Jump to content

Skytetest, bolt vs automat


M67

Recommended Posts

Jeg ble inspirert av presisjonstråden til Jonnyvang, og av ""boltrifler er avlegs"-tråden.

La oss teste dette: Er virkelig halvautoer så forbanna mye raskere?

 

 

Det er to tester, enhver skytestilling som er tillatt på "skyteprøve for storviltjakt" er tillatt i begge:

 

1. det skal skytes to skudd mot reinsskive, eller DFS 60cm ringskive - begge skuddene skal være godkjent treff, eller ha verdi 6 eller bedre (30cm)

Tiden mellom skuddene rapporteres, samt kaliber, ladning og våpentype

 

2. Det skal skytes 6 skudd (det hender man må skyte 6 skudd på en elg :oops: ) mot reinsskive, eller DFS 60cm ringskive - alle skuddene skal være treff, eller ha verdi 6 eller bedre (30cm)

Tiden fra første til siste skudd rapporteres, samt kaliber, ladning og våpentype

Våpenet skal være utstyrt (f.eks. magasinkapasitet) slik at det er tillatt brukt på jakt

 

La oss ta diskusjonen i den andre tråden - iallafall den om hva som er avlegs. At automatene må bruke jaktmagasiner er en selvfølge, det skrytes jo av at det er så kjekt på jakt - og de får sjannsen til å skinne i 2skuddstesten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er et lite filmklipp der de sammenligner ei bolt-action DTA SRS med ei halvauto. FN SCAR (marksman-utgave), begge i .308

" target="_blank

Ok, ingen av riflene er de første man ser under elgjakta (men hvis eg skulle få litt bedre råd ville man kanskje observere meg med en SRS i 338 LM på dertil egnet skytebane..), men dei illustrerer jo i det minste forskjell når det gjeld presisjon vs. fart.

Link to comment
Share on other sites

tja, det du i praksis tester er "hvor fort man klarer å bytte magasin" på halvautoen. En "vanlig middels dfs skytter" som aldri har trent stang pleier greie ca 5-7 treff på korthold stang med sauern, det er en skive som er litt mindre enn storviltprøve ringen og på litt lengre avstand og på 25sek. For å greie 6 skudd med 2 magasinbytter (mye lik liggserien på skarpskyttermerket) på 25sek med en halvauto så må man være veldig rask på magasinbytte.

 

Hvorfor ikke 2 skudd innafor? Så tester man i praksis tid man bruker på oppfølgings skuddet ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan teste dette med 3 boltrifler litt utpå sommeren når jeg(fohåpentligvis) er ferdig med flytting og opp pussing.

sauer 200 str og fullt dfs utstyr i "stangmodus" (ligger sikkert litt under det nivået høggern beskriver som en middels stangskytter)

Og 2 jaktrifler: Ruger m77 compact i 260 rem og m77 all weather i 3006.

 

Tar med saueren for å samenligne iforhold til forholdsvis lette jaktrifler og regner med å treffe best og raskest med den.

Mye mulig jeg prøver saueren med både ammo ladet til godt over storvilkravet og min nesten rekylfrie stang spesial ladning med n110 krutt og rekrutt kuler for å se hvor mye rekylen utgjør. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 2 skudd innafor? Så tester man i praksis tid man bruker på oppfølgings skuddet ;)

 

Enig, 6 skudd på jakt er da en UHYRE sjelden foreteelse!

 

2, eller kanskje 3 skudd. Boltrifler, halvauto og dobbeltrifler, og erfarne skyttere. Hadde vært morro å se hvor mye mekanismen slår ut, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Mye avhenger av munningsvippen på halvautoen vil jeg tro.

 

Er halvauto riflen f.eks en 30-06 uten pysetut/demper, kunne man "like gjerne" tatt ladegrep i det børsa senkes ned mot målet igjen.

Men setter man noe rekyldempende forran på en halvauto, vil i allefall jeg slite med å skyte like fort med boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 2 skudd innafor? Så tester man i praksis tid man bruker på oppfølgings skuddet ;)

Hvis du leser innlegget mitt så er det test 1. To skudd..

 

Det tester tiden på et oppfølgingsskudd. ETT oppfølgingsskudd. Her forventer jeg at halvautoene vinner, men er ikke overbevist - Ola elgjeger med en BAR i 30-06 er sjanseløs mot Per Stangskytter med Sauer - tror jeg.

 

6skuddstesten er der delvis for å vise at halvautmatene har en ulempe i forbudet mot mer enn 2 skudds magasin på jakt. Om man sikkert sjelden trenger 6 skudd for å stoppe et dyr, så kan det jo balle på seg - om man f.eks. skulle bestemme seg for å skyte kalv og ku? eller om man er så dum at man jakter med 6.5 - da detter de jo ikke... og da blir det fort tomt i med toskuddsmagasinet.

Uansett så bør boltriflene vinne denne.

 

 

Forøvrig, skyt! ikke diskuter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 2 skudd innafor? Så tester man i praksis tid man bruker på oppfølgings skuddet ;)

Hvis du leser innlegget mitt så er det test 1. To skudd..

 

Det tester tiden på et oppfølgingsskudd. ETT oppfølgingsskudd. Her forventer jeg at halvautoene vinner, men er ikke overbevist - Ola elgjeger med en BAR i 30-06 er sjanseløs mot Per Stangskytter med Sauer - tror jeg.

Tror du Ola AG3 stangskytter med en god halvautomat er like sjanseløs mot Per sauer-stangskytter med en god boltrifle??

 

 

6skuddstesten er der delvis for å vise at halvautmatene har en ulempe i forbudet mot mer enn 2 skudds magasin på jakt.

....

Uansett så bør boltriflene vinne denne.

Selvfølgelig bør boltriflene vinne denne, for akkurat dette testoppsettet med det ønskede antall skudd er laget for at de skal vinne, siden tallet er satt slik at en lovlig jaktrifle må etterladde ;)

Om man skal legge inn magasinbytte kan man jo likegjerne si 7 skudd, da må de fleste boltrifler også etterlade........ ;)

 

 

 

 

Forresten huska jeg litt feil, det er max 4 skudd som er lov i en halvautomat på jakt etter elg osv, ikke 2 skudd som med hagle ;) sakset fra lovdata:

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.
Link to comment
Share on other sites

Tror du Ola AG3 stangskytter med en god halvautomat er like sjanseløs mot Per sauer-stangskytter med en god boltrifle??

Det er jo dette vi har nettopp Stangskytingen til å vise oss... Du kjenner nok resultatene fra den mye bedre enn meg. Jeg regner AG3 som en god halvautomat, men jeg kan ta feil?

 

Selvfølgelig bør boltriflene vinne denne, for akkurat dette testoppsettet er laget for at de skal vinne

:mrgreen: Likevel er jeg ikke overbevist... Laget for vise halvauto-mafiaen at de har begrensninger, og fordi jeg mener den 2-skuddsregelen er noe stort tull.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stangskytingen er ikke nødvendigvis et godt statistisk materiale i akkurat denne testen, da stangskyttere med sauer har bedre siktemidler i form av justerbart diopter med hullkorn og div irisblendere på sauern osv mot AG3 sitt hullsikte med stolpekorn, mye lettere avtrekk på sauer, 1,5 kg mot 2,5 kg i bestefall på en AG3, muligheten for å benytte seg av skyteklær når man skyter med sauer, og muligheten for å benytte seg av redusert ammunisjon i sauer mens AG3 må bruke full power militærammunisjon.

I tillegg er blinkene på stangskyting(1/4 figur på 200-250 m og småen på 100-150m) mye vanskeligere å treffe enn en 30 cm sirkel på 100m ;)

Link to comment
Share on other sites

Her er video fra texsas skytingen på landskytterstevnet..

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/279486/

 

Som dere sikkert vet, er disse gutta/jentene er flinke til å dra'n frem og tilbake raskt;)

 

Joa, og hvor mange av norske jegere er i nerheten av ferdighetene til disse som er med i finalene i Landsskytterstevnene.

Hvordan er det med kaliberne i AG og Sauer? Siktene? Bekledning på skytterne? Stöttereim? Antal skudd i magasinene?

 

Jeg er faktisk imponert av att AG gutta faktisk holder fölge med reinspikka konkurranserifler. En ting till, hvor moderne er egentligen en AG?

Tenk ergonomi ved bruk, skyting og omlading..

 

Ville vart intressant med feks en moderne AR med samme specifikajsonene med tanke på pipe, avtrekk, sikter og alle andre hjelpemiddler osv som en Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke dette testet i bladet jakt for en tid tilbake? Kan sjekke når jeg kommer hjem i dag. Husker ikke helt hvordan de utførte testen...

 

Stemmer det, var i fjorårets jaktvåpen guide.

 

Resultatene var vel at forskjellen var tilnærmet ikke-eksisterende i storviltkalibre når bolt-skytteren var vant til å ta ladegrep i rekylen, mens de tok høyde for at metodesettet neppe var helt vitenskapelig ;)

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltskudd er testet ut på løpende hjort. Bolt vinner pga lukketid. Kan man redusere lukketid på auto til boltnivå vinner auto. Jeg har en gang skutt 5 av 5 bukker på 100m MS på 4,9 sek med en Anschutz skiskytter med kikkertsikte under et veddemål. Jeg tror jeg aldri ville greie det med noen .22lr halvauto. Jeg er ikke sikker på om jeg vil greie å skyte 5 treff med halvauto..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har sett han tyskeren som er på villsvin jakt med saueren sin :mrgreen:

 

JA :D:D:D

Han bruker en spesial tilpasset Sauer 202 med 8 skuddsmagasin, i cal 270 win.

 

I filmen Wild Boar Fever 3, så bruker han Blaser r93 en stund, og jeg vil påstå at han ikke får skutt noe fortere med Blasern enn det han gjør med Sauern. Marginale forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke eksempel med stang er helt reelt med tanke på jakt.

 

Tenkte mer en situasjon der målet beveger seg og kanskje forsvinner i perioder. Er du riktig heldig kommer det rett mot deg med store tenner.

 

Heller dit at jo fortere målet beveger seg og jo mer avhengig du er av å holde målet i fokus hele tiden jo mer uaktuell er bolt sammenlignet med halvauto, pumpe og leveraction.

 

Rekyl er jo også en vesentlig faktor . Er ikke fan av noe grovere enn 30-06 (kanskje i groveste laget det også) til hurtig repetering på nordisk vilt.

 

Lyddemper drar også i rett retning.

 

Klarer å trykke ut 5 skudd fra Argo i 308W på 2-3sekunder med god nok presisjon til å treffe en bjørn på 10m. Blir nok vanskelig med bolt.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...