Jump to content

Hvorfor daua ikke elgen???


sako75

Recommended Posts

Ikke la det bli en drittslenging-tråd, med masse ironi, men heller et sted for ettertanke og eksempler på at jakta ikke alltid går 100% selv om alt øyensynlig er gjort riktig. Hilsen trådstarter

 

Dessverre er det det som av og til skjer for tiden, og sikkert en av grunnene til at mange som virkelig har kunnskap og erfaring avstår fra å delta.

 

Enkelte har en utpreget ståpikkmentalitet og når man kombinerer dette med orddeling og påstått dysleksi raser kvaliteten på mange tråder rett til bunns.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde liknende hendelse for et par år siden med en hjortekolle. Jeg hadde stilt inn på en kolle som beitet med bandhund. Vi låg på ca. 80 meter ca. 30 minuteters tid og observerte for jeg var helt sikkert at dette var kalvløs kolle og jeg bestemte meg å skyte. Skøyt et perfekt skudd rett bakom bogen litt srått bak i fra. Bruker lyddemper og kunde see innslaget for kule i akkurat på siktepunkt. Alt såg å går rett til. Kolle gjekk noen meter og såg att bakbeien begynte å svikte. Pløstlig kolle liksom rette seg opp og begynte å gå roligt med noen rake bein nedover.Jeg ble tatt i senga og var ikke klar med oppfølgingskudd. Jeg blev helt molløs og om liten stund tok hunden å begynte å følge spor. Fant litt blod hele veien men stopte etter ca. 100 meter og kalte opp en kompis. Han kom om ca. en timers tid. Jeg sendte han rundt å poste og begynte selv å spore etter. Ca 150 meter sporing markerer hund dyr i nærheten og ser en kolle på ca. 40 meter fra oss en del lavare i lia. Kolle står oppreist ryggen til men med hengende ører så er sikker på rett dyr. Skyter en skudd i nakken og kolle detter på plassen. Senare viser det sig att det første skudd har vart perfekt skudd gjennom begge lungene.

Hvorfor kolle ikke ble på stedet er mysterium og ennå etter over en time stådde kolle oppreist. Brukte W308 med Woodleig 165grain PP.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne selfølgelig vært at du hadde fått samme resultat men, hvorfor bruker du 165gram? Hvorfor ikke 180grain? Jeg ble rådet til å bruke tunge kuler på elgen, fordi det hva ikke vits å bruke flattskytende mellom tunge fordi de fleste elger ble som regel tatt på 60-100meter, og veldig sjeldent 150-200meter.

Man blir jo rådet å bruke tunge gode kuler i Afrika, så hvorfor ikke det samme på elgen, etter det jeg har sett, ville jeg sagt den er tungskutt, selv om jeg har sett folk droppe elgen med 6.5 på et skudd, så har jeg også sett folk smelle 4 skudd i den i bogen, og den bare fortsatte.

 

Eller hva sier dere? Tunge kuler eller lette kuler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...