Jump to content

Endres kulebanen hvis man skyter i nedover eller oppover?


mkongshem

Recommended Posts

Har startet revejakta, og åte ligger på et jorde 200 meter unna. MEN vi ligger høyere enn der hvor åte ligger, ca 20 høydemeter og det går jevnt nedover.

Aner ikke hvilken vinkel det blir, men tror dere det vil ha noe å si på treffpunktet at vi skyter nedover på 200 meter?

 

Hva med på 300 meter?

 

Vi bruker en Tikka T3 6.5 x 55, med Norma Jaktmatch 7,8g.

 

Takk for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Under praktisk jakt på normale avstander,har det ingen betydning om du skyter opp eller ned.

på 200 og 300m vil du treffe over med en 0.5-2cm .. det må være bratt å liten blink, før du må begynne å kompansere for vinkel innenfor 300m.

Eller så kan du jo bare sette ut en blink på nevnte avstander å prøve selv ?

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter veldig bratt kan det være lurt å kompensere, det enkleste er da å regne seg fram til luftlinje istedenfor direkte linje, og så bruke det som avstand. Dette er en forenklet formel, men er gyldig ut til ca 500m.

 

edit: luftlinje kan være litt forvirrende, men altså horisontallengden, ikke hypotenusen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye med rifle i fjellet og har sjeldent behov for kompensering for vinkel, men så er holdet som regel under 250m. Den eneste gangen jeg har hatt behov for å holde lavt var en gang jeg skulle skyte en hare forfra på 150 i en såpass bratt skråning at jeg måtte holde meg fast i en stein med tærne for å ikke skli nedover. Da la jeg siktepunkt litt lavere enn vanlig og treff haren i snuten.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer utfyllende enn "PYTAGORAS"- hans læresetning :

A2+B2=C2 (A i andre + B i andre = C i andre)

 

Høyde 20 m (A) og avstand (luftlinje) C=200 m gir B2= C2-A2 = 40000-400 =39600 gir B= kvadratrot av 39600= 198,99 m

 

Svar på spørsmålet ditt er: overhøyden har ingen betydning for første innlegg.

For 300 m har det enda mindre betydning.

 

Gresk ?

 

Pytagoras var greker, ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ja, vinkel har innvirkning, økende med avstand og/eller vinkel. I tillegg har kulebanen mye å si, jo flatere kulebanen jo mindre praktisk betydning. Hvor dette får praktisk betydning avhenger av kravet til treffnøyaktighet. For små mål kan det således få praktisk betydning under jakt.

Det er tyngdekraften som har størst påvirkning på kulebanen. Ved skyting hvor målet er mye høyere/lavere en skytter vil tyngdekraftens påvirkning på kulebanen bli mindre. Tyngdekraften kan dekomponeres i en kraft parallell med siktelinjen og en vinkelrett på denne. Dette innebærer at den avstand man skal benytte er den horisontale avstanden. Matematisk kan dette uttrykkes:

 

Sikteavstand = (Avstand til mål) X cos(vinkel)

 

cosinus(0)=1, cos(20)=0.94, cos(45)=0.71 så jo større vinkel jo større påvirkning.

 

ved en avstand på 300m, vinkel på 45 så blir regnestykket 300 x cos(45)=300 x 0,71=212. Da skal man sikte som for 212 meter ikke 300.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar, godt å ha kammeret i ryggen! Da vet jeg at på ca 200 meter har det tilnærmet null betydning med en høyde forskjell på 20 meter :D

Skjøt akkurat første rev for sesongen nå, deilig! Da var det ca 5-10 meter oppover i høydeforskjell. Traff nesten der man skal treffe(adrenalin faktoren som spilte inn regner jeg med).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis du har skutt inn geværet slik at det trteffer blink på 200 meter, vil du alltid treffe blink når avstanden er 200 meter, også når avstanden er litt eller mye skrå.

 

Om du skyter oppover eller nedover har ingen innvirkning på treffpunktet så lenge den skrå avstanden er den samme som den horisontale avstanden du valgte for innskyting av geværet.

Den skrå avstanden bestemmer hvor lang tid kula bruker frem til målet, og så er det fysikkens lover som bestemmer hvor mye kula faller i dette tidsrommet.

 

Skal snart lage meg sig.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer utfyllende enn "PYTAGORAS"- hans læresetning :

A2+B2=C2 (A i andre + B i andre = C i andre)

 

Høyde 20 m (A) og avstand (luftlinje) C=200 m gir B2= C2-A2 = 40000-400 =39600 gir B= kvadratrot av 39600= 198,99 m

 

Svar på spørsmålet ditt er: overhøyden har ingen betydning for første innlegg.

For 300 m har det enda mindre betydning.

 

Gresk ?

 

Pytagoras var greker, ikke?

Denne stemmer vel ikke helt?

 

a^2 + b^2 = c^2

c er hypotenusen ikke sant og det er den vi må regne på, de andre målene vet vi.

Da blir det 40000+400=40400 hvilket gir kvadratroten av c = 200,99m noe som stemmer i mitt hodet at hypotenusen skal bli lengre enn kateten noe den alltid blir(?), i dette tilfelle bare ubetydelig lengre. Kjenner det er lenge siden jeg har regnet på slikt nå ja.

Link to comment
Share on other sites

Matte/fysikk kunnskapene i dette landet er skremmende dårlig dersom kammeret kan sees på som et reprasentativt grunnlag.

 

En trekant består av 3 kanter (derav navnet faktisk), summen av vinklene er 180 grader. Vil anbefale flere her inne å tegne opp noen rettvinklede trekanter (dvs at den ene vinkelen er 90 grader) og ta det derifra. Husk på at tyngdekraften g, ikke G, virker nedover. Resten får dere lese opp selv, nå vet dere det grunnleggende.

Link to comment
Share on other sites

Under praktisk jakt på normale avstander,har det ingen betydning om du skyter opp eller ned.

på 200 og 300m vil du treffe over med en 0.5-2cm .. det må være bratt å liten blink, før du må begynne å kompansere for vinkel innenfor 300m.

Eller så kan du jo bare sette ut en blink på nevnte avstander å prøve selv ?

 

hehe......jeg bommet lille julafta i fjor på 30m.....skudd 45grader nedover.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

300m vil du treffe over med en 0.5-2cm

300m - da har jeg 13klikk flatt, og 10 klikk om det er 30°. (Det er det alle appene sier, og det har jeg prøvd i virkeligheten for å sjekke at det stemmer, ikke tenkt ut, eller lest på ei elle anna sniperwebside)

Det er 9cm, og om utgangspunktet er at du er 9cm av siktepunkt på et rådyr så begynner du å få lovlig små marginer...

 

Dette temaet er diskutert ad nauseam og forbi, i flere andre tråder og GIDDER ikke å si noe om det, utover at en MÅ ta hensyn. Så lurer jeg på hvordan de som helt åpenbart overhodet ikke har peiling tror at de bidrar til å svare på trådstarters spørsmål? De som ikke klarer "pytten" riktig kan gå i skammekroken i tillegg

 

de som vil lese litt om temaet kan søke på "furuoglyng" sine innlegg, :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...