Jump to content

Andejakta 2012


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trodde det var tillatt i Rogaland, men ser nå at det ikke er lov. Kjedelig det, men du kan jo ta kajakken på taket å kjøre til Farsund da.

Tok en liten kjapp tur uti fjorden idag, lite fugl på vannet, men det ble 1 ærfugl og 1 svartand. Men var utrolig mye andetrekk, så det lover bra fremover nå som ærfugljakta straks er over.. Håper bare det ikke fryser på.

Link to comment
Share on other sites

Det ble vel med 2 stokkender og noen toppender på meg i år, er uansett fornøyd. Spennende med smygjakt..!

Fikk også to med min nye CZ455 :) Har ikke sett noen stokkender i det siste, så vil tro de har rømt ut til kysten..!

Gleder meg allerede til andejakta neste år da. Ser for meg kanoekspedisjon nedover Glomma..! 8)

Evetuellt andre vassdrag/femundsmarka :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i tre tiden i dag å, og møtte noen toppender i elva :)

 

skaut den ene, og idet jeg skulle fiske den opp med stange, så jeg 2 grågås lengre oppe i elva som snudde inn sivkanten. fisket opp toppanden, sprang i en stor bue over jordet og rett mot elva og sivet de svømte inn i. idet jeg kom på kanten, flakset de ut, skuddet gikk 1 gang (gås i elva), 2 gang (da den prøvde å ta av igjen) og en tredje gang! (stein dau). Hardskutt når man skyter den over ryggen+at det var den største grågåsa jeg har skutt!... (brukte bare 2-ere i 12/70 å da). Litt ekstra fuglekjøtt i frysa disse juletider :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i tre tiden i dag å, og møtte noen toppender i elva :)

 

skaut den ene, og idet jeg skulle fiske den opp med stange, så jeg 2 grågås lengre oppe i elva som snudde inn sivkanten. fisket opp toppanden, sprang i en stor bue over jordet og rett mot elva og sivet de svømte inn i. idet jeg kom på kanten, flakset de ut, skuddet gikk 1 gang (gås i elva), 2 gang (da den prøvde å ta av igjen) og en tredje gang! (stein dau). Hardskutt når man skyter den over ryggen+at det var den største grågåsa jeg har skutt!... (brukte bare 2-ere i 12/70 å da). Litt ekstra fuglekjøtt i frysa disse juletider :)

 

Da kan det høres ut som at du har 3 skudd i hagla di! Det er vel ikke lov?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i tre tiden i dag å, og møtte noen toppender i elva :)

 

skaut den ene, og idet jeg skulle fiske den opp med stange, så jeg 2 grågås lengre oppe i elva som snudde inn sivkanten. fisket opp toppanden, sprang i en stor bue over jordet og rett mot elva og sivet de svømte inn i. idet jeg kom på kanten, flakset de ut, skuddet gikk 1 gang (gås i elva), 2 gang (da den prøvde å ta av igjen) og en tredje gang! (stein dau). Hardskutt når man skyter den over ryggen+at det var den største grågåsa jeg har skutt!... (brukte bare 2-ere i 12/70 å da). Litt ekstra fuglekjøtt i frysa disse juletider :)

 

Da kan det høres ut som at du har 3 skudd i hagla di! Det er vel ikke lov?

 

 

Det var og en måte og tolke det på.

Vel, på seg selv kjenner man andre.

 

To unødvendige innlegg, fra poliq og Kjøttkake.

 

Roar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i tre tiden i dag å, og møtte noen toppender i elva :)

 

skaut den ene, og idet jeg skulle fiske den opp med stange, så jeg 2 grågås lengre oppe i elva som snudde inn sivkanten. fisket opp toppanden, sprang i en stor bue over jordet og rett mot elva og sivet de svømte inn i. idet jeg kom på kanten, flakset de ut, skuddet gikk 1 gang (gås i elva), 2 gang (da den prøvde å ta av igjen) og en tredje gang! (stein dau). Hardskutt når man skyter den over ryggen+at det var den største grågåsa jeg har skutt!... (brukte bare 2-ere i 12/70 å da). Litt ekstra fuglekjøtt i frysa disse juletider :)

 

Da kan det høres ut som at du har 3 skudd i hagla di! Det er vel ikke lov?

 

 

Det var og en måte og tolke det på.

Vel, på seg selv kjenner man andre.

 

To unødvendige innlegg, fra poliq og Kjøttkake.

 

Roar

 

Det blir litt vansklelig, da jeg har toløper.

Link to comment
Share on other sites

3 skudd?? jeg har 5, har ikke alle det??

 

Har ikke 3 skudd i hagla nei ;) har en franchi halvautomat, og når siste skuddet går, og kammeret er åpent, er det bare og slenge i en patron, trykke inn knappen som slenger igjen kammeret og fyre av ;)

tar ikke mange sekundene :) har trent endel på omladning etter tips fra min far, men når gåsa ligger i elva etter 2 skudd og ikke kan flykta, er ikke det å lade om noe problem

 

(og ja, det er ikke lov med tre skudd i hagle. Det lærte jeg som alle da jeg tok jegerprøvekurset....)

 

 

Skulle neste tro jeg var i et avhør jo :o

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaja, sporer vell litt av her og :roll:

 

Det er perfekte forhold på jæren no, så skal ut og prøve meg en tur så snart som mulig :D

Vannene har begynt å fryse igjen, så den elva jeg jakter i er det eneste åpne vannet, så der begynner endene på karusell snart ;)

(karusell = flyr opp til der elva starter, flyter ned til sjøen og flyr opp igjen ;) elva er ca. 500-800m lang )

Link to comment
Share on other sites

 

skaut den ene, og idet jeg skulle fiske den opp med stange, så jeg 2 grågås lengre oppe i elva som snudde inn sivkanten. fisket opp toppanden, sprang i en stor bue over jordet og rett mot elva og sivet de svømte inn i. idet jeg kom på kanten, flakset de ut, skuddet gikk 1 gang (gås i elva), 2 gang (da den prøvde å ta av igjen) og en tredje gang! (stein dau). Hardskutt når man skyter den over ryggen+at det var den største grågåsa jeg har skutt!... (brukte bare 2-ere i 12/70 å da). Litt ekstra fuglekjøtt i frysa disse juletider :)

 

Gratulerer med fin fangst! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så er det vel samme for oss om han har 3 skudd i hagla. Er i såfall ingen andre enn han selv det går utover. Når det kommer til oss andre her inne kan vi gratulere med resultatet og heller informere om at det ikke er lov. Ingenting vi får gjort med det likevel :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk Chiefen.v-2 :)

 

Nå må vi ikke skape ufred i disse juletider her inne ;)

 

Bruker verken bly eller 3 skudd i hagla, men spør du meg så skulle bly ha vært lov, og man skulle få hatt et tredje skudd i magasinet (Skudd av mindre størrelse) slik at man har et avlivningskudd tiljengelig ;) men alikevell burde ikke det skuddet ha en slik størrelse at man fyrer av et tredje skudd viss man bommer på de to andre ;) ser at på andejakta kunne et tredje skudd ha vært en fordel til avlivning av og til ;)

 

(Dette er da min mening, og man får være uenig eller enig)

Link to comment
Share on other sites

Og det skal tolkes som om at du stoppa opp, lada med ett ekstra skudd, for så å gi gåsa det tredje og avgjørende nådestøtet....? :forvirra:

 

Skal si steinen begynte å rulle her!

Nesten så jeg angrer på at at jeg skrev det på nattskiftet i natt. Var bare det at det var formulert litt rart; "1. skuddet... 2. skuddet...3. skuddet..." det var bare det jeg ville påpeke..! :)

 

Men la oss nå legge den død. Ja jeg har kun en to-løper.

 

GRATULERER med gås da!! -de blir vel fort noen kilo? -hva med kjøtt? sikkert mer enn bare bryststykkene som kan brukes der?

Link to comment
Share on other sites

Måtte flire litt her nå, og samtidig så må jeg gratulere med fangst til alle dem som har hatt lykken med seg :)

 

Personlig så er jeg mye mye verre enn dem som bryter reglene med flere enn to skudd i haglen. Undertegnede jakter nemlig med en enkeltløper og har ikke noe "humant" skudd nummer to å følge opp med. De fleste klarer å tenke seg til hva som er verst, men så kan jeg være verst med loven i hånden og da.. :D Fantastiske greier..!! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk poliq ;)

Ble ikke så mye kjøtt da jeg kun tok bryststykkene. tror ca. 400g pr bryst.

Veier fort noen kilo ja, tipper denne veide rundt 3, nærmere 4 kg :D

Prøvde å ta lårene å, men klarte å knuse beinet slik at kjøttet var fylt med beinsplinter.. :oops:

(strever litt med disse lårene. 50/50 at jeg får det til... Har bare skutt 3 gås i år, og tar somregel bare brystene.

skaut 9 i fjord, prøvde å ribbe og lage hel gås, men endte opp med 2 bryster etter 1 time med feiling :roll:

Skulle ha prøvd mere, men å stå ute og ribbe og skjære fugl i -9 ble litt kaldt.

 

Hydrox:

Du bryter iallefall ikke loven :lol: men noen ganger er vell kanskje ikke loven helt gjennomtenkt? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dro til den vanlige plassen idag, og smøyg mæ inn på ei kvinand som satt uvitende i elva om hva som skulle skje. den dykket, jeg steg fram, hode dukket opp, skuddet falt og så var det bare å fiske den opp :)

 

Så på vei hjem, tok jeg meg en tur innom den lokale jaktbutikken og handlet ammunisjon. Halveis hjem la jeg merke til 4 stokkender som svømte oppover en liten bekk. Lengre opp på hovedveien så jeg en traktor som brøytet. jeg stoppet sjoføren, og spurte om han eide jordet som grenset mot elva, og spurte om jeg fikk jakte der. svaret var ja, så da var det å parkere, lade hagla og snike seg inn. i det den første anda så meg, lettet den og to andre. første skuddet bommet, andre traff, og hele elva lette i det anda traff elva. 15-20 stokkender sverma opp, og jeg ble bare stående og se på... men men. Har no en ny BRA jaktplass, som ga uttelling i form av en smellfeit sokkand han :)

 

Edit: Stokkand hannen veide 1,2kg ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk :)

Blir nok så mang tura som mulig ja ;) en halvtime her, og en halvtime der når det er tid :)

 

Poliq, kor du jakter og bor?

 

Bor på Røros, harkun jakta and på egen eiendom i Glomma. Men det finnes jo muligheter, har tenkt på en liten kanoekspedisjon til våren..! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk Chiefen.v-2 :)

 

Nå må vi ikke skape ufred i disse juletider her inne ;)

 

Bruker verken bly eller 3 skudd i hagla, men spør du meg så skulle bly ha vært lov, og man skulle få hatt et tredje skudd i magasinet (Skudd av mindre størrelse) slik at man har et avlivningskudd tiljengelig ;) men alikevell burde ikke det skuddet ha en slik størrelse at man fyrer av et tredje skudd viss man bommer på de to andre ;) ser at på andejakta kunne et tredje skudd ha vært en fordel til avlivning av og til ;)

 

 

har bestandig skudd nr 5, en rypepatron til avlivning. :D

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en tur i jærens storm i dag :)

 

kom til ny plassen, og allerede ved veien satt det 30-40 ender... de fleste stokkender. eneste problemet var at med

en gang gikk ut av bila (måtte parkere nærme) fløy 90 prosent av de... da hagla var lada, fløy de resterende 10 prosentene, skuddet gikk og en brunnakke gikk ned :)

 

Da jeg kom hjem, sto jeg og mor i gardsrommet og måkte snø av bilhengeren. plutselig får jeg øye på en brunnakkke som springer gjennom hagen :P jeg hiver meg etter, men det slapp med skrekken inn i snøtunge hekker... jeg la meg ned på magen, og så på at den forsvant innover i en grotte av snø :roll: Anda måtte sikkert nødlande pga. vinden, eneste som var dumt for den, var at den ladet i hagen til en som jakter ender.. men denne gangen slapp den med skrekken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...