Jump to content

Moderatorer og styre har for slapp holdning


Steve

Recommended Posts

Til orientering: Denne tråden ble startet før Steve ble moderator! Jegermeistern.

 

Jau, da var jeg ute med surleppa igjen!

 

Men jeg synes det er litt slapp holdning og mange innlegg som oppfordrer/beskriver ulovligheter eller som kan tolkes den veien får stå.

For eksempel skrev en bruker " .22 er gode greier,spesielt halvauto, bare å gjøsle på til det blir rolig hehe..." ( og dette er ett eksempel, og der finnes fler) .

 

På jakt er dette helt ulovelig, og ikke forenelig med god jegeretikk og jeg synes det burde vært reagert med utestengelse av brukere etter det første innlegget med slikt innhold!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv vil jeg si at jeg har motsatt holdning av det du føler. I går reagerte jeg på et innlegg som omhandlet å gjøre noe ulovelig. I dag fikk jeg PM fra moderator (jmonsen), om at dette var slettet og mitt innlegg var gjort om på. At jeg faktisk får PM om at dette er gjort, og på så kort tid, forteller meg at moderatorene her er meget flinke.

Men selvfølgelig, finnes unntak. Reagerte og selv på det utsagnet du nevte, tror moderatorene fikser det snart :D

 

Stå på moderatorer!

 

(Synes det er kjekkere å gi skryt jeg :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har lest det innlegget du viser til, så vidt jeg ser så er det modifisert tidligere oppe av moderator, og lengre nede på siden er det andre jegere som tar tak i dette med jaktetikk.

 

Syntes nå moderatorene klarer seg faktisk veldig greit her inne!

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Synes moderatorene her inne er flinke jeg, har sett mye verre tilstander enn det du beskriver. De hadde vel ikke rukket å sett det enda. Jeg ble selv korrigert relativt fort når jeg skrev noe utenom reglene. Fikk Pm på det også.

 

Keep it up 8)

Link to comment
Share on other sites

Steve, jeg vil først få si takk. Det er bra at det rapporteres om ulovligheter, og ditt syn tas til etterretning. Nå skal det sies at det har vært en del som har gitt beskjed om at det har vært for strengt, og for hard moderering her inne, så slik jeg ser det gjør moderatorene en glimrende jobb med å ta avveining av hva som skal modereres. Ulovligheter og oppfordringer til ulovligheter skal uansett ikke forekomme. Det kan allikevel skje at moderatorer og Styret ikke får med seg alt, men da er det bra at vi har så våkene brukere som gir oss tilbakemeldinger.

For rapportering finnes det en knapp til høyre for overskriften i hver tekstboks, et utropstegn. Trykker man på denne kan man rapportere innlegget direkte til moderatorkorpset, og saken vil bli sett på så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes det er litt slapp holdning og mange innlegg som oppfordrer/beskriver ulovligheter eller som kan tolkes den veien får stå.

For eksempel skrev en bruker " .22 er gode greier,spesielt halvauto, bare å gjøsle på til det blir rolig hehe..." ( og dette er ett eksempel, og der finnes fler) .

For det første er det moderatorene som håndhever reglene - det er disse som tar grepene.

 

For det andre finnes en liten trekant med et utropstegn i på hvert innlegg; "Rapporter dette innlegget". Ved å bruke denne, er du sikker på at moderatorene (og styret) får det med seg. Det er ikke slik at moderatorene (eller styret, for den sakens skyld) leser alle innlegg - derfor bør du og andre bruke denne funksjonen når slikt oppstår i stedet for å poste det i egen tråd og potensielt lage masse unødvendig støy. Er innlegget i strid med reglementet, vil det handles deretter.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er bra at det kan rapporteres direkte til moderatorer slik at man unngår unødig støy.

Stå på.

 

Ps.

Hvis jeg skulle komme til å trykke på denne knappen, hva skjer da?

a) "Pling" i postkassa til moderatorne.

b) Jeg får skrive hva jeg mener dere trenger å være oppmerksom på.

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg kunne nok forandret emnefeltet mitt til "brukerne burde skjerpe seg" men jeg lar det stå. Jeg har også sett værre innlegg en det jeg siterer, men det er ikke noe poeng.

Det innlegget jeg siterte er ikke det eneste jeg har sett på Kammeret i det siste, og som etter min mening (legg merke til det, min mening) ikke burde vært skrevet og har det blitt skrevet så burde det framkommet en litt krassere reaksjon en bare sletting av innlegget.

Sånn for å ha en prevantiv effekt, slik at folk lærer seg å tenke før de trykker på tastene.

Link to comment
Share on other sites

Ps.

Hvis jeg skulle komme til å trykke på denne knappen, hva skjer da?

a) "Pling" i postkassa til moderatorne.

b) Jeg får skrive hva jeg mener dere trenger å være oppmerksom på.

Prøv den da vel, Salten :wink:

 

Når du har trykket på den dukker det opp flere valg. Da vil det kunne bli mer slik:

a) Jeg får skrive hva jeg mener dere trenger å være oppmerksom på.

og

b) "Pling" i postkassa til moderatorne.

etter at du har trykket OK.

 

 

Takk til alle som skryter av moderatorene her. Det fortjener de. 8)

Link to comment
Share on other sites

For det første er det moderatorene som håndhever reglene - det er disse som tar grepene.

 

For det andre finnes en liten trekant med et utropstegn i på hvert innlegg; "Rapporter dette innlegget". Ved å bruke denne, er du sikker på at moderatorene (og styret) får det med seg. Det er ikke slik at moderatorene (eller styret, for den sakens skyld) leser alle innlegg - derfor bør du og andre bruke denne funksjonen når slikt oppstår i stedet for å poste det i egen tråd og potensielt lage masse unødvendig støy. Er innlegget i strid med reglementet, vil det handles deretter.

 

:?: ah ok, akkurat denne funksjonen hadde nok ikke jeg fått med meg :? nåvel, nå vet jeg...

At jeg med å ta dette opp genererer mer støy er jeg uenig i, er temaet ømtålig?

Det jeg siterte var et eksempelog intet mer. Poenget mitt er at reaksjonene på slike overtramp burde strammes inn kraftig!

Det er her jeg mener det er en for slapp holdning.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg verken sa eller mente at denne generte unødvendig støy (de fleste ting er sundt å diskutere åpent) - derfor skrev jeg potensielt.

 

Ingen ting er bedre enn at brukerne selv reagerer på useriøse holdninger - og det ser bra ut for alle som titter utenfra og inn - da viser vi for omverdenen hvem vi virkelig er.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg verken sa eller mente at denne generte unødvendig støy (de fleste ting er sundt å diskutere åpent) - derfor skrev jeg potensielt.

 

 

Beklager Morten, enten leste jeg ikke skikkelig hva du skrev, eller så misforsto jeg, det var ikke hensikten.

Link to comment
Share on other sites

For en tone! :D

 

Det er på sin plass å gi skryt til brukerne her også. hansen dø lux var inne på det her for en stund siden og jeg er helt enig med han. Med så mange aktive brukere som det er her om dagen, og så lite støy, viser bare kun at vi jegere og skyttere er stort sett skikkelige folk! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Steve, jeg vil først få si takk. Det er bra at det rapporteres om ulovligheter, og ditt syn tas til etterretning. Nå skal det sies at det har vært en del som har gitt beskjed om at det har vært for strengt, og for hard moderering her inne, så slik jeg ser det gjør moderatorene en glimrende jobb med å ta avveining av hva som skal modereres. Ulovligheter og oppfordringer til ulovligheter skal uansett ikke forekomme. Det kan allikevel skje at moderatorer og Styret ikke får med seg alt, men da er det bra at vi har så våkene brukere som gir oss tilbakemeldinger.

For rapportering finnes det en knapp til høyre for overskriften i hver tekstboks, et utropstegn. Trykker man på denne kan man rapportere innlegget direkte til moderatorkorpset, og saken vil bli sett på så fort som mulig.

 

Takk Reinhard, så ikke innlegget ditt før nå!

 

Det er ikke den daglige jobben til moderatorene (og styret der det gjelder) jeg kritiserer og jeg er klar over at moderatorene ikke kan lese alt og er avhengig av tips, og da reageres det fort, vel og bra.

Men slik jeg ser det så må ikke småkomentarer, av den typen jeg siterte, få stå uten en streng reaksjon. Dette er med på å skape eller holde på holdninger som ikke er forenelig med god jakt og våpen moral og etikk.

Reaksjonene må være så virkningsfulle at folk lærer seg å tenke litt før de setter slike små morsomheter på trykk.

I allefall jeg synes dette er viktig i og med at Kammeret var tiltenkt noe mer enn kun en nettside for generelt skitprat om jakt og våpen.

Link to comment
Share on other sites

For en tone! :D

 

Det er på sin plass å gi skryt til brukerne her også. hansen dø lux var inne på det her for en stund siden og jeg er helt enig med han. Med så mange aktive brukere som det er her om dagen, og så lite støy, viser bare kun at vi jegere og skyttere er stort sett skikkelige folk! :wink:

 

Det var så varmt og jævlig i går natt at jeg ikke fikk sove :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

For det andre finnes en liten trekant med et utropstegn i på hvert innlegg; "Rapporter dette innlegget". .

Knappen er firkanta. Den trekanta knappen er det nok ingen vanlige brukere som ser. :wink:

 

 

Steve jeg ser poenget. Rapporter så fort man ser noe som man mener er over streken. Dette er til alles beste.

Link to comment
Share on other sites

Men slik jeg ser det så må ikke småkomentarer, av den typen jeg siterte, få stå uten en streng reaksjon. Dette er med på å skape eller holde på holdninger som ikke er forenelig med god jakt og våpen moral og etikk.

Reaksjonene må være så virkningsfulle at folk lærer seg å tenke litt før de setter slike små morsomheter på trykk.

Vi er helt enige Steve.

Det er ikke dumt å bli påminnet om slikt av en "vanlig bruker" da vi kan se oss blinde på andre ting.

Kanskje det er på tide å stramme inn.?. Slikt kan av erfaring fra andre fora ha en tendens til å skli ut i det uopprettelige.

Link to comment
Share on other sites

Det innlegget jeg siterte er ikke det eneste jeg har sett på Kammeret i det siste, og som etter min mening (legg merke til det, min mening) ikke burde vært skrevet og har det blitt skrevet så burde det framkommet en litt krassere reaksjon en bare sletting av innlegget.

Sånn for å ha en prevantiv effekt, slik at folk lærer seg å tenke før de trykker på tastene.

Jeg skal ikke gi meg til å diskutere hvilke sanksjoner moderatorene bør bruke overfor fjortisser med mer testosteron enn vett, men jeg har utmerket erfaring med å rapportere innlegg som etter min mening går over streken. Selvsagt er moderatorene også mennesker, og selvsagt vil ulike moderatorer reagere med litt ulik strenghetsgrad på samme forseelse, men de to-tre-fire (ellerhvadetnåer) gangene jeg har brukt "rapporter"-knappen har reaksjonen kommet nokså prompte.

 

Jeg tror nok at en del av "problemet" kommer av at mods ikke har mulighet til å være "overalt - alltid".

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er en god tone generelt her inne.

 

Men: Jeg syntes til tider det er noen få som henger seg opp i bagateller, er det en bruker som skriver litt feil, så er det noen som liksom bare må poengtere dette i det uendelige.

Jeg leste også den tråden om "å gjødsle på, til det ligger stille". For min egen del trakk jeg på smilebåndet og tenkte at det var en ny måte å si det på :wink:

Kan vel sies om jakt generelt dette, noen skyter til det ligger stille! Men fordi at det var snakk om måke og .22lr og halvauto. Samt at vedkommende brukte et "nytt uttrykk" som var å gjødsle på :lol: så blir det oppfattet som dårlig jaktmoral med engang...

Om noen sier at de har skutt rev på 300m, eller et rådyr på 400 så går det kun kort tid så er det en eller annen som sier at vedkommende har dårlig jaktmoral uten å vite noe om situasjonen...

 

Mulig det bare er meg som er enkelt skrudd sammen, og ikke gidder å bry meg om hva alle andre måtte tenke om jegere :?

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er en god tone generelt her inne.

 

Men: Jeg syntes til tider det er noen få som henger seg opp i bagateller, er det en bruker som skriver litt feil, så er det noen som liksom bare må poengtere dette i det uendelige.

Jeg leste også den tråden om "å gjødsle på, til det ligger stille". For min egen del trakk jeg på smilebåndet og tenkte at det var en ny måte å si det på :wink:

Kan vel sies om jakt generelt dette, noen skyter til det ligger stille! Men fordi at det var snakk om måke og .22lr og halvauto. Samt at vedkommende brukte et "nytt uttrykk" som var å gjødsle på :lol: så blir det oppfattet som dårlig jaktmoral med engang...

Om noen sier at de har skutt rev på 300m, eller et rådyr på 400 så går det kun kort tid så er det en eller annen som sier at vedkommende har dårlig jaktmoral uten å vite noe om situasjonen...

 

Mulig det bare er meg som er enkelt skrudd sammen, og ikke gidder å bry meg om hva alle andre måtte tenke om jegere :?

 

 

Og her jeg bor så er det ikke trær store nok til å henge seg i så det må jeg gjøre i bagateller...

 

Se bare på hvor mye kjeftbruk og sutring den nye våpenforskriften har generert her inne, jeg synes forskriften er en bagatell og mener det er flisespikkeri om vi får eie 6 eller 8 våpen. Jeg bryr meg ikke,kommer aldri til å eie 6 engang. Men jeg bryr meg litt om å få lov å jakte resten av livet, og jo mer vi fremstår som uprofesjonelle mordere som gjødsler på til alt ligger stille jo mer positiv omtale får vi...

Link to comment
Share on other sites

@Steve:

 

Enig med deg i tråden om den nye våpenloven... Jeg gidder ikke å lese den, mistet interessen etter 1,5 side med sutring...

Ikke ta mitt innlegg som personlig kritikk, jeg skrev på generelt grunnlag. Derfor er jeg også sjeleglad for at jeg slipper å moderere mer. Nå leser/skriver jeg kun det som er av personlig interesse eller fanger min oppmerksomhet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Knappen er firkanta. Den trekanta knappen er det nok ingen vanlige brukere som ser. :wink:

ÅÅÅaaaah - bestandig skal du pirke på meg! Men jeg hadde 75% rett da :-D

 

Ville heller sagt at du hadde 25% feil.. :mrgreen:

 

Sorry for OT!

 

Personlig vil jeg nå gi modsa og styret litt skryt. Balansegangen de går på her er hårfin, men slik som ting har utviklet seg nå så ser det lovende ut.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For det første vil jeg rose brukerne for at de stort sett holder seg i skinnet og har en god tone 8)

 

Hva gjelder moderering er det ofte en hårfin balansegang, er jeg i tvil så tar jeg opp saken med andre moderatorer her inne.

Direkte lovbrudd og unødig støy/ OT i en tråd blir tatt tak i der og da.

Sistnevnte blir ofte varslet av andre brukere enten via PM eller rapportknappen.

Link to comment
Share on other sites

Om noen sier at de har skutt rev på 300m, eller et rådyr på 400 så går det kun kort tid så er det en eller annen som sier at vedkommende har dårlig jaktmoral uten å vite noe om situasjonen...

 

Mulig det bare er meg som er enkelt skrudd sammen, og ikke gidder å bry meg om hva alle andre måtte tenke om jegere :?

 

Du har nok rett i det, Poach! :lol:

De fleste av oss er ganske opptatt av hvordan samfunnet ser på oss jegere.

Akkurat det å skyte på lange hold er et følsomt emne, og det burde koste lite å la være å snakke høyt om det.

Du, jeg og mange vet at det er mindre sjanse for skadeskyting på 400 m av en kompetent skytter, enn når "vanlige" jegere skyter på ælj i fart på 30m.

Like fult er der mange gode grunner for å ikke strekke holdet for mye på levende blinker, uansett hvor dyktig skytteren er, og hvor godt utstyr han har.

 

Ønsker man å fortelle om flott skyting på lange hold, vil jeg anbefale at man holder seg til papp og gonger.

 

Modereringen her må da være bra, selv om det enda er skrivefeil i trådtittelen her.......:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Steve:

 

Enig med deg i tråden om den nye våpenloven... Jeg gidder ikke å lese den, mistet interessen etter 1,5 side med sutring...

Ikke ta mitt innlegg som personlig kritikk, jeg skrev på generelt grunnlag. Derfor er jeg også sjeleglad for at jeg slipper å moderere mer. Nå leser/skriver jeg kun det som er av personlig interesse eller fanger min oppmerksomhet :mrgreen:

 

hehe her skulle jeg riktig provosere deg å så går du rundt å leker enig :mrgreen:

 

edit:@ poacher,det er ikke noen ny våpenlov, men en ny forskrift til lov :wink:

Link to comment
Share on other sites

Modereringen her må da være bra, selv om det enda er skrivefeil i trådtittelen her.......:mrgreen:

 

Har ikke du noen børser å pusse istede for å leke stavekontroll 8) ( å jeg som stava for å få det helt riktig enda så det ikke sku bli noen kverulering hehe).

Link to comment
Share on other sites

Innimellom ser jeg tråder som etter min mening burde vært flyttet. Er dette noe man skal henge seg opp i, eller skal man bare "la det skure"? En gang sendte jeg en PM til trådstarter, som tilfeldigvis er en av moderatorene, og han flyttet den straks. En annen gang brukte jeg knappen med utropstegnet, men ingenting skjedde. Skal jeg bry meg neste gang?

Link to comment
Share on other sites

:!: Må bare takke moderatorene på kammeret. Dere gjør en fantastisk jobb, og har vært

meget dyktige så langt! (Til og med stoppet tåplige / ubetenksomme innlegg fra meg!

Og det er jeg glad for!)

Som de andre sier: STÅ PÅ!

Kjekk overskrift på tråden forøvrig... Slappfisker! 8)

Tenkte jeg skulle si til Poacher og Steve at jeg har iallefall prøvd å få litt konstruktiv

holdning i denne tråden (som de omtaler) nå.... Men uansett utfall, TRENGER vi å surve litt.... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg bry meg neste gang?

 

Ja, det synes jeg absolutt du skal. Selv om man ikke skal misbruke rapporteringssystemet er det en rask og enkel måte å tipse oss om ting som kan være et problem, jeg ser heller at man klikker der en gang for mye enn at man bare gir F.

 

Det er ikke gitt at vi gjør noe med saken, en del ting havner i en gråsone hvor vi velger å la ting utvikle seg før vi tar en avgjørelse. Vi fikk en del pepper for å være modereringskåte i starten, nå som brukerne har funnet sin tone og selvjustisen har trådd inn ønsker vi ikke å gjøre mer enn vi absolutt må (hei, det er sommer og noen av oss har sikkert et liv også).

Link to comment
Share on other sites

Det er en liten forskjell på skyttere og jegere.

Skyttere tåler mer av både kritikk og ros uten å eksplodere.

Jegere har ofte svært kort lunte, og det kan synes som om enkelte forumbrukere noterer seg navn de følger opp, på denne måten kan selv den minste fleipete eller ubetenksomme kommentar resultere i kraftige reaksjoner.

 

Det er etter min mening en gledelig forskjell på Kammeret og det som var Sluttstykke, her har ikke de barske og brautende trofé jegerne fått like godt tak, og er det noen som virkelig tråkker i salaten med hensyn til fremtidig jakt og skytesport, så er det de som ser på våpen som penisforlengere.

 

Det bør også være slik i verden at man kan si imot gretne gamle gubber uten å risikere reprimande eller å bli utestengt.

 

Når det er sagt, er sluttstykke et flott forum, og moderatorene gjør så godt de kan.

:)

Link to comment
Share on other sites

Moderatorane her e knakandes goe. Må sei det,eg e e ikkje blandt dei som postar mest av ymse grunnar. Men er her inne minst ein time pr dag og supar te meg av imformasjon om diverse jakt og våpen relatert. Følger med på trådane, og viss da sku no vera nåke øvetramp så syns eg dei so styre her e knakandes bra!!! STAO NO PAO.

Link to comment
Share on other sites

er enig med poacher i et innlegg lenger opp at det er unødvendig og henge seg opp i små bagateller,som feks skrivefeil.fikk melding fra en av moderatorene her i vår om å bruke punktum og ikke skrive så mye "sms" språk....ikke er jeg den mest skrivegode,eller største datanerden her inne,men reprimanden var pinadø værre skrevet enn innlegget mitt....måtte se to ganger på det før å fårstå... :roll: ...å det ble for domt til å svare på en gang,så jeg bare leste hva han hadde å si,og lot det stå til... :roll:

 

Å det med langhold på jakt,har jeg opplevd å få kritikk av folk som aldri har skutt på mer enn 100 m,eller som skriver bak inlegget:"men jeg er kansje ikke nok god med rifla på 100 m ennå",men alikavel skal dem kritisere andre som faktisk har trenet på lange jaktskudd på 3,4,og 500m.

men en ting merker man på folk som henger seg oppi ting som dem ikke er erfaringsmessig gode nok på,er at"svartsjuka er større enn seksualdrifta"...å er det nå slik at dem ikke har noe bedre å komme med en musunnelser og surmuling,kan dem heller la være å skrive.!!!!!slikt blir det mer kvalitetstoff her inne på forumet,og mindre uinteressant moralpreiking og flisespikkerier .tror nå jeg!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nåja, baby språk og SMS språk (går for det samme i min bok) er å regne som bannlyst på ett forum. Rettskrivning er ikke så viktigt, de fleste skjønner hva som står der helt intuetivt.

En annen ting er at overskriftene må passes på, det er alltid noen som kommer med overskrifter som ikke er i nærheten av det vedkommende har som tema i tråden. Eller at det er grovt feilstavet. Disse må man som moderator og andre for den del, påpeke må rettes opp. Dette for å holde søkefunksjonen i best mulig trim her på forumet.

 

Synes moderatorene stortsett gjør en god jobb her inne, og det fortjener de skryt for.

Link to comment
Share on other sites

:!: Enig med deg vingemutteren. Det ER slitsomt å lese innlegg som ikke holder et godt Norsk språk.

Men jeg er LITT uenig i at rettskrivingen ikke er viktig.. Hvis vi bare gjør en liten innsats med å lese over innlegget

etter at det er lagret, er disse feilene ganske lette å se... Jeg synes det er altfor mange som 'skylder' på

ordblindhet og dyseleksi her..

Står det SÅ dårlig til med Norsk-kunnskapen hos medlemmene her?

 

Overskriftene er et kapittel for seg, og som nevnt tidligere er det greit å gjøre moderatorene oppmerksomme

på meningsløse titler. Bruk knappen nede til høyre for innlegget og raporter det! Så spares mange brukere for

unødvendige oppslag!

 

Takk til Bamrud og Fulmen som holder meg litt i øra av og til! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette med nøyaktige overskrifter så i grunn dette opptil brukerne også. Dersom hovedandelen av brukerne her inne konsekvent velger å IKKE svare på tråder med dårlige overskrifter så vil dette rette seg opp selv. På den annen side, om dårlige overskrifter alikevel fører til at tråder blir svart på så er det i grunn der lista blir lagt. Man får på en måte det forumet man som bruker selv også legger opp til - dette ligger ikke bare i Moderatorenes hender selv om de også har midler til å påvirke dette i den retningen de måtte ønske.

 

Syntes uansett Mod's her inne gjør en god jobb.

Link to comment
Share on other sites

ser godt poenget ditt, men synes det er å være for vrang å ikke svare på noe en faktisk tror man har gjettet seg til er spørsmålet da. :oops: Og så blir man jo ofte enten nysjerrig eller det er så opplagt at man svarer likevel. Har litt mere trua på å gi beskjed til vedkommende med engang man likevel svarer, så får han/hun en sjangs til å rette opp i sakene selv (og da husker vedkomende det for alltid). Mods får man bruke når man ser man har truffet på en som gir blaffen. Er jo redd man skal gå med nesa litt for høyt i sky, det tror jeg ikke gjør det noe hyggligt å være her. Akkurat nå er jo tingene ganske så bra det jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Litt enig vingemutteren, men det BESTE er jo å få nye brukere på rett kjøl med en gang? Så å gi de et lite tips om å endre trådtittel

er vel bare til eget og andres beste?

Du kan jo 'bake' inn et forslag om tittelendring sammen med svaret ditt? Det er mulig å være høflig og grei og samtidig gi et godt

svar og et godt råd? Vi skal forhåpentligvis fungere sammen her lenge...

Å oppføre seg med nesa i sky vil sikkert bare skremme nye brukere, og DET har vi ingen nytte av iallefall..... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Tvilte ikke på deg vingemutteren , var vel bare for å bringe mine meninger her... Beklager skriveleifene her, tastatur OG skotsk sølevann går ikke greit sammen! Nå må jeg uansett ta kvelden, da det er TIDLIG på trening i morgen.. Skyting er ikke egnet midt på dagen i 30 grader pluss...... :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Å oppføre seg med nesa i sky vil sikkert bare skremme nye brukere, og DET har vi ingen nytte av iallefall..... :oops:

 

Selvsagt, og det er heller ikke poenget mitt. Poenget er at vi får det forumet vi velger å gjøre det til, og da må man av og til ta noe grep for å få det på det sporet man vil. Min erfaring fra andre, og betydelig større fora, er at når man vokser så blir ting som dette her veldig viktig, og da spesiellt for nye brukere som kommer til da disse fort legger seg til vanene som de ser er i bruk. Problemer er alltid lettest å løse i en tidlig fase, og da er det også lettest å løse på en slik måte at det kommer flest mulig til gode. :D

Link to comment
Share on other sites

Hummm, godt argument. Men hvordan i heite skal en slik samling av saueskaller som vi er, klare å ikke svare? Blir vel best bare å lese og så raportere med engang da, men orker moderatorene det kjøret?

 

Skal man si at man tipser om skrivefeil i tittelen i svaret, men raporterer feil tittel i forhold til emnet? (og da ikke svarer).

Vil det kunne være en gylden middelvei som ikke utsetter mods for for mye arbeid?

Link to comment
Share on other sites

men det verste er de som kritiserer andre,uten å ha peiling selv.....dem burde tas knallhardt.!

en annen ting er at det lages tråder som allerede finnes.....vi som har vært her på forumet ei stund burde si fra til nybegynnerne at det finnes en liknende tråd,eller at moderatorene flytter den nye tråden til den gamletråden...... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hummm, godt argument. Men hvordan i heite skal en slik samling av saueskaller som vi er, klare å ikke svare? Blir vel best bare å lese og så raportere med engang da, men orker moderatorene det kjøret?

 

Skal man si at man tipser om skrivefeil i tittelen i svaret, men raporterer feil tittel i forhold til emnet? (og da ikke svarer).

Vil det kunne være en gylden middelvei som ikke utsetter mods for for mye arbeid?

 

Det å være Moderator er i mine øyne en fantastisk utakknemlig jobb. Det kan klart virke som en enkel og grei ting å holde på med, men saken er jo den at selv om jobben ikke er ekstremt vanskelig er det gjerne mer å gjøre enn man skulle tro - men samtidig er jo dette forumet utstyrt med en stor og god stab av folk til å gjøre jobben. Og det er klart mulig å slite ut en Mod eller to dersom vi begynner å raportere enhver skrivefeil i overskrifter etc. og det er vel heller ikke en slik overdrivelse man ønsker? Men samtidig må vi jo se den sannheten i øynene at dette tross alt er et forum hvor våpen er i sentrum og følgelig er jo hovedandelen av brukerene voksne folk som vet hvordan man innrette seg etter de rettningslinjene som finnes.

 

Det er knivsegg man balanserer på, både når man er Mod og også for vår del som brukere. Dog er min erfaring fra andre fora den at det er bedre å kjøre en linje som er "litt for stram" enn motsatt, hovedsaklig fordi en litt for stram linje er enkel å slippe opp litt, mens en "slapp holdning" er utrolig vanskelig å rette opp igjen. Og nettopp dette er det som er viktig i et forums barnsdomsfase som tross alt Kammeret er inne i.

 

Min personlige mening er at Kammeret i dag fremstår som et utmerket forum og klarer man holde det ca. der så tror jeg de fleste blir fornøyd, dog vil man aldri klare å favne alle, og det er nettopp i det brytningspunktet man må styre forumet til å bli det man ønsker. Men den jobben er, sånn jeg vurderer det, først og fremst opptil styre og Mods å legge hovedretningslinjene for, en jobb de i mine øyne har lyktes med så langt - dog vil jo selvfølgelig vi so vanlige bruker ha en form for makt sett i forhold til hvordan vi oppfører oss her inne i skriftlig form. Men at vanskligheten av den jobben styre og Mods har er samkorrelert med økninging av brukerantallet er det liten tvil om, og følgelig vil ethvert godt grunnlag man legger nå bare være positivt for senere utvikling.

 

Just my 2 cents ...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke jeg som henger i bagateller her :mrgreen:

 

Jeg synes ikke at små skrivefeil, kommafeil eller feil oppbygde setninger skal være noen grunn for å korigere noen eller plage Moderatorene med. Ok, hvis det er noen som bevist går inn for å ødelegge tråder med å skrive mange innlegg uten mål og mening i ett uforståelig språk, ja da så. Men at det kommer ett æ i stede for jeg, eller at noen er så uheldig å skrive litt sms språk innimellom er flisespikkeri deluxe!

Skal man henge seg opp i slikt så blir det mye surmuling tror jeg, husker det godt fra ett annet skyteforum :|

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder en og annen skrivefeil så syns jeg vi skal la dette ligge. Men når det gjelder SMS-språk (d (det), oxo (også) osv.), så syns jeg ikke det har noe på en forum å gjøre. Et forum som dette er faktisk med på å utvikle skriveferdighetene/skrivelysten hos folk, og da syns jeg også at man i det minste kan prøve å holde seg til noe som ligner noe som står i en norsk ordbok.

 

Det samme gjelder det å konsekvent skrive på dialekt, enkelte dialekter i Norge er for meg umulige å forstå. At man slanger på et eller annet ord for å krydre språket er greit, det blir mer som en kuriositet å regne. Men innlegg på kav dialekt hopper jeg over iallefall.

 

Å lese over innlegget før man poster det burde også hjelpe til med å fange opp noen leifer. Og ikke minst når diskusjonens hete er på det varmeste, så kan man jo tenkte seg litt om før man poster. Er dette et innlegg som ganger forumet/jegerstanden? Dette er vel sikkert sagt tusen ganger, men det er ikke bare "vi" som leser innlegg her. Hvem som helst kan poppe innom og vri noe ugunstig ut av en litt opphetet disksusjon.

 

Over og ut fra "onkel Sofie"... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som Steve sier, litt er ikke tingen å bry seg med.

Skrivefeil er vel strengt tatt kun relevant i trådtittler, og da først når det er såpass grovt at det har betydning for søkbarhet og forståelse.

Regelrett feil trådtittel derimot, er ting som bør raporteres fort til mods (men kun om det er fagrelatert, altså ikke i off topic delen).

Sms og annet Baby språk (får foresten frysninger av å høre voksne mennesker si sjøtt etc, har de for pokker ikke lært seg i barnehagen at en skal si Kjøtt o.s.v). Forbolder jeg meg retten til å mobbe når det passer seg sånn. :wink: Skriveleifer og annet smårusk er dog ikke noe å henge seg opp i (men det er fint om man tok seg tid til i det minste å lese igjennom 1 gang før en poster). Uansett så skal man ikke skylde på dysleksi, for det aller fleste jeg har møtt som har det, skriver bedre enn meg. De skriver bare ikke så lange avhandlinger. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...