Jump to content

Lettvekts eller kaliber 20?


Jacob

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en beretta sp 12/76, men ønsker ett lettere alternativ da jeg går støkk uten hund. Vil beholde gamle hagla da barna gjerne må overta om noen år. Spm nå er om neste hagle skal være ultra light 12/70 eller 20/76. Det er en fordel om gutta og jeg har samme kaliber, samtidig vil jeg også ha en best mulig hagle. Er en kaliber 20 vesentlig bedre balansert så tar jeg gjerne ekstra utgiftene. Regner med at det uansett blir beretta, budsjett på ca 20000. Takknemlig for råd. Jakta er utelukkende fugl, men storfugl i skog og rype.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde satset på en Beretta Ultra Light i cal 12. Årsaken er enkel, tilgang på Amo. Det er lite Amo i butikkene i cal 20, der er meget dårligt utvalg i cal 20 amo i butikene.

Veldig mange Lerduebaner har ikke cal amo i sortimanget.

OG cal 12 har bedre kapasitet en en cal 20.

Link to comment
Share on other sites

Ja hagla er vesentlig bedre balansert. Vekta er ca lik, men kal 20 har mer vekt i kolben og mindre i løpessettet.

 

Gsport(!!!!!!!!) i Bodø har greit utvalg av bishmut, stål og slugs i kal 20. kal 16 også for den del...

 

Lerduebanen er har kal 20 ammo.

 

Ingen grunn til å velge noe annet, derfor har jeg kal 20.

 

Vet ikke hvor du bor, men når gsport klarer det, bør de fleste klare det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Gikk endel støkkjakt i skog, og lengre turer på fjellet etter rypa. Da frista det med ei lett hagle etterhvert. Jeg lurte lenge på ei kal 20 vs lett 12`er. Gikk tilslutt for en Beretta Ultralight 12/70 lux/gold. Har ikke angret et sekund på dette. Det som ble utslagsgivende for meg var tilgjengelighet på ammo, og at jeg syns hagla var balansert godt nok. Jeg kjøpte med 71 cm løp. Ultralight med 67 cm løp syns jeg ble noe stutt. Det var en liten tilvenning til å begynne med, men nå skyter jeg vel så bra med denne hagla som med andre tyngre hagler jeg har. Men klart, dette her er ikke noe hagle for de lange kveldene på leirduebanen. Men gud så gull den hagla er på støkk når man må gå parat til skudd i lengre perioder, og en fordel på de litt lengre turene på fjellet. Ang lettmetall låsekassa (baskylen) har jeg ikke opplevd noen svakheter med denne enda. Bare at balansen kan oppleves som noe annerledes til å begynne med. Har du behov for å benytte større patron enn 12/70 blir det verre. Jeg har enda ikke opplevd behovet for mer enn 12/70... Vet at det er endel fabrikanter som produserer lette kal 12 hagler med 76 kammer. Du må nesten prøve både kal 20 og lett 12`er selv og finne ut hva som føles best. Men jeg er så langt veldig fornøyd med min Ultralight :smile: Selv om kal 20 er lette og smekre hagler..

Link to comment
Share on other sites

Ville uansett ha prøvd hagla først. Mange lettvektere kan bli vinglete og vanskelig å gjennomføre en god sving med.

 

 

Hei!

 

Kommentaren til Polardego er så sant som det er viktig, kanskje det viktigste poenget etter min mening.

Du MÅ prøve hagla først.

Min erfaring er at det er ikke noe fasit svar at ei lettvekts hagle til 20000,- har den beste vektbalansen.

 

Mitt grunnlag for svaret er at jeg har eid: enkeltløper, O/U, S/S, pumphagle, halvauto, kombi og drilling siden 1995... :winke1:

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Enig med ovenstående. Jeg sto i min tid overfor valget mellom en av de første Ultralighteene i 12 og en S685 i 20. De veide på grammet det samme, men de føles så radikalt forskjellig i bevegelsen at det er umulig å gjøre et riktig valg uten å prøve dem opp mot hverandre. Jeg endte opp med 20. Det er riktig observert over at ammunisjonsutvalget erstørre i 12, men du får alt du trenger og mer til i 20.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei lettvektshagle i 12/70, Yildiz. Bommet som fy støtt, både i skogen og på leirduebanen. Byttet den i en Fabarm 20/76. Denne er ikke lettvekter, tror jeg, men veier ikke stort mer enn Yildizen gjorde. Den er mye nettere, og jeg begynte plutselig å treffe. Sannsynligvis fordi det var bedre balanse i børsa.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg gikk over til kaliber 20. Nå er neppe alle lettvektere i 12 som Yildizen når det gjelder balanse, men jeg følte i hvert fall at denne gamle Fabarmen er mye bedre, både å bære og å skyte med. Har heller ikke opplevd problemer med å få tak i høvelig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mange som faktisk eier/eller har prøvd lettvektsvarianten til beretta i kal 12 som har kommentert her. Noe som trådstarter spør om. Det blir jo fremstilt her som om det er å svinge ei halvfull bøtte med møkk.. Etter min mening er overhodet ikke hagla dårlig balansert. Men det kan selvfølgelig oppleves noe annerledes til å begynne med. Jeg har opplevd en rekke halvautoer som jeg mener er vesentlig dårligere balansert. Og ja, jeg har også vært borti o/u lettveksthagler som har for meg virket utrolig dårlige i balansen. Som sagt, her må trådstarter må prøve selv. Det er det ingen vei utenom. Men jeg syns det er unyansert å mene at det eneste saliggjørende når det kommer til lette hagler er kal20 varianter..

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange og grundige svar! Det eneste jeg har å utsette er at dere ikke kunne vært mer samstemte:)

Jeg bor i Oslo og mitt inntrykk er at den aktuelle ammunisjonen til kaliber 20 er greit tilgjengelig og likt priset som kaliber 12. Det vil derfor være litt enklere for meg med kaliber 12, ettersom jeg alt har en i det kaliberet, men dette er ikke vesentlig hvis kaliber 20 hagla er et bedre våpen. Utfordringen er derimot at jeg ikke har funnet butikk som har kaliber 20 så jeg får ikke enkelt testet dem mot hverandre. Dessuten har xxl nå tilbud på beretta ultra light til 15000 (få eksemplarer), så da må jeg nesten vurdere hvorvidt jeg skal kjøpe den, eller finne en butikk som har kaliber 20, men da risikere at jeg ikke lenger får tilbudsprisen på ultra light, hvis jeg likevel vil ha den. Får sove på det :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

IMO:

 

Jeg oppgraderte fra en Sabatti kal. 12 til en Beretta Ultralight. Sabattien var av type junior/dame.

 

Det var en utfordring å bytte fra en "kompakt" liten sak, til et våpen i "full" størrelse med enda lavere vekt.

Berettaen passer meg veldig bra, mtp stokkens utforming. Det var heller forskjellen i balanse som gjorde at det ble litt bomming i starten.

 

MEN, nå, etter en del treningsskudd - da sitter skuddene der de skal. Og svingen min blir bare bedre og bedre. Så hvis Berettaen passer deg, er det bare å kjøre på!

 

Ang kaliber 12 kontra 20, har jeg både argumenter for og mot. Men siden jeg har startet å anbefale 12`ern kan jeg jo gi deg en til fordel, som ikke er nevnt over. Hvis du skulle gå tom for skudd, glemme skudd etc, så er sannsynligheten stor for at du kan låne skudd av en kompis! Og det er større sjangs for å finne kaliber 12 enn 20, på mindre steder hvis du skulle trenge påfyll!

Link to comment
Share on other sites

IMO:

Hvis du skulle gå tom for skudd, glemme skudd etc, så er sannsynligheten stor for at du kan låne skudd av en kompis! Og det er større sjangs for å finne kaliber 12 enn 20, på mindre steder hvis du skulle trenge påfyll!

 

Et åpenbart pluss, men det viktigste for meg er hvilket våpen som får ut den beste skytteren av meg på jakt, praktiske fordeler/ulemper kan som regel håndteres ved planlegging. Er da fortsatt anbefalingen UL 12?

Link to comment
Share on other sites

Et åpenbart pluss, men det viktigste for meg er hvilket våpen som får ut den beste skytteren av meg på jakt, praktiske fordeler/ulemper kan som regel håndteres ved planlegging. Er da fortsatt anbefalingen UL 12?

 

Nå har ikke jeg jaktet med kal 20, kun testskutt. Så jeg kan egentlig bare snakke for UL`en. Men jeg er sikker på at du blir veldig fornøyd med en UL i kal 12!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen,

da har jeg bestemt meg for å kjøpe en beretta 20/76. Har nå valget mellom en brukt 7-åring med 67 cm løp, tilpasset dame, men avskåret kolbebit er tilgjengelig, som etter sigende kan tilpasses meg igjen for ca 2000.

 

Alternativt kjøpe en ny med 71 cms løp, kommer til å koste ca 4500 mer.

Som før er jeg hjertelig takknemlig for synspunkter, løpslengden er jo en konkret bit her, justeringa av en kolbe som er cast of tilpasset en dame kan jo også kanskje være krevende??

 

Hagla blir uteleukkende benyttet på støkk uten hund, til fjells og i skog (50/50).

Link to comment
Share on other sites

For det første mekkeleringen med kolben. Hvordan er det gjort? Blir det pent og skikkelig når det settes sammen igjen? Tenker du rigge justerbar kolbe av det?

 

For det andre, løpslengden. Jeg liker balansen i min meget godt, og med såpass lang pipe skyter den trangt og hardt.

To gås i en smell på tirsdag. Eine dau, og andre fikk skutt av vingebeinet. Avlivet på 2.skuddet.

 

I bunn og grunn blir det 2500,- mer for 71cmn? Tror ikke du kommer til å angre.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt etter hukommelsen, men Vapentidningen hadde en test av to Beretta-hagler i kaliber 20 for noen numre siden. Den ene var en (svært) dyr SO-versjon med vanlig løpslengde (71 cm hvis jeg husker rett), mens den andre var en standard Beretta med lange løp (76 eller 81 cm, husker ikke helt i farten), som man nå kan bestille dem med. De lange løpene gjorde at denne kaliber 20-Berettaen fikk svært god omtale pga balanse og skyteegenskaper. Bestill en slik da vel.

 

Send PM med epostadresse hvis du ønsker kopi, tror jeg har artikkelen et sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 686 med 67 cm løp, og er knallfornøyd, selv om jeg skyter bedre på banen med min 686 e sporting med 76 cm løp. Men når man jakter i skogen og på fjellet, så blir det jo mye mere bæring enn skyting og da syns jeg 20 kaliberen kommer til sin rett. på posteringsjakt så bruker jeg kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

Grattis ! Synd på de som ikke har oppdaget kaliber 20 hagka på jakt :wink: . Selv har jeg en Browning B 425 med engelsk stokk og 66 cm piper. skalo snart ha meg en til... Da blir det en Browning da også. En B 525 Hunter Prestige med 76 cm piper :wink: . Skal bli snadder å dra til Skottland på 'rough shooting' med en sånn :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjente på en Beretta U. Light og en Franchi Falconet idag.

 

Avtrekket på Beretta`en - var bra.

 

Sikringsfløyen på Beretta`en - var det ikke noe "hold" i - så den bortfalt som jakthagle, for min del.

Den må kunne stoppe tommelen :wink:

 

Falconet`en hadde en grei sikringsfløy, men et dårlig avtrekk.

 

Jeg forventer et godt avtrekk på en hagle til den prisen.

 

Nei - det får nok holde med min 30 år gamle Aya s/s i år også.

Den er ikke mer enn 0,2 kg tyngre - og har to gode avtrekk, samt en ok sikringsfløy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nå har jeg aldri klådd på Beretta o/u, men har hatt en Yildiz 12/70 som veide ca 2,8 kg og har hatt en Fabarm 20/76 som veide 2,9 kg (om jeg ikke husker feil), som da ikke var lettvektshagle så vidt jeg vet. Der Yildizen viste seg tragisk med tanke på balanse, med 66 cm løp, var Fabarmen med samme løpslengde mer eller mindre perfekt. Den var smekrere på alle måter, og den føltes bare mer riktig enn den andre. Det viste seg også på lerduebanen, hvor jeg hadde dobbelt så mange treff med Fabarmen. Kona hadde forresten en Sabatti Lady 12/76 samtidig med at jeg hadde min Fabarm. Disse var i grunn nesten helt like i størrelse. Estetisk sett var Sabattien en katastrofe i forhold.

 

Selvsagt er det flere faktorer enn bare følelsen som kan spille inn på om hagla kjennes god eller ikke. Kolben til Fabarmen passet meg sikkert bedre, feks.

 

Jeg er i hvert fall ikke i tvil, skal jeg ha meg lett hagle, er det 20/76 og ikke noe annet. Selvsagt er det haugevis med folk som sier at det er dårlig utvalg i ammo og dyr ammo, men hva så? Har jeg ikke råd til ammunisjon, får jeg finne på noe annet, som å sitte inne og se på tv... Har forresten alltid fått tak i det jeg skal ha, og prisforskjellene er lommerusk. Har nå en Beretta Urika i 20/76 (shimset om til links, som var årsaken til at jeg kjøpte halvauto og solgte høyre-Fabarmen. Den hadde en god del cast off i feil retning da jeg måtte skifte). Flott og smekker hagle, men treffer knapt bakken om jeg sikter på den... Med andre ord, det ligger i lufta at jeg kommer til å skaffe meg ny hagle. Venter til det dukker opp en Merkel o/u i 20/76 til en hyggelig pris, muligens... :-) Det ligger i kortene at jeg må vente leeenge... :?

Link to comment
Share on other sites

Var å så på en Beretta Ultralight i går, både jeg og dama skal ha hagle, men skulle likt å sammenligna med en kaliber 20 før jeg kjøpte.

Vil gjerne høre mer om ultralight vs 20/76 hagle, så løfter denne tråden igjen.

 

Vil du ha ei lett hagle, er kaliber 20 veien å gå.

Uten tvil etter min mening.

 

Jeg driver stadig og prøver å finne budsjett til å kjøpe meg ei smekker sideligger i kaliber 20.

Link to comment
Share on other sites

Ja liker litt lengde i hagler, skyter mye, og har skutt med hagle i mange år.

Så for min del tilpasser jeg meg fort uansett hagle.

Men aktuelt også for min samboer dette, og på henne er jeg litt usikker på om 71 cm kan bli langt, og at det holder med 67 cm.

Men vet jo av erfaring at jeg selv kommer fortere på plass med ny hagle med litt lengre løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jakta i mange år på fjellet med Valmet 212 i 12/70 so har eg no sikra meg ei av same sorten i ca. 20/76. Kom over ei som hadde stått ubrukt i mange år. tilsynelatande ny :D Er ikkje tvil om at 20/76 er å foretrekke hvis ein går langt. Vart overraska over kor mykje hendigare den er. Litt lettare er den og med sine 3kg. Passar meg perfekt :D Solid bruksjern :D

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg hagler som veier 2,6-2,7 kg blir for lett til å skyte med. De får gjerne også rar balanse når de blir veldig lett. Jeg har ei relativt lang hagle i 20 som i utgangspunktet veide 2,7 kg og var noe framtung. Etter at den ble balansert på hengselen veide den 3 kg. Det synes jeg ble en fin kombinasjon mellom lett med god balanse og skytbarhet i forhold til bærbarhet over lenger turer. :wink:

Det er rart hva de 0,4 kg'ene utgjør i forskjell når noe skal bæres i hånda over flere mil.

Dette var kanskje ikke et godt svar på spørsmålet, men poenget er at hagla bør ha god balanse og ikke være så lett at den ikke er skytbar. Om den er 20 eller 12 spiller liten rolle :wink:

Link to comment
Share on other sites

kaliber 20 lette og snertne våpen...

... Jaa, alt blir tyngre med årene, og lettere utstyr er å få... men hva gjør en når dette igjen blir for tungt, legger opp ?

 

Svar: gjenskap den styrken du hadde før, det går ann garantert..

 

 

thrusters1.jpg

 

20+10: Sterk med vekter på 30 minutter – del 1

http://aktivtrening.com/node/14746

og crossfit

http://aktivtrening.com/trening/crossfit/crossfit-skolen-del-4

Link to comment
Share on other sites

alternativet er jo den gamle gode baikal enkel løperen.... :lol:

Skal ikkje le av den. Hadde Baikal dobbeltløpar og bytta den til enkeltløpar pluss ei motorsag ein gang i ungdommen. Dobbeltløparen var ei katastrofe å sikte med men enkeltløparen var ok. Mange kattar forsvann på mystisk vis i heimbygda på 70-talet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ler ikke av enkel baikalen jeg.. hvis du leser nicket mitt og innlegga mine så skjønner du at nettopp enkel løp baikal er favoritten min på bevegelig jakt.

Jeg skyter som regel bom på 2skuddet likevel.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...