Jump to content

Mossberg MVP


viper_block_50

Recommended Posts

Det er nok Accupoint tenker jeg. Den minste av de er 1-4. til rundt 5 laken i USA, 10 laken her. Kunne absolutt vært aktuellt for meg også, men ikke til den prisen. Da legger jeg heller på 2 lapper for en Vortex HD.

 

er det denne du mener

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-o ... 24-ebr-556" target="_blank

ser at prisen er satt ned til 7000,har du noe erfaring med dette retikelet?Retiklet er laget for 5.56 nato/223 rem med 55grains kulevekt.

Litt liten forstørrelse,skal sjekke det nærmere,mulig de har det på messa skal opp igjen på lørdag da jeg ikke rakk å se alt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer Cardinal.

 

Denn: http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-razor-hd-gen-ii/razor-hd-gen-ii-1-6x24-riflescope

 

har du noe erfaring med dette retikelet?Retiklet er laget for 5.56 nato/223 rem med 55grains kulevekt.

Litt liten forstørrelse,skal sjekke det nærmere,mulig de har det på messa skal opp igjen på lørdag da jeg ikke rakk å se alt.

 

1-6 har nok godt egnet forstørrelse for dette kaliberet ville jeg tro.

 

Det er nettopp retikkelet og droppkompensator som gjør det så spennende. Du skyter inn børsa på 100 meter, også fungerer droppkompensatoren på "magisk vis" etterpå. ut til 600 meter.

 

Her er Trijicons retikkel på 308-versjonen av ACOG, som går ut til 1000 meter. Det er endel lettere å skjønne når du ser tallene, men prinsippet er det samme. Disse er også laget for NATO-ammo.

 

trijicon-acog-ta11h-reticle.jpg

 

VCOG og ACOG for 223 går ut til 800 meter tror jeg. Det tar selvsagt ikke hensyn til vind og hjemmeladet ammo.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, men jeg tror avviket er forholdsvis lite på 200-300 meter. 223 er jo ikke noe langholdskaliber. Hvilket hold folk skal skyte på er vel noe de har funnet ut før de kjøper både rifle og optikk. Om ikke annet er det jo bare å eksperimentere med ladninger. Det er jo morro det også :)

 

Løpslengden på Mossbergen matcher jo løpslengden på M4 (16 tommer, er det ikke?), som i hvertfall Trijicon tar utgangspunkt i. Vortex, som leverer til sivilt og ikke forsvar, vil jeg nesten vedde på at tar utgangspunkt i 16-tommer standard AR-lengde.

Link to comment
Share on other sites

Neida "offshoremannen", ikke ulik praksis, men ulik betalingsmåte. om du valge å betale med engang så valgte du å betale med engang. Jeg valge å betale med faktura, Den fakturaen kommer sammens med rifla. Alternativene var vel faktura, oppkrav, visa/mastercard og klarna delbetaling mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitat av innlegget over ihht forumreglene. -Olesøn

 

denne har ganske tykt løp så den bør ha bra presisjon

 

jeg drømte først om ruger scout rifle men til nesten 10 000 ble det for drøyt for en sånn rifle, så tittet jeg på noen korte brukte mausere (BRNO o.l), men så poppet denne opp.

 

I et par reviews på nett av folk som har testet både denne og ruger scout rifle, gir faktisk denne bedre score selv om den er mye billigere for oss i norge.

 

Gleder meg til denne, av optikk vurderer jeg å gå for en vortex crossfire II 3-9x50 til denne i 308... synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

For:

Jeg har faktisk ikke operativ børse i .30 cal om dagen.

Jeg kan gjøre det samme med begge kalibere, men mer med .308.

Jeg slipper å pirke/fikle for å få en presis ladning.

 

Mot:

Jeg har 6,5x55, så storviltbørsa er liksom på plass. Det er i tillegg en Sauer 202, så hvis jeg trenger noe grovere en gang er det bare å kjøpe et løp.

Jeg skal ha ei lett og lita børse, så det er ingen vits i å ønske seg mer rekyl.

Jeg har ingenting i garderoben mellom 9mm og 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et løp i 223 til saueren også kjøper du MVP-en i 308. Så lader du 223 i sabots til MVP-en for de gangene du trenger stuttbørse med lite rekyl.

 

Samtidig oppnår vi at det blir en MVP mindre på markedet, sånn at jeg ikke må selge unna noe for å kjøpe en. Win-win.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha min til DSSN og da i 308 for jeg vil ha i Major. Og til generell kortholdsjakt i skogen

 

308 er jo veldig allsidig, kan brukes til alt i Norge. Den er veldig enkel å lade til, utrolig utvalg av ladekomponenter.

Og skulle du få "må bare ha" syken når det gjelder kaliber bytte, er 308 lengde på låskasse greit å ha. Hva med en .338 Federal? Eller 243 Win?

 

I 223 blir det jo mer begrenset.

223 har vel fordelen med mindre rekyl, og nok lettere tilgang på magasiner. men bruken blir mer begrenset. Er jo småvilt og rådyr, men avhengig av presisjonen man klarer å få til, er det ikke sikkert den blir ideel til fuglejakt og kanskje Saueren din er bedre til det

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...