Jump to content

Dragbag, skytematte, LH oppsett i felt, samletråd


SittingDuck

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har hatt en del eksemplarer av Eberlestock E2B, snipersled, og vil ikke anbefale den.

Kvaliteten var ikke den vi forlanger fra en slik bag og festesystemet for våpnet var

for dårlig.

Har skiftet ut alle med denne modellen fra NFM http://equipnorshop.no/product.aspx?pid=48693&gid=344 og vi er kjempefornøyd både med kvalitet bæresystem og våpeninnfestning.

Det følger med to lommer der det er plass til swarovski spotteskop og stativ i en og Simmrad avstandsmåler og vindmåler osv i den andre.

Link to comment
Share on other sites

Har Midway sin egen skytematte. Overhodet ikke egnet til transport av rifle, men veldig fin å ha med på bane osv der du parkerer ved standplass. Prisen er det ingenting å si på.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/276544" target="_blank" target="_blank

 

//Spectre

 

NB: Kan vi ikke ha dette som en samletråd for flere ting i samme kategori? Som rearbag osv?

Link to comment
Share on other sites

JEg vet ikke hva NM149 utsetter utstyret sitt for. Men jeg har en Galati, og den er jeg fornøyd med, tabbe å kjøpe den svart for det går ikke an å finne småting nedi lommene, men den fungerer, er OK å bære 9kg rifle i, og plass til det jeg trenger for å skyte og klare meg en dag i relativ komfort på heia.

Har ikke båret mange km om gangen , type milevis, men noen km nå og da, og ingen problemer, god å bære. Opplever den som solid, for den har vært med på nokså mye etterhvert, men ikke NATO-ledede operasjoner i Afghansk steinur... om det er det som er målestokken. Sivilt mener jeg den skal holde mål.

Litt lite beskyttelse for rifla kanskje, paddingen er tynn, og myk, og bare på en side.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har galatin plass til chrono, spotter, mat, vann, ammo, dunjakke og jerven?

Ouuh, det var dramatisk. Den har IKKE plass til Jerven King Size Thermo iallefall. Vet|us går heller ikke oppi.

Jeg har fått med meg, på husken:

- rifle, Sauer eller Barnard

- 50 skudd i MTM boks - med 15 skudd i "lommebok" blir det enda litt plass

- LRF,

- vindmåler

- notatbok-mappe

- hørselvern

- Swaro AT80

- Manfrotto M55,

- vindsekk

- småmat og kaffetermos

- lue og votter

- Rivers West liggematte

Da henger Manfrottoen utenpå.., og den blir småtung

 

Har man ei rifle som er så lett at den ikke skjevlaster en sekk dramatisk, så synes jeg det fungerer allright å stroppe den på sida av sekken (altså voksensekk, 80l-ish) og så hive alt en gidder å bære oppi sekken. Saueren er her i overkant, og Barnarden way beyond - men med ei mer typisk jaktrifle er det ei enkel og rommelig løsning. Kjør skop og manfrotto utenpå andre sida. Uansett blir en fort mo i knærne.

Skal man kun spotte med skopet så er Manfrottoen overflødig, men skal en panorere etter vilt eller andre ting, så er den grei å ha.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Føler vel at bruken det henvises til her av dragbag ikke er helt et produsentene ser for seg at de skal brukes til. Den er vel først og fremst tiltenkt som et alternativ til å bruke bare et kjipt våpenfutural eller en svær våpenkoffert for å ta med seg børsa ut til skytefeltet/banen samtidlig som man har et underlag med seg også. Det jeg har sett av bilder her hvor man skal dra med seg børsa langt inn på heia med termos, jervenduk, hjørnesofa og plasmatv, er vel ikke en slik dragbag det mest idelle?

En Eberlestock sekk er veldig god å bære og Dragonfly sekken har to svære sidelommer til spotterscope og stativ, drikkesystem, tofot osv. Liggeunderlaget er bare å dytte inn i sekken. Jeg anbefaler M modellen i grønn eller kaki og ikke den jeg selv har i skogscamo. M-modellen har større våpenrom med plass til børse med svær optikk og tofot. Jeg må ta bort tofoten for å få rifla ned i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Dragbag er laget for at skarpskyttere skal kunne beskytte riflen sin mens man rekognoserer og kommer seg i stilling.

De skal tåle at man drar de gjennom vegetasjon og ulendt tereng.

De alle fleste har en løkke i toppen, den kan man feste i foten slik at man drar med seg bagen mens man åler seg i stilling.

Polstringen skal beskytte våpen og optikk mot slag og støt, de er laget for å tåle mange års missbruk i trening og strid.

 

Det er klart det er forskjell i kvalitet, detaljer osv på de ulike modellene.

Derfor er det også en prisforskjell mellom voodootactical (jalla modeller) og de NFM selger.

Kvalitet følger som regel pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fremdeles prisen er rimelig drøy. Ja, den ser sykt bra ut, men det må da finnes noen som er brukendes til sivilt bruk som ikke er i denne prisklassen? Man skal tross alt ikke i krig og satse livet sitt på at utstyret holder?

 

Galatien f.eks. Til 2500 blir jo direkte billig i forhold.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett av bilder her hvor man skal dra med seg børsa langt inn på heia med termos, jervenduk, hjørnesofa og plasmatv, er vel ikke en slik dragbag det mest idelle?

Det er vel litt smak og behag, og bruk. Fra en EB-sekk får en rifla fort fram fra ryggen, til jaktbruk f.eks. - en DB til jakt blir "labbe til post" - har jeg brukt den til mange ganger forresten. Skal en labbe laaangt inn på heia vil en ha med mye stash, og ha bærekomfort = std. anatomisk ryggsekk med rifla på. Men det blir krøkkete når rifla blir 11kg og 150cm lang...vi ligner mer og mer på de militære skarpskytterene. En bisetning der: Jeg er ikke så overimponert over hvor gode de er til å skyte, men FY FAEN jeg er imponert over hvor mye de kan bære...

 

Uansett, min Galati DB har vært ut og inn av bilen 1-2ggr i uka i flere år, faktisk siden Sluttstykke-tiden - den har ikke sett militært, tøft, bruk men den har sett jakt, gjørme, grus, sand, tunge bører og mange km. Den er nokså bra.

Det jeg synes er praktisk med DB kontra "EB" er at EBen ikke er vettug i bil (ikke i min bil iallefall), man må "laste om" - med DBen er alt en trenger i bagen fra en reiser hjemmefra, en tar EN ting ut av bagasjerommet, og labber ivei. Jeg bruker DBen mer og mer til jakt forresten, jeg ser at jeg ikke møter vilt på vei til post uansett, og det er mer behagelig for både meg og rifle at den henger på ryggen. Termos og sjokolade er det rikelig plass til oppi der - tryggere er det trolig også.

Skal en skyte langt/presist så tror jeg en en raskere i stilling med en DB, etter en tid lærer en seg hvor ting skal ligge og hvordan, rearbagen er først ut, og vips så er alt klart til å skyte, få sekunder etter at en la ned bagen.

EB-sekkene er vel også bedre til litt mindre og lettere rifler?

 

Med denne Ekstra-langt LangHold farsotten så blir det enda mere gåing, og større/tyngre rifler. Galati DBen er for liten til ei ELH/ELR-rifle i f.eks. 338LM.

Skal en ligge en dag og skyte, eller en er fisefin/det er vått?, så er det greit å ha noe å ligge på, kan en ligge på DBen = en ting mindre.. Ei vanntett matte er uansett lurt (er NFM/Kiruna vanntett?)

Legger en seg på bagen kommer lommene ned, greit å kunne ta de av... Greit med en egen lomme til ditt, til datt - det baller på seg.

 

 

Polstringen skal beskytte våpen og optikk mot slag og støt, de er laget for å tåle mange års missbruk i trening og strid.

Hobbyer skal jo koste :wink: En må rett og slett se på hvor mye en bruker det. Skal en skyte litt langhold, en sjelden gang, eller skal en ut såsnart kjerringa snur ryggen til? Skyter en 4 ganger i året, eller 3 ganger i uka? Skyter en på skytebaner, eller i ei myr 15km fra vei? Bør en heller ha ei modulær rifle som kan puttes i en vanlig sekk? Har en ei 11kgs riflle, eller en lettvekter på 4? Trenger en 80mm spotteskop..

Kirunabagen er definitivt ikke noe en kjøper fordi en skal "begynne" med dette, mer noen en tar seg råd til - fordi en ser at den har mye av det en har savnet i hver enkelt av de komponentene en har brukt. Fordi en trenger en større DB, og en bedre. Skulle gjerne sett på en.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som virkelig har behov for å dra børsa gjennom skauen "for å komme i stilling"? Det er ikke blitt litt for mye Call of duty mentalitet når man trenger en dragbag som skal tåle noe sånt? For meg er det i allefall helt uaktuelt å dra børsa eller en bag i myra. Jeg sleper litt på børsa når jeg smygjakter for å komme meg innpå gås og sånt men da hjelper ikke noe dragbag i allefall.

De som har behov for å slepe børsa etter seg med å henge den fast i foten får vel matriellet sitt fra arbeidgiveren sin, oss andre trenger vel ikke å late som vi må ha det FSK bruker i Afganistan til skytejernet vårt eller?

Jeg tror fortsatt det mange her egentlig vil ha en er riflesekk med plass til børsa, litt turkos og evt spotter kikkert for å kunne se treff, fugler, dyr man har lyst til å skyte men ikke har lov til osv.

 

Jeg tenkte å bruke dragbag til å ha noe å ha børsa i når jeg skal til skytebanen evt reise i bil en eller annen plass siden kofferten min er skjært for å passe jaktløpet og primært er tiltenkt flyreiser.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som virkelig har behov for å dra børsa gjennom skauen "for å komme i stilling"?

Har du tenkt over at mange av disse produktene vi snakker om ikke er laget for jegere/skyttere men profesjonelle brukere?

Det finnes folk her inne på kammeret som ikke kun jakter på dyr på 4 bein. :winke1:

 

Du må avpasse kvalitetskravet ditt til ett produkt ut fra tiltenkt bruk.

Hvis du kun skal løfte rifla inn og ut av bilen og frem til standplass klarer du deg med en bag sydd i kina, tiltenkt airsoft.

Skal du kunne stole på at den fungerer etter flere år med røff bruk kjøper du noe av høyere kvalitet (dyrere).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt skytematte og DB fra GRS i år.

Bruker skytematta hver gang jeg er ute, den tar alle mine lange tunge våpen, er god å ha på ryggen, og holder meg tørr på vått underlag. Den har ikke så mye ekstra utstyr, den har noen lommer for diverse stæsj, jeg har papir og penn inni de, og noen reserve patroner til 338'n. Den har noen fine stropper på utsida som man kan henge ting fra, og siden pipa på 338'n er lang og tykk, og stikker ut av matta, kan man bruke den som knagg, og henge en 30 ltr sekk etter den. Da stropper jeg magebelte og brystreim rundt matta, og den henger perfekt. Vi snakker da fort 30 kg vekt på ryggen med ammo.

 

Har også en dragbag, den har plass til 2 våpen, har noen enkle lommer og har samme bæreprinsipp som skytematta, er produsert samme sted. Helt ok kvalitet, veldig komfortabel og jeg bruker den på jakt. Er plass til lyddemper, termos klær og det man trenger, om man bare har med ett våpen, og det er jo som regel nok.

GRS har ikke flere igjen på lager, men jeg tror de får inn mer etterhvert, er mange her i området som vil ha disse.

 

Her er noen bilder.

 

005.jpg007-1.jpg008.jpg009-1.jpg010.jpg011.jpg012.jpg013-1.jpg014-1.jpg015-1.jpg016-1.jpg017-2.jpg018-1.jpg019.jpg020-1.jpg021.jpg022.jpg023.jpg024.jpg025.jpg026.jpg027.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ikke allverdens krav til en dragbag annet enn plass til all drittn jeg trenger til ei LH økt i nordnorge, midtvinters.

 

Nå gir du meg vann på mølla. Drag betyr dra på godt Norsk. Hva er det som er bra å dra på i NordNorge midtvinters?? Bag??

Tror ikke det gitt! :lol: Hva med pulk? :wink: Da får du sikkert med en kasse øl også uten store problemer :mrgreen::lol:

 

Dragbag :lol: Nymotens snipershit sier nå jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker Blackhawk sin drag bag, og når det gjelder kvalitet tror jeg den er av de beste. Det eneste jeg savner er hoftebelte, og så har jeg lagt inn padding i ryggen, da den ikke var super å bruke som ryggsekk når det lastes på med vekt. Men tror ikke denne står tilbake for noen andre tilsvarende.

normal_dragbag6.jpg

normal_dragbag7.jpg

normal_dragbag1.jpg

normal_dragbag2.jpg

Har lagt inn plast og liggeunderlag mot ryggen- ble straks MYE bedre å bære!

normal_dragbag3.jpg

normal_dragbag4.jpg

normal_dragbag5.jpg

 

Tror de fleste spottingscopes får plass i den store sidelomma. Det er festestropper i begge lommene. Bruker å ha større klesplagg inne med rifla. Det er plass for det meste man skulle trenge, i alle fall for en tur for å smelle av noen skudd, med matpakka og en liten termos med....Men savner hoftebelte. Kan muligens ettermonteres....

Kjøpte den på amazon.com, og det ble vel muligens i underkant av to tusen med alle momser og frakter og dill og dall... :winke1:

 

Skal man dog gå laaaange turer i nordnorge med masse utstyr, ville jeg heller anbefalt en recon pack.... :lol:

 

http://www.blackhawk.com/product/Long-G ... 7,1401.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var bombesikker på at jeg skrev her i går, men finner ihvertfall ikke igjen den posten.

Vurderte lenge NcStar sin drag bag/matte til skytebane bruk (våpen, ammo, hørselværn og diverse småting).

Kom over en norsk forhandler som solgte disse: Condor Sniper Shooter Mat. Black

Ser ganske lik ut, og kvaliteten skal vist nåkk ikke være så ille heller. Har bestillt en, men ingenting har kommet i posten så kan ikke si noe selv om erfaringer så langt.. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har denne - PGM-Kastinger - samme som bl.a. Sveitsiske forsvaret bruker til 12,7 en og TRG-42en. Har tidligere hatt Eagle sin Drag Bag og liker PGM sin bedre da den har bedre plass og integrert skytematte.

 

Hvor fikk du tak i denne, og hva koster den?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den direkte fra PGM i Frankrike, den er dritdyr he he ca 500 euro, den er designet i Frankrike og sydd i italia - er også IR-coated, muligens dette gjør den noe dyrere sammenlignet med andre. Ikke trenger jeg det heller he he. Veldig fornøyd sålangt, det eneste jeg mangler er en lang lomme for pussestokken, men de gutta denne baggen er beregnet på bruker vel bare pussesnor og sammenleggbar pussestokk...

 

Den har god plass iallefall og er tydeligvis formsydd til å slippe rett oppi en Peli-koffert.

 

Kommer bare i olivengrønn

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tar opp denne tråden igjen.

 

Er det noen som har testet NcStar sin matte? Så denne videoen, og ble egentlig veldig overbevist (ikke av hva han gjøken sier, men hva jeg så ut fra videoen).

 

 

Prisen på denne er jo i en særklasse i forhold til mye av det andre som blir nevnt i tråden, og det er helt uaktuelt for meg å bruke 3-5000,- på en matte/bag :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...