Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

Ja koslige gutter der :)

Blir mange muligheter framover så vi finner en dag,kan ta med begge kikkertene så du får sett men er Razoren som er den beste langholdkikkerten,helt perfekt til mitt bruk bortsett fra litt lite forstørrelese men det fungerer bra nok :)

Jeg har ikke brukt 560 så kan ikke si noe verken ene eller andre veien,med tanke på hvor mange som bruker 570 og hvilke erfaringer jeg har så trur jeg det er veien og gå.

Jeg har ultralydvasker selv,bruker en blanding av sitronsyre og zalo,fungerer veldig fint ,bestandig morro med litt nytt stash :mrgreen:

Kos deg på hyttetur i romjula :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Se der ja, det mangler ikke på kreativitet :D Støtte er godt å ha, spesielt med disse "kanonene". Ellers kommer jeg rett fra banen nå, og må innse at dette var årsværste :oops: .

 

Hadde ladet opp etter alle kunstens regler og alt gikk i hytt og pine. Beste samling, hold dere fast 29 mm senter senter. Resten snakker vi ikke høyt om, men hadde det stått en tennisball der ute hadde alle gått inn :lol:

 

Det var første gang jeg skøyt med demper på denne og det var nyttig læring. Veldig lite rekyl. Treffpunket lå langt lavere enn ellers og.....fikk mirage som f...etter kun et par skudd :shock: . På det meste hadde jeg vel 3 skiver som danset rundt i kikkerten.VEL VEL, nå er det snart jul og øverst på lista står ønsket om mer mengetrening på skyttebanen. Jeg gjør stygge avtrekksfeil, er nok litt skuddredd :oops:

 

Men, øvelse gjør mester :P Iveren er det ikke å si noe på :D

Link to comment
Share on other sites

Så det var mindre rekyl med demperen en med brems ?

Er nok greit med et merage bond,hjelper det.

Du får trøste deg med at det er INGEN som skyter bra hver dag,noen dager skyter jeg kjempe bra andre dager blir det ikke noe greie på,har med dags form,humør,vær og andre ting å gjøre.

Litt lett når man leser mange av trådene her inne og tru at folk skyter hull i hull hele dagen men er ikke så ofte du ser de på banen.

Er den beste investeringen man gjør det,skyte myyyye er viktig,lyst og skyte mye mer selv :)

Link to comment
Share on other sites

Litt rart at du får mindre rekyl med demper enn med brems, det bruker å være omvendt. Jeg skyter med Savage selv innimellom, og synes bremsen er effektiv, men ikke så effektiv som Leon bremsen jeg har. Er vel noe med designet. Jeg har merkbar mer bevegelse i rifla med demper, kanskje ikke mer rekyl i den forstand, men børsa hopper mer og jeg sliter med å holde blinken i siktet. Om jeg ligger helt perfekt, og ikke skyter i oppoverbakke, er det stort sett greit, men vinkel skyting og demper= miste alt av syne og har 0 kontroll på skuddet.

 

Blir vel noe 338 skyting neste lørdag, skal mekke noen skudd nå i romjula, med stor kjærlighet :)

 

God jul til dere alle :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmm. Mulig jeg var litt kjapp :oops: . Det skal sies at jeg brukte en annen type krutt med denne demperen enn ellers.

Det kan også være at den psykiske effekten av at "drønnet" ble byttet ut med et "pling" spilte inn :P

Har kjøpt inn N560 og N570, SMK 300, Scenar 300 og Hordany 285. Skal sammenlikne med like ladninger brems/ demper etter jul. Bremsen er fin og jeg hadde klart meg med den.

Grunnen til at jeg kjøpte demper var for å slippe klager fra sidemannen eller bli avvist fra banen :cry: . En ting er sikkert. Men brems kan du skyte endel uten mirage, men demper kommer det umiddelbart.

 

Ellers er det godt å høre at også knh180681 også kan ha dårlige dager :D Her inne er det mye prikkfri skyting :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så nøye? MRAD er vel MIL-MIL .

Har man MOA så har man MOA.

Treffer vel like bra med det tror jeg :-) Vanesak.

Skal høre med winge på nyåret, har tengt samme.

Men er nok ikke på lager uansett, er stengt i romjulen.

Har MIL i dag så er litt vant med det.

Står ikke på nettet om det er MRAD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye på 1000 meter, og om vinkelen er ekkel nok, sliter jeg med å finne igjen målet innen kula har kommet fram. Det er vel bare snakk om et langt sekund fra det smeller. Dette er på 26x. Med brems er det 0 problem. Jeg skyter svært sjelden flatt, men når jeg gjør det med demper, er ikke noe problem å beholde siktepunktet, rekylen kommer rett bak, og munningen vipper ikke.

Jeg skal lage en magnaport til 338'n så fort jeg få tjangs, og se om den gjør løpet enda mer rolig enn bremsen gjør. Løpet går ørlite opp og til høyre med brems, men ikke mer enn at jeg fremdeles er inne i svarten på skiva :)

 

 

Godt nyttår ja :)

Link to comment
Share on other sites

Følgende blir veldig OT, men........Må kjøpe inn en henger med hydraulisk tipp da vet du, med mulighet til vinkeljustering fra planet. Da slipper du å tenke på ekkel vinkel. Bør vel heller ha fokus på å spenne seg fast da.

Bør vel gå greit det innkjøpet nå som du har blitt Prostaff :wink:

 

Beklager greide bare ikke holde meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mobber du meg, Kjell??

 

Jeg har faktisk tenkt tanken, men i litt andre baner. Jeg kan snekre meg en liten standplass, der fronten hviler på et passe rør, og så stikker jeg på bilopphuggeriet og får noen gamle saksejekker, som monteres i bakkant. Da kan man justere vinkelen på stanplassen enkelt, så slipper man å ligge med en tofot som er 80cm lang for å klare å skyte oppover i lia. Skal vel klare å finansiere dette uten noe hjelp fra diverse.....

Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår

 

Fikk vært og skyti inn det nye året i går,litt seint men en bra start ble det :D

 

Er vesenlig mere fornøyd med Savagen etter lapping,ser også ut til at jeg har funnet en lading som er gjevn og fin så dette året blir det mere skyting og mindre forskning :)

Skjøt faktisk bedre med Savagen i dag en jeg gjorde med AI en,det var gøy :D

Eneste som var dumt var at den trenkte noen pusse skudd og innskytning etter lapping men av 15 skudd ink puss og inkskytning

Ble det 3 3skudds serier og de viste 10 mm,12mm og 13mm på 125 meter,fornøyd med det :D

 

Litt bilder fra dagen:

 

 

2r20xlc.jpg

Bakstøtta jeg har lagd fungerte akurat slik jeg håpet så den blir,må bare få litt finish på den.

t0ivwg.jpg

s5ftkw.jpg

Skjøt litt 6,5x55 AI og ble vist litt overtrøkk på den ene :oops:

Når jeg tenker meg om i etterkant så lurer jeg på om den ble litt fuktig av snøen og gjore at den ikke klinte i kammeret,trur det er grunnen.

Spennende var det uanansett,tok på meg værne brillene på neste skudd :mrgreen:

308y7b8.jpg

ncjz3k.jpg

Link to comment
Share on other sites

weeee :D

Da har jeg fått meg en Savage 110 FCP HS-Precision .338lm :D

Gleder meg som en liten unge til å få testet den :D

 

2vb7iva.jpg

 

Men har et spørsmål ang rekylbremsen. Er den limt fast med locktite eller noe? Sitter BOM fast.. :?

Regner med det ikke er links gjenger :P

Vil nemlig få løsnet den så eg kan få brukt hausken lyddemperen også.

 

 

Og er det andre her i Bergens området som driver med langdistanse?

Må gjerne da ta kontakt.

Jeg er fersk i dette, og ønsker å få være med noen erfarne og få gode tips =)

 

Skjønner mye av det fundamentale, og plukker lærduer på 300m+ med møkka sikte på tikka t3 6,5x55'en. Men når det kommer så langt som at man må tenke corealis spin og jord rotasjon og lignende avgjørende faktorer kan jeg ikke så mye, og kunne derfor tenkt å vært med noen som er villig til å lære vekk :)

Link to comment
Share on other sites

weeee :D

Da har jeg fått meg en Savage 110 FCP HS-Precision .338lm :D

Gleder meg som en liten unge til å få testet den :D

 

Men har et spørsmål ang rekylbremsen. Er den limt fast med locktite eller noe? Sitter BOM fast.. :?

Regner med det ikke er links gjenger :P

Vil nemlig få løsnet den så eg kan få brukt hausken lyddemperen også.

Gratulerer med ny rifle og velkommen i klubben som stolt Savage eier. Jeg skyter med 110 BA i 338 LM. Som Niklas skriver sitter bremsen godt, men jeg var en tur hos de jeg kjøpte riflen av. Vi satt løpet forsiktig i en skrustikke (selvfølgelig slik at løpet ikke skades). Så satt vi en skrutrekkes gjennom bremsen, en liten hammer og et lite kakk så var den løs :) Jeg er i en fase hvor jeg tester litt forskjellige ladninger og krutt. Kommer til å legge ut resultater her.

Link to comment
Share on other sites

Da er riflen testet :-D

Fikk den rekylbremsen av med å varme den godt i 5min med varmepistol på 2000w og en til å skru og en til å holde riflen.

 

Ellers fornøyd med riflen og vortex kikkerten.. Bare skutt innendørs på 50m bane idag da...

Skuffet over to ting:

1. Første hylsen fikk vi nesten ikke lukket hevearmen på. Måtte rå makt til.. Ble bedre og bedre for hvert skudd og det var tegn på kanten mellom neck og halsen.. Skarp overgang. Men ble mykere og myke for hvert skudd. Skjøt totalt 6skudd.

 

2. Hylse extractoren har jo fan nesten ikke tak i hylsekragen.. Endte med at tre ab hylsene måtte bankes ut med en pussestokk :-(

Lest at folk har slitt med dette og lurer derfor på hva deres løsning endte på?

Link to comment
Share on other sites

Brukte hylser er nok svaret,veldig mange rifler har et litt romt kammer så ved helpressing så kan man bruke samme hylsene.

Har merket at mitt kammer er match kammer,det er litt trangere en vanlig,slet når jeg skjøt hylser fra forrige løpet som hadde romt kammer men med nye hylser var problemet borte.

Selv om man helpresser hylsene mye så vil den prøve og fjære tilbake og har lett for og sitte.

Link to comment
Share on other sites

Var og skjøt og kronograferte litt i i går.

Begynte på ny boks med 570 og etter ryktene og en mistanke jeg hadde så var det veldig greit og få målt litt hastigheter.

Var ca 8 grader varmere i går en når jeg laget ladningen men det utgjør ikke så mye som jeg målte på nye lotten.

Ladingen min med 300 Smk og 91 gr har liggi på 840 men nå lå snittet på 890,resultate var flaaate hetter og delevis hylseseprasjon på 4 hylser og på begynende på 6 :oops:

Skal legge ut noen bilder av hylsene seinere så folk kan se tegnende.

Dagens lekse til alle som kjører 570 ,mål for hver ny lott.

Ved skytterlags krutt så har jeg tatt det som en selfølge og måle for det er jo det som er grunnen til at det er billig at de slipper og få det helt likt fra gang til gang men hadde egentlig trudd at 570 var mere gjevnt.

Uansett så var det godt å få vært ute og lufta skyte jerna,er det man lærer av :mrgreen:

 

 

Hvordan hastigheter ligger dere andre med samme pipa på med 300 grainere ?

Link to comment
Share on other sites

Litt spenning i hverdagen skal det være :lol:

Nei får ha respekt for forskjell på lotter,trodde ikke det kunne variere så mye,blir nok ei kasse med samme lott neste gang,kjedlig og måtte teste i gjenn nå som jeg endelig var fornøyd.

Ser at M67 også har sliti med stor variasjon så jeg er nok ikke helt alene.

Bare får og ha skrevet det så er ALLE ladningene til 338 veid hos meg.

Uansett så syntes jeg det kunne være greit og skrive det her sånn at flere kan lære av det :)

 

Sier litt når jeg har vært over deg i hastighet med din pipe Knut Erik.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe å lure på at lottene med N570 varierer. Det som er litt merkelig er at jeg ikke opplever samme dramtikken i endringene i 6.5x55, selv om folk forteller meg at jeg overlader noe så innihelvete i den :roll:

 

Jeg har nesten bare brukt N570 i 338LM, kun skutt en 100-200 skudd med N15 som krutt.

 

Den første boksen med N570 jeg hadde (N570 har i perioder vært vanskelig å få tak i) så fant jeg 830m/s med 93gr, og god presisjon forholdsvis fort, iallefall på første økta på banen med rifla, hadde ladet en stige med 87-93.5gr.

Skjøt og var glad. 830m/s ladningen er et godt stykke fra maks, det er aldri noe kluss der, og laaangt hylseliv har det vist seg i ettertid.

 

Neste boks (dette var en gammel lot, eldre enn den første jeg brukte), og jeg ladet glad og fornøyd 93grs, tilfeldigvis kronograferte jeg da også - 875m/s... Og tungt hevarmsløft - heldigvis har Barnarden lang hevarm så det gikk greit, og hylsene overlevde, selv om de hadde fått en målbar hylsehodeekspansjon, og det var veldig behagelig å sette tennhetter etter dette.

QL sa at 88grs da skulle gi 830, så 88 ble det og har vært det siden. På minst to lotter (den gamle, og en fra 2011) - nå har jeg en på vei, så fint om folk legger ut lotnumrene sine her kanskje, jeg skal gjøre det i kveld. Mulig jeg må editere litt her også, for det er ikke alt man husker eksakt.

 

Ellers så sier jo enhver hjemmelader-sikkerhets-fornuft, at en tester hver ny lot. Man gjør det gjerne til å begynne med, og så en stund, og så slutter man, og så ser man at man kanskje skal begynne igjen...

 

TRG-22 opplevde jo akkurat det samme som meg, men han lå mye nærmere maks, så når han fikk den heite loten, så var det visst godt merkbart etter det jeg forstod. Han klagde til Vithavuori/Lapua, og fikk vel 100 hylser gratis for de han hadde ødelagt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Snakket akurat med Magne Landerø som har importen på kruttet og spurte om dette var et kjent problem,det var det ikke,det var helt ukjent,Vith er også den eneste krutt produsenten som anongserer med at det IKKE skal være forskjell fra lott til lott.

Spørs om det er greit at det blir tatt litt tak i dette.

Skal jobbe litt med dette og se om jeg finner ut noe mer :D

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp noen flere skudd med forskjellige krutt vekter i dag og dro og kronograferte,jeg hadde med forrige lott 840 ms med 91 gr krutt,det jeg målte i dag var med 87 gr:

Dette målt i -3 grader.

 

Kaldskudd 854,2

Nr 2 863,4

Nr 3 860,6

Nr 4 870,3

Nr 5 864,6

 

Ser ut til at dette er en heit lott.

Data : N 570 26,01,2011 110077 00356

 

Alle ladninger er veid på digital vekt og så kontroll målt med vippevekt på et par for og elemenere bort feil på vekt.

 

Skulle flere ønske og legge ut erfaringer med lotter og div rundt 570 så gjør gjerne det,er et krutt som blir brukt mye av oss med 338 LM så blir ikke feil og ha det liggende her.

Link to comment
Share on other sites

Oi oi oi..........dette var ikke bra! Jeg har snakket med "ekspertisen" som mener ladninger innen tabelen er sikkert. Hvis dette er med 91gn 570 skulle det være innenfor. Har ladet 70 skudd med 570, 91gn med SMK 300, Scenar 300 og trodde jeg var langt innenfor sikkerhetsmarginen til fabrikkanten :shock:

 

Kruttet har følgende merking: 21.08.2012, 11007600655. Hvis noen er i nærheten og ting har gått til helvete, si gjerne ifra.......

Link to comment
Share on other sites

Trur nok tilfelle mitt var noe av det værre man kan oppleve ut fra normale omstendigheter så er nok greit og kronografere å se.

Ta på værnebriller så trur jeg ikke jeg hadde vært redd,ladningen skal jo være godt innafor så skal mye til at det skjer noe med våpenet.

Synes uansett det var greit og gjøre folket oppmerksomme på det.

Har du ikke kronograf så tar vi det til uka hvis vi får til noe skyting :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snakket akurat med Magne Landerø som har importen på kruttet og spurte om dette var et kjent problem,det var det ikke,det var helt ukjent,Vith er også den eneste krutt produsenten som anongserer med at det IKKE skal være forskjell fra lott til lott

 

 

Mente det var kun Norma sitt krutt (ikke skytterlag) som ikke hadde variasjon mellom lottene.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du på da? At hylsene presses for mye hver gang slik at messingen beveger seg for mye ut og inn eller at de er brukt for mange ganger?

 

Kan jo spørre Niclas hvor mange ganger hylsene er brukt og om de er helpresset hver gang??? Og hva slags hylser er det??? Personlig bruker jeg kun Lapua :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

knh180681,

Ser på hastighetene dine, kan ikke se noe som tyder på at du har en "heit" lot, og heller ikke noe som tyder på at du har (vesentlig) forhøyet trykk?

Hva er det som får deg til å mene at du har høyt trykk? Kan ikke se at du skriver noe om det? Hastighetene tyder jo på at du nærmer deg området der du må helpresse, og der du muligens vil få romme hettelommer etterhvert - muligens..

Selv gidder jeg ikke ligge på 860m/s det er for mye tullball, om været er varmt, eller ditt eller datt, det er enklere med litt mer margin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...