Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

Samletråd Savage 110 BA/FCP

 

Ettersom jeg har blitt en lykklig eier av en Savage 110 BA ønsker jeg at alle som har en sånn rifle eller søsknene kan dele sine erfaringer her.

Legg gjerne inn noen bilder av riflene deres og skriv om modifikasjoner dere har gjort,lade data til DENNE rifla eller lignende.

 

Har en Remington 338 LM som jeg har skyti en del med men den er på mange måter en (fornuftig)rigg,har ikke hatt noe og utsette på presisjon eller den praktiske bruket men ønsket rett og slett en rifle som hadde et litt mere tactical utsende.

 

Det har Savagen :mrgreen: fornuftig er den heller ikke men du verden og gøy :D

 

Etter og vært og sikla på Savagen en stund endte det med at jeg dro kortet og ble en lyklig eier av en Savage.

Rifla kom i eske og var nesten ferdig montert,det som gjenstod var og montere picatinny skinna,den er stoooor på denne rifla og kun festet i fire skruer,det er en del som har sliti med at den ikke ligger helt riktig så jeg vasket godt med bremserens og la på en liten klatt med bedde masse mellom skruene og en dråpe med loctite på skruene,dette ble perfekt og vil ikke flytte seg.

Nå var i grunn neste og pusse å vaske rifla får og få av trasport olje og få på ny frisk olje.

Løpet virket ikke veldig glatt men etter å ha brekt inn løpet med puss i mellom vært skudd i 20 skudd begyner det og hjelpe,antar at det blir greit etter rundt 100 skudd?¨

Avtrekk ble justert ned til min og er greit selv om det er uvandt med accutrigger.

Bremsen sitter limt fast fra fabrikk og må varmes godt å bruke fastnøkkel får og få til å slippe.

 

Utstyret jeg har på rifla mi er:Vortex Razor HD kikkert med vater og Versapod tofot,nye typen med lås,det er i grunn det man trenger,eneste som vil bli montert på i tilegg er en monopod når jeg finner en jeg liker.

 

Ladedata:

Her har jeg ikke noe og komme med enda pga jeg har kun skyti pusseskudd pluss en 3 serie men det kommer.

Jeg har målt max col i min rifle,dette var litt skuff :( men er målt når man berører bommer.

Lapua Scenar 250 gr ,max col 93,10mm

Lapua scenar 300 gr ,max col 94,00mm

Berger hybrid otm tactical 300 gr ,max col 97,5mm

Hornady match 285 ,max col 95,00mm

Sierra match king 300,max col 94,90mm

Dette er i min rifle så mål i din egen for og være sikker men er en pekepin.

 

Mer kommer :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer med ny rifle da. :)

Forstod det på deg på tlf at du var ute etter denne.

Jeg stusser oxo litt over col'n din, er ikke denne rifla levert med et magasin som nettopp skal svelge patroner med lang col?

Kjipt å ikke få utnytte magasinlengden, vi andre sliter med at magasinene er for korte i forhold til col.

 

Blir spennede å se hva som er av presisjon i din, vi skal lade Berger i kveld til kompisen min sin, som er maken til din, så får vi se ila uka hva den leverer. Vi klarte å skru av bremsen på hans uten å varme noe, tredde et skrujern gjennom bremsen og da var den løs. (jeg er sterk)

 

Han har kjøpt seg samme Whisper som meg, den største, og måtte da slipe av 5-6mm av stokken da demperen var litt i lengste laget. Litt svart lakk, så er det ingen som ser det ;)

 

Lykke til da, skal legge ut bilder herfra, så håper vi at det blir en fin tråd :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :D

Litt skuff med tanke på col men satser på at presisjonen er der,var meningen jeg skulle teste litt i kveld med jentungen var ikke helt enig desverre :(

Du klarte og løsne den uten og varme,det er godt gjort men nå må du huske på at du er noen kg mer mann en meg :wink:

Blir nok en demper på meg også når jeg får solgt den andre 338 lm,er ikke alle som er like fornøyd med brems på standplass :roll:

Knall bra med sånne tips som demperen :)

Alt av bilder er topp Knut Erik

Link to comment
Share on other sites

Hei ..og grattis med ny børse! Jeg er visst med i denne klubben 8)

 

 

..men 250gr kuler liker den ikke..

 

Det er ingenting som tilsier at 250gr kuler - eller lettere for den del - ikke skal fungere med 1:9 twist.

Mange piper har jo derimot personlighet og foretrekker noe fremfor noe annet :D

Håper jeg har rett.. ..for vi har 1K 250gr Scenar liggende å slenge som vi tenkte vi kunne presse gjennom denne..

Har også planer om å teste Hornady 285gr - så skriv gjerne litt om hvordan denne oppfører seg i BA'en når du får

testet denne..

 

IMG_0751.jpg

 

IMG_0747.jpg

 

 

Slenger på en kuletest som jeg regner med alle .338-skyttere har lest nå.

Alle kuler testet i børser med piper i 1:8 - 1:11 twist..

 

http://www.snipershide.com/2012/04/gunsite-xlr-338-bullet-test/

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Her skjer det litt det er bra :D

7,9mm samling med 338LM er knall bra,potensiale i disse da :D

Det har jeg ikke tenkt på Knut Erik,når jeg har gode trøkk tegn på de ladningene som har gått best i 10tvist løpet trur jeg at jeg starter 1,5-2 gr lavere til og begyne med,må jo ta vare på gullet mitt også :D

Jeg fikk ikke Hornady Match 285 til og gå i Remington men har hør mye bra om de så satser på at de går i denne.

Mye bra i den testen.

Når det tørker opp litt her er det ut på jorde og teste litt,gleder meg :D

Link to comment
Share on other sites

men 250grs kuler liker den ikke og er redd du må skytte litt mer enn 100 skudd før du får max presisjen men det vil jo vise seg da

Er ikke det veldig spesielt? 100 skudd før man får presisjon? Jeg tror alle løp jeg har hatt har gått bra fra 1. skudd - eller aldri. TrueFlite løpet (338LM, 1:9") skjøt vel skudd nr. 2 delvis oppå nr. 1. 100 skudd legger jo på en drøy 1000-lapp på prisen også?

 

Det jeg føler er vanskelig med 338LM og presisjon, er å aldri gjøre rekylopptaksfeil - feil som flytter et 6.5 skudd et halvt kulehull til siden flytter et 338skudd 1cm eller to. Jeg kan skyte fantastiske 5skuddssamlinger, men ila. 10 skudd så lager jeg alltid en slenger :oops: . Eller to...

 

K

Link to comment
Share on other sites

er nok litt speielt ja,leser på div. amrikanske forum der sier de 300 skudd.

kan nok ikke gi noe fasit siden mange av de første skuddene i min var forskning på kuler og lading.

den største forskjellen kom etter bedding :)

 

men vis noen har en god løsning på den h.. utdrageren på disse riflene vil jeg gjerne høre den!den orginale er bare søppel..

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 116 WW i 338Wm, bruker Accubound 225grs, med Vit N160 med meget godt resultat.

Har ikke ladedata for hånd, da det er en kompis av meg som lader (ja eg stoler på den ladenærden)

 

Grattis med ny børse, Savage er en undervurdert børse i forhold til mange andre.

 

MADS

Link to comment
Share on other sites

Var på jordet og testa noen ladninger i dag,lå på 138m,det var dårlig forhold i dag men var en ladning som så lovende ut.

Hornady Match 285 N15 78 gr,tenhette federal magnum,Lapua hylse,col 94,5mm,3 skudd 9,8mm.

Er kombinert formskyting og testing av ladninger nå så er meget fornøyd med den :)

Link to comment
Share on other sites

Var og testet en del forskjellige ladninger på fredag men fant ikke noe som gikk veldig bra,nå skal det sies at dagsformen ikke var knall så kan ha litt med det :(

Ladet i bommene og med variabel kruttladning fra medium til max,type utkastermerke på max.

Senar 250 gr gikk best av alle både med mrp og mrp2

Noen som kan anbefalle en start ladning som har gått bra i løpet sitt,tenker da på 110BA.

Har scenar 250 og 300.hornady match 285.berger tactical 300.hornady sst 225. og MRP og MRP 2 krutt.

Litt erfaringer med dere som har hatt den en stund er toppers :D

Link to comment
Share on other sites

Snart ferdig og pakke for litt langhold i morgen,får satse på at en av ladningene fungerer :think:

Den ladningen som så langt har gått best har vært med scenar 250 gr og det er de tom for rundt her desverre.

Spennende og dra og skyte med 2 nye rifler som man ikke har funnet noen gode ladninger på men får ta det som et hygglig treff med skytekåte likesinnede menesker :mrgreen:

Kjøpte meg 6,5x55 AI for et par dager siden,det skal bli gøy og prøve på litt hold.

Noen andre som skal til Hønefoss og skyte i morgen?

Link to comment
Share on other sites

Beklager stille her i fra

Har rett og slett vært litt skuffa over rifla da den har vært veldig grov i løpet og jeg ikke har fått noen gjevne gode ladninger.

Etter mye hat så dro jeg til ragnar hansen og fikk han til og titte inni løpet og det så ikke bra ut,fult av maskineringsmerker og en bulk 10 cm forran kammeret,dro til jaktdepotet og forklarte problemet og møtte stor forståelse og god service,det ble ny rifle ,den kjennes vesenlig bedre ut i løpet selv om noe er det så vurderer og lappe løpet men alt i alt føles det som et bedre løp.

Jeg får min del må begyne litt på nytt nå men har fått litt trua tilbake :D

Har pusset løpet meget godt før skyting.

Så langt har det blitt 19 pusseskudd,første 10 med pussing med kg 12 mellom vært og så 3 treskudds samlinger.

Ønsker og gi dette løpet best mulig start på livet.

Har også bestilt inn en pasta og sette inn løpet med som vil hjelpe på pussing og friksjon senere men dette vil bli gjort når jeg har bestemt meg og tatt skrittet og lappe løpet.

Er det noen som kan anbefalle en start ladning som dere har hatt god erfaring med?litt sugen på og se hvordan dette går relativt raskt :mrgreen:

Har 300 berger hybrid. 300 scenar. 300 match king, 285 match.krutt mrp. mrp2. 570.

 

Fortsettelse kommer men driver og bygger verksted så ting tar tid :x

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke noen Savage, det er kanskje ikke så mange av de heller. Men jeg har ei rifle 338LM, og jeg har "fisket" ladedata hos alle og enhver som skyter 338LM.

 

Det som virker er 87-93gr N570 bak hvilken som helst av de kulene du nevner er tingen. 300gr Scenar, OTM og SMK, samt 250grs Scenar med litt mer, jeg vet ikke om noen som ikke får det til å virke.

Mange har prøvd forskjellige krutt, amerikanske, og MRP2, og N170, jeg vet ikke, men de aller fleste ender opp med 6kgs kartongene med N570... Den eter endel krutt nemlig, og man blir fort lei av nye loter som er forskjellige, kruttyper som en ikke får tak i neste gang, osv.

78-79grs N15 fungerer også bra i min rifle, gir ikke like stor fart, men ikke mye mindre, og like god presisjon. På 100m klarer en å stake alt i et høl om en skjerper seg. Den lager jo et stort høl, og faktisk lettere å få til enn i .223 og slikt.

 

Jeg føler at ei 338-langholdsrifle som skal ha livets rett bør samle såpass, en skal gjerne skyte langt, og da blir presisjon viktigere og viktigere. På veldig langt hold, så lønner det seg utvilsomt å gløde hylsehalser og kanskje tilogmed dreie dem... :roll: Lapuahylser veier stort sett like mye (336grs) så det har ikke stort for seg å veie dem føler jeg.

COL varierer hos folk, men de aller fleste bruker endel friflukt - flere mm i mange tilfeller. Patronene skal jo ned i magasinet. Selv bruker jeg et minimum av friflukt, men det er ikke kontakt med bommene.

 

En ting jeg slet med til å begynne med (og som jeg har sett og ser andre slite med) var at jeg rett og slett ikke var god nok til å skyte til å verifisere presisjonen som fins i rifla. Jeg kunne skyte bra en dag, men elendig den neste (det kan jeg enda :roll: ), men med litt skyttererfaring så ser en jo til en viss grad når det er "brukerfeil".

Presisjonen var den samme på skudd 1-3 som den er nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67

Har akurat kjøpt inn 570 krutt så har ikke fått testet det enda men har hørt gode ord om det :D

Har et sted og begynde da :D

De fleste av riflene mine liker og ha det nesten innatt bommene så pleier og begyne der og dra de bakover litt etter litt.

Skyter mye sammen benkgutter så blir en del kosing med hylsene mine:gløde hylsehals,trimme lengde og hals,frese tennhettelomme i diameter og dybde,tenhette hull innende fra så man får tatt gradene der samtidig.

Liker og vite at det er JEG som ikke gjør jobben min.

338 LM sladrer med en gang man ikke gjør jobben sin,ikke lett og jukse der :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe problem det da nei.

Du har presset de nok? de har veldig trange kammer,hvis man ikke presser hele halsen får man en smultring der og da kan man få stygge merker når man presser de inn,aner ikke om det er tilfelle men går ann og se etter.

Som regel er det filleting men er desverre lett og se seg blind når det står på,uansett lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmm skjer dette etter skudd eller ved lukking av hevarm?

Er lukking tungt?

Hvis det skjer ved lukking så høres det fremdeles ut som for lite presset hylse,på mitt diesett så måtte jeg dreie ned dia for og få presset nok.

Hvis det skjer etter skudd kan det kansje høre ut som det er noe dritt i kammer eller en skade.

Link to comment
Share on other sites

jeg slitter med at hylsen setter seg fast i kammeret etter 1-2 omladninger,de får stygge merke og hakk rundt kanten hvor hylsehalsen starter.

er det kammeret det er no galt med eller?

ikke hardt ladet og kun norma hylser

 

Du må sjekke kammeret....fortrinnsvis med et bore scope.

 

Tipper at det er et litt rufsete kammer på din Savage. Om det er det.......bare bytt pipe og få jobben utført av en kompetent børsemaker.

 

Jeg er allergisk mot akkurat slike "ting" :wink:

Trenger ikke lang tid i tenkeboksen for å komme til den konklusjonen.

 

Uansett....lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen min så langt er at det tydligvis er litt grov finnish i disse pipene og det varierer,min pipe nr 2 er vesentlig bedre en pipe nr 1 men ikke topp,vurderer lapping.

Med tanke på resultatene disse rifle har prestert hos noen har vært meget bra så KAN være det har vært en litt dårlig dags produksjon vi har fått hjem hitt,kun spekulasjoner.

Rem pipa de var mye bedre Knut Erik :? ,går jo ikke for og være noen Rolls roys i finnish de heller

Nå skal det sies at jeg har en Remington også da i 6,5x55 AI og 6,5x47 men der er det retta kasse og div :wink:

Jeg gjør alt for at denne pipa skal få en best mulig start og jobber litt med den så får vi se hvordan det tar i vei,jeg har trua fremdeles :mrgreen:

Jeg er meget fornøyd med stokken bortsett fra at de kunne kostet på seg litt demping i skulder gummien.

Ladet opp noen 300 scenar med 570 i går kveld,rekker jeg det når jeg skal hente jentungen på skolen i dag så blir det testing :D

Link to comment
Share on other sites

Har for ikke lenge siden kjøpt en Savage 110 ba selv, men har ikke fått prøvd den ennå. Følger spent med på nyheter på denne tråden. Skulle vært på skytebanen med benkeskytterne fra Hadeland for et par uker siden, men ble forsinket hjem fra hjortejakt. Interressant å høre om resultater dere oppnår med børsa. Jeg har lest mange tester og det kan virke som om noen går knallbra, mens andre sliter med problemer med sluttstykke, hylser som blir sittende fast, skruer som er for lange eller løsner og dårlig presisjon. Uten å ha skutt med rifla virker den litt "grov"....

 

Er det ikke også slik at kuler i dette kaliberet trenger rundt 300 meter for å stabilisere seg? At samlinger under denne avstanden har vanskelig for å bli optimal uansett rifle?

 

Gleder meg til å følge dere videre både med tekst og bilder.....Kommer tilbake når jeg har testet min.

Link to comment
Share on other sites

Heisan nesodden

Skyter litt med hadelandgjengen selv jeg,er et tips eller to og hente der :D

Ut i fra noen av samlingene jeg har sett med 338 så tror jeg nok de stabliserer godt nok på 100 men det er først fra 800 m 338 virklig fungerer godt i forhold til andre med bc og anslagskraft.

Er nok litt av inntrykket mitt også at ting er litt grovt men det er litt der de har klart og spare penger for man får i utgangspunktet mye rifle for pengene sammenlignet med steyer for eksempel.

Venter spendt på resultatene dine :D

Link to comment
Share on other sites

Flott bilde. Hva slags kikkert har du? Jeg har lagt opp til et fornuftig budsjett og skal bytte ut den jeg har i dag. Snakket med flere benkeskyttere som skryter av Sightron. Rimelig og vistnok god optikk. Har sett på en som heter SIII 10x50x60 taktical. Ligger på rundt 8000.- Kjenner du til den? Noen som har testet den eller har andre forslag til rundt 10.000.- med god forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke også slik at kuler i dette kaliberet trenger rundt 300 meter for å stabilisere seg? At samlinger under denne avstanden har vanskelig for å bli optimal uansett rifle

Den tror jeg vi setter på kontoen for myter og overtro. Det er ikke grunnlag for det i teorien om ballistikk iallefall.

 

Kuler kan bruke 25-50m, eller mer, på å stabilisere seg helt om de kommer ut av munningen litt skjevt, lenger selvsagt om de kommer veldig skjevt, og jo mindre stabile (lav Sg) kulene er. 8.6mm kuler ifra 1:9" løp er nå forøvrig veldig stabile i forhold til alt av 7.62, 7, 6.5 og 6mm langholdskuler, så det er ikke det det står på.

Uansett, så er utsvinget i denne presesjonen som kula har til å begynne med mye mindre enn en kulediameter, kulene veiver kanskje med en angrepsvinkel oppimot 1grad, og som sagt flyr de i en "spiralbane" pga. det, med en amplitude/diameter i spiralen, på noen tiendels millimeter - ikke noe som synes på ei skive.

 

Men det er en fin unnskyldning for å ikke klare å skyte små samlinger på 100m, på lengre hold har vi jo vinden - den er grei å ha...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok 67. Dette skjønner jeg du har satt deg grundig inn i. Vi setter utsagnet (fra en eller annen amerikaner, jeg husker ikke hvor jeg leste om det) på kontoen for myter. Da gjenstår det å se hva kombinasjonen skytter, ammunisjon og presisjon er god for. Jeg er veldig spent på hva jeg kan få til med BA'n, men pga mye helgejobbing siste måneden har jeg ennå ikke kommet meg på banen. Hadde den med til Løvenskjold i forbindelse med innskyting av ny kikkert på jaktrifla før hjortejakta, men ble selvfølgelig hyggelig avvist på grunn av bremsen. Var forbredt på det. Kommer tilbake med resultater og følger tråden med spenning over hva andre Savage-skyttere kan melde om ladninger osv :D .

Link to comment
Share on other sites

Nesodden

Jeg har faktisk den Sightron på 6,5x55/47 rifla mi,veldig mye kikkert for pengene,er nok ingen som er i nærheten hvor mye man får for pengene.

Har en liten mistanke om en negativ ting med den men det kommer jeg tilbake med når jeg er sikker.

Når det gjelder brems på bane så er det jo bare og spørre om man kan ligge litt aleine i en krok da er det ikke så ille for de andre :wink:

Er desverre ikke alle som har skjønt at det skal smelle på en skytebane :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 10-50x60 tactical. God kikkert, men det er litt knot med 0.5cm klikk og kun 2.5 MIL per runde. På 1000 meter blir det 160-170 klikk opp. Drøye 3 runder på rattet. Og når en ikke har zerostop så blir det lett å trå feil. Jeg har 25 MOA skinne og da får jeg utnytta justeringsområdet på kikkerten maksimalt. Dette gir meg klikk ut til 13-1400 meter med 300grs Berger.

 

Jeg ser at Marchen (FFP, moderne retikkel, zero stop og 10 MIL per runde) jeg har fått tak i til WSM'en min er en del mer brukervennlig for langholdsskyting, så den kommer nok til å få lov til å stå på 338LM'en av og til :) 10 MIL tilsvarer 1100 meter med mitt oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...