Jump to content

Mistet nøkkel til våpenskap


FreMad

Recommended Posts

Hei,

 

har klart å komme i en litt kinkig situasjon her.. Før en ferietur gjemte jeg unna nøkkelen til mitt våpenskap (hadde kun 1), og nå husker jeg ikke hvor jeg har lagt den. Har lett halve huset rundt i hele dag, men fortsatt er den sporløst forsvunnet.

 

Jeg lurer nå på hvordan jeg kan løse denne situasjonen. Våpnene er inne i skapet, men jeg har heldigvis alt av våpenkort på utsiden, så hvis den åpnes av eks. en låsesmed så kan jeg selvfølgelig bevise at de er mine.

 

Kvitteringen klarer jeg heller ikke å finne, og skapet ble kjøpt i 2010 på Bunnpris til ca. 2000. Skapet er billig, og jeg lurer på om alle nøklene er standardiserte til denne modellen? Dermed burde det være mulig å åpne skapet hvis noen har en nøkkel til en lik modell?

 

Noen som har vært i en liknende situasjon, råd mottas med takk.. :(

Link to comment
Share on other sites

Skapet er billig, og jeg lurer på om alle nøklene er standardiserte til denne modellen? Dermed burde det være mulig å åpne skapet hvis noen har en nøkkel til en lik modell?

 

Det kan jo ikke være tilfelle, ville i så fall være utrolig trist.

Uansett, sov på det, let en stund til, så kontakter du låssmed.

Link to comment
Share on other sites

Dermed burde det være mulig å åpne skapet hvis noen har en nøkkel til en lik modell

Hvis det er tilfelle så er i iallefall ikke dette skapet fg-godkjent, her er det krav til unik nøkkel.

Europris har vel neppe noen form for nøkkelgaranti heller.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skapet er fg godkjent, så da vet jeg i allefall det.

 

Kommer til å lete videre, må nok finkjemme alt av hele huset i flere dager før jeg gir meg.

 

Worst case blir vel å kontakt en låssmed, og deretter kjøpe seg et nytt skap :?

 

Noen som vet hva det vil koste å få åpnet skapet av en låssmed?

Link to comment
Share on other sites

Sansynligvis dukker nøkkelen opp kort tid etter du har åpnet det med vinkelsliper.

 

Fikk en låssmed til å åpne inngangsdøra ganske nylig. Det ble 2000kr for ca 20 minutt med borring.. mulig det havner på ca det samme.

 

Ett lite tips om du skal gjøre det selv med vinkelsliper.. bruk mye vann. Om skapet er kledd innvendig, kan det svært lett ta fyr.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat måtte tilkalle låssmed etter et arveoppgjør. Endte med at han brukte rå makt med spett og slegge siden han ikke turde med varme pga. papirer som var i skapet. Kom på 3500kr. Og skapet var ødelagt. Tror ikke en låsmed klarer å åpne skapet uten at det blir kassert. Dirke låsen går ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ringte en låssmed for å høre hva han hadde å si, han mente at skapet helt sikkert kunne dirkes opp, men det ville koste noen tusen og en må også kjøpe nytt skap i etterkant.. Jeg MÅ finne den nøkkelen! :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistet nøkkelen til skapet mitt en gang. Det løste seg ved at jeg fikk ny nøkkel fra fabrikanten, mener det var i Latvia. Egentlig gikk det ganske greit. Fire-fem dagers ventetid, så kom nøkkelen med posten. Jeg måtte finne et nummer et eller annet sted på skapet (husker ikke hvor), og oppgi det i en mail til fabrikanten.

En del styr, men mye billigere enn nytt skap.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

for å sikkre meg mot dette oppbevarer jeg en nøkkel i bankboksen, og en hjemme.

 

Skal være mulig å få fatt i reservenøkkel, hvis du vet produsent. Hør eventuelt med importør....

(men produsent, modell og serienr kan også, selvfølgelig, stå inne i, under eller bak på skapet....)

 

uansett, lykke til, og fortell oss hvordan det gikk?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden minner meg om å skaffe ekstra nøkkel til mitt elkam skap - en av nøklene gikk tvert av i låsen. Skikkelig fos-metall med konsistens mer som ost... :evil:

Gikk heldigvis greit å få ut den knekte biten.

 

Noen som vet hvem som produserer/importerer Elkam skapene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har reservenøkkelen til to kamerater i skapet mitt. Og reservenøkkelen til mitt skap ligger også i skapet til en kamerat. Jeg har opplevd èn gang å bli kontaktet av den ene kameraten med beskjed om å finne fram reservenøkkelen fordi han trengte den. Hovednøkkelen til skapet mitt er alltid i lomma mi. Også nå....

Link to comment
Share on other sites

Det var en slik tråd her, i fjor var det vel, mange "fantasifulle" forslag der. Jeg har vært i samme situasjon, en gang vi dro på ferie gjemte kona nøkkelen til våpenskapet, og den kunne ikke finnes når vi kom hjem igjen. Etter mye resultatløs leting bet kona i det sure eplet, hennes smykker lå også i skapet og hun fikk jo ikke fatt i dem heller, og godkjente låsesmed. Han brukte en dag på å få skapet opp og montere ny lås. Pris? 5360 kroner om jeg ikke husker feil, det hadde antagelig vært billigere å kjøpe nytt skap.

 

Når du har et slikt "billig" Europris-skap, koster vel litt over 2000 kroner, er vel svaret greit, slik det er nevnt ovenfor, - vinkelsliper- 8) . Du må kjøpe nytt skap etterpå, men det er vel antagelig billigere enn en proff låsesmed.

 

Og når du vel har gjort dette, DA FINNER DU NØKKELEN IGJEN :lol: Det gjorde i hvert fall kona, nøkkelen hadde falt bak en kommode, og dukket opp ved en storrengjøring, noen måneder senere :roll:

 

(Har du kikke bak kommoder og skap? :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg starta i en litt annen ende. Noe av det aller første var å gå til en låsesmed å få laget et 3 ekstranøkler til hvert av skapene. Da hadde jeg 3 i reserve, og så er madammen og jeg utstyrt med en nøkkel hver til hvert skap. Inni hvert skap ligger reservenøkkel til det motsatte. Den siste reserven ligger i en pose i skapet til en kompis. blir vi i beit da, ja da har vi driti oss ut noe skikkelig. Låsesmeden synes nok jeg tok i noe skikkelig, men da slipper jeg i alle fall å svimerke stokkene på våpna inni skapet ved uforsiktig omgang med vinkelsliper.

 

Dette funker jo like greit om man har bare ett skap, ja selv uten madammm. Man bare bruker andre og billigere alternativer, så som kompiser og lure steder i uthuset/jaktkoia/whatever som man ganske så snart glemmer hvor er :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Carl-gustav12. Saging er bedre enn vinkelsliper ved åpning av eget skap 8) . (Selv ville jeg brukt en stikksag.)

 

Du vil i beste fall få en helsikes jobb med å få rengjort våpnene for slipestøv. Er du mindre heldig vil du ha masse fastbrente stålpartikler på linsene, eller en aldri så liten brann inni skapet.

Link to comment
Share on other sites

Er skapet ditt skrudd fast? Viss ikkje so går det ann å slipe det opp i bunnen, er berre ei tynn 4mm plate der på mitt i alle fall. Dette måtte eg gjera ein gong, og når eg fant nøkkelen igjen nokre månader seinare, so sveiste eg på plass igjen plata. Det er ei matte i bunnen av det som beskyttet for gnistrane.

Link to comment
Share on other sites

Til og med Rosengren våpenskap hadde ikke nøkkel kode. Må få slipt en ny, og de var dyre 800kr. Men da har jeg jo en kopi :wink:

 

 

Kan ikke hjelpe deg med problemet ditt. Men føler med deg. Tror meg jeg har lett i mange timer, etter div ting jeg har lagt på et lurt sted. Noen ganger får jeg lyst til å grine!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle for hjelp foreløpig!

 

Var redd jeg kom til å få kjeft, men godt å se at jeg ikke er den eneste som kan gjøre feil. :winke1:

 

Har heldigvis klart å finne nøkkelen etter rimelig mange timer leting, og den skal kopieres opp til flere eksemplarer asap!

 

Igjen, takk for hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Først, så bra at du fant nøkkelen din og slapp å åpne med vinkelsliper

 

Dette er ingen lett jobb..

 

Det trodde ikke jeg heller. Men da jeg hadde et skap som gikk i vranglås og måtte åpne det med vinkelsliper... Var det skremmende fort gjort..... :overrasket:

 

Jeg tror ikke jeg brukte mer en noen minutter på en åpning på 20X30cm.. Vurderte å bare slipe "nesten" gjennom og så bruke hammer og brekkjern for å få løs luken, for å slippe støv/gnister inni.. Men gjorde ikke det, da det gikk litt fort.. Men det viste seg å ikke være noe problem...

 

Alarm er absolutt anbefalt, hvis du planlegger å være mer en 10 min hjemmefra 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja ser jo det at det ikke er bare meg som roter bort nøklene til det forbanna våpenskapet. Har prøvd det meste det siste var slegge, men det gikk ikke det heller. Vet ikke hvordan jeg skal få åpnet skapet. For det første er det skrudd fast i veggen. Først rotet jeg bort en nøkkel så måtte jeg finne reservenøkkelen og selvsagt den klarte jeg å rote bort i vinter. Å nå nærmer fuggeljakta seg med stormskritt. Det er like før jeg bryter jævelskapen løs fra veggen og bærer fanskapet ut å dæljer løs. Skapet kosta ikke mere enn 2000 på Europris. Helvetes skap. Tips mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

har også mistet nøkkel til våpenskapet. kontaktet låsesmed som kom og boret ett hul og dirket den opp. Når det var gjort var nøkkelhullet ødelagt. Men han monterte på "snurrehjul-med-tall-på"(husker f*** ikke hva det heter i farta) og skapet er fortsatt god som gull!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...