Jump to content

Prøvetid pistolklubb


ctm-4

Recommended Posts

Spørs vel om du har våpen fra før.

 

Hvis du ikke har første våpen tror jeg du må starte på nytt.

 

Har du håndvåpen og har vært inaktiv og ønsker nytt våpen regner jeg med at du trenger aktivitet før du søker.

 

For mitt andre våpen, så måtte jeg legge ved aktivitetslogg og klubben måtte i tillegg fylle ut et brev fra Politiet som bekreftet at jeg var aktiv.

 

De krevde dette selv om det bare var 5 mnd siden jeg fikk min .22-pistol.

 

Håper andre med mer erfaring kan utdype / bekrefte hva som må til.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt klønete skrevet ja,,, jeg har vært medlem for 6 år siden og da hadde jeg 2 stk pistoler .,. Disse ble solgt og medlemskapet opphørte,., lurer da på om jeg kan melde meg inn igjen og kjøpe meg pistol omgående,eller må jeg starte som nybegyner???

Link to comment
Share on other sites

det er helt klart nye 6 måneder med aktivitet innen du kan søke på nytt våpen.

 

Hva jeg skjønner har du vart inaktiv i 6-7 år og ønsker nå at begynne på nytt. Og da blir det som sagt begynne på nytt.Hvis duu har opprettholdt ditt medlemskap stiller det seg eventuelt litt annerledes

Link to comment
Share on other sites

1: What Hassel said.

Men det skjerpes inn as we speak (t.d. Ålesundvåpenkontor har vært liberal på dette, men nå er det bom stopp. Men igjen, dette styres i stor grad av klubben som skal dokumentere aktivitet gjør tingene korrekt eller ei).

 

2: Etter lovens bokstav skal man ved opphør av medlemskap i pistolklubb (selvsagt ikke ha handvåpen til konkurranse), ha nye 6 måneders karantene tid. (Om man må ha nytt sikkerhetskurs/nybegynnerkurs avhenger av klubben, men som regel ikke. Ihvertfall ikke om man kan dokumentere nybegynner kurs).

 

3: Regelen er at man alltid skal ha minst 6 måneders sammengenhengende medlemskap med oppfylt aktivitetskrav før man får innvilget erverv, dette gjelder også om man har eller har hatt håndvåpen.

(opptjent aktivitetskrav for nybegynner på 12-18 oppmøter og opplæring etc. gjelder for alltid så lenge man opprettholder sitt medlemsskap i pistolklubb, også om man ikke har våpen. Brytes kjeden skal dette i sin helhet opparbeides på nytt, selv om man som oftest slipper ny opplæring da dette da ikke er noe krav. Ei heller normalt nødvendig).

 

Så til dere som sitter i klubbene rundt om og skal dokumentere aktivitet og medlemsskap for medlemmer: Dere må huske at en som har medlt seg ut en periode, skal behandles som nybegynner iht. aktivitetskravene på tid og oppmøter ved erverv av våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var i identisk situasjon, og det lokale våpenkontoret var runde og satte godviljen til og lot meg slippe nytt sikkerhetskurs. Det var sikkerhetskurset de var mest opptatte av, og jeg fikk dem med på at man ikke trenger dette to ganger - og fikk gledelig nok lov å søke og kjøpe våpen umiddelbart. Men dette var på et lite sted, og våpenkontoret der er kjent for ikke å være unødvendig vanskelige. Tror ydmykhet og voksen holdning er viktig - ikke la de få noe som helst tvil om at du er en ansvarsfull person.. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 

Så til dere som sitter i klubbene rundt om og skal dokumentere aktivitet og medlemsskap for medlemmer: Dere må huske at en som har medlt seg ut en periode, skal behandles som nybegynner iht. aktivitetskravene på tid og oppmøter ved erverv av våpen.

 

 

Hvor har du det ifra? Kan ikke se det står noe om det i regleverket til NSF.

Link to comment
Share on other sites

2: Etter lovens bokstav skal man ved opphør av medlemskap i pistolklubb (selvsagt ikke ha handvåpen til konkurranse), ha nye 6 måneders karantene tid.

kilde? Forskriften sier kun følgende: For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat vært oppi den situasjonen - jeg var meldte meg ut fra klubben for ca 10 år siden og solgte alle mine håndvåpen. Meldte meg inn igjen nå i sommer - kontaktet våpenkontoret og fikk grønt lys for kjøp uten problemer, klubben måtte bare dokumentere mitt tidligere medlemskap.

Link to comment
Share on other sites

2: Etter lovens bokstav skal man ved opphør av medlemskap i pistolklubb (selvsagt ikke ha handvåpen til konkurranse), ha nye 6 måneders karantene tid.

kilde? Forskriften sier kun følgende: For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Du svarer på det selv, 6 måneders aktivt medlemskap. Medlemsskap regnes kun fra siste innmeldings dato da man ikke kan ha hatt ett aktivt medlemsskap uten å være medlem i pistolklubb. Tidligere medlemsskap er i så måte lite relevant.

 

Om du ønsker det skal jeg be SS komme med en uttalelse om dette (så får vi sikkert en presisering i rundskriv også), og jeg tror de fleste utenvidere skjønner hva som er intensjonen med krav om 6 måneders aktivt medlemsskap. Men for de som ikke har fått det med seg er poenget at man ikke skal kunne få erverve håndvåpen uten å ha vist at behovet faktisk er tilstede. Tidligere medlemsskap er i så måte ikke relevant for erverv, mye kan ha endret seg siden sist.

Link to comment
Share on other sites

Det som er normalt for en klubb å gjøre er å sjekke om medlemmet har sikkerhetskurs fra før, har man det blir man da evnt tatt opp som vanlig medlem med alle rettigheter etter at man har verifisert tidligere medlemskap samt at alle forpliktelser med tanke på NIF's reger er ok. Da kan man faktisk søke på våpen med en gang....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i lignenede situasjon som det ctm4 beskriver.

Tok for en tid opp pistolskyting igjen etter flere års pause.

Den nye klubben sjekket opp mitt tidligere medlemskap og aktivitet mot NSF (de gamle klubbene, 2 stk,svarte ikke på mine henvendelser angående dokumentasjon på medlemskap, selv om jeg hadde vært leder i den ene :trist: )

 

Mens dette pågikk (noen uker) var jeg på skyting hver uke med klubbvåpen.

Etter et alt var "sjekket og klarert" var det grei skuring å få kjøpt nye pistoler.

 

Litt OT; Jeg har gjennoppdaget en hyggelig hobby for en gammel skytter og pensjonist, som koser seg sammen med de unge amibisiøse.

De har til og med dratt meg med på praktiskkurs og jeg er nå stolt medlem av NFPS med rigg og Glock 17 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som er normalt for en klubb å gjøre er å sjekke om medlemmet har sikkerhetskurs fra før, har man det blir man da evnt tatt opp som vanlig medlem med alle rettigheter etter at man har verifisert tidligere medlemskap samt at alle forpliktelser med tanke på NIF's reger er ok. Da kan man faktisk søke på våpen med en gang....

 

K.

Så får vi se til å få satt en stopper for det da / få klarhet i det. 6 måneders regelen skal være ufravikelig iht. lovverkets intensjoner.

 

Med tanke på hvor mye annet pod har snudd og vridd på av regler som går skytters vei, er det mer en merkelig om de skulle gå for en så liberal tolkning som dette.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo si at en kompis av meg som har vært våpeneier i 17 år og medlem i NROF like lenge måtte dokumentere aktivitet på linje med nye skyttere når han skulle kjøpe seg ny pang nå nylig siden det er lengesiden han har skutt, hjalp ikke at grunnen for nytt kjøp var fordi den gamle pangen var ødelagt (ikke kjøp pistol lagd i Egypt) og han trengte ny pang for å være aktiv igjen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

3.5.1.2.2 Presisering av behovskravet i våpenloven § 7 tredje ledd – krav til aktivitetsnivå

Det fremgår av våpenforskriften § 13 første ledd at tillatelse til å erverve og inneha, pistol,

revolver, rifle eller hagle til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan

dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent

av Politidirektoratet, jf. våpenforskriften § 24.

 

Burde vel vare rimlig klart at aktivitetskravet ikke er oppfyllt av trådstarter. Aktivtet regnes i en klubb tilsluttet ett forbund som er godkjendt av POD og er man ikke medlem man helt enkelt ikke noen aktivitet. Da aktiviteten teller de siste 6 måneden før man søker lisens så synes jeg dette er rimlig klart som det er i dag. Hva noen gjorde for 6år siden har ikke noen verdi når det gjelder våpenerverv for håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det som er normalt for en klubb å gjøre er å sjekke om medlemmet har sikkerhetskurs fra før, har man det blir man da evnt tatt opp som vanlig medlem med alle rettigheter etter at man har verifisert tidligere medlemskap samt at alle forpliktelser med tanke på NIF's reger er ok. Da kan man faktisk søke på våpen med en gang....

 

K.

Så får vi se til å få satt en stopper for det da / få klarhet i det. 6 måneders regelen skal være ufravikelig iht. lovverkets intensjoner.

 

Med tanke på hvor mye annet pod har snudd og vridd på av regler som går skytters vei, er det mer en merkelig om de skulle gå for en så liberal tolkning som dette.

 

Ja,hvorfor ikke hjelpe pod å vri til reglene enda mere. Det er da Politiet som avgjør om en person får erverve våpen og ikke alle "småkongene" som sitter i styyret i pistolklubbene og sorterer etter trynefaktoren. Blir snart like ille å få medlemskap i en pistolklubb som det er å bli medlem i NVS!!!

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår praksisen gjelder 6mnd aktivitet kun ved førstegangs kjøp/start ved pistolskyting, siden man da skal lære riktig bruk med tanke på sikkerhet osv. For meg om ett medlem er borte i 10 år og kommer tilbake og viser trygg behandling av våpen og kan vise til godkjent sikkerhetskurs, ja da ser ikke jeg noen problemer med å anbefale en søknad til politiet.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare ett sted som kan svare på dette og det er det lokale våpenkontoret til trådstarter, som jeg skrev tidligere så måtte kompisen min være aktiv i 6 mnd før han kunne søke våpen siden han ikke hadde vært aktiv på veldig lenge og dette var ett krav fra politiet.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er slik jeg har forstått det også, og slik det fungerer her også. Hadde selv en pause fra UIT skyting på litt over 10 år pga en skade i hånden. Men drev aktivt i di årene med skyting innen NSU både nasjonalt og internasjonalt.

Da jeg ktartet på igjenn for tre år siden så var det bare å møte opp i klubben og skyte, ordnet med kjøpetilatelse på våpen et par dager før.

Hadde jeg melt meg inn i klubben til Vingemutteren så hadde jeg nok måtte hatt nybegynnerkurs, ville jeg tro.

Det er vel ikke nødvendig å gjøre ting verre enn det er :?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo si at en kompis av meg som har vært våpeneier i 17 år og medlem i NROF like lenge måtte dokumentere aktivitet på linje med nye skyttere når han skulle kjøpe seg ny pang nå nylig siden det er lengesiden han har skutt, hjalp ikke at grunnen for nytt kjøp var fordi den gamle pangen var ødelagt (ikke kjøp pistol lagd i Egypt) og han trengte ny pang for å være aktiv igjen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

 

Hva faen er en "pang" ???

Link to comment
Share on other sites

Hva faen er en "pang" ???

 

En lydempet "kaboom" :mrgreen:

 

Interessant problemstilling dette. Jeg har sånn ca 17 år bak meg som aktiv, fem år som formann og eier av mange håndvåpen. Jeg har solgt "meg tom" , men kunne tenke meg å starte opp igjen. For meg virker det rimelig med en ny halvårsperiode etter fravær, men det hadde jo Vært kjekt å slippe.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo si at en kompis av meg som har vært våpeneier i 17 år og medlem i NROF like lenge måtte dokumentere aktivitet på linje med nye skyttere når han skulle kjøpe seg ny pang nå nylig siden det er lengesiden han har skutt, hjalp ikke at grunnen for nytt kjøp var fordi den gamle pangen var ødelagt (ikke kjøp pistol lagd i Egypt) og han trengte ny pang for å være aktiv igjen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

 

Hva faen er en "pang" ???

 

Gjett 3 ganger.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er da Politiet som avgjør om en person får erverve våpen og ikke alle "småkongene" som sitter i styyret i pistolklubbene og sorterer etter trynefaktoren. Blir snart like ille å få medlemskap i en pistolklubb som det er å bli medlem i NVS!!!

 

 

Jo det er Politiet sin oppgave, men det hender faktisk at klubbene får potensielle medlemmer som helt klart og uten å legge skjul på det KUN ønsker å delta i 6 mnd for så å kjøpe Glock eller Colt 45, uten tanke på videre aktivitet.

 

Jeg ser ikke noe galt i at man er meget skeptiske fra klubbens side i slike tilfeller. Det er klubben som får "trøkken" når våpenet brukes i en krangel om en narkotikahandel! Det er vi lovlydige skyttere som får restriksjoner tredd ned over hodet i etterkant av episoder der lovlige våpen misbrukes!

 

Det er forøvrig ikke lett å nekte noen å bli medlem da NSF gjennom sin NIF tilknytning setter restriksjoner for klubbene hva gjelder å nekte medlemskap. De forbund som ikke er NSF/NIF har (heldigvis) en litt annen praksis.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo virke som en god ide for ivrige styremedlemmer å hjelpe politiet å gjøre jobben slik en selv den bør gjøres; feks ved å sortere folk. Høres jo ut som en god praksis sånn i farten, her tar en ansvar for både samfunn og sport. Det en glemmer er å vurdere om en er villig til å ta samme ansvar om en siler feil og en av de "godkjente" viser seg å være et råttent eple.

 

Men dette har ikke noe med tråden å gjøre og jeg tipper TS greit får handle seg et sportsvåpen (eller "pang" som det visstnok heter...)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Skutt aktivt med håndvåpen i konkurranse i 16 år. (i samme klubb) Bra resultater også. Deretter opphold i ca 10 år. Meldte meg inn i ny klubb og startet dermed på nytt igjen 6 mnd +++. Var greit å få 3 tillatelser i slengen da. Det er tydligvis blitt "strammere" enn det var i "gamledager". Synes egentlig det er veldig OK. Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår praksisen gjelder 6mnd aktivitet kun ved førstegangs kjøp/start ved pistolskyting, siden man da skal lære riktig bruk med tanke på sikkerhet osv. For meg om ett medlem er borte i 10 år og kommer tilbake og viser trygg behandling av våpen og kan vise til godkjent sikkerhetskurs, ja da ser ikke jeg noen problemer med å anbefale en søknad til politiet.

 

K.

I utgangspunktet har ikke pistolklubber noe med å anbefale søknader eller ei. Som jeg nevnte er sikkerhetskurs og nybegynner kurs den enkelte klubbs ansvar, i og med at vi ikke skal gi aktivitetsbekreftelse til personer uten nødvendig opplæring i sikker bruk av våpen.

 

Det eneste vi som pistolklubber skal gjøre er å bekrefte når medlemmet ble medlem (ikke første gang men første dato samenhengende til dags dato), vi skal bekrefte at medlemmet har aktivitet iht. Rundskriv 2009/009 sitt punkt 3.5.1.2.2 om Rekreasjonsskytter / Mosjonsskytter / Konkurranseskytter (Nybegynner utgår i det øyeblikk en aktivitesbekreftelse skrives). Har ikke medlemmet slik aktivitet, skal klubben ikke gi aktivitetsbekreftelse. Aktivitetsbekrftelse kan ikke gis til medlemmer med mindre enn 6 måneders medlemskap (untak er skyttere som melder overgang der tidligere klubb kan gå god for tilstrekkelig aktivitet).

 

Med andre ord har klubbene ingenting med hvilke vurderinger politiet gjør, vi dokumenterer kun aktivitet om slik finnes (om nødvendig opplæring er foretatt / søker innehar de nødvendige kvalifikasjone på området. t.d. ved å ha vært skytter tidligere).

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor mye annet pod har snudd og vridd på av regler som går skytters vei, er det mer en merkelig om de skulle gå for en så liberal tolkning som dette.

Ja,hvorfor ikke hjelpe pod å vri til reglene enda mere. Det er da Politiet som avgjør om en person får erverve våpen og ikke alle "småkongene" som sitter i styyret i pistolklubbene og sorterer etter trynefaktoren. Blir snart like ille å få medlemskap i en pistolklubb som det er å bli medlem i NVS!!!

Riktig, småkongene skal kun forholde seg til om medlemmet har de nødvendige kvalifikasjoner (sikkerhet) til at man kan gi aktivitetsbekreftelse om aktivitet er oppnådd (d.v.s. min 6måneders medlemskap og 12-18 oppmøter, for alle som begynner i klubben, enten det er på nytt eller som nybegynner. Selvfølgelig med untak for aktive medlemmer som har meldt overgang).

 

Det er nettopp for at man skal ungå "småkonger" at det er så viktig å få en felles klar forståelse av regelverket, og ikke minst lik praktisering i alle våpenkontor landet rundt (det siste er den lokale politimester og POD sitt ansvar).

 

I dag er det så mye rart som foregår rundt om i våpenkontorene, enkelte personer får invilget reservevåpen uten tilstrekkelig aktivitet, samtidig som de med stor aktivitet sliter med å få det verktøyet de har behov for. Gjerne med akkurat samme begrunnelse som begrunnelse. Slikt er ikke bra, derfor er en klarhet i hva som faktisk gjelder, aldri feil. Etter mitt syn er det like mye feil at noen får innvilget erverv lett, som at noen sliter med å få innvilget erverv. Så langt søknader, bekreftelser og eksisterende våpeninhav ellers er likt.

Med tanke på at det kun er POD som sitter med den hele og fulle "sannhet" (nåja), er det ingen andre som kan gi rettningslinjer om dette. Derfor er det naturlig at noe av det første man gjør når ting virker være på kant med lovverket i eget distrikt, eller definisjoner virker være uklare, å ta kontakt med POD og forhøre seg om saken.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare ett sted som kan svare på dette og det er det lokale våpenkontoret til trådstarter, som jeg skrev tidligere så måtte kompisen min være aktiv i 6 mnd før han kunne søke våpen siden han ikke hadde vært aktiv på veldig lenge og dette var ett krav fra politiet.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Dette burde være rette instans, desverre er det mye rart ute og går på de forskjellige våpenkontor. Eksemplet oven virker forøvrig være helt i tråd med lovverket og dets intensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg grov fram min gode gamle .22 og begynte i ny klubb i mai etter opphold på 27 år (!). Ikke nytt sikkerhetskurs.

 

I juli sendte jeg inn søknad om erhverstillatelse på grovpistol.

Jeg la ved utskrift av web-siden til klubben der det står at den er tilknyttet NSF, kopi av medlemskortet, og utskrift av resultatlisten fra klubbstevnet i juni (bare fornavn!).

Så la jeg ved et kort brev der jeg skrev at jeg var begynt som pistolskytter igjen etter 27 år, hvilke klubber jeg hadde vært medlem av tidligere, at de ikke hadde gamle medlemslister fra slutten av 70-tallet, våpenkortnr på .22'en, og at jeg hadde vært på hver trening i den nye klubben siden jeg startet for to mnd siden. Videre at jeg søkte om grovpistol for å kunne skyte flere klasser på fremtidige stevner.

 

Seks dager etter lå innvilget tillatelse i posten...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så du satt med en 22lr pistol uten å ha klubbmedlemskap i 27år? I endel av disse årene har dette i det minste vert brudd på loven, men drit og dra. For 27 år siden var det helt andre regler å forholde seg til. Våpenkontoret var vel bare glad for at du kom inn i folden igjen. (Og kansje noterte seg navnet med tanke på fremtidig kontroll? Hadde ihvertfall jeg gjort :wink: ).

 

Fra spøk til revolver, de som var aktive før 1993? Trenger ikke noe kurs. (Finner ikke dette i papirene lenger, men jeg vet at det var en lignende dato som dette sto oppført som grense etter fagkomitekonferanse eller noe slikt for maange år siden).

Link to comment
Share on other sites

Ingen krav i lov eller forskrift om kurs, heller ikke fra NSFs side, men kurs anbefales sterkt.

Dessuten kan klubbene fint kreve kurs i sine egne lover og retningslinjer.

I min klubb kan ingen delta på klubbens treninger eller konkurranser uten å ha gjennomført kurs og bestått eksamen, og bra er det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På skjema fra lokalt politikammer er det en enkel avkrysning som vi som styrer og steller i skytterNorge fyller ut.

Dernest er det avgjørende at vi sender skjemaet i retur til det lokale politikammeret ASAP, slik at vedkommnede

skytter ikke blir forhindret i nyervervelse av ønsket våpen. Eller at det tar unødvending lang tid!

Det er ikke opp til oss som styrer og steller å vurdere noe annet enn det politiet ønsker svar på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...