Jump to content

Store mynningsflammer ønskes


Ken Adams

Recommended Posts

Har en kamerat som er hobbyfotograf, vi tenkte ta noen bilder og jeg tenkte da at store mynningsflammer ser jo tøfft ut.

(jaja har fyllt 40 men man må jo få ha dett uskjyldig moro selv da ikke sant :wink: )

 

Våpnet er en S&W 686 6" jeg lader .38special og Magnumhylser.

Noen oppskrifter som kan anbefales?

 

Ting som rekyl og presisjon er helt uvesentligt da dette.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg spør litt søkt, men vil det funke å fylle patronen med saktebrennende krutt og tette den ytterst med filt eller lignende?

Jeg fikk det til med N320 (trur eg) og en forladning av presset talkum i 38 spesial. Smell og munningsflamme som en beintråkka magnum, dessverre var dette før jeg fikk dreisen på trykkmåling så jeg kan ikke anbefale det uten at man kan vurdere trykket på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerelegen her i landet er:

 

Hvis det er veldig gøy, veldig godt, veldig kult eller kan gi deg hurtig skattefri inntekt er det mest sannsynlig forbudt.

 

 

Dette er noe av det beste jeg har lest siden jeg gjorde mitt innrykk på internett!

Link to comment
Share on other sites

Er du riktig uheldig med stinger i halv-auto, så sprenger du pistolen (og handa di).

 

Er den så kraftig da ?

 

De er litt annerledes i utformingen enn ei vanlig 22 kule og anbefalingen er å helst ikke bruke dem i halv-auto.

Den kan kile seg men det jeg ville vært mest redd for er at den "fires out of chamber".

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nok noen patroner i cal12 til hagla som har rimelig mye flamme, det er patroner fra tidlig 70tallet, er vel med filtladning om jeg ikke husker feil! . Har brukt de til litt morroskyting når enkelte kammerater har vært høy på pæra, bra trøkk i dem, samtidig som de sprer godt med flammer.

Vil ikke prate om den pussejobben av hagla etter på! :lol:

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Den kan kile seg men det jeg ville vært mest redd for er at den "fires out of chamber".

 

Hvor har du lest dette :roll: ? Skal vi liksom få enda en myte ?

 

For det ene så er risikoen for "out of battery"/ avfyring ute av lås - rimelig usannsynlig på en .22LR siden de ikke låser... Og for det andre så skal det være meg en rar pistol som sprenges av en .22LR patron. Nå har jeg sett, og hatt hylseseparasjoner, hylser som revner osv. i .22LR, men i halvautoer styres spruten fra sånt greit ut av ladeporten - og så var det det der emd vernebriller da :oops:

Men jeg har også prøvd Stinger i flere halvautoer, ingen ville ha noe særlig av dem - forkiling minst en gang per magasin på alle. Og elendig presisjon. CZ kilte vel hver gang, samme gjorde Star-pistolen min.

 

Da vi var små klarte vi å få .22LR patroner til å smelle ved å kakke stein på dem, det smeller ikke SÅ imponerende - spikerpistolpatronr derimot :shock:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Amerikansk våpenforum, men om det blir den store skaden eller ei er ikke godt å si. Uansett kan ei .22lr fint ta ut øyet på en person om det går riktig galt.

Det var det der med vernebriller ja :D

 

Årsaken til at du fikk (og jeg også) de forkilingene er pga bittebittesmå forskjeller på stinger kontra vanlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Amerikansk våpenforum, men om det blir den store skaden eller ei er ikke godt å si. Uansett kan ei .22lr fint ta ut øyet på en person om det går riktig galt.

Det var det der med vernebriller ja :D

 

Årsaken til at du fikk (og jeg også) de forkilingene er pga bittebittesmå forskjeller på stinger kontra vanlig.

 

 

Det man leser på et vilkårlig våpenforum må ikke nødvendigvis være sant, om hyper vel .22lr patroner sprengte vekk pistolen og hånda til opperatøren ville de vært borte fra det amerikanske markedet i løpet av et nanosekund.

Jeg har skutt betydelige mengder med slike patroner i halvautomekanismer av forskjellige fabrikat uten at jeg har mistet verken våpnet eller hendene ;)

 

Når det gjelder munningsflamme er det gass som antenner ved kontakt med oksygen som lager ildkula foran munningen, det er ikke selve kruttet som brenner.

Hvilke krutttyper som gr den festligste effekten i de forskjellige kaliberne må man bare prøve seg frem til, etter hukommelsen produserte en snub revolver i 357 med beintråkka ladning med N-110 bak en 125grs kule en ganske så fantatisk ildkule rundt hele revolveren :D

Link to comment
Share on other sites

FN G1,

 

Når det gjelder munningsflamme er det gass som antenner ved kontakt med oksygen

Flammer som ikke har en klar farge fra atomemisjon er nesten alltid faste stoffer som gløder. Det er derfor svartkrutt lager munningsflammer, hauger av faste stoffer dannet under forbrenningen er gløder gult, og viser en stor flamme. Det blir så til røyk ved avkjøling, da de ikke gløder lengre.

Ved bruk av langsomme røyksvake krutt er flammen uforbrent krutt, som selvsagt brenner, men lyset kommer fra termisk, eller Plancks stråling fra faste partikler. Gassene er også varme selvsagt, men gass har meget lav emissivitet og strålingen fra denne er så og si usynlig.

En kan øke munningsflammene med å tilsette stoffer som ikke brenner opp,som foreslått tidligere i tråden, eller lade med krutt som er så langsomt at det ikke brenner opp i løpet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du får tro hva du vil. Og ha vondt for hva du vil, det er slik det er. Gass har omtrent ingen emissivitet, mens karbonpartikler f.eks. har høy emissivitet - prøv å brenn sprit - avgassene der inneholder omtrent ikke partikler, prøv så rødsprit, som lager mere sot - flamme med en gang. Så brenner du diesel, som lager en god del sot...

 

Synlige gule flammer er så og si alltid varme partikler som gløder, "black body radiation" om du vil. Varmen du kjenner fra en munningsflamme er IR-delen av utstrålingen, den er også nesten totalt fraværende fra en ren gassflamme - gå til sveisebrenneren...

Helt klare flammer uten støv og gulflamme kan vise spektralfargene. Det lyser og varmer mye mindre

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en bok om balistikk som behandler dette temaet, er en stund siden jeg leste om det ;) Fant litt om temaet på Wikipedia

 

Muzzle flash characteristics

 

Muzzle flash can be broken down into five distinct components.[9]

 

Muzzle glow is a reddish glow that is visible before the bullet leaves the barrel. Muzzle glow is created by superheated gases that have leaked past the projectile and have exited the barrel.

The primary flash is caused by propellant gases exiting the firearm behind the bullet. Although amongst the brightest of the flashes, the heat of the primary flash dissipates quickly and thus is no longer visible.

The intermediate flash is caused by shock waves created by the high speeds of the escaping gases and projectile, and appears as a reddish disc shape in front of the muzzle.

The secondary flash appears farthest from the muzzle as a large white or yellow flame. Secondary flash is caused by the mixture of fuel-rich gases and oxygen in the atmosphere surrounding the muzzle.[10]

Following the dissipation of the muzzle flash, partially unburnt powder or other heated materials can be ejected from the muzzle and appear as sparks.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke pipen er helt tørr men en liten olje film og du fyrer av endel skudd etterhverandre så pleier det å komme en liten stikkflamme.Ikke noe du selv som skytter ser men når du ser på bildene etterpå kan du se at er ganske kraftig munningsflamme. Har dette selv , dog av rein tilfeldighet

Link to comment
Share on other sites

Noe av det første man lærer når det gjelder internett og kildekritikk, er å ikke svelge rått det som står på Wikipedia. For all del, det meste av det som står der stemmer nok, men man må likevel kvalitetssikre det mot andre kilder.

 

Men når Wikipedia nevnes som sannhetsvitne er det jo verdt å merke seg at det der også står: "The blast and flash are caused by the combustion products of the gunpowder, and any remaining unburned powder, mixing with the ambient air."

 

popcorn.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nwixcn.jpg

257zof4.jpg

 

Henten ut noen bilder av GoPro video. Bare 60 FPS.

Skal låne et 120 FPS, se om man får litt bedre bilder..

 

__________________________________________________

Dette var litt morro å se på!

" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

158grains kule på toppen av 15grain N110 eller helst H110 (Trond Alvestad på hjemmelading.no har Hodgdon H110 på lager).

Du kan sikkert bevege deg opp mot 16grains, men 15 gjør nok susen!

 

Trikset er å ikke skyte på lyse dagen, men når det begynner å mørkne litt. Har hatt mest hell når det egentlig begynner å bli litt for mørkt til å skyte.

 

Har hatt flaks med ETT bilde i dagslys, men det var nettop det, FLAKS! ( se: banneret på hjemmesiden til Pistolgruppa til Svalbard Turn )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...