Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

Denne posten burte vært først :P

 

Måtte teste litt samlinger å hvordan rifla gikk på litt lange hold, fikk testet litt på 100 m først å var tydelig at dagsformen varierer ,samlingen som gikk på 8-12 mm gikk plutselig på 20-25 mm på de to seriene jeg tok på 100m, altså ikke noe å hoppe i taket over men da var den innskutt så da tok ferden til første test på litt hold 1230 meter ,var litt lavt først men når jeg fikk rattet meg opp så lå vel samlingene på ca 50 cm når jeg gjorde det jeg skulle, dette var med de hylsene med størst variasjon som jeg plukket ut til stevne så litt å skylle på har jeg he he men var nok litt sjafør som sleit også.

Signaturen i forhold til 300 gr var mindre men på det holdet var det ikke stor forskjell men den vil helt sikkert øke utover.

Form tatt i betraktning så er jeg fornøyd med 300 Win mag :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oppdaterer tråden med siste ladedata.

 

 

Savage 110 BA .338 LM

 

Hylse: Norma

Kule: SMK 300grn

Krutt: Vit 570 lot 110076 86grn

Hette: Federal no.215

Col: 95.1mm

 

Hylsene ble tumblet,helpresset, trimmet og glødet.

 

Hastighet: 836,1 ms

ES: 5,3 ms

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Har lurt litt på hva som er normal headspace på disse riflene og hva bør den være?

 

Leste en eller annen plass at man kunne putte noen teipbiter bak hylsen og se hvor mange fikk på før man ikke fikk igjen hevarmen..

Det gjorde jeg og fikk på 3 biter. Da var hevarmen relativt tung å få lukket men ikke noe stort problem på tredje biten.

Målte så disse tre bitene til å være 0.25mm med digitalt skyvelær. Dette med en Norma hylse som målte 69.20mm etter å ha blitt fullsizet og necksizet.

 

Syntes det gjerne er litt romslig headspace, men vet jo ikke hva som er normalt og anbefalt??

 

Det er snakk om en Savage 110 fcp .338LM

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Spurte på to plasser ene og alene fordi æ sndå denne sida til å inneha spesialkompetanse på savage 110 ba mens på andre sia grnerell kompetanse på kaliberet. Har inntrykk at savage 110ba e sær på mange måter både på utdragerdida , røfft kammer, og problemer med klistring av hylser.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg tråkke utpå, men jeg vet mange mener det samme... Og jeg er forlengst stempla som en arrogant kuk, en DFS-GGG, og sikkert det som verre er, so here goes.

 

savage 110ba e sær på mange måter både på utdragerdida , røfft kammer, og problemer med klistring av hyls

Savagen er ei "billigrifle", OK, den kan ikke sammenlignes med, og den tåler dårlig, sammenligning med f.eks. en AI AX.

 

MEN:

Basert på spørsmålene på Kammeret, spørsmålsstillerene, andre spørsmål de stiller (f.eks. om lading og skyteteknikk), og det vi vet om dem, og i noen tilfeller riflene, og ammunisjonen. Eller at de uka før spurte om "håssen bøsje til langhold", "første rifle" ol.. (jada jeg overdriver men dere tar poenget, noen av de jeg fornærmer vet jeg at har hatt en utrolig progresjon også)

 

Jeg tror at en hel del av særhetene til Savagen skyldes erfarings- og kunnskapsnivået til enkelte av eierne.. (dukker)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja er vel stort sett enig med m67. Det er uten tvil en billigrifle og man får liksom knapt det man betaler for. Men det er en del folk som får denne rifla til å gå godt, men det koster som regel en del jobb og småting på rifla.

 

For de av dere som går å lurer på rifle i 338 lapua eller en versjon av denne vill jeg bare si at det er verd å spare litt ekstra å kjøpe god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Nja, så ille kan det ikke være.

 

Jeg har nå skutt endel med Savage, både BA 110 of FCP'n, og begge går veldig bra.

Det ligger også mange filmer på nettet der det brukes Savage 338LM rifler, og jeg ser ikke annet enn at det skytes små grupper på dryge hold.

Men jeg er enig med Krister, problemet ligger som oftest bak kolben, og der er det bare trening som hjelper.

Veldig mange tror nok at de treffer bedre og mer med et større kaliber enn det de bruker, og det er en sannhet med 2 sider. Ja, en 338LM vil ha en høyre treffprosent enn en 308, 30-06, 6.5x-- under de samme forhold, når avstanden blir lang nok. Jeg har skutt min 65RWS, 300 win mag og 338 lapua med få minutters mellomrom, på hold over 1000 meter, og det var ikke tvil i at jeg traff mest med 338'n. Men den har krevd mer trening enn de andre 2, da det er mye som skjer når man trekker av. Om man hadde montert noen sensorer til kroppen, så tror jeg at de hadde gitt fullt utslag i det sekundet du er i ferd med å trekke av, for det er vanskelig å bare slappe av. Men etter noen tusen skudd, så tror jeg man gjør det. Men det må også holdes ved like. Å skyte 1 gang i mnd, eller noen få ggr i året med "grombørsa" vil nok medføre mye skuffelse og mange bortkasta kuler.

 

Jeg har 338LM som absolutt favoritt, grunnet noen få ting. Den er relativ enkel å få til å gå bra. Den er ikke lenger så dyr å skyte med, da kuleprisene har sunket mye. Den er ganske rå i vind, med rette kula, og den dreper alt norsk vilt på avstander utover det hinsidige. Skulle jeg sitte igjen med bare 1 børse, hadde jeg valgt den. Løpslevetiden er også bra, 5600 skudd i gamlepipa vitner om det.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg bak påstanden til M67. Jeg hadde store problemer men så fant vi vel ut her til slutt at jeg var litt over grensa på ladningnene :P Etter at jeg roa ned og ikke prøvde å finne opp hjulet på nytt innenfor lading, så ble alt bedre.

 

Eneste jeg virkelig vil kritisere er dårlig / puslete design på ekstraktoren / utdrageren. Jeg bestilte meg 10 stk nye for å forske frem en bedre løsning.

 

 

//

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...