Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

Hei igjen Niclas.

Jeg tviler ikke på at det var en altfor hissig lott du hadde der. Syntes også det er rart at Vith kan mene det er blitt uttørket i orginal boks på en mnd.

Vet at det kan være stor fosgjell fra lott til lott. Men no var jo dette faktisk samme lott også. De må ha hatt en dårlig dag på jobben :roll:

Er nokk ikke dumt å teste litt forsiktig først nei. Jeg kommer også til å begynne med dette.

 

Jeg er veldig nysgjerrig på det fettet og sussepastaen! Får man dette på Midway.no

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Susse pasta får du på kondomeriet ;)

 

Neida :)

 

Jeg kjøpte min første boks 570 av Krister, da han ikke likte den pga av den var noget hissig.

Med 97 grs bak 250 grs Scenar fikk jeg 990 m/sek, og med 92 grs bak 300 grs SMK fikk jeg 909 m/sek.

Ble skuffet da neste Lot gav 40 m/sek saktere hastighet ved samme ladning ;)

 

Jeg har hatt 4 forskjellige Lot'r siden jeg begynte med 570, og de har vært ganske like, bortsett fra den første ene boksen.

Min nåværende Lot (110076) er vel "normal" gir iallefall normale hastigheter. Jeg har i tillegg mista litt hastighet pga slitasje, men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha får ikke noe tips til sussepasta av meg :wink:

 

Lappe settet jeg har brukt er fra Wheeler og har 3 korninger.

Brukte Autosol og kobberbørste etterpå så endel pussing med blant annet KG produkter.

Kremen er fra Lyman og heter super moly bore cream,står på boksen:

Extends barrel life. Reducees bore fouling. Increases accuracy.

Tror i værtfall dette produktet gjør det enklere å pusse.

Etter dette går i værtfal pipa bedre å er glattere :D

"fettet" får man på midway,autosol kjøper man på bensinstasjoner og bilrekvesita butikker,er til å polere opp metall.

 

 

Var og skulle kronografere nye kruttet etter jeg hentet jentungen på skolen i dag men ble desverre litt for mørkt så den registrerte ikke.

Hadde bare med meg 9 skudd som skulle måles men måtte jo skyte litt uansett :D

Første serie var 4 skudd Kald/pusseskuddet gikk litt ned å til venstre å opnet gruppen til 18 mm de 3 andre var 9,5 mm.

Serie 2 5 skudd 13,5 mm 4 av de var 8,3 mm så var fornød med samlingene i dag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sussepasta ja. Dette overlater jeg til andre. hehe.. Litt travel dag på jobben :forvirra:

 

Takk for bra svar. Skal sette meg ned å sende en bestilling. Så er det bare å vente på at børsa skal komme tilbake fra doktoren i posten.

Får lade opp litt mer i mellomtiden :D

 

Men syntes det er litt synd at man må gjøre så mye tiltak for å få børsa til å gå som den burde :(

Link to comment
Share on other sites

Var og skulle kronografere nye kruttet etter jeg hentet jentungen på skolen i dag men ble desverre litt for mørkt så den registrerte ikke.

Hadde bare med meg 9 skudd som skulle måles men måtte jo skyte litt uansett :D

Første serie var 4 skudd Kald/pusseskuddet gikk litt ned å til venstre å opnet gruppen til 18 mm de 3 andre var 9,5 mm.

Serie 2 5 skudd 13,5 mm 4 av de var 8,3 mm så var fornød med samlingene i dag :mrgreen:

 

La meg gjette.......300 SMK, 91gn 570, col 94.5 :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk kronografert litt i dag :D

Var forskjell på denne boksen og forrige gitt ,91 gr ladningen min som ga 890 ms på forrige boksen ga i dag 830 ms ,altså litt mere riktig :)

 

Ladning Smk 300 570 91 gr col 94,5mm

 

825,9 ms

830,8 ms

830,8 ms

835,3 ms

833,4 ms

 

Lading Smk 300 570 88 gr col 94,5 mm

 

805,4 ms

812,1 ms

805,4 ms

805,0 ms

805,7 ms

 

Synd med den på 812 ellers hadde det vært en rå lav ES på disse,nå skal det sies at dette er teste hylsene så det kan være svare på den men fornøyd med tallene.

 

Var egentlig bare for og måle disse skuddene men skjøt 3 skudd uten om og de målte 8,08 mm ,meget fornøyd med det men var nok mest flaks,uansett gøy når man får noen slike innimellom :D

Link to comment
Share on other sites

Det var som pokk.....så bra du skyter om dagen :D Der har vi beviset på at disse riflene kan være meget presise :D Leverer min til bedding, gidder ikke å søle med dette selv. Sparer ikke mange kronene pluss at en børsemaker kan dette. Da mangler bare ny kikkert så får vi se om det er nødvendig med lapping :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål ,nå startet jeg jo opp denne tråden som en samletråd for Savage 110 BA/FCP og det skal det fortsette og være men i steden for og starte opp flere tråder er det greit for dere at jeg legger ut litt bilder av våpendeler jeg lager å div koseskyting med forskjellige våpen?

Er ikke meningen at denne tråden skal skli over i noe annet men vil kanskje krydre tråden litt.

 

Hva synes dere ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål ,nå startet jeg jo opp denne tråden som en samletråd for Savage 110 BA/FCP og det skal det fortsette og være men i steden for og starte opp flere tråder er det greit for dere at jeg legger ut litt bilder av våpendeler jeg lager å div koseskyting med forskjellige våpen?

Er ikke meningen at denne tråden skal skli over i noe annet men vil kanskje krydre tråden litt.

 

Hva synes dere ?

 

Det er din tråd :smile: Kan vel ikke skade med litt "krydder"........Regner med at det blir bilder av Savagen også, for du drar vel ikke på banen uten den :lol:

 

Ellers har jeg et spørsmål. Jeg har ikke gjort noen tiltak med børsa ennå, men klarte ikke å holde meg borte fra banen :D . Tok noen runder på elektronikk og fikk 23,1 mm som beste 3 skudd serie. Lå under 30 mm denne gangen med demper, 570 og 300 scenar. Virker som børsa liker Lapua kuler, men fy f... så fort miragen kommer i minus 12 grader. Ble ikke så mange skudd.

 

MEN.....ingen på banen (Løvenskjold) kunne fortelle meg med sikkerhet om elektronikken målte senter-senter eller ytterkant.

Antar det var senter-senter, men er ikke 100% sikker. Noen som kan dette???

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt forskjellig kule setting:

Oal 97mm (3,830") - 92gr n570 på berger 300 otm = forferdelig spredning på 100m med opp i 10cm spredninger i høyde og bredde...

Oal 94mm (3,700") - 91gr n570 på berger 300 otm = ca 28mm samlinger og veldig fin på høyde spredning.

Fått best resultat med siste nevnte, men er langt fra fornøyd.

 

Skal på banen kl 10:00 i morgen og teste med 95,5m oal 92gr n570

 

Men har dere som har savage 110 lyst å fortelle meg hva deres god ladninger er så jeg kan teste? :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt forskjellig kule setting:

Oal 97mm (3,830") - 92gr n570 på berger 300 otm = forferdelig spredning på 100m med opp i 10cm spredninger i høyde og bredde...

Oal 94mm (3,700") - 91gr n570 på berger 300 otm = ca 28mm samlinger og veldig fin på høyde spredning.

Fått best resultat med siste nevnte, men er langt fra fornøyd.

 

Skal på banen kl 10:00 i morgen og teste med 95,5m oal 92gr n570

 

Men har dere som har savage 110 lyst å fortelle meg hva deres god ladninger er så jeg kan teste? :-)

 

Hei. Jeg er i testfasen selv hva gjelder både krutt og kuler. Jeg har hatt gode (ikke perfekte, men under 20mm) 3-skuddssamlinger med både 560 og 570.

Hvis du leser litt i tråden over vil du se at det er oppnådd meget gode resultater med 91gn 570 og 300 SMK.

 

Jeg har vel hatt mine beste dager med Lapua scenar 300.

 

Les også litt i tråden til Knut Erik. Du vil se at det stort sett går i 300gn kuler og 570 ladninger fra 87-92 grain :D

 

Jeg har IKKE maks col, med 300 scenar ligger jeg på 93,5mm.

Link to comment
Share on other sites

Testet litt idag...:

Berger otm 300gr

94,10mm oal - 91gr - 825 snitt hastighet.

Samlet ca 25mm senter-senter.

Ikke helt fornøyd, men funker noenlunde stabilt..

 

95,50mm oal - 92gr - 855 snitt hastighet.

Samlet 60mm

Ubrukelig og vondt :-P

 

97,00mm (0,5mm fra bommene) - 92gr - 830 snitt hastighet.

Samlet 80mm

Ubrukelig

 

Syns det er merkelig at jo lengre vekke kula er fra bommene, jo bedre er pressisjonen.. Nå er de ca 3,5mm ifra. Tenker å prøve å sette de inn til 93,5 og 90gr neste gang..

Men det blir tidligst om 9dager..

 

Men etter 25skudd med maks ladning er skulderen gul og øm :-/

Link to comment
Share on other sites

OTM kulene er ikke sensitive på settedybde, er derfor de laga de som Hybrid og ikke VLD. Sistnevnte kule trives best i bommene eller veldig nær.

Jeg har 0.2mm til bommene med mine kuler, men jeg har ikke presisjonsforskjell uansett settedybde, så jeg bare setter de såpass langt ut, fordi det ser mer naturlig ut. En fabrikk ladd 300 win mag patron ser veldig snål ut, da kula står dypt i hylsa. Er mye vakrere når kula får vise seg frem :)

 

Jeg tipper du kan sette kulene lenger ut, og heller gå ned til 88-89 grs krutt, så tipper jeg at samlingene kryper ennå mer.

Nå vet ikke jeg hvor gode folk er til å skyte, en 338LM gjør ting med deg som du ellers ikke gjør med mindre kaliber, og dette kan påvirke presisjonen. Er du øm i skuldra, noe jeg aldri har blitt av min, så tipper jeg at du oxo møter rekylen, siden du garantert vet at den kommer ;)

Og da, skyter du ikke bra.

MAn kan ikke forvente å skyte 10mm eller mindre med disse riflene, det går av og til, men å sette det som et krav tror jeg blir slitsomt.

 

Alt mellom 12-25mm er meget bra, og man kan skyte presist langt avgårde med dette.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med 88gr på berger otm med 94mm oal.

Fikk ikke noe bedre samlinger..

 

02.02.2013

Berger otm 94,00mm oal

88gr = 800ms - 806ms

89gr = 806ms - 809ms

90gr = 821ms - 814ms

91gr = 814 - 819 - 821

91,5gr = 819 - 814 - 809

92gr = 824 - 821

 

 

6.2.2013:

92gr 97mm = 859 - 859

Ubrukelig 10cm spredning.

 

92gr 95,5mm = 846 -

Ubrukelig 8cm spredning.

 

91gr 94,10mm = 831-831-824

26mm nedover samling

 

Helt greit at den sparker og skubber litt.. Men eg støter ikke imot fordi eg vet rekylet kommer.

Legger samme trykk på tofoten alltid og lar rekylet komme som det kommer.

Vet at 338lm ikke tilgir så lett feil som finere kalibre :-P

At eg er øm i skulderen har sikkert med at eg er 175 høy og 70kg, så har lite "polstring" der hvor riflekolben ligger når eg skyter i svak oppover bakke :-P

 

Men skal prøve å gå litt ned på ladningen igjen ja.. Takker for alle tips :-D

Link to comment
Share on other sites

Presisjon må du finne der den er, og bruke det som er presist. At får opptil 80m samlinger på 100m finner jeg betenkelig eller merkelig, enten er skytter eller rifle "helt på bærtur", noe er løst eller skjevt, eller det er slengere du laget og ikke merket.

Jeg har ikke skutt mye med 338LM på 100m, men skjøt 87-93grs med SMK og Scenar, 87 og 88 med OTM, 88 med TTSC BT, og 76-78 med N15 og Scenar, totalt 60-80 skudd + litt innskyting og funksjonstesting - jeg har ikke sett ei samling over 30mm.

 

At eg er øm i skulderen har sikkert med at eg er 175 høy og 70kg, så har lite "polstring" der hvor riflekolben ligger når eg skyter i svak oppover bakke

Liten tvil om at du bruker en utilstrekkelig teknikk. Å skyte 50 og 100 skudd med 338LM er en oppskrift på skallebank, men øm skulder har jeg aldri hatt, ømt kinn fra kinnstøtta ja, skulder nei, jeg er bare 10kg tyngre enn deg.

Du har for lite trykk, trykk feil sted i skulderen, møter (du møter på iallefall noen skudd, det garanterer jeg), og du slapper ikke nok av - hvordan vet jeg det?, fordi alle gjør det, eller iallefall - dobbeltsjekk det, lag deg dummypatroner og få andre til å lade for deg, og film deg selv når du skyter, og skyt .22LR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Nå kjenner ikke jeg deg og vet ingenting om hvor mye eller hva du har skutt med tidligere, men 10-8cm spredning er i min verden mye på 100m. Jeg ser M67 er inne på om alt er skrudd til osv. Har du gått over alle skruer? Jeg var sløv og etterstrammet ikke skruene skikkelig og festet mellom stokk og kasse var langt fra tight :| . Har du forsøkt noe annet en Berger kuler?

 

Hvor mye har du skutt med rifla? Og med fare for å fornærme, slapper du av? Jeg må innrømme at nå, etter litt bruk, slapper jeg mye bedre av og tar rekylen mye bedre. Har ikke noe skuldervondt og har aldrig hatt det, men litt øm kjeve etter en lang dag, ja :D

 

Hva slags kikkert har du? Har du prøvd å bytte kikkert? Hva med å forsøke bedding?

 

Jeg vil være varsom med råd, siden jeg selv er relativt fersk med 338 LM, men har jeg foreløpig landet på scenar 300gn, col 93,5 og 91gn N570. Er fornøyd med bremsen, men trives meget godt med Hausken Titan demper :D .

Link to comment
Share on other sites

:-)

Når eg skyter slapper eg helt av...

Skutt mye med 5,56 og en god del med 6,5*55.

338lm har eg vel bare skutt nå en ca 120 skudd ca..

Men kan samle de på ca en 20kroning de som går noen lunde..

De som kaster i alle retninger vet jeg selv at ikke er meg :-P

 

Bruker vortex viper pst 6-24 ffp mrad

 

Det som også er rart er at de som sprer så mye som 60-80mm. Er med ca ett minutt mellom skuddene..

Tok så å bare fyrte av tre kjappe skudd så fort eg klarte mens løpet var varmt.. (iløpet av 30sek før miragen kom) Då ble det mer brukbart med en trekløver samling.. Men så lot eg den kjøle seg pga heftig mirage.. Så gikk de over hele "cd-platen" som eg har brukt som tegnemal..

 

Er ingen skarpskytter eller verdensmester, men vet når det er en feil fra meg og en fra riflen... Kjenner det når eg trekker av om eg gjør en feil.

Link to comment
Share on other sites

Når du venter et minutt mellom skuddene, hva gjør du imens? Og hvordan er treffpunktet ditt, er det likt fra serie til serie og økt til økt, ladning til ladning?

Du er sikker på at det ikke er du som drar ut ja. Ikke så gøy bli beskyldt for å skyte som ei ræv - men har du full kontroll på hvor rifla går i smellen? Ser du munningsflammen? Kan du spotte deg selv?

Jeg tror at 99.9% av alle som har kjøpt seg 338LM har fått seg en overraskelse over hvor vanskelig de greiene er å holde ro når set smeller - og, uavhengig av presisjon, så er noen rifler enklere og noen vanskeligere.

Ligger du rett bak rifla? Hopper tofoten?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mellom hvert skudd tar eg meg god tid til å prøve å ligge best mulig, sjekke den nylig avfyrte hylsen, legge ny patron i kammeret, sikte og slappe av og skyter når eg er 100% sikker.

Hadde eg samlet 80mm på hundre meter hadde eg aldri klart å sette skudd etter skudd etter skudd i en 15cm*15cm stålplate på 330m med den ammoen som går sånn noen lunde....

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler selv at jeg har et greit rekyloptak,blå skulder har jeg aldrig hatt etter 338 n men må jo bare inrømme at liggestilling og optak er langt fra perfekt hver gang.

Trur de fleste av oss som har skyti litt 338 kan inrømme hvis vi leiter litt på bunn av oss selv at hver dag stemmer ikke alt :wink:

Var på ingen måte ment for og mobbe,bare at 338 sladrer og den sier fra når vi må justere oss.

 

Et lite tips er og kjenne over skruene til låskassa,de var løse på nesodden sin,når du først gjør det skjenn etter på skinne og montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt over 2300 skudd med min 338 nå, og ifjor da jeg skjøt hver dag, hadde jeg bra kontroll på rekylopptak og skytestilling.

Men da jakta begynte i høst, ble det mindre trening, og jeg begynte å slite med å få det skikkelig til. Nå skyter jeg hver helg, og ting kommer sakte tilbake.

Det viser igjen på resultatene av 500 meter skytinga, jeg skyter bedre og bedre for hver gang.

 

Jeg tror man må skyte mye mer enn 120-150 skudd for å klare å beherske disse riflene 100%.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmm. Her var det stille. Da kan dere få noe å tygge litt på :D Jeg har alltid vært nysgjerrig på hva Lapua bruker av krutt i sine 300 scenar ladninger. På pakken står det at de drar avgårde i 830 m/s. Jeg har testet og innbiller meg at det må ha vært raskere krutt enn 570. Rekylen var raskere, pang og ferdig med det :D . Liker egentlig det, gikk greit også, men fy f... for en pris :shock:

 

Med 570 er det mer boom og "skyving" hvis dere skjønner hva jeg mener. Så tilbake til saken :smile: . Jeg hadde en fabrikkammo liggende som jeg fjernet kula på i dag. Inni hylsa var det 90.3 grain krutt :shock: .

 

Det var definitivt ikke 570. Lignet mer på 560, men det var mye "mattere" og lysere/gråere enn 560 i fargen. Samme fasong og størrelse så det ut til, MEN i følge tabellen er maks med 560 82,3 gn. 560 er dessuten blankere og mørkere. Joda, kruttet i fabrikkammoen kan ha tørket, hva vet jeg, men tror ikke de tør å presse inn så mye som 90.3 gn av 560.

 

570 er mye grovere, så det er nok ikke det de bruker. Maks på 92,4 (570) gir 837 m/s.

 

Kan det være N170? Maks i tabellen, 88,6 gir 811 m/s. Jeg har en boks N150 og fargen på kruttet var den samme som i Lapuahylsa, men N150 var litt finere. Dessuten blir vel N150 for raskt.

 

N165 ser jeg også brukes, men her er maks 81,8 gn. Det gir 785 m/s.

 

Så, hvis noen vet noe om denne godt bevarte hemmeligheten så rop det ut. Ingen butikker jeg har spurt vet hva som er i hylsa :shock: Ikke engang importøren :|

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har jeg ikke forsøkt. Kan jo forsøke. Ellers har jeg har lest endel tester om N170, men ikke prøvd det selv, kun 560 og 570.

 

Kjøper meg en boks når skal innom Landrø neste gang og setter 300 scenar på toppen. Noen som har erfaring med N170, kom gjerne med det :P .

 

Ladet litt i går. 90 stk.

 

91 gn 570, 300 SMK

91 gn 570, 300 Scenar

91 gn 570, 285 Hordany

90 gn 570, 300 Scenar

81 gn 560, 300 scenar

81 gn 560, 285 Hordany

 

Blir en tur til Blaker søndag. Bestilt ny kikkert, men ikke kommet ennå :| Henter Exxo miragebånd i kveld, håper den er effektiv :P .

Link to comment
Share on other sites

Er litt stille her om dagen pga sykdom men legger ut litt skyte bilder :D

 

167v0x2.jpg

 

2vx0kqo.jpg

 

2inldy.jpg

 

xl065y.jpg

 

iw6e68.jpg

 

2hx27g2.jpg

Ian Kelby

10e4vb4.jpg

 

Ikke så rart at Ian Kelby hadde vond i hode dagen etter,bare propper og 338LM til Knut Erik med brems.

 

wvomc1.jpg

 

t0sytx.jpg

 

117e6ps.jpg

 

Bruce Wells

Så liten er den :lol:

 

25qu534.jpg

 

ix8138.jpg

 

hvqs1t.jpg

 

20aao3q.jpg

 

2cykw9v.jpg

 

b548e8.jpg

 

1604fpv.jpg

 

2vxrdat.jpg

 

2ewpoh4.jpg

 

Noen som vet hvilke kuler dette er ?

 

2mzwnb7.jpg

 

Remington 700 med 6,5x55 AI

Bildet under montert 6,5x47 ,intigrert Versapod pinne og lakert.

 

oqzv2q.jpg

 

dpuuti.jpg

 

28v7ux1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hey.....synd at du er dårlig. Det var en flott dag på Blaker søndag. Jeg skjønte det var noe siden du ikke dukket opp. Bra oppmøte og alle fikk plass på standplass (den er jo ikke av de største).

Blinker på 100, 300 og 500 meter.

Gonger på 300, 500 og 600 meter. Mye skyting, kaffe og pølser ble servert i varmebua hvor praten gikk ivrig om lading osv.

 

Jeg har skutt 3 runder med hylsene mine nå, uten å helpresse og nå var det tungt å heve ladearmen etter skudd. Tydelig at jeg har litt høyt trykk, selv om jeg aldri har vært over maks ihht tabellen, heller litt under. Men jeg har 1:9 snurr i pipa og kommer også til å prøve med litt mer friflukt. Ligger nå på 0,7mm til bommene og har hørt om mange skyttere som får bedre presisjon med opptil 3mm friflukt. Kula må da settes litt dypere, så jeg vil gå enda mer ned på kruttet. Kronograferte 300 scenar med 90gn 570 til 835 m/s, noe høyere hastighet enn jeg hadde forventet.

Gikk ikke så værst. Hadde beste 3 skuddssamling -100 m på 18 mm.

 

Lå ved siden av en relativt habil skytter med Barret 98 bravo. Han var ikke fornøyd med samlingene 300gn ga og hadde landet på 250 scenar med N165. Og det fungerete :P

Han hadde 10 skudd med to-fot på papp, 500 meter, 14 cm. Ikke galt med 338 lapua mag. Vet at rifla hans har 1:10 twist og det er mulig det er årsaken til at rifla ikke liker 300gn.

 

Jeg har aldri prøvd 250 gn kuler, men er nysgjerrig på hvordan de går i min. Har også hørt mye bra om N165.

Link to comment
Share on other sites

Måtte ha et prosjekt mens jeg er syk hjemme.

 

Kort Remington 700 er på en måte malen for og få ei rimlig rifle til og gå meget bra,har en fra før og det har jo "alle" andre også ville derfor kjøpe inn ei annen "billig rifle " Savage 110 .

Rifla er noen år og er levert med et sugerør av ei pipe i 3006,pipa er 14 mm på tuppen :lol:

Rifla gir intrykk av og ha vært et godt bruks jern i skauen i mange år,tilstand helt grei.

 

Tanken bak og ha ei slik låskasse til som jeg har i 110 BA er og ha ei kasse med et mengde trenings kaliber som jeg kan hive i BA stokken,viktig og venne seg til en stokk og likest mulig avtrekk.

 

Har kjøpt inn 2 blanks i 6,5 type Kongsberg Match,antar kaliberet blir 6,5x55 AI,har både det og 6,5x47 fra før,liker begge men vanlig 55 hylser er "gratis" og dette skal bli til og skyte MYE med :D

Grunnen til og kjøpe en 3006 var at da har jeg en sluttstykke bunn som passer til 6,5-308 familien.

Kommer også ettervært ei orginal 338LM 110BA pipe som jeg tenkte og teste div ting på bare for morro og se om det er mulig å få den til å gå.

 

Første jobb var og få tilpasset ei skinne med 20 moa tilt ,kjøpte ei Weaver skinne til 110 men den var til rund bakende og jeg har flat så ble til at jeg måtte bedde til bakdelen,gikk også opp en dim på skruene for at det skulle blir ekstra støtte,forran er det helt likt så det var lett og få det bra og i riktig posisjon.

 

Det var så langt,mere kommer :D

 

Litt bilder:2196p2a.jpg

 

2laty5s.jpg

 

4qo1kx.jpg

Link to comment
Share on other sites

1400501.jpeg

Bildet ble snudd da jeg lastet det opp :-S

Kulehullene var under den svarte lappen :-P

100m

 

Fått til en ladning som eg er fornøyd med nå..

Kaldskuddet er ganske lavt, men skudd 2-3-4 samler greit nok nå, resten står på meg nå :-)

Av så og si alle skuddene (12stk) samlet de første 10 pent.. da var alt så varmt at det gikk ikke ann å ta på demperen og ble mye mirrage.. da skjøt jeg vel 12 skudd på vel ca 2,5-3min.. skjøt så fort at miragen kom ikke før etter 8-9'ende skuddet.. 5+grader ute..

Dette er Berger otm hybrid 300gr, 94,00 oal med 90,0grain n570 i lapua hylser, snitt hastighet på 816m/s

Link to comment
Share on other sites

Sliter med at tofoten sklir om dagen,bruker Versapod så tenkte jeg kunne kjøpe meg raptor klør men sliter med og finne noen som har de på lager i Norge,har dere noen tips til steder jeg kan undersøke?

Har noen et par til salgs så er det bare og sende en PM :mrgreen:

Ny komplett kan også være intresant så flott med tips :wink:

 

Nydlig skyte vær i dag :D

Har kjøpt inn en Vektor brems til Savage prosjektet som jeg fikk testet i dag,den bremset meget bra :shock:

 

wbcpix.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:P Så er det faktisk potensiale i disse pipene, endelig. Etter å forsøkt mange ladninger uten å lykkes noe særlig med presisjon fant jeg i dag en ladning som gikk bra.

 

Dagen begynte med litt "oppvarming" med 300 scenar, 90gn-570 col 93. Lå mellom 29,04mm og 22.05mm, som vanlig.

 

Så til dagens positive nyhet. Fikk et tips om å sette kula med litt MER friflukt. Hadde med et parti med 250 scenar, 90gn-570 col 92.

 

Skøyt litt papp på 100m for å teste og det gikk ikke så galt (i min verden). Dro avgårde 3x3 skudd.

 

15.92mm, 16.36mm og dagens beste på 11.39mm målt av sjefen sjøl, selveste Flateby'n :P

 

Resten av dagen gikk med til gongeskyting på 500 meter. Minste var 20x20cm. DING, DING, DING alt gikk inn :P

 

Nå er ikke det i seg selv noen stor prestasjon, men samlingene med 250 scenar ga mersmak. Vil forske mer på denne ladningen og teste litt forskjellig col. Kan være mer å hente :P

 

Er uansett fornøyd med dagen og utsetter pipeskifte inntil videre :P

Link to comment
Share on other sites

Dette var godt og høre :D

Har vært frustrerende med en ny rigg som ikke har levert , merket at du hadde fått en ny gnist for BA en når du ringte i går :D

Nå skal det vel sies at alle skyter bedre med minde rekyl og det blir det med 250 kontra 300 gr men det er ingen tvil om at du har funnet noe som rifla liker :D

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig strekt holdene litt med Savagen i går :D

Jeg og en kamerat kjørte opp til Back to basic NM for å hilse på litt folk å få skyti litt,skulle gjerne deltatt men pga jeg ikke har millet før å har jentungen så passet det dårlig i år.

Vi kom litt seint så var lite folk igjen der,fikk snakket med noen å alle virket veldig fornøyd over opplegget og helgen.

Trivlige folk :D

Vi tuslet opp til lengste banen som var åpen,desverre var 1000 m gongen skyti ned men la meg ned millet en gong,regnet formelen som sa 800 meter,estimerte 2 ms fra kl 5 ,skrudde meg opp kald/pusseskudd bom,2 klikk opp treff,milling fungerer og ga mer smak :mrgreen:

Fikk desverre skyti ned den gongen men det er en annen sak :oops:

Neste mål estimert til 880-900 treff men vinden herjet litt der periodevis.

Slet litt med hylsene mine,har ikke byttet hylser etter krutt reklamasjonen,kun tatt vare på de beste men fikk et par nesten hylse seprasjoner,dette vil naturligvis gjøre litt med utgangshet så må få kjøpt inn nye hylser,noen tips til rimlige Lapua hylser ?

Etter en liten pause skulle jeg skyte siste 4 skudda mine før vi skulle dra,tok de på 880-900 plata,treff på alle og estimert ca samling av spotter var 10 cm bred og 20 cm høyt,må si meg fornøyd med det :D tror høyden muligens kunne vært krympet noe med friske hylser.

En meget flott dag i nydlig tereng,må bare ta av meg hatten for jobben Christian har lakt ned her :clap:

 

Litt bilder fra dagen.

i2v7ra.jpg

 

124hl02.jpg

 

2rqy5fp.jpg

 

34yraxd.jpg

 

4q3qqv.jpg

 

2mzzg61.jpg

 

316srdi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...