Jump to content

Hvilken ladebok?


myrnissen

Recommended Posts

Jeg er rimelig færsk i dette med og ladde opp ammo selv.

Jeg har laget en del ammo men er et problem,og det er at jo mer jeg holder på jo mer skjønner jeg hvor lite jeg kan. :forvirra:

Så jeg håper noen kan gi meg nå tips om hvilken av bøkene som har mest lærdom,ladedata er ikke så viktig at der i den.

ps jeg har Hornady nr 7 men syns ikke nå om den :trist:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange, og det vil nok du få etter hvert også. Det blir oftest slik. For egen del, så setter jeg nok mest pris på Norma sin. Har du problemer med engeslk'n så er jo denne å få på "svearikets" eget språk også.

Forøvrig så mener jeg du allerede har fatt noe av den viktigste essensen:

..... jo mer jeg holder på jo mer skjønner jeg hvor lite jeg kan.... :forvirra:

Bare det å innrømme det på åpent forum viser at du har evnen til selvinsikt og det er viktig underveis i denne prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig færsk i dette med og ladde opp ammo selv.

Jeg har laget en del ammo men er et problem,og det er at jo mer jeg holder på jo mer skjønner jeg hvor lite jeg kan. :forvirra:

Så jeg håper noen kan gi meg nå tips om hvilken av bøkene som har mest lærdom,ladedata er ikke så viktig at der i den.

ps jeg har Hornady nr 7 men syns ikke nå om den :trist:

Kjem litt annpå kva krutt du brukar, uansett kaup deg ladeboken av våpenjournalen og les den fra per til perm .http://www.ladeboken.no/" target="_blank

Ladedata finn du i tilegg på lapua(vihtavuori) og norma sine heimesider.

http://www.lapua.com/en/products/reload ... ading-data" target="_blank

http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svara :mrgreen:

Mistenker det blir som jeger`n skrev jeg ender vell med et lass med bøker framover :mrgreen:

For interessen vokser fort kjenner jeg når jeg,ser hvilke sammlinger de jeg har laget presterer.

Eks hadde liksom ikke trodd jeg fikk bedre sammlinger med sierra 100gr varmint enn ferdig rekrutt ammo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Av ladebøker er svaret egentlig enkelt; jo flere du har jo bedre grunnlag har du for å finne passe startnivå og ikke minst avgjøre hvilke krutt som er best til en bestemt patron.

 

De største firmaene har de beste bøkene er min erfaring; Nosler og Hornady sine er begge meget gode. Favoritten for øyeblikket er Hornady sin 8'nde utgave.

 

Ladeboken har meget gode innledende kapitler -. ladedatene er i mange tilfeller (helt) utdatert da det ikke er gjort noe med de på snart 20 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 weeks later...

Ladeboken utgave nr 6 er bob-bob; datadelen er stort sett bra (men det mangler litt, feks presenteres ikke ting likt for de forskjellige patronene); tekstbiten burde de bare ha trykket uforandret fra nr 4 (som er den beste utgaven etter min mening!).

 

 

Det korrekte svaret på spørsmålet "Hvilken ladebok?" er alle du kommer over 8)

Link to comment
Share on other sites

Synes noe av teksten i utg 6 er skrevet litt slik at " Du er en Klabb" Og "jeg er best"...

Greit nokk, det finnes alltid noe der ute som trenger det slik, men jeg mistet litt av lese lysten.

Ikke har jeg særlig lese lyst fra før.

Liker bedre masse illustrasjonsbilder med litt tekst. (Jeg lærer best slik)

 

Bok uten bilder = No Thanks...

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading på notodden får inn Nosler # 7 etter jul.

 

Den digitale versjonen er tilgjengelig for å kjøpe på nettet:

 

 

http://shootersproshop.com/index.php?route=common/home

 

 

De har en feil på kunderegistreringa, så du må registrere din norske adressen, deretter en stat i USA.

Jeg har mailet med kundeservice, og det er greit for dem. Det tar ettpar dager før betalinga er registrert, i hvert fall i helg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser Ladeboken utgave 7 kommer i salg i løpet av våren. Trudde de ærede herrer bak boken hadde sagt at arbeidet var så tidkrevende at det ikke ville komme noen ny utgave. Spørsmålet nå er hvor store oppdateringer det vil bli i fra foregående versjoner. Uansett finnes det vel plass til denne i bokhylla også :D

Link to comment
Share on other sites

En av de beste jeg har er den nye boka til Berger, men den tar stort sett for seg lading og ladeteknikker av presisjonspatroner, og det er litt snevert med de typiske jaktkalibrene. Men ei meeeeeget teknisk og bra gjennomført bok. Litt mye historie om Walt Berger på førsten, interssant det også, men dette er jo deres første bok, så da er den historien fortalt.

Ellers er jeg enig i at man må ha flere. Barnes-boka ser jeg ingen som har nevnt. Den synes jeg er grei å ha, da disse homogene kulene ofte fordrer litt andre ladninger enn det som er vanlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ladeboken nr. 6 er den beste å begynne med, den er på Norsk den forklarer mangt og meget og gir plenty av ladninger til å begynne med.

 

Når du er gjennom denne og lader bra, bør du fylle på som du ønsker.

 

Jeg anbefaler

 

Ladeboken, supert utgangspunkt

Nosler Loading Manual, denne gir beste presisjonslading på hver kule

Sierra Loading Manual, denne gir beste jakt ladning samt beste presisjonsladning på hver kule

 

Med mere interesse er

Lee Loading Manual, her finner du fin informasjon på lading av støpte kuler

Alt om Krut og lite til, Lurer du på om Reloader 22 kan kjøpes i Norge - her finner du kryss referanse til samme krutt fra f.eks Norma

Norma Lade manual... All denne ladedataen ligger på Norma sine hjemmesider gratis

Vihtavouri Lademanual... Denne kan lastes ned gratis på internett

Link to comment
Share on other sites

Synes noe av teksten i utg 6 er skrevet litt slik at " Du er en Klabb" Og "jeg er best"...

Og om du leser litt i de mange trådene som spør "hvem krutt til 9 grams kule i 6,5" eller "hvor mye krutt må man ha i en 308win for å duplisere en 300weatherby", eller no sånne tråder får man illustrert at de som skrev ladeboken muligens hadde et poeng ;)

Link to comment
Share on other sites

sitter og leser ladeboken utg. 4 på nett, gå til nb.no og søk på ladeboken. Gamle ladedata men gode innledende kapitler som nevnt tidligere i tråden.
Har også lest ladedata på nb.no, takk for tipset foresten, og ser at de oppgir 39grs som minimum og 41grs N-150 som maks på en 9,1 grams Partition kule i 6,5x55. Det er jo rimelig mye mer enn Nosler selv oppgir for samme kule og krutt i sin blekke. Blir fort forvirrende å se såpass store forskjeller i ladedata så spørsmålet må være:

Er ladeboken helt på bærtur eller er det bare Amerikanerene som er pinglete?

Link to comment
Share on other sites

Ladedata i ladeboken kan være relativt heftige greier om du har et våpen som er litt tightere i løpet feks enn det forfatterene av ladeboka har brukt. Det er vel også en grunn til at det anbefales å begynne på startladning (minimumsladning) ;)

En anna ting er at krutt har lotvariasjon ;)

Link to comment
Share on other sites

Ladedata i ladeboken kan være relativt heftige greier om du har et våpen som er litt tightere i løpet feks enn det forfatterene av ladeboka har brukt. Det er vel også en grunn til at det anbefales å begynne på startladning (minimumsladning) ;)

En anna ting er at krutt har lotvariasjon ;)

Minimum ladningen Ladeboken #4 er jo 2,5 grain over maks ladning i Nosler sin ladebok. Er ikke det veldig mye?

Hva for noe utstyr har disse gutta som skriver Ladeboken egentlig? Har de tilgang til lab hvor slikt kan testes eller går de bare på skytebanen å prøver forskjellige ting helt til gassen spruter ut av gassportene?

Link to comment
Share on other sites

Minimum ladningen Ladeboken #4 er jo 2,5 grain over maks ladning i Nosler sin ladebok. Er ikke det veldig mye?

Joa, det eksempelet er litt ekstremt. Men det ER en viss variasjon i krutt fra lot til lot, hylsevolum og toleranser på våpen, i tillegg kommer tilfeller der man har forskjellig trykkstandard i USA og Europa. For 6,5 kan det feks være at de har lagt seg litt lavere pga kragen.

 

Hva for noe utstyr har disse gutta som skriver Ladeboken egentlig? Har de tilgang til lab hvor slikt kan testes eller går de bare på skytebanen å prøver forskjellige ting helt til gassen spruter ut av gassportene?

Det varierer nok litt, tidligere brukte de nok bare samme metoder som en hver hjemmelader kan (skal) bruke, trykkring, hodeutvidelse og sunn fornuft, men da med mer erfaring enn folk flest. I senere tid har de vel stort sett gått over til strekklapp-instrumenter, disse gir langt mer presise og objektive målinger. Ikke helt på linje med fullverdige testrigger som de store har, men godt nok for det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...