Jump to content

Våpenskap i kald utebod


Christian

Recommended Posts

Jeg har sett litt på dette, og det er ikke lov å sette våpenskapet i "ubebodde hus eller hytter". I den forbindelse regnes det som er din bolig som "bebodd" også ved lengre tids fravær.

 

Jeg mener (har ikke slått det opp nå) at problemstillingen med utebod ble drøftet i forarbeidene til lovendringen, og at det der ble fremhevet at våpenskapet skulle innenfor boligens fire vegger, jeg tror derfor at å sette våpenskapet i en utbod nok er i faresonen for å bli ansett som brudd på oppbevaringsbestemmelsene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

istmus: Har helt rett i det han sier, det er ikkje lov så lenge du ikkje har dør direkte fra huset og inn, vist du må ut ytterdørern og inn så er det ikkje lov, men mindre du har kamera og alarm som er godtkjent av politiet. Så er bare å sette den i hus selv om det er trangt, har du plass så kan du sette den inne i et klesskap feks.

Link to comment
Share on other sites

Stjeler denne litt :) Eg er litt i samme problemstilling. Har en kjeller, men er ikkje trapp ned. Så eg må ut av huset.... Blir ikkje det godkjent heller? (vist man lager et rom i kjelleren med ståldør som er boltet i gulvet, og ellers stålplater på veggen?) Er det ikkje lov og låse våpen fast på veggen? (sett noen slike veggfester), vist man fjerner og låser ned slutstykket i en liten safe?... :oops:

 

kim_a

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke ha våpenene dine der det er kaldt, end of story, egentlig. Vi har våpenskapet stående på boden, og det er relativt kaldt der, spesielt høst-vinter. Våpna MÅ være godt smurt inn, hele tiden, hvis ikke får de fæle, jævlig flekker med rust. Og der går fort også. Beste typen stål og hele pakka, ruster fremdeles fort som f... Så HVIS du bestemmer det for at du må ha det ute, og HVIS du får tillatelse og godkjenning, så burde du kanskje ha en liten varmeovn der, og god isolering. Det er i alle fall mine tanker.

-CCFTW

Link to comment
Share on other sites

Stjeler denne litt :) Eg er litt i samme problemstilling. Har en kjeller, men er ikkje trapp ned. Så eg må ut av huset.... Blir ikkje det godkjent heller? (vist man lager et rom i kjelleren med ståldør som er boltet i gulvet, og ellers stålplater på veggen?) Er det ikkje lov og låse våpen fast på veggen? (sett noen slike veggfester), vist man fjerner og låser ned slutstykket i en liten safe?... :oops:

 

kim_a

Da må du nok lage til alt, og så be om befaring, om det blir godtkjent eller ei vet eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Oppbevar våpene i huset, om kjerringen liker det eller ei betyr ingen rolle, vist du får innbrudd og våpene dine forsvinner kan det gå hardt utover deg! Mitt står i gangen, tar halve gangen, kjerringen ble ikkje glad for det, men eg vil heller ha en sur kjerring enn politiet på nakken å miste retten til å eie våpen på livstid.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jakt betyr såpass for deg at du ønsker våpen er dette en av Grunnkranglene man som par må gjennom. Du vil på jakt/drive med skyting, våpnene må stå i hus. Samboer/kone kommer til å lage litt støy og du må leve med det. Før du vet ordet av det har du satt ned en fot og begynner å bestemme litt i livet dit igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Ja vet at lite våpenskap for vitale deler er ett alternativ, men skulle helst hatt alt i samme låste skap.. Samboer er ikke særlig glad i våpen, eller at våpnene skal stå i boden f.eks, selv uten vital del.. Da får jeg heller bygge ut huset.. ;)

 

 

 

Det enkleste er nok å bytte ut samboeren :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem her.. Kona fryktet (av gode grunner) våpen. Hun var i utgangspunktet imot at jeg skulle ha det i hus....

 

Oppskrift på løsning:

 

1. Legg noen hundrelapper i løpet på hagla. NB! Viktig at hun vet om det.

 

2. La "åte" ligge et par ukers tid.

 

3. Sjekk "åteplassen". Er åte vekk? Hvis ja, gled deg :D . Om ikke lenge kommer hun nemlig å ber deg kjøpe en hagle til 8-) . Når det kommer til skapet, får du nå tilogmed ha det som nattbord.. :D .

 

Nb! For raskere effekt kan det brukes 200, 500 og evt. 1000-lapper. Gir raskere effekt, men koster mer ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det ufint å spørre om hvordan folk oppfører seg mot kone / sambo hvis det slik at de er redde for at du har våpen i huset?

 

Tenk litt på den gutter!

 

Og det er helt seriøst ment fra en som har et våpenskap som buler og en kone som overhodet ikke leer på et øyelokk over dette!

Link to comment
Share on other sites

Kona var enebarn, med en pappa som var innbitt fisker og jeger, og som hele livet prøvde å gjøre henne til det samme. Han greide det med fiske-biten, men ikke med jaktbiten. Hun liker ikke våpen, og så treffer hun på undertegnede som har vært fremst jeger, dernest fisker omtrent fra 6-års alder. Jeg har forsøkt å få henne interessert i skyting, men hun holder seg trofast til fisken, men hun aksepterer også min interesse for jakt og skyting.

 

Og så er våpenskapet veldig kjekt da, - til å oppbevare hennes smykker i :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har følgende løsning for å forhindre fukt:

Har montert 60W varmeelement i skapet, samt temp og fuktsensor.

Elementet reguleres av en PLS som styrer det hele.

PLS'en er nok overkill for de fleste, men er man glad i dupeditter, så er man det

Videre har jeg hengt en alarm/bevegelsessensor med e-post/SMS varsling på PLS'en.

Mer info: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=66805

 

En enkel løsning er å bruke en lyspære i skapet.

Farg den sort, og husk jording!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Og så er våpenskapet veldig kjekt da, - til å oppbevare hennes smykker i :lol:

 

Madammen kommer fra en jakt og skytterfamilie så hos oss er ikke dette et problem , men jeg har venner som har brukt argumentet om at "det er plass til sølvtøyet også." Det har fungert veldig greit. Fokuserer man på at skapet er noe man må ha i hus for å verne om verdier kan det sukre pillen. Det er viktig overfor forsikringsselskapet, det er her vi ska ha bilder av barna/bryllup/ferie etc.

 

Sølv blir jo også som kjent veldig veldig fort svart av å stå i kaldt.

Link to comment
Share on other sites

 

Tipper dette blir løsningen jeg blir å gå for.. Huset er finnkjemmet for mulige kriker eller kroker å sette skapet, men det er rett å slett ikke plass.. Skal bestille denne å følge med argusøyne på utviklingen inni skapet.. Med minste tegn på kondens, så får jeg finne på en annen løsning...

Huset skal bygges ut til neste år, å da SKAL skapet inn i varmen, men frem til da, så får uteboden være oppbevaringsplass..

Fungerer ikke dette, så får jeg eventuelt sette skapet hos foreldrene mine..

Link to comment
Share on other sites

Sett en sånn i skapet:

http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og ... ker-36373/" target="_blank" target="_blank

 

Tror ikke det er så lurt, det er noe salter i det greiene der som jeg vil anta at våpena kan ruste enda fortere av..

vil tro noe elektrisk varme er tingen....

 

Har alltid hatt en sånn i skapet. Funker supert. Du skal jo ikke bade våpna i væsken som samles opp... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sett en sånn i skapet:

http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og ... ker-36373/" target="_blank

 

Har tidligere brukt en slik i skapet.

Det er helt ok, så lenge du husker å tømme den/bytte den ut.

Varme i skapet er langt å foretrekke.

Sett samtidig en fuktighetsmåler i skapet.

Da kan du lett følge med hvor mye varme du skal bruke, og om du har kontroll på fukten. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ett rimeligere alternativ fra Claes Ohlson som nå er på tilbud.

http://www.clasohlson.com/no/Luftavfukter-Cotech/Pr364377000

 

Vet ikke hvor bra den over er.. har selv en av samme prinsipp, men som dengang kostet ca 6000. Den samler opp ca 3 liter vann ut fra "vanlig" luftfuktighet i løpet av ei natt. Det er temmelig mye..

I leiligheten jeg bodde i tidligere, kunne man lett se at barometeret sank etter noen times bruk. Den avga litt varme, men om vinteren er jo ikke det noe problem. Man kan stille den inn til å aktivere seg selv ved en viss luftfuktighet.

 

 

I mine Seifuva 149d skap, passer to av disse på millimeteren inn i dørhyllene.

Så jeg bruker slike.. men passer på å tørke dem før indikatoren blir rosa, har hørt som The Kid er inne på, at det kan dannes syrer dersom de står for lenge.

 

41MBzYwScvL.jpg

 

Her står det forresten litt om luftavfuktning i våpenskap; http://gunsafedehumidifiers.net/

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte fra USA.. husker ikke helt. Men her ser jeg de har samme type;

 

http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=4 ... -Gel-Packs" target="_blank" target="_blank

http://www.amazon.com/900-Gram-Silica-C ... B0028M7WK4" target="_blank" target="_blank

 

To stykk passer akkurat m.t.p bredde, lengde og høyde til hyllene i Seifuva 149 skap..

 

Ps.. er ikke 100% sikker på om det er 900g eller 450g som passer så fint, kan sjekke dersom ønskelig

Link to comment
Share on other sites

Hva med avfukter? Den vil jo holde rust osv unna på ting i resten av rommet også.

Fins avfuktere som funker i minusgrader : http://www.f-dry.no/default.aspx?pageId=1035#a803" target="_blank" target="_blank

 

Men det var da "voksen pris" på disse!

 

sjekket ikke pris , beklager :)

 

Har selv et feriehus med fuktig kjeller, der har det stått en avfukter og jobbet kontinuerlig de siste 6 årene. Utrolig hvor mye vann den klarer å "produsere"

 

Den er da av typen kondensavfukter, de trives ikke så godt når det er kaldt

Link to comment
Share on other sites

Da ble det visst en utfasing av silica gel bokser for min del..

Falt for fristelsen og bestille noen hygrostater (via Aliexpress) og 45W Hylite varmerør.

 

I følge noen google søk, fant jeg ut at disse rørene var billigst her;

http://webshop.nettbaat.no/produkter/opplagsutstyr/-varmeroer/varmeroer--1852m---45watt.html.

Men ser at de er veldig billig i det store utland..

 

Hygrostatene kjøpte jeg rett og slett fordi jeg er en gjerrig knark som er flink til å overkomplisere ting. Ettersom jeg har flere skap, ønsker jeg å spare strøm ved at de ikke står på hele tiden. Tenkte de kunne skru seg på ved mer enn 45% luftfuktighet.

 

Ser dere flesker til med 80W..

(80W x 24h x 365d) = 700,8kWh => x 0.89kr/kWh = ca 624kr i året ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, så bor det også en ingeniør og nerd bak cowboyen.

 

Gjerrig også.. så ønsker jeg ikke å ha 45W på i våpenskapene hele tiden. Så kjøpte ett par hygrostater og 45W varme elementer slik nevnt over.

20121008_191946_resized.jpg

 

Jeg har ikke helt skjønt dette med duggpunkt og hvorfor det er fordel med litt høyere temperatur inni skapet enn utenfor (ikke at jeg betviler..). Enklere å forstå, er det at tørr relativ luftfuktighet er bra. Helst ned mot 45%, noe som forøvrig neppe realistisk i min kjeller.

 

Men kan man få ned luftfuktigheten i ett "tett" skap? Man kan jo selvsagt lage hull i toppen av skapet, men det vil jo slå begge veier og la fuktighet komme inn når elementet ikke er på. For å finne ut litt mer om det, satte jeg opp temperatur og fuktighetsmåler i skapet.

 

normal_fuktighet_og_temp_i_skap.JPG

 

Fuktigheten gikk litt ned og stabiliserte seg rundt 62.5%. Ikke så mye som jeg hadde håpet på, men det "fungerer".

Det overasker meg at temperaturen flatet ut ved ca 13`C. Elementet er såppas varmt at man ikke kan ta i det, så jeg hadde tippet mye høyere temperatur.

Kommer til å montere disse hygrostatene øverst i skapet, men trolig er termostat er like grei løsning. For ikke å snakke om å la elementene stå på hele tiden.. det er tross alt metallet inni der som er det største pengesluket ;)

 

 

Edit; ser skriften i grafen ble en smule liten..

 

Blå graf = relativ fuktighet

Rød graf = temperatur

Venstre grønne strek = 45W varme element skrudd på

Høyre grønne strek = varme element skrudd av

(dør lukket under hele testen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal plassere et våpenskap i kjelleren min.

Temperaturen svinger fra 21 grader om sommer, til 12 grader om vinter. Min bekymring er fuktighet.

Jeg skal ha en rifle med trekoble, en hagle og en 9 mm pistol der.

 

Så tenkte jeg beskyte våpnene mine med å sette på:

”MidwayUSA Tactical Gun Sock Rifle Silicone-Treated Polyester”

Link: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/796584" target="_blank

 

Og plassere en ” Hydrosorbent Silica Gel Desiccant Dehumidifier 900 Gram (Protects 66 Cubic Feet) Box” i skapet

Link: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/850609" target="_blank

 

Vil dette løse et evt fuktighetsproblem, sammen med normalt våpen vedlikehold?

Er det en fare for at Trekoblene blir for tørre pga disse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...