Jump to content

Mossberg MVP


viper_block_50

Recommended Posts

Kan få problemer ved bruk av 223 (helst 5.56) hylser, ikke må få problemer. .300 blk er ikke 100 % sikkert en får inn i en .300 whisper (Med trang neck), men motsatt er jo ikke noe problem om trykk etc. er innen SAAMI (Obs dette er flisespikking, forskjellen mellom de er jo svært liten. Går jo mest på neck size case lenght og oal). JD Jones har jo aktivt frarådet bruken av 223r/5.56x45 hylser i .300 whisper. (På grunn av potensielle problemer grunnet forskjellen i hylsetykkelse i Neck).

I praktisk bruk har dere selvsagt rett, det skal nok litt til før en merker noe.

 

P.S. Visste ikke at der var reamere i .300 whisper i vanlig salg. (Der er jo mye som blir kalt .300 whisper som egentlig er .300/221). .300/221 har vel alltid hatt bittelitt større neck diameter? Det er jo i prinsippet den som nå har blitt .300BLK.

 

P.s. 2 Vil fortsatt heller ha .300blk / .300/221 kammer en .300 whisper. Det er kanskje kun snakk om 0.01" i forskjell på neck diameter, men den forskjellen går etter mitt syn rett vei. Og siden villkatten nå engang er temt, ser jeg ikke noe poeng i å holde på den i original form. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Brotsjer kan lages på mål, etter ønske.. Om de tilfeldigvis skulle være veldig like jdj sine tegninger, er det selvsagt en ren tilfeldighet..

 

Kjært barn har mange navn, sies det.. Måler du "std" brotsjer fra forskjellige produsenter, så vil du finne forskjeller på samtlige, uten at det spiller noen rolle i praksis (noen ganger også forskjeller fra samme produsent).

 

Det samme gjelder bruken av .223/5.56 messing som basis, ingen bruksmessige forskjeller.

 

Litt "tight neck" kammer er jo ikke en ulempe heller.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke ment sånn. Dum er jeg ikke. Kanskje litt dårlig formulert. Forventer at den går på lik måte som Howa 1500. Mest pga pris. Men 19mm på 100y er ikke dårlig. Jeg presiserte eller formulerte meg ganske dårlig igår. Var kanskje litt trøtt men ikke full :-)

Link to comment
Share on other sites

Brotsjer kan lages på mål, etter ønske.. Om de tilfeldigvis skulle være veldig like jdj sine tegninger, er det selvsagt en ren tilfeldighet..
aha, slik ja. :lol:

 

Uansett. Nå er vel det hele enda enklere, .300blk er standardisert, og det vil vel medføre at det meste blir enda likere (i dimensjoner) enn før? (tenker Brotsjer og dier).

Link to comment
Share on other sites

Brotsjer kan lages på mål, etter ønske.. Om de tilfeldigvis skulle være veldig like jdj sine tegninger, er det selvsagt en ren tilfeldighet..
aha, slik ja. :lol:

 

Uansett. Nå er vel det hele enda enklere, .300blk er standardisert, og det vil vel medføre at det meste blir enda likere (i dimensjoner) enn før? (tenker Brotsjer og dier).

 

Til en viss grad. :wink:

 

Forøvrig, så er det litt morsomt å se hva god markedsføring har fått til.. Dette er jo i utgangspunktet gammelt nytt..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel Winge og ikke Pedersens Vaabenlager som er importør, og som har tatt forhåndsbestillinger. Men det betyr vel at de forhåndsbestilte ikke er langt unna, med mindre Pvas har dradd inn en fra Tyskland eller noe? Må vel til å søke ja så alt er klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kopi av mail mottatt idag.

 

Vi ønsker å gi deg litt informasjon vedrørende din bestilling og ny estimert levering fra Mossberg.

 

Dessverre ble leveringstiden noe lengre en det vi håpet på, og mye av årsaken til forsinkelsen er at det er blitt en noe lengre behandlingstid fra U.S. State Department på blant annet dokumenter som skal inneholde tekster som «Purchase Order #xxxxx xxx are for Commercial Resale in Norway for Hunting & Sporting only» og en rekke andre dokumenter som også skal godkjennes før varene kan sendes fra USA til Norge .

 

 

 

Alle dokumenter er sendt fra Winge Våpen AS, alle dokumenter er mottatt og godkjent av Mossberg, dvs. at vi/Mossberg kun venter på U.S. State Department sin velsignelse/Stempler, slik at varene kan sendes.   

 

Til informasjon kan vi tillegge at dokumentvelde er helt normalt for oss som er offisiell importør av våpen fra USA, men tiden det nå tar hos myndighetene er altså blitt en del lengre, og vi beklager det!

 

  

 

Status per 28.08.2014.   

 

Mossberg har alle varene vi har satt i ordre mer eller mindre klart til forsendelse, og det eneste Mossberg nå venter på er et klarsignal fra U.S. State Department og vi håper godkjennelsen ligger klar på pulten til eksportsjefen hos Mossberg innen utgangen av neste uke!

 

Når alt er ok, dvs. grønt lys foreligger fra U.S. State Department, vil varene bli sendt fra Mossberg innen en til to dager, normalt tar denne forsendelsen 7-10 dager, så møter forsendelsen Norsk Tollvesen som normalt bruker 5 – 10 dager fra forsendelsen er mottatt i Norge til de slipper forsendelsen til oss.

 

 

 

Så, hvis alt går som det skal, vil trolig rifler som hagler kunne utleveres fra oss i slutten av september 2014.

 

Husk at det kan ta både kortere og lengre tid en det som er estimert i denne mailen, vi kan kun i deg et estimat, men vi jobber «på spreng» for at forsendelsen skal komme til vårt lager så fort som overhode mulig.

 

 

 

Din bestilling/din status:

 

 

 

·        Er din status slik at du IKKE kan vente lengre på denne forsendelsen, send en mail tilordre@wingevapen.no og skriv i emnefeltet: Kansellering av Mossberg bestilling.

 

 

 

·        Vil du opprettholde din bestilling, trenger du IKKE svare på denne mailen eller ta kontakt for å bekrefte at du fortsatt vil kjøpe/vente, vi har allerede din bestilling og du VIL bli kontaktet så fort varene kommer til oss.

 

 

 

·        Hvis forsendelsen blir ytterligere forsinket, vil vi igjen ta kontakt.

 

 

 

 

 

Håper dette er en ok tilbakemelding og Team Winge ønsker deg en fortsatt god dag/kveld.

 

 

 

Beste hilsen for Winge Våpen AS

 

Jan Korslund

Link to comment
Share on other sites

Disclaimer: Jeg har absolutt null peiling på picatinny-ting eller tofoter. Aldri satt mine bein i noen av delene.

 

Hva slags picatinny skal man bestille for å skru på under MDT-chassiset vi har diskutert i denne tråden?

Hva slags tofoter skal man bruke på picatinnyskinner?

Link to comment
Share on other sites

Mht picatinnyskinne så ser jeg at chassissessesetetett skal være tilpasset Magpul L3 og L5: http://www.brownells.com/rifle-parts/forend-amp-handguard-parts/handguard-amp-rail-accessories/accessory-rails/ar-15-m16-moe-accessory-rails-prod38881.aspx (et stykke nede på siden)

 

Så kan du montere slik tofot som du vil ha, de fleste leverandørene har modeller som kan festes på picatinny, for eksempel denne:

http://www.brownells.com/shooting-accessories/bipods-monopods-amp-accessories/bipods/accu-shot-atlas-bipod-prod55563.aspx

eller denne:

http://www.dx.com/p/tactical-hand-grip-with-retractable-spring-bipod-stand-for-gun-black-138500 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Børse: 6000,-

Chassis + picatinny + tofot: Snaut 4000,- med dagens valutakurs.

Stokk: 725,-

Pistolgrep: Si 275,- for et passelig grep, så blir det 1000,- til Midway.

 

11000,- spenn...

 

Og så var det siktemidler...

Jaggu bra fruen driver med hest. :mrgreen:

 

 

EDIT: Tror kanskje jeg fant kikkerten min. LINK

Får sjekke rundt om noen har gode eller dårlige erfaringer med den.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger jo strengt tatt ikke det operasjonelt taktiske low drag-chassasistitet, og det ryktes at billigbørsen går brukbart med billigsikter :mrgreen:

 

Orget meg for øvrig en Meopta Artemis 2000 1,5-6X42 på svartebørsen til ca. 2500, det er jo lov å kjøpe brukt sikte for det om børsen er ny.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har kjøpt ei slik Patrol Mvp?

Ser Winge er utsolgt? Men hvor er riflene?

Har de hatt på lager eller?

 

Pedersen våpenlager venter inn . Men er det varianten med AR 15 type flammedemper? Ser de har bilder av Patrol modellen uten flammedemper. :problem:

 

Har lyst på ei i kal 223. Men det er ikke pr dags dato noe på lager etter det jeg hørte.

Link to comment
Share on other sites

Da skulle du vært litt tidligere ute. De ble langt ut og de forsvant ila en ukes tid. Kommer inn om ikke lenge. Når ny batch ventes inn det aner jeg ikke... I mellomtiden blir det nok endel skriblerier i tråden her når folk får sine... Patrol kommer med flammedemper, faste sikter og kort løp. Varmint med langt løp og uten flammedemper og siktemidler.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel Winge som har drevet forhåndssalg, ikke Pedersens. Sistnevnte fikk inn en for en tid tilbake, den fløg ut på null komma niks. Jeg vet ikke hva slags kapasitet Mossberg har og hvor høyt de prioriterer "utemarkedet". Så det er uklart om det kommer jevnlige leveranser av MVP-en eller det blir en gang hvert skuddår når de ikke får solgt nok til hjemmemarkedet.

 

Men det kommer jo garantert noen på bruktmarkedet, kanskje til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg får min fra Pedersen våpenlager snart:) gjengene i pipa er 12"-28? Jeg skal ha ett ekstra løp i 300whisper. Noen som har tips til hvilken demper jeg kan ha som går på begge løpene og som bygger godt inn mot stokken? Whisperløpet skal ha samme profil og lengde som 5,56 løpet..

Noen som vet avstanden fra fremkant av stokk til enden av løpet? Demperen må jo gå klar av denne..

Link to comment
Share on other sites

 

  

 

Status per 28.08.2014.   

 

Mossberg har alle varene vi har satt i ordre mer eller mindre klart til forsendelse, og det eneste Mossberg nå venter på er et klarsignal fra U.S. State Department og vi håper godkjennelsen ligger klar på pulten til eksportsjefen hos Mossberg innen utgangen av neste uke!

 

Når alt er ok, dvs. grønt lys foreligger fra U.S. State Department, vil varene bli sendt fra Mossberg innen en til to dager, normalt tar denne forsendelsen 7-10 dager, så møter forsendelsen Norsk Tollvesen som normalt bruker 5 – 10 dager fra forsendelsen er mottatt i Norge til de slipper forsendelsen til oss.

 

 

 

Så, hvis alt går som det skal, vil trolig rifler som hagler kunne utleveres fra oss i slutten av september 2014.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann alle utålmodige (meg inklusive)

Jeg klarte ikke å holde meg lengre men ringte Winge nå nettopp.

Butikken kunne informere meg om at de hadde snakket med produsenten på fredag, eksportdokumentene er i orden og varene blir sendt fra USA enten i dag eller i morgen.

Winge ville kontakte alle som har bestilt våpenet så snart de ankommer landet for å få inn kjøpstillatelser.

Jeg sa ifra til butikken om at jeg legger ut informasjonen her på Kammeret.

 

Vi får smøre oss med litt mer tålmodighet så tenker jeg vi er der.

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Winge er nå ikke verre enn andre, de sliter med import som de andre og ønsker å holde det de lover, men eksporttrollet fra statene er vel den største utfordringen. håper de får dette snart da de forholder seg til eksportør og transport som alle andre og håper på datoer for ankomst. Tror da Winge er seriøse men denne nye verden som er oppstått med indre og ytre markeder i usa er høyst veldig ustabil og uforutsigbar for lille Norge. jeg har og bestilt men forholder meg rolig da politikken er sterk innimellom. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...