Jump to content

Ny på hjemmelading, anbefaling av utstyr


Trond@Hagen

Recommended Posts

lurer ille mye på og prøve meg på og lade litt selv. men det er veldig mye forskjelige merker og velge på, jeg vill ha noe som jeg kav være fornøyd med uten og måtte oppgradere etter kort tid.

kom over denne http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34218591" target="_blank er det noe og satse på?

det jeg kommer til og lade til og bgjynne med er 6,5 55 og muligens 222, og jeg vill at det skal være enkelt og bytte mellom kalibrene.

så kom med forslag på hva jeg bør gå for, og begrunn helst hvorfor, på fårhånd tusen takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Har et slik selv, Du får lada patroner like presise som på alt annet utstyr.

MEN etter en stund dukker nokk lysten på og bytte ut endel av settet opp.

Lee funker, men gir ikke den helt store kvalitetsføelsen (kansje med unntak av clasic cast pressa)

Har du penger til og legge litt mer i ladesettet, tror jeg jommen det er godt brukte penger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet min hjemmeladerkarriere for bare 2mnd siden. Da kjøpte jeg en Dillon 550. Nå har jeg bare ladet 1900 skudd i .38 og 9mm så er fremdeles rookie, men syns det var en fin presse å starte med. Man kan lade en og en patron og ha total kontroll eller man kan fylle alle stasjonene og lade 200-250 i timen(sikkert flere også!).

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte samme settet da jeg startet med lading. Dette er 15-16 år siden, og pressa går fortsatt:) Kruttmålet klarte jeg å tråkke i filler og byttet med et Redding mål. Men det funket for mange tusen skudd. Ser enkelte mener at vekta er no dritt. Den er enkel, vektarm av plast, krever en lett hånd og ser kanskje litt "billig" ut... Men jeg har den da, og bruker den fortsatt. (Sjekker opp mot digital vekt med jevne mellomrom og har enda ikke fått feil. Sørg for å stramme etter skruen som holder "leddet" sammen og rengjør sleiden av og til, så har du presse i styggmange år. Har også Dillon som jeg er veldig glad i, men den tar jeg kun frem når det er snakk om store serier (noe som aldri skjer lengre:?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også det settet, dvs det som er igjen av det.

 

Vekta passer best som blink. Rød og fin og vises godt på 100m +

Armen på hetteisetteren er knekt, og deler er ikke lenger tilgjengelig.

Kruttmålet veier nøyaktig nok, men armen er i veien når du skal fylle rett i vektslåla.

Dette er vel tre ting som bør fungere?

 

Alt i alt = ikke så billig likevel til slutt.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Det en ingenting galt med vekta i settet. Den er derimot meget nøyaktig! Men man må selvsakt nulle den for hver gang den skal brukes.

 

Selvfølgelig er en digital vekt raskere å bruke, men ikke mere nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa ikke at vekta ikke er nøyaktig, hvis du reagerer på mitt innlegg.

Men den er fryktelig sein å stille inn, og tar fryktelig laaang tid å bruke. Magnetdemping ?

 

Bruker fortsatt ikke digital vekt, men RCBS 502.

Så den kommer i tillegg til tilbudet på LEE.

Ny hetteisetter også.

Bruker fortsatt Lee kruttmål, men forbanner den armen hver gang.

 

Derfor sier jeg som Stuttfeiten. Legg i noen kroner til, like godt først som sist :)

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Kan være enig i den... Men vekta er god da! Men om man skal veie hver ladning, så er jo digitalvekt veien å gå.

Tennhetteisetteren som følger med har jeg selv, og den har jeg brukt mye og ikke hatt andre problemer med enn at "ørene" som holder lokket på plass knekker for et godt ord...

Link to comment
Share on other sites

Det lee settet er bra. Mye for pengene. Ekstra bushings er greit og kansje en necksizer die. Vekta gir ikke den helt store kvalitetsfølelsen, men den varer og er dønn nøyaktig.

 

200 - 300 treningsskudd så er den spart inn :D løp og kjøp

Link to comment
Share on other sites

Nå vil ikke jeg påstå noe på generelt grunnlag , men jeg har mitt første LEE diesett nå , og kun brukt RCBS /Forster tidligere .

Virker greit utenom kuleisetteren , denne har ikke noe kontramutter , men kun en o-ring som hindrer den å skru seg selv ut/inn.

Den beveger seg av slakken i gjengene når jeg setter i kule , og lengden på patronene ble ujevn...

 

Har deid meg ny , med kontramutter så funker nå , men er ikke alle som har dette for hånd.

Andre som opplever det samme?

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Virker greit utenom kuleisetteren , denne har ikke noe kontramutter , men kun en o-ring som hindrer den å skru seg selv ut/inn.

Den beveger seg av slakken i gjengene når jeg setter i kule , og lengden på patronene ble ujevn...

 

BROKK

 

Nå har jeg ladet et sted mellom 50- og 100 tusen patroner utelukkende med Lee dier, mest pistol men er blitt noen hundre med rifle og. Dette problemet har jeg aldri vært borti, når låsemutteren til Lee strammes ned, drar den dia opp og eliminerer slakken som er i gjengene. diene har vært plassert på 4 ulike presser, Classic Cast og Turret fra Lee + dillon 550 og 650.

Kanskje noe feil med den ene av dine låseringer?

Link to comment
Share on other sites

Pressa er god som gull. Jeg kjøpte RCBS kruttmål og Diesett til mine kaliber, samt en elektronisk kruttvekt. Kommer an på bruken. Skal du lage litt trening og jaktammo, er det mer enn godt nok. Skal du lade flere tusen i året, kan du se på mer utstyr. Har LEE dier til 7x57R, kjøpte til en kollega av meg, og presset 200. Milde juledag det er stor forskjell på diene. RCBS er totalt overlegen akkurat der, men jeg fikk da kjempet meg gjennom de hylsene vi hadde tilgode.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil ikke jeg påstå noe på generelt grunnlag , men jeg har mitt første LEE diesett nå , og kun brukt RCBS /Forster tidligere .

Virker greit utenom kuleisetteren , denne har ikke noe kontramutter , men kun en o-ring som hindrer den å skru seg selv ut/inn.

Den beveger seg av slakken i gjengene når jeg setter i kule , og lengden på patronene ble ujevn...

 

Har deid meg ny , med kontramutter så funker nå , men er ikke alle som har dette for hånd.

Andre som opplever det samme?

 

BROKK

 

 

Kulesetteren til lee er ikke noe bra, nei. Men den virker. Har ikke hatt noe dårlig presisjon når jeg har brukt den fra lee, men foretrekker RCBS eller Forster, ja :)

Link to comment
Share on other sites

Er nesten i samme fasen selv og rent prismessig kan ingenting måle seg med Lee, så langt har jeg kommet. Har inntrykk av at Dillon er null-bullshit merket å gå til hvis man bare vil ha noe som fungerer for evig og alltid nært sagt, samtidlig som prisen er helt grei. Som nevnt, Lee er helt uslåelig på pris og det meste annet ligger laaaaangt over der, selv for de enklere pressene fra andre merker. Jeg velger derfor å kombinere forskjellige merker med hva som er "opplest og vedtatt" fungerer toppers fra Lee sammen med litt dyrere merker der jeg vet på meg selv at jeg ikke gidder å kødde. Feks har jeg handlet inn Lee collet neck sizer og universal decapper siden det virker som alle er enig i at det er nesten et must til riflelading selv om begge deler er drittbillig. Som kule die har jeg sett meg ut RCBS Gold Medal Match som igjen er i andre enden av skalaen og den dyreste die som er å få kjøpt(?) i vanlig handel. Kjøpte også den alle billigste pressen til Lee bare for å presse ut tennhetter. Single Stage pressa til Lee er grise simpel, slarkete og oser kjiphet men til det bruket jeg kjøpte den til fungerer den strålende.

 

Kommer heller ikke til å lade enormt mye men jeg liker å ha ting som funker uten pes og masse bannskap.

Link to comment
Share on other sites

Folk får ta det for hvea det er, men siden vi selger alle merker ladeutstyr antar jeg det er greit.

 

For det første kjøp dere ett komplett sett! Om du kjøper Lyman, Rcbs, Hornady eller Redding er i boka mi egentlig samme sak plusser og minus med dem alle. Å kjøpe deler fra en og nope fra noe annet gjør at du ender opp med en MYE høyere sluttpris enn det som ville vært nødvendig ved å begynne i rette enden. Alt utstyr i ett komplett sett er rabattert ca 30% sammenlignet med å kjøpe det løst - ergo kjøp ett sett!

 

Enkelt sammendrag så få dere heller være uenige de som vil. Men ette rå ha solgt ganske mange 100 sett gjennom det siste 10 året mener jeg å ha mer enn litt bakgrunn for meningene.

 

Lyman = Mest for penga. Minst like bra som Rcbs/Hornady - koster mindre - mer utstyr i settet

Rcbs/Hornady = koster mer enn Lyman - ikke bedre. Hornady's LNL fester for dier derimot er geniale. Ingen av settene har trimmer eller elektronisk vekt inkludert. Med trimmer like dyrt som Redding. Ingen av dem så bra

 

Redding = enkelt og greit det beste utstyret du får kjøpt serieprodusert. Koster 20% mer enn de andre. Bare kruttmålet er minst verdt prisforskjellen.

 

Lee = billig og kvaliteten avspeiler prisen. Dårlig materialvalg, mye reklamasjoner, elendige dier - spesielt seaterne er råtne. masse GODE ideer for hvordan utstyret skal lages. Bare så synd de lager det selv i bob bob kvalitet av bob bob materialer. I min verden kun brukbart om du skal lade ett minimum og har lave krav til verktøyet du skal jobbe med.

 

Så mitt råd er enkelt. Kjøp ett sett av en av de 4 gode produsentene. Har du kun råd til Lee SPAR 2-3 mnd og kjøp noe bedre. Det skylder du deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp det. Får jo med to die set!!

 

 

Hadde et slikt sett, og solgte det da jeg kjøpte RCBS. Fikk 900kr for det på finn.no, da manglet det noen små deler. Ikke mange kronene du taper da, hvis du vil bytte til noe annet senere. Med tanke på at du beholder die settene

 

Sett mitt var det aldri noe galt med, fungerte helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

er denne ett bedre valg?

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-puss ... it-9001829" target="_blank" target="_blank

 

Her er det bedre kvalitet, det er det ikke tvil om. Men begge gjør jobben. Jeg brukte linken under og gikk til xxl på deres prisgaranti. Hvis du har xxl i nærheten da ;-)

 

Sparte 609 kr på det

 

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34521044" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Når du har lada en stund ender du opp med å kjøpe deler/komponenter fra forskjellige merker uansett.

Min anbefaling er å bestille fra http://www.sinclairintl.com/

Les deg opp på hva du trenger og hva som er gode komponenter til et oppsett. Det er mye unødvendig/ubrukelig utstyr i et ferdig ladekitt, og 30% rabatt er ikke billigere når du finner ut at 50% er ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg oss rett kjøper de fleste mer enn de strengt tatt trenger uansett. Det meste duger helt fint men av forskjellige grunner ønsker vi noe mer/annet pga en eller annen mer eller mindre tynn unskyldning. Vi kaller det for hobby.

Jeg kjøpte div Lee filleting av den enkle grunnen at jeg vil ha det også i tillegg til noe skikkelig. Lee utstyret jeg har nå koster jo ikke mer enn pussestaven min. Okey kanskje noen kroner mer men det er ikke snakk om rare greia. Planen min var å bestille en 550B ladepakke fra Parabellum og så har jeg to stasjoner hvor den ene er til skitten arbeid mens den andre er til renslige ting når alt er vasket og ferdig preppet.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye unødvendig/ubrukelig utstyr i et ferdig ladekitt, og 30% rabatt er ikke billigere når du finner ut at 50% er ubrukelig.

 

Hm nå er jeg langt over middels nerd når det kommer til ladeutstyr, så ble ganske i stuss av det siterte utsagnet.

 

I ett av de bra settene jeg nevnte over - hva av utstyret i disse settene er ubrukelig?? Vær gjerne helt spesifikk for hvert enkelt sett så leserne skjønner at du faktisk har brukt eller i det minste har sett og kjenner innholdet i de ulike.

 

Spesielt så mye som halvparten . Nå er jeg særdeles spent for å finne ut hva alt jeg har brukt av i 25 år som har vært fullstendig bak mål. Fortell fortell!

Link to comment
Share on other sites

Må vel komme med en utredning da :wink:

Bare for å sette noen tanker i hode på den som skal lade, så kan det være lurt og tenke igennom om det skal lades store mengder lik ammo eller mye variert. Jeg hadde ikke kjøpt likt utstyr for disse to oppgavene.

Det er også lurt å tenke i gjennom om ladingen skal være enkel eller omstendig.

-Eksempel på enkel: Du kjøper ammo skyter den i egen rifle og neck sizer til du kaster hylsa. Hylsetrimming og annet dill er ikke aktuelt.

-Omstendig variant: Du kjøper hylsen evt. plukker den fra skytebanen, vasker, renser, smører, helpresser, trimmer, dreier halsen og grader munningen, dreier hettelomma, veier og sorterer etter vekt, og til slutt polerer hylsen en ekstra gang for sikkerhets skyld. Ved videre gjentatte ladninger bruker du kanskje neck sizer/bodydie, eller helpresser eller kombinasjoner sammen med gløding av hylsehalsen og trimming for å sikre lik lengde og hold på kula.

 

Personlig liker jeg det enkelt, men gjør ofte noe midt i mellom. Jeg lader mye forskjellig og bytter/justerer hyppig på utstyret. Da er det greit at man kan bytte og skru frem og tilbake lett og fort, samt finne tilbake favoritt innstillingen uten for mye plynder.

 

For å si noe om ladesettene på et generelt grunnlag, det er jo litt forskjell på hva som følger med. Ladeboka, hva skal du med den? Blink, bokhyllefyll, opptenningspapir??? Jeg går ut i fra at du velger å lese den Norske Ladeboka :wink: . O-presser er greit, men hvis de ikke har hurtiglås av dier er det mye skruing frem og tilbake om du bytter dier ofte. Ladesett hvor O-pressa brukes som hetteisetter er kjipe greier. Finn en håndholdt hetteisetter :wink:. Jeg bruker Forrester Bonanza Co-Axe pressa, den er utrolig lett å skifte dier i og du treger ikke tenke på hylseholdere (med mindre du skal lade små og store patroner om hverandre).

Av de kruttmålene som følger med settene er det eneste jeg kunne tenke meg Redding. Men personlig bruker jeg Harrell det er bedre og veldig lett å finne tilbake justeringer på, samt mye enklere bytte mellom kruttbeholdere.

Balansevektene i alle settene er sikker helt OK. Jeg har bare brukt RCBS og Redding sitt, men foretrekker Mettler Toledo :lol: . Uansett er det bedre med en balansevekt enn en billig digital. Har prøvd en dyr Dillon og er ikke imponert.

Hylsebrett, smørepute, børster, hettlommerenser, trakt og gradeverktøy i settene er sikkert alle OK. Noen er sikkert bedre og holde i enn andre. Mest en smakssak :wink: Jeg liker et tungt hylsebrett og en tung trakt, slik at det blir litt stabilt.

Hylsetrimmer og kruttdryper som følger med noen sett ser jeg ikke helt poenget med. I stede for kruttdrypper er det bedre å bruke ei kruttskje fra Lee og en kaffekopp med kruttet oppi. Lee sin hylsetrimmer og en Lee 3 Jaw Chuck montert i en skrumaskin er min favoritt om hylselengden skal justeres. I samme innspenning kan halsen fort og lett grades :wink: Den dreiebenklignende hylsetrimmeren er mest plynder spør du meg.

 

Skal begrense meg her før det blir kjedelig lesning :lol: Konklusjon finn ut hvordan du skal lade og kjøp utstyr deretter. Settene er sikkert bra de, men ikke noe jeg anbefaler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akurat sendt bestilling på ett slikt sett som i første tråden, blir jo spennende å se hvordan det er, har lest mye på nett, og det er mye både positivt og negativt som blir skrevet om LEE. For min egen del regner jeg ikke med og lade mer enn ca 1000 skudd i året, og tenkte da at til det holder sikkert dette her, men det vil jo tiden vise :)

Link to comment
Share on other sites

lurer ille mye på og prøve meg på og lade litt selv. men det er veldig mye forskjelige merker og velge på, jeg vill ha noe som jeg kav være fornøyd med uten og måtte oppgradere etter kort tid.

kom over denne http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34218591" target="_blank" target="_blank er det noe og satse på?

det jeg kommer til og lade til og bgjynne med er 6,5 55 og muligens 222, og jeg vill at det skal være enkelt og bytte mellom kalibrene.

så kom med forslag på hva jeg bør gå for, og begrunn helst hvorfor, på fårhånd tusen takk for svar.

 

Hvis eg var deg ville eg høre litt på Sauer 150/andre som har reell erfaring med diverse presser (det eksisterer pr. dags dato ingen bedre enstasjonspresser enn de Forster og Redding leverer), er altfor mange her på kammeret og div. forum generelt som mener at en spesiell rifle/kule/presse/bil/mobil må være det beste fordi de eier akkurat den rifla/kula/bilen/etc. Hvis du leter på nett etter info; les objektive tester, ikkje hør på subjektive meninger på div. forum. Heller ikkje for lurt å se seg blind på pris, husk at det er ei investering som du vil ha glede/nytte av de neste 10 år og vel så det. Hvis eg var deg ville eg vurdere å lage en egen "pakke", ikkje bare kjøpe den første, beste & billilgste. Hvis du kjøper alt fra samme leverandør vil du jo uansett klare å forhandle deg fram til en ok pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisan!

 

Låner tråden litt hvis det er greit?

 

Er også i ferd med å gå til innkjøp av ladeutstyr. Vurderer sterkt å kjøpe ett RCBS sett fra XXL da jeg har hørt at dette er bra. Men er det noen stor fordel med turret presse av typen redding T7 kontra den enkeltpressa til RCBS? Da slipper man vel å bytte ut og justere diene mellom hvert steg i ladinga? Er det noen som selger komplette Redding ladesett? Jeg kommer kun til å lade rifle skudd. Kanskje 1000 skudd i året og max 4 forskjellige kaliber. Noen annbefalinger? Går gjerne for kvalitet kontra billig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er du helt klart på sporet, hvis du går for en RCBS Rock Chucker. Jeg har en slik og den har vært en trofast sliter uten mye dikkedarier. Hvis behovet er noen forskjellige riflekalibre og opp mot 1000 skudd i året er RCBS en god investering. Jeg fikk etterhvert behov for større serier og gikk til anskaffelse av en Dillon 550b, den er oss lett å skifte kaliber og er ikke så veldig mye dyrere enn RCBS en.

Link to comment
Share on other sites

Det var flaks ;). For på torsdag ble Rock Chucker settet handlet inn hos den lokale XXL sjappa :). Mangler kuler og krutt da. Hvor er det enklest å bestille sånt? Hjemmelading. no? Har tenkt å lade 12,7g Norma Oryx. Noen som kan anbefale gode ladninger med disse i 8x57JS? Trenger også tips tilgode trenings kuler i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hvor du skal kjøpe ladekomponenter er litt avhengig av hvor du bor. Jeg har standardisert på Vithavouri krutt som er relativt lett tilgjengelig nesten over alt - XXL pleier å ha det også. Til typisk europeiske kalibre som 8x57JS er det vel kuler fra RWS eller Norma som er mest aktuelle - ellers har har jeg brukt mye Sierra og Hornady til de amerikanske kalibrene. Lapua har gode kuler til 6,5 x 55. Vil tippe at N160 eller N140 er det du skal ha av krutt -det kan du sjekke med ladeheftet fra Vithavouri (gratis hos Landrø på Lillestrøm). De er importør av Vithavouri og har det meste av ladekomponenter på lager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 11 months later...

Tar opp igjenn denne tråden her, har bestemt meg for å kjøpe meg noen heilt enkle greier, det er slikt eg liker og som pleier å bli brukt. Har derfor tenkt på ein Lee Loader har vel egentlig bestemt meg for ei slik i 6,5x55 så spørsmålet er berre kor eg kan få tak i noe slikt noe ser ikkje ut som det er noen i Norge som forhandler de og Sinclair ser ut som om de er utsolgt så noen forslag? Kva må eg ha i tilleg til setet krutvekt kanskje? og ein slags hammar?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på Lee Reloader, ikke kjøp den. Har en slik selv og bruker den kun til decap. Duger greit til det men det er også alt. Virker som den ikke er helt rett så hylser treffer ikke midt i men til decap går det bra. Les en ladebok, det vil gi svar på hva du må ha, hva du bør ha og hva som er kjekt nå ha.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Tar opp igjenn denne tråden her, har bestemt meg for å kjøpe meg noen heilt enkle greier, det er slikt eg liker og som pleier å bli brukt. Har derfor tenkt på ein Lee Loader har vel egentlig bestemt meg for ei slik i 6,5x55 så spørsmålet er berre kor eg kan få tak i noe slikt noe ser ikkje ut som det er noen i Norge som forhandler de og Sinclair ser ut som om de er utsolgt så noen forslag? Kva må eg ha i tilleg til setet krutvekt kanskje? og ein slags hammar?

 

http://www.ebay.com/itm/LEE-6-5-x-55-Swedish-Mauser-CLASSIC-LOADER-90271-NEW-/221189842859?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item337ff127ab Har ikke prøvd Lee Loader, men virker jo som den er veldig enkel i bruk...

Link to comment
Share on other sites

lee Loader funker som snus. Har ladet mange hundre .38 med den. Jeg har til og med en uprøvd en til haglepatroner... Men man blir veldig lei av å kakke med hammer, og blir ikke du lei av det blir de du eventuelt deler bolig med lei. 10 15 kakk pr patron minimum. Fordelen med settet er at du lager en og en patron. Det gir deg en god kontroll på hva du gjør og du får en god forståelse for prosessene. Kvaliteten er det ikke noe i veien med.

 

Dette er en veldig god beskrivelse av prosessen og resultatet man kan forvente.

http://www.beartoothbullets.com/tech_no ... tes.htm/51" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada 400-500 skudd med min Lee Loader i .308Win med strålende resultater med hensyn til presisjon. Nå eier jeg en enkeltstasjonspresse fra Hornady, men brukte sist Lee Loader på Bane 14, igjen med fine resultater på ca 950 meter.

 

Du lærer en hel del om nøysomhet ved bruk av Lee, det tar tid, men resultatet duger til alt, bortsett fra kanskje BR i verdensklasse, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Skal se hvor mange skudd du gidder å lage med den, før du vil kjøpe noe som er enklere og raskere i bruk....

 

Har jo lurt på det samme selv da, lurer jo også på om eg skal kjøpe ett Ladesett fra LEE , veit berre ikkje om eg er innteresert nok til å gå i gang med det, og så er det dette med sikkerheten også da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada 400-500 skudd med min Lee Loader i .308Win med strålende resultater med hensyn til presisjon. Nå eier jeg en enkeltstasjonspresse fra Hornady, men brukte sist Lee Loader på Bane 14, igjen med fine resultater på ca 950 meter.

 

Du lærer en hel del om nøysomhet ved bruk av Lee, det tar tid, men resultatet duger til alt, bortsett fra kanskje BR i verdensklasse, kanskje.

 

Lee Loader fungerer sikkert fint hvis du lager en håndfull skudd, men for meg som skyter mellom ca. 1000 skudd i måneden er en enkel og rask ladepresse helt essensielt.

Link to comment
Share on other sites

Lee sin hånd presse, noen som har brukt den til å lade 6,5x55 med? Har begynnt å lure på om jeg skal kjøpe den i stedet for. Virker litt mer praktisk å kunne ta den med seg i forhold til ei fastmontert presse driver nemlig å pendler. Slipper jo også all bankinga også da. Er vel normalt sterk men lurer på om den krever for mye kraft til å lade 6,5x55 med. Noen som har prøvd?

pressa eg tenker på er denne: Breech Lock Hand Press Kit. Takk for eventuelle svar.

Link to comment
Share on other sites

Er vel normalt sterk men lurer på om den krever for mye kraft til å lade 6,5x55 med. Breech Lock Hand Press Kit. .

 

Jeg har ikke prøvd.

Den har slaglengde på 3.5"

Den ene siden er flat slik at du kan legge en håndduk eller noe mot en bordplate og bruke kroppsvekta hvis det kniper.

Jeg har fundert på å kjøpe en for lettere arbeid type decapping.

Gi gjerne rapport hvis du velger denne.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...