Jump to content

Samletråd Savage 110 BA/FCP


Niclas

Recommended Posts

  • Replies 517
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei, du gløder etter pressing, så får du bort alle spenninger i materialet som oppstår ved avfyring og pressing :)

Jeg har kun kasta 2 hylser siden jeg hadde hylse separasjon i fjor en gang ;) Og det var faktisk Lapua hylser, Norma hylsene lever det glade liv og skal presses for 36 gang nå.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre. Dette er Normahylser. Har sprekker i halsen på 11 av 50 hylser dessverre. Men jeg har vært brutal. Nå som jeg ENDELIG fyrer opp ladeprosessen igjen så har jeg mange nye triks i ermet. Blir 570krutt, gløding og ekstrem nøyaktighet.

 

Hva er folkets triks for å rense hylser innvendig da?

 

 

Tusen takk for alle svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Får rensing innvendig er det vel ikke så mye andre muligheter en ultralyd og trommel tror jeg.

Man børster halsen innvendig med en messingbørste å utvendig med en pad hver gang får å få vekk sot og rester men det er vanlig lade rutine ved presisjon skyting.

Link to comment
Share on other sites

Utenpå er de gullende rene og halsen børstes så det er greit nok. Er bare ikke så fryktelig billig å handle ultralydvasker :P

 

 

Hmmm, det er ikke så dyrt som mange tror. Har en Lyman turbo sonic 2500. Blir gullende rent :P

Mener jeg ga rundt 1500 på jaktdepoet.

Link to comment
Share on other sites

Ble sent gitt.

 

Er da endelig klar til å finne godladning til min børse. Har lada opp 30 stk med 0,5gr stigning. 570 som starter på 85,5gr og ender på 90gr.

 

Vit 570

Normahylser

Federal 215 hette

SMK 300gr

COL: 94mm

Renset

Presset

Trimmet

Glødet

Nøye kruttmåling

 

Får håpe på resultater =)

 

//Spectre

normal_rsz_img_1907.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått testet litt ladninger. Dette ble kun test av hastighet og ikke preisjon. Det blir i neste omgang. Ladet opp 30 stk fra 85,5gn til 90,0gn. Stige på 3 og 3 patroner.

 

570krutt og 300gn SMK

 

90gn endte opp på 843ms. 88gn ble favoritten med 833ms.

ES snittet på alle patronene på 3,7ms så presisjonstipsene herifra virket ;). ES på 88gn lå på 3,4ms.

 

Og sist men ikke minst. INGEN HYLSER SATT FAST I DET HELETATT!!!!!!! :D

 

 

//fornøydSpectre

 

EDIT: Disse ladedata var utført med feil kalibrert kruttvekt. Dataene bør ikke brukes som referanse!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte vasker du hylsene i den?

 

Hei. Beklager noe sent svar. Jeg bruker den hver gang jeg lader. Sist gang jeg kom hjem fra banen var hylsene såpass møkkete at jeg vippet ut tenner'n (uten å presse), vasket hylsene både før og etter pressing. Tar du i tillegg ei fille og tørker av yttersiden av hylsene rett etter vask ser de helt nye ut, faktisk skinner de mer :P . Verdt hver krone.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var ute å testet noen nye ladninger i min Savage FCP 338LM idag.

Jeg prøvde ut 250grs SMK med col på 94mm å 92grs N-570. Snitt hastighet på 885m/s

 

Prøvde først 3skudd med demper. Et passe resultert på ca 25mm. Så jeg gadd ikke vente på at miragen skulle gi seg så jeg skrudde på bremsen isteden. Fyrte av tre på 100m å ble svært overrasket over at jeg bare så et hull i gjennom kikkerten. La i 4 skuddet å lot det gå mot skiva. Fremdeles bare et hull. Da turte jeg ikke mer å måtte frem får å måle! 9mm senter senter på 4 skudd.

 

Da sitter jeg igjen med to nye oppdagelser.

-rifla går best med 250grs. Egentlig litt rart siden stigningen i pipa er 1-9!!!

-rifla går best med brems.

 

Flere som har opplevd det samme??

Link to comment
Share on other sites

Så morro,det er kjempe bra :D

Nå varierer det mye fra rifle til rifle,Nesodden skyter best med 250 gr jeg skyter best med Smk 300 i min.

En ting som er helt sikkert er at ALLE skyter bedre med mindre rekyl,250 gr og brems hjelper til der,uansett så var det meget godt skyti :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det alt for lenge siden jeg har skrevet noe særlig her så får jeg gjøre et forsøk.

Litt av grunnen til at det ar vært stille her er at det har blitt litt nye våpen prosjekt som har tatt litt tid,kommer til og legge ut litt info rundt de her også men Savagen er det selfølgelig som blir fokuset.

 

Etter ha skyti en del med savagen og gjort de erfaringene som jeg har har jeg kommet til følgene:

 

Liker utsende og utformingen på rifla godt

Vekker mye oppmerksomhet på godt og vondt.

Rifla går godt men krevde litt jobb før jeg kom dit.

Pipa mantler en del selv om jeg har lappet .

Avtrekk er bra,har fjernet accutriggeren på min og justert det til minimum.

Har laget intigrert tofot feste i aluminium.

Har beddet min.

 

 

Som endel har fått med seg har jeg slitet med hylseseprasjon,har jobbet endel får og finne sikker grunn for det i det siste.

Det startet med at god ladningen min fra en lot med 570 øket fra 840 til 890 til neste lot,det resulterte med seprasjoner og reklamasjon hos Vithavori,de mente at kruttet mitt var veldig heit men mente at det var skjedd på den mnd jeg hadde hatt det,uansett de sende meg en kg med nytt krutt og hastigheten kom til normalen igjen,rare greier :wink:

Etter vært så har det kommet noen flere seprasjoner som også har vært innom det heite kruttet,har kontrollert justering av dier,det viste igrunn at det var på stell men skader ikke og kontroll måle,som før viste det at jeg kun halspresser uten og sette skuldra tilbake.

Neste skritt var og måle head space og den var romslig ,det er jo en sikker hylse seprasjons vinner,det heite kruttet gjorde at seprasjonen kom mye tidligere en den ville kommet normalt sett.

 

Så der var løsningen :)

 

Har nå kjøpt inn 100 nye Norma hylser som blir veid,sortert og preppet.

Jeg skal kun skyte hjemmeladet amo i min rifle så i går justerte jeg head spacen til en ny Norma hylse,justerte den ganske trangt så jeg får minst mulig stress på hylsene mine.

Nå er litt av det geniale med Savagen at man kan justere head spacen selv,løpet er gjenget ekstra og man har en mutter som fungerer som brystning,ergo kan man justere etter hva man ønsker :) (dette bør selfølgelig ikke pusles med hvis ikke man føler seg kompotent på og gjøre en slik jobb,da er det børsemaker neste )

På 110 BA må skinne/braketter av for og komme til også kreves et spesielt værktøy til mutteren,løpet må også spennes fast i en løps tvinge da mutteren sitter litt første gangen.

Etter på på man også tilpasse bremsen da den nå lenger ikke står rett.

Kammeret i Savagen er ganske trangt fra før av så nå har jeg et trangt match kammer så blir spennende å se hvor lenge jeg har hylsene nå.

 

Veiing og prepping av hylser.

k5g1s.jpg

 

Justere head space.

30ur6dt.jpg

 

Er mye alu som kun er festet i 4 skruer så her brukte jeg beddemasse i mellom sist,det fungerte helt yplig men denne gangen pusset jeg reint og brukte loctite.

x5p2l2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt om nye prosjektet ,er ikk Savage men er for og strekke holda litt denne også :)

 

Kom over en litt lurvette Remington 40x i en Mcmillen A3 med A 5 bakstokk,Badger picatinny og Badger bolthontak.

Pipa var tykk 308 fra Costom Shoppen til Remington,pipa var også heldempet men alt så litt lurvette ut,ikke viste butikken helt hva det var heller bortsett fra at 40 x er ei bra kasse.

I kassen er det også freset ut for ladeklips og skruehull til diopter.

Hadde en mistanke om at dette var litt spesielle saker så fikk reservert den noen minutter og fikk med en kompis som har hatt 40 x tidligere,ende opp med handel,fikk en god pris pga utsende og usikkerheten rundt rifla.

Det jeg og kompisen min trudde det var var en Remington 40xs som er tactical rifla som Remington Costom shop lager til militær og politi.

Etter å få plukket ned rifla og fått bart metall så så dette lovende ut :D

Org Badger picatinny,Badger bolt hondtak med kasse nr på,boltet i tilleg til sølv lodd,tykk rekyl klakk,tennfjør som er fluta,match avtrekk med messing foringer.

magasin brønn er sveiset fast.

alt rustfritt.

Heldempingen er laget her i Norge og er laget av børsemaker med deler fra Hausken.

 

Sendte mail til Remington og fikk bekreftet at dette var en Remington 40 xs som var produsert i 2005 :mrgreen:

 

Alt trengte litt stell og kos så alt har vært ned til bart metall og vasket i ultralyd vaskeren.

Stokken har jeg reparert litt på og lakket i en provisorisk farve fram til jeg blir enig med meg selv.

Avtrekk er byttet da det var en knirk i det som ikke var mulig å få bort.

Rekylklakkene tok ikke helt rett så disse er lappet.

Montert rustfri Shilen select match 6,5x47 pipe med Vektor brems og merage bond.

Sightron 10-50x60 kikkert med Borris Tactical ringer.

Hadde et ekstra vater til Razoren men det var til 35 mm rør så måtte dreie til en foring men ble bra det,synes godt når man ligger bak rifla det vateret.

Det er så langt,vil bli farve på alt men venter til jeg klarer og bestemme meg.

 

Litt bilder:1gh9tt.jpg

 

1zv769s.jpg

 

33eis92.jpg

 

34pbzvo.jpg

 

552l35.jpg

 

30bgwuo.jpg

 

4hxugm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen flere her som skal på bane 14 til helge ?

 

Justere headspacen på Savagen til Norma hylser her om dagen,har sliti med seprasjoner pga to ting med tidligere hylser, headspacen var meget romslig fra fabrikk og en hissig lott med 570 gjorde at seprasjon kom en del tidligere en den ville kommet med kun det romslige kammeret og normalt trykk.

For og få et litt trangt kammer med Norma hylser var det faktisk en del og justere, det er nå testet i bruk og hylsene ser nå veldig bra ut :D

Max col har øket med SMK 300 fra 94,5 mm til 95,2 mm selv etter justering av av headspace, det er helt normalt etter litt bruk men kan også komme av ny lott med SMK.

Har testet noen ladninger med Norma hylser nå etter justering og jeg får nå noe høyere hastigheter med lavere krutt ladninger, dette kommer av at nå går all energi til og sende av gårde kula ,den behøver ikke å bruke energi på å ese ut hylsa til det store kammeret ,noe kommer antagligvis også av at det nå er Norma hylser og ikke Lapua.

Presisjonen var veldig bra med de 3 forskjellige ladningene jeg testet men så langt så blir det 89 gr med 570 som gir 832 ms med SMK 300,dette vil være snilt med hylser og pipe og jeg har klikk nok til å komme laaaangt ut uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer, reiser herfra 0300 inatt, så kan jeg være med å rigge bana oxo.

Satte fast en hylse i fullsize dia i går, så det blir ikke noe 338 lading før jeg fått ny die, herpa dia i et forsøk på å få ut faenskapet. :)

Jaja.

 

Men har med 97 skudd i 338LM, 60 skudd i 6mmbr, og 100 skudd 6,5x65RWS. Blir gøy :)

Link to comment
Share on other sites

Blir en bra helg dette her :D

Blir fint og bli kjent med litt nye folk med felles interesse,blir mye kunskap samlet der så blir helt sikkert en lærerik helg :D

 

Laget meg et verktøy for en stund siden for å få løs hylser som sitter.

Hylsa går i stykker men daien er like hel.

Man borrer med 7 mm gjennom tennhullet og gjenger opp med 8 mm tap så er det bare og skru i bolten så løsner hylsa,veldig kjekt :wink:

 

2133r0k.jpg

 

9h2add.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært langhold skyting på bane 14 i Kongsberg å jeg og Nesodden fikk luftet Savagene uttover :mrgreen:

 

Helgen var meget bra ,godt oppmøte av dyktige skyttere, bra utstyr, mye kunskap og kameratskap.

 

Fikk skyti på mitt lengste hold så langt som var 1662 meter, vinden på virker kula mye så langt ute, bommer du på vinden er du ute.

På 1220 følte jeg at jeg hadde ganske god kontroll så lenge vinden ikke var så ille, tok den opp merket man det men alt i alt følte jeg at Savagen går godt utover, fornøyd med presisjonen.

Ladningen min med Smk 300 570 89 gr med 830 ms fungerer og det var lite høyde spredning på den.

Hadde med 5 300 scenar som ikke har gått så bra på 100 tidligere men tenkte det var greit og skyte dem opp på 1220,ble overasket da jeg så hvor godt de gikk der,må nok teste de igjen for å så se om det er repeterbart,treffpungt var også likt som smk 300.

Har jobbet mye med liggestilling og rekyloptak å det fikk jeg igjenn for, har stort sett spottet meg selv fint hele helgen .

Gode logg notater ble det, det resulterte i kald /førsteskudd på 648 meter og 811 meter, trengte to justeringer for og komme inn på målet på 1220 men det er dette vi lærer av.

Fikk også testet 50 cal på 1220 meter noe som virkelig ga mer smak :mrgreen:

 

En liten video snutt fra skyting med Savagen i 338 LM ,er fult mulig og spåtte seg selv med den så lenge man ligger riktig og har riktig rekylopptak.

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

6s5csz.jpg

 

2ypgp5j.jpg

 

Nesodden i gang

 

9acuub.jpg

 

Røykskyen er etter en blindgjenger som ble skyti på og eksploderte,var flere av oss som reagerte da he he.

 

zxocnt.jpg

 

Helekopteret til Knut Erik,det var ute over mål og filmet, artig sak.

 

2zrqp9l.jpg

 

Nesodden i gang.

 

34gvgv4.jpg

 

Jeg kommer til å legge ut mer bilder seinere men hvis noen av dere andre som var der har noen bilder fra skytingen så legg gjerne ut her :D

Link to comment
Share on other sites

Se der ja :P Det var veldig gøy å strekke holdet ut til 1225 meter og treffe godt :P . Knut Erik spotta og etter et par korrigeringer for vinden satt skuddet "midt i" i følge vestlendingen :P

 

Etter mye testing av forskjellig krutt, kuler, col, grain for å stresse samlinger på 100 meter har jeg nå landet. Funnet ladninger som funker meget godt og blitt mer komfortabel med rifla etter 400 skudd i år. Skulle gjerne skutt mye mer. Beste samling på 11 mm. Ikke dagligdags, men jeg har nok blitt litt bedre og med ny kikkert ( vortex razor ) går rifla godt nå.

 

Og Niclas..........prøv deg med 250 scenar bak 90-92 gn 570. Holder i massevis på 500m. Lite rekyl og går meget bra i min. 3x3 viste samlinger ned under 0,4 moa :P:P:P

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at 250 gr fungerer best for deg, du har nok funnet det rette nå :)

Jeg kommer sikkert til og teste 250 gr igjenn seinere men føler at Smk 300 fungerer meget godt for meg så blir nok til at jeg kjører på det en så lenge, eneste er at jeg nok bør teste litt Scenar 300 da de samlet godt på 1220 men på andre side kan det ha vært en luke i vinden jeg skjøt på som gjorde det .

Link to comment
Share on other sites

For å bli med på mest mulig av skytingen i sommer så ble jeg nødt til å gå til innkjøp av lyddemper til Savagen.

Det ble Hausken titan som er laget spesielt for 338LM.

Fikk montert å testet i går, ble to tre skudds serier på 120 m med den vanlige ladningen, kaldserien var på 20 mm og neste var på 15 mm, dette er helt greit, kommer kansje til å utvikle en ladning til demper får å krympe litt til men får se hva det blir til.

Skøt kun med propper for å føle hvordan lydtrykket var å kan ikke si annet en at den er utrolig effektiv :)

Ble litt mer rekyl med demper så det må terpes på for klare å spotte seg selv utover med den.

 

Bestilte for en stund siden den nye 60 mm Sonic demperen for å bruke på de andre riflene, fikk beskjed om at den var kommet så hentet den på torsdag.

Ble litt skuffet for det som hadde kommet var ikke det jeg hadde bestilt, var kommet en som var 55 mm og 4-5 cm kortere å samme pris, ble uansett til at jeg kjøpte den men litt av gleden var borte.

For å få en bra mengde trenings rigg monterte jeg et nytt 308 løp i 40 xs min å slo noen gjenger til demperen.

Først ble det å brekke inn pipa så måtte jo demperen testes, kan ikke si annet en at den dempet meget godt, prøvde et par forskjellige ladninger på 120 m, den beste målte 10 mm å det må jeg si meg fornøyd med en så lenge :)

 

Synes Savagen kledde demperen :)

msma0k.jpg

 

fwrsp0.jpg

 

a1pcms.jpg

 

Lagde justerbar skinnstøtte i kydex på en Remington 700 titanium her om dagen.

16knu2p.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått gjort litt med Savagen i gjenn.

Har fra dag 1 syntes rekylkappa har vært vond pga hard gummi å ikke fått helt ideel skulder kontakt så da tenkte jeg at da får jeg lage noe , utrolig hva man kan få til med en kloss alu å fil :wink:

Er litt mer jobb på finnishen men måtte nesten teste hvordan dette fungerte i praksis.

Kan ikke si annet en at det ble noe annet :) rifla ble mye bedre å skyte med å skulderkontakt ble mer riktig så er fornøyd så langt :)

Testet treffpunkt forandring med brems å lyddemper, hadde glemt å nullstille for vind etter Kongsberg så når jeg fikk gjort det ble det ikke ille.

Det blåste godt i går, 7-12 ms i kastene så var god vind trening, lå på 120 m.

 

 

96xeg7.jpg

 

zjcdx4.jpg

 

Dårlig med hull i hull her i gården, er i grunn fornøyd med alt under 15 mm med 338 lm på 120 m så dette er jeg veldig fornøyd med, skutt med demper.

2md1lk.jpg

 

Skutt med brems.

jt9lxu.jpg

 

Ikke mer gris i kammer under pussing nå.

5cj57t.jpg

 

Regner med at dere andre Savage folket lufter riflene innimellom så der må gjerne dele litt her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tar du imot bestilling på kolbekappe og tofotfeste?? ;)

 

Nydelig jobbet! Gøy å se at du får det til. Når kulehullene ikke har papir mellom seg så er det godt nok etter min mening. Begynner å bli veldig små marginer da.

 

Har selv ikke fått skutt noe som helst på 1 måned nå. Men til høsten flytter jeg tilbake til familiegården. Var forrige uke å befarte det vi har av privat skog som tilhører gården og jeg kan vel si så meget som at jeg har funnet min egen skytebane nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Spectre nå om dagen har jeg ganske mye å gjøre så har ikke mulighet i sommer men til høsten kan det være jeg kansje kan hjelpe deg.

Er ikke feil med privat bane, blir spennende å høre hvordan hold du får :)

 

Remington 1100 føler med deg, kjedlig å være uten 338 så lenge du har vært nå men får satse på at den funger meget godt nå, blir spennende å høre hva du klarer å hente ut av presisjon nå :)

Du har jo heldigvis områder å strekke deg ut så du får nok testet det ganske kjapt, du får bare huske å ta masse bilder å film å dele her :wink:

 

nesodden det hjalp godt det, ble mye mer behaglig å skyte med :)

 

Det som er godt nå er at nå går riggen så bra at det stort sett er min feil hvis ting ikke fungerer om dagen å må si at det er en god følelse :D

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke tråkke noen på tærne her nå ;)

 

Men jeg tror at børsene deres har gått bra hele tiden, det er bare at nå har dere fått skutt endel med de, og da begynner ting å bli bra på pappen, og på stein og stål i det fjerne. Man kan ikke forvente at det skjer magiske ting med skyteferdighetene bare man kjøper seg en 338lm. Men når man først mestrer den, så skyter man bedre med den enn med mindre kaliber på lange hold. Det er enklere å sette første skudda rett og slett.

 

Jeg har nå i det siste skutt en del med 300 win mag, som jeg følte ikke var fullgod på 1000 meter +, men nå skyter jeg nesten bedre med den enn med 338'n. Mengde trening med et våpen med litt futt i, gir gode rutiner, det kan jo Roe vise til i sine filmer.

 

Uansett, artig at det virkelig begynner å dra seg til, håper vi får se mye god skyting i KrSand første helga i august. Det ser jeg frem til :)

Link to comment
Share on other sites

At alle blir bedre av trening ,spesielt med noe som det er litt fart i er det ingen tvil om, at jeg har blitt bedre etter å ha skyti mye er helt sikkert men jeg har hatt merkbar presisjonsforbedring med flere av tingene jeg har gjort, jeg har også testet like opp mot hverandre så at presisjonen varierer er sikkert.

Etter å ha lest en del tester så er det vanskelig å finne noen som har så mye å skryte om når det gjelder presisjon så jeg har slått meg til ro og vet selv at min rifle har hatt posetivt av det den har fått av stell.

At det er lett for mange av oss å skylde på redskapen når vi ikke helt får det til skjer nok ganske ofte mange steder med mye utstyr men trur nok ikke det er tilfelle hos alle her.

Uansett så er jeg nå fornøyd å gleder meg til å få brukt den til det den er bygget, skyte mye å langt :mrgreen:

Helga på Sørlandet er noe jeg gleder meg til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en tur på banen å testet noen nye ladinger i Savagen 338LM og det nye 6,5-284 løpet i saueren idag.

Det ble en skikkelig glad tur :D Hadde ladet opp noen nye ladninger som jeg håpet samlet godt med demper (Hausken Visper)

250 grs SMK med col på 94mm og 95grs N.570 gav et snitt på 905ms.

Alle 3 skudds seriene lå gjevnt på 12/14mm med demper.

Innskutt med brems å må + på 6 klikk opp med demperen.

 

Det nye costum løpet 6,5-284 (PacNor) i sauer moffe er en anne historie. Men samlet på lappen med første forsøks lading :D

140grs SMK Lastet opp med 58grs N.570.

Berger 140grs vld. Så ut som en haggelsvern skutt fra 50m å hadde en langt lavere hastighet en SMK. faktisk 50ms mindre :forvirra:

Noen som har erfaring med hvilke sette dybde disse trives med?

 

Så kommer det jeg lurer på med det savage 110 løpene. hvor ofte renser dere løpet med copper løsning?

 

Har skutt ca 350 skudd med det nå å har renset løpet helt etter vert 50 skudd!

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Berger 140grs vld. Så ut som en haggelsvern skutt fra 50m å hadde en langt lavere hastighet en SMK. faktisk 50ms mindre

Noen som har erfaring med hvilke sette dybde disse trives med?

Har ikke fått disse til å gå i Sauerløpene (Sauer Y26xxx og W46xxx). Fikk just et nytt og skal prøve noen igjen, men setter min lit til Scenar og Scenar L.

 

Beste jeg fikk Berger 140grs til å samle var omlag 25-30mm, og det var med ei unevnelig ladning, men flere samlinger på 50mm, gikk best satt så jeg måtte kjøre de inn i bommene - var en idiotisk COL også. 130grs VLD deromot gikk vanvittig bra i det løpet jeg prøvde i.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har funnet noe som fungerer når du ligger på 12-14 mm, skytteren gjør litt riktig også :wink:

 

I min pipe fjærner jeg mantel etter hver skyting, nå var min pipe litt røff så jeg lappet min, de stedene den mantler er der som det er små groper, de var så dype så jeg turte ikke å lappe de vekk, dette er fra munning og 7-8 cm bakover.

Sansynligvis så holder det å gjøre det pr 50 skudd men jeg synes det er greit at det ikke rekker å bygge seg opp.

 

Var innskyting til NM på Blaker på lørdag, jeg får dessverre ikke vært med men slang meg med for å få luftet Savagen litt.

Det er satt opp elektronisk skive på 600 meter, har stort sett kun skyti på stål etter 300 m før så prøvde et par serier på den, gikk ikke så ille :)

var en knall fin dag bortsett fra litt vekslende vind å mirage.

 

 

Nå juger bildet litt i forhold til papp men fikk et inntrykk.

2nkj969.jpg

 

34xly51.jpg

 

2m35p2s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til de som er usikker på hvordan hylseseprasjon utarter seg.

2ec23cl.jpg

 

 

Hei. Fant dere ut hva som var årsaken til hylseseperasjon?

Har nå fått noen hylser som har sprekt 1cm fra bunn å mange som har påbegynt!

Lurer på om det kan være støtbunnen som er skjev eller kan det skyldes oljesøl i kammeret?

 

Hyllene er ladet ca 6-8 ganger. Avspennings glødet hver gang å lader ikke hardt.

Kan det være farlig å få hylseseperasjon under skyting?

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Ja har funnet grunnen.

 

Det som var var at jeg utviklet en ladning med 570 som ga 840 ms ,presisjonen var meget god å skjøt denne mye men ved neste boks ga den plutselig 890 ms og selfølgelig mye høyere trykk, dette i seg selv gir store trykk tegn men ikke seprasjon så ofte men kan skje, det som var greia her var at headspacen i lillegg var for stor, de to tingene sammen gjorde til at det ble seprasjon.

 

Har justert headspace, fått nytt krutt fra vith å problemet er nå borte :)

 

Et ganske vanlig problem ved seprasjon er at man presser hylsa for mye hver gang så det er vært å kontrolere i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...