Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjønner dere er relativt fornøyd med Sightron. Det blir nok en sånn på meg også, men er litt spent på hva du mener når du har mistanke om noe rart. Ellers spurte jeg om å få ligge litt for meg selv, men skytteleder på Løvenskjold var redd for både smell og ikke minst synet til skyttere som lå ved siden av. Greit nok, det var mye folk der den dagen. Å ta av bremsen er selvfølgelig et alternativ, men den sitter godt fast. Den tar opp endel rekyl også, så jeg vil gjerne ha den på...........eller kjøpe meg en demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sigthron 8-32x56.

Denne er meget skarp og fin, har nok zoom, og har vel mellom 70 og 80 moa elevasjon, mot 50 moa på den dere vurderer.

Prisen er vel ca den samme. Fåes vel med MRAD konfigurasjon, jeg har MOA.

 

Bremsen er lett å få av, jeg tok et grovt langt skrujern og stakk det igjennom bremsen, hold børsa mellom knærne og tok i litt. Den løsna med en smell :)

Det er ikke ille å skyte uten brems om man ligger riktig og har nok øyeavstand til kikkerten.

 

Hva angår å bli avvist på skytebane pga brems, be dem vise deg regelverket der det spesifikt står forbud mot brems. Kan de ikke vise til det, så gi dem fingeren og skyt.

Link to comment
Share on other sites

He he.........Takk for tips vedrørende bremsen. Jeg tror nok glødelampa må til, den sitter dønn. Skal forresten forsøke meg på en annen skytebane i løpet av uken. Løvenskjold er nok ikke stedet med denne redskapen. Da må jeg i såfall sette på demper eller skyte uten brems og det frister overhodet ikke med 338'.

 

Ellers har jeg kikket litt på den kikkerten du har Knut Erik. Jaktfall mener jeg har den til den behaglige pris rundt 6.700.- Ønsker meg litt mer forstørrelse, men har ikke bestemt meg 100%.

10x50x60 har en pris på rundt 7900.- MEN enkelte hevder at fra 40 og opp til 50 er det egentlig minimal forskjell.

 

Noen som har kikkerten og kan bekrefte/ avkrefte dette???

Link to comment
Share on other sites

Skal du bare gonge så ville jeg gått for en annen kikkert enn 10-50x60'en. Jeg kjøpte min fordi jeg trodde jeg skulle tilbringe mer tid på bane å skyte grupper, men realiteten ble at jeg stort sett har skutt på gonger, fjell og stein. Hadde nok valgt en annen kikkert om jeg visste at det kom til å bli slik.

Link to comment
Share on other sites

Den digre kanonen er ikke voldsomt egnet til ren BR-skyting og en vil slite med å oppnå noe med 40x forstørrelse som en ikke får til på 20x, annet enn å få enda mindre synsfelt. En blir uansett knust av alle som vet hvilken vei de skal holde en 6mm i alle papirblink-disiplinene.

 

Mange skyter på papp med dem, jeg selv også, men det er langt igjen til jeg skyter den like bra som jeg skyter 6.5, og mer enn de 18x som jeg har oppå min har ikke jeg bruk for iallefall. Da kan en fint sentrere et 200l fat på 2000m hold, det holder, og det bringer meg til neste punkt.

Jakt er nice, men det kan man ikke alltid, og 338ene har en tendens til å bli brukt på laaangt hold, kikkerten som står oppå min nå renner tom for klikk på 1425m, da er det igang med å surre med å holde over - la meg see, hvor mye vaar det jeg holdt over... Det ER mye enklere å bare skru. 1200m MÅ du etter mitt syn ha klikk til om det skal være noe poeng å ha 338.

Og da er synsfelt nice, du vil helst se selv at du treffer, og det er MYE lettere med litt synsfelt, og med skarp optikk. Og skyter du på gonger, og ikke har stålkontroll ala KnuteriK, så trenger du mrad/cm klikk. Bruksegenskaper trumfer skarp optikk, det hjelper ikke å se målet når du har skrudd deg bort...

 

Så er det jakt, og da er det enda mere viktig med synsfelt, både for å finne dyret (det kan være vanskelig nok) i kikkerten, og får å se treff, og hvor det løper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha sett litt på hvordan "senga" til låsekassa var i stokken bestemte jeg meg for og bedde den,fra fabrikken så er tilpasningen litt grov og det er ganske små områder som den hviler på så en bedding hvil hjelpe mye på det og muligens hjelpe noe på presisjonen også.

Rundt fremre klakken var det så mye og bygge opp at jeg valgte og ta det i to omganger,den har nå fått støtte på klakken i hele sin bredde.

Bak er det ikke mulig og få den til og hvile på så mye mer men høyden har blitt tilpasset så ting ligger bra.

Bilder kommer.

 

Når det gjelder lapping av løp har jeg satt det litt på vent,pusset meget godt før den ble skyti med med div solventer,polering med kg 12 også trykte jeg 2 lapper med autosol gjennom,pusset rent og 3 lapper med tannkrem pusset rent,polering med kg 12 så var det tid for litt skyting :)

Skjøt 1 skudd pussa også videre,rifla har nå gått 20 skudd og føler den er innskyti,nå ble det meget god pussing med div pussemidler bla kg 12 også har jeg satt inn løpet med Lyman super moly bore cream denne skal fylle maskineringsmerker og glatte ut løpet,det skal hjelpe på et glattere løp og enklere pussing senere.står også at det KAN øke presisjonen men tar det med ei klype salt.

Skulle dette fungere bra vil det bli sånn men fungerer det ikke godt nok vil jeg lappe løpet,har settet i hylla her :wink:

 

Resultater kommer

Link to comment
Share on other sites

Da ble det litt skyting i går,var ikke noen gode forhold men fikk testet litt ladninger med 570 krutt noe jeg ikke har prøvd før så var spendt.

Skyter over et jorde med grass på som de ikke har slått enda så kommer litt grass i siktelinnja innimellom det er ikke veldig presisjon fremmende men bedre en ingenting.

 

Avstand 130m.

 

De 3 som gikk best var:

 

Sierra match king 300.

570 krutt 91 gr.

Federal magnum tenhette.

Lapua hylse.

Col 94,7 mm

Samling 12,55 mm

 

Lapua Scenar 300.

570 93 gr.

Federal magnum tenhette.

Lapua hylse.

Col 93 mm.

Samling 17,25 mm.

 

Hornady match 285.

570 91 gr.

Federal magnum tenhette.

Lapua hylse.

Samling 25,65 mm.

 

Nå var dette med treningshylsene mine,det er de som er mest ugjevne usikker på om det betyr noe men var dumt og bruke de under testing av samlinger,uansett fikk jeg en pekepinn på hvor jeg kan fortsette og forske.

 

Alle som har lyst til og dele lade erfaringer må gjerne legge det i tråden her så vi får en kvalitetstråd som andre kan ha nytte av.

 

Når det gjelder det jeg har gjort med løpet angående og få det glattere ser det ut til at det har hjelpet,det virker vesentlig bedre :D

Link to comment
Share on other sites

He he jo da,er ikke så veldig nødvendig ved de samlingenne der men like greit og skrive det det står på skyvelæret :winke1:

Har ikke noen annen pris en 1000 pakk men når jeg finner den som går best vil jeg jobbe litt med prisene,kansje det kunne være en mulighet og kjøpe inn sammlet flere gutter for og presse prisen :winke1:

Tips hvor det er rimlig taes i mot med stoooor takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en liten justering på bremsen i går,fra fabrikken så var ikke bremsen helt rett,portene sto litt til høyere altså skulle den skrues litt lenger inn men selv med det trykket den er skrudd fra fabrikken går ikke det,skal jo skru den av og på for hond under transport og pussing så endte opp med av dreie av bremsen ca 0,5 mm bak og nå blir den rett ved hondkraft.

Glad i dreiebenken min jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har som du sikkert vet også en 110 BA.

Bremsen min var helt riktig i fra fabrikk ved normal stramming.

Strammer som en sa tidligere også med et lite rundtjern igjennom hullene i bremsen.

 

Har ikke fått skutt på lenge av forskjellige grunner, men skal nok finne tid igjen snart.

 

Hvor mange skudd av hver type tester du og hvilke hastigheter oppnår du på de ulike?

(Du bør måle hastigheten.)

 

Jeg bruker Rhino 25 krutt , men vet ikke om det er så lett å skaffe for stunden.

Det virker som om det funker fint i min.

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Det er nettopp sånne små ting med Savagen folk har klaget litt på ,ikke den feilen men lignende ting,de fleste feilene betyr ingen ting og har kun med utsende,sånne ting er nok grunnen til at Savagen er så mye billigere en Trg og Steier,mange har jo fått Savagen til og gå like bra som konkurentene ,for pris mellomlegget kan man skyte ganske mye :mrgreen:

 

Jeg pleier og lade 5 av hver ,da får jeg en pekepin på hvordan de går,er det noen som ser bra ut lader jeg flere av de og justerer videre ,hender jeg tar med meg pressa på banen for og justere col der.

Pleier ikke og måle hastighet hvis ikke det er en veldig max ladning første gangen,for meg er det viktigere at presisjonen er der en hvilke hastighet det er,er det en ladning jeg går videre med måler jeg.

 

Når det gjelder krutt bruker jeg til 338LM Norma N15 MRP MRP2 .Rihno 25 og 30. Vita 570.Mye av disse er nesten like.

På den forrige skjøt jeg med de fleste for og teste men på denne har jeg så langt kun testet 570.

 

Satser på at du får skyti litt snart da,jeg bygger verksted om dagen så blir kun noen få skudd innimellom,ganske skytekåt nå he he.

Link to comment
Share on other sites

Prosjekt Villmann 110 - Part I

 

 

Savage110GRS.jpg

 

Som så mange andre her inne så klarer jeg ikke å la ting være i fred - så jeg legger ut litt bilder av

Savage 110-rifla vi fikk i hus for noen måneder siden. Hadde store forhåpninger om å bli ferdig med

dette for lenge siden, men desverre har jeg ikke så mye fritid til rådighet lenger. Fikk dog gjort litt

innimellom den siste uka.. Av åpenbare grunner skal jeg ikke skrive noe om hverken originalstokken

eller den nye.

 

DSC02644.jpg

 

Det jeg kan skrive er at jeg har limt inn Versapodpinne i front og montert en tofot fra Roedale. På

denne ble kloa som går i sporet i Versapodpinnen demontert og slipt til på baksiden for å harmonere

bedre med sporet den låser mot. Under føttene skal jeg også skrue på klør som forhindrer den å skli

på hardere underlag. Ellers er tofoten stor og kraftig - men den bråker noe jævlig når en drar ut beina..

 

En Hausken Titan er også kommet på plass. Spente opp pipa i skrustikka og var klar til å drite i buksa

i et forsøk på å få av bremsen - men den var jo nesten løs :lol: Skiva som sto bak bremsen var konisk

spisset i front, og jeg har en mistanke om at dette er en såkalt crush-sleeve som skal ta opp rotasjonen

ved kompresjon til bremsens nærmeste 180 graders korrekte stilling. - Men jeg veit ikke..

 

 

Jeg har starta på beddejobben. Borret opp std hullene til 12 mm og brukte aluminiumsbolter med

gjennomborrede hull i til søyler foran og bak. Disse ble profilert til kassediameter over. Noen skoler

sier at søylene ikke skal gå helt til kassa, men ligge rett under beddemassa - men jeg bestemte meg

for å heller bruke de til å bestemme avstanden mellom kasse og underbeslag. De er nå limt inn og

material vil bli fjernet rundt disse og fram til rekylklakken. Underbeslaget har et "enormt" areal - så

her har jeg ikke helt bestemt meg om jeg skal fjerne noe i det hele tatt. Tar imot innspill på dette..

Håper å få på epoxyen i morgen..

 

DSC02647.jpg

 

I forhold til i originalstokken omslutter nå den bakerste søyla hele skruen. En liten profil måtte pusses

ut for at avtrekkermekanismen skulle gå klar.

 

DSC02650.jpg

 

I går kveld fikk jeg endelig frest litt mer tilt i skinna. Det er originalt en EGW-skinne med 20 MOA tilt.

Kikkerten som sitte på - en IOR Terminator - har 101.5 MOA elevasjon. I tillegg har den 20 MOA legg

i retikkelet oppover. Derfor tenkte jeg som så at ~15 MOA legg er helt ok å forholde seg til på nære

hold, dvs ut til 6-700m - for å kunne bruke så mye som mulig av klikka i kikkerten ute der det er bruk

for dem. Dermed ble tilten frest til 65 MOA - eller 1.083 grader om du vil. Denne kombinasjonen gir

iflg Ballistic rene klikk ut til over 2K med kulene vi skal teste. I tillegg er der enda 25 MOA legg til i

retikkelet :D

 

IMG_0883.jpg?t=1349982118

 

Anleggsflata til skruehodene foran ville bli frest av i prosessen, så jeg borret og plugget disse først.

10mm aluminiumsbolt ble gjenget og hulla i skinna ble gjenget delvis gjennom slik at gjengene ble

trange. De ble i tillegg limt.

 

IMG_0885.jpg

 

IMG_0886.jpg

 

Så ble skinna på enkelt vis spent opp på fresen og frest med en 20mm ball nose og litt rødsprit..

 

IMG_0887.jpg

 

IMG_0888.jpg

 

IMG_0893.jpg

 

Freste også nye hull til skruene foran. Etter at skinna var ferdig frest monterte jeg den med en

skrue av gangen foran og senket det store hullet på toppen til skruene var helt i pipa på det

forrerste hullet - og i bolten på det neste hullet. så pusset jeg av litt på enden av skruene.

Dette for å få så mye inngrep på skruene som mulig. Den forrerste skruen sitter litt over toppen

på skinna, men kommer ikke i veien for ringene.

 

IMG_0891.jpg

 

IMG_0894.jpg

 

Med alle skruene løst i kjenner jeg at alt er helt tight og fint - ingen slark. Tror det blir bra!

Med 13mm høye ringer er der også ca 5mm klaring igjen til pipa.

 

IMG_0895.jpg

 

IMG_0898.jpg

 

 

Skal prøve å få ferdigstilt børsa ila helga. Det skal beddes, knappene og bakplata skal bli

svarte, a la smaugs børse, og muligens skal den få lasermerket et passende navn :D

 

Da kommer part II

 

Etter det blir det action!

 

 

 

 

Mvh,

-H

Link to comment
Share on other sites

Da ble det litt skyting i går,var ikke noen gode forhold men fikk testet litt ladninger med 570 krutt noe jeg ikke har prøvd før så var spendt.

Skyter over et jorde med grass på som de ikke har slått enda så kommer litt grass i siktelinnja innimellom det er ikke veldig presisjon fremmende men bedre en ingenting.

 

Avstand 130m.

 

De 3 som gikk best var:

 

Sierra match king 300.

570 krutt 91 gr.

Federal magnum tenhette.

Lapua hylse.

Col 94,7 mm

Samling 12,55 mm

 

Lapua Scenar 300.

570 93 gr.

Federal magnum tenhette.

Lapua hylse.

Col 93 mm.

Samling 17,25 mm.

 

Hornady match 285.

570 91 gr.

Federal magnum tenhette.

Lapua hylse.

Samling 25,65 mm.

 

Nå var dette med treningshylsene mine,det er de som er mest ugjevne usikker på om det betyr noe men var dumt og bruke de under testing av samlinger,uansett fikk jeg en pekepinn på hvor jeg kan fortsette og forske.

 

Alle som har lyst til og dele lade erfaringer må gjerne legge det i tråden her så vi får en kvalitetstråd som andre kan ha nytte av.

 

Når det gjelder det jeg har gjort medøpetgående og få det glattere ser det ut til at det har hjelpet,det virker vesentlig bedre :D

 

 

Hvordan så hettene ut etter skyting?

Link to comment
Share on other sites

Barbarosa

Detta ble meget snasent :D

Med sånne innlegg og bilder vokser dette seg til en kvalitetstråd som vil inspirere og hjelpe mange med like rifler :thumbup:

Skal bli spennende og høre fortsettelsen :D

 

 

 

Trondheim

Med 91 gr var det lette trykktegn,ved 93 gr noe mer men ikke noe jeg ser på som faretruende men man må begyne og følge godt med.

Nå gjelder disse dataende for MIN rifle så du MÅ starte lavere i din for og se der,ingen rifler er helt like.

 

Hører om de som har i så mye 570 i 338 LM at de må vibrere hyla for og få plass,det har ikke jeg turt enda,mener det var med Remington,ved 93 gr har jeg fortsatt litt plass i gjenn.

 

HVER FORSIKTIG,konsekvensene kan være store,start pent og bygg deg sakte oppover.

Link to comment
Share on other sites

Sant det,greit og la hylsene leve en stund med den prisen.

 

Var og testa ladninger i går,ble bare 14 skudd,greit og ikke legge seg helt på hat lista til alle elg jegere rundt :roll:

 

Den ene samlingen var min beste med 338 LM så det var gøy :D

 

Data:

Hornady match 250.

570 94 gr.

Tennhette Federal magnum.

Hylse Lapua.

Col 94 mm

Samling på 119 m 5,65 mm.

 

Denne blir det testet mere av :mrgreen:

Testet endel av 285 Match i forrige løpet uten at jeg fikk noe spesielt susen over dem men spørs om jeg må gi dem en ny sjangs.

Link to comment
Share on other sites

Prosjekt Villmann 110 - Part II

 

 

Fikk ferdigstilt børsa i helga, så nå er alt klart til testing!

 

Beddejobben gikk knirkefritt . Som sagt limte jeg inn søyler i forkant av beddejobben.

Disse ble brukt til å definere avstanden i mellom kasse og underbeslag i tillegg til å

plassere kassa på rett sted når det ekstra materialet ble fjernet. Når jeg fjernet

treverket rundt rekylklakken forsvant også posisjoneringen i kassas lengderetning.

Jeg fant et par bolter med tommedimensjoner som jeg brukte som guidebolter til

beddejobben.

 

Er faktisk ventildekselstuds fra en gammel 426 HEMI 8)

IMG_0906.jpg?t=1350329424

 

Disse ble teipet til de gikk såvidt gjennom hullene i søylene - dette for å få skruene

sentrert midt i og forhindre boltene å berøre søylene når alt er montert sammen til

slutt.

 

IMG_0910.jpg

 

Rekylklakken ble tapet inn på kassa og noen småhull ble tapet igjen. Stokken fikk

også litt tape.

 

IMG_0912.jpg

 

Så ble beddemasse blandet og slippmiddelet påført kassa..

 

IMG_0913.jpg

 

Beddemassen ble fylt i en sprøyte som jeg bruker for å enklere kunne påføre massen.

Med sprøyte er det enkelt å fylle opp hulrom og generelt legge på den klissete massen

uten å grise for mye. Sprøyter kjøpes på apoteket.

 

IMG_0915.jpg

 

Massen er kommet på...

 

IMG_0917.jpg

 

...og kassa blir lagt i. Tvinga bak er kun for å holde kassa ned i bakkant.

 

IMG_0919.jpg

 

Ett døgn etterpå tok jeg kassa ut av stokken. Den gikk ut med et lite knepp!

 

Sånn så det ut...

IMG_0920.jpg?t=1350329395

 

...og etter litt trimming så det slik ut.

IMG_0922.jpg?t=1350329575

 

Og da var den ferdig! Monterte sammen stokk og kasse - og justerte inn plasseringen av kikkerten

ift ferdigstilling. Momentnøkkelen leste 40 tommepund på kasse, 25 på skinne, 65 på ringer/skinne

og 25 på kikkert/ringer. Vurderte å legge på en klatt med beddemasse mellom skinne og kasse og

men der var ingen bevegelse i skinna når skruene var nesten tighte, så jeg tror den ligger i ro som

det er.. Ringer og kikkert ble også dradd forover ved montering. Får håpe at alt holder på plass når

skytingen starter!

 

IMG_0953.jpg

 

IMG_0957.jpg

 

Knappene og bakplata er nå svarte - noe som gjorde seg til den ellers så "sorte" børsa..

 

IMG_0946.jpg

 

 

Da blir neste kapittel fra laderom og felt!

 

 

Mvh,

-H

Link to comment
Share on other sites

Den ble tøff :D

Hadde du spurt meg før jeg så denne om jeg ville hatt rosa rifle ville det blitt et høøøyt og klart NEEEEEEI men nå som jeg har sett den så jo- kansje - okey ,feiteste rosa rifla jeg har sett :mrgreen:

Ser ut som et meget ryddig bygg så blir spennende og høre hvordan den fungerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høres ut som en ganske grei ladning,jeg har gått over til 570 krutt,ser så langt bra ut,hører veldig gode ord om det.

Høres nesten sånn ut rundt at 570 har blitt standaren for 338 LM.

Du må gjerne legge ut litt bilder av riggen din og stedene du skyter på,bestandig gøy med noen skrytebilder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig bestemt meg for å skrive her. Har fulgt med på kammeret.no litt over 1 år nå, men har aldri registrert noen bruker. Kan jo starte med å si at jeg er en ivrig skytter, og driver både med rifle, hagle og pistol. Har diverse smelljærn i alle størrelser ;)

 

For snart ett år siden, fikk jeg min Savage 110 BA .338 LM. Dette er etter min erfaring ett redskap som er vrien å bli klok på. Så jeg håper på å få hjelp videre her til ladninger og andre ting. Lettere det enn å finne opp hjulet på nytt.

 

BAn er et rimelig standard oppsett som kommer fra Jaktdepoet. Dog handlet jeg ikke dette som en pakke da dette var før de kom med det. BAn er toppet med en Vortex Viper PST 6-24 x 50 med EBR-1 retikkel i FFP. Demperen er fra Hausken og ble produsert til rifla. Mye av det samme som flere har med andre ord. I tillegg har jeg vater på skinna under optikken, samt en tofot jeg ikke husker navnet på =)

 

Totalt sett jeg jeg storfornøyd med redskapen, men jeg har hatt både oppturer og nedturer de få gangene jeg har skutt med denne. Oppturene er presisjonen. Har kun fått skutt på 100 og 300 meter, men den stacker skuddene oppå hverandre uansett =) I tillegg så ser det værst ut ;) Problemene jeg har hatt er det samme som flere har, hylser setter seg fast som F. Det skal nevnes at jeg ikke kan utelukke feil fra min side da dette er første våpen jeg lader selv til, og jeg har skjønt at .338 LM sladrer med en gang det er noe. Ikke har jeg mye grunnlag til å måle trykktegn heller (erfaring). Men ladningene sitter som regel uansett om det er mye eller lite krutt.

 

Siste omgang med hylser som sitter, klarte jeg å knekke ekstraktoren... :oops: Dette resulterte i at rifla ble stående i 6 måneder før jeg fikk somlet meg til å få hentet inn en ny fra statene. Ikke rart det tok tid, delen kostet jo hele 4 dollars. :lol:

 

Så nå er jeg klar igjen. Skal ta ladingen litt fra bunnen av igjen, og være enda mer nøye på loggføring samt ta meg tid til hver enkelt patron. Håper på å kunne dele mitt via denne tråden. Er veldig glad for denne samletråden da jeg ikke tror jeg hadde kunnet fylle ut nok til å ha egen tråd om dette.

 

//Spectre

 

normal_rsz_dsc03449.jpg

normal_rsz_dsc03454.jpg

normal_rsz_dsc03435.jpg

normal_rsz_dsc03455.jpg

normal_rsz_dsc03438.jpg

Link to comment
Share on other sites

Problemene jeg har hatt er det samme som flere har, hylser setter seg fast som F

Få se et nærbilde av ei hylse som satt fast, og hva lader du med og hvor mye? Hylser som sitter fast skyldes egentlig bare to ting, evt. 3.

- alt for hard lading. og det fins ladedata som vil gi slikt, i andre børser enn den de er skutt i.

- møker slurvete kammer fullt av dreiemerker og grader, evt. koks i kammeret.

- dårlig utdrager

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bilder skal du få. Legger disse som link da jeg har lastet de opp i full størelse for CSI M67 :winke1:

 

Ser jo selv at alle har en god del riper i seg. Siste ladning var Lapuahylser, RL-25 krutt 90 gr lot 2009515. 300gr SMK. Men, jeg har også opplevd at hylsene sitter med samme hylser og kuler ved 85 gr RL-25.... Alle svar mottas med takk uansett =)

 

//Spectre

 

http://www.pictures.se/bilder/BknIg.jpg" target="_blank" target="_blank

http://www.pictures.se/bilder/CKvA1.jpg" target="_blank" target="_blank

http://www.pictures.se/bilder/l7GE8.jpg" target="_blank" target="_blank

http://www.pictures.se/bilder/Lrmbg.jpg" target="_blank" target="_blank

http://www.pictures.se/bilder/PWvGo.jpg" target="_blank" target="_blank

http://www.pictures.se/bilder/RSPi.jpg" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

hylsene dien ser ut som en kombinasjon av mine 6.5x55 felthylser når det er alt for mye sand i omløp når jeg skyter..., og for hardt ladde 338LM hylser.

En ting som ser ut til å gå igjen i 338LM er den dårlige (initielle) tettinga som gir koksete/sotete halser. Jeg tror det er en kombinasjon av mye krutt, langsomt krutt, og meget stive hylsehalser. -har ikke noen kur. Men var mye riper ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På bilde nr 3 fra toppen ser man jo tydelig at det er nr før du har hylse separasjon. Tror du opererer med alt for høyt trykk. Etter stripene i toppen på hylsehalsene tipper jeg at du har strukket hylsene veldig mye og at de sitter fast der. Hvor lange er hylsene dine om du presser de om nå?

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig flyttet så jeg er bare såvidt i gang med dette igjen. Skal få opp pressen ila uka. Jeg hadde også tidligere troen på at det var strekk, men jeg har tidligere pressa og trimmet hylsene en god del (husker ikke hvor mye i farten) og det var samme resultat selv med 5 gr mindre krutt.

 

Jeg er litt ivrig på å ta dette fra bunnen nå. Polere kammeret, 570 krutt, normahylser som jeg har liggende og som er mindre slitt samt starte med 225 gr Hornady SST som jeg har liggende. Høres det ut som en grei kurve å klarte?

Link to comment
Share on other sites

nja, har kun erfaring med 300gr kuler, + 265gr TTSX

 

prøv 75gr N15/MRP bak 300grs Scenar/SMK/OTM, eller 87gr N570, må hastigheten og ta det derfra - du skal få 800-830m/s, mulignes mindre om den greia har røft løp.

Disse ladningene vil være safe i alle rifler som er i orden skulle jeg tro.

 

93gr N570 sprenger ingenting, men hylsene går åt skogen fort, en får 50-60m/s mer, men alle de symptomer du nevner...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter M67 her.

Veldig rufsete kammer og beintråkka ladning, gjør at hylsene kleber i kammeret.

Må slakke på ladning evt gå ned på kulevekt.

De langsgående ripene på hylsene kommer av at magasinleppene ikke er gradet og/evt "enden/inngangen" til kammeret ikke er gradet.

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Skal få satt opp laderiggen i dag håper jeg. Hvordan anbefaler de erfarene at en polerer kammeret? Skal også gå over grader på magasin og "rampe" =)

 

Takk for alle svar og hjelp så langt. Har troen på at dette skal gå som silke etterhvert ;)

 

 

//Spectre

Link to comment
Share on other sites

Du kan:

 

Skru ei hylse på en ladestokk - splitte den på langs og sett fast veldig fint sandpapir på den. Roteres langsomt, og med olje på, for hånd. #600 høres grovt ut her, men du vet best hva slags grader som er inni der. #1000/1200 høres bedre ut i mine ører.

 

Surr stålull på en (fin stålull) børste, sett den evt inn med JB, Flitz, Autosol eller noe, og roter i kammeret. Her kan en muligens bruke en drill?

 

Du kan bruke en mopp, slik bomullsgreie til å skru på pussestaven, med JB, Flitz eller Autosol på, og drill, her kan du nok dra på litt.

 

Du kan også skru fast ei hylse på ei stang bare kline den inn med JB, Flitz eller Autosol.., eller noe annet poler-gugge, og rotere den i kammeret. Ville definitivt prøvd for hånd først, men de nevnte kjemikaliene er igrunnen nokså "snille", så litt fart tåles vel. Bare det ikke går tørt.

 

Er kammeret helt for jævlig ville jeg kanskje brukt sandpapirmetoden først, og så honet det med stålull og JB - men i virkeligheten ville jeg trolig hevet hele greia i fanget på selger eller børsemaker, mens jeg brukte språk som blir moderert her.

 

En annen ting, selv om en får samme tegn på overtrykk på to forskjellige ladninger, så betyr ikke det at en bør velge den høyeste :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter M67 her.

Veldig rufsete kammer og beintråkka ladning, gjør at hylsene kleber i kammeret.

Må slakke på ladning evt gå ned på kulevekt.

De langsgående ripene på hylsene kommer av at magasinleppene ikke er gradet og/evt "enden/inngangen" til kammeret ikke er gradet.

 

Lykke til videre.

 

Støtter jaktkompisen min, uforbeholdent, i hans konklusjon!

De langsgående ripene er oftest noe som skjer når patronen mates inn i kammeret. Det kammeret der ville jeg forsøkt å polere opp, itillegg til å slippe ut et par kruttkorn. Det er de første tingene som slår meg når tingene ser slik ut. :-)

Link to comment
Share on other sites

Tok og titta på min nå og der trengtes det helt klart en runde med fil og pussepapir,gjorde det med en gang og ble mye bedre.

Har merket at det har vært litt rufsette når jeg har ladet fra magasin og det har blitt noe langs gående riper,skyter stort sett bare enkelskudds så har ikke tenkt på det men nå trur jeg det problemet er borte :) .

Nå er det jo sånn at dette desverre er en økonomi langholds rifle så de har spart litt på finnishen så spørs om man må regne med og fin justere noe på ting eller kjøpe en steier til dobbel pris :oops:

Trur nok med og føle tipsene over så vil nok ting ordne seg spectre :D

Link to comment
Share on other sites

Når man leser om disse børsene i USA, så ser jeg at snart samtlige skifter piper i disse. Og skal man inn med ny pipe til 6-8 lapper, da begynner det å bli ei dyr børse.

Er jo irriterende at man må begynne med sånne tiltak i splitter nye børser. Man har betalt penger for å skyte med børsa, ikke ligge å polere kammer og diverse.

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i Knut erik,når jeg kjøpte den så forstod jeg det som at den gikk MEEEGET bra og eneste forskjellen i praksis var finnishen,prøvde og snakke med litt folk rund som hadde litt og vise til før jeg kjøpte men var ikke så lett .

I min første var det noe galt med løpet så måtte bytte den rifla,hatten av for den servicen men trudde jeg skulle få en ferdig bra skyte maskin for de pengene,som selgeren sa,costom blir som regel veldig dyrt,her har du en rimlig knall rifle som fungerer ut av esken,var snakk om hvor bra disse gikk over dammen så tok en sjangs.

Har måtte legge litt jobb i denne og det nærmer seg,har jeg fått den til og gå sånn som folk sier rundt ,nei men det kan være meg også.

Blir ikke så billig hvis man må kjøpe pipe i tillegg nei,håper ikke det er det som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig greit at vi får belyst dette temaet om disse riflene. Jeg skal ta en liten evaluering av kammeret i dag. En kan jo også spørre om hva definisjonen på disse er og hvordan de skal være fra fabrikk. De er jo ikke solgt med "grovt kammer som må utbedres" i annonsen. Dermed har man jo et reklamasjonsgrunnlag etter min mening.

 

Litt kjedelig da jeg ellers digger denne børsa på alle andre områder =)

 

 

//Spectre

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg vært og tittet i det nye løpet,nå føles det mye bedre ut men i det andre var det fult av maskineringsmerker og et meget trangt område,kjente det gått når jeg pusset.

Tar du litt tak i det så hadde jeg vært glad,trur mange kunne hatt glede av det :wink:

Sånn forøvrig liker jeg rifla veldig godt,er en grunn til at jeg kjøpte den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...