ett eller annet så får man be noen andre om og kjøre. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Med en klaring på mellom 30 og 40 cm mellom beltene så ser jeg ikke problemet, er man da i stand til og få lagt akslingen nedpå ett eller annet så får man be noen andre om og kjøre. :winke1:

 

 

Bildet du viser til der har jo ikke stivaksling. Så da har tydeligvis honda også tatt til fornuft og gått bort ifra det.

 

(men så er jo ikke honda akkurat noen markedsledene leverandør av atv)

Link to comment
Share on other sites

Honda lager meget bra ATVer.

 

I Norge selges/importeres de vel av Kellogs? Uansett - de er priset høyt og det gir lite salg... sJekket prisen på en for gården for noen år siden, men slo den kjapt fra meg!

 

Dersom jeg skulle kjøpt meg en ATV så er førstevalget Honda, annetvalget Honda osv...!

 

Jeg arbeidet et år med en Honda 500 Foreman en som fast redskap. Kjempemaskin! Har prøvd andre også.

 

Fordelen med Honda slik vi så det er lavt vedlikholdsbehov, slitesterke, starter hele tida, meget lavt tyngdepunkt. Mulig dette med tyngdepunktet har endret seg i det siste, men den gangen var det ingen som var mer stødig i bratt terreng, og med lavere tyngdepunkt.

Stiv aksling er også tryggere når man nærmer seg veltegrensen - da er ting stødig og gir ikke etter..!

 

Når det gjelder å hente frem elg så er det få ting som slår en jernhest uansett terreng. Jeg har prøvd begge deler, og Jernhesten har mye bedre fremkommelighet. Er det ur og/eller bratt så er det ikke tvil.

 

Har du først kommet på vei så skal vel elgen likevel opp i en henger eller en frontlaster for videre behandling? ATV er fint på stier, men man kjører seg veldig fort fast i ur, myr, bekkedaler mv. Her er Jernhesten uovertruffen!

 

Belter på ATV er dyrt totalt sett. Da begynner elgtransporten å bli dyr? Nesten så man kan vurderer helikopter og vaier... 8)

 

Har man lyst på ATV så kjøp gjerne det, men da er det lysten på en slik firhjuling som er utslagsgivende, ikke hva som passer best til å hente frem elgen fra vriende steder!

ATV er gøy - ingen tvil om det - og da får man dekket lekebehovet også. Ikke like kult å spinne piruetter med en Jernhest... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med en klaring på mellom 30 og 40 cm mellom beltene så ser jeg ikke problemet, er man da i stand til og få lagt akslingen nedpå ett eller annet så får man be noen andre om og kjøre. :winke1:
Bildet du viser til der har jo ikke stivaksling. Så da har tydeligvis honda også tatt til fornuft og gått bort ifra det.

(men så er jo ikke honda akkurat noen markedsledene leverandør av atv)

Dette er feil. Honda er verdens største produsent av ATV. De er laget i USA og "alle" som trenger en uslitelig ATV, kjører Honda. De er gammeldags, går som et dass, dårlig å kjøre og tunge men de går og går, rett skal være rett. Stiv bakaksling er ikke bare en ufordel. Polaris 500 6x6 har det og har sine fordeler som ingen andre atv'er har. Bla mister man ikke markhøyde når den lastes tungt dermed er det mindre å ta hensyn til når man veksler mellom å kjøre tom og lastet maskin. Tar man ikke nedi når maskinen er tom, tar man stort sett ikke nedi når den er lastet heller.
Link to comment
Share on other sites

Behold jernhesten!

6 hjuling har for mye drit og rakkel som henger seg opp og går i stykker.

For de alle fleste, vil en Polaris 6x6 være en utrolig nyttig kjøretøy nettopp til jakt og drift rundt en gård feks. Kjededriften bak trenger litt ettersyn men ikke mer enn at de fleste får det helt fint til. Det er snakk om å spraye en dært olje i ny og ne og passe på at det ikke blir kjempe slapt. Jeg synes Polaris 500 6x6 er god å kjøre i terreng. Den er stabil og føles tryggere enn min Outlander 650 Max når det virkelig blir ulendt. Den tipper ikke bakover men man vil oppleve at forhjulene forlater bakken om man kjører i en bratt nok bakke slik at den bare ligger på bakvogna og "hviler". Det er ikke noe rakett men den gjør jobben svært bra til det den er tiltenkt til. Til elgjakta kan jeg ikke tenke meg noe bedre. Vet man å plassere hjulene litt, er det ingen problemer å komme seg i gjennom det meste av terreng uten å ødelegge noe. 6x6'en er helt rå på å krysse dype bekker og grøfter feks, noe som kan være en stor utfordring med en 4x4 atv uansett merke.
Link to comment
Share on other sites

...... Og når snøen kommer er det ingenting som slår ATV med belter!! 8)

 

Det der har vi prøvd, og det stemmer ikke helt. Røde kors investerte i en Polaris 800 6-hjuling med beltekit i fjor, og satte en kamerat av meg til å finne vidunderets begrensninger. Joda, du kommer fram med den, men i dyp snø er det fortsatt ett langt belte med to ski foran som gjelder. Vi ble ihvertfall enige om at det var best å ta vare på seg selv i fjellet, for å vente på Røde kors med den der kunne bli en kald og langtekkelig fornøyelse :roll: Nå skal det sies at det var i dyyyp løssnø. Fungerer nok helt greit i mindre snø, men så lenge det er scooterføre er scooteren å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer deg vel fram, men en atv med beltekit kan ikke sammenlignes med snøscooter. Får for lite fart og for mye motstand fra snøen du skyver foran deg. Vi prøvde det og i fjor. Atv'en måtte hente fart utallige ganger opp en forholdsvis bratt bakke bare for å komme 3-4 meter lenger hver gang. Jeg plystra rett opp med en langbelter. Det skal sies at snøforholdene var bortimot ekstreme, men likevel. Alt til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig med MrLasse. ATV med belter er kjempefint til sitt bruk og for de som ikke har noe forhold til snøscooter, feks hytteeiere som bare vil ha masse stæsj til hytta sommer og vinter. Til off-pist kjøring er snøscooter overlegen. Den største forskjellen er at med en snøscooter så har mer kontroll til å tvinge scooteren dit man vil. Med en belteatv er man med på turen bare. At man har konstant snøstorm rundt seg hele tiden og et forbruk med dertil liten tank gjør også at aksjonsradiusen blir svært mye mindre. Til elghenting derimot tror jeg nok at det kan fungere veldig bra hvis man har det rette beltesettet. Vet at en del elglag har konvertert gamle boggi snøscootere til å dra ut elg og det hevdes at det fungerer bedre enn det meste.

Link to comment
Share on other sites

...... Og når snøen kommer er det ingenting som slår ATV med belter!! 8)
Det der har vi prøvd, og det stemmer ikke helt. Røde kors investerte i en Polaris 800 6-hjuling med beltekit i fjor, og satte en kamerat av meg til å finne vidunderets begrensninger. Joda, du kommer fram med den, men i dyp snø er det fortsatt ett langt belte med to ski foran som gjelder. Vi ble ihvertfall enige om at det var best å ta vare på seg selv i fjellet, for å vente på Røde kors med den der kunne bli en kald og langtekkelig fornøyelse :roll: Nå skal det sies at det var i dyyyp løssnø. Fungerer nok helt greit i mindre snø, men så lenge det er scooterføre er scooteren å foretrekke.

 

Når jeg skrev om snøen, så var jeg enda i trådstarters modus med tanke på ATV til henting av elg. Scooter er jo bra når snøen kommer, men er vel ikke det beste på høsten :winke1: Har man en ATV med belter, så er du skodd på etter min mening den beste måten for hele sesongen. Hender jo at snøen ligger tett i elgjakta og ATV med beltecit er da billigere en å kjøpe både ATV og Scooter....

 

Når det gjelder spor i terrenget, så setter ATV med beltecit like lite spor som elgtrekk....

Link to comment
Share on other sites

2012-10-29%2013.15.05.jpg

Jeg var også i elghente-modus :D

 

Nei nå spora det helt av her. Tilbake til atv'ene. Kan forøvrig anbefale trådstarter å beholde jernhesten sin om han har mye dårlig terreng. Vi har gått helt over på 6x6, men savner en sjelden gang jernhesten. Får alltids elgen hjem, men jernhesten er nå fenomenal likevel i det jævligste terrenget. Selv om den er saktegående går det nemlig ikke noe fortere med atv når man må vinsje og bygge vei i lange strekk.

Link to comment
Share on other sites

Nå var vel ikke diskusjonen spor eller ikke spor. Alt som veier, og som skal trekke noe setter spor i myra så enkelt er det. Eneste måten å begrense sporene på er å fordele vekt over ei så stor flate som mulig, uten at man spinner. Til allsidig bruk er det 6hjulingen som er best, så enkelt er det. Hvorfor sier jeg det?

 

Se litt på de som bruker slikt ustyr i daglig drivft. Hva velger de? Jo alle går nå over til 6hjulinger. 4 hjulingen blir bare tull i forhold. De som måtte mene noe annet, har desverre for liten erfaring. Til å med reinierne går nå over til 6 hul. Stødigere, og mye mer behagelig å kjøre, og lasteevnen er mye større. Du rissikerer ikke å tippe bakover i en bratt bakke, og du har trekkraft på alle hul noe som sørger for grep til en hver tid. Se også på kraftlagene, forsvaret osv de bytter til 6hjulinger.

 

Før i verden var det et argument at 6hjulingene hadde en utfordring med kjededrift og slitasje. Denne er jo nå bortre etter at man har fått kardangdrift. Prisen er selvfølgelig høyere, men det skrev ikke trådstarter at var et vesentlig tema.

 

ATV med belter har jeg liten erfaring med, ganske enkelt fordi gutta som har disse kjøretøyene som arbeidsredskap ler høyt og sier kast skiten når de hører snakk om det. Er det snø kjør skuter! ATV med belter blir svine tungt å kjøre, og du har nesten ikke mulighet til å legge den over is snøen. Med lass bak sier det seg vel selv?

 

Vær så snill folkens, slutt å påstå at 4hulingen er mer egnet til å trekke ut en elg enn 6hjulingen, det faller på sin egen urimelighet, og en tydelig mangel på erfaring med disse kjøretøyene.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med noe annet enn Honda, vi fyller bensin og det er alt. nabolaget har en polaris 6 hjuling ukjent årsmodell, men der må det medbringes verktøy og reimer for og være sikre på og få ned elgen. Under eksreme forhold så joa, men til vanlig skog/myr så gjør en Honda med belter jobben helt greit. Kjør den av tilhengeren, hent elgene og kjør den opp på hengeren, fyll full tank og kjør den hjem til garasjen. bytt olje før neste sesong og repeter. det er behagelig!! den har fungert siden 2003, det ble byttet choke wire i høst pga bulk/treghet. Null stress med slike maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Du får jo nesten en grei 6-hjuling til prisen av det et beltesett koster og da er valget enkelt. Kjøp en grei 6-hjuling, gjerne med kjededrift bak(ikke de med kjededrift foran, de er for gamle) og stive bakaksler. Det er boggi systemet bak jeg mener som gjør 6-hjuling virkelig god. Den fordeler lasten helt perfekt og tross et noe gammelt og litt simpelt system er det veldig enkelt å holde i orden. Kjede og drev koster lite og holder flere tusen km. Hvis det er noe som jeg synes er litt dårlig på 500cc 6-hjulingen til Polaris, er det bremsene og bremsehåndtaket i plastikk. Det ryker ikke(ikke så langt i allefall), men det svikter litt når man bremser hardt feks når nedoverbakken blir veldig bratt og bremseskivene er våte, skulle man ønske seg bedre bremser ja. Den jeg kjører har ikke motorbrems men man kan oppgradere til å få det.

 

Forøvrig så kan jeg tenke meg at en Honda med belter er en super kombinasjon til jaktlag bruk. De er svært driftsikker og har alltid vært det selv om de ikke holder følge med moderne atv'er til vanlig fritidskjøring men alt til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Behold jernhesten!

6 hjuling har for mye drit og rakkel som henger seg opp og går i stykker.

For tre år siden kjøpte jeg meg en 6x6 polaris. Fra før har jeg eierandel i en jernhest- et helt fantastisk redskap- til sitt bruk. Men anvendeligheten av jernhesten er noe begrenset i forhold til en 6x6. Argumentene lenger oppe i tråden om at jernhesten er mere fremkommelig enn 6x6 ( ihvertfall på barmark) er jeg ikke enig i. Det kommer selvfølgelig alt an på terrenget, men jeg tror nok at jeg i over 95% av tilfellene foretrekker å bruke 6- hjulingen. :wink: Og her på Nordmøre har vi nok av bratte lier- og bløte myrer.

 

Når det gjelder 4x4 mot 6x6 er nok 4-hjulingen lettere å håntere i tett skog- utover det er jeg redd den er noe farligere i motbakke med last hengende etter- og den har liten lasteevne på selve maskinen. Med 6-hjulingens lasteevne- og fremkomelighet med og uten tilhenger er jeg for å si det rett ut- meget fornøyd med at det ble en 6x6. En greier godt å kjøre seg fast med denne, men med motorsaga i kassen bak, og en frontmontert vinsj kommer en langt. Det er nok bare sunn fornuft samt vett og forstand som setter begrensningene i terrenget. Min erfaring er ihvertfall at kjøper du en 6x6 blir den brukt- og det mye mere enn du tror. Den er rett og slett genial med sin store lastekapasitet i kassen bak.

Link to comment
Share on other sites

Takker fortsatt for mange gode meninger og erfaringer . Noen sier jo 'behold jernhesten' og klart det er mulig jeg har den beste maskinen for en slik jobb . Versonen jeg har er jo også litt bedre og kjøre enn den helt vanlige med arm foran .Den jeg har ser egentlig helt lik ut og har 10 hesters Hondamotor men den er litt bredere men det fine er at den er hydraulisk styrt så jeg kan gå ved siden av eller sitte/stå på den og kjøre. Hendlene står på venstre side av maskinen med 3 korte spaker . Det er en for gass og en for hvert belte .Man kan kjøre beltene hver sin veg så den går rundt sin egen akse . :D Disse gikk under navnet 'minilunner' og ble brukt stort sett av skogsarbeidere i ekstremt terreng .

Nei tanken med en ATV var at en hentetur av og til kan bli 2-3 km. og den går ikke fortere enn sakte sakte gangfart og mye av kjørestrekket kan være etter fint underlag og det er der det tar slik tid . Ja når det er skikkelig vinter er det scooter som er tingen og vi bruker alltid det da .

Om noen som vet om et brukt belte til en jernhest som er vraka er jeg intr. Nytt var ganske dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jo da, sekshjuling fungerer perfekt det.

Denne hører til på gården hos jaktbasen (jeg vet ingenting om alder eller modell), og med Warne- winch som lett kan flyttes fra front til hekk, har den utført de mest utrolige henteoppdrag.

Der denne har måttet gi seg er det stort sett kun å lemme sund og bære som er alternativet.

 

elgjakt2012020.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Polaris har visst litt forskjellige måter å plombere på(alt etter modell).Det går på alt fra shims i variator til skrue i håndgass tydeligvis.

Sjekk på noen av disse forumene.

 

http://atvforumet.no/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=6677" target="_blank

 

http://atvforumet.no/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=4244" target="_blank

 

http://www.offroad.no/forum/topic/10567 ... -4-hjuler/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei, kan nåken ATV gurua, fortella meg kordan eg fjerner farts-sperren på min 2012 6x6 Polaris? Send meg PM! :mrgreen::mrgreen:

 

 

Traktorregistrert? Isåfall mest sannsynlig en plastring som hindrer variatoren å gå helt ut. Men som tidligere nevnt, de har forskjellige måter å plombere på, ifra modell og årsmodell.

 

Det enkleste er å sjekke de andre metodene først. gassspjeld, forgasser, innsug.

 

På min var det en plate over innsuget.

Link to comment
Share on other sites

En 6x6 er å foretrekke pga lasteplanet og lastekapasiteten. Men kast originaldekka og få på skikkelige dekk så store som er mulig og få på. Bakkeklaringen er ikke allverden på de. Jeg har en CanAm Outlander 800 selv og jeg måtte til å slepe med meg en kompis med Polaris 800 6x6 ute i terrenget fordi han spant og ble hengende på buken der jeg kjørte uten problem. Han ble seff irritert og bestilte straks nye dekk ;) En 6x6 trenger stor plass til å snu på i forhold til en 4x4 og kan være vanskeligere og manøvrere i skogen. Jeg har Tatou 4S (four season) belter på min, de fungerer veldig bra både sommer og vinter. Dyp puddersnø er ikke noe særlig om det blir bratt og langt oppover, men det er vel ikke så ofte det er det i jakta... Jeg vurderer selv overgang til 6x6 pga lasteplanet, men jeg liker smidigheten og morrofaktoren til 4x4 :)

Link to comment
Share on other sites

Bytta ut Hiroshima-blække (linhai,eller noe sånt) 4x4 med en polaris big boss 6x6 i fjor, ikke angra noe særlig på det. Overlegent når det kommer til, ja det meste. 800 motor og driv på alle 6 så har det ikke stoppa enda. Kjøpt primært til gårds og skogsarbeid, men er også den som blir brukt til viltfrakt. Sperra på 2012 big boss er en plastring ytterst på variatoren så den ikke får åpna seg helt. Greit at det ikke akkurat er en drøm å kjøre i store hastigheter, men greit å ha muligheten til å gasse på lit når man forflytter seg i terrenget (så man ikke blir stående fast) :roll:

 

Hadde planer om å handle belter på polarisen, men fant fort ut at det ble vel dyrt da man ikke kunne bruke de for 2 akslinger men de for 3 og da ble prisen ca 60 000 :? Blir fort ny snøskuter i stede 8) ( ja, takk begge deler)

 

Jeg var ikke i tvil da nytt kjøretøy skulle handles, men det har jo med mine behov å gjøre som mest hadde med gården å gjøre. Er svært fornøyd, lit dyr i forhold til 4x4, men som sakt overlegen!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...