Jump to content

Våpenskap i kald utebod


Christian

Recommended Posts

Kan jo forsøke å svare med det samme jeg er her ;)

 

løse et evt fuktighetsproblem, sammen med normalt våpen vedlikehold?

Jeg har til nå hatt to pakker av den silica gel'en du linket til i hvert våpenskap. De fungerer, men hos meg blir de fort rosa og må tørkes. Dette tror jeg varierer mye med hvor ofte man åpner skapet.

 

Er det en fare for at Trekoblene blir for tørre pga disse?
Nei, det trenger du ikke bekymre deg for..

Husk at disse tar ikke opp mer fuktighet enn vektforskjellen mellom før og etter tørking. Det er ikke mange ml de tar opp før de er mettet. Dersom man har 70% luftfuktighet inni våpenskapet, så må man fange opp mye vann for å komme ned på 60%. På papiret har de ikke så stor effekt.. så jeg er usikker på nytteverdien i praksis, selv etter å ha brukt silica gel i 10-15 år. Tror olje og normalt vedlikehold er viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Ser dere flesker til med 80W..

(80W x 24h x 365d) = 700,8kWh => x 0.89kr/kWh = ca 624kr i året ;)

 

Joda, det er på 80W, men siden jeg har en PLS til å overvåke skap og rom blir det ett langt annet regnestykke.

I skapet er det montert temp føler+fukt måler. I rommet er det en temp føler + diverse andre ting for overvåking...

Disse dataene mates inn i PLS'en og styres av denne. Vidre regner denne ut aktuelt duggpunkt i skapet.

Dette er nok overkill for de fleste, men lidderlig morro! (Boys and toys)

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke bare legge våpen og ammo igjen på klubben etter trening?

Eller er det i strid med loven?

Oppbevaring hos skytterlag er ikke forbudt som sådan, men krever løyve fra lensmann eller lignende. (Om man da ikke låner ut våpenet til klubben).

I tillegg er det langt i fra sikkert at skytterlaget har lov til å oppbevare våpenet, der kan være begrensninger i antal våpen lovlig lagret o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

 

Joda, det er på 80W, men siden jeg har en PLS til å overvåke skap og rom blir det ett langt annet regnestykke.

Ja det er jo klart.. da blir det jo langt dyrere ;-)

 

Tror forøvrig Chiefen har ett godt poeng når det gjelder silica gel og normalt utette skap. Har nok liten effekt.

Bruker man derimot varme element er det nok en fordel å la skapet forbli utett.

Link to comment
Share on other sites

Som gammel elektriker kunne jeg sikkert innstalert både PLS styring og annet dill-dall for å kontrollere våpenskapet. Spørsmålet er om ikke dette er "overkill". Temperaturen er ikke nødvendigvis det største problemet ved oppbevaring av våpen, det er luftfuktigheten, disse faktorene henger selvfølgelig også delvis sammen. Tenk ikke så mye på elektroniske duppeditter inne i selve våpenskapet, få kontroll med luftfuktighet og temperatur i boden, feks ved hjelp av en liten ovn, vifte etc. Ha et enkelt hygrometer og termometer på veggen for enkel visuell kontroll og ikke minst se jevnlig over børsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Husk at du kan kjøpe et lite våpenskap for oppbevaring av vitale deler og så gjemme de andre delene en annen plass.

 

Ja, hvis jeg tolker loven riktig kan våpen med vital del fjernet oppbevares i våpenskap i låst bod som du har. Vitale deler kan du da ha i en liten godkjent og fastboltet safe i bolighuset.

Kan man ikke bare legge våpen og ammo igjen på klubben etter trening?

Eller er det i strid med loven?

I utgangspunktet er det ulovlig å etterlate våpen og ammo i ubebodd hus. Unntaket er hvis skytterlaget har godkjent våpenrom med alarm direkte tilknyttet godkjent vaktselskap. Den der sitter forøvrig litt langt inne.

Hvis skytterhuset er bebodd i annen etasje, slik noen få er, så er det mulig man kan komme utenom alarmkravet, under visse betingelser. Blir litt av samme problemstilling som i første punkt her. Lovens hensikt er jo at våpen og/eller ammo ikke skal kunne komme usikre sjeler i hende.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en hytte som ligger to timer fra nærmeste bilvei. Jeg forespurte om jeg kunne sette inn et våpenskap der for å slippe å drasse "hagle og Krag og Smith & Wesson" frem og tilbake, men det gikk ikke. Derimot var det i orden om jeg tok med en "vital del" med hjem og la i våpenskapet, så det er løsningen nå. Sluttstykket til salongen og undertreet til hagla tas med hjem, resten står på hytta. Godkjent av POD :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...