Jump to content

Storviltprøven?


EarthBridge

Recommended Posts

Som de andre sier, er det ikke noe i veien for det.

Det som er, er at de 30 øvelsesskuddene, må fordeles over 2 økter, dvs, at man ikke kan skyte alle 30, og oppskytinga, samme økt. Man kan jo selvfølgelig skyte mer enn 15 skudd på vær trening, men bare 15 blir godkjent. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er på andre skytebaner, men jeg fikk beskjed om at "treningskudd" skal gjøres med den riflen du skal skyte opp med. Selve oppskytingen skal gjøres med jakt ammo. treningskuddene kunne være helmantel.

ergo du kan ikke bruke 22LR til "treningskuddene"

Link to comment
Share on other sites

Skal vel skjutes med våpen og amunisjon som er tenkt til jakten.

De færreste tror jeg bruker .22 til storviltjakten.

Nei, du trenger ikke bruke rifla som skal brukes på jakten for å skyte treningsskudd. Det holder at børsa er godkjent på storvilt (fra og med rådyr)

 

.22 går fint til storvilt det, dvs rådyr. (222 osv )

Det stemmer forsåvidt, men det spørres spesifikt om .22LR. Den er ikke godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Nytt spørsmål:

Har planer om å avlegge skytebanen ett nytt besøk ikveld:)

 

Ikke sikker på om jeg skal avlegge storviltprøven enda, får se hvordan prøveskuddene ender. Men jeg lurer da på følgende:

1: Kan jeg bestemme meg for å skyte opp etter prøveskuddene er satt? (jeg har 30 skudd) Er det noen ekstra kostnad på selve prøven?

2: Hvis jeg ikke klarer prøven, kan jeg prøve på nytt igjen samme dag, eller hva skjer da?

 

Joro

Link to comment
Share on other sites

1. dette er vel ulik praksis fra bane til bane. Hjemme i gamle søringtrakter var det helt standard å få kunne skyte noen prøveskudd før prøven uten at dette ble noe ekstra kostnad.

2. Det er ingen begrensninger på hvor mange ganger du forsøke å ta skyteprøven. Lån ei god reim som låser armen, gjerne ei standard banereim.

 

Er umulig å svare på priser egentlig, dette er vel ulikt fra skytebane til skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier, er det ikke noe i veien for det.

Det som er, er at de 30 øvelsesskuddene, må fordeles over 2 økter, dvs, at man ikke kan skyte alle 30, og oppskytinga, samme økt. Man kan jo selvfølgelig skyte mer enn 15 skudd på vær trening, men bare 15 blir godkjent. Lykke til

 

For å spikke litt fliser så stemmer ikke det siste helt. Du kan få godkjent

mer enn 15 skudd første kveld. Eneste kravet er at treningsskuddene er fordelt på to kvelder. I teorien kan du skyte 29 skudd første kveld. Jeg bruker å skyte 20-25 skudd første kveld. Så får jeg skutt opp med kaldt våpen kveld to.

 

Har du flere våpen du skal skyte opp med er det nok å ha 30 treningsskudd med ett av dem, også bare skyte 5 skudd oppskyting med de andre.

 

Lykke til, å kos dåkker på banen. Å skyt nu gjerne noen flere skudd enn du må, når du først er på banen. Skyting er jo artig:)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

.22 går fint til storvilt det, dvs rådyr. (222 osv )

 

Dumme, dumme, dumme meg som trodde det var en selvfølge å svare på spørsmål om .22lr og storviltjakt.

 

Men takk for info om at man kan bruke alle våpen som oppfyller krav for storvilt :-)

Link to comment
Share on other sites

http://www.dirnat.no/jakt/skyteprove/" target="_blank

Skyteprøven er delt i to. Første del krever at du skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, og du får maksimalt godkjent 15 skudd per dag. Riflas kaliber skal tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Du kan ikke benytte våpentyper som er forbudt til jakt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøve for jakt på storvilt

 

§ 18.Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive storviltjakt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under storviltjakt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

 

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet.

 

For storvilt som har en jakttid som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten på vedkommende viltart startet.

Link to comment
Share on other sites

Lån ei god reim som låser armen, gjerne ei standard banereim.

 

Her er jeg litt usikker. Mener jeg har lest at det ikke er tillatt med reim?? Skal ikke sverge på det, det er meget mulig jeg husker feil.

 

Noen andre som VET med sikkerhet?

Link to comment
Share on other sites

Nei, du trenger ikke bruke rifla som skal brukes på jakten for å skyte treningsskudd. Det holder at børsa er godkjent på storvilt (fra og med rådyr)

 

Ser at ingen har protestert på dette enda. Er det bare her på sørlandet at troppsbefalet deler ut attest på 30 treningsskudd etter at den årlige HV Øvelsen? Jeg har forsåvidt aldri forsøkt å "kvittere inn " disse...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nå kan man sikkert si mye om den "vanlige" storvilt prøven,men...

 

Bjørne prøven virker jo helt på jordet.

 

Hvis du treffer med fire skudd på 100 meter på 40 sekunder, hvorfor skal du da ikke treffe på 40 meter på samme tid :?:

Å avfyre to skudd med 4 sekunders mellomrom uten krav om treff, hvorfor skal da blinken stå på 20 meter? Hvis det ikke er krav om treff kunne den vel like så godt stå på 40 eller 100. Eller er det bare andre skudd det ikke er krav om treff på :?:

 

Virker som nok en genistrek fra direktoratet.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på bjørnejakt i Sverige høsten 2010, noen i jaktlaget hadde den svenske Bjørneprøven, jeg vet ikke om den er lik den norske. De vandret mot bjørnefiguren og skulle skyte et antall skudd på forskjellige avstander, på en viss tid. Det virket litt "nils" på meg. Vi andre avga prøveskudd på ca 70m, grunnen var at det ble påpekt at vitale områder på bjørnen er lenger bak enn på elg og reinsdyr.

 

Vi ble også innpreget at etter første skudd på bjørnen skulle det alltid skytes et oppfølgningsskudd, grunnen var at et dårlig skudd kunne svimeslå bjørnen som så hadde en lei tendens til å våkne opp akkurat når du kom fram til den, og hadde satt fra deg børsa for å ta dine trofèfotos :mrgreen:

 

Vi fikk en bjørn, en stor hanbjørn på 250 kg. Han som skjøt den gikk egentlig og sporet den med bikkje i tett kronglebjørkskog, og bjørnen kom rett mot han. Sikten var sånn ca 8 meter, og han skjøt første skuddet på denne avstanden. Skudd rett i mot er aldri gode skudd, så han ventet den ut to-tre sekunder til den snudde litt, og så gikk det tre veldig kjappe skudd i siden på den. Akkurat der kan jeg tenke meg at han var glad at han hadde en Blazer :lol:

Link to comment
Share on other sites

RoarN

Bjørneprøven er ikkje heilt på jordet.

Den siste øvinga gir deg litt å tenkja på viss det går heilt skitt.

Ta prøven og sjå korleis det går.

 

Har du skot stang?

Fin øving det!

 

Jaa... og med det vil du fram til... :?:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en del filmer på YouTube, mener jeg kom over de da jeg søkte på Tyrannus 577 (eller noe slikt), bl.a. elefant som er i fullt trav rett i mot skytteren og som ramler omtrent på føttene hans, flodhest, løve, bøffel etc. Ganske spektakulært. En "godslig" ? norsk bamse virker som barnelek i forhold :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ole brum fikk du skutt opp etter du sa at den var godkjent da? Er vel mange med 223 som sliter til bukkejakta om ikke

 

 

Nei, ikke på den skytebanen. Det var siste dagen de hadde oppskyting. Standplassleder kom hjem til meg og ba pent om unskyldning senere etter at han hadde sjekket regelverket. Men takket være en veldig grei formann i naboskytterlaget fikk jeg skyte opp der. Han møtte meg på banen en ettermiddag noen dager senere så det ordnet seg til jakta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...