Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

Ladingen min med 300 Smk og 91 gr har liggi på 840 men nå lå snittet på 890,resultate var flaaate hetter og delevis hylseseprasjon på 4 hylser og på begynende på 6

 

890 begynner å bli ganske friskt med 26" løp. Jeg lader med 93grs i 30" pipe og har 840-850. Dette er en gammel lott.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ligger nå på 850 m/s i snitt med 90.0 grain N570

, Lapua Scenar 300gr, 26" pipe. ( temp: -8 grader )

 

Men sliter med at hylsene sitter fast i kammeret. 14 av 15 satt fast i kammeret idag og utdrageren er så elendig og har nesten ikke gripekant på hylsen..

Lett å ta lade grep med og kamrer fint (helpressede hylser), men når de er skutt sitter de fast, måtte gi de et par kakk med pussestang fra munnningen for å løsne de. det er F******* irriterendes. Forslag mottas med :D

Link to comment
Share on other sites

Hahaha :lol:

Skulle jammen meg tro det ja sånn som eg har måtte stake idag ja :P

 

Er en savage 110fcp .338lm

 

Hvis noen andre som har slitt med utdrageren vil jeg gjerne høre hva dere har gjort? :)

Har studert den godt, og fjøren i den er for svak, og den har en gripekant på under 0.5mm.

trykker eg utdrageren ut til siden, (utenfor hylsedim) så står den der.. er elendig fjør og virker treg..

Link to comment
Share on other sites

Målt litt hylsestrekk:

4 normahylser : fra 69,93mm ladet til 69,98mm skutt (Skutt 2 ganger, første gang i mitt våpen)

4 lapua hylser: fra 68,35mm ladet til 69.33mm skutt (Skutt 3 ganger, 2 ganger i mitt våpen)

 

Ladet med samtidig med samme innstillinger på diene, samme mengde krutt og samme kuler.

 

Norma hylsene satt GODT fast (krevde et noenlunde kraftig kakk)

Lapuahylsene var løsere og krevde bare et bittelite kakk for å løsne. (en som løsnet selv)

 

Jeg er heller ikke noen fan av den ekstraktoren. Er litt puslete. Men på min så har jeg aldri opplevd det samme som deg. På min så knakk jeg ekstraktoren når jeg banket løs :P

 

Min løsner fra hylsen med normal drakraft (noen hundre gram)

 

jeg la ei kule til under fjæra for å få den strammere,ble bedre men ikke bra..

har vert i kontakt med børsemaker om å få laget en ny patent på utdrageren så venter på svar fra han

 

Hva kule lå du under fjæren for å få den strammere da?

 

Veldig spent på hva du får til svar der.. post når du får vite noe... noen i usa må da ha funnet ut av dette... kan ikke bare være vi som sliter med dette... syns det er merkelig at det er så sårlig patent fra fabrikk...

Link to comment
Share on other sites

jeg la ei kule til under fjæra for å få den strammere,ble bedre men ikke bra..

har vert i kontakt med børsemaker om å få laget en ny patent på utdrageren så venter på svar fra han

 

Demonterte for å glo litt og måle.. dårligste patentet eg har sett... Kulen som ligger der er 3,15mm

Plenty med plass til å kunne bruke samme patent som brukes på pistoler.. (CZ, Tanfoglio, etc...)

Gripearmen har jo bare 0,52mm før hylsen møter veggen i extraktoren under gripearmen!

Flaut av Savage

 

Ser bare en måte å fikse extraktoren på.

 

1. TIG sveise igjen hullet som kulen glir i.

2. Få det helt plant og flatt.

3. Borre/slipe et mindre dypt hull for mer press, samt flytte hullet lengre ut mot siden vekk fra midten for å presse ekstraktoren lengre inn.

4. Slipe vekk 0.2-0.5mm av veggen under/bak gripearmen på ekstraktoren for at den skal gå lengre inn på hylsen.

 

Da tror eg at problemet med at den glipper hylsene så lett er vekk.

 

Da gjenstår det bare å få en finere finnish i kammeret..?? (how to?)

Link to comment
Share on other sites

The spring pocket diameter in the bolt head (under the extractor plate) measures .150". The extractor spring measures .145", but the detent ball only measures .125". When the detent ball is centered in the detent of the extractor by spring pressure, it has .025" clearance between it and the hole dia. This make for side to side slop that will not compress the detent ball and spring. When a cartridge is pressed in the bolt face, the extractor,ball and spring can be deflected approx. .0125" before the detent ball compresses the spring. The result is that amount of movement will not spring back to center, essentially leaving the extractor claw not grabbing that much of the case.

 

Is everyone following me on this? The fix is simple - use a bigger ball. I have some in stock, they measure .140", thus reducing the non-returning slop.

Link to comment
Share on other sites

:shock: problemer med USA ræl :shock:

Har sagt det før og sier det igjen: kommer hverken savage eller remington innom døra hær. :mrgreen:

Noen som angrer på at de ikke kjøpte hansen istedet?

Fra spøk til alvor! Håper dere får orden på børsene dere plages med. Surt å kjøpe nytt og det ikke fungerer som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd litt uten at jeg har fått det med meg.

Noen svar.

Har ligget på 840 med 91 gr 570 og plutselig har det gått opp til 890,dette sier meg at det er en heit lott.

Hettene er meget flate og med noe krater.

Kun Lapua hylser.

Alle skutt like mange ganger,litt usikker på antallet men 5-7 ganger vil jeg gjette.

Normalt sett bare necksiser jeg , helpresser innimellom men etter at jeg fant godladningen min i forrige boks med 570 tok jeg og helpresset og satt skuldra tilbake litt ekstra for og få hylsene helt like,kan være at jeg presset noe mye men ikke mer en at det ville gått veldig bra med normale hastigheter.

Målte for og være sikker nå å sammenlignet med ny hylse og skuldra er satt tilbake til fabrikk standar.

Håper dette var svar.

Uansett så er det bra at andre muligheter blir luftet :)

 

Utrageren på Savagen har jeg aldrig hatt problemer med men har Sako utrager på 700 min og den tar mye bedre tak ser jeg,er vel på en måte kopi av det systemet men en egen vri.

Bra at dere poster muligheter for og forbedre dette :)

 

Ladet opp noen skudd til i går kveld så når det blir litt menesklig tempratur er det ut og skyte litt :)

Link to comment
Share on other sites

I går hadde jeg nesodden på besøk her :)

Han ville gjerne se på Razoren og Sightronen 10-50 live før han skulle kjøpe kikkert,samtidig som vi har samme rifler så var det artig og kunne dele litt erfaringer å sammenligne litt.

Han hadde ladet opp endel testladninger som vi testet når han først var her å hadde muligheter for å skyte.

Både han og jeg skjøt en serie i hans rifle å så begge i min etter på,sammenlignet på den måten presisjonen i bege riflene.

Han hadde også nesten kopiert min go ladning,Smk 300,91 gr 570,eneste at han hadde tatt 93,5 i steden for 94,5 col som jeg har,dette var den ladningen som gikk desidert best i begge.

Det som var intresant med denne testen er at alt gikk vesentlig bedre i min rifle både når jeg og nesodden skjøt.

Jeg har jo vært ganske misfornøyd med min pipe så har gjort noen tiltak og det kan se ut til at det har hjelpet.

Vi hadde bestesamlinger i min rifle på 12-13 mm å beste i hannes trur jeg var rundt 30 mm hvis jeg ikke husker feil.

Trur han bestemte seg for at det blir en Razor i løpet av dagen,virket som han likte den å vi var veldig enig i at den kledde rifla :mrgreen:

Jeg fikk testet Hausken demperen som er laget til denne å må si at jeg likte det :mrgreen:

Rifla så veldig bra ut og opplevelsen når man skjøt var behaglig.

Trur ikke det ble mindre rekyl MEN pga at det blir så mye mindre lyd og trykk mot skytter så oppleves det nesten sånn,jeg likte det godt å skjøt faktisk min beste samling i går med den på.

Det blir fort merage så blir korte økter.

 

Etter å ha snakket sammen på slutten av dagen så synes vi begge at vi hadde hatt en lærerik dag,fint å kunne dele erfaringer på godt og vondt.

 

Er jo selfølgelig også veldig sosialt å trivlig å kunne ta noen sånne dager innimellom :D

 

Noen bilder av dagen:

 

ergy85.jpg

 

29n6yrs.jpg

 

u67ah.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for en bra dag med skyting :D Det blir en razor på meg. Mye for pengene er min mening etter å ha prøvd den. Spennende var det også å teste riflene mot hverandre. Det er ikke tvil om at din går bedre :forvirra: Her må jeg gjøre noe. Skal ta med rifla til børsemaker for å se på hva som kan gjøres :roll: Kommer tilbake når dette er gjort :smile:

Link to comment
Share on other sites

I går hadde jeg nesodden på besøk her :)

Han ville gjerne se på Razoren og Sightronen 10-50 live før han skulle kjøpe kikkert,samtidig som vi har samme rifler så var det artig og kunne dele litt erfaringer å sammenligne litt.

Han hadde ladet opp endel testladninger som vi testet når han først var her å hadde muligheter for å skyte.

Både han og jeg skjøt en serie i hans rifle å så begge i min etter på,sammenlignet på den måten presisjonen i bege riflene.

Han hadde også nesten kopiert min go ladning,Smk 300,91 gr 570,eneste at han hadde tatt 93,5 i steden for 94,5 col som jeg har,dette var den ladningen som gikk desidert best i begge.

Det som var intresant med denne testen er at alt gikk vesentlig bedre i min rifle både når jeg og nesodden skjøt.

Jeg har jo vært ganske misfornøyd med min pipe så har gjort noen tiltak og det kan se ut til at det har hjelpet.

Vi hadde bestesamlinger i min rifle på 12-13 mm å beste i hannes trur jeg var rundt 30 mm hvis jeg ikke husker feil.

Trur han bestemte seg for at det blir en Razor i løpet av dagen,virket som han likte den å vi var veldig enig i at den kledde rifla :mrgreen:

Jeg fikk testet Hausken demperen som er laget til denne å må si at jeg likte det :mrgreen:

Rifla så veldig bra ut og opplevelsen når man skjøt var behaglig.

Trur ikke det ble mindre rekyl MEN pga at det blir så mye mindre lyd og trykk mot skytter så oppleves det nesten sånn,jeg likte det godt å skjøt faktisk min beste samling i går med den på.

Det blir fort merage så blir korte økter.

 

Etter å ha snakket sammen på slutten av dagen så synes vi begge at vi hadde hatt en lærerik dag,fint å kunne dele erfaringer på godt og vondt.

 

Er jo selfølgelig også veldig sosialt å trivlig å kunne ta noen sånne dager innimellom :D

 

Hmmm. Som dere skjønner har jeg forsket litt videre i dette. Var hos Roger Hansen (Magnum Hansen) i dag for en sjekk. Etter en gjennomgang av pipa konkluderte han med at det ikke var spesielle feil, men den var grov. Han understreket at det nødvendigvis ikke var dette alene som var årsaken. Han skrudde løs kassa/pipe og sjekket stokken....

 

Etter en grundig gjennomgang konkluderte han med følgende:

 

-Prøv med en annen kikkert. Sikkert ikke dumt. Jeg har en midlertidig kikkert fra Falcon(10x42) påmontert. Grei nok, men klokkeklar er den ikke. Nå har jeg sjekket endel og valget har falt på Vortex Razor. Jeg har også en zeiss liggende som skal testes.

 

-Bytte pipe. Får en Lothar Walter ferdig flutet, sort, 71 cm, for 7800.- Legger jeg på 2000 får jeg en Krieger. Jeg skvatt litt til da Hansen samtidig sa at dette alene ikke garantert ga 100% resultat :| Han var ikke imponert over hvordan kasse satt i stokken. Han syntes den lå å "rei" oppå stokken.

 

-Eventuellt lappe og bedde. Jeg vet eier av den andre rifla har gjort dette.

 

Ellers er jeg fornøyd med rifla og har ingen andre problemer. MEN, at jeg samler dobbelt så bra med rifla til Niclas gang etter gang kan jeg ikke slå meg til ro med :|

 

Så, før jeg legger 10.000.- på bordet vil jeg forsøke alle de overnevnte tiltak. Hvis noen der ute har noen andre triks i hatten, kom gjerne med dem :P

Link to comment
Share on other sites

Med risiko for å få mange savage eieres vrede. :shock:

Selg driten og invester I ei ordentlig børse!!!

Etter og ha fulgt med på tråden er det en rød tråd om går igjen. Noe må fikses/ordnes for å få det til og fungere bra.

Man kommer fort opp I prisen på ei custombørse når man holder på slik.

Personlig vil jeg skyte og være fornøyd enn å koste på bortkastede penger på ei børse som ikke fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Med risiko for å få mange savage eieres vrede. :shock:

Selg driten og invester I ei ordentlig børse!!!

Etter og ha fulgt med på tråden er det en rød tråd om går igjen. Noe må fikses/ordnes for å få det til og fungere bra.

Man kommer fort opp I prisen på ei custombørse når man holder på slik.

Personlig vil jeg skyte og være fornøyd enn å koste på bortkastede penger på ei børse som ikke fungerer.

 

Ikke uenig i at eventyret fort kan bli dyrt. MEN, rifla til Niclas går slett ikke værst :smile: . Han skyter gode samlinger med den, så det bør jo være mulig å få til noe uten skifte pipe, håper jeg :|

 

Jeg vet gode skyttere kan prikke 5mm samlinger med ei god børse. Der er ikke jeg som skytter ennå uansett hva jeg skyter med (tror jeg). Mine forventninger til Savagen (pris/ kvalitet) er at den bør samle greit under 20mm (0,68 moa).

 

Niclas samler greit på rundt 12-13mm (0,41 moa), noe jeg synes er meget bra av både skytter og rifle :D Han har lappet og beddet, noe jeg også skal forsøke. Men, jeg spør igjen til dere med lang og god erfaring om det er noen tiltak som ikke er nevnt i tråden?

Link to comment
Share on other sites

Hos meg var det kun brukerfeil ;)

 

Hei spectre. Jeg gjør feil, helt klart, alt er selvfølgelig ikke riflas skyld :oops: . Men med rifla til Niclas hadde også jeg samlinger på litt under 20mm :| . Niclas, som skyter bedre enn meg, hadde som sagt meget gode samlinger i sin :D . Med min klarte han derimot ikke mer en rundt 30mm og det synes jeg er for dårlig av en rifle til over 23.000.- :( Dette gjentok seg med både han og meg som skyttere. Ammo var den samme og vi prøvde flere forskjellige ladninger, samme resultat. Begge fikk alt til å gå bedre i han sin rifle :| .

 

Nå vet ikke jeg hva dere andre har som forventninger og hva dere mener er akseptabelt for en fabrikkrifle. Noen mener 1 moa (29.1mm, 100m) er mer enn nok presisjon, mens særdeles gode skyttere ikke er fornøyd med noe over 12-14 mm(200str osv). Jeg vil jo gjerne at redskapen skal være nærmest kirugisk presis, men innser jo at da blir det custom, til dobble prisen :| Det kan godt være at jeg kjøper det en dag, men jeg har ikke lyst til å gi opp Savagen ennå. Jeg liker rifla og har ingen problemer, annet enn litt for stor spredning ihht mine forventninger.

 

Men takk for bidraget. Her skal ingenting være uprøvd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet gode skyttere kan prikke 5mm samlinger med ei god børse.

 

Jeg gir 200 kroner til den første som skyter 2 stk 5 skuddsserier etter hverandre på 5mm med en 338 lm eller 300 win mag.

Den første som klarer 3 stk 5 skuddsserier etter hverandre på <10mm med 338 lm eller 300 win mag får 100 kroner.

 

edit: Det skal selvsagt skytes på 100 meter (eller lengre)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke til og stikke under en stol at det er mye vanskligere og skyte bra med mye rekyl,når folk skriver at de skyter hull i hull med 338 LM hele dagen så øker det ikke tilliten min til resultatet.

Man har flaks og gjør det innimellom men det er en grunn til at du postet det du gjorde over,skjer ikke på rekke og rad :wink:

 

Trur nok kansje hansen overdreiv litt,han får det helt sikkert til innimellom men TROR ikke det er mange ganger på rad.

Men at de riflene er presise er det ingen tvil om :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet gode skyttere kan prikke 5mm samlinger med ei god børse.

 

Jeg gir 200 kroner til den første som skyter 2 stk 5 skuddsserier etter hverandre på 5mm med en 338 lm eller 300 win mag.

Den første som klarer 3 stk 5 skuddsserier etter hverandre på <10mm med 338 lm eller 300 win mag får 100 kroner.

 

edit: Det skal selvsagt skytes på 100 meter (eller lengre)

 

Hei. Aller først, jeg får nok ikke penger fra deg :| Kanskje M67, Knut Erik og et par andre har tjangs :) Men jeg regner med at dere er enig med meg i at en rifle til 23.500.- bør ligge under 1 moa i snitt med god ammo? Mine beste 3 skudd samlinger lå på rundt 18-20mm senter senter og de var ikke mange (82gr 560, 300 scenar), men i snitt vil jeg tippe rundt 30mm.

 

Som sagt: Skal prøve med ny kikkert, skal bedde og lappe så får vi se. Er jeg like heldig som Niclas er jeg meget fornøyd. Hans pipe vil jeg tippe, ut fra egen erfaring og sett hva han får til, god for halvparten av min i snitt :| Flere triks som kan hjelpe????????

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle til så mye penger(for meg er det mye ) så skal man kunne forvente 15 mm når dags formen er der,ville ikke vært fornøyd med noe dårligere,jeg er jo ikke fornøyd med mine samlinger men jeg bør nok kansje være det.

Mener og huske at det ble talt halv moa når jeg kjøpte.

Synes du skal begyne med kikkert og lappe løpet,gjør du det så er jeg helt sikker på at du har krympet mye,skulle selfølgelig ikke vært nødvendig men sånn er det nå.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke sånn at børsis mente en bedding var på sin plass? I såfall ut fra det jeg skjønte ville jeg har fått gjort det asap. På en slik børse med så mye rekyl begynner vel beddingen virkelig å spille noe rolle. Hvordan er avtrekket på de?

Link to comment
Share on other sites

Det er surt at dere ikke får til børsene deres.

Jeg har skutt litt med 2 Savager her hjemme, men ikke så mye på papp, og jeg har heller ikke prøvd å få små samlinger med de. Har bare testskutt den ene 110 Ba'n,, og den Rosa Panteren til GRS har jeg skutt langt med, og den går bra. Den samla meget godt med 250 grs Scenar på 1150 meter ifjor rett før jul.

 

Jeg tror jeg hadde villet skifta kule, til 300 grs SMK. Kjøpt en kg med 570 og lada opp med 3 forskjellige ladninger. 88-89 og 90 grs krutt, og satt kula 0.2mm fra bommene. Dette er ladninger som går meget bra i min og andres børser. Er kjedelig om dere ender opp med en stokk og ei låskasse til 23 lapper. Jeg var ikke så langt unna den summen selv med min børse, da betalte jeg 14000 for kassa og 8000 for stokken, men solgte gamle pipa og fikk tilbake noen penger. Det koster litt å få ei bra børse tydligvis. Jeg tror ikke jeg klarer 5 skudd på 5mm, kanskje en og annen 10mm serie. Men jeg streber ikke etter å få børsa til å gå godt på 100 meter, det er på 500 og utover det gjelder. Kanskje dere skal teste på litt lengre hold og sammenligne der. Jeg vet at man kan psyke seg helt ut på papp, om man innerst inne ikke har helt tro på børsa man skyter med.

 

Sett opp ei stor plate på 6-700 meter, og kos dere med noen skudd. Kanskje ting snur seg når man ikke skal på død og liv prikke hull i hull på 100 meter papp. Det er dagens råd fra meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg leser ser det ut til at jeg skal være fornøyd med det jeg presterer i min :D

Hadde nok aldrig kjøpt den hvis man kan forvente 30-35 mm i snitt,spørs om jeg får smile og være fornøyd med det jeg har :D

 

Ei som fant et behaglig sted og hvile når jeg tørka utstyr :D

1zqfzp3.jpg

 

Mener og ha lest nedi tråden at rifla de går hull i hull Spectre så er vel ikke noe tvil om at den går under 30 mm ?

 

Fornuftige ord Knut Erik :)

Jeg har slatt meg til ro med Smk 300 91 gr med 570 og 94,5 col som er 0,3 fra bommene.

Har en ny boks med 570 på vei fra Vith nå som reklamasjon på på den forrige boksen,de mente helt klart at kruttet var for raskt men at kruttet var blitt utørket hjemme hos meg :lol: utrolig at det kan skje når det blir oppbevart i orginal beholderen i en mnd i 10 grader :roll:

Har snakket med flere som har erfart det så vurderer litt hva jeg gjør videre med den saken :?:

 

Det jeg har gjort med min for og få den til og bli bra er :

 

Beddet fast kikkert kinne,mye masse som kun holdes av 4 skruer.

Beddet låskasse,er lite rekylklakken hviler mot.

Tatt av accutrigger og justert ned til minimum.

Lappet pipe og polert over med autosol og kobberbørste å pusseklut.

Polert over kammer og tatt litt grader på magasinet for enklere mating.

Satt inn pipa med en type voks(nesten som fett ) som fyller porer og gjør løpet glattere.

 

Disse tingene har hjulpet meg.

 

Ha en fin lørdagskveld folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det skjønner jeg jo, men er det noen grunn til å ikke klare å lage et godt løp til en 338LM like enkelt som til en 7mm RM feks? Stilles det høyere krav til presisjon på en 338LM rifle, for å si det på en annen måte eller er det kun den lave produksjonen som gjør slike rifler så dyre?

Link to comment
Share on other sites

Ingen av testene jeg finner på nett viser at rifla går under 1MOA i snitt.

Bla denne http://www.snipercentral.com/sav110ba.phtml" target="_blank

Virker som gjennomsnittet ligger på 1-1,5MOA, med fabrikkammo. Samme ammo samlet 0,5MOA i en TRG 42.

 

Så tror ikke dere skal forvente samlinger ned mot 15mm.

30-35mm er nok mye mer sannsynlig.

 

Jeg har også lest den testen, pluss mange andre. Testresultater spriker. Noen har meget god erfaring, andre ikke. Niclas har, etter noen grep, fått sin til å gå meget bra. Jeg kommer tilbake med resultater etter at jeg også får beddet, lappet og byttet kikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har har en Savage fcp 110 338lm. Som jeg har levert til Rafdal for bedding å polering av kammer. Blir spennende å se hvordan dette blir. Noen som har prøvd poleringspasta i løpet?.

 

Men ang de høye hastigheten du fikk med 570 kruttet ditt. Satt å tenkte på det her om dagen å løp ned på laderommet å leste på kruttboksen:Data : N 570 26,01,2011 110077 00356. Dette er akkurat samme lott som deg. Men den virker helt helt normalt os meg. Ikke noe hissigere en andre lotter slik jeg ser det!

Link to comment
Share on other sites

Heisan Jan .borge.

Jeg har både skyte lappa løpet mitt ,brukt poleringspasta og et spesial fettlignende produkt som fyller porer å gjør løpet glattere,dette har fungert godt hos meg :D

Når det gjelder å gjøre sånt er det viktig å ta det pent og ikke overdrive,bedre å gjøre det flere ganger en en gang som blir for mye :wink:

 

Jeg har vært i kontakt med Vith å hatt en reklamasjonsak der siden uhellet mitt.

De kom till at kruttet mitt var helk klart for hissig men de mente at dette hadde kjedd pga utørking hos meg å ikke på fabrikken.

Har problemer med å tro det,dette kjedde etter at jeg hadde hatt det i ca 1 mnd å det ble oppbevart i orginal beholder i et kalt mørkt skap.

De anbefalte meg å sette fyr på kruttet mitt og sendte meg en ny boks,som reklamasjon,dette er nesten en liten innrømmelse i mine øyne det.

 

Er flere som har erfart dette å har tatt reklamasjonen som har fått det samme svaret plus og pusse bedre.

 

Er flere som måler forskjellig hastighet fra boks til boks men skjelden så ekstremt som dette,jeg kommer til å ha en litt slapp kontroll ladning som jeg kronograferer for hver ny boks nå frammover.

 

Litt lei av alt tullet som har vært med rifle å krutt i noen mnd så fra i dag satser jeg på at det blir masse beskymringsfrid skyting frammover :D

 

Føler at rifla mi fungerer så godt som jeg kan forvendte nå så håper at jeg frammover kan komme med mer posetive oppdateringer og kansje et tips eller to innimellom :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også hatt slike '' problemer '' med en spesiell lot fra 2006 eller 2007. jeg kan ikke erindre lotnr.

 

Uansett så fikk jeg skremt opp 250 grain Lapua Scenar med 94.5 grain N-570 opp i snitt på 970 m/s.

Mens med en annen lot, så gav samme kruttmengde ca.900 m/s.

 

Klagde og fikk nogenlunde samme svar om å pusse oftere løpet.

 

Jeg hadde 40 hylser som jeg måtte kaste etter 1 omladning til. Jeg fikk da erstattning av Lapua. Fikk 100 stk 338.LM hylser i erstatning. :D:D

 

Etter denne episoden, så tester jeg hver lot nøye før jeg lader videre opp. Og jeg kjøper inn en mengde med samme lot, for å slippe mye testing.

 

Har brukt mye N-540 og her er det ikke denne variasjon som med N-570.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...