Jump to content

Hvorfor daua ikke elgen???


sako75

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele en episode fra sist høst med dere. En merkelig ende på ei fantastisk helg som innebar kronhjort, hjortekolle og ei grei felling av elgku, trodde jeg hvert fall.

 

Satt på post og koste meg med tankene på de to falne hjortene, da jeg fikk beskjed på radioen om at det var sett og støkt to elg. Etter noen minutter kom en fin firetagger og ei ku på post. Stille og rolig. Beitet ca 70-80 meter unna meg. Kua virket å være litt mer på hugget, og snuste stadig i luften og viftet med ørene. Oksen gikk bare og beita. Satt lenge og ventet før den perfekte situasjonen åpenbarte seg.

 

Vi hadde skutt en del hanndyr, så her var ei kalveløs ku perfekt. Da den sto med bredsiden til lot jeg skuddet gå. Alt lå til rette, og jeg så støvskyen av vanndamp som sprutet av brystet på kua. Den ruste avsted, og jeg var sikker på at den lå rett nedenfor der jeg mistet den av syne. Etter å ha fulgt sporene hundre meter (oksen tok selvfølgelig samme vei), ventet jeg på hundefører.

 

Vi gikk da på sporene og hunden virket ivrig. Vi var sikre på at elgen ligger like rundt her. Men etter å ha sporet et par hundre meter uten tegn til blod begynte tvilen å bevege seg godt i skallen. Usikkerheten bredte seg og etter hvert hvert ble jeg mer og mer forbannet på meg selv for hvordan en perfekt og rolig situasjon kunne ende i ettersøk. Var jeg virkelig så på trynet til å skyte.

 

Kort fortalt så slapp vi hunden, og det ble los bare 50 meter foran oss. Vi gikk forsiktig på, mens vi dyttet elgen sakte men sikkert foran oss. Den gikk i det tetteste av det tette hele veien. Da det ble mer åpent stakk kua av, og en av de andre karene fikk en drøy skuddsjans uten at det hjalp nevneverdig.

 

Etter et par timer med slik jakting kom den endelig ut til naboposten min som fikk inn et godt lungeskudd, og han hørte hvordan kua pustet og peste og han mente den snart lå. Det gjorde den også, og hundefører ga den et ekstra skudd i hodet. Jeg lette i fortvilelse etter mitt eget skudd, men fant kun ett i brystet, og et som hadde sneiet ryggen. Kunne jeg være så håpløs? Hadde jeg rykket i skuddet? Sittet feil på stolen?

 

Tankene var mange mens jeg hentet firehjuleren. Mest ergrelse, forbannelse og liknende på meg selv. Jeg var rett og slett ikke så god å ha med å gjøre...

 

Da vi flådde elgen derimot, fikk jeg en vanvittig overraskelse. I brystkassen, det jeg vil kalle perfekt område, satt det to skudd med få cm mellomrom. Mitt det høyeste, men etter det man ser på elgskiver og alt mulig skulle tilsi helt perfekt skudd. Et hull med diameter som en femmer rett gjennom hele elgen.

 

Jeg ble straks mer fornøyd med meg selv, men enda mer forundret. Hvordan kunne dette skje? Et perfekt bog / lungeskudd og så en kilometer med ettersøk omtrent? Hadde elgen små organer? Noen andre fornuftige forklaringer?

Et drøyt halvår senere er jeg like forundret. Aner ikke hvorfor eller hvordan. Bare at noen ting er uforklarlige. Det eneste jeg har surret med, er at jeg syns hjerte / lungene var små til å være et stort dyr, da vi tok ut av den. Men går det an? Ikke vet jeg. Hadde bare lyst å dele den uforklarlige episoden med dere, og bare minne oss alle på at uforklarlige ting kan skje Uansett hvor sikre man er. For jeg var sikker på at det skuddet satt akkurat der det skulle...

 

Under ser dere bilde av slaktet etter at bogen er sprettet opp og lagt ut til lufting. Øverste skuddet er mitt, det andre døde den av...

Forøvrig skutt med Oryx i 30-06.

normal_elg_mysterium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tøft gjort og legge ut en dag som ikke var perfekt på nettet, var interessan lesing for min del. Det første jeg tenkte var om du kunn har truffet i øvre kant av lungene. Men jeg ville tro at trykk effekten ville påført dødlig skade. Hvor var utgangshullet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at det kan ha vært liten ekspansjon på kula slik at det har vært rett igjennom uten spesielt stor sår kanal. Opplevd noe av det samme med oryx jeg også i 3006. men den løp ikke så langt men 400 meter med litt høyt lungeskudd. Jeg stod også igjen som et spørsmåls tegn, men bikkja var etter dyret slik at jeg merket på peileren at det stoppet tilslutt. Også hatt noen lange utras med nosler partition hvor bakdelen av kula har gått inn og fronten har sitti igjen inngangs siden. det har blitt små sår kanaler og lite/ingen skuddeffekt eller tegn til at dyret var truffet. men snodig er det med slike treff og lange utras.

Link to comment
Share on other sites

Har kula gått tvers gjennom uten å ekspandere så vil elgen kunne gå lenger enn langt. Med flere skudd i seg også blir det enda mer stress i dyret og de blir som vi vet hardskutte (ser det ofte på ettersøk at det kreves mer for å få i bakken sjølv etter skudd midt i maskinrommet).

Link to comment
Share on other sites

Det var noe merkelig med elgene i fjor, i historien vil det bli omtalt som det året elgene ikke ville daue.

Jeg har en lignende historie, jeg skøyt en elg gjennom begge lungene, litt langt bak. Etter 400 meter og over 10 minutter fikk den et hodeskudd mens den fremdeles stod oppe. I motsetning til i ditt tilfelle,( går jeg ut fra siden skudd nr 2 også satt i bogen) kunne jeg se at lungene VAR truffet, begge to. Jeg skøyt med Wodleigh, og har gitt den kula skylden, den er kjent for å måtte ha litt fart for å åpne seg.

Men ditt skudd satt bedre enn det jeg hadde, og som det kan se ut på bildene, traff du bedre enn han som "felte" kua.

Dette var helt uforklarlig, og noe av det verste jeg har hørt om. Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan min elg kunne tusle rundt i over 10 minutter med hull i begge lungene, men 2 timer :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Du fant selvsagt to runde fine kulehull i skinnet på inngangssiden og to kuler? Hvis ikke kan jo f.eks kvist i skuddlinjen gjøre uante ting med kuler. Har ikke prøvd det med oryx, men har truffet kvist med fusion, og det ble flenger alle andre steder på elgen enn der skuddet skulle sitte :trist: . Tenker litt i sammenheng med flengen på ryggen som du forteller om. Dette gjelder jo spesiellt for han som til slutt felte elgen. I den spesifikke situasjonen går jeg ut fra at enhver "noenlunde" skuddsjanse ble benyttet.

Link to comment
Share on other sites

Har kula gått tvers gjennom uten å ekspandere så vil elgen kunne gå lenger enn langt. Med flere skudd i seg også blir det enda mer stress i dyret og de blir som vi vet hardskutte (ser det ofte på ettersøk at det kreves mer for å få i bakken sjølv etter skudd midt i maskinrommet).

 

Har hatt lignende opplevelse med hjortekalv som ble påskutt med homogen kule som tydeligvis ikke hadde ekspandert.

Kun fint hull rett gjennom lungene.

 

Ekkel opplevelse, spesielt når en slipper skudd som i utgangspunktet er perfekt.

Men har en jaktet en del vil en før eller siden dumpe borti slike situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil holde en knapp på liten ekspansjon. Såpass høyt skudd burde gitt fragmenter av kula, eller av bein, eller hvertfall trykk mot ryggraden, som ville ført til en skuddreaksjon i form av "svikt" i bakbeina. Vanligvis gir slike skudd "knall og fall", og når dyret ruset ut umiddelbart, kan det tyde på dårlig ekspansjon. Jeg tviler også litt på "5-krone-hullet" - det var nok forårsaket av det andre skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern, du må tro på hva du vil. Vi var 6 jegere som kikket på hullene i elgen og ingen av oss var i tvil om to hull etter to skudd i hver side av elgen. Det var LETT å se. I motsetning til å forstå hvorda det kunne skje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte først at det kanskje var et høyt lungeskudd. Vi felte en okse på ettersøk etter ca. 40 minutter etter at jegeren hadde plassert et høyt lungeskudd. Jegerens skuddplasering var tilsynelatende helt grei, og sikkert også dødelig. Men oksen hadde altså reist seg og gått.

 

Men etter trådstarters bilde å dømme, ser begge skuddene ut til å sitte der de skal. At dette dyret ikke knallet overende ganske kjapt er merkelig, særlig hvis utgangshullene sitter tilsvarende plassert på motsatt side. Det eneste jeg kan tenke meg, er at den første kula ikke rammet. Jegerne var overrasket over at lungene var små. Kan kula ha passert uten å ha truffet hverken lungevev eller store blodkanaler? Eller i hvert fall bare på en måte som ga små skader? I så fall tyder mye på at lungene var veldig små/redusert og at jegeren hadde maks uflaks. Lungene var kanskje ødelagt etter en påkjørsel eller noe sånt.

 

Men skuddplasseringen er jo veldig bra for begge skuddene.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Skuddet sitter rett under ryggraden som sitter relativt lavt i bogen der du har skutt, og du har nok hatt maksimal uflaks.

 

Når elgen har slipt ut all luften av lungene ved utpust, fyller de ikke hele brysthulen. Dessuten er luftblærene tomme.

 

Dette har nok i ditt tilfelle ført til en helt perifer (høy) lungetreff, som har gitt svært liten effekt ettersom lungene ikke har fått de trykkskadene de skal.

Dessuten er skuddet for lavt til å ta hovedpulsåren som ligger under ryggraden.

Dette er det som på fokemunne kalles å skyte i "tomrommet"

 

Dette er maksimal uflak, og skjer heldighvis sjelden.

Dette er heller ikke kula sin feil. Det ville mest sansynlig skjedd alle moderne kuler på markedet i dag som ikke fragmenterer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe tomrom der. Det er ikke mulig at lungene ikke fyller brystkassa. Men hvis man tenker seg et tverrsnitt av lungene så er de forholdsvis smale øverst. Et skudd der, særlig ved dårlig ekspansjon kan medføre kun punktering av lungene dersom man ikke treffer noe blodkar. Det er et dødlig skudd men dyret kan leve lenge. Det vil kveles til slutt. At lungene virket små bekrefter vel bare en slik punktering. Leste om en bjørn som levde til dagen etter med slik skudd (av Søren Ervik).

Det er maks uflaks, men jeg vil tro elgen har kommet til å dø raskere, dersom den hadde fått lagt seg i fred (fikk ikke med meg hvor lenge du ventet før du gikk etter?) Man bør vente minst en time, helst to.

Link to comment
Share on other sites

Du skyter ikke med 6,5 vel ??? :mrgreen:

 

nei , det er som du selv skriver litt vanskelig å forstå.

Av og til skjer det ting som ikke er lett å forklare.

Vi slaktet en hjortekolle som stod med breisiden til i skuddøyeblikket uten at vi fant inngangshullet, uthullet var derimot lett å finne.

Link to comment
Share on other sites

Skyter med 30-06 og Oryx som har fungert helt utmerket. På utgangshullet så det ut som det hadde vært en del ekspansjon, i hvert fall. Men man blir jo litt forstøkt når man skyter et skudd som har vært øyeblikkelig drepende på utallige storvilt tidligere, og som vel kan beskrives som en høy 3-er på reinsdyrskiva, og så skjer dette.

 

Men det er vel bare en av de gangene man ikke skal skjønne hva som skjer. Glad det fikk en bra utgang selv om det tok litt tid. Jeg syns elgen fikk god tid til å legge seg, og kanskje hadde den gjort det i tetta da vi slapp hunden. Da vi ikke fant noe blod, var valegt om å slippe ganske lett der og da. Men alltid noe man kan gjøre bedre...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe tomrom der. Det er ikke mulig at lungene ikke fyller brystkassa. Men hvis man tenker seg et tverrsnitt av lungene så er de forholdsvis smale øverst. Et skudd der, særlig ved dårlig ekspansjon kan medføre kun punktering av lungene dersom man ikke treffer noe blodkar. Det er et dødlig skudd men dyret kan leve lenge. Det vil kveles til slutt. At lungene virket små bekrefter vel bare en slik punktering. Leste om en bjørn som levde til dagen etter med slik skudd (av Søren Ervik).

Det er maks uflaks, men jeg vil tro elgen har kommet til å dø raskere, dersom den hadde fått lagt seg i fred (fikk ikke med meg hvor lenge du ventet før du gikk etter?) Man bør vente minst en time, helst to.

 

Wolverine 67 kommer med en god forklaring her. Dårlig forklart fra min side i forhold til et at jeg skrev at det blir et fysiskt tomrom, noe det selvfølgelig ikke blir. Men ved utpust er lungene svært fleksible (absorberer sjokkbølger) ettersom luftblærene ikke er fylt, slik at trykkbølgene fra kula ved perifere lungetreff ikke klarer å påføre den skaden som skal til for en effektiv avlivning.

 

 

 

Men det er slike treff som uansett kalles å skyte i tomrommet ettersom dyret ikke får store vitale skader.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det ikke er noe "tomrom" i brysthola - det er jo nettopp det som gjør at vi kan puste! Derfor er punktering av brysthola en meget farlig situasjon - kommer det luft inn mellom ribbene og lungene, dannes et luftfylt "tomrom", og vi/elgen får ikke brukt lungene effektivt.

 

Derimot kan det faktisk være et "tomrom", eller hvertfall plass til ei uekspandert kule, i bukhola. Et av mine mindre vellykkede jaktskudd traff altfor langt bak - dyret gikk i bakken, men ble liggende og kave med framføttene, inntil et skudd gjennom halsen satte punktum (143 m, 308 NM, 180 gr. A-frame 875 m/s V5). Dette skuddet hadde gått inn i underkant indrefileten, men heldigvis ikke punktert vom/tarmer, og heller ikke skadet ryggen. Men kulesjokket var nok til å lamme bakkroppen på dyret. Hadde dyret ikke blitt liggende, ville det blitt litt av et ettersøk - dvs., hvis det ikke hadde gått infeksjon gjennom de små inn/ut-hullene, ville dyret berget helt utmerket. (Fint slakt, forresten, en knust halsvirvel, og punktert halspulsåre, ellers som et tamdyr-slakt).

Link to comment
Share on other sites

Jegermesteren har helt rett. Lungene ligger klebbet mot brystveggen også utvider brysthulen seg ved innpust, nå skal jeg ikke gå inn på detaljanatomien her, men enkelt forklart så vil et treff innenfor brysthulen førere til et posetivt trykk i brysthulen og lungehinnen som vil føre til at lungen vil kollapse.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Har vært borte i lignende ting ved et par tilfeller der elgen har stått på bena ca 1 halv time etter 1,ste skudd før den ble funnet og avlivet.. i begge tilfeller.. lungeskudd, men i lungespissen, swift kule 180gr kule i 30-06.. virket som hullet hadde levret seg igjen??

Link to comment
Share on other sites

Var med på jakt 3 år tilbake, da skjøt en kar 1 skud i hjertet på elgen.

Elgen gikk vidre, ny jeger skøt 1 skud i hjertet og 1 i lungene (trode han), men elgen trallet likevell vidre.

 

Elgen ble da senere funnet av pappa, liggende i et tett kratt. Da elgen oppdaget ham, reiste den seg opp, men ble knallet i bakken med to skud 9,3x74 dobbeltløper på 10m avsand.

Har ikke bilder, men 3 skud snitret alle hjertet/lungene... Ingen av dem dødelige, elgen hvilte seg bare litt.

 

At det skal være så vanskelig... :shock: Skremmer jo oss små barn fra å jakte elg.

Link to comment
Share on other sites

Jegermesteren har helt rett. Lungene ligger klebbet mot brystveggen også utvider brysthulen seg ved innpust, nå skal jeg ikke gå inn på detaljanatomien her, men enkelt forklart så vil et treff innenfor brysthulen førere til et posetivt trykk i brysthulen og lungehinnen som vil føre til at lungen vil kollapse

Men lungene vil vel kollapse med ulik fart, etter hullets størrelse, og om det levrer seg, eller kladder igjen med fliker av vev?

 

Jeg hadde en lignede opplevelse som trådstarter for et par år siden. Elgen, ei lita ku uten kalv skulle det vise seg, var i ganglos og hadde vært det en stund. Den hadde runda både dette og hint og var på vei inn i drevet igjen - og kom så på min post bakfra. Hunden hang på sporet, og losa som en harehund - kanskje ikke helt typisk, men den gjør nå det...

 

Elgen kom nedover ei nokså stor og glissen myr og jeg så den i god tid, på kanskje 200m hold der den kom gående i farten til en elg som skal et sted, men ikke noe traving heller. JEg misliker å skyte på dyr i bevegelse, men dette var en stund uti jakta, og jeg har trent på løpeelgen - litt...

Uansett, den passerte på 70-80m hold, og fikk da en 6.5mm Swift A-Frame i retning midt i bogen - sikta vel en neve foran brystet. Bang!, og ingen verdens ting skjedde... Muligens gira den opp tempoet et par hakk. Jeg hadde på langløpet på S&Len og derfor ikke lyddemper, så jeg så ikke treffet, og på ren automat skjøt jeg et skudd til likens. Det var ikke noen tanke bak, det det bare smalt.

Elgfaen løp like uanstrengt, men svingte rundt noen trær (jeg mener, den missa ikke et steg, ) og jeg skled framover i liggende (skjøt knestående først) og skjøt den midt i ræva.

Nå var treskuddsmagasinet tomt, og i mag-byttet rakk jeg å tenke at "den skal vel faen ikke få stikke av" - jeg hater ettersøk, de ødelegger dagen, og gir dårlig stemning.

 

5-skuddsmagasinet i (har jo ikke det i til vanlig for det rakler så innmari) i og nå hadde den stoppa opp et godt stykke inn skogen, men stod relativt godt så det ut til, - så jeg skjøt den i ræva en gang til. Nå så jeg hvor jeg traff, en neve til venstre og opp for rævhølet, det må da ha gjort vondt tenkte jeg, idet kua lente seg framover i trav og begynte oppover bakken den hadde kommet ned. Den var nok blitt smårar i hodet i det minste, av all skytinga, og nå løp den rett mot posten min - med siktet midt i brystet... galopp nå, eller iallefall "all ahead", jeg kunne se det spruta blod ut av sia på den, og blodtåka ut av nesa for hvert pust, Jeg skjøt en gang til rett før den ltrampa over meg, så den tryna rett ved siden av posten, og trilla ned en liten bakke.

 

Trur du ikke den reiste seg igjen... Men den ramla fort, for det var et frambein som røk i siste skuddet, på omlag 5m hold :roll: I tillegg må den jo ha hatt svære problemer med hoftene :? Men den ble pinadø liggende og kave for å komme seg opp, og jeg hadde ikke tålmod til annet enn å gå og skyte den i bakhodet. Det tålte den ikke.

 

De tre første skuddene var som sagt Swift A-Frame, og de tre siste var Swift Scirocco II (de er jo bare 130gr så det er jo ikke rart den ikke daua)

 

Jeg så jo at skuddene bakfra hadde treft bra der jeg sikta, og skuddet forfra på kloss hold hadde gått litt skjevt, men likevel inn i brystet på den - gjennom venstre framlår og inn oppover, den kom jo ovenfra.

De to første skuddene satt bra nøyaktig midt mellom topp og bunn av elgen, omtrent en neve og to bak linja rett ned fra manken, begge ville vært i 30cm sirkelen om noen hadde tegna den på.

Inngangshullene var kulediameter, og utgangshullene fant vi ikke før slaktinga. De var kronestørrelse, og det var nesten ikke blodslått rundt, Nå var elgen vommet ut da vi fant dem, men alle var enige om at de måtte ha gått igjennom begge lungene. Hvis det ikke var tomrom der da :wink: .

 

En skulle tro at den var helt istykkerskutt :oops: men faktum er at den bare hadde rene, rett hull igjennom. Skuddene bakfra hadde gått inn i bukhula etter ha passert gjennom venstre bog uten å treffe bein.

 

Så, elgen er seigliva det er sikkert. Nå hadde vel denne krepert av de to første skuddene, og hvor langt den hadde gått tror jeg avhenger av at den hadde fått være i fred. Og om hunden hadde jaget den opp igjen, eller jeg hadde blitt for utålmodig.

I den farta den satte opp, som den jo sikkert også gjør om noen jager den, så gjør en elg fort unna kilometere.

Man kan kanskje argumentere at jeg skulle ha latt den legge seg ned istedet for å skyte mer, men problemet var jo at jeg ikke hadde sett hvor jeg traff. Det er en utrolig grei ting å se kuleinnslaget, og vite at, dette - det dør den av.

 

Kulevalget er litt sentralt her, jeg er overbevist om at kuler som splintrer ville fått dyret i bakken fortere, og med mindre skyting. Jeg får piping i ørene bare av å tenke på denne episoden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kulevalget er litt sentralt her, jeg er overbevist om at kuler som splintrer ville fått dyret i bakken fortere, og med mindre skyting. Jeg får piping i ørene bare av å tenke på denne episoden.

 

K

 

Jeg er helt enig i vurderingen din om å fortsette å skyte når du verken så kuleinnslag eller skuddreaksjon. Ettersøk ødelegger resten av jaktdagen, samt er en stor plage for dyret.

 

A-frame er jo legendarisk for den gode dybdevirkningen, og det går på bekostning av hvor stort hullet den lager blir. Den hadde ikke vært mitt valg i et såpass fint kaliber som 6,5.

 

Men....

En onkel av meg skjøt ei voksen elgku med 7 mm rem magnum og norma vulkan for en del år siden.

Skuddavstand var ca 50 meter. Denne ble truffet midt i bogen og tegnet dårlig for skuddet.

Ettersøk ble startet en time senere, og denne elgen hadde kommet seg 600 meter. Den var død når den ble funnet, men 600 meter med begge lunger SPRENGT i filler er for meg helt ubegripelig. Jeg fatter det bare ikke. Hører også med at begge slaktesidene på elgen så og si ble skåret bort, bare blodpudding.

Dette var som sagt vulkan i rundt 1000 sekundmeter, og denne kula splintrer en god del i denne hastigheten.

 

Noen elger VIL bare ikke dø... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

God tråd dette ja. Men uansett kor mykje vi diskuterer er vel dette ting som kan og vil skje frå tid til annan nær uansett kaliber/kulevalg.

 

Éin kamerat hadde ei liknande oppleving i Finnmark for nokre år sidan, han skaut to oryx i ei elgku utan reaksjon.

Til slutt fann han dyret, som stod, og fekk avliva det. Kulene var funne i skinnet på utgangssida, dårleg ekspandert (eg fekk sjå dei). Han gjekk sidan tilbake til vulcan og det har alltid fungert. Han har sikkert skote 40-50 elg med denne kula utan problem (den er jo "konvensjonell" og dermed nesten ubrukbar i høve einskilde ekspertar).

 

Sjølv har eg hatt eit par dårlege episodar med gamle barnes x på hjort i 300 win mag og 165 grains kule. Noko som sikkert har gjort sitt til ein liten skepsis til harde kuler og effekt. Hugsar og at gamle våpenjournalen testa barnes x 140 grains i 30-338 på 2-3 elg. Desse vart skotne med ultrahøg hastigheit på kulene, men sprang både 2 og 300 meter før dei datt om eg hugsar rett. Kanskje norma elite ikkje er så dårleg kule likevel? :winke1:

 

 

Eg vil heller velja ei kule som ekspanderer enn ei som ikkje gjer det. Sjølv om oryx normalt er veldig bra og ekspansjonsvillig nok i dei fleste kaliber og skottilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe som kan skje alle og hvorfor det skjer er ikke alltid godt å forklare. Sel har jeg opplevd rådyr som hadde 3 swift a frame i mskinrommet kom løpende 400m og jeg fikk det heldigvis på post og satte punktum med et hagleskudd på 10m hold. Vi undersøkte dyret og skjønte faktisk ingenting! Ble til slutt enige at døret døde av gjennomtrekk-- det er farlig det :twisted:

Har skutt en god del afrikansk vilt både med rifle og bue, det har stort sett vært knall og fall, men har et par uforklarlige hendelser, begge med blesbukk. Første gangen skjøt jeg på en bukk som sto med bredsida til på 70-80m med 270 og Oryx. Dyret gikk noen meter og gikk i bakken, tenkte at dett var dett. Men så kom flokken løpende forbi og bukken reiste seg. Tømte hele magasinet og så i alle fall 2 treff til. Dyret datt og vi stilte innpå. Måtte gjennom noe tett kratt og da vi kom i åpent lende var bukken borte! Sporet var enkelt å følge, blod overalt. Vi gikk og sprang over en km før vi fant den igjen. Den var fortsatt på beina! Fikk til slutt inn et skudd i ryggen bakfra og da var det endelig over. 2 skudd i maskinrommet, et i bakbeinet og et hadde klippet ballene. Ph'en var helt overgitt, mente at blesbukk var forholdsvis lettskutt ?????

Andre gangen var med bue og jeg skjøt en blesbukk kalv. Traff litt langt foran og kalven tok avgårde. Lot den få tid og ventet ca 30 min før vi fulgte på. fant den igjen over 2 km fra skuddstedet og den lå inne i et tett kratt at jeg måtte ty til nakkeskudd. Da vi om frem så vi at pila hadde truffet litt langt foran, knust bogbeinet og kun hadde tatt toppen av lungene- eller som trackeren sa: We have to open- I'm sure there is batteries inside !!

Tilsynelatende uforklarlige ting kan skje og jo mer man jakter. desto mer må man innrømme at man ikke skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Noen elger VIL bare ikke dø... :wink:

 

:) Hvem vil vel det?

 

Men siden nå har havnet inne på skuddtegn: Har skutt noen elger opp i gjennom min korte karriere med diverse kuler i 308 og 3006, og varierende skuddtegn. Men så fikk jeg meg en 338 WM helt tilfeldig for en tid tilbake. Har skutt bare en elg med den (+ 1 elg hodeskutt og da gjør vel det meste samme nytten) men jeg har aldri sett så sjuk en elg før! 1 sentrumstreff i maskinrommet og en voksen elgokse minnet mer om en godt skutt rein. Hodet ville stikke av, men kroppen blånektet. Stive bein i 2-5 sekunder etterfulgt av en kjempevelt. Det er muligens store individuelle forskjeller på dyrene, men jeg tror nok antakelig større "dask" gir raskere død. Misforstå meg ikke, jeg har ingen betenkeligheter med f.eks omdiskuterte 6,5x55 eller lignende. Dyrene dør vanligvis fort og sikkert av gode treff uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det er muligens store individuelle forskjeller på dyrene, men jeg tror nok antakelig større "dask" gir raskere død. Misforstå meg ikke, jeg har ingen betenkeligheter med f.eks omdiskuterte 6,5x55 eller lignende.

 

Det har jeg. Har vært med på et brukelig tresifra antall elgfellinger sjøl, og har lagt noen i bakken for egen maskin. Først med 308w, så 35 whelen og nå med 6,5x55. Det ble et par med 45-70 midt inni der en plass også. Ingen tvil om at det er betydelig mer baksing og rusing med 6,5 enn 35'n (og 308 også forsåvidt), selv om datamaterialet på de jeg har skutt sjøl fortsatt ikke er så enormt. Men treffer en der en skal, dauer elgen den. Treffer en litt marginalt har en litt mer problemer med 6,5 enn f.eks 35 whelen eller tilsvarende. Samtidig er skuddreaksjonen ved treff en helt annen med grøvre kaliber.

 

For min egen del synes jeg skuddreaksjonene har vært så tvilsomme, og det har vært så mye baksing, at jeg er tvilsom til at jeg tar enda en sesong med 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begge skudda ser greie ut, i en perfekt situasjon ville jeg også prøvd å plassere kula der.

 

Kan det ha vært noe galt med kula ?????? Har hørt noen påstå at de har hatt uhell med Oryx.

 

Vet ikke akkurat om du kan lastes, det skjer uforklarlige ting av og til. "Ulykker" om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Er saken som er omtalt i Glåmdalen løst? Jeg regner i så fall med at det er jaktlaget som felte oksen som fikk den, hvis det første jaktlaget ikke varslet om ettersøket.

Vet du noe, Påsan?

 

Saken har vært oppe i forliksrådet, såvidt jeg vet. Utfallet vet jeg ingenting om, neste steg blir vel rettssak. Det ligger ihvertfall ann til å bli veldig kostbare karbonader..

Link to comment
Share on other sites

Elgen trenger kanskje større kuler.. 9.3x62 og oppover er fint. av og til så har faktisk diameter og vekt noe å si. ja jeg vett skuddplassering er alfa å mega, men finne en fin ting mellom ting mellom nål og kanon :lol:

 

er totalt overbevist om at det er bedre å fyre en 375h&h på en elg i 700m/s enn en 300win mag 1000m/s

Link to comment
Share on other sites

Vell elgen er jo et stort dyr. Du ville vell ikke ha brukt 223 rem på den? Nei fordi det er for lite, mener du at drepe effekten stopper på 6.5 og 308? Større kaliber er bare tull?

Så vis du kunne ha valgt ville du fint dratt på løvejakt med en 6.5 og følt dg like trygg som du sko hatt en 416Rigby....

 

"Elgvelter børse" er noe jeg har lest flere ganger her på forumet, er det ikke noe som heter det?

Link to comment
Share on other sites

Ikke la det bli en drittslenging-tråd, med masse ironi, men heller et sted for ettertanke og eksempler på at jakta ikke alltid går 100% selv om alt øyensynlig er gjort riktig. Hilsen trådstarter

 

Det er dessverre slik i de fleste trådane her inne. Alt for mykje konglekastning frå kvar sin stubbe. Eg har gjeve opp for lengst å publisere nye trådar, men prøver heller å halde liv i nokre gamle gode. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...