Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da har den Rosa Panteren til Barbarossa kommet hjem til meg.

Har lada opp 50 skudd, 250 grs Scenar forran 97 grs 570 inni Norma hylser.

 

Skal på bana i morra og brekke inn pipa, skyte inn sakene, måle noen samlinger, og lufte den ut til 1295 meter.

Det kommer bilder og film, i HD. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hva som har skjedd med den børsa der.

 

Jo, jeg har skutt idag, i striregn og mye vind.

Jeg fikk brekka inn pipa, og skutt den inn på 100 meter, dvs, med den tilten Barbarossa har frest skinna si til, går børsa 48cm over på 100 meter, når kikkerten er kneppa helt ned. Det gir en innskytingsavstand på 780 meter med 250 grs Scenar i 950 m/sek. Fikk ikke kronografert pga været, ei heller filma eller tatt bilder. Det var så dårlig sikt at jeg knapt nok kunne se en stein på størrelse med en bil på 945 meter. Men jeg traff den, lyden avslørte det. Skjøt også på 608 meter, der så jeg at røyk skya kom. Rart å måtte holde under i retikkelet på 600 meter ;)

 

Så i morra skal vi rigge oss til med presenning både over og under børsene, slik at vi ligger tørt, og se om vi klarer å se platene som henger ut til 1100 meter. Skal se om jeg klarer å få noe på film da. Det ble ikke de helt små samlingene, siden jeg pussa mellom hvert skudd de første fem, og så de neste 3 osv, men den siste 3 skudds serien på papp var nok under 15mm. Så det ser lovende ut.

Men pipa trenger å bli slitt litt mer ;)

Link to comment
Share on other sites

men spørsmålet står fremdeles :winke1: skyldes løpssprengningen fremmed objekt i løpet eller overtrykk?

 

Ut i fra bildet er dette en AICS 50. Mener å ha lest på et Amerikansk forum at dette skjedde ifb med skyting av sabot-ammo.

Har i alle fall sett samme type skader på Barret rifler.

 

images?q=tbn:ANd9GcRkoIuAeZn090pVqnzVt9odpXj_7TYzGwn_tuq6U4N76luK-BvLBzf9HJ8l

 

Sabot'en har visst en lei tendens til å sette seg fast i bremser..

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur ut for å skyte litt 338LM idag.

Været var grått, men det regna ikke. Vinden var helt utrolig rar, var komplett umulig å stille seg inn, da den skifta fra skudd til skudd. Så det ble mye rot.

Men vi fikk skutt 35 skudd med Savage'n, traff litt så der, ting stemmer ikke av en eller annen grunn. Lapua og AB var helt uenige i hva som skulle kneppes, og ingen av dem hadde rett.

Kronograferte, og snittet lå på 951 m/sek, så at jeg tippa 950 m/sek i går var ikke ille.

 

Avtrekket på Savagen har noen nykker. Plutselig låser det seg, og man får ikke trekke av. Måtte jobbe med sluttstykket, åpne, lukke, åpne, lukke, og plutselig virker det igjen. Så får vi klikk, uten at det er merker i tennhetta, flere ganger på rad.

Så her må det åpnes opp og sjekkes, noe jeg ikke er kompetent til.

 

Rigga opp videokamera og spottescope, men hadde selvfølgelig glemt igjen minnekortet her i pc'n hjemme, så det ble 0 film. Og siden vi ikke traff annet enn lyng og stein, ved siden av platene, så var det igrunnen helt ok. Jeg traff ikke så mye bedre med min 338 heller, så det har ingenting med børsene å gjøre.

 

Tok noen bilder, det ene av plata som henger på snaue 1100 meter. Den er 30x30. Jeg fikk inn 2 treff med min 338, og LongRange fikk inn 2 treff med sin 300 win mag. Mitt siste treff fikk opphenget (tau) til å ryke, så jeg må opp på mandag med wire.

 

Alt i alt en fin dag, men vinden da mann, vinden??????

Frustrerende å bruke 70 skudd totalt, og kun treffe med noen få. Men sånn er det. Kunne jo ha skutt på en plate på 700 meter, men syntes det var mer gøy å skyte på 1100.

 

 

På Savagen står den en Hausken Titan demper, 50mm, men den er langt fra så stille som min Whisper. Vi måtte ha hørselværn når Savagen ble brukt, så vær obs på det, de som vurderer en sånn.

 

296.jpg

 

297.jpg

 

298.jpg

 

299.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snedig med den vinden. Vi hadde undervannsskyting her i dag, virkelig høljeregn med dårlig sikt - stille og "vind" om hverandre, vind som flytta kuler, og vaia noen trær, men ikke andre... Vind som var helt umulig å forstå seg på, med store utslag allerede på 400m. Tror aldri jeg har sett noe lignende. Men jeg har ei forklaring i ei meteorologibok her :roll:

Alt av vindflagg hang selvsagt rett ned.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig brent litt krutt igjen med denne siden april!! =D =D =D

 

Fikk kronografert ene ladningen som er fra før jeg knakk ekstraktoren, og den funka fjell ;)

 

Hylse: Norma

Kule: Hornady SST 225gr

Krutt: RL-25 90gr lot 2009515

Col: 92.10

Hastighet: 878,2 ms

 

Disse hylsene satt ikke fast i det heletatt, så da er det ikke børsa sin feil. Problemene fikk jeg med samme ladning ved 300gr kule, så da vet vi jo hvor grensa ligger =)

Har vel ingen formening om dette er bra eller dårlig hastighet, men jeg har vel kun skutt ca 150 skudd med den til nå som løpet blir glattere etterhvert vet jeg ikke. Hvorfor så lett kule? Billigst :lol: Tok ikke noen bilder av samlinger (var for gira til å huske på det), men det var hull i hull på 100m hvertfall. 12 klikk opp så var jeg på 300m og gav stålet en saftig snurr også =)

 

//Spectre

 

normal_rsz_img_1516.jpg

 

Her er hvordan den ser ut ferdig nedpakket. Alltid noen som løfter på øyebrynene når jeg vipper opp lokket :P

normal_rsz_img_1518.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel.. Når jeg sier hull i hull så er det ikke alltid at hullet forblir samme størrelse, men ofte det. For det meste blir det en trekløver om du skjønner hva jeg mener =)

 

Sexy rifle? Ja :twisted:

 

 

EDIT: Knut Erik, godt å se at eieren av "den rosa panteren" hadde på seg matchende bukser ;) Visste ikke at vestlendingene var så motebevisste :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som er litt artig/merkelig, er det kryr av heftige rifler i en annen tråd, og alle går hull i hull. Men ingen av eierene skriver noe om skytinga si, eller legger ut bilder og film. Derfor tror jeg ikke noe på de. Dette gjelder selvfølgelig ikke dere i denne tråden.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det var ikke myntet på deg. I bildetråden om langholdsrigger er det mange svært fete våpen, som drt skrytes av går hull i hull. Men vi ser aldri disse gutta på noen langholdstreff. Ikke skriver de om skytinga si heller. Er det hemmelig å drive med presisjons skyting på lange hold? Eller er det bare bullshit at de er så gode med riflene sine. Så jeg sier at jeg tror ikke på hva de skriver, når det kun legges ut et bilde av et lekkert våpen og bilde av den beste serien skutt det året.

Det skulle jo i teorien renne over av tråder om langholdsrifler når man ser i den tråden. Men nei.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på veldig mange måter enig med deg Knut Erik,jeg skyter litt med en som har norgesrekorden i benkskyting og et par som har vunnet Nm og ser faktisk ikke de skyter hull i hull,men nesten ,er veldig imponert noen ganger :shock:

Nå er dette noe av eliten i Norge og er der jeg ser skyting på det nivå,rundt på de andre banende jeg skyter er det ikke den ekstreme presisjonen som en stakkar tror når han leser her inne,kan få prestasjons angst av mindre.

Jeg hadde håpet på og få skrevet en tråd om den fantastiske presisjonen denne rifla har hele tiden men er desverre ikke helt der,rifle og skytter er desverre ikke gjevne nok.

Har fått til noen samlinger som jeg har vært veldig fornøyd med under testing av amo,for det er der jeg er men når jeg lader nye får jeg ikke den samme presisjon,etter 150 skudd så forventet jeg att ladningen skulle være på plass :cry:

Har funnet ting som går greit gjevnt så må kansje være fornøyd med det :cry:

Tror jeg har gjort alt jeg kan får og få denne rifla til og gå så bra som mulig.

Jeg skyter bedre med 6,5x55 ai min men er klart at en 300 gr kule vil ta i gjenn mye på og være mindre påvirket uttover og forteller mye bedre ved treff.

Link to comment
Share on other sites

Beste samlina mi er nok litt flaks for jeg har ikke fått den til og gå så bra i gjenn men 5,65 mm ,det var med Hornady match 250 ,570 94 gr og col 94 mm,var nesten i himmelen når jeg målte den men hjelper ikke når det ikke er repeterbart.

Gjennomsnittet mitt med denne rifla er nok mere 15-20 mm så er dålig med hull i hull her i gården :cry:

Nå skal det sies at mesteparten av min skyting er på papp,de gangene jeg skyter på elektronikk ser det veldig bra ut.

Har ikke testet samlinger etter at jeg lappet pipa mi så håper snittet har krympa noe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Med mindre det kommer noe Matrixlignende læremåte, så er det trening som gir resultater. Har drevet med mye pistolskyting det siste året. Har en Smith & Wesson M&P 9mm. Denne har strike fire avtrekk så da lærer man ett og annet om å trekke jevnt. Tror jeg får mye igjen for det =)

 

Ligger spredningen i bredden eller høyden?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er samlingene dine med tunge kuler ?

Er stortsett 300 gr jeg satser på i denne rifla for å få de til og fly langt.

Har jo kuler med omtrent samme bc som sst i 6,5 x55 AI så blir stortsett til at det er den jeg bruker da.

Jeg er bare nyskjerrig da det er litt mere rekyl ved tunge kuler en lette?

Uansett morro når man kan ha billigkuler som går så bra :mrgreen:

Har ikke testet de i Savagen men i Remingtonen min gikk de ikke bra :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...