Jump to content

Andejakta 2012


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åssen er det med andejakt på Glomma?

Må du ha jaktkort fra en grunneier, eller må du ikke det hvis du er på vannet?

 

Må si jeg er veldig usikker. Men tror man får kjøpt kort på småviltjakt som dekker de fleste områder.

Selv er jeg grunneier, og har ikke brydd meg noe videre om det, men det kan jo fort bli veldig begrensa jakt til noen hundre meter nedover langs elva da..

Link to comment
Share on other sites

fikk mine to første stokkender i dag, en duble faktisk. den første med saga steel firer og den andre med black loud firer, men den siste ande tok jeg nok bare vingen på siden den dukka under etter at den traff vannflata. etter kanskje ti sekunder kommer den opp igjen og får en ladning til. nå kommer det rare, når anda får andre skuddet blir det helt stilt og jeg går for å hente kanoen. når jeg kommer tilbake så er ikke den ene anda der!! altså den som fikk to skudd, noe som jeg synes er veldig rart siden jeg var hundre prosent sikker på at den var stein dau etter to ladninger. jeg fikk med den ene hjem til mor da ihvertfall så da blir det ande middag om noen dager. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk min første confirmed kill med nyrifla i dag, CZ 455 TH i .17HMR.

 

Anda ble tydeligvis litt kvalm av gamepointen den fikk av meg, og begynte å gulpe opp småfisk.. Stusset jo litt på dette da jeg trodde at det var ei ung stokkand, dette også. Men 4/5 av de jeg har skutt i høst har jo vært lik denne, og alle sammen har jeg latt henge i ca 40 døgngrader. Dette kan jeg forstå kan være dumt, ettersom det ser ut til å være fiskeender?! :shock:

 

Noen som kan hjelpe her?

 

Hvilken and er dette?

 

20121007_150200.jpg

 

Og de som har hengt i 40 døgngrader? Uegnet som menneskeføde?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meg og brodern + en kamerat dro ut en tur i dag tidlig ned til elva her vi bor. Vi satt da og ventet en stund, men kom ingen flyvende. Vi sendte han ene til å gå rundt elva og der vi hørte endene var for så å støkke de ned mot oss. Planen funket som bare det, plutselig kom det ender i tre puljer og da også noen skuddsjanser, men stress førte til dårlig skyting, og da ble det et par bom desverre. Endte med en stokkand som datt på første skudd + en som kanskje flyr videre med et par hagl i kroppen :/ Brodern skammer seg for skadeskytingen.

 

Får prøve en tur ut igjen i ettermiddag og se og vi klarer å få ned noen til så vi har til en skikkelig middag :D

Har også gått til innkjøp av noe mer kraftig ammo, så vi slipper skadeskyting. Heller legge noen kroner ekstra i ammo enn å leve med skadeskutte ender på samvittigheten.

 

Hvor lenge har dere erfaring med at endene blir? Ut november hører jeg mange sier, men jeg personlig trodde egentlig at endene fikk tak i billett til varmere strøk litt tidligere? (Første år som andejeger...)

Link to comment
Share on other sites

Vært ute og jaktet hovedsakelig stokkender der vi jakter duer tidligere på høsten. Det renner en elv/bekk mellom jordene og der er det ender. Vi vet hvor de er, men har til nå ikke hatt hellet med oss. De flyr opp litt for tidlig, eller vi har slurvet på gode sjanser. Uansett en spennende jaktform. Smyge seg langs jordekanten/elvekanten for så å plutselig høre gakk gakken, gakke. Håper det kan bli et par før de trekker sørover. Er det forresten noen som vet, eller har en formening om når dette skjer. Jakter på grensa mellom Østfold og Akershus.

Link to comment
Share on other sites

siste uka i september var "hovedtrekket" over.....da var alle andetypene her samtidig.merkes at det kun er stokkender igjen,etter frosten kom..å dem overvintrer her.brunnakken stakk sist helg.nå har kantene på fersk og brakkvannene vært frosset,så endene har begynt å trekke ut mot saltvanns havner,og er inne i råkene og beiter om dagen....vil si jakta er over for i år.

Link to comment
Share on other sites

Joda det var nok 2 toppender i vannet, fikk tatt den ene, ble et skudd i maskinrommet og et i hode, synst det var litt mye bevegelser etter først skudd at det ble en nr 2, men det var nok bare rykninger. Der ble en toppand hu som ble felt på 40 meter. Første dyret er felt for takedown'n :D

 

DSC03359.jpg

DSC03363.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott xeray!

 

Tok selv ei stokkand med 17hmr'n i går, etter å ha ålet meg frem di siste meterne frem til elvekanten. Lå skjult bak noen busker og hadde vel opp mot ti stokkender og fire svaner å velge i. Lå lenge, og hadde først tenkt å ta en hanne, men disse gjemte seg bak sivet.

Det ble ei hun som fikk to gamepointer i halsen. Holdet var vel 150m. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja kanskje like greit! :lol:

En stor stokkand blir Jaggu liten i forhold..! De er jo nesten litt skumle selv om de bare småprater, og vingeslagene høres blytunge ut!

 

Hvorfor er de freda forresten? Utrydningstruet? Mange av dem her oppe i alle fall..!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er de freda forresten? Utrydningstruet? Mange av dem her oppe i alle fall..!

Ja det er nok på listen over Utrydningstruet, mener å ha hørt at det ble kraftig skutt ned på 60/70 tallet. Det er veldig få av de her, veldig kjeldet eg ser de. Kunne godt tenkt meg et par stk i vannet her, de er veldig flott å se på.

 

Men vi får vel holde oss til topic igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03

Synst ikkje du det er litt overkill å bruke 89 skudd på and?

 

Vel, det kan jo hende, men det var det jeg fikk til å gå best. Også har man vel marginene litt mer på sin side. Nå har jeg skutt noen ender med de så langt og det har ikke hvert noen overpeppret. I halvautoen er det heller ikke noe rekyl å snakke om...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan er det med at endene trekker opp på åkrene i skomrimngen, blir de sittende hele natten eller drar de ned på sjøen igjen når det blir mørkt??

Jeg vet om en åker som det trekker opp ender på i skomringen men de er så vanskeligeå se når de kommer susende, så tenkte å ta ei morrasøkt og se om det funker bedre. Bruker også lokkefugl som jeg legger ut på åkeren, tror kansje jeg skal bruke blind viss jeg skal på morrasøkt:))

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en par tre turer i år, og får et show! Jæren er iallefall andeplassen

 

første kvelden (med storm og regn) begynte krikkendene å sverme (flokk på 400-500) som fløy rundt meg et par timer. stokkender og brunakker var blandet med krikkendene. det ble 3 krikkender og 1 stokkand på meg, da jeg kunn skøyt de som valgte å forlate flokken. jæren e spennende når det kommer til andejakta! :)

stokkendene og brunnakkene var ganske skye idag, og fløy relativt høyt og i medvind (få skuddsjanser). men bare å se så mange hundre brunnakker og stokkender samt flere hundre krikkender har gjort dagen vellykket! :D

 

på to andre turer (morgen turer) har det blitt bare ei stokkand hu og en toppand :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fikk en stokkand hunn i dag. før jakta hadde jeg som mål å skyte minst en stokkand, siden jeg bare skjøt krikkender i fjor. i år har det faktisk blitt hele 7 stykker!! 6 av dem på støkk og en på postering med bulvaner. har regna mye i dag så da er det sikkert mye vann i tjernet i morra som altså betyr at det pleier å være masse ender der og jakte skal jeg gjøre i morgen også. :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, anden er skutt.

Hva pleier så du å gjøre med den?

Tenker da fra den er skutt til den skal i stekepannen.

Da kommer det ann på om du har skutt en fiskeand eller gress and.

Gress and så kan det få henge i 40 døgngrader.

Fiskand så tar du ut bryststykkende mens den enda er varm, fjerner alt av fett. Noen vil også anb deg å legge den i en lake for å bli kvitt transmak.

Så er det opp til deg om du vil spise den med en gang eller ligge den i frysen.

Link to comment
Share on other sites

En tommlfinger regel som noen sa til meg er at viss man tar ut bryst stykkende hoss fisk ender innen en time, så slipper man transmak. lengre enn det, bør den legges over natta i edikk, og neste natt i melk. (fjerner transmak.) ellers pleier jeg å skjære ut bryststykkende på gessender og fiskeender nesten med en gang, skyller de og pensler de inn med olivenolje, før de vakuum pakkes og fryses :)

Link to comment
Share on other sites

på fugl er mitt intrykk at det kan tas med en gang....kjenner ikke noe forskjell.men på storvilt vil jeg tro det har noe for seg....

mørheten er tillaginga under selve matlaginga.der har jeg erfart at stekig i stekepanna er best.sauskoking er ikke anbefalt,da det lett blir sprettballer....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...