Jump to content

Hvorfor 9,3x62?


sako75

Recommended Posts

Skal ha meg en ny elgvelter (eller gammel) og det er veldig mange som peker på 9,3x62 som det perfekte. Hvorfor? Har egentlig bestemt meg for dette kaliberet, men hadde vært moro å høre hvorfor det er det riktige.

 

Er det fordi kaliberet er passelig "hardt" å skyte med, altså at det ikke er så mye mer enn 30-06 rekyl som enkelte påstår?

 

Andre ting? Er nysgjerrig på et kaliber jeg aldri har hatt før. Kan nevne at jeg har hatt både 300 winmag og 338.

Link to comment
Share on other sites

9,3 x62 er vel kanskje det ultimate elgkaliberet. Tung,relativt grov kule i en moderat, ja, sakte fart. Har vært med på en del fall med det kaliberet, og den gir i regelen ganske rask trygg effekt, med lite kjøttødeleggelse. God tilgang på ammunisjon, er det også.Skulle jeg mot formodning bytte ut min .375 H & H, ville no valget falt på den. Og da hadde det blitt en Sako 85 LS :wink: .Syns ikke den har mye rekyl, og snakke om

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 9,3,- tja det er jo en kal.(bådex57 og x62) som er konstruert/fremtatt med tanke på jakt.

Selv om 30-06, 308 (og masse andre kal.) er glimrende jaktpatroner, så er de dog fremtatt for militært bruk.

 

Er man ikke for "rekyl-kjenslig), og lærer seg å skyte bra med den, så er det vel vanskelig å tenke seg en bedre patron for nettopp Skandinavisk elg-jakt.

Joda, den slår litt mere "bakover" enn 30-06en om man ladder den med 18,5grams kuler, som er et selvklart valg (synes jeg) i denne "eminente"kaliber.

 

Selv må jeg nøye meg med .30-06 og 45/70 :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har mange "9,3x62"-tråder, både om jakt, lading og ombygging (ikke minst fra M/98), men skitt au, her er en del argumenter for den:

 

- den gjør omtrent samme jobben (i viltet, men ikke i diverse lands jaktlover) som 375 H&H, i en normal låskasse -

 

- med normale kulevekter har den "passe" hastighet til å gjøre god jobb i viltet -

 

- den er en europeisk patron, med godt utvalg i (spesielt nordiske) jaktkuler -

 

- den er "midt i" en gruppe andre utmerkede jaktpatroner (som man godt kan velge, hvis man vil ha noe mer "spesielt") som 338 Federal, 35 Whelen, 358 Win, 350 Rem Mag -

 

- den er noe mer "håndterbar" rekylmessig enn sine noe større "brødre", 338 Win Mag, 9,3x64/66, 358 Norma Mag, 375 H&H -

 

- skifter man til en pipe i 9,3x62 i et våpen kamret for 30.06, trenger man vanligvis ikke endre magasin - tilbringer - vanger - sluttstykke -

 

Husk at rekylen (impulsen) er vekta av (kula + halve kruttladninga) * hastigheita, delt på vekta av våpnet. Synes man 18,5 g kuler i 750 m/s fra et lett våpen gir mye juling, kan man lade til lavere hastighet, velge utmerkede jaktkuler i 250 grs (16,2 g) eller 15 g, bruke demper, eller velge litt tyngre pipe/skjefte/kikkert.

Link to comment
Share on other sites

9,3-62 er jeg veldig fornøyd med.har skutt mange elger med den og bra skuddeffekt og bra slakt.har ei shr som er veldig lett og bruker hausken mini og da er det som en tja mild 3006 og da har jeg max ladninger med 285gr kule..og lader en selv så er det ikke noe dyrere en mye anna heller

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte meg akkurat ei rifle i det kaliberet med tanke på villsvinjakt og de hardskutte dyra. I mitt tilfelle er det tunge kuler som gjelder :D Det med rekylen er vel litt overdrevent. Ja,at den sparker litt mer enn de andre mindre kaliberene er vel helt naturlig. Man kan bestykke rifla med lyddemper for å begrense rekylen dersom man syns den er plagsom ;) Jeg hadde gått for dette kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 9,3x62... Bruker det til ALT, faktisk. - Drar aldri noe annet ut av skapet lenger... :) Synes det er rart bare elg blir nevnt. Jeg synes den er strålende på rådyr også, med relativt lite kjøttskader, mindre enn de jeg har tatt med 308... - Ellers har vel alle sagt hvor fortreffelig den er på elg. :) Fin-fint all-around kaliber! :)

 

Lykke til med nytt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Supert at dere gidder skrive om erfaringer og meninger i denne tråden, selv om dere kanskje har gjort det i andre tråder.

 

Har ei 30-06 fra før som jeg er godt fornøyd med, men vurderer noe elg og bjørnejakt i Sverige. Det gjør at jeg vurderer ei med grovere kaliber, og stadig dukker 9,3x62 opp som alternativ.

 

Får tenke litt til, men tror det blir en handel :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på 9,3x62, hvorfor ikke bare kline til med 375 Holland og Holland med en gang..
Hvis man vurderer Afrika-jakt, bør man undersøke om de lokale reglene godkjenner 9,3x62 på det viltet du skal jakte, eller om 375 er minste kulediameter (Harald Wolf bruker sin 9,3x70 på B5 der han jakter).

 

Den viktigste innvendingen mot 375 H&H er at den krever "lang"/"magnum" låskasse, mens 62'en passer i en "normal" kasse', som f.eks. en standard M98 (inndeling i "korte/normale/lange" kasser varierer fra produsent til produsent).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på 9,3x62, hvorfor ikke bare kline til med 375 Holland og Holland med en gang..

Det har jeg gjort, kommer neste måned regulert med 250 grams Barnes TTSX :smile:

 

Nice! Og godt valg. Må likevel være frekk og spørre; hvorfor ikke en 9,3mm hvis du likevel skal bruke så lette kuler (Barnes til tross)? :-)

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste innvendingen mot 375 H&H er at den krever "lang"/"magnum" låskasse, mens 62'en passer i en "normal" kasse', som f.eks. en standard M98 (inndeling i "korte/normale/lange" kasser varierer fra produsent til produsent).

 

Kva er det som gjer at lange kasser er så veldig negativt? Eller kvifor normale/korte kasser er så ubetydelig mykje betre? Får man kanskje bolten i fjeset når man lader om? Eller blir rifla veldig framtung?

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

9,3x57 : "Potatiskastaren" = tung sakte gående kule som har litt lav kulebane men god virkning

 

9,3x62 : "Elgmopeden " = tung kule i moderat fart som kommer frem dit den skala og gjør en god og sikker jobb , men som også kan rockes opp med lettere kule i høyere fart .

 

9,3x64 : " Lastebilen"= tung kule i veldig god hastighet , slår hardt og flyr raskt for å gjøre den jobben.

Link to comment
Share on other sites

"Elgmopeden" og "Potatiskastaren" er to navn på samme kaliber, 9,3x57. 62'en er vel i det minste lett motorsykkel?

 

Kva er det som gjer at lange kasser er så veldig negativt?
I dag er det kanskje ikke så mye negativt med det - de fleste "systemrifle"-produsentene har hvertfall mulighet til å bruke så lange patroner.

 

Det var en smule annerledes i Gode, Gamle Dager . Skulle man ha 375 H&H og lignende patroner i repetergevær, var det omtrent bare Magnum-kasser fra Oberndorf-Werke som dugde. Disse var vanskelig å få tak i, ikke minst fordi mesteparten av produksjonen var bestilt av engelske børsemakere, som fiffet litt på dem, satte på sitt eget navn, og 10-doblet (minst!) prisen.

 

Det er ikke så skrekkelig lenge siden Brno 602 var det eneste reelle alternativet for oss med alminnelige bankkontoer, når det skulle bygges opp våpen i 375 H&H, 416 Rigby etc., uten at ombyggingen ble altfor "krampaktig".

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 9,3

 

Jaggu - bra effekt på viltet, men fortsatt ok å skyte med. Mindre diameter hylsekropp ergo en patron mer i magasinet enn magnum konkurrentene.

 

Presisjonen er som regel fra strålende til bedre. Jeg har aldri vært borti en 9,3 rifle som ikke er kapabel til hull i hull presisjon, mens jeg i 338 Win f.eks aldri har fått noe som ligner.

 

Med 286 Partition eller 250 TTSX er dette en SUPER storvilt patron for grove elger og store bjørner og alt under det.

 

Par Kilo med N-150 og 203B/Rhino 15/Re 15 er eneste kruttene du trenger i den. Gir bra hastigheter og suveren presisjon. Nevnte jeg foresten at 9,3 rifler er presise :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut som jeg skal være i tvil om handelen. :D

 

Får vente til papiret dumper ned i postkassen, så man kan få anskaffet seg en elgvelter av typen 9,3x62.

 

Takker for mange og gode svar!

 

Fortsett gjerne å bruke tråden til meningsutveksling og annen info.

Link to comment
Share on other sites

Lader du sjøl? Hvis du gjør det vil jeg likegjerne anbefale 35 whelen. Større kuleutvalg, og litt høyere tverrsnittbelastning på de tyngre kulene. Dette gjør den hakket mer flattskytende en storebroren 9,3x62. 310 eller 250 grs woodleigh er til eksempel skikkelige elgveltere. En annen stor fordel er at du kan treningskyte med lette revolverkuler, og skyte BILLIG! Og så er det bare å presse om de gamle 3006 hylsene dine :wink:

 

Lader du ikke sjøl? Lett valg, 9,x62. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En annen stor fordel (med 35 Whelen) er at du kan treningskyte med lette revolverkuler, og skyte BILLIG!
Selleri & Gulrot leverer ei 12 grams kule, beregnet på 9,3x72R og lignende anemiske kreasjoner. Den er rimelig, og kan brukes til koseladninger i 62'en og andre 9,3-patroner

 

Og så er det bare å presse om de gamle 3006 hylsene dine
Det er ikke "bare" å utvide halsen så mye - godset blir tynt. Du kan også forme om 30.06 hylser til 9,3x62, min metode for dette kan interesserte få på PM.
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en flott automatrifle i 9,3x62 for et års tid siden, Er fornøyd med utvalg av både ferdig ammo og ladekomponenter, til billig øving så er partizan og få tak på, og de hylsene (partizan) tåler mye juling. Det er et allisdig kaliber, med mere punch enn 3006, har skutt en del med 30-06, og det er mere skyv i 9,3.. med autolader så blir rekylen laaang :mrgreen: Og med kort løp så blir smellen et drablig drønn :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke "bare" å utvide halsen så mye - godset blir tynt. Du kan også forme om 30.06 hylser til 9,3x62, min metode for dette kan interesserte få på PM.

 

Er du Heeelt sikker på at godset blir tynnere? Trodde disse to opprinnelig var samme hylse kalibret ned anderledes jeg..

 

Men her skal jeg ikke påberope meg å vite, ettersom jeg har stor respekt for dine kunskaper innen dette og andre fagfelt.

Flott om du utdyper hvorfor godset blir tynnere, man lærer så lenge man lever :wink:

 

Selv kalibrerer jeg forresten opp 3006 hylsene mine, og de tåler etter min erfaring like mange ommladninger som de orginale 35 whelen hylsene mine.

 

En annen stor fordel med 35 whelen er muligheten for å lade sub med ekspanderende revolverkuler. Knall ved åtejakt på rev :wink: Men dette temaet er vel kanskje for de litt over gjennomsnitt interesserte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å legge meg borti for mye her, men hvorfor drive å tøve med omforming av gamle 30-06 hylser, så lenge du får kjøpt helt OK ferdige 9,3x62? SÅ jævlig dyre er de tross alt ikke. Partizan 5kr pr hylse, Lapua 8,60 pr hylse.

 

Sjønner forresten at godset blir tynnere når man strekker en 7,62mm hals til å bli 9,3mm. DET er vel logisk vel?

Link to comment
Share on other sites

Beklager off topic, men...

 

Dette er sakset rett ut fra Wikipedia (Vet at man ikke skal sluke det som står der rått, men dette er det jeg alltid har trodd ang 35 whelen)

 

 

.35 Whelen er en patron for rifle som ikke krever magnumlåskasse eller sluttstykkehode. Patronen er basert på hylsen til .30-06 Springfield, som rett og slett er utvidet i hylsehalsen slik at den tar 9 mm (.358") prosjektiler.

 

Patronen ble opprinnelig utviklet som en villkatt i 1922 av James V. Howe og Townsend Whelen, som fikk patronen oppkalt etter seg. Patronen ble tatt inn i fabrikksortimentet til Remington Arms i 1987.

 

Kuler som kan brukes veier fra 150 til 300 grains, og en fordel med denne patronen er at man kan bruke pistol og revolver prosjektiler av samme kaliber som brukes i .38 og .357 patroner (som alle har kulediameter .358") til rimelig treningsammunisjon.

 

.35 Whelen er svært lik .350 Remington Magnum ballistisk sett. Med de rette prosjektiler er den meget godt egnet til jakt på mellomstort vilt, som f.eks. elg. Den er også svært lik 9,3 x 62 mm som også er mye brukt nettopp til elgjakt.

 

Er det feil det som står her?

Ble vitebegjærlig jeg nå. Noen som har annen faktakunnskap som går på tvers av min oppfattning?

Link to comment
Share on other sites

Neida. Det er riktig som det står der. MEN, de lager ikke først en .30-06 for SÅ å utvide halsen etterpå. De lager .35 whelen hylsa i en prosess fra en messingskive UTEN å lage en .30-06 først. Det de mener er bare at .35 whelen har samme mål som .30-06, bortsett fra halsen. Og at den første patronen mest sansynlig ble laget etter å ha utvidet en .30-06.

 

Så messingen i en .30-06 er nok ikke tykkere enn 35 whelen. Så når du utvider den, vil godset bli tynnere.

 

Det er jo selvfølgelig mulig å utvide en .30-06. Men gitt prisen på 9,3x62 hylser og 35 whelen hylser, ser jeg ikke at det kan være nødvendig. Hvis du ikke liker å plundre med hylser da ...

Link to comment
Share on other sites

Å forme om en 30-06 til 35Whelen er akkurat like plundrete som å helpresse en hvilken som helst flaskehalspatron; men gode hylser er holdbarhetene utolig god.

Jeg har enda omformede Remington-hylser kjøpt hos børsemakeren da jeg hentet min Whelen i -92 (riktignok er de nå degradert til bruk med snille ladninger og blykuler, men de har passert 20 omladninger-minst).

 

Nå lader jeg "jaktammo" i Remington-hylser med rett bunnstempel og treningsammo i omformede 30-06 Norma-hylser. Og skulle jeg bygd en 35Whelen idag hade jeg bygd en 9,3x62 (fordi lading ikke er gøy lengere).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en del Norma Jaktmatch på XXL til 10,- per skudd (og noen hundre til noe under det på diverse tilbudsdager type "Venners venner fest"). Da får jeg et treningsskudd og fine hylser som er skyteformet i eget våpen. Jaktmatch'en går veldig fint for min del; gikk vel på omtrent 20mm med tre skudd med Sauerløpet jeg hadde før og noe liknende i R93'en jeg har nå. Har ikke ekstremtestet presisjonen her; ser liksom ikke poenget. Den eneste "feil" jeg ser med Jaktmatch til trening er dersom man skyter mye tyngre kuler / hardere ladninger på jakt - da får man ikke trent med samme rekyl. Spesielt i en lett rifle kan dette bli litt forskjell; jeg merker ikke det store (R93 med behagelig GRS-stokk og demper) selv, men med original R93 Proff og uten demper var det noe forskjell på følelsen med Jaktmatch og noen jaktpatroner med tyngre kule som var ladet til mitt gamle Sauerløp.

 

Jeg er generelt meget fornøyd med 9,3x62'en jeg har (hatt). Jeg er ikke spesielt glad i rekyl egentlig; men opplever at kaliberet er lett å skyte presist med under feltmessige forhold. Jeg skyter stort sett like presist på 100ish meter dersom jeg legger meg fort i skogen med reim eller setter meg med ryggen mot et tre. I fjor hadde jeg faktisk bedre samling på oppskytingen med 9,3x62 enn med 6,5x55'ene. For min egen del er jeg mer opptatt av dette enn av den ekstreme presisjonen på bane; selvom det er moro det også. Dersom jeg skal skyte på lengre hold med tofot etc. er det såklart noe annet; da vinner 6,5x55 med stor demper (=veldig liten rekyl), høy BC og en helt annen kikkert hvert gang.

 

Edit: I Norge er vel 9,3x62 regnet som Std. kaliber i så måte at de fleste Europeiske rifler er tilgjengelige i dette kaliber, tilbud på Blaser i "std. kaliber" gjelder ofte også 9,3x62 etc.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke noe og lure på 9,3x62 er det ultimate elgkaliberet, ladet med 18,5 grams kule så slipper man og lete :

Som gammel 9,3 x 62 tilhenger gleder det meg å lese at jegere har innsett at denne patronen er godt avstemt til jakt på stor elg. I tillegg er den rimelig avstemt til gjennomsnittsjegerens tåleevne for rekyl.

 

Kan ikke dy meg: savner kontra-innlegg her fra de mest innbitte tilhengere av 6,5 x 55 til jakt på storelg...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er ei svært god elgkule i 9,3. En kompis lader denne til 650 m/s, og effekten i elgen er vistnok SVÆRT god. Han hevder at han ser det bølger i hele elgen ved annslag.

Han driver mye med ettersøk, og han mener denne kula er mer retningsstabil ved treff i kvist enn lettere kuler.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/551793

 

Dessuten kan man eta rundt hølet, som man sier her jeg kommer fra. Blodslår minimalt.

Link to comment
Share on other sites

jegern 79.

Jeg har gjort samme erfaringen med Woodleigh RN i både 338 Winmag, og i 35 Whelen.

Presis, god effekt, lite kjøttødeleggelse, tydelig skuddtegn og 100% gjennomskyting, ihvertfall på hjort.

250 grs Woodleigh RN er faktisk favorittkula mi i 35 Whelen, og ser for meg at den må være suveren også i 9,3x62 som er storebroren til 35 Whelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...