Jump to content

Mossberg MVP


viper_block_50

Recommended Posts

Fikk min MVP i går. Meget god å holde på og førsteinntrykket var bra. Bor litt øde til, så jeg testet 20 skudd like ved huset.

Hadde liggende en eske 7,62 Nato fra 1972. Fikk jammen en klikk. Ikke bra :(

I dag fikk jeg montert min nye Minox kikkert til 12 lapper. Litt stor for våpenet, men virker veldig bra.

Rett på skytebanen og festet opp en bråte pappskiver på 50 og 100m.

Skjøt først noe mer Nato. Her klikket minst 1 av 10 skudd. Alle gikk av på andre forsøk.

Tyder vel på at fjæren er litt for svak?

Etter noen serier, så begynte jeg å treffe veldig bra. 4-5 cm over på 50m. Skjøt noen serier til.

Da begynte våpenet å spre. 10 cm hit og dit. Begynte å lure fælt.

Da viste det seg at skinnen på våpenet hadde løsnet. Svarte F :evil:

Ble litt skuffet. Tok av kikkerten, å reiste for å kjøpe lock tigh.

Hadde nok skutt maks 60 skudd totalt begge dager. Forventet ikke dette, men skal fikse det ganske lett.

En annen ting er det at enkelte tomhylser(i alle fall Nato)var litt vanskelig å få ut fra kammeret.

Tydet på at kammeret er litt trangt? Må nok skyte litt mer, før jeg kan si dette sikkert.

Har fremdeles tro på våpenet, bare jeg får festet skinnen. Kammeret kan sikkert poleres om det er nødvendig..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

 

20141023_132907.jpg

 

Fra esken til festkledd på under timen. Tofot fra biltema, kikkert fra Zeiss. Diatal 6x42. Eneste jeg hadde liggende som var nett nok til å passe. Dette var den eneste kikkerten jeg hadde på den eneste børsa jeg hadde i over 10 år, så jeg kjenner den godt nok til at fast forstørrelse ikke er noe problem. Børsa har et helt kurant avtrekk, og er lynrask på bolten. Sistnevnte har dødgang når den er åpen som minner om en fordums Vectra jeg eide, men på billigbørse er ikke det noe jeg ligger våken i natt for. Den mater knirkefritt fra magasinet som fulgte med. I en roteskuff fant jeg et HK416-magasin som ble kassert en gang. Det sitter som støpt og mater som bare fy det også. Blir vel et femskudds snart, så det blir jevne linjer. Stokken er merksnodig lett, men virker fin og uten "fleks". Den er heller ikke borti løpet noe sted, hvilket er ganske uamerikansk. Tanken er å spraye stokken i morra i et snasent giraff-mønster. Fruen ristet på øya og himla med hodet når jeg nevnte det, men pytt. Blir vel en egen samletråd etterhvert, så kan vi skryte der og spare denne tråden.

 

Beklager det gigantiske bildet. Dropbox + Linux + meg = orker f**n ikke prøve flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Fikk telefon fra Moss idag,var å hentet børsa idag kl 1015,de åpner 10.

første inntrykket er bra,avtrekk ok,bolten glir ledd,og matingen fungerte perfekt

men har jo lyst på nytt chassie og kolbe ala AR15,har fått med meg at det kreves diverse papire for å få det inn,men hvilke papire og hvor får jeg tak i disse?

ser meg om etter sikte om dagen har ikke funnet noe enda,men Vinge har et busnell 3-12/56 med lys for ca 5500 ,synts det blir for stort til børsa.

den er liten og lett som en fjær.

Link to comment
Share on other sites

Han spurte om hva som skulle til for å få det inn (kanskje i den feilaktige tro at Norge har spesielt strenge regler :) ?).

 

Men ja, ut av USA er ikke lett (går utifra at det er det du mener). Ihvertfall hvis det ikke kan kjøpes i en eller flere transaksjoner under $100.

 

(Og selv under $100 må jo produsenten ha søkt om eksporttillatelse for komponentent.)

Link to comment
Share on other sites

Hei

å få det ut er som du sier problemet,mener å huske at folk sender til et firma i usa ,som videre sender til norge om jeg har forstått det riktig,kan ikke huske navnet på det firma de bruker

må vist opprette en konto der om jeg husker rett.

Link to comment
Share on other sites

I Norge, ja. I USAs eksportlovgivning; våpendel.

 

Dvs enten, hvis delen er godkjent for eksport overhode, under $100 eller eksportlisens.

 

Å stappe de i en pakke og poste det vil mest sannsynlig gå gjennom, heller ikke i USA åpnes all utgående post rutinemessig, men gjør det ikke det er strafferammen 20+ år per del...

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på "mil-spec sized receiver extension tube" og "commercial-spec sized receiver extension tubes"?

Først må du velge mellom riflelengde eller karabinlengde bufferrør. I riflelengde finnes det bare en type bufferrør, som passer til lange og som regel faste stokker (f.eks. A2 eller ACE ARFX).

 

De fleste justerbare stokker er karabinlengde, og der finnes det som du sier de to typene mil-spec og commercial spec. Hovedforskjellen er at gjengene på commercial spec ikke har full kontakt med gjengene i AR-låskassen, mens mil-spec har skikkelige gjenger med kontakt hele veien. (Låskassen har samme type gjenger, usansett hvilken type bufferrør man monterer). Derfor er det som regel er snakk om commercial spec de gangene et bufferør blir ødelagt. (Spør HK hvorfor de puttet commercial spec på 416 :roll: )

stocks.jpgmilspecthread-1.png

 

I tillegg er det forskjellig utvendig diameter på karabin-rørene. Commercial spec er tykkere på stokkpartiet for å spare enda mer penger på gjengejobben, og derfor kan en commercial spec stokk passe løst på det tynnere milspec-røret, men ikke omvendt.

magpulbuffertube.jpg

 

Hvis du skal ha karabinrør ville jeg valgt et mil-spec bufferør, siden det både er best utvalg i stokker og at røret er sterkere. En periode for lenge siden kunne man skille mil-spec og commercial med at commercial skrånet nedover bakerst, mens alle som var "rette" var mil-spec. Det stemmer ikke alltid, så les alltid spesifikasjonene for å se om diameteren og gjengene er mil-spec. I tillegg kan det være forskjell på hvilken type materiale som blir brukt, ekte mil-spec skal egentlig være laget i 7075-aluminium, men svært ofte blir det laget i 6065 (som alle commercial spec). Vær også obs på at med et chassis-system som MDT trenger du ikke buffer og bufferfjær. :)

 

Kan ikke så mye om AR15, men er ikke det kun i 5,56?

Jeg har 7,62. Er ikke der AR10?

Da er det standard AR-10 gjenger du skal bruke :)

 

AR-10 type rifler er ikke like standardisert som AR-15, og derfor er det variasjon på hvilke typer dempergjenger produsentene har, til og med på de ulike modellene. (Her snakker jeg generelt om hele AR-plattformen i .308 med alle kopier, selve AR-10 er jo ArmaLite sin). Generelt i USA brukes det for .308 både 1/2"-28 og 5/8"-24 gjenger, men noen bruker også 5/8"-18. 1/2"-28 er ganske vanlig i Europa, mens de andre er mer spesielle. Med mindre løpet kommer gjenget med 1/2-28" ville jeg vurdert å gjenge til f.eks. M14x1 dersom løpet er tykt nok, eller 1/2"-28 hvis det er for tynt løp.

 

Kan ikke så mye om AR15, men er ikke det kun i 5,56? Jeg har 7,62. Er ikke der AR10?

Som sagt, AR-10 plattformen er ikke like standardisert og det finnes et par forskjellige typer magasiner. De mest brukte er DPMS/ KAC-type magasiner, ellers bruker noen få modifiserte M1A magasiner. Begge disse typene passer i .308 MVP-en. :) (Når HK skulle lage sin egen AR-10 kunne de selvsagt ikke bruke DPMS-magasiner som alle andre, så HK 417 og MR 308 magasiner passer ikke)

Link to comment
Share on other sites

MDT sender internasjonale bestillinger, dersom man leverer de et skriv om at det ikke finnes reglement i norge på innførsel av "chassis" riflestokker, i tillegg må det legges ved et skriv på hva produktet skal brukes til. Tror ikke det er 100$ limit på eksport fra canada.

 

 

Shipping Policy

 

Our US shipments are shipped from our US company and warehouse. All Canadian and International orders are shipped from Canada. All international orders must have an export license. After placing your order you will be asked for a copy of your import permit if your country requires it. (If not, we need a letter from you stating so). We also need a letter signed by you or your company with an end user statement, which describes what the goods will be used for (resale, sports, law enforcement etc.)

Link to comment
Share on other sites

Hei

å få det ut er som du sier problemet,mener å huske at folk sender til et firma i usa ,som videre sender til norge om jeg har forstått det riktig,kan ikke huske navnet på det firma de bruker

må vist opprette en konto der om jeg husker rett.

Er vel Jet carrier du mener her? De har vel også strammet inn etterhvert har jeg forstått, etter noen samtaler DHS...
Link to comment
Share on other sites

Den smellen ryker nok jeg på en gang også. Men heldigvis har jeg ikke råd nå. "Heldigvis" sier du? Jepp, for da kan dere andre teste det ut først. :mrgreen: Det jeg sliter med nå er optikken... Ja, jeg vet at jeg skrev lenger opp at jeg kjenner Zeissen min og bla-bla-bla. Dog, jeg kunne tenkt meg noe lite og snasent uten tut foran og 1-4/1-6 eller omkring. Aberet er at den må være lyssterk, siden dette primært blir Beverbørsa med stor B. Saumfarer finn om dagen, men har absolutt null erfaring med slike kikkerter. Hvor lyssterk blir egentlig en liten kikkert?

 

PS.

Ser nå at dette innlegget hadde gjort seg i optikk-delen. Samt at noen nå kommer til å foreslå søkefunksjonen (som jeg alltid gjør sjøl). Men skitt, jeg lar det stå. Og så søker jeg rundt på forumet i tillegg.

 

PPS.

Hvor er bildene av børsene deres? Ja, de ser sikkert like ut, men noen har vel fått på diverse kikkerter? Og muligens andre remedier?

Link to comment
Share on other sites

1/2-24??

 

 

Er selvsagt 1/2 * 28.. My bad.

 

 

Primary Arms har en 1-6 sak til en god pris. Merket får mye skryt til å være et "billigmerke".

 

http://www.primaryarms.com/Primary_Arms ... -6xrbd.htm

 

Jeg har sett flere til salgs på eBay med internasjonal shipping, men produsent har i hvertfall tidligere vært utsolgt mer eller mindre kontinuerlig siden lansering.

Link to comment
Share on other sites

Retikkelet ligger i andre fokalplan, men til 250 USD så er nok ikke det til å unngå. Så da blir droppkompensatoren kun korrekt på maks forstørrelse, noe jeg tenker er greit nok på et slikt sikte.

 

Har sett til salgs 2 ganger med internasjonal shipping. Dette siktet er jo heller ikke dekket av noe ITAR-styr, så er jo bare å spørre selger.

 

Når det gjelder demper så er nok Rotexen til Gunnerside det ultimate, men kanskje noe overkill. Tåler byger på helauto, noe du kanskje ikke behøver å betale for 8) - På en annen side, dersom en ikke ennå har lov/ønske om å kjøpe en AR15, så er det jo rettferdiggjort å kjøpe inn litt deler som passer. Tenker på munningsbrems, magasiner og optikk. Det går jo hånd i hånd med denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

@Gunnerside: Samler på snusasken på 100 m med Selleri & Gulrot 55 grains FMJ og Federal Fusion ihvertfall.

Bilde? Det er lenger oppi tråden.

 

@Pederhammarfoss: Youtube ljuger. Glatt som ei ***** i ***** med *** på. Eller ihvertfall midt i mellom. Godt med slark er det. Men sluttstykkegangen er så kort at det ikke merkes.

 

Tok av flammedemperen, siden øra mine ikke vil ha den med på jakt. Skal ønske meg demper til jul... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...