Jump to content

Før du kjøper Sonic 45 lyddemper - Og skyter den i stykker


Odocoileus

Recommended Posts

Etter et raskt nettsøk og gjennomlesning av noen tråder her falt valget på en Nielsen Sonic 45 lyddemper. Prisen sammenlignet med andre dempere var god, og egenskaper og dimensjoner syntes å være passende.

 

Jaktdepotet ble kontaktet og avtale om kjøp inngått på en Sonic 45 max 8 til en 308.

 

Med demperen vel ankommet bar det i vei til skytebanen, men etter noen serier med skudd får jeg en ubehagelig overraskelse, toppen og de øverste modulene på demperen er skutt i stykker!

 

Demperen blir skrudd opp og ved måling av diameter innvendig blir årsak avdekket, dette er ikke en max 8, men en max 7!

 

Til tross for at det i toppdelen av demperen utvendig er frest inn max 8, er innmaten en max 7, altså en demper med mindre diameter enn 308 kula.

 

Demperen sendes i retur til Jaktdepotet som beskriver feilen som noe som må ha skjedd som en følge av menneskelig svikt og feilmontering hos produsent.

Ingen tvil om akkurat det.

 

Sannsynligvis har jeg vært svært uheldig, men jeg vil allikevel råde andre som vurderer å kjøpe demper fra samme produsent til å tenke seg om en gang til. Og ihvertfall måle demperen nøye innvendig før en tar den i bruk for å kontrollere at utvendig merking stemmer med innmat. Det siste burde, slik jeg ser det, vært helt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Shooter 2, really? Så enkelt altså: han får vel ny demper og da er alt greit? Min reaksjon er :shock: *grøøøøssssss* :shock:

 

Jeg har aldri skutt en kule fra et storviltkaliber gjennom en demper med for små hull. Men, jeg har skutt gjennom diverse andre ting, stålplater/bilmotor/trestubber og sånt. Jeg vet med sikkerhet at jeg har IKKE lyst til å skyte gjennom noe som henger fast på pipa på rifla mi! :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Som det sikkert er mange bekendt har jeg gennem nogle år jobbet lidt med dæmpere, specielt sammenskruede moduldempere. Under det job, har jeg gennemført ret mange tests, hvor målet var at ødelægge dempere, for at vurdere ricici ved potentielle fejl, ved at førsøge at fremprovokere mulige betjeningsfejl.

Testene har omfattet svækkelse af moduler, til di ikke lengere klarede trykket.

Forsøg med montering af moduler med for lille hul i forhold til kaliber.

Forsøg med moduler hvor der ikke har været hul i det hele taget.

Forsøg med moduler hvor der har været monteret en stålbolt i hullet på bagerste modul.

Bevisdt skæve dempere,

+ en rekke jeg ikke helt husker

 

Ved alle tests har resultatet været ret ufarligt, i alle de nævnte tests har der bare været fragmenter som flyver ret fremad, og holder sig indenfor hvad man normalt vil anse for sikkerhedssone ved skydning.

 

Ikke at man skal bortforklare disse fejlmonteringer som er omtalt i denne tråd, men ved de fleste gennemtænkte demperkonstruktioner, er disse hændelser reelt set ganske ufarlige.

Fejlsamlinger kan og vil formodentlig altid forekomme. Dog er fornemste opgave at forsøge at begrænse eller helst helt at eliminere. Der kan faktisk også efter samlingen opstå det utilsigtede at man ved en demonstration af samle skille teknikken , uforvarent kommer til at bytte rundt på elementer fra forskellige størrelser af dæmpere.

 

At Jaktdepotet så rydder op i sagen umiddelbart, og uden diskusion levere en ny demper, er en selvfølgelig og professionel håndtering af et problem som kan opstå.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tidligere solgt mange typer dempere der enkelte produsenters opplysnings og reklamasjonsbehandling har vært tidvis fullstendig mangelfull og det har derfor siden vært relativt kraftig fokus på sikkerhetsapektet rundt dempere. En blir ganske sjokkert når det tidligere er solgt dempere som regelrett sprenger bakover mot skytter uten at en hører noe eller det har blir gjort noe skikkelig for å rydde opp i problemene

 

Sonic 45 dempere er mishandlet ganske kraftig for å sjekke hva som skjer når de får overskredet toleransegrensene og faktisk ryker. Vi har gjort følgende tester foruten det produsent har gjort selv.

 

85 skudd etter hverandre med en 7 RM og 40 cm løp ga ikke annet resultat enn at flammedemperen fikk bul.

10 skudd med 9,3 i en Max 6 demper ga råtten presisjon og ødelagte sentermoduler som dro med seg splinter igjennom demperen som ga stygt endelokk.

155 skudd med AR 15 ga så mye varme at modulene løsnet og fløy avgårde.

 

Ikke i noe tilfelle har vi klart å fremprovosere at bakstykket ryker eller får skader som gjør at det kan oppstå skade på skytteren eller andre som står bak eller på siden.

 

Siste leveransen vi fikk levert hadde serienummer på over 4xxx og at det en eller annen gang vil skje en menneskelig svikt i ett ledd i leverandørkjeden er dessverre nesten umulig å unngå. Det vesentlige er at produktet i seg selv er fornuftig konstruert og dimensjonert slik at feil ikke medfører en sikkerhetsrisiko for skytter eller andre rundt.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som reagerer på måten JD bruker alle slike anledninger til sleivspark mot konkurrenter?

JD har levert den omtalte demparen og da er det vel ikkje meir enn naturleg at dei uttalar seg i denne tråden? At dei har betre erfaringar med reklamasjonsrutinane til produsenten av Sonic enn andre er forsåvidt ein sak mellom seljar og produsent, men for meg som sluttbrukar er det absolutt interessant å vera trygg på at ein eventuell reklamasjon går smertefritt.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som reagerer på måten JD bruker alle slike anledninger til sleivspark mot konkurrenter?
Hvilken konkurent er det du sikter til? Jeg ser ingen sleivspark mot noen bare at de også tester på egenhånd og det synes jeg er bra.
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt dette "feil kan da skje" argumentet. Er det noen som synes det er greit om ammofabrikanter blander kruttsorter? Oisann, det kom visst pistolkrutt i den hylsa.... eller feil kulediameter, eller hva om bilfabrikanter blingser med bremsedetaljer osv. Vi som lader selv lærer som første sikkerhetsregel å kun ha en kruttype på ladebenken samtidig. Kan da ikke være helt umulig å få til å sette riktige baffler i demperen?

 

Jeg ville fremdeles ikke likt å skyte gjennom noe som henger fast på rifla mi... Men godt å høre at det ikke er så farlig da!

Link to comment
Share on other sites

Da Bent om du ikke tror alt det du har beskrevet over ikke har skjedd og kommer til å skje igjen har du mer tro på mennesker en de fleste andre. Kanskje det er derfor du har valgt det yrket du har? :D

Ingen absolutt ingen har feilmargin på 0 uansett hvor rigide sikkerhetssystemer en har. Derfor det legges inn betydelige sikkerhetsmarginer i gode konstruksjoner så feil ikke skal medføre fare og potensielt skal få varige følger for brukere og omgivelser.

 

Trykkskyting av rifler er det første som ramler inn i hodet mitt. Om en ikke antok feil kom til å skje hva er så poenget med å legge inn margin slik at mekanismen tåler 3-4x trykket en normal patron utvikler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt dette "feil kan da skje" argumentet. Er det noen som synes det er greit om ammofabrikanter blander kruttsorter? Oisann, det kom visst pistolkrutt i den hylsa.... eller feil kulediameter, eller hva om bilfabrikanter blingser med bremsedetaljer osv. Vi som lader selv lærer som første sikkerhetsregel å kun ha en kruttype på ladebenken samtidig. Kan da ikke være helt umulig å få til å sette riktige baffler i demperen?

 

Jeg ville fremdeles ikke likt å skyte gjennom noe som henger fast på rifla mi... Men godt å høre at det ikke er så farlig da!

Er vel ikke uten grunn at børsa har gasskanaler på kammer og bolt. Patronen kan faktisk være feilprodusert, eller temperaturen kan være ekstremt mye høyere osv osv. "Tabber" som kan medføre katastrofale ting som at bolten kommer flygende ut rett i fjeset på skytteren ville ha skremt meg mye mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg liker sonicen min veldig godt, men må passe på hvis den blir varm, modulene og pomringen har løsnet med medfølgende dårligere presisjon. Har en fille klar til å stramme den.

 

Har merket meg dette på min også. Litt uvant siden refleksen etter noen år med a-tec er å stramme til bakstykket hele tiden.På sonicen strammer jo dette seg selv, men modulene ser ut til å løsne i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Har montert nærmere 40 av desse og aldri sett dette problemet har sett 2 skjeve flammedempere ellers har denne modellen vært bra har hatt mere kødd med andre merker.

Normal praksis når eg skrur no på tuppen på rifla mi så ser eg gjennom løpet da vil du se sånne problemer før du skyter det er grei praksis uansett da ting kan skje med gjenger og brystningsflater.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...