Jump to content

Andejakta 2012


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

skulle bare ned å fortøye båten i kveld,og pakket noen skudd i lomma,og gikk ned i vanlige klær....ikke cammo eller noe...kommer ned til havet,og opplever ett sinnsykt andetrekk,flere flokker med 20-30 fugl,og masse enkelfugl...hadde sikkert 20-30 sjanser,men pga mørket skaut jeg bare på 100% sjansene....ble fri for skudd :oops: ,men fikk 3 stokkender med hjem....en tulltur,ble supertur 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Sitter ved en elv hvor jeg skjøt and forrige helg. Det var riktig nok kun tre fire ender her da også. Men ingen i dag. Vet ikke om de trekker her om kvelden, er hvertfall ingen å se her nå. Har lokket en del, fremdeles ikke tegn til and. Hva gjør jeg videre? Ideer? Vente? Lokke mer?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikkje bråk har så veldig mye å si, men det holder seg sikkert litt fra der han holder på. Eg jakter rett nedfor en hovedvei de reagerer ikkje på bilene eller mc som girer noen jævlig ned så det smeller når de gir på. Men du bor sikkert utenfor trekk plassen og da kommer det nok bare noen innimellom sånn som her. Men en jakt tur handler ikkje om å få med seg noe hjem, det handler om turer og det du får oppleve når du lufter børsen, det hender at eg tar meg en tur ned får å jakt å ser ender men ikkje skyter, bare for å kunne se og følge de i skogen bare får å få en opplevelse. Eg har stier som går langs vannet med svære trær forann så de kan ikkje se meg. Utav 100 turer eg har så skyter eg 10, også på grunn av at de er utenfor hold.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mitt livs første ender i helga! Kjempeartig! :D

Nå henger to i vedskjulet til mørning, mens den tredje dukka og forsvant for meg litt for sent i går kveld. :(

Alle tre var stokkand hunner. Ingen fast taktikk ble brukt, men heller en kombinasjon av støkkjakt, kano og postering.

Ikke rare trekket å snakke om heller, så kun 3 single fugler på langt hold i kveld. I dag morges derimot, lå det minimum 7 stokkender og venta på meg rett utenfor sivkanten, fikk en av disse.

 

Brukte stort sett eley alphamax #4.

Den første var vel død da den traff vannet, nr.2 ble desverre skadeskutt, mens den tredje brukte jeg to skudd på, dette var bakfra da. Den fikk seg i tillegg en kakk med kanoåra.

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd med to ender på fire turer! :)

 

PS: hvordan og hvor lenge bør de henge til mørning? 40 døgngrader med innmat?

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt på fugl i lufta.har fått med meg at de er hardskutte når de ligger på vannet! Den ene som ble skadeskutt var en litt lav treff.så en del av skura i vannet, anda fløy veldig lavt. Rakk kun ett skudd før det sa plask og anda var borte.

 

Én uke i kjøleskap ja, ca 30 døgngrader det da..?

Koke kraft på lårene/skroget? Eller er det lite vits?

Link to comment
Share on other sites

Blir vel ca. 30 dg. det ja. Synes ikke det hadde noe innvirkning på mørhet kontra 40 dg.

Når det gjelder å koke kraft på skrotten, så synes jeg at det blir før mye arbeid. Men så er jeg ikke så veldig glad i å tilbringe tid på kjøkkenet heller :) Bruker kraften jeg får fra filetene etter ovnsbaking i posesaus. Smaker bra det.

Link to comment
Share on other sites

Laksand nr 14 ramla for 17 hmr'n i ettermiddag. Skyter ikke for å spise anda,

men for den fremtidige laksebestanden.

Kan jo være en ide å gi den til noen som spiser den da. Håper ikkje du kaster god mat.

Felte 13 ender i vår under skadefellingsjakt, de blir for stram i smaken. Den som datt idag for nedover elva. Neste and skal prøves til middag, bare jeg får tak i den:smile:

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hei! Sitter ved en elv hvor jeg skjøt and forrige helg. Det var riktig nok kun tre fire ender her da også. Men ingen i dag. Vet ikke om de trekker her om kvelden, er hvertfall ingen å se her nå. Har lokket en del, fremdeles ikke tegn til and. Hva gjør jeg videre? Ideer? Vente? Lokke mer?

 

Jeg er over middels interessert og jakter endel and. Utelukkende lokkejakt under trekket. Min erfaring er at det verierer veldig fra dag til dag - fra nærmest ingentig til flokk etter flokk.

Realistisk lokking har vist seg flere ganger å virke svært bra for meg. Har fått svar og ender som har padla 200-300m inn kun på "samtale", men noen ganger virker ikke dette heller. Er ikke så store mengder der jeg jakter - men fugl finnes. Jeg tror de bruker relativt store områder - og trekker lite i fint vær. Styggvær gjør dem definitivt mer aktive.

 

Jeg jakter nesten kun om morgenen. Trekket er mer konsentrert - og lyset blir bedre mtp bortskutt fugl. Her jeg jakter blir det ofte bedre utover høsten når det fryser til i fjellet/innlandet. La terrenget hvile noen dager og hent deg inn på søvn. Når du jakter - lokk villig om du får en grei lyd i fløyta. Du ser ikke all fugl nødvendigvis - jeg bruker lokke ender og får ofte inn fugl jeg ikke oppdager før de lander. Trekket går ofte langsmed elver og bekker. Om du vil vite om du har et trekk langs elva må du være der før det lysner - de trekker ofte selv før skytelys. Og som sagt er det mest aktivitet i ruskevær.

Link to comment
Share on other sites

IMAG0184.jpg

 

Årets første stokkand og årets første skudd på tirsdag kveld :D Endelig var det igang igjen :!:

 

IMAG0191.jpg

 

Kom hjem og tok anda ut av bilen, så kommer bikkja i full los... Første gang jeg har sett elghund i los på and :lol:

 

 

 

Igår skjøt vi også et par kvinender, og en due :smile: Så foreløpig har det vært en fin start på jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hvert ute å jaktet litt på trekkende ender i år, i Skedsmo. Ny hagle og greier...men, har ikke fått noe. Dvs. har skutt to som har falt langt ute på en åker som ikke var slått, de var ikke mulig å finne. De skøt jeg med Federal 12/89 HD, men det blir for dyrt i lengden. Ellers så har jeg skutt endel skudd som jeg ikke skjønte hvorfor jeg bommet på, helt til jeg skjøt på papir... veldig åpne bilder. Fikk litt tid av kona i går og skaffet meg et utvalg av patroner å teste. Fant ut at Federal Speed Shock #2 12/89 var den som gikk best, litt klumper, men OK.

Da ble det straks bedre, fikk to i går. En stokkand og en krikkand.

 

normal_12092012_001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Federal speed chok er veldig gode, bruker normalt 12-76 us3 over lokkefugler etter stokkand på første skudd og Black cloud 12-89 us2 eller wingmaster us4 på andreskuddet. Lm eller mod choke. Speed chok responderer bra på choker, går mye mer åpen i imp cyl en mod. Blackcloud går relativt tett uansett pga den speielle waden.

 

Bruker videre lokkefløyte og har oftest med en aportørhund noe som nesten er et must om en jakter på kveldstrekket, det er i skumringen det skjer.

 

Er det lyst nok til å skille pleier vi å prøve å skyte hannfugl, hvet ikke hvor mye det hjelper men greit å i tillegg vise litt måtehold og tenke på lokale populasjoner. På østlandet her jeg jakter blir det bedre nå senere på høsten, og på dager med skikkelig møkkavær med vind og regn er normalt jakta som best.

 

Har videre inntrykk av at stokkender liker seg på jordene på høsten når høsthveten spirer, noen som har greie på dette?

Link to comment
Share on other sites

helst mens den ennå er varm, pass på å fjern alt fett, stekes veldig forsiktig, og kan gjerne marineres først i en blanding av sherry, honning, soyasaus, sitron og litt pepper.

 

Bør ikke modnes, enten spises fersk eller fryses ned.

 

Jeg gjør omtrent slik når de stekes:

 

Brun smør i pannen, brun brysttykkene ca. 1 min på hver side,

 

Trekk deretter stykkene i marianden på svak varme i 5-10 min litt avhengig av varmen og størrelsen på filtene.

 

Noen ganger smaker det knallgodt, andre ganger blir det mislykket, smaker tran og går rett i bosset.

 

Serveres med ovnsbakte poteter/grønnsaker og rødvin.

 

I år skal jeg også prøve marinering i tynne skiver i youghurt med hviltløk m.m.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med at laksand driver ut stokkanda ?

Vi har en liten elv her som for 3 år siden hadde rundt en 50 stokkand hunner, ( vet ikke hvor hannene var ).

Ikke ei eneste laksand og se.

Ifjord var det helve av hver.. 15-20 stokk og det samme med laksand.

Iår så jeg 5 stokkender og 30 laksand. Så vi som jakter her tror at laksanda fortrenger stokkanda.

Skjøt 7 laksand idag, så får håpe det er det som gjør det. Har aldri vært jaktet så mye her at det er det som gjør det.

Har også kommet skarv det siste årene viss det skal ha noe å si ?

 

Noen som har ei formening rundt dette ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk min tredje lørdag kveld.

E: Dette er vel (etter litt mere googling) en voksen stokkand hunn?

La merke til at de to forrige ikke hadde det blå feltet på vingene..?

 

20120915_174753.jpg

 

Slenger ned et stemningsbilde fra glomma. Kanskje ikke så bra vær for andejakt men..

20120912_074345.jpg

 

De andre to har hengt til mørning, og jeg har fått tatt ut bryststykkene, to av de til sammen var 125g på kjøkkenvekta (uten skinn), så var ikke store greiene.

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut med robåten på vannet rett nedom huset vårt med elsdtejenta, (8 år) Hadde en time til vi skulle hente jentungene i hendholdsvis barnehage og og sfo. Fant ut vi skulle prøve oss på anda.

 

Satte oss i båten, (oppblåsbar en) også rodde utover mot noe siv. Lokket fram tre ender med faulks stokkand lokk som virker som bare det, har aldri lokket før, men er imponert over hvor enkel den fløyta er til og få fram fugl. De to første fikk jeg ikke kommet på en god skuddvinkel fra før de stakk forbi oss tilbake mot der vi hentet båten. Da var det ei igjen som jeg prøvde å lokke med meg så vinkelen ble bra, men den snudde før den plutselig lettet og kom mot oss. Kastet ned årer og slengte opp hagla. Anda gikk ned i smellen, årets første and, wuhuu. Tenkte da vi skulle se om vi kunne få tak i de andre to, så gikk på land med båten der hvor den ligger til vanlig og gikk sakte bort mot elveleiet som utløper fra vannet der. Lokket litt og fikk svar bak noen trær.

 

Gløttet rundt og fikk øye på den ene, ventet litt og fikk sjansen. Smellte av første skudd som resulterte i mye panisk svømming i sirkel, dette var 15 meter eller noe med 12/76 3'er hagl stål. Tror ikke jeg trengte to, men safet. enda ei ned. Så kom plutselig den siste anda fram fra vannspruten uten og stikke av, sto der med to pumpe og letet febrilsk i bukselomma etter ei patron til, kastet den i hagle pumpet igjen og klasket denne også ned. Tre ender på en halvtime. Helt uventet resultat da jeg ikke har fårr noe særlig før. Jentungen var kjempe glad og bærte stolt hjem den ene mens jeg tok resten. Dette var gøy.

 

Eneste hickupen var vel at jeg måtte på andre siden av elva for å hente de to endene så ble søkkvåt den ene veien, men strømmen var sterk så måtte gå etter den siste. 30 cm ble fort 130 cm med etterfulgt søkkvåthet :? Avsluttet det hele med å snuble i en stokk under vann og miste både hagle under vann og mobilen som lå i høyre jakke lomme, flott. Denne er bare svart nå. Setter jeg i batteriet begynner lommelykten å lyse, konstant. jippi.

 

Men tross alt en flott opplevelse både for meg og min datter. Håper hun blir bitt av basillen etterhvert 8)

Link to comment
Share on other sites

Menace: Hørtes ut som en fin tur, synd med mobilen da!

 

Selv fikk jeg min fjerde stokkand på lørdag ca 06:30..! Tok meg skjult frem til elva og lå i noen busker å så på de. Hadde bare hagla med, så jeg hoppa frem i det de tre nærmeste dykket. Det hadde ikke tiltenkt effekt, da to av de begynte bare å padle rolig bort, mens jeg skjøt på den siste mens den lå på vannet. Skudd nummer to falt mens den sprang på vannet. God treff, men tok ikke livet av den. Måtte to avlivingsskudd til, med stål femmere. Begynte jo å bli litt hold ut til anda nå, men det ble lights out når jeg trakk av trangborringa. Er jo ikke rare blinken som stikker opp heller.

 

Hvilken ammo bruker folket da? Fåes Federal black cloud i #3, i 12/76 f.eks? :)

 

E: glemte å ta med at på en av de små endene så var bryststykkene 125g til sammen. På den største var de 200g til sammen, så merkbar forskjell. Nå var disse renskåret, og uten skinn. Men i etterkant har jeg hørt og lest om flere som tar ut bryststykkene med skinnet på.. Am I doing it wrong? :(

Link to comment
Share on other sites

har skutt ender med hagle og22lr. senere nå er 22wmr (22mag) blitt favoritten. er ikke alltid lett å smyge seg nærme nok til å løse hagleskudd.. der jeg beg å jakte i år er ganske åpent,lite å gjemme seg bak. har du mulighet til å bruke finrifle? da slipper du være så nærme som med hagle. 22wmr har litt tyngde og ordentlig mantlet kule.den har brukbar fart så den er ikke så hakkande galen hvis det blåser litt også. hvis du liker best allsidigheten til jakt med hagle så er det ingen vei utenom å korte ned skuddholda. med 22wmr så holder jeg midt på anda fra omtr 15m-80-90m.pass bare på trygg bakgrunn så ikke kula skjener mot noe eller noen.

Link to comment
Share on other sites

poliq: Anbefaler ikkje å skyte mens de ligger på vannet, eg holder alltid igjen skuddet vist de ikkje tar på vingene, man skade skyter vær gang de ligger på vannet.

 

Ang Federal black cloud i #3, i 12/76 ja dette er mulig å få kjøpt, eg har nesten 50 skudd liggende, har ikkje prøvd de på vilt enda, men eg leser veldig mye bra om de.

 

Sjøl så bruker eg eley bismuth nr 5, i 12/70 og er ganske fornøyd med de, selv om det kunne vert noe kraftigere. Så kommer nok til å kjøpe 76 neste gang.

 

Du kan trygt ta med skinnet på, eller ribbe hele fuglen å steike den, det e relativt lite kjøtt på en and, så å ta vare på hele for å få det lille ekstra.

 

Her heme går jakten dårlig, har ikkje sett noen selv om eg bare har vert nede ett par ganger. Men jobber med å få nye terreng ved sjøen :)

Link to comment
Share on other sites

12/70: Har bestilt ei CZ 455 TH .17HMR i dag!! Har også liggende godkjent søknad for ekstra løpssett i .22lr og .22wmr som blir handlet inn etterhvert..! ;)

Xesray: Hadde ikke skutt første-skuddet mot anda på vannet, hadde jeg ikke følt meg relativt sikker på skudd nr 2. Var jo tross alt bare 10-15m tenker jeg.

Skal høre om den lokale G-sporten kan ta inn noe forskjellig ammo :)

Apropos nye terreng kommer jeg nok til å høre med naboer etc., eventuellt løse jaktkort. Har kun jaktet på privat frem til nå..!

Link to comment
Share on other sites

poliq: Anbefaler ikkje å skyte mens de ligger på vannet, eg holder alltid igjen skuddet vist de ikkje tar på vingene, man skade skyter vær gang de ligger på vannet.

 

:)

 

nå skal ikke jeg si hva du gjør,men jeg har skutt 8-9 ender på vannet i høst.funker bare godt helt ut til 30 meter...jeg peker alltid mot hodet på anda,og prøver å konsentrere haglsvermen i hode hals og rygg.....ikke en eneste skadeskyting.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Stål i 12-76 us #3 er et godt valg for jakt på stokkand ja. Når det gjelder behandling av felt stokkand anbefaler jeg følgende : la de henge kjølig etter halsen ca 2-3 dager. Klipp av ben under låret og vinger. Grovribb så mye som mulig fra hals til stjert. Klipp av hals og stjert. Ta ut innmat og skyll innvendig. Ta evt vare på krås og hjerte til saus. Så det viktige, fettlag blir større ut over høsten og det må tas vare på. Varm opp ribbevoks eller stearin slik at det akkurat har smeltet. Rull/gni det rundt hele anda, hold den så umiddelbart under kaldt vann. Skrell av som en appelsin og vips, strøket resultat uten det minste fjær igjen, og fettlag inntekt. Selv bruker jeg ca 3-4 telys per and, funker fint. Ypperlig å helsteke i ovn, eks med svisker og epler som stuffing

 

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

v-max: Eg har ikkje god erfaring med å skyte når de ligger på vannet, har skutt på and på 20/25 meter og det gikk ikkje bra, eg så tydlig innslaget i vannet. Så eg tar de heller når de setter på vingene.

Kanskje du har vert så heldig å få inn noen hagl i hode på den da?

 

Ka trangboring bruker du da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...