Jump to content

Hvor mye tjener man på å lade selv?


MrControl

Recommended Posts

Er litt i tankeboksen da våpenskapet begynner å fylle seg opp i forskjellige kalibre og bruksområdet om behovet for en presse med tanke på å holde prisene på patronene nede.

 

Kaliberne jeg skyter med er 30-06 ( jakt), .223 HA bushmaster (konkurranse) .45 acp(konk) og 9mm(konk). Har i tillegg hagle kal 12 men regner ikke med folk presser dette selv.

 

Hva kan jeg regne med å presse disse overnevte patronene til i forhold til kjøpspris i butikk?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lader selv 223, 9mm og 40 s&w på 650 og en enstasjons for 308.

 

Enkelt sett så lønner det seg for deg med en Dillon 550/650 med ett par ekstra toolheads.

 

nypris 9mm= 1,60-->3 kr (tar ikke med 1,3 geco/bernaul)

hjemmeladd=

-Hylse 0,3-0,5+ eventuell 0 kr ved gjenbruk.

-krutt 0.10 øre

tennhette 0,18 øre.

Kule frontier 0,6 øre

total: ca..1,18kr

 

tilsvarende eksempel på .40 s&W

fabrikkammo. 3kr til 5 kr skd.

hjemmeladd 1,50kr

 

sparer fort inn ladepressen ved litt større kvantum i året.

 

Fordel: lade mer presise ladninger med mindre rekyl i. og sparer penger på sikt.

Bakdel: jobben med lading rens og sjekk.

Link to comment
Share on other sites

Regner egentlig ikke på det med å spare/tjene på å lade selv. En stor fordel slik jeg ser det, er at jeg alltid har patroner klar, uansett tid og dag. Er jeg tom, rusler jeg inn på laderommet og snekrer det jeg trenger til skyting eller jakt.

 

En annen fordel, synes jeg, er at jeg kan skreddersy ammunisjon til mitt bruk. Ellers synes jeg selv at jeg får bedre presisjon med hjemmeladet.

 

Det man sparer mest på er jaktammunisjon. Feks lader jeg Vmax 40 grs til ca 3,50 pr patron (.222). Kjøper jeg selv, er jeg nærmest prisgitt Norma sin versjon til 27,50.

 

Lader man feks Lapua Mega til elgjakta, klarer en å fikse dem til sju, åtte kroner kula i .30-06 (husker ikke helt). Disse koster 24 kroner omtrent i butikk.

 

MEN, sparer man egentlig så mye når alt kommer til alt?

 

1: Ladeutstyr koster penger. Jeg kjøpte Lee sitt Anniversary, men har spedd på med en del annet småtteri av ting jeg trenger og ting som er kjekt å ha. Plutselig kostet det ikke femtenhundre kroner, men nærmere tre tusen. Kruttet koster, tennhetter koster, hylser koster (om man ikke har et lager fra før), og kuler koster. Selve "hardwaren" blir på sett og vis engangskostnad da slikt varer lenge og dersom man ikke kjøper duppeditter i tide og utide, men forbruksmateriellet må jo kjøpes inn i blant. Krutt koster 500,- til 700,- for kiloen, kuler fra 3,-/stk og oppover og tennhetter 30 til 40 øre/stk

 

2: Man skyter gjerne mer... På den annen side. Ingen tar skade av å skyte mye. Man blir tross alt bedre av det.

 

Angrer selv ikke et sekund på at jeg begynte å lade selv. Det er alltid litt spennende å se om ladningen fungerer som tenkt, og gir tette samlinger. Kjekt er det også å kunne bruke de kulene jeg har lyst til, som kanskje har fått gode kritikker i tester og omtaler. Også slipper man å reise rundt og stresse for å få tak i ammunisjon før jakta, eller midt under for den saks skyld. Kjedelig å feks bruke Fusion og finne ut at de er utsolgt til jakta... En kamerat opplevde det og måtte over på annen ammunisjon i tolvte time. Ny innskyting og "nervøse rykninger" før jakta! Det gikk bra, men nå lader han selv (den første Lapua Megaen forlot "samlebåndet" i går kveld!).

Link to comment
Share on other sites

Har i tillegg hagle kal 12 men regner ikke med folk presser dette selv

 

Regnet på prisar på heimelada vismut ei gong. Var omtrent lik pris på som ved kaup av ferdigrulla.

 

Bly derimot var svin billig :?

 

Treningspatroner til rifle i normale kaliber tjener ein lite på å lade sjølv. Jaktpatroner er det vel ca 70% billigare å lade sjølv mot å handle i butikk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye lesbar informasjon. Sliter bare litt med å skjønne hvordan en kan klare å produsere patroner i så småskala som alle som presser selv gjør i forhold til en storprodusent å klare dette opptil 70% billigere på jaktammo? Forstår at hylsene kan brukes omigjen og at det hjelper på men ellers..?

Link to comment
Share on other sites

Som påpekt utgjør hylser ofte en vesentlig del av utgiftene, gjenbruk gir store besparelser. Produsentene skal også ha fortjeneste på tiden og utstyret som brukes på å lade ammoen, den regner man ikke med hjemme. Men den største gevinsten ligger i muligheten for å skreddersy ammoen til ditt behov og ditt våpen, fabrikkammo må lades så den fungerer tilfredsstillende i alle våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har i tillegg hagle kal 12 men regner ikke med folk presser dette selv

 

Regnet på prisar på heimelada vismut ei gong. Var omtrent lik pris på som ved kaup av ferdigrulla.

 

Bly derimot var svin billig :?

 

Treningspatroner til rifle i normale kaliber tjener ein lite på å lade sjølv. Jaktpatroner er det vel ca 70% billigare å lade sjølv mot å handle i butikk.

 

Skyter en del med 6,5x55 som jeg vil kalle et Normalkaliber.

Lader disse med Lapua Scenar, som ikke akkurat er den billigste kula.

Disse kommer på ca. 3,50,-

Billigste norma JaktMatch i handel, er vel XXL med 9,- pr. smell.

Etter 1000 smell, er det da inntjening på 5500,-

Dette kan en få ladeutstyr for.

Dessuten går hjemmerulla ammo bedre.

 

PS: sellier & belliot og lignende drittammo er ikke tema.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

får norma kuler til 7kr gjennom skytterlag men fortsatt er det 3500kr å spare per 1000 skutt,

og kommer jo ann på mengde men ikke alle tjener det inn første året.

 

jeg kjøpte meg egen presse til 300wm, der er billigste kula jaktmatch på xxl til 19.90 per stykk.

lader selv så sparer jeg fort 15kr på smellen. tjener ikke den inn første året men kommer til å bruke den mere, og det ikke koster 300kr for en 15 skudd trenings kveld.

Link to comment
Share on other sites

Du sparer kanskje 3kr per skudd på treningspatroner, og 15-20kr på jaktammunisjon i normalkaliber. Men så må du trekke av for utgiftene til ladeutstyr, og timelønn til deg selv.

 

Den største fordelen er at du klarer å fullstendig tåkelegge utgiftene til skyting for din bedre halvdel. Det kommer til å komme mye ladeutstyr og ladekomponenter, og til slutt vil de rett og slett gi opp å prøve å følge med på hva du kjøper og når. Og du kan alltid få aksept for nye innkjøp ved å forklare at "bare jeg får ny presse/vekt/kruttmål vil jeg kunne klare å lade flere patroner på kortere tid, slik at jeg får med tid med deg". Så da er det plutselig ikke noe problem å tredobble utgiftene sine til treningsammunisjon (og seksdoble antall skudd avfyrt :-) )

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Kunsten er å ikke få utstyr eller teste mani.

 

- Les ladeboken på http://www.nb.no" target="_blank

- Gå for en enstasjonspresse (pakke) fra f.eks lee eller rcbs om en vil bruke litt mer. Lær deg å bruke denne pakke og ikke kjøp inn noe ekstra.

- Kjøp 1 type krutt (til hvert kaliber om dem ikke kan bruke det samme, bruk gjerne skytterlagskrutt om du finner ladedata på boksen)

- Kjøp en rimelig og god jaktkule - f.eks Hornady interbond - går denne - ikke prøv andre.

- Bruk 1 hettetype - til standard rifle bruk cci 200 (etter min mening)

- Til trening kjøper en kule en er rimelig sikker på funker bra - f.eks til 308 - 30-06: 168grain sierra, kjøp gjerne fra skytterlaget om du er tilknyttet et) - går denne ikke prøv andre

- Hent hylser der en kan, rot i søppla om nødvendig - lær deg å skille mellom dårlige og gode hylser. (fabrikat og tilstand)

 

Litt rotete oppsatt - men ideen er å ikke forske for mye - ikke tenke at jeg skulle prøvd ditt eller datt (men mindre ting ikke funker i det hele tatt) - hold deg til standard kompoenter - ikke tenk den "nye hette-isetteren til lee ser så praktisk ut" o.s.v.

 

Erfaringsmessig er det dette teste/utstyrs jaget som dreper økonomien i ladingen. Dem fleste går i den fella, mange av oss tror vi sparer mye men tar vi vare på regningene og summerer, skal en skyte en del før vi går i +. (kontra og skyte mye og ikke lade selv)

 

Lading tar også tid og (lade)rom - tid er penger om en kan jobbe isteden - rom koster vel snart 100 000 kr per km2

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Krever litt arbeid men er ikke tull - har gjort dette i snart 25 år og så lenge en kan skille en god hylse (norma 1.gangs skutt) fra en dårlig en (feil/manger/ringing/skutt flere ganger/skutt i romt kammer o.s.v) er det en del penger å spare her. Skal en kjøpe, f.eks Norma hylser, kan en omtrent like gjerne kjøpe jaktmatch eller skytterlagsammo.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt over vil du ende med å skyte mer for de samme pengene. Kanskje faktisk tre til ti ganger mer! En vesentlig ting med lading er å tenke på en helt annen måte enn før. De fleste som ikke lader kjøper en pakke eller to med ammunisjon som de så skyter opp. En hjemmelader kjøper komponenter. Disse leveres i helt andre forpakninger. Man får for eksempel ikke kjøpt komponenter nok til kun 20 patroner. Du kjøper et kilo krutt som minimum. Kjøper du storforpakning på 2,5 kg sparer du enda mer per patron, og det er det dette handler om! Spar inn ører der du kan! Kanskje du sparer ti øre per tennhette på å kjøpe 5000 i steden for hundre, noen øre på å kjøpe kuler i bulk i steden for små esker, osv. Som hjemmelader tenker du kanskje ti år frem i tid! Du bruker ganske mye penger på en gang når du handler inn komponentene, men du gjør det til gjengjeld sjeldnere etter at du har kommet i gang! Når det gjelder haglelading er det penger å spare også her. Jeg kjøpte meg nylig en RCBS The Grand, progressiv presse til dette. Betalte 6900,- for den. Etter å ha regnet på kostnadene på gode kvalitetspatroner kontra mine hjemmeladde, viste det seg at jeg tjente inn pressa på de første 45 minuttene den var i bruk! En hjemmeladet haglpatron koster kr 1,60 pluss metallet du laster den opp med, og det kan jo være hva som helst...

Link to comment
Share on other sites

Spar inn ører der du kan! Kanskje du sparer ti øre per tennhette på å kjøpe 5000 i steden for hundre, noen øre på å kjøpe kuler i bulk i steden for små esker, osv. Som hjemmelader tenker du kanskje ti år frem i tid!

 

Jeg er vel helding om storforpakningene med varer holder 2 måneder. 10 ÅR da gitt, skulle jeg handle for 10 år av gangen tror jeg PST og DSB ville fattet interesse i mine innkjøp :lol:

 

Men ellers enig ja. Kjøp en dunk med 3,5kg krutt med en gang, ikke litt og litt. Gjelder forsåvidt alle varer. Ikke bare blir varene dyrere, men frakt, henting, porto osv blir anseelige summer etterhvert.

 

NB! Sørg for at du VET at kulene og kruttet du kjøper i bulk er det du faktisk skal bruke. Litt nedtur å finne ut at de 1869 kulene og 3,15 kg med krutt du har stående egentlig ikke går så godt, så du må handle 2000 nye kuler, med en ny dunk med en litt annen kruttsort etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Litt nedtur å finne ut at de 1869 kulene og 3,15 kg med krutt du har stående egentlig ikke går så godt

Egentlig ikke, for da kan du jo lade ammo i bøtter og spann til moroskyting med lavt prestasjonsangstnivå

 

Eventuelt kan du kjøpe et nytt våpen fordi du har lest på internett at akkurat den kombinasjonen av kuler og krutt går veldig bra i det våpenet... men så må du selvsagt ha litt andre hylser :mrgreen:

 

Regnestykker som inneholder "mann" og "innkjøp av utstyr" ender aldri med noe som kan defineres som "sparing" på linjen med to streker under, snarere tvert i mot. Det er i hvertfall min personlige erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Rart det er så få som drive med haglelading.

Vurderar å byrje med det sjølv, men skyt så pass lite at eg trur eg vil få problem med å tjene det inn att.

Er det slik å forstå at ein kan bruke tomhylser om att? eventuelt kor mange gonger? må desse vere jakthylser, eller gjeng det greit med lerduehylser?

 

tjener inn og tjener inn, Jeg lader mest jaktskudd til hagle, eller bare det. Bruker kun lovlige hagl, og sparer for 8-10 kr pr skudd. ca 250 pr 25 pakke så spørs det jo litt hvor mye man skyter.

Lader man andre materialer så kan man jo spare mer, stål er jo billig, og hjemmeladd stål er jævlig bra. Se de ulike trådene på haglelade-forumet. Begynn med den lille haglelade-tråden, den er genial

 

hylser kan brukes om 3-5 ganger, leirduehylser funker som snus;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
En annen ting jeg synes er fint med hjemmelading, er at jeg føler jeg får mer for penga. Hvis man kjøper fabrikkammo, er den vekk før du vet ordet av det. Mens når man kjøper komponenter, får jeg glede av de 2 ganger. Ved lading og skyting.

enig med hogstad7 her - har derfor gått til innkjøp av utstyr idag, ladepresse Lee Classic Cast med nødvendig tilbehør og gleder meg til å få utstyret i hus. Skal lade 6,5 og 3006. Om ikke for å tjene på det så ihvertfall for å pusle med det jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

Hent hylser der en kan, rot i søppla om nødvendig - lær deg å skille mellom dårlige og gode hylser. (fabrikat og tilstand)

 

Tykkjer dette er tull. kaup nye hylser.

 

Dette er ikke tull. Plukk kvalitetshylser, helpress dem ved første lading, siden kan de nakkepresses til ditt våpen. Har du mer sære kalibre, som meg, er du mer avhengig av å kjøpe nytt. Likeens hvis du ikke klarer å skille klinten fra hveten i hylsedunken på banen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skyter du mye med et eller flere kalibre, sparer du mye penger på å lade selv, selv om det er i vanlige og "billige" kalibre.

Men jo mer sær og uvanlig kaliber du har, jo mer penger sparer du.

Jeg gidder ikke å lade patroner til alle våpnene mine da, jeg ikke skyter så mye med akkurat de våpnene og de er i rimelig kurante kalibre.

Jeg lader til min 6.5-06 da jeg ikke har så mye annet valg :)

Jeg lader til min 375 Ruger da jeg sparer veldig mye penger på det og jeg får skreddersydd patronene akkurat som jeg vil ha dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kunsten er å ikke få utstyr eller teste mani.

 

Nå snakker vi om små marginer her. :lol:

 

Jeg sparer forresten en masse penger på å lade selv.

De kaliberene jeg roter med er ikke kjøpt utfra sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Heller hvor mye en sparer på å lade selv. Jo grovere og mer ukurrant kaliber en lader/skyter jo mer "sparer" en på å lade. Største kalibret mitt er 375 H&H, og når jeg lader sjøl, så blir prisen pr skutt ikke langt unna det jeg lader 6,5 x 55 på. Skal en kjøpe 375 H&H i butikk(Kvalitets jakt amo), så blir prisen sikkert fra 50 til 100 kr pr skudd, i stedet for en 12-13 kroner jeg lader for sjøl.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
så er det vel ikke bare penger, man kan tjene heller... tilgang, erfaring, stabil presisjon m.m

Beklager, jeg må bare uttale meg.

 

Man tjener absolutt ingenting om man betaler mindre enn man ville gjort i butikken. Man har fortsatt samme inntekt.

Man kan derimot spare penger, på å lade selv.

 

Tjene = Mer inntekt

Spare = Bruke mindre av eksisterende inntekt

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tjene = Mer inntekt

Spare = Bruke mindre av eksisterende inntekt

 

Om en har innført internfakturering i heimen - kan en vel si at en kan tjene penger på å selge ammo til seg selv.

En må da avskrive utstyret, leie av rom, samt legge på litt avanse for arbeidet/komponenter . Sikkert lurt om en vi ha kontrollen på om lading lønner seg eller ikke....

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå har jeg våpen i 3 riflekaliber. 6,5x55, 7x57R og .358 Win. Gode grunner for å lade for alle 3.

 

6,5x55: Lader storviltammo som 156 grains Oryx til en 12-13 kroner, som er omtrent halv pris. Man kan også lade patroner som man ikke får kjøpt ferdiglada som 120 grains Barnes TTSX og 85 grains Sierra Varminter. Treningsammo er det ikke mye vits i å lade selv hvis man bare skyter noen hundre skudd i året slik jeg ser det. Norma rekrutt koster ikke så mye, i tillegg til at man alltids trenger nye hylser.

 

7x57R: Her får man lada patroner med gode kuler for ca 1/3 av prisen i forhold til ferdiglada. Det er dårlig med treningsammo til dette kaliberet, men med billige blyspisskuler fra Winchester o.l, kan man skyte omtrent like billig som med andre kalibre.

 

.358 Win: Av en eller annen grunn får man ikke kjøpt patroner i dette utmerkede kaliberet i Norge. Det er en ganske god grunn til å lade selv. Dette kaliberet fungerer også godt med vanlig, konvensjonelle blyspisskuler, som ikke koster stort. Med utvidete gratis .308-hylser man plukker på skytebanen, og 250 grains Hornady Interlock til en 6-7 kroner, lader jeg patroner som både kan brukes til trening og til storvilt til under 10 kroner smellen.

Link to comment
Share on other sites

Du tjener nok ikke på det. Men du kan nok spare mye penger om du skyter litt sære kaliber. Eller om du skyter mye.

 

 

Men kjøp det du trenger av utstyr med en gang så slipper du å stadig kjøpe kjekt å ha ting :roll: Da starter du aldri å spare penger på dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...