Jump to content

Ynskje om råd til spesifisert rigg til langhald/hjortejakt


Papi

Recommended Posts

Eg har prøvd å lese meg opp litt no, på kva som er å anbefale for langhaldsskyttarar, men mykje er tydeligvis smak og behag. Eg har vore litt rundt, og prøvd ymse rifler, Tikka, Sauer, Remingtons, med forskjellige stokker, forskjellige kaliber, og forskjellige hald, men ikkje mykje nok til å få eit detaljert inntrykkv kvar enkelt rifle. No skal eg forøvrig planleggje innkjøp av ein ny rifle, som eg føler eg treng input av andre, flinkare mennesker enn meg sjølv, som har litt meir innsikt, og erfaring. Difor håpar eg ein kan kome med saklege innspel, som har mykje god informasjon i seg.

 

Min eigen bakgrunn er at eg har svært liten erfaring om skyting på lange hald. Skyting med rifle eg er van med, dreier seg i hovudsak om lågkalibra automatrifler med Aimpoint/opne sikter som arbeidsrifle, og koseskyting med ein gammal 7.62 M98, førebels med opne sikter.

 

Bruk og formål: Hovudsakleg longhald, til å treffe små mål mellom fem hundre til tusen meter. Sekundært til hjortejakt, på mellom tre, til åtte hundre meter. Når det er sagt: hjortejakt-delen skal SJØLVSAGT ver så trygg som råd er. Skal ikkje medføre unaudige komplikasjonar verken for bytte eller jegar. Litt arbeid forventa eg at det blir uansett, spesielt med tanke på langhaldsskyting, men bør ver slik at det skal gå ganske kjapt, når ein endleg har lært seg det. Kan godt bruke long tid på å lære, men når det er lært, bør det gå raskt å få teori ut i praksis.

 

Kaliber: Er avhengig av fabrikk-ammunisjon. Er ikkje noko problem at det må bestillast eventuelt, berre ein får planlagt litt, men sjølvlading er ikkje aktuelt, då det vert for tungvint, og bruk/trening av rifla skal prioriterast. slik eg skjønar det, er 6x5 veldig aktuelt, då det er potent for "det meste", og fell på mange måtar innanfor kravet mitt her.

 

Stokk: Eg følte meg svært komfortabel med AICS 1.5, GRS Long Range, og Roedale RCS. Eg er van med pistolgrep frå før av, og dette har tydlegvis forplanta seg vidare. Eg fekk aldri heilt skikkelig skote meg inn med dei forskjellige stokkane eg fekk prøve, men desse tre utmerkja seg med at eg følte meg svært komfortabel, og at desse låg godt til kroppen min. Spesielt AICS'en og GRS'n likte eg svært godt. Har prøvd ymse anna også, skote nokre få skot med dei, men var dei to fyrstenevnte som verkleg skilde seg ut for mitt vedkomande.

 

Optikk: Har svært lite erfaring med kikkertsikter. Eg er van med raudpunkt, så det blir uansett som ein "ny" oppleving, noko nytt å lære. Blir lite skumringskyting, men kan gjerne få alternativ her, både med, og utan moglegheiter for dette. Opne sikter her er ikkje naudsynt.

 

Mekanisme: Noko fælt custom-prosjekt, er ikkje aktuelt. Når ting vert øydelagt, skal det ver mogleg å levere dette inn til gunsmithen, og utan å måtte vente fleire månadar på å få rifla attende, i påvente av customdeler, som løp, kasse, og så bortetter. Dette er ein rifle som skal brukast, så noko ømfintleg utstyr er lite aktuelt. Er også ein fordel at rifla er magasinmata. Er ingen krav, men er lettare å handtere magasiner enn å pøte i kulene for hand.

 

Vekt: Blir lite long vandring med rifla og koffert, så vekt er ikkje noko issue her. Dei få gongane rifla skal bringjast til fots over fleire mil, er det fint mogleg å kompensere i til dømes sekkar og liknande, så ikkje tenk på vekta.

 

Dette er tankane mine for ein slik rifle, til overnevnt bruk. Tofot/anlegg kan kanskje ver ein tanke, utover dette, treng eg ikkje meir ekstrautstyr til sitt bruk. Dette er ein rifle det skal skytast longhold med regelmessig, på varierande avstand, men set begrensing på ut mot tusen meter. Til hjorte-formål vert avstanden mykje kortare, for å unngå komplikasjonar. Jaktområdet er ein open bø, så er i stor grad opp til meg sjølv kva avstanden vert. Har Mauseren som primær jaktrifle, men ynskjer at nyerifla også skal kunne brukast, dei gongane Mauseren ikkje er med. Eg trur no at eg har fått med meg det meste av det eg set som krav og ynskjer for ein langhaldsrigg, så om nokon har forslag, tankar og innspel, set eg svært pris på dette. Elles vil eg takke for eit kjempeflott forum, er mange som sit på mykje god informasjon, og ikkje minst ein svært god måte å formidle dette på, så dette set eg svært stor pris på.

 

Edit:

 

Gløymde sjølvsagt den mest viktige faktoren her... Pris. Budsjettet ligg på 35.000 NOK, for rifle, stokk og optikk. Kan gå noko høgre, men då må eg ha j**la gode argument for å overskride dette, og det er heller ikkje ynskjeleg no i fyrste omgong, sidan dette på mange måtar er ein introduksjonsrifle. Sjølvsagt kostar det å ver kar, men ein begrensing MÅ ein ha, då det er fleire ting som skal ha budsjett anna enn denne rifla også.

Link to comment
Share on other sites

Som sikkert flere her kommer til å påpeke så synes jeg du skal la dette med å skyte hjort eller noe annet levende på 300 meters hold og mer enn forbli en tanke.

Hvis du greier å sette første skudd innenfor sirkelen på pappreinen på disse avstandene i 99 av 100 tilfeller så er det greit. Men det klarer du ikke, og det gjør ikke jeg heller forsåvidt.

 

Kjøp deg en Sauer 200 str. Bli med på feltstevner så du får øvd på forskjellige avstander og litt vær og vind. Plukk opp noen tips og trix hos konkurrentene og ha det artig, men ikke skyt på noe levende før du er sikker på å treffe godt på første.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på tur å investere flere ganger selv i skikkelig langholdsrifle men trekkt meg i siste lit ..

Favorittriflen min? SAKO TRG22 .. Nydelig våpen.

Hvorfor eier jeg ikke TRG da?

Jo fordi på jakt så klarer jeg rett og slett ikke å forsikre meg om sikkerheten på så lange hold som riflen i teorien klarer. Fordi om riflen klarer å prestere godt nok på 1000m så gjør ikke jeg det. Så da sparer jeg penger og klarer meg med normal rifle:) er jo self ikke så sexi svar men ett veeeeeldig bra :mrgreen:

Prøv å se etter en fin Heym 20R Match :) NYDELIG børse!

Eller hvorfor ikke en Krico Sporter, bang for the buck.

/K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på det varmeste anbefale Shults og Larsen rifler!

Nydelige rifler med topp presisjon

Gjerne med GRS stokk og demper også. Tofot er obligatorisk

Og til ditt bruk er nok ikke 300 win mag så dumt. 6,5 blir for piglete i hjorten på lengre avstander

I denne rifla kan du også skifte løp så jeg ville heller kjøpt et ekstra løp i 6,5 til trening (tykt løp)

Av kikkerter finnes det mye bra på markedet.

Har selv en Burris XTR 6-24 til langhold. Den er minst like lyssterk som S & B!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Fordi om riflen klarer å prestere godt nok på 1000m så gjør ikke jeg det.

Det er fordi du ikke trener. Grammatikk kan du også bli bedre i :wink: (Sorry men det er en sykdom jeg har :roll: )

 

Hvis du greier å sette første skudd innenfor sirkelen på pappreinen på disse avstandene i 99 av 100 tilfeller så er det greit

30cm sirkelen på 300m? Ærlig talt - det er vel ikke noe de fleste gjør stående eller knestående tilogmed (Høggern?) Men får jeg sitte på ræva skal jeg nok dra det iland... det vil overraske meg om ikke sønnen min (8) klarer det helt fint.

Liggende med tofot eller reim med ei egnet rifle (og på 300m er det de fleste) så er det ikke noe annet enn lett. 30cm gonger (og 20) er noe man har på 5-600m :wink: .

På jakt liker jeg likevel å kunne plassere skudd mye mer presist enn "et sted i en 30cm sirkel"

 

Jeg skjøt 100 skudd med 338en i helga, 60 for tellende, og 40 for "sighters" og oppvarming av børsa - det var et par skudd som dro ut til høyre på lørdag, men det var i en vind som jeg ikke ville skutt i på jakt. INGEN sightere, heller ikke kaldskuddene om morran gikk utafor 30cm sirkelen, tipper det var 2-3 skudd av de 100 som var utafor en 30cm sirkel. Og da 2-3cm utafor. Dessverre var de tellende, og 10skuddssamlinga som var "katastrofen" var altså 27cm bred.

 

Her er den dårligste serien fra søndag, holdet er 540m, blåsirkelen er 20cm (tror jeg) 10eren er iallefall 10cm

26686556.jpg

 

Kan du så fortelle meg hvilket av disse skuddene som ikke ville avlivet rådyr/rein/elg humant og på stedet? Med ei egnet kule selvsagt.

 

Det bringer oss over til grunnen til at jeg synes man må kunne diskutere jakt på (alt for) langt hold.

 

Det er mye MYE mer enn riflas presisjon og ens egen evne til å skyte papp - som spiller inn. ekspanderer kula, Er kaliberet i det hele tat egnet. Hvilken ende begynner man i? Å gå ut og kjøpe langholdsrifle for å gå rett ut på jakt, med planer om å skyte på et hvilket som helst hold - det går bare galt. Det er iallefall jeg overbevist om.

Igrunnen så fins det mange grunner til å ikke jakte på langt hold, men at det ikke går an å skyte presist nok er ikke et av dem. At JEG ikke klarer å treffe en hjort 100%, på xxxxm, betyr faktisk IKKE at NN ikke klarer det. Et eksempel er jo vanlig rypejakt med hagle - jeg treffer ikke halvparten - for jeg gidder ikke å trene med hagle. Men det betyr ikke at det er umulig for de som trener på det? Gjør det?

 

Trådstarter, spørsmålet: Fabrikkammo og trening i de mengder som trengs = 6.5x55, mye annet som virker, men 6.5x55 ER kongen av fabrikkammo (jaktammo for langhold i 6.5x55 tror jeg må hjemmelades). Du vil ruinere deg på alt annet, trene med fabrikkammo i 300WM?, Good Luck!

Rifle blir da Sauer 200STR med McM SSG3000 stokk. En god kikkert med minst 16x forstørrelse, mil-mil retikkel og justering - og så trenger du en kamerat, til å trene sammen med, og til å spotte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her aner jeg et klart eksempel på "påvirkning" av det KnuteriK bedriver. Skremmende utvikling!

 

Unge eller uerfarne sitter timesvis på nett og nileser tråder der langholdsjakt forherliges. Dette er liksom tingen.

Man kan ligge i ei brakke og plaffe løs på hjort i en radius på 500-1000 m. Våpenet og utstyret er alt som teller.

Og kanskje et videokamera for å lage oppfølgende skrytetråder på nettet. Som igjen påvirker andre til å bli med på tullet.

 

Er det bare jeg som blir skremt?

Link to comment
Share on other sites

Du lader ikke selv, og du har lyst til å lære deg å skyte langt.

Da har du ikke mye annet valg kalibermessig enn 6.5x55 (og til nød 308win) om du skal få litt mengdetrening

 

Jeg ville kjøpt en en Sauer 200str med 70 eller 74 cm løp i 6.5x55 med en mcmillan eller GRS stokk, og toppet med en tacticool kikkert. Minimum Vortex viper pst eller bedre.

Jeg ville også budsjettert inn en avstandsmåler. F.eks. Leica crf 1600

Link to comment
Share on other sites

Her aner jeg et klart eksempel på "påvirkning" av det KnuteriK bedriver. Skremmende utvikling!

 

Helt enig! Her er en kar ( ikke ment som en fornærmelse) som har lest mye om våpen, ikke har veldig mye erfaring med kikkertsikte, som vil begynne med hjortejakt fra 300 meter og utover :roll::roll:

 

Men det "politisk korrekte" her inne er vel å applaudere dette stående...

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som han de etiske sidene ved jakt klart for seg, og ønsker ikke "komplikasjoner". Om han får seg ei rifle han kan skyte litt med, så vil han fort se at å treffe på langt hold kan være vanskelig. (den statans vinden :lol: ) Jeg regner da med at han selv kan finne ut hva som er forsvarlig hold basert på sine erfaringer. Det er jegeren som står ansvarlig for sine handlinger.

 

Det som er viktig er å ikke la seg blende av alle gangene en treffer (ofte på skudd nummer 2 og utover), men også notere de gangene en bommer. Det er førsteskuddet som teller!

Link to comment
Share on other sites

Ingen applaus, det politisk korrekte bør vel være å trene til en er god nok til det en skal gjøre? Det er ikke gjort over natta. Jeg sier som min far sa da jeg lånte hagla første gangen: "No e du jævlig førsekti".

De etiske sidene, må en ha med seg, eller iallefall være klar over at skadeskyting IKKE er OK.

 

Jeg ser bare ikke motsetningen. De tilfellene jeg har etiske kvaler ift. storviltjakt er stort sett når jeg skriver under på kortet til alle de som tilslutt greier storviltprøven, men skyter slik at jeg ikke kan begripe hvordan de skal kunne felle et dyr, selv på 50m. DER er det noe jeg kke fatter eller begriper - så dårlig som folk skyter - hva dør dyrene egentilg av?

Mange langholdsskyttere skyter bedre på 1000m enn mange av storviltjegerene gjør på 100m. Hvor er det politisk korrekte i det? Eller kanskje de kjenner sin begrensning, skjelver mindre på jakt osv..? Det gjør selvsagt ikke langholdsskytterene?

 

g ville også budsjettert inn en avstandsmåler

Ja, uten avstandsmåler blir det litt søkt.

 

Mork,

Er det ikke på tide at du åpner øynene for tiden, og framskritt og jeg vet ikke hva? De siste 20 åra har vi fått mye bedre kikkertsikter, laser avstandsmålere, ballistiske telefon-apper med 100% nøyaktighet, og "alle" kan kjøpe en kronograf. Kunnskap om presis lading er allemannseie, og rifler som kan skyte frimerker på 300m hold er hyllevare.

Slik var det ikke før, jeg vet det, jeg var der. Snakk om mirakel da en fikk råd til laser-avstandsmåler...

 

Så vel var 200m jævlig langt i 1977 - men idag er det ikke det. Unggutter over det ganske land, jakter og skyter, og de leser over hele internett, og Guns & Ammo og wtf.. og de SER SELV at de kan treffe små mål langt borte.

Jeg synes vi skylder både dyra, oss selv, og dem en saklig diskusjon om slike ting, og ikke avfeie det med "går ikke an", " er ikke lov" - har du oppdratt unger? Vet du hvordan slike argumenter virker?

Ingen er tjent med at folk kjøper tacticoole rifler og tror de kan treffe ALT - og det er det de vil tro om det ikke går an å diskutere.

 

Både 300 og 500m er langt, for alle. Og trening er nøkkelen til suksess, ikke fancy utstyr.

 

Forøvrig tror jeg bestemt at det er mye mer å hente på skadeskyting og det humane i jakten på å prøve lære den jevne jeger (som bruker 5 forsøk på prøven) å skyte litt bedre, enn på å brenne energien på å "ta" de som faktisk kan skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig i mye av det du skildrer, M67.

Mener likevel på generelt grunnlag at det er bedre å stille innpå hjorten og få "normal" skyteavstand enn å legge vekk det aspektet for kun å konsentrere seg om ytterlighetene innenfor jaktens (eller bedre:skytingens) spillerom.

 

Så kommer noen sikkert med at: Det er ikke mulig her jeg bor å komme nærmere.

 

Da påstår jeg at det er mulig. Du har bare mistet fokuset, eller dreid fokuset til at det er "enklere" å gløde hylsehalser og duracoate rifler enn å trene på å fysisk utøve jakten.......

Link to comment
Share on other sites

Her aner jeg et klart eksempel på "påvirkning" av det KnuteriK bedriver. Skremmende utvikling!

 

Unge eller uerfarne sitter timesvis på nett og nileser tråder der langholdsjakt forherliges. Dette er liksom tingen.

Man kan ligge i ei brakke og plaffe løs på hjort i en radius på 500-1000 m. Våpenet og utstyret er alt som teller.

Og kanskje et videokamera for å lage oppfølgende skrytetråder på nettet. Som igjen påvirker andre til å bli med på tullet.

 

Er det bare jeg som blir skremt?

 

+1! :trist:

Link to comment
Share on other sites

Alt pratet om langholdsjakt skremmer meg.

Jeg tilbringer mer tid på banen og med skyting enn gjenomsnittet. Jeg ser jegre som sliter med samlinger på 100m.

Jeg hører unge ferske jegre som vil skyte på over 300m. Men de samme har en samling på 100m som knapt holder til storvilt prøven.

Klart der er noen som behersker langholds skyting men de er FÅ.

Flertallet er knapt kompetent til å skyte på 100m. Vis denne trenden utvikler seg, er det ikke lenge til DN kommer med en forskrift om maks hold på jakt.

Og da hjelper det lite om en kan. Jeg kan utmerket legge meg ned å sette et skudd i reinen på 500m.

 

Mitt råd er.

Langholdskyting gjøres mot stål eller papp.

Link to comment
Share on other sites

helt enig Monsen. Om noen skyter så 3-400 mtr så hold nå kjeft om det. Det fører bare til en ukultur som medfører mer restrisjoner. Den dagen en beviselig har dretet på draget grunnet langholdsskyting er det ikke lenge før vi får tredd nye lover ned over øra. Bruk nå huet!

 

Unge nye jegre tror at dette er plankekjøring og helt greit. UTEN kunnskapene går det til helvete og vi er fucked...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt verken å fordømme eller å anbefale jakt på 300m+, jeg vil bare trekke opp et moment som sjeldent eller aldri kommer frem i disse diskusjonene:

 

Sett nå at du ligger på post, du har ferdighetene til å sette skuddet der du skal, du har riktig utstyr, målt avstand, justert siktet og kompensert for vind, kulen og kaliberet yter det det skal på holdet, og du skyter et perfekt hjerte/lungeskudd. Har du oversikt nok til at du ser hvor dyret gjør av seg ? Det er ikke ukjent at hjortevilt med perfekt drepende skudd gjør utras på opp til et par hundre meter før de legger seg. Må du sette i gang et ettersøk etter et slikt skudd kan du regne med at først ryktene begynner å gå, noen tipser lokalavisen og hyler om uforsvarlig jakt uavhengig av hvor riktig eller galt det er og det blir politietterforskning med uvisst utfall av skjønnsmessige vurderinger.

 

Svartmaling ? Nei, bare et råd om å være minst 110% sikker på hva du gjør før du gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Til de som kjem med råd, tips og konstruktiv kritikk; takk.

 

300 meter og utover - Eg vil ha MOGLEGHEITA til dette, det er ikkje dermed sagt at eg vil BRUKE den til dette. Men om anleiinga byr seg, vil eg gjerne ha ein rifle som er kapabel til dette også. Eg har Mauseren til kortare hald.

 

Grunnen til langhald? Fordi eg skyt mykje med pistol, og rifle på kortare hald til vanleg. Her vil eg atter sei - det er ikkje longhaldsJAKT som er primærbruken, men å treffe stål/papp på lengre distansar. Jakt er derimot et ynskje, ikkje eit krav.

 

Kikkertsikte - Eg har fyrt av nokre hundre patroner med kikkertsikte over dei siste åra, men eg er van med raudpunkt, i hovudsak Aimpoint og ACOG. Eg ser dei begrensingane eg har i samband med kikkertsikte, og ynskjer difor å verte betre med dette som verkty.

 

Trening - dette er ein rifle som ikkje skal brukast på anna enn papp og metall det fyrste året etter at eg får det i bruk, så mengdetrening blir det nok av.

 

Avstandsmålar - Har tilgong til Steiner 7x50 LRF, så det er i orden.

 

EVENTUELT jaktområde - Der det EVENTUELT blir aktuelt med jakt, er området svært begrensa for kvar evt. skadeskotne dyr kan gjer av seg, og området der eventuelle dyr kan stikke av, er godt oversiktleg.

 

Herfrå og vidare; kan vi halde diskusjonen om longhaldsjakt utanfor tråden? Ynskjer i hovudsak råd om utstyr her, ikkje det etiske ved longhaldsjakt, eg har ein kjensle av at det finst nok av dei trådane rundtom. Av femten innlegg som er kome her, er det fire som inneheld råd om våpen/utstyr. Set pris på at mange vil "opplyse", men det er ikkje det eg er ute etter akkurat no.

Link to comment
Share on other sites

Nei Papi, nå har du trødd i vepsebolet :wink:

Jeg kan ikke se at du slipper unna denne diskusjonen nå du spør som du gjør.

 

Råd om utstyr har du fått. Det går an å legge ut i det vide og brede, men skal skyte fabrikk, og ikke løpe til børsemaker til stadighet, OG slippe rimeligst mulig unna. Så er det ei rifle som ligger der - rifle 15 000,- ny stokk 6 000,- Sauer 200STR, McM SSG 3000, USO skinne, evt. Spuhr Ideal Mount, og kikkert, f.eks. en Viper PST 4-16? Og et par kasser ammo, det går vel 7 000 omtrent, for 1000 skudd.

 

Så kommer noen sikkert med at: Det er ikke mulig her jeg bor å komme nærmere.

 

Da påstår jeg at det er mulig. Du har bare mistet fokuset, eller dreid fokuset til at det er "enklere" å gløde hylsehalser og duracoate rifler enn å trene på å fysisk utøve jakten.......

 

Varj,

Jeg har nå for det ene aldri Duracoatet ei rifle... Og heldigvis er det også slik at der jeg jakter er det bortimot utenkelig å få se en hjort på mer enn ca. 150m hold.

Å gløde hylsehalser er noe av det verste jeg vet, men det lar seg gjøre om kvelden når det ikke er noe å komme etter utendørs - og når det lar hylser til 25,- stk. leve 20 skudd istf 5-6, så blir det "greit nok".

 

Jmonsen og Jerognal har meget gode poenger her, men skal vi ikke engang kunne diskutere konseptet? Er dere SÅ PK? Unge jegere skyter på hva de vil uansett, er det ikke bedre at de leser KnuteriKs tråd og ser va slags forberedelser som skal til? Eller at noen skyter 3-5000 skudd målrettet langholdstrening i året og likevel ikke føler seg god nok til jaktskudd på så forbanna langt hold?

Og, skulle noen blir tiltalt for noe, hvilken side er dere egentlig på?

 

Har du oversikt nok til at du ser hvor dyret gjør av seg

Veldig godt poeng, og en god grunn til å ha spotter, og til å begrense hvor en skyter dyr. Slike ting kommer ikke fram uten diskusjon, og er en grunn til at jeg vil ha lys på temaet - ikke grave det ned. Det du sier er et potensielt problem, og det må adresseres skal en jakte på langt hold. Har en ikke kontroll, så må en ikke skyte.

Bare noe så enkelt som å finne dyret selv om det falt på stedet, bør en ha tenkt igjennom :oops:

 

En annen ting er å kunne se om dyra har tenkt å bevege seg. Hovedproblemet i alle tilfelle vind, og det MÅ en trene for å begripe. Den er grunnen til at mange tror at ladningene deres ikke presise på langt hold, de følger ikke med på vinden..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200STR og SSG 3000stokk støttes. Med en Viper PST 4-16 eller 6-24 er du godt igang.

 

Tofot må du også ha. Atlas er vel hippest akkurat nå, men Versapod er knallgod til halve prisen.

 

Det jeg rynker mest på nesen av er vel at "hjemmelading blir for mye arbeid".

Greit nok, men da blir det kjipt å argumentere for langholdsjakt/skyting med at man vet hva man driver med.

 

Til og med Roe, som "hater å lade" gjør det. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen og Jerognal ... Og, skulle noen blir tiltalt for noe, hvilken side er dere egentlig på?
Jeg tror jeg kjenner begge to godt nok til å svare her - vi er rifleinstruktører, skyteledere og jaktfeltskyttere i samme klubb: Har skytteren gjort sitt og utøvet jakten sin forsvarlig vil de stille seg bak ham som en massiv murvegg. Har skytteren oppført seg uansvarlig vil de si det i klartekst med tydelig begrunnelse. Samme gjelder for undertegnede.
Link to comment
Share on other sites

Beklager overfor trådstarter for å ikke holde meg til det du spør om.

 

Jeg registrerer ellers at det ikke er PK (på kammeret) å være kritisk til jaktformen langholdsjakt, som enkelte legger opp til for tiden.

Det er halleluja og jubelrop for hvert skudd som avfyres. Noen har sikkert "Ikonet" som wallpaper på pc og som plakat over senga på gutterommet. De fryder seg.

 

Minner meg forøvrig om hine håre dager, da verstingene på skolen gjorde noen sprell. Det var også da tilløp til forguding og "se-opp-til-stemning". Helt til "helten" ble ferska og tatt. Da trakk horden seg stille ut og ble usynlig.

Dette var virkelig OT. Men er et bilde på hvordan en viss tråd har utviklet seg. Få, om ingen, våger å si fra. Da blir de kneblet av horden, som bare sitter på gjerdet for å følge med. Spent på om en hjort blir skutt på 924 m. Kanskje like spent på om "Ikonet" blir inndratt......

Link to comment
Share on other sites

Mork sier:

Jeg registrerer ellers at det ikke er PK (på kammeret) å være kritisk til jaktformen langholdsjakt, som enkelte legger opp til for tiden.

Det er feil det du sier. Og en skal være kritisk. Men ikke ukritisk kritisk :wink: En skal få fram alle utfordringene, problemene og vanskelighetene - og har en ikke tatt hensyn til dem - så er det som High Power kaller det - uansvarlig.

Har du ikke lest noe av det jeg har skrevet?

Du argumenter ikke, du belyser ikke problemene - om du leser dine egne innlegg så er de faktisk ikke ett saklig argument mot langholdsjakt, bare babbel der du rakker ned på enkelte langholdsskyttere med ambisjoner om å jakte på lengre hold enn før...

 

Hva har argumentene dine med langholdsjakt å gjøre i det hele tatt? Utover at du tydeligvis er lei av å lese om det?

"Ikonet" som wallpaper på
enklere" å gløde hylsehalser og duracoate rifler
Man kan ligge i ei brakke og plaffe løs på hjort i en radius på 500-1000 m. Våpenet og utstyret er alt som teller
oppfølgende skrytetråder på nettet

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det hele bunner i at man som jeger skal forvisse seg om at man driver human jaktutøvelse, jfr §19. Jeg husker jeg leste om en jeger som gikk 4-5 m BAKOVER for å komme over 400 m-grensa før han skjøt et rådyr. Der har fokuset dreid feil vei!

Har du hørt om "Rauma-prosjektet" som M&R JF gjorde for noen få år siden. Andestad gav ut boka "Fulltreff" etter dette. Her påpekes det blant annet om man dobler avstanden, så vil målet bli fire ganger så vanskelig å treffe. Dette er litteratur som jegere bør lese og ta inn over seg. Det jeg frykter, er at litteraturen nye jegere får lest her på kammeret vil villede dem til å ta unødige sjanser.

Jeg er kanskje mer kritisk til at man ikke kritisk til jaktformen, enn for om dyret blir truffet av f.eks "Ikonet". Jeg kan være med på at en dyktig skytter treffer førsteskuddet der det skal. Men det betyr ikke at jaktformen skal legitimeres for gud og hvermann.

 

 

Jeg babler i vei. Du har rett i det. Du er forøvrig veldig reflektert og saklig. Det skal du ha. Det er ikke ironi.

Link to comment
Share on other sites

Hei Papi, jeg hadde vel i grunn samme "plan"som deg i våres. Grunnet sparing til hus, endte jeg opp med å starte pent. Ble kjøpt inn en fin Sako Hunter i 6,5x55, og et jalla sikte. Jalla siktet ble nå byttet ut med en Falcon Menace 5-25x56 som jeg er storfornøyd med, planen videre må bli å få seg en ny stokk til langhold m/tofot.

Blir ikke stort annet en trening for meg i år, muligens et par dager med rådyrjakt. Ladeutstyr står også høyt på ønskelista da en ser hva som er mulig med bra lading. ref M67, KnuteriK, Roe osv.

 

Så en liten utblåsning etter å ha lest tråden:

Syns all denne kranglingen er LATTERLIG!

 

Jeg håper at én dag "5-10 år", skal jeg kunne ha muligheten til å avfyre ett sikkert skudd på 3-500m. Pr. dags dato tror jeg jeg skal holde meg til maks 100, og forstår ikke hvordan jeg skal treffe sikkert på 200m. Selv om jeg ikke er sikker, betyr ikke det at jeg hogger hode av erfarne jegere som skyter på 200-250m. Så hvis det er 20-25 personer som føler seg kompetente til å skyte dyr på 500m, forstår ikke jeg hvorfor "den vanlige jeger" skal SLAKTE dette?

 

Bunner dette i ren og skjær misunnelse av å ikke være like gode...

 

Nok om det, lykke til med valg av rigg Papi, vi er også heldige som har dette forumet med ENORMT mye kunnskap! Cred til ALLE kammerbrukere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare frykter skadeskyting fra jegere som har oppfattet dette som legitimt og helt greit, kurant, enkelt osv.

Internett er "farlig". Folk skriver og legger ut ting som egentlig egner seg i egen jaktlogg (ikke jaktblogg).

Så kan heller de ulike forlagene komme med litteratur til nye/uerfarne jegere. Der siles ting ut. Det gjøres ikke på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan iallefall trøste deg med en ting, Mork, og det er at når jeg har brukt "Ikonet" så vil det ikke stå noe om det her inne i dette fora. Med mindre jeg har skutt på normale avstander, som etter mitt syn er 300+. Jeg har skutt 8 dyr hittil i jakta, og har av naturlige årsaker ikke nevnt så mye om det da det bare fyrer opp gamle sinte menn.

Du kommer også til å slippe å se skrytefilmen. Føler du deg bedre da?

 

Jeg er ønsker en maksavstand på jakt velkommen. Jeg er meget interessert i å se hvordan en sånn avstand skal bli kontrollert, og av hvem? Skal alle bli angivere?

Jeg er faktisk ganske stolt av børsa mi, og av det jeg klarer å få til med den. Hittil har den kun blitt brukt på stein, stål og papp, og 2 grågjess, kanskje folk liker det de leser uten at de trekker jakt inn som narkotika?

 

Til trådstarter vil jeg si, hør på folket, 6.5x55 er veien å gå.

Du kommer veldig langt med den, og om du trenger mer punch seinere, kan du enkelt utvide den til å bli en 65RWS, eller enn 6.5-06.

Du skal ha kred for å starte en sånn tråd, når jeg ser hva som kommer av svar, så ser jeg at kanskje min tid i dette fora er over, folk her inne takler ikke å lese om hva andre driver med, siden de ikke behersker dette selv.

 

Noen vil påstå at alder og erfaring slår alt, iallefall innen jakt. Det jeg ser, er at de eldre, blir mer og mer forsiktige, de ser dårligere, har dårligere reaksjonstid, skyter dårligere og mindre enn før, og værst av alt, de vet absolutt alt.

Så når en jypling som bare har jakta i 16 år, og som bare har skutt 300 hjort, ikke vet hvordan en hjort oppfører seg før og etter skudd, og ikke kan smyge seg innpå og skriver om noe annerledes om jakt, ja da..........................

 

Ha en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Så så, KnuteriK. Må ikke bli såret nå.

Det er kanskje, visst du klarer å se at det kan bære feil vei, sunt av deg å legge ned "nettversjonen" av din jaktform. Jeg tror din påvirkning kan føre til at flere dyr får kula i vomma. Da er vi på ville veier. Jfr §19.

 

Jeg blander kanskje litt kortene her. Det du driver med utpå ø`en kan sikkert ha livets rett. Du har sikkert både viltnemd og lensmann sin forståelse.

Det er nettversjonen som har feil signaleffekt. Vomma blir ikke større eller mindre på en hjort på 700 m. Det er likevel en kjennsgjerning at det er mer optimalt å treffe en stillestående hjort på 70 m enn 700 m. For alle.

 

Forøvrig var snittavstand i valdet her knappe 70 m for ca. 60 skutte dyr i 2009 (eller 2010).

 

Tror jeg har fått fram mitt poeng. Tråden er forsøplet. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil ikke jeg forsøple mere, men mork da!

 

www.solli-mork.com

 

Her står det jaggu om skyting på 400 metershold, midt i kabelgaten. Og atpå til ATV kjøring på statens utmark!?

 

Hvorfor skyter du på 400 meter? Med frontrest og greier?

Treffer gjør du også! :shock: Nå tror jeg jaggu at jeg skyter en elg på 400 siden det ser så lett ut...

Link to comment
Share on other sites

Så så, KnuteriK. Må ikke bli såret nå.

Det er kanskje, visst du klarer å se at det kan bære feil vei, sunt av deg å legge ned "nettversjonen" av din jaktform. Jeg tror din påvirkning kan føre til at flere dyr får kula i vomma. Da er vi på ville veier. Jfr §19.

 

Jeg blander kanskje litt kortene her. Det du driver med utpå ø`en kan sikkert ha livets rett. Du har sikkert både viltnemd og lensmann sin forståelse.

Det er nettversjonen som har feil signaleffekt. Vomma blir ikke større eller mindre på en hjort på 700 m. Det er likevel en kjennsgjerning at det er mer optimalt å treffe en stillestående hjort på 70 m enn 700 m. For alle.

 

Uenig i disse påstandene, vil si for mitt vedkommende at jeg har blitt godt opplyst av disse langholdstrådene. Jeg har fått bedre forståelse for hvor mye arbeid, trening, utstyr, erfaring osv. som ligger bak et godt langholdskudd. Man starter som regel med en Youtube-video fra Usa/Canada, og ender heldigvis opp her på kammeret. Jeg trekker da konklusjonen at å fyre av et skudd på 4-500m trenger flere års erfaring og rett utstyr. så +1 til M67 for all lærdom.

 

Mener STERKT man ikke skal se på enhver kammerbruker som en ubrukelig, inkompetent og tankeløs Jeger! Vi har helt fra Jegerprøven fått prentet inn i hue "HUMAN AVLIVNING" og det målet skal og må stå høyt.

Link to comment
Share on other sites

Mork:

Jeg er ikke såret eller lei meg eller forbannet.

Jeg bare konstanterer fakta.

 

Jeg er ikke untatt fra loven. Vi har ikke viltnemd her, men vi har politi.

On du sjekker snittet på skuddavstand som gav ettersøk i fjor, hvilke tall kommer opp da?

 

Vi er alle forskjellige og har ulike meninger,heldigvis. Hadde jaggu vært kjedelig om alle skulle bruke Blaser og Oryx i 9.3 og kun skyte midt i bogen på 60 meter. Sikkert det ideelle men sånn er det ikke.

 

Jeg er ikke ute etter å oppfordre til langholdsjakt. Jeg mener bare at det lar seg gjøre med trening og riktig utstyr?

Hvor mange her inne har skutt 1800 skudd med den ene av 3 jaktrifler i år, og i tillegg skutt hundrevis av skudd med sine andre våpen?

Hvor mange skyter hver dag? På 1000 meter?

 

Tipper dere har flere timer forran pc enn bak rifla og ved ladebenken. Hvem vet da best hva som er mulig og ikke??

 

P.S

 

Snittavstanden på mine 8 felte dyr inkl en kalv i år, er 265.1 meter. ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

M67

Jeg er på viltets side. Jakt skal utøves på en forsvarlig måte. Det vil si at en skal IKKE slipe avgårde skudd som en ikke har kontrol på. Skudd mot dyr skal være på så sikre hold at en kan rege med at dyret dør.

Yters få er i stand til å gjøre dette på en avstand av 300m. De fleste har mer enn nok med 150m.

Så litt resultatene på NM hold i Jaktfelt 190m mot ulv ligende skyting. Resultatet her sier klart at vi alt er over grensen for det de fleste er kompetent til å gjøre. Husk at hvert skudd skal i innersirkel.

Min oppfordring er klar. Skyt langhold, skyt på papp, skyt på gong. Når du er god nok til å reppetere alle skuddene innefor reinsfiguren kan du og jakte på det holdet.

Husk at jakten skal være Etisk forsvarlig. Og det er ikke vi jegre som legger listen. Det gjør den gemene hop og DN.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å sammenligne litt:

 

Hvor mange på NM i Jaktfelt, ligger med 2 fot, beanbag/bakrest, 12kg tung børse med minimum 26x på kikkerten, har lada sine hylser med mer omtanke enn en jordmor bruker på å ta imot en baby, og i tillegg har skutt på ulven på 190 meter, mer eller mindre hver dag og brukt 1800 skudd, kun på den?

 

Det kan ikke sammenlignes.

Link to comment
Share on other sites

KNUT ERIK

Du bør lese hva jeg skriver. Ditt forhold til distangse skyting er som en munks forhold til bibelen.

En gjenomsnitt skytter/jeger har ikke det forholdet og er derfor heller ikke kompetent til den type jakt.

 

Problemet er at noen lures til å tro det er slik jakt skal utføres, og det lager problemer for jegernorge.

Forsett slik langholdsfolket prediker. Og resultatet blir. Lov påbud og ditto forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg leser det du skriver.

 

Og man bør lese hva trådstarter skriver. Han er ute etter tips om utstyr, som han med TIDEN kan lære å MESTRE på en slik måte at han kan bli en god langholdsskytter, først og fremst på blink, og deretter, om han mestrer det, også på vilt.

Han har med andre ord forstått at man ikke skyter 200-1000 meter første dagen med ei børse som kommer så langt.

 

Jeg forstår hva du mener, men jeg er usikker på om min tråd har oppfostra ungdom til å skyte langt uten å vite hva de i det hele tatt driver med. Og så vanskelig som det faktisk er å skyte og treffe på lange hold, så komme de ikke til å treffe, noe som helst. Ei heller en hjort, elg eller rådyr. De kommer ikke i nærheten engang. Små marginale feil, gir store utslag på lange hold, derfor mener jeg at de ikke kommer til å engang treffe dyret.

 

Men jeg håper at folk er litt fornuftige, det finnes alltid de som ikke er det, jeg kjenner til flere, og de vet ikke engang om dette forumet, men de driver på allikavel. Skal Petter Solberg få skylda for all grisekjøringa med bil som tar masse liv hvert år da?

Min tråd er ingen fasit på hvordan man kan felle vilt på langt hold. Den er en opplysningstråd om hvor vanskelig det er å treffe noe som helst på langt hold. At jeg for min del, trener mot jakt, er min sak, da jeg ikke trener for å konkurrere. Jeg vil bli en mer effektiv jeger, dyra tilpasser seg mer og mer våre moderne våpen og utstyr. Man har samme problematikken med nattjakt. Man blir ikke automatisk en god nattjeger selv om man kjøper seg nattoptikk.

 

Jeg håper trådstarter finner seg en tung rigg, gjerne Sauer, i kal 6.5. Da får han trent mye, god ammo og et kaliber som er enkelt og håndtere. 338 LM patronen er en identisk patron av 6.5x55, den er bare blåst opp. Så når man virkelig kan å ratte en 6.5, så blir man meget bedre til å ratte en 338. Det er iallefall mitt tilfelle.

 

Det bedrives langholdsjakt i mange andre land. Men i Norge, er det sett ned på. Kanskje om 10 år, så er langholdsjakt vanlig, som i østeuropeiske land, og New Zealand, Australia og USA. Jeg vet at det har vært mye motstand mot det alle steder, men man har ikke kunnet stoppe det, og hvorfor skal man det, utviklingen må få fritt spillerom.

Jeg leser om folk som skal ha kraftige kaliber i små lette børser for ettersøk. Har dyra vi skyter på blitt mer hardskutte de siste 50 åra? Nei. Men nye patroner kommer, nye våpen kommer og mye bra optikk blir lansert hvert år. Ser ikke at noen klager på den utviklingen? Hvorfor skal man ikke da kunne utvikle seg til å bli en meget dyktig skytter også, som tilfeldigvis skyter på levende mål?

Jeg er kjent for å tenke uttafor boxen, jeg skylder på at jeg er vannmann, noen mener jeg er en idiot, kanskje det er det samme. Men jeg er ikke konservativ, og er meget lei av folk som er det. Vi lever i 2012, folk bør komme ut av dvalen og følge med på utviklingen. Om noen sier jeg ikke kan, så tenker jeg, at jo faen, det skal jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Skal man følge tankegang og argumentasjon til endel her inne så skal man altså ikke diskutere ting som krever mer enn gjennomsnittlig ferdighet, kunnskap og evt. utstyr pga frykt for at "noen" som ikke liker dette kan komme til å foreslå restriksjoner evt at noen får en ide om å strekke seg lenger enn man evner. Hvor forsiktig skal man være og hvor liten og unseelig skal man gjøre seg?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg har vært med på jegertreninger i mange år, fra tidlig 80 tallet..

Og eg er imponert over hvor mye bedre jegerne skyter nå en for 30 år siden..

Det er ikke utstyret men treningen som er den største faktoren.

Men mange har fortsatt problem med at hjorten på oppskytingen ikke står i ro, og må ha flere forsøk. Mange av dem som må ha flere forsøk skyter med store "magnum kaliber."

De som skyter best er de som bruker 6,5x55 og 308W.

Eg er ikke i tvil hva eg vil anbefale.. De to kalibrene er fine.

 

Det å strekke holda på jakt innebærer et stort ansvar for skytter.

Det er dyr man skal avlive på en så human måte som mulig.

 

For noen kan 100m være krevende, og for andre kan 200m meter være enkelt.

Så man må ikke strekke holda lenger en man kan beherske og sette skuddet. Dette er nå min mening.

 

God jakt folkens..

Link to comment
Share on other sites

Et forslag er jo å ha utgangspunkt i Rem700. Det eksisterer det deler og stokker og det meste en trenger. Kan trygt anbefalle AICS stokken. Den er en drøm å bruke. En ting du bør gjøre er å finne en låsekassse som du liker og et kaliber som passer deg og din økonomi, så et besøk til en våpenforhandler er lurt.

 

Oppsettet mitt har jeg ikke testa ut til mer en 100m endå men det skal klare 600m+ etter det jeg har LEST på nett.

Link to comment
Share on other sites

En Rem 700 leveres vel ikke i 6.5x55 og dermed må man handle ny pipe. Unødvendig fordyrende affære. Er mulig man får en 700 levert i 264 win mag, men da blir det dyrt å skyte.

En Tikka T3 Super Varmint eller Tactical SS er iallefall ikke feil. Med en GRS stokk og Versa Pod er du langt på vei. Har dette oppsettet selv, men i 300 win mag. Original stokken på Tikkaen er ikke verdens beste men den er justerbar og vedlikeholdsfri.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter :

Min anbefaling er 6.5x55..greit kaliber og billig ammo. Det fleste rifler som leveres i dag skyter bra. Noen litt bedre en andre. Gå inn i en våpen forretning og se på de forskjellige produsentenes våpen. Prøv hvordan kolben er etc , eventuelt kan du skifte stokk til GRS eller noe annet. Kjøp en kikkert som har gode klikk og er repeterbar. Du trenger ikke kjøpe en i 20.000,- klassen. Du får mye bra for rundt 10.000,-. Ta deg tid og kikk gjennom noen sikter.

Skal du begynne med langhold så kan du oppgradere under veis , det vil også si begynne og ladde selv ( om du ikke er millionær da ) koster en del og skyte mye . En god to-fot er også et must om du skal strekke holda på papp eller gong. LH er ikke for alle , men visst du syns det er moro og skyte en del så start med 6.5 …det blir dyrt nok etter hvert når du skal ha de forskjellige tingene som , avstandsmåler , vind , temp og trykk måler , spottescope ( om du ikke har tilgang til en ) Kronograf etc …. ( Godt samboer’n ikke vet hva alle mine ”duppeditter ”som hun kaller det koster :mrgreen::mrgreen: )

 

Kos deg med skytinga

 

 

 

Ser en del argumentasjon som vanlig rundt dette med jakt på litt hold. Jeg for min del synes det kan bli en liten diskusjon rundt temaet med innspill fra de forskjellige parter. Men smålighet og omtrent drittslenging til oss som skyter på litt hold synes jeg er usakelig. Vi burde kommet over den alderen.

Jeg har skyting som hobby , men må vel innrømme at det har blitt mye hobby til min samboers forargelse :mrgreen: Kommentarer som : det blåser jo for mye nå til skyting ….jøss se på været da mann det piss-regner ute ….skulle ikke du ordne den avløpsrenna …..etc

Det HUN ikke forstår er at jeg vil skyte i akkurat det været for og se om alt stemmer med , temp, vindstyrke , ballistikk program, ladning , etc . Så da driter jeg i om jeg blir våt etc . Men fornøyelsen av og se det runde hullet er akkurat der det skal være når skuddet går er STOR. Da vet man at alle skudden, alle timene man har trenet om og om igjen begynner og bære frukter. Og jeg vet at i det jeg slipper skuddet på noe levende dyr har jeg gjort alt jeg kan for og slippe det skuddet på en så trygg måte som mulig . På samme vis oppdager en veldig hurtig om noe IKKE stemmer når ting fungerer som det skal. DVS at om skuddene plutselig sitter 2-3 cm ut fra treffpunkt skjønner jeg at noe er galt. En vanlig Jeger gjør ikke det tør jeg påstå …med det mener jeg snittet her i Norge. Så ikke noen skal føle seg truffet. Når det kommer til jaktvåpen så er det vel ikke så mange jegere som skifter løp pga at det utskutt. De skifter heller fordi de vil ha et annet kaliber etc . Mitt siste løp tålte bare 3800 skudd så var det kvelden med det. S&L løp ..de tåler jo litt men spredningen var begynt.

 

La oss snu litt på flisa her

 

Hva skal jeg si til de som kommer på banen skyter 30 skudd og så med et nødskrik etter 2-3 forsøk klarer og få 5 skudd innen for sirkelen på hjorten , spredt rundt hele sirkelen. Så smiler de fornøyd og stikker til skogs og jakter hjort . Men det kan de , fordi slik er loven .

Er de bedre skikket en meg til å jakte hjort ? Hører aldri noe om De som skyter på denne måten, og JA jeg har sett mange av dem.

Jeg skyter bedre på 500 meter, en det de gjør på 100.

Må si jeg føler meg UTHENGT og sett ned på fordi jeg skyter hjort på over 100 meter. Det på tross av at jeg skyter flere skudd i året en norsk GJENNOMSNITT jeger gjør i løpet av 30-40 år.

Legg merke til at jeg skriver GJENNOMSNITT.

Det jeg prøver og komme frem til er at det må være litt rom for saklige innspill og kommentarer, OG at de som ønsker det skal få en innsikt i hva det kreves av utstyr og ikke MINST…TRENING for og skyte på +100 meter.

Det vil uansett hvordan en snur og vender på det , være noen som frister til et langskudd etter dager uten å sett et dyr etc og dyret står der med bredsiden til på en avstand som vedkommende IKKE skulle skutt på. Sånn er bare menneskets natur. Da blir det feil og henge skylden på en tråd om LH skyting og utstyr. Det er en alt for ENKEL løsning. Det har med holdninger og gjøre og ikke noe man leser om i en tråd.

Det jeg har mer tro på er og være litt mer åpen rundt temaet og forklare NYE jegere hvor mye trening etc som ligger bak LH skyting samt at de kan lære veldig mye og bli bedre skyttere på sikt en det de normalt vil være.

Kunne skrevet side opp og side ned om temaet men ser ikke nødvendigheten i det .

 

La oss vere saklige ..

Link to comment
Share on other sites

Nei LongRange, så enkelt er det ikke. Det kan nok også KnuteriK fortelle deg.

 

Ei 6.5 kule vil nok ha greit med energi forsåvidt, og det er ikke noe krav om anslagsenergi utover 100m. Det kravet er ment å ta vare på alle avstander.

Det meste en kan håpe på at ei 6.5x55 kule har av hastighet og energi på 800m er 520m/s og 1200J - det er liten tvil om at det dreper en hjort - hvis kula ekspanderer. Langt ifra alle kuler ekspanderer i 520m/s, eller iallefall ikke særlig mye. Knall og fall ved lungeskudd tror jeg ikke en kan forvente...

 

Endel av gamet, skal en jakte på så langt hold, vil være å forsikre seg om at en velger ei kule som ekspanderer. Jeg vet at KnuteriK har gjort ekspansjonstester iallefall forbi 600m, og jeg og flere andre har også gjort det. For min egen del mest av nysgjerrighet. At man tester ekspansjon i 4l spylevæskekanner på 600m hold burde nå forresten fortelle noe om den presisjonen man opererer med.

 

800m begynner å bli smålangt med 6.5x55, og har en planer om å felle vilt på den avstanden tror jeg en bør se om en kan oppgradere til en 7mm magnum av noe slag, eller en 338LM. Etter 500m begynner en se at en har større margin for feil med disse spesialistene, innenfor 5-600m har en egentlig bare ulemper, som vekt og økt rekyl.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...