Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk testa litt i dag om riggen samler mer repeterbart etter lapping og det ser den ut til og gjøre :D

Skjøt den ladningen som har vært passe stabil Smk 300 570 91 gr 94,5 col ,ikke den som har samlet best men greit,det er også ei kule som egner seg for skyting på lange hold som denne riggen er til tenkt.

Skjøt 16 skudd mot samme mål,regnet og var litt guffent,avstand 119 m samlingen målte 17 mm på 16 skudd og det synes jeg er greit med tanke på gjevnhet under forholdet som var i dag.

Skjøt noen skudd med Berger otm 300 og samlingen var noe bedre.

Ser ut til at dette har hjulpet noe så ser litt mere lyst ut frammover nå :D

 

 

Godt du fikk av accun,har litt mere filingen da :wink:

 

Synes jeg leste noe om at du lurer på ny pipe,stemmer det ?

 

Gleder meg til film :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest interessert i hva du synes om kameraet?

Hvordan er bildekvaliteten på storskjerm?

Fungerer zoomen slik du ønsket?

Lysfølsomhet?

 

Kan evt ta dette på PM.

Får kameraet for under 1000kr, så tenkte det kunne vært fint til jakt og skyting.

Mye zoom men ikke full HD kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg ikke testet det så mye siden jeg fikk det kl 3 igår men så langt er jeg veldig fornøyd :)

man trenger ca 7 i IQ for å bruke det noe jeg setter stor pris på :lol:

 

har ikke teste på noe støre skjerm enn pc`n enda men virker bra der.

zoomen er bra syns jeg,filma på 700m i dag og ser gått på den avstanden i såfall.

ang. lysfølsomhet så har jeg ikke fått testet så mye enda

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med filminga Remington 1100 ?

Her er det stuslig vær og verksted bygging om dagen men til helga satser jeg på og få lufta svarten litt :mrgreen:

Trur nok at det er normalt når man nærmer seg maks med et gitt krutt at es vil variere,blir litt krampe aktig når man tyner ladingen.

Link to comment
Share on other sites

Var og lufta svarten litt i går,var i grunn små surt men godt og få skyti litt :D

Testa litt forskjellige ladninger men er i grunn drit lei av og teste,har TESTA 320 skudd med Savage nå totalt så nå vil jeg skyte og kose meg.

Har funnet en ladning som går ganske greit og har gjort det flere ganger nå så trur jeg blir der.

Hadde med 5 av de i går og på 119 m så samlet 4 av de 12,6 mm men siste ble litt uttafor pga tofoten sklei på snøen,må få ordnet meg noe klør på versapoden snart :oops:

 

Ladningen jeg kommer til og holde meg til er SMK 300. Vith 570 91 gr .Federal mag primer .Col 94,7 mm.

 

Skyter noe bedre med lettere kuler men poenget med 338 LM er jo og kunne skyte tunge kuler med god bc langt så da blir det 300 grain.

 

Har foresten merket at Lapua hylsene mine har blitt litt ugjevne i hardhet,jeg gløder hylsene mine men før gjorde jeg det mørt i rommet og varmet til de begynte og bli røde,mistenker at det kansje var en feil,synes jeg og ha lest et sted,nå gløder jeg etter klokka,varmer i 10 sekunder,virker som ting blir noe gjevnere da.

Bruker Lee sin holder og batt drill.

Lar de luft kjøle,trur at det er snillere for de.

 

Har hørt at man kan rekrystalisere messing ved og varme i ovnen i en spesiel tempratur men er litt redd for at bunnen av hylsa kan bli for bløt,noen meninger ?

 

En annen ting som kan ha gjort hylsene noe ugjevne er mye testing av ladninger med mye forskjellig trykk,er vel ikke idelt det heller :cry:

 

Men uansett ,GOD HELG folkens :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her kommer en liten rapport fra siste skyting,var ute på torsdag men pga latskap kommer den nå :lol:

 

ladda opp 32 skudd med 82grs n560 var ikke helt fornøyd da jeg testa di men gidda ikke forske mer og ES var bare 5m/s så gjorde et forsøk

 

 

 

normal_766_503093689721236_1909351388_n.jpg

 

Være var fint så rigga opp med kaffe og gode greier :)

 

normal_30975_503094309721174_249948734_n.jpg

 

utsikt over område jeg skyter,kan flytte meg 900m lenger bakover sånn at jeg får opp til ca1600m 8)

 

normal_638_503095346387737_1109320056_n.jpg

 

en kjapp 10 skudds serie på 567m,håper jeg får bedre presisjon med n570..

 

liten film ble det også men batterie på kamrae likte ikke -2 :lol:

 

3 skudd på 700m

 

sånn gikk det,plata er 20x30 cm

 

normal_532324_503094509721154_520451997_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der kom det litt ja :)

Flott område du har og digg og kunne strekke holdene hvis du ønsker :D

Er ikke lett og få lavere ES en du har der.

Tidligere når jeg har vært mye på tur om vinteren har jeg bestandig hatt med meg reserve batterier på innsiden av jakken,fungerer det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten stund siden det har blitt noe skriving her,har gått i ett pga verksted bygging men fått på tak nå så da går det an og ta en skyte økt innimellom :D

 

Har blitt litt kosing med hylsene mine,gjort det litt mere nøye en jeg pleier,har også veid hylsene nå som de har gått noen runder,hvor stor variasjon godtar dere ?

De ligger innenfor 2 grain bortsett fra 3 hylser,de ligger på 2,5 grain,lot de bli med.

Har lakt meg til en rutine og presse hylsene 3 veier,trur det kan ha noe for seg med noe rettere patroner,for se på pappen etter vært.

 

På 110 BA er det litt plundrete og bruke baksekk på en god måte,må i tilfelle være veldig høy men har da lett for og bli noe ustødig så har begynt og lage en rail under som vil hjelpe på det,bilder kommer,må bare få tak i et flatt jern som jeg kan sveise rundstålet jeg har bøyd til først også skruer til de to hullene under,må ha litt innearbeid når snøenlaver ned :D

Tenkte først monopod men de sklir ikke så godt i sekken så da gikk tanken til litt mere br style.

 

Har dere laget eller montert monopod eller noe annet lurium ?

Link to comment
Share on other sites

Heisan alle sammen :P . Var ute en tur i dag og konsentrerte meg om å teste 300 grain scenar med forskjellige ladninger.

Hadde ladet opp med N560 fra 73,5 grain til 82 som er maks i tabellen. Col 92mm. Skyteavstand var 100m. Jeg fikk ikke samlinger under 25 mm. De var ikke større heller. Treffpunktet flyttet seg noe, avhengig av kruttmengde, men treffene lå javnt på 1 moa.

 

Det hører med til historien at undertegnede ikke er noen erfaren skytter med 338 lapua. Den sier i fra når du trykker på avtrekkeren så her må det nok trening til :roll: . Ellers var det en flott dag med mye skyting og ingen problemer med hylser osv som jeg av og til leser et enkelte sliter med, men så lader nok jeg fornuftig.

 

Målte col i min Savage 110 ba med lapua svenar 300 grain til 94,28 mm. Forsøkte meg på dette med 3x3 skudd. N560, 78 grain. Samme resultat med disse også. Uansett hva jeg prøvde i dag lå det javt på rundt 25mm samlinger (målt i ytterkant) Samlingene så også relativt like ut, små trekanter.

 

Er det noen som har en ca formening om kruttmengde når kula står i bommene. Tenker da på hvor mye man bør gå ned fra maks med N560 og N570.

 

Skal lade mer og satser på skyting lørdag. Har bestillt demper, Hausken titan, hos jaktdepoet og håper på å ha denne før helga.

Av hensyn til sidemannen i dag satt jeg opp en stubbe på ca 30 x 40cm opp litt skrått bak bremsen. Ett skudd så blåste trykket stubben over ende. Med demper håper jeg på litt mildere rekyl og ikke bli avvist på banen :| .

 

Har ikke fått tak i N570 så jeg tenkte å prøve SMK 300 grain og Hordany macht 285 grain. På 300 grain putter jeg nok i mellom 78 grain og 82 grain N560. :|

 

Ny kikkert står også på handlelista og etter mye undersøkelser heller jeg litt over mot en Vortex racer. Har nå en fast 10x42 som er grei nok, men vil gjerne ha større forstørrelse og klarere bilde.

Link to comment
Share on other sites

Heisan Nesodden ,da er du i gang med litt testing ja,så bra :D

Er noe egen med og lade selv,blir nesten en egen hobby :)

Har ikke noen erfaring med 560 desverre så lite jeg kan hjelpe deg med der.

Har lurt litt på den demperen jeg også,hadde vært morro og kjent effekten i den,etter prisen og dømme bør den være meget bra.

Normalt har jeg fått best samlinger rett bak bommene,trykket KAN øke raskt når kula står i bommene så ta det litt pent under testing.

Link to comment
Share on other sites

Reminton1100 trur jeg hadde stukket til en børsemaker og fått tittet i kammeret ditt,er fort gjort og var gratis for meg når jeg gjorde det med løpet jeg reklamerte på,koster uansett ikke mange kr,da væit du om det er kammer eller hva som gjør det,skal ikke skje og er frustrerende de gangene det skjer,har heldigvis ikke skjed meg :D

Link to comment
Share on other sites

Målte col i min Savage 110 ba med lapua svenar 300 grain til 94,28 mm. Forsøkte meg på dette med 3x3 skudd. N560, 78 grain. Samme resultat med disse også. Uansett hva jeg prøvde i dag lå det javt på rundt 25mm samlinger (målt i ytterkant) Samlingene så også relativt like ut, små trekanter.

 

25 mmm ytterkant blir 16mm senter-senter. Det er da ikke langt fra 0.5 MOA. Om 5 skuddsgruppene dine er like tighte hadde jeg vært fornøyd og begynt å skyte langt der den hører hjemme i stedet :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg brukte helt nye Lapua hylser. Unntaket var en serie med 8 skudd, 82 grain N560. Disse ble ladet for 2 gang. Fikk ikke merkbart bedre resultat, men etter skyting i går målte jeg hylsene og de har strukket seg rundt 0,5 mm i lengde. Jeg trodde det tok flere omladninger før de strakk seg såpass. Etter 1 ladning strekker de seg omtrent ikke i det hele tatt. Skal lade opp nytt som sagt og kommer tilbake :D .

Link to comment
Share on other sites

Heisan Nesodden ,da er du i gang med litt testing ja,så bra :D

Er noe egen med og lade selv,blir nesten en egen hobby :)

Har ikke noen erfaring med 560 desverre så lite jeg kan hjelpe deg med der.

Har lurt litt på den demperen jeg også,hadde vært morro og kjent effekten i den,etter prisen og dømme bør den være meget bra.

Normalt har jeg fått best samlinger rett bak bommene,trykket KAN øke raskt når kula står i bommene så ta det litt pent under testing.

 

Jeg regner med at demperen kommer i dag. Da henter jeg den i morgen. Vi har det vel hektisk før jul alle mann, men jeg synes vi skal ta en tur på banen etter nyttår. Da kan du teste både demper og børse. Jeg har jo også et ønske om å teste kikkerten din, for du har vel ikke byttet ut vortex'n :)

Link to comment
Share on other sites

Målte col i min Savage 110 ba med lapua svenar 300 grain til 94,28 mm. Forsøkte meg på dette med 3x3 skudd. N560, 78 grain. Samme resultat med disse også. Uansett hva jeg prøvde i dag lå det javt på rundt 25mm samlinger (målt i ytterkant) Samlingene så også relativt like ut, små trekanter.

 

25 mmm ytterkant blir 16mm senter-senter. Det er da ikke langt fra 0.5 MOA. Om 5 skuddsgruppene dine er like tighte hadde jeg vært fornøyd og begynt å skyte langt der den hører hjemme i stedet :)

 

Når man generellt diskuterer "accuracy" måler man ikke da ytterkant i treffbildet? Jeg har en oppfattning om at det nærmest er opplest og vedtatt at det skal skytes 5 skudd og måles i ytterkant :o

Link to comment
Share on other sites

Når man generellt diskuterer "accuracy" måler man ikke da ytterkant i treffbildet?

Engelsken først; når du måler treffbilder, så snakker du om "precision" og ikke om "accuracy". Gruppene måler presisjon, ikke treffsikkerhet. Målte du f.eks. poeng på ei poengskive så snakket du om "accuracy" og ikke "precision".

 

Måling av grupper er innen all konkurranse og stort sett ellers også - senter til senter på de kulehullene som er lengst fra hverandre. Målet utenpå ytterkantene - kulediameteren gir deg samme svar, og er normalt gruppestørrelsen.

5 skudd på 16mm, gjentatte ganger, med 338LM er etter mitt syn meget bra. Som du sier, børsa sier ifra når det smeller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei M67. Flott at en mann som har satt seg inn i sakene kommer raskt på banen med oppklarende svar. Det var vel ikke alle gruppene som var på 25 mm, mange var der, noen større og noen mindre.

Jeg skal prøve meg med Hordany 285, scenar 300 og SMK 300 til helga. Får ikke tak i N570 til det, så jeg må lade med N560. Målte maks col med 300 scenar til 94.28 og er litt usikker på hvor mye trykket øker når det ikke er noe friflukt. Er komfortabel (med den kula) om col settes til 92mm. Har ikke lyst på noen overraskelser med for harde ladninger.

 

Hva er din erfaring med tilsvarende ladninger? Hvor mye går du ned for å ikke få for høyt trykk hvis du setter kula helt frem?

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en ladning som går ganske greit og har gjort det flere ganger nå så trur jeg blir der.

Hadde med 5 av de i går og på 119 m så samlet 4 av de 12,6 mm men siste ble litt uttafor pga tofoten sklei på snøen,må få ordnet meg noe klør på versapoden snart :oops:

 

Ladningen jeg kommer til og holde meg til er SMK 300. Vith 570 91 gr .Federal mag primer .Col 94,7 mm.

 

Skyter noe bedre med lettere kuler men poenget med 338 LM er jo og kunne skyte tunge kuler med god bc langt så da blir det 300 grain.

 

Hei igjen :D Ser at du lader tett opp mot maks i følge tabellen til Vihtavuori. I min utgave er løpet de tester med 1:10 mens våre rifler har stigning på 1:9 :shock: Det betyr vel høyere trykk. Maks ladning på 300 grain scenar er 92,4grain med N570. Du ligger på 91 grain med 1:9 pipe og kula i bommene.

 

2 spørsmål. Hva er fornuftig å anta at er maks ladning når tabellen sier 1:10 og jeg skyter med stigning på 1:9. La oss si col på 92mm.

 

Hvis man i tillegg setter kula i bommene (94.28mm hos meg med 300 grain scenar) bør man vel gå ned enda litt til.

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hei, godt å se at eksperisen er på plass og følger med. Jeg målte hylseenden på de forskjellige ladningene med elektronisk skyvelær. Alle var like og ingen hadde avvik fra en ubrukt hylse. Heller ingen tegn til løse tennhetter. Mener du at jeg da er innenfor trygge rammer?

 

Det jeg derimot ble overrasket over var at hylser ladet 1 gang med maksladning målte 69.04mm, nesten ingen strekk i forhold til nye hylser som ligger på 69mm. Jeg har også noen hylser som er ladet 2 ganger på maks og disse hadde strukket seg til 69.55. Det betyr vel at de bør freses for ikke å sette seg fast :o

Link to comment
Share on other sites

Maks ladning på 300 grain scenar er 92,4grain med N570. Du ligger på 91 grain med 1:9 pipe og kula i bommene.

 

2 spørsmål. Hva er fornuftig å anta at er maks ladning når tabellen sier 1:10 og jeg skyter med stigning på 1:9. La oss si col på 92mm.

 

Hvis man i tillegg setter kula i bommene (94.28mm hos meg med 300 grain scenar) bør man vel gå ned enda litt til.

Maks ladning, hva er det? Jeg har hatt lotter med N570 der en måtte ha 93grs for å få 300grs kula i 850m/s - noe som nok er ei maksladning. Lotten jeg skyter nå, der gir 88grs 850m/s... - min ringe forståelse for fysikk (som Kalstad nok kan arrestere om den er feil :wink: ) tilsier at trykket neppe kan være veldig forskjellig, når kula får samme fart.

 

Altså bør en bruke en slags måte å estimere trykk på. Ikke bare lade etter tabell. Jeg kjenner 3-4 måter å estimere trykk på uten måleutstyr.

 

- trykkringsmåling, fyldig beskrevet av andre men krever fabrikkammo, de færreste bruker det, og den trenger heller ikke å være ladd til et fornuftig trykk fra en hjemmeladers synspunkt. trykkringsmålingen relaterer trykket til trykket i fabrikkammo, hva nå det er, men trolig iallefall ikke over maks CIP-trykk

- måling av hylsehodeutvidelse, en tommelfingerregel sier at nye hylser kan utvide seg 0.01-0.015mm ved første avfyring, så skal de ikke utvide seg mer, eller iallefall kun 0.001-0.002 ved 2. gangs avfyring, begge disse metodene krever et mikrometer, IKKE et skyvelære.

- hylsehodeutvidelsen kan estimeres med tennhettene, det er OK at det er lettere å sette hetter 2. gang enn 1., men så skal det helst ikke bli lettere. Må man lime hettene fast lader man or hardt :wink: HH måling relaterer trykket til det hylsene dine tåler, det er grunn til å tro at dette er over CIP maks, i de fleste kalibere. Men ikke nødvendigvis i kalibere som 338LM, 6.5-284 og WSM/SAUM patroner, som operer med høye CIP maksimum. Messing er likevel fremdeles messing, selv om ei 338LM hylse er tykk i bunnen, og Lapua vet hvordan de skal lage hard messing.

- måling av hastighet. Dersom man med tilsvarende løpslengde får omtrent samme hastighet som fabrikkammo, eller Lapuas ladedata, så kan en anta, at en har omlag samme trykk, tror jeg...

 

Hylsestrekk er en svært dårlig om ikke helt ubrukelig måte å estimere trykket, selv om det vil være stort ved en veldig hard ladning og lite ved ei svak ladning, om hylsa er sizet helt likt. Sizingen og antall omladinger betyr trolig mer strekk av hylsene.

Forskjell i trykk mellom riflestigning 9, 10 og 12" tror jeg nok man må til et godt kalibrert laboratorie for å måle. Det vil ha langs større betydning hvordan overgangen friflukt til rifling er laget, og løpets eksakte boringsdiameter, dybden av riflingene vs boring osv vil og gi vel så store bidrag til starttrykket som riflingsdiameteren.

Riflestigningen betyr generelt mindre for trykket en mange vil ha det til - men om man har ei hard kule, i et trangt løp, med krapp stigning, så er det klart at det ER et bidrag.

 

Kuler mot bommene. Jeg skulle engang prøve det i 6.5-284, og en anerkjent benkeskytter rådet meg til å ta av 2-4 grains, avhengig av hvor nære maks jeg var. Jeg var nære maks, og la på 4grs... Gud Velsigne langsomt krutt sier jeg bare. Men ingenting (mer enn ei hylse) ble ødelagt.

Iallefall, tunga rett i kjeften ved maksladninger. Jeg tror jeg endte på samme hastighet med 2grs under og kula hardt satt i bommene, vs 1mm friflukt.

 

Fra ladebenken, dummypatroner brukt for å finne maksimum COL.

21102011145.jpg

 

I 338LM kjører jeg "touching", dvs. bommene lager merke om jeg maler tjukt med tusj på kula, OTM-kula liker det slik.

Med Scenar og SMK var alt generelt greit med rundt 1mm friflukt, men jeg tror ikke jeg prøvde så mye. Et greit testregime kan være:

- 3mm, i Saueren aner jeg jo ikke friflukten, Scenar settes til 78mm, andre kuler settes med samme innstilling, så COL blir litt forskjellig

- 1mm, dette er alltid den jeg tester først, om det ikke er VLD kuler, med 300gr Scenar prøvde jeg 0, 1 og 3mm friflukt, uten å finne forskjell i presisjon.

- berøring,

 

Utgangspunktet for hvor lange patronene mine er i 338LM (med 300gr OTM) er forøvrig voldsomt vitenskapelig. Det første jeg prøvde var COL på 100mm, det er den lengste patronen jeg kan ta ut av ladeporten uten å ta ut sluttstykket.

Jeg dro på banen med 5 slike, med 88grs N570, og 5 med 87grs. Dette var basert på at "sinustesten" beskrevet over, har en topp der med SMK og Scenar.

Begge ladningene gav omtrent så bra presisjon som jeg mener meg istand til å skyte, og slik ble det. De senere lotene med OTM har litt lengre nese, så COL har endt opp på 100.3mm.

 

Generelt så synes jeg at folk tester alt for mye, og frustrerer seg for mye. Men det kan hende at jeg har hatt flaks med ladningene? Uansett så kjenner jeg flere som mener at til annet enn BR-skyting så vil ei god rifle gi god nok presisjon uten særlig mye tuning, og en kan like godt la vanlig bruk være testen.

 

De første 19 skuddene med Barnarden ble skutt over Grotjønn (jeg gadd ikke å skyte det 20., tror jeg hadde 94gr oppi)

21102011147.jpg

 

De neste 12-13 over "Moland myr", og etter det var egentlig "comissioning"-fasen over, testet en kule - ett krutt, samling godkjent på 500m. Ikke fantastisk, men "bra nok"

22102011157.jpg

 

Notatene fra "langholdet"

22102011158.jpg

 

Senere har jeg testet flere forskjellige kuler ved anledning, vært innom SMK, og 3 forskjellige homogene messingkuler, og byttet kule fra Scenar til OTM. Messingkulene har vært rene testprosjekter for å evaluere kulene og SMK fordi jeg hadde 50 av dem. Og laget ei jaktladning med 265grs Barnes TTSX BT. Utviklingen av den gikk ut på å sette den til "en passelig" lengde oppå 88grs N570, og skyte 3 skudd over Grotjønn, de satt i et lite trekløver - så hastigheten bla lagt inn i Shooter, og den ble verifisert på 200, 30, 500 og 575m på langholdsbanen - den kula er fantastisk presis.

 

Så hva vil jeg fram til med alt pratet? Jeg har nok hatt en del flaks med denne rifla, og QL er et fantastisk hjelpemiddel, og 25-30år med ladeerfaring er ikke dumt det heller - og jeg tror 338LM er et dyrt og tungvint kaliber å lære seg hjemmelading med - men det som er budskapet tror jeg er:

- vær lat,

- skyt der det er moro, det er ikke forskjellen på 16 og 18mm samlinger @ 100m som betyr noe.

 

 

Sir Robert Watson-Watt, en av oppfinnerene av radaren, skal ha sagt noe sånt som: "Choose the third-best. We will never have the best, and the second best we will have too late"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye nyttig informasjon, her er det mange gode tips å plukke opp :P Jeg skal skaffe meg et mikrometer for sikkerhetsskyld.

Skal ikke eksprementere meg bort, men det er morro og teste litt. Var hos Jaktdepoet nå i kveld og hentet demper. En Hausken Titan :D Den ga et solid inntrykk og jeg kan nesten ikke vente med å prøve den.

 

Spurte sjefen sjølv om vi skulle forsøke rett og slett og gjøre som Knut Erik, spenne fast pipa og vri den av. Som sagt så gjort. Pipa ble satt i stikka og et jern tredd igjennom bremsen. Et lite kakk med en hammer og bremsen løsnet. Her trengtes ikke gløding som vi først trodde.

 

Når vi først var igang målte vi maks col med Hordany macht 285 og SMK 300. Begge havnet på 94.75. Scenar 300 havnet på 94.30, omtrent samme som jeg fikk(94.28) når jeg målte forrige gangen.

 

Såååå, har nå følgende plan. Lade opp med disse 3 kulene i col 94 med lotter fra maks til en 3-4 grain under. I første omgang blir det med N560.

 

Takker for flott service hos gutta i Drammen og meget detaljert/ lærerikt svar fra M67 :P . Kommer tilbake med hvordan dette går :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd litt :)

Skrev et godt svar til det du lurte på i går nesodden men akurat når jeg skulle poste gikk strømmen så da ble det ikke noe :oops:

Når jeg ser svaret til M67 så er det helt greit,han kan tingene sine og er flink til og skrive :D

Han gir mye til Kammeret :)

Når det gjelder varming av brems jeg har blitt mobbet litt for så er det han som hjalp deg i går som sa til meg at det måtte til før jeg prøvde :wink: tenkte det var greit og gi rådet videre.

Grattis med ny demper,vi får ta en økt sammen hadde vært koslig det ,skal prøve på Blaker i jula bare jeg får barnefri :D

Link to comment
Share on other sites

He he, han var ganske sikker på gløding nå også, men vi gjorde et forsøk og vips.......på min rifle var det ikke nødvendig. Bremser sitter, men ikke så ille som først antatt, vi ble nok litt overrasket begge to :P .

Men de skal ha skryt for å ta seg tid til kundene, fått mye god hjelp derfra.

 

Når det gjelder skyting i romjulen så har jeg også fått invitasjon til Blaker, men er på hyttetur til over nyttår. Tar gjerne en skyteøkt etter det. Vi finner nok en bane. Jeg var på Hønefoss for ikke lenge siden og møtte "gjengen", trivlige folk disse benkeskytterne. Jeg vil nok bli med på det jeg kan av treninger fremover. Jeg har lagt av kroner til ny kikkert, men venter med bestillingen. Blir nok en razor, men vil gjerne teste din for å være helt sikker :D .

 

Hvordan opplevde du forskjellen mellom N560 og N570? Ser du har funnet "din Ladning" nå. SMK 300,N570,COL 94. Ble imponert over 16 skudd i 17mm samling, veldig bra. For min del handler nå om i finne "min ladning" og trene mye. Hvis en regner med at hylsene tåler 10 omladninger med pent stell og fornuftige ladninger synes jeg prisen pr skudd er helt ok. Gutta i Drammen hadde en maskin til hylsevask (noe strålegreier) som vistnok skal være effektiv. Kjøpte den og skal komme tilbake med bilder om resultatet. Greit å få bort gammelt krutt og dritt så hylser ikke blir sittende som enkelte sliter med :| .

 

I kveld blir det å lade opp og i morgen blir det en tur på Løvenskjold før de siste gavene skal på plass :P . Nå har jeg jo demper, så noe bortvisning denne gangen blir nok ikke aktuellt. Skulle gjerne skutt på papp, men i morgen blir det elektronikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...