Jump to content

Ynskje om råd til spesifisert rigg til langhald/hjortejakt


Papi

Recommended Posts

Ligger en Blaser LRS på finn,riktignok i 308. Men er jo lett å skifte løp på denne. Om jeg ikke husker feil kan en også sette 338LM på den? Skulle mene det er en grei pris også, ingen bussjettknuser, og kanskje prutbar?

 

Virker som mange tror at det bare er ungsauer som driver med langhold. Så feil kan en ta! Jeg ble introdusert for langhold for ca 30 år siden, min mentor fra den gangen, og jaktkompis i dag, driver fortsatt med langhold i en alder av 74 år. Vi er en gjeng, med litt over gjennomsnitt skyteinteresse, som skyter litt sammen på hold opp til 800 meter. Yngstemann på laget er 45! og vi har det mye artig i lag.

 

Min påstand er at vi er blitt bedre skyttere av å drive med dette, og bedre jegere. Aha-opplevelsen de fleste får når de prøver langhold er oppdagelsen av egen begrensning, samme med løpende elg.

Link to comment
Share on other sites

1# Hovudsakleg longhald, til å treffe små mål mellom fem hundre til tusen meter.

2# Sekundært til hjortejakt, på mellom tre, til åtte hundre meter.

 

3# Kaliber: Er avhengig av fabrikk-ammunisjon.

 

4# Stokk: Eg følte meg svært komfortabel med AICS 1.5, GRS Long Range, og Roedale RCS.

 

5# Optikk: Har svært lite erfaring med kikkertsikter.

 

6# Mekanisme: Noko fælt custom-prosjekt, er ikkje aktuelt. Når ting vert øydelagt, skal det ver mogleg å levere dette inn til gunsmithen, og utan å måtte vente fleire månadar på å få rifla attende.

7# Er også ein fordel at rifla er magasinmata.

 

8# Dette er tankane mine for ein slik rifle, til overnevnt bruk. Tofot/anlegg kan kanskje ver ein tanke, utover dette, treng eg ikkje meir ekstrautstyr til sitt bruk. Dette er ein rifle det skal skytast longhold med regelmessig, på varierande avstand, men set begrensing på ut mot tusen meter.

 

9# Til hjorte-formål vert avstanden mykje kortare, for å unngå komplikasjonar.

 

10# Budsjettet ligg på 35.000 NOK, for rifle, stokk og optikk.

 

Here we go again var min tanke da jeg så tråden din :wink: Jeg er en av de som har fått litt pepper for LH jakt her inne...

Skal svare deg punkt for punkt.

 

1# Som flere har sagt, kun et alternativ (etter min mening) Sauer 200STR i kal. 6,5x55 med 70 eller 74cm pipe. En 6,5x55 er giftig ut til 1000m

2# En 6,5x55 er ikke mitt valg for hjortejakt ut til 800m Der ville jeg hatt noe med litt mer punch. Men du har egentlig låst deg til 6,5x55 siden du skal kjøpe ferdig ammo.

3# Som sagt har du kun et alternativ 6,5x55

4# Glem Roedale, håpløs å forholde seg til! GRS stokk får du til Sauer 200STR eller Mcmillan SSG 3000 stokk

5# Her er jeg sær, og har helt bestemte meninger... Vurder bruktmarked på kammeret.no og finn.no, se etter f.eks S&B PMII

6# Norge har en rekke med Sauer servicestasjon rundt omkring. Og du vil også kunne få hjelp på DFS baner

7# Sauer 200STR har løst magasin

8# Du "MÅ" ha en avstandsmåler, her bør du da vurdere en som faktisk måler til 1000m og i forskjellig vær. Sammen med tofot og en beanbag

9# Hjortejakt mye kortere? Njaa... LH opp til 1000mtr og hjort opptil 800 er ikke "mye" kortere hos meg. Hadde du sagt 500mtr på hjort så skulle jeg vært med...

10# Kjøp Sauer 200STR låskasse og pipe, en GRS stokk evnt MCmillan stokk, Skinne/ringer, og en brukt PMII så er du innenfor budsjett sånn ca. Da har du en skytemaskin. Da er det opp til deg å trene!

 

Fordelen med en Sauer 200STR er at du vil få igjen pengene dine om du går lei, eller får andre interesser om noen år. En brukt Sauer ligger uforskammet høyt i pris

Link to comment
Share on other sites

Nei LongRange, så enkelt er det ikke.

Jo, jeg vil faktisk si det er så enkelt når man har funnet den rette medisinen.

Det er jo et selfølge at man prøver ting ut i praksis før man skyter på dyr på langt hold, trenger ikke noen til å fortelle meg det.

Jepp, det er en selvfølge. Og jeg vet du ikke trenger noen til å fortelle deg det, men det er nok av andre som trenger det er jeg redd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ferdigrulla ammo

Litt!

 

658,- bare, for en 10-pakk. Man får ferdig ammo i 6.5x55, god ammo, for prisen av kuler i 338LM. Men vi liker det :roll:

 

Sauer er det mest fornuftige

Huff ja. Jeg har igrunn og lyst på en Surgeon, men kommer nok til å kjøpe enda en Sauer før det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter, beklager OT, men nå koker det over her hos meg.

 

Jeg må virkelig si at noen her inne opphøyer seg selv til dommere over andre her. At noen av dere mener jeg er så totalt idiot at jeg ikke har evne til å vurdere mine handlinger, synes jeg virkelig er på kanten av hva man kan akseptere.

 

Jeg er en av de som leser tråder om langhold, blant annet KnuteriK sin tråd. Jeg blir også veldig inspirert og får lyst til å prøve meg på lengre hold selv. Dette betyr ikke at jeg uten videre kommer til å legge med ned å knalle på alt som rører seg på 1000 m. Jeg har faktisk evne til å tenke og vurdere selv. Og jeg er faktisk så dristig å påstå at de aller aller fleste som leser tråder som dette også kan tenke og vurdere selv. De som påstår noe annet må virkelig gå i seg selv og vurdere sitt syn på mennesker rundt seg.

 

Etter å ha lest mye om langhold fra Knuterik, m67 + mange flere så har jeg skjønt at det er en ting som teller og det er trening. Det er jo det de skriver om, trening, trening og litt mer trening. Etter mye lesing her inne har jeg fått mye større respekt for å skyte på (for meg) langt hold. Jeg ser at det overhode ikke er bare å skrive ut en klikktabell og skyte på vilt.

 

Jeg bare frykter skadeskyting fra jegere som har oppfattet dette som legitimt og helt greit, kurant, enkelt osv.

Internett er "farlig". Folk skriver og legger ut ting som egentlig egner seg i egen jaktlogg (ikke jaktblogg).

Så kan heller de ulike forlagene komme med litteratur til nye/uerfarne jegere. Der siles ting ut. Det gjøres ikke på kammeret.

 

Dette er noe av det som får hårene i nakken min til å reise seg. Mener du virkelig at mange av oss som er her inne og leser ikke evner å vurdere våre handlinger? Kjenner du folk som er i den kategorien bør du varsle myndighetene omgående! Slike mennesker bær ikke eie våpen. Jeg tror virkelig ikke på at det finnes mange der ute som har fått våpen i eie, som er så hjelpesløse.

 

Jeg skal ikke begi meg ut på en diskusjon om skyting på hold over 200 meter, det har jeg ikke kompetanse til. Men når folk tråkker på min evne til å tenke selv, da reagerer jeg!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommenterer sjelden slikt "kammersk" vås, men føler behov for det nå. En person ønsker råd om kjøp av utstyr til langholdsskyting, og blir møtt av et moralistisk hylekor.

Dette er vel ganske typisk for oss nordmenn. Når man beveger seg på grensen til god sosialdemokratisk oppførsel våkner folk, vi skal holde oss godt innenfor systemet. Det virker som at for mange er dette systemet reneste religionen. Man må være påpasselig med jegerprøve,dokumentasjon av treningskudd og skyteprøve. Man må kun skyte på kloss hold mot vilt som ikke er i bevegelse, nåde seg den som beveger seg litt utenfor. Kan jo nevne tråder som omhandler bla skyting på lange hold med hjemmeladet haglammo, langholdsjakt osv.

 

Jeg vil gi en liten påskjønnelse til de som våger å bevege seg litt på utsiden av disse gamle grå rammene. Folk flest er nemlig fornuftige med egen velfungerende hjerne.

Dere som gjør kammeret spennende med langholdsjakt og annen moro, stå på!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lever mitt eget liv etter hvilke odds enhver sitausjon har for tragiske utfall for meg og mine naermeste. Hvis det naermer seg en promille vil jeg trolig ikke gaa inn i den situasjonen.

 

Saa kommer spoersmaalert: Hvilke odds er jeg villig til aa gi mine byttedyr i jakt?

 

Jeg vet at her jeg bor naa; i Nunavut i Nord-Canada og med en Inuit-kone og med hennes jaktrettigheter gir jeg dyrene lavere odds for garantert doed enn hva jeg vil gjoere hjemme i Norge.

 

Dette er noe enhver maa toerre aa tenke igjennom selv.

 

For de som er paadrivere her paa Kammeret for langholdsjakt saa maa jeg innroemme at jeg har laert masse og de formidler sine erfaringer og kunnskaper paa en god maate. Kan vi ikke la de fortsette med det? Jeg er rimelig sikker paa at de har sine prosenter utregnet i sine jaktsituasjoner, og jeg er rimelig sikker paa at mine prosenter for garantert doed er lavere enn de har paa lengre hold.

 

Unoedig lidelse er det vi proever aa unngaa, og de som trener mest og har riktig utstyr og kunnskap er de som har de beste oddsene,..

 

Edit: Beklager traadstarter, for mer slightly OT.

Link to comment
Share on other sites

Som oftest skal jeg igjen være litt kjerringa mot strømmen angående kalibervalget.

 

Skal du skyte langt og i tillegg jakte langt er å låse seg til fabrikkammo det samme som å si prosjektet ditt aldri vil bli en realitet. Med tilgjengelig ammunisjon her hjemme er det ingen kalibere som er egnet til å skyte hjort på 800m og ha 1000m effektivt potensiale på skive/gong som du har råd å skyte med.

 

For å penetrere begge kroppshalvdeler på ett storvilt behøves en del energi(les hastighet) som sørger for ekspansjon av kulen og nok gjennværende energi(les igjen hastighet) for å sørge for å drive kulen igjennom vitale deler i det aktuelle viltet. For raskt avlivning må en også ha en viss diameter på det ekspanderte prosjektilet for å gi store nok skader til å få enn nogenlunde raskt blodtrykksfall.

 

Jaktkuler behøver som regel en hastighet på ca 600m/s for pålitelig ekspansjon, endel av de mindre solide kan klare seg med ca 500m/s. Fortsatt fordrer dette en god del utgangshastighet.

 

De beste jaktkulene på markedet har G1 BC mellom .500-.600. Den pr idag beste normale jaktkula er 200 grs Nosler Accubond i kaliber .30". G1 bc = .588

 

En BC 500 jaktkule med utgangshastighet på 900m/s treffer ekspansjonsgrense(600m/s) og får upålitelig ekspansjon fra ca 520m og utover

En BC 600 jaktkule med utgangshastighet på 900m/s treffer ekspansjonsgrense(600m/s) og får upålitelig ekspansjon fra ca 630m og utover.

 

Med jaktkuler på avstand 800m må du enten opp i ca 1000m/s utgangshastighet med en BC 600 kule for å sikre pålitelig ekspansjon. Det er ei ganske bra diger kal 30 hylse som skal drive en 200 Accubond i den farten.

 

Deretter må en over på de tynnmantlede "matchkulene" som A-Max, Berger VLD, SIerra Matchking i noen utgaver og lignende kuler. Disse kulene er ikke laget for å ha integritet og styrke nok til pålitelig ekspansjon.

Kuler med bra BC er alltid lange for kaliberet så på tross av at disse kulene fragmenterer og bruker seg opp kan det fungere bra om en ikke er uheldig å treffer store bein. Disse kan lettest sammenlignes med Varmintkuler - de går i biter ved treff og håpet er at sekundørprosjektilene skal sørge for å ødelegge nok omkringliggende vev til at vitale organer blir ødelagt. Oftest går dette bra - men en er avhengig av å ikke treffe de største beinene, men det er fortsatt ønskelig å treffe bein for at motstanden skal hjelpe å starte ekspansjon. Ei matchkule er i utgangspunktet ikke laget for å bruke på vilt, så her er en ute på den hvite delen av kartet og må teste disse ut selv. Forskjellen mellom pålitelig ekspansjon, fullstendig kuleseparasjon og ingen ekspansjon i det hele tatt er ofte liten så dette må isåfall prøves på alle aktuelle avstander.

 

En BC 500 matchkule med utgangshastighet på 900m/s treffer ekspansjonsgrense(500m/s) og får upålitelig ekspansjon fra ca 740m og utover

En BC 600 matchkule med utgangshastighet på 900m/s treffer ekspansjonsgrense(500m/s) og får upålitelig ekspansjon fra ca 880m og utover.

 

Passende kuler i denne kategorien er f.eks 162 grs A-Max i 7mm, En 7 Rem/WSM og oppover har nok kapasitet til å få fart nok på den. 140 A-Maxi 6,5 må opp i ca 940m/s for å sørge for sikker ekspansjon ut til 800m.

208 grs kula i kaliber 30 kan en hardtrampe til nesten rett hastighet i alle 300 magnumer fra 300 WIN og oppover for å klare å komme høyt nok opp i hastighet.

 

Berger sine kuler har hakket bedre balistikk og kan brukes i patroner med litt mindre tilgjengelig kruttvolum, men fortsatt snakker vi om en magnumpatron om du skal så langt ut.

 

6,5x55 er ett meget godt kaliber til LH skyting og en Sauer er uslåelig om en sammenligner pris og kvalitet en får for pengene her hjemme - men som jaktpatron på normale avstander er en 6,5 i beste fall omstridt. Å anbefale en 6,5 til jakt på hjort på 800m vil jeg kategorisere som ett ganske så dårlig råd. Det er for stortvilt, for lang avstand med for lite kule i for lite hastighet. 800m er rett og slett j*** langt å skyte på vilt - og før avdrift, opp og ned vinder, lysforhold, barometertrykk osv skal tas med i beregning er det greit å vite at i bunn ligger det en patron som skyter nok kule, med nok hastighet og med nok diameter til rask avlivning om du skulle komme deg opp på det nivået at du mestrer alle de andre forholdene som gjør 1 skuddstreff på en 30cm blink til dagligdags kost.

 

Litt bruk av programvare for slikt sier at en 140 A-Max med V0 850m/s bruker 1,3sekunder ut til 800m. Der har den 469m/s. 140 grs kule i 469m/s kan da sammenlignes med en 222 på 80m avstand. Kan det drepe en hjort - helt sikkert. Hver gang raskt ? ikke i nærheten!

Link to comment
Share on other sites

Oppsummering; Sauer 200 STR med McM-stokk, Sako TRG, Schults og Larsen.

 

6.5x55 - Korleis vil ein slik kule forhalde seg til jakt-bruk på storvilt, opp til fem hundre meter?

 

MERK AT DETTE KUN ER EIN NYFIKEN TANKE, EG HAR OVERHODET IKKJE BEHOV FOR AT TRÅDEN FELL OT ENDÅ EIN GONG.

 

Forøvrig vil eg takke dei som kom med forslag og gode tankar. Ein ting var at storparten av det som står skrive her i tråden hadde fint lite relevanse for det opprinnelige formålet med tråden, men eg tykkjer det er fint folk engasjerar seg slik dei gjer her. Alle tankar som kom her i tråden, er greie tankar å ha med seg vidare, så takk for det. :)

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette på innleggget til Sauer 150

Hva er rask avlivning av et storvilt?? ett nanosekund, 1 sek, 10 sek, 30 sek, 1 minutt, 2 minutter ??

Uansett hvor lang tid det tar.....dyret dør. Så enkelt er det.

 

Finnes ikke en eneste Elg eller Hjort for den del, i Norges land som overlever et treff i definert treffområde avfyrt med et kaliber tillatt brukt på storviltjakt - holdt på å si uansett avstand og uansett hvilken kule som brukes og i hvilken hastighet. Dyra bryr seg ikke så veldig mye om det.

Men en må treffe da for at viltet skal legge seg ned på stedet hvil.

 

Alle ansvarlige jegere gjør sitt ytterste for å få til human avlivning. Er jo nettopp derfor jegerstanden nyter den respekten de har allment i befolkningen. Finnes jo metervis med dokumentasjon på akkurat det.

 

Støtter kaliber og riflevalg i flere av innlegga over her. Sauer 200 STR i 6,5x55 er et meget godt valg både til trening og på jakt.

- Kan konfigureres i mange varianter, tilpasset skyte og jaktform

- Billige driftsutgifter

- Meget bra kuleutvalg

- Meget bra tilgang på fabrikkammo

 

Igjen litt OT i forhold til hva trådstarter vil ha råd om...........

I forhold til langholdsjakt er det mange meninger om akkurat det og det er bra. Det meste er sagt før, men

- Tiden går forover

- Utstyret er blitt mye bedre

- Jegerne har blitt mye bedre

- Tilgang på info har blitt mye bedre

 

Virker jo på enkelte som det er tabu å følge med i tiden. Må for faen åpne øya da :!:

Vi lever i 2012 ikke i 1895

Når en tar et søk på Youtube ang langholdsjakt ute i den store verden og ser det en ser, ligger vi rimelig godt an her i Norge.

Vi har ingen verdens ting å skamme oss over

 

For meg personlig er ikke hold så veldig interessant, så lenge jeg vet at viltet er innenfor hold for å si det slik.

 

Om det er 100, 200, 300 or whatever meter for den del spiller ingen verden rolle, så lenge jeg vet at jeg behersker det aktuelle holdet. og motsatt - om en ikke behersker det aktuelle holdet, ja da må skuddet holdes igjen. Er ikke værre enn det.

 

Om en skulle komme i den situasjon at en har skadeskutt og må ta oppfølgings-skudd på langt hold. Da er det greit å ha oppsett for det aktuelle holdet, ikke bare synse.

 

Nei ut og tren MYE. Trening er gull verd i fohold til human jaktutøvelse....mener nå jeg.

Hvert eneste avfyrt skudd på skytebane, eller i felt gjør en til en bedre skytter og jeger. Trenger ikke være rakettforsker for å komme til den konklusjonen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6.5x55 - Korleis vil ein slik kule forhalde seg til jakt-bruk på storvilt, opp til fem hundre meter?

 

Du nevner jo ingen kuler? Men de kulene som er aktuelle er muligvis Hornady A-max, Berger Hunting VLD, Nosler Accubond, og faktisk, på 500m, sannsynligvis Barnes TTSXBTWTF - om den hadde vært 9gram, noe den ikke er.

Men de to første har jeg prøvd selv, og jeg har sett effekten av de tre første - på de holdene vi her diskuterer.

 

- det er ikke kula det står på!

 

En 6.5x55 satt opp og ladd for "effekt" på langt hold leverer ei av de nevnte kulene på 500m med sådær 650m/s-ish, og da altså med oppunder 2000J. Og ingen av dem trenger bein for å ekspandere.

 

Problemet er å treffe, og det er to ting en må finne ut, ved trening

- hvordan treffe hver gang, første skudd

- når, under hvilke forhold og omstendigheter en IKKE kan treffe hver gang, første skudd

 

Man kan diskutere hvor gode folk er til å skyte, men energi og ballistikk er faktiske forhold - som en ikke kan trene seg fra. Kula må ekspandere, og gå igjennom dyret.

j*** langt å skyte på vilt - og før avdrift, opp og ned vinder, lysforhold, barometertrykk osv skal tas med i beregning er det greit å vite at i bunn ligger det en patron som skyter nok kule, med nok hastighet og med nok diameter til rask avlivning om du skulle komme deg opp på det nivået at du mestrer alle de andre forholdene som gjør 1 skuddstreff på en 30cm blink til dagligdags kost.

 

 

ingen kalibere som er egnet til å skyte hjort på 800m og ha 1000m effektivt potensiale på skive/gong som du har råd å skyte med

Jeg måtte gå igjennom notatboka mi etter Sauer 150s ellers utmerkede innlegg, litt for å se hvor mye jeg egentlig skyter på 1000m, og for å se hva som skjer, og hvor mye man egentlig treffer. JEg tok meg samtidig i å lure på hvor mye Sauer 150 skyter på 1000m?

 

Det er ingen tvil om at 6.5x55 har potensiale, som fabrikkpatron, på 1000m. Noen av de tilgjengelige patronene er i grenseland, av forskjellige årsaker, drøftet andre steder på forumet. Andre er utmerket. Under skiveskyting, med innskyting, og med kontinuerlig anvisning, tror jeg de fleste vil skyte bedre med en Sauer i 6.5x55 enn med nesten hva som helst i 338LM - iallefall om vedkommende kan litt om vind - eller har en spotter som gjør det.

I 2012 har jeg 24 skyteøkter på 1000m eller mer med 6.5x55, fordelt på 16 eller 17 dager, omlag 800 skudd er avfyrt. 21 kaldskudd på 40x40 og 30x40cm stål, og noen små steiner, 8 førsteskuddstreff (da regner jeg med 1300m skudd også)..., men de kommer tettere og tettere. Det er ikke noe å påke etter rådyr med iallefall :roll:

5-6 ganger har jeg hatt støtte av meget gode spottere - Vet|us, Castor og Ian Kelbly, og et par ganger har jeg hatt lyse øyeblikk selv. Det er et hav av forskjell. Ian hadde ingen problemer med å treffe 20x20m stål hver gang, på 1025m, med Lapua fabrikkammo med 770m/s utgangshastighet. Ikke kom og fortell meg at 6.5x55 ikke duger til å skyte på blink på 1000m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Her er en god oppskrift på trening.

Kjøp noen C25 feltfigurer Gå opp en løype på ca 350m og sett 5 stk skiver tilfeldig avstand fra ca 120m til 350m.

Gjerne så bør det være en laber bris ca 5-7 meter pr sekund sidevind

1 skudd i hver skive.. kaldt løp.

 

Viktig .. for at 1 skuddet skal gå likt hver gang så må løpet være i samme tilstand på hvert skudd.. pusser man løpet før man lagrer våpen, så må du pusse mellom hvert skudd.

 

Etter første runde så finner vi avstandene med laser , så tar man gjerne et par runder med 5 skudd i hver skive, dette for å verifisere eller for å fin tune klikktabell. Dette er steikje viktig.

Viktig å finne god kula og hastigheten og holde seg til den.

 

Det som de fleste vil oppdage er at når man bikker 200m så blir ting mye vannskligere.

og det er her erfaring og trening kommer inn.

 

Men dette er veldig god trening for at man skal ha førsteskudds treff.

Har man problemer så stifter man bare skiven på en større papplate for å finne kulehull.

 

Når man har noen tusen skudd med denne type trening så går ting mye lettere.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Men dette er veldig god trening for at man skal ha førsteskudds treff.

Det har du utvilsomt rett i. Men det er to ting jeg ikke er enig i i innlegget ditt. Løypa er vel mer egnet som en "test" enn som ren trening, og å blande inn avtandsbedømmelse er nærmest tøysete syne jeg.

 

Å fokusere på avstandsbedømmelse blir helt feil IMO, om en ikke fokuserer på trening til DFS-felt. Når en passerer 350m er det uhyre vanskelig å bedømme avstand nøyaktig nok, og vanvittig enkelt å måle den 100% nøyaktig (selv om det går an å bomme på det og, trening) Jeg ser ingen grunn til å ødelegge skytetrening (som en har begrenset tilgang til som oftest) med umulig avstandsbedømmelse.

I min (jakt)verden måler man med laser om en mistenker at det er er nevneverdig over 200m, får en ikke målt, så er en tilskuer. I korthet, laser avstandsmålere er oppfunnet - bruk dem!

 

Det er iallefall delvis tull å fokusere på puss og kaldskudd og slikt til å begynne med. Man bør sef logge hvor de går ift. resten, og når en kronograferer bør en få med seg om de skiller seg ut. Men om kaldskuddet går så mye ut at du bommer på en C25 på 350m på grunn av det, så er det enten noe galt med rifla, eller pusserutinene. De må jo uansett også læres, om en begynner helt på scratch.

 

Jeg er iallefall absolutt for å lære seg grunnleggende teknikk og danne seg et bilde av hva utsyret er godt for på en bane, før en flytter ut i felt. Har en ikke det grunnleggende på plass - dvs. stilling og grunnpresisjon, samt at rifle og ammo er 100% forutsigbare, så blir skyting i felt med 100 variable til - kun frustrasjon og jakt på årsaker.

 

Husk at trening er for å bygge opp ferdigheter, ikke for å "jekke ned" noen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Sitat: Husk at trening er for å bygge opp ferdigheter, ikke for å "jekke ned" noen.

 

Det var ikke meningen å jekke ned noen. det beklager eg.

Eg viser bare til en veldig fin måte å sjekke og trene feltskyting på..

Og der man også legger inn førsteskudds treff som en liten piff til starten på treningen.

 

Sitat: og å blande inn avtandsbedømmelse er nærmest tøysete syne jeg.

 

Dette viser hvor viktig det er å ha kontroll på avstand. med andre ord har ikke du laser for å sjekke avstand

så er det rødt lys i en jakt situasjon, "hvis du er i tvil på avstanden".

Men som trening er det steikje morro.

 

Sitat: Det er iallefall delvis tull å fokusere på puss og kaldskudd og slikt til å begynne med.

 

Er enig med deg i det at til å begynne med så er det ikke slike ting man skal legge vekt på.

Eg formulerte meg egentlig dårlig der..

Det fleste våpen har liten eller ingen treffpunktforandring mellom førsteskudd og andreskudd, om ikke løpet er full av olje da.

Men det er veldig greit å finne ut om du har eit våpen som førsteskuddet har eit annet treffpunkt etter puss.

For det finst, det veit eg av erfaring.

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette viser hvor viktig det er å ha kontroll på avstand. med andre ord har ikke du laser for å sjekke avstand

så er det rødt lys i en jakt situasjon, "hvis er du i tvil på avstanden".

Men som trening er det steikje morro.

Veldig enig, i hele innlegget i grunn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kaldskuddet i 338Lm'n min går 10 cm over på 1000 meter.

Men siden det alltid er kaldskudd på jakt, er det kun kaldskuddet det er tatt høyde for i AB.

Om jeg må skyte flere, er det bar å ta det ene kneppet, så er man i mål.

 

Trening på kaldskudd er noe jeg har bedrevet mye i år. MEN, jeg skyter ikke bedre enn at 3 skuddet kan være høyere på blinken enn kaldskuddet, og dermed har man ikke noe grunnlag å rette seg etter, egentlig.

Til kortere avstanden blir, til mindre blir avviket og man ser et mønster.

 

På kurset i sommer, møtte jeg opp med nypussa rifle. Første skudd på 1235 meter satt 1-2 knepp lavere enn siktepunktet. skudd nr 2 satt midt i, etter at jeg kneppa opp, og skudd nr 3 satt litt over, og måtte dermed kneppe ned igjen til det opprinnelige. Uansett, treffa var innafor sirkelen, og på et evnt jaktskudd, hadde dyret hatt treff i vital sone.

 

Det er veldig gøy å trene langhold :)

Link to comment
Share on other sites

For å komme med et konkret råd til trådstarter, så ville jeg kjøpt en STR i 6,5. Stokken er ikke viktig i første omgang, ikke tenk for mye på den. Bruk heller penger på en solid montasje som sitter som fa.. Kjøp en kikkert som tåler bruk og er stabil, i konfigurasjonen mil/mil, med parallakse og gjerne FFP, hvis du ikke har spesielle preferanser som SFP el.l. Det betyr i praksis at det er kikkert og montase som blir dyrt.

 

Når du har skutt ut 1, 2 eller 3 piper i 6,5x55, ca.3-4000 skudd per pipe, ringer du en børsjemaker og bestiller en lang pipe i .280 Ackley Improved. Samtidig kjøper du ladeutstyr om du ikke allerede har skaffet deg det. Lading pleier fort å bli en påtrengende aktivitet som en føleg av jakten på perfeksjonisme innen rifleskyting.

 

Med en .280 AI er du etter min mening satt opp med det mest potente kaliberet du kan bryte inn i en STR for langhold på litt større vilt. Utvalget i 7mm kuler for langhold begynner å bli stort og gjennomprøvd, og ser nesten ut til å være det eneste gjeldende over dammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...